TOUKOKUUN TOIVOTUT 2008 ELOKUUSSA

Minullaki on yksi tyttöjen ilta-kerta "varastossa" :D

Katrinainen mitä sielä äiti/vauva jumpassa tehtiin? :)

Me oltiinkin tytön kanssa tänänä mun työ paikalla käymässä, ja voi jessus sitä huutoa kun herättiin. Luulen että tyttö jotenkin säikähti kun iso käkättävä nais lauma toisen ymärillä. Julia huus täyttä putkea lähes ½h ei koskaan ennen ole noin huutanut :ashamed: Ei auttanut tissi,ei pullo,ei hyssyttely, ei vaunuissa oleminen ei sitten mikään! Siinä vaiheessa olin jo vähän sormi keskellä suuta ja mietin mikä toisella oli! :/ Lopulta onneksi tyttö rauhottui ja jopa vähän höpöttelikin muille naisille :) . Ja nyt on taas todella kiukkuisella tuulella, luulen että huonotuulisuus alkoi jo yöllä kun oli koko ajan 2h välein hereillä. Toivotaan että päivä iltaa myöten paranisi, alkaa meinaan olemaan jo vähän väsy.

maj ja kiukkuinen julia
 
20 konstia kun lapsi kiukuttelee...
1 Laske kymmeneen. Älä hikeenny ihan vähästä.
2 Kieltämisen sijaan kerro tyynesti, miten haluaisit lapsen toimivan, esimerkiksi "Älä juokse" -komennon sijaan sano "Kävele rauhallisesti".
3 Puhu selkeästi ja suoraan. Sano mielummin "Nyt lähdemme ulos" kuin "Lähdetäänkö ulos?", jos joka tapauksessa on mentävä. Joskus lapsen on tietenkin hyvä saada valita mitä tehdään.
4 Älä loukkaa tai nolaa lasta. Henkinen teilaus lapsuudessa saattaa jäytää itsetuntoa vielä aikuisenakin.
5 Vältä nalkutusta ja tiuskaisuja - siksikin, että lapset omaksuvat vanhempiensa puhetyylin.
6 Kannusta lasta puhumaan kiukustaan. Pyydä häntä selittämään, mikä on hätänä.
7 Yllätys voi pelastaa tilanteen. Vedä päähäsi sukkahousut, tee kuperkeikka tai pieraise.
8 Kehu ja kiitä lastasi, jos hän selviytyy ikävistä tilanteista kiukuttelematta.
9 Älä jätä lasta yksin. Kun tilanne tyyntyy, käykää tapahtunut rauhallisesti yhdessä läpi.
10 Ammenna voimaa perinteistä. Hoilottaessasi piupalipaupalia rauhoitut itsekin, ja pieni sisupussi saattaa jäädä huomaamataan kuuntelemaan kertosäettä.

Neuvot ovat Ilmeisesti Meidän perhe lehdestä.
 
Tyttöjeniltoja täälläkin odotellaan kovasti!! Mies on aika usein päässyt tuulettumaan, niin minun vuoro on sitten kun ei enää täysimetyksellä mennä! Ensi kuussa olisi synttärit ja minun ja mieheni vuosipäivä, että jos sitä uskaltaisi silloin mennä :D
 
katrinainen, onko sulla esim. mikrossa lammitettava kaurapussi tai joku vastaava? Kokeile sita rintojen paalle ja sitten ihan kasin puristamalla saada maitoa ulos, varsinkin ulkosyrjilta. Tai jos ihan selvasti voit paikallistaa sen tukkeuman, niin siita kohdasta sitten. Ja ajoissa laakariin antibiootteja hakemaan ellei kotikonstit auta tai jos kuume alkaa sahaamaan normaalilammon ja tosi korkean valia. Noi ohjeet sain laakarista toisen rintatulehduksen jalkeen. Ja muista levata! Toivottavasti menee ilman laakkeita ohi. :hug:

Kaytiin miehen kanssa pelaamassa katukorista, olin kahden eran jalkeen niin kuollut etta hyva kun autoon jaksoin raahautua. Mies lahti viela lenkille. Tassa tuntee itsensa entista rapakuntoisemmaks. Onneks huomenna on karkkipaiva. Talla viikolla onkin ollut vaan jaatelopaiva, pullapaiva ja mustikkapiirakkapaiva.. :)
 
santtra se on semmoinen aideille ja alle vuoden ikaisilla lapsille tarkoitettu jumppa. aiti saa hiukan jumpata niin, etta vauva saa olla mukana esim. sylissa jne. kaytetaan kovasti peileja yms apuna. kivaa oli ja meidan tytto ainakin kovasti tykkasi.
 
Katrinainen Voi ei :( . Tuossa linkki, josta voit löytää vinkkejä olon helpottamiseksi. http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=71&Itemid=165
Paranemis - :hug: !

Kakkapelkoon jotain apuvinkkejä, joita voi kokeilla. Kun olin päiväkodissa töissä, törmäsin muutamaan kakkakammoiseen, kurja vaiva kyllä :(. Yleensä vaivaan auttoi parhaiten aika. En tiedä vaikka olisit jo nämäkin testannut, mutta ehdottelen silti :). 1) Potta esim. olkkariin ja mielenkiintoinen ohjelma pyörimään tai kirja/lehti jota voi siinä istuskellessa katsella. 2) Pieni palkinto hienosta kakkasuorituksesta ja kehut päälle (luetaan kirja yhdessä, tarjoa rusinoita :D tms.) 3) Jos kirjastosta löytyisi joku noin pienelle lapselle sopiva kirja ihmisen toiminnasta tai ruoan matkasta mahaan jne. jonka avulla asiasta olis helppo jutella.

Sanntra Ihanaa :)!

Jahas, tyttö kutsuu :)...
 
kiloklubista, tänään oli pakko repsahtaa, kun kauppaan oli tullut uutta fazerin omar suklaata, niin sitä piti sitten maistaa! Mutta pari palaa vain!!! :kieh: :LOL: Mutta muuten voin olla itsestäni ylpeä, ei tule joka päivä herkkuja syötyä, niin kuin ennen ja se on tärkeintä :D Ja lenkilläkin olen päivittäin pyrkinyt käymään =)
 
Terveisiä babybiosta... johan oli kokemus :D Tennarissa oli kuulemma melkein puolet enempi äitejä ku normaalisti eli 400 maksanutta aikuista paikalla :eek:, mikä tietysti tarkoittaa, että muksuja oli lähestulkoon saman verran. Mukavaa kyllä oli ja likka oli ihan innoissaan "isosta telkkarista" kunnes silmät alko lupsumaan ja uni tuli. Täytyy kyllä mennä uudestaan :) ja voin suositella muillekin, eikös näin naukuri?

Katrinainen
, katteln sun feissikuvaa ja mietin, et sulle on varmaan sanottu moneen kertaan et kuinka paljon muistutat Norjan kruununprinsessa Mette-Marittia?

Me lähdetään huomenna käymään Stokiksessa, joten pyykkirumba on kova. Ihana päästä koko perheellä vähän rentoutumaan. Yrittäjän kanssa eläessä lomat on vaan haaveita :)

Mä olen alkanu miettiä tota muskarihommaa ja nyt alan selvittelemään mihin vois mennä. Olen likalle paljon lauleskellut ja musta on alkanu tuntua, et parin viime viikon aikana tyttö on alkanut lauleskella mun kanssa. Eli semmoinen epämääräinen jokeltelu tai huhuilu alkaa hetken kuluttua laulun aloittamisesta :eek: Musiikki kyllä on aina kuulunut mun elämään ja raskaudenkin aikana kävin lauleskelemassa välillä singstaria ja karaokea ja suihkussakin vissiin lauleskelen :ashamed: Niin kai se siirtyy....

Täällä olis myös tarjolla vauvajumppaa tai bailatino mama&baby, oon vähän miettiny et josko kävis kokeilemassa. Mut tuleeks vauvalle liikaa jos on kolme juttuu viikossa? Uinti, muskari ja joku muu?

Majj, meillä on pari kertaa käyny niin, et likka on pelästyny todella pahasti ja juuri tuollainen huutokohtaus on sit ollu tuloksena. Rauhottaminen on todella hankalaa, mut oon ottanu syliin, painanu pään omaa päätäni vasten ja rauhoitellu matalalla äänellä korvaan. Siinä on jotain, mikä saa sen sit rauhottumaan.

Meillä kakka juoksee monta kertaa päivässä :D
 
Lahopää oon....

Toukonuppu, kattelin et Kiialla on sellainen värisevä sitteri. Mitäs ootte tykänny? Mulla on likalle kanssa sellainen, mut en oo vielä laittanu neitiä siihen ku musta tuntuu et se on todella pystyasennossa. Et olis lapsi liian istuvassa asennossa....
 
Kakkapelko, voi p*aska tosiaan jos kestää vuoden-pari!!! Eiiiih, on tosi vaikea asia. Joo, potta meillä on olkkarissa ja poika saa valita minne yrittää (pöttöön vai pottaan). Joskus onkin onnistunut Posti Paten kannustamana, kun kakka on oikein tyrkyllä niin antaa sen tulla. Mutta on siinä kyttääminen, että äitinä on oikealla hetkellä potta kaverina, ettei mene videoitten katseluks koko aamu / ilta :/ :/ Tuota tarrajuttua pitää alkaa vielä kehittelemään. Meillä on ollu just tuollasta, kun mitä santtra kirjottelit siskostas, pelko on ihan todellista. Hysteerinen parku, kun kakka on pakko tehdä. Eikä voi sattua, vielä ainakin kakka pehmyttä. Tähän asti mitään ongelmaa ei oo ollu, alko kun oppi kuivaksi ja tunnistamaan kakan tulon / näki kakan.

santtra, aika hauska toi et äitis saa vauvan nyt! =) Voi kun et olis maininnu tuosta fazerin uutuus suklaasta - nythän sitä täytyy tämän herkkusuu-ahmijan käydä ostamassa...

Kriisi, tosi hyvä toi lista. Noita normaaliasioitahan ne on, millä uhmat sun muut saa pikkusilta peikoilta päästä pois. Kuitenkin kun ne lukee aina uudelleen tollasesta listasta, saattaa jopa äitinä onnistua paremmin kuin ilman "muistuttelua". Jos jaksat, niin kirjotteletko loput 10 neuvoa myös?
 
Edla, minusta 3 juttua / viikko on aika paljon vauvalle - ja äidillekin? Ainakin itse ajattelisin, et nauttisin enemmän jos kävisin harvemmin - tulis rahoille paremmin vastinetta. Mut jokainenhan harrastaa miten tykkää ja jaksaa - onhan se vauvastakin kiinni millanen persoona on =)
 
Sinuhe, juu, tota mä mietin itekin... mä olisin aina vaan tulossa ja menossa, nyt koittanu ottaa rauhallisemmin pienen kanssa. Tätä täytyy harkita... hmm :/

santtra
, teillä sitten äiti päätti iltatähden hommata :) aikas kiva, kuhan tuleva täti/setä ei ala sillä pompottaa teidän pientä:LOL: ... et vissiin sit ite ole kovin vanha eikä äitikään ollu sut saadessaan?
 
Huraa, herra kakka tuli Eevaa katsomaan! Se olikin 3 paivaa hukassa. Sita ennen yksi kakka ja sita ennen taas 3 paivaa ei mitaan. Aina aikaisemmin tullut pari kertaa paivassa, aloin jo vahan hermostua. Vauva oli ihan ok, mutta mua mietitytti miksei nakynyt eika kuulunut.

Otin selvaa uuden kotipaikkakunnan vauvauinnista ja se on viikolla aamupaivisin. Mika ihmeen aika se muka on? Ohjeissa sanotaan etta 2 aikuista/vauva, miten ne kuvittelee etta esim. vauvan isa ottaa 2 kertaa viikossa aamupaivan vapaaks? Taitaa jaada valiin. :/ Omassa ammeessa polskittava sitten vaan. Muskariinkaan en oikein voi menna kun en osaa kielta, yrita siina sitten lauleskella. Ilmoittauduin sentaan itse kuntonyrkkeilyyn ja joogaan, saa jotain edes aikaiseks. Ja viinijoogakurssikin olis lahettyvilla, kuulostaa ihan mun jutulta. :)

Natteja mammoja ja vauvoja on kaikki facebookissa, pitaa varmaan lisailla kaikki kavereihin niin paasen vakoilemaan kunnolla profiilit. :)
 
Marmotta...juu lisää vaan kamuihin...miut voi ainakin :D ...mä olen jotenkin ollut umpiväsynyt monta päivää :( ...en tiedä syytä...aikaisin kyl herään...kun pitää tuo eskarilainen viedä...ja päikkärit jää nukkumatta...taitaapi olla univelkaa...ja mie alan sit kiukutella :ashamed:

Kiloklubi...juu on ollu kiukku/väsymyspäivät...juu ostin sit tänää suklaalevyn ja viinikumeja...jes johan piristi...et kilot pysyy edelleen....ostin tänään farkut...juu kaks numeroo suuremmat...apua |O :kieh: :kieh: .....

Yritin tänään piristää itseäni ja lähdin shoppailee tulos...itselle yhdet farkut....muksuille kaks muovikassillista kuteita :D ......oletteko huomannut, et eipä tuu itselle ostettua juuri mitään...mut muksuille kokoajan...

Matamimimmi68 ja Edith 2,5kk :heart:
 
Nukkuukos teillä muilla vielä vauvat omassa huoneessa? Meidän tyttö on nukkunut jo kohta kolme kuukautta omassa huoneessaan oikein tyytyväisenä. Mä olen niin herkkä uninen että heräsin joka ikiseen liikahdukseen kun neiti oli miedän huoneessa ettei siitä oikein tullut mitään. Ja tyttö tuntui olevan äitiinsä tullut eli hänkin heräili taas mun liikkeisiin kun kävin sängyn laidalta kurkkimassa. Jotkut on vaan "kauhistelleet" kun noin pieni nukkuu omassa huoneessaan. No meille se kuitenkin sopii hyvin.

Mä vietin tuossa jo yhden tyttöjen illan (ja hyvä että ehdinkin ennen tätä uutta raskautta :LOL: ). Olin peräti koko yön pois kun ystävät asuu etäämmällä täältä. Hyvin meni ilta ja hauskaa oli (ja kamala krapula tuli). Aamulla tosin olikin jo sitten hirmu kiire takaisin tytön luo. Mutta kumman hyvin pärjäsin illan enkä ihan kokoajan kotia soitellu...Ja isi pärjäsi hienosti tytön kanssa koko yön, olivat touhunneet kaikkea kivaa, kuten kylpeneet liki 1/2 tuntia =) Meidän neito on oikea vesipeto. Harmi vaan kun noita pikkukeskosia ei saa viedä vauvauintiin :(
 
Heippa!

Tääl uutukaisella tietsikalla naputtelen; mikäs onkaan naputellessa!

Uskomaton myrsky alkoi tuolla ulkona. Ehdin just käydä lenkillä ja nyt mies tuolla jossain rämpii...kääk. Sattuiko joku kattoo eilen kun Inhimillisessa tekijässä oli aiheena puolison kuolema? Ihan järkky, ei olis pitäny kattoo, nyt mietin taas kaikenmoista hullua...

Meidän tytsyllä on huomenna 3kk neuvola! Uskomatonta miten aika rientää. Laitetaan samalla Rota-rokotteen toinen osa: toivottavasti menis yhtä kivuttomasti kuin eka.

Luin juttuja taaksepäin ja huomasin sen sektio-kuoleman, josta olittekin jo puhuneet. Onneks en nähny vastaavia juttuja ennen omaa sektiota: pelkäsin muutenkin jo sairaasti. Olin ihan varma et jotain käy: selitin miehelle kaikki asiat, pankkijutuista ym. sillä silmällä et kuolen. Ja vaikka onkin harvinaista niin kyllähän noita siis sattuu. Voi murhe :'( Mietin omaisia ja lasta ja hänen ajatuksiaan sitten myöhemmin. Tuntuu et sydän särkyy!

Tunteilu on mulla nykyisin ihan hallitsematonta.

No niin.. palataan.
t.eeti
 
Sinuhe: Nopsasti tulin kysymään,että kun kirjoitit menneenne halpaan kun poikaa kantelitte,niin meinaatko että ei olisi pitänyt ryhtyä?
Kun innolla ottaisin vastaan vinkkejä miten sen vois välttää... pojan jos laskee väsyneenä sylistään alkaa itkeä, siis kunnolla.. sit vasta kun on ihan väsy,sen voi laskea sänkyyn unta hakemaan. ja oon ymmärtänyt että vauvaa ei kuitenkaan sais "itkettää",eikä mulla kyllä oo sydäntäkään jättää toista johonkin sänkyyn tai lattialle naama punasena huutamaan.
Oon elätellyt toiveita että toi menis iän kanssa ohi kun masukin paranee eikä ärtyile niitä mahakipuja. Mutta vinkkejä otetaan vastaan...
 
iltaa vuan!

te ootte kyllä ahkeria kirjottajia, täytyy kyllä sanoa =)
Minen kauheen kauaa jaksa olla koneella kun niskat on ihan jumissa ja toi ukko hieroo niin pirun kovaa että sen avut ei nyt kyllä paljoa auta.tuntuu että pikkurillikin puutuilee aina välillä :/ niskat ja hartiat ovat kyllä jatkuvasti jumissa kun teen seisomatyötä, (olen pitopalvelussa töissä) mutta tää tuntuu nyt olevan astetta pahempaa kuin yleensä..kai se vaunujen työntely verottaa :/


kilokerholaiset olette kivasti saaneet painoa tippumaan!onnea vaan kaikille tiputtaneille!multa on kolmessa viikossa lähteny 2.5 kg, varmaan vaan nesteitä, nehän ne yleensä ensin lähtee, kovasti tekis mieli tehä vatsalihaksia tai jotain että sais tuon ihanan höllyvän vatsan tuosta edestä pois!!näytän siltä kuin olisin viidennellä kuulla raskaana, alkaa jo tympimään.käytän edelleen äitiysfarkkujani :ashamed: ...mutta kun ne on niin mukavat :LOL:

meillä tyttö nukkuu vielä meidän huoneessa, omassa sängyssään jo kuitenkin :)
tytön huone on vähän tyhjän näköinen kun ei sielä ole kuin vaatekaappi, hoitotaso, syöttötuoli ja jatkettava sänky, jossa ei ole edes patjaa :D kissat tykkää lymyillä siellä =)

isabella sai tänään ekan piikin ja kuten neuvolatäti alkuun vaaroitti, niin se tais sattua äitiin enemmän kuin tyttäreen :'( kamalaa :( painoa oli 6 625 g. ja pituutta jo 63 cm.iso tyttö :)

naposteluhimoon pientä vinkkiä! nyt saa aika halvalla porkkanaa, kukkakaalia, kesäkurpitsaa ja paprikaa, niistä sitten tikkuja ja dipataan kermaviilikastikkeessa, kermaviiliäkin saa vähärasvaista. vähän tylsä vinkki mutta hyvää on B) ja terveellistä!

piti vielä kysyä; onko mun profiili tuolla facebookissa yleinen kaikille?? :eek: omasta mielestäni laitoin asetuksiin että vain kaverit näkevät!?ei sillä etteikö sitä saisi katella, vaan en haluais olla ainut "itsensäpaljastaja" :LOL:

ukko huutelee tuolla jotain, täytyy vissiin sitäkin joskus vähän paijata ;)

janet ja isabella 3 kk.+1pv.
 
Bellani: Mäkin koitin tuosta dippijutusta vihjailla pari viikkoa sitten. On muuten ihan törkeen hyvää, vaikka onkin "vaan" kasviksia! Tosin makeanhimoon se ei auta, jos sellaisesta kärsii...

Babybio oli kyllä oikein kiva kokemus! Ja törmättiin tosiaan Edla-mamman kanssa siellä, vaikkakin vahingossa. Istuttiin samalla rivillä :) Mut väkeä oli tosiaan ihan hurjasti! Tasainen itku kuului koko näytöksen ajan :D Parin viikon päästä ajattelin mennä uusiksi.

En tiiä uskallanko huomenna ees vaa'alle... Ei varmaan oo lähteny täl viikol paljoakaan. Ehkä 200g. No, katsotaan aamulla.

eeti: Meilläkin 3kk neuvola huomenna. Piikkiä tulee ja rotan toinen osa. Lääkkeet ja kuumemittari on varuilta valmiina. Täälläkin muuten ihan hurja myrsky, voi sun mies-parkaa... Toivottavasti ei lähde lentoon ;)

Mäkin haluisin mennä sellaseen äiti-vauvajumppaan, mut mietin kans, et ehkä kolme juttua viikossa on liikaa. Uinnista ja muskarista kun en haluis luopua. Ja sit tulee kuitenkin muitakin menoja joka viikko. Ehkä sitten, jos tuosta vauvauinnista ei tuu mitään. Toivon nyt kuitenkin, et se vielä alkais luistaa ilman huutoa. Totuttelua meluun vaan, kun vedessä olemisesta poika kuitenkin nauttii.

Mutta huomenna sitten neuvolakuulumisia :) Öitä tytöt!
 
Bellani: Oot sä mustana siellä, eli ei sun profiilia pääse katsomaan muut kuin sun kaverit..

Harrastuksista: mä tuun oikein kateelliseksi kun juttelette babybioista ja vauvauinneista.. Täällä ei järjestetä babybioa tai vauvauintiakaan(?). En oo ainakaan löytänyt mitään ilmoitusta, täytyy kai käydä uimahallilla katsomassa.. Ja muskariin olis pitänyt ilmoittautua jo toukokuussa. :kieh: Olis tehnyt mieli mennä. :( Ja kaikki muut jututkin on hukassa.. Kumma juttu kun ei tää meidän kotipaikkakunta nyt mikään liian pieni ole. Luulis että jotain löytyis. Avoin päiväkoti löytyy, mutta sekin on eri kaupunginosassa, joten pitäis kulkea linkalla tai omalla autolla. Ja seurakunnalla on joku olotila joka toinen viikko. Isommalle kun ainakin pitäis jotain harrastuksen tapaista keksiä. Olis parempi vissiin asua Helsingissa.. :LOL: Kun ei mulla ole edes ketään äitituttuakaan, siis jolla olis pieniä lapsia ja olis kotona päivät. No kaipa niitä jostain löytyy..
Kiva kun lapset nukkuu, ovat nukkuneet jo tunnin verran, on ollu ihan omaa aikaa. :D kun mieskin on vielä töissä, tulee just.
Pitää mennä laittaan pyykit kuivaan ja taitella puhtaat vielä. :kieh: Pläääh.

Böö ja Sisu
 
Touhukas päivä takana. Oltiin aamu avoimessa päiväkodissa ja poika pääsi eläinsuunnistukseen. Viihtyi tosi hyvin ja syömään lähtö meinasi olla tuskaa. En pysty koskaan semmoiseen suunnitelmallisuuteen, että pojalla olisi eväät mukana lämmitettäväksi. Illalla oli pojan eka "kaupallinen" liikkari. Meidän itse vetämä Nuori Suomi liikuntaleikkikoulu alkaa vasta syyskuussa. Oikein kateeksi kävi, kun nämä ammattiohjaajat sai kaikki lapset niin mukaan ja iloisiksi, ettei taas meinannut kotiinlähtö maistua. Anna oli ekaa kertaa puoli tuntia lapsiparkin tyttöjen kannettavana samaan aikaan, pääsin hetkeksi saliin, siitäkin yksi tuttu jututti mua varmaan 5min (tosi tehokasta).

Mulla tuo niksilista kiukutteluun on jatkuvassa luennassa ja myöskin nämä oheiskasvattajat (mun 17,18 ja 21v) ovat saaneet siitä järkeä omaan toimintaansa 3 vuotiaan kanssa. Mä edelleen viidennen lapsen kanssa toivon, että noi asiat alkaisi mennä selkäytimeen eikä toi mun oma dinosaurusaivoni yrittäis ottaa valtaa aina alkukantaisia kohtauksia seuratessa. Tuolta listalta puuttuu muuten korvatulpat vai eiks se ookaan hyväksytty metodi ;)

Hyvää yötä!

11 Älä koskaan käytä väkivaltaa. Lyömällä kasvatetusta lapsesta tulee pelokas ja entistä uhmakkaampi. Myös laki kieltää ruumiillisen kurituksen.
12 Pyydä tarvittaessa apua lähimmäisiltä: kumppaniltasi, isovanhemmilta, lapsen kummeilta...
13 Muista, että kiukuttelevakin lapsi on lapsi. Älä vaadi lapseltasi liian varhain aikuismaista käytöstä. Lapsen on tärkeä kokea, että kiukkua ja vihaa on turvallista tuntea vanhempien hylkäämättä tai syyllistämättä. Jos lapsen agressio tukahdutetaan heti, lapsi ei tutustu kaikkiin tunteisiinsa. Pahimmassa tapauksessa lapsi oppii, että raivo on aina pahasta. Näinhän ei ole! Kiukuttelun avulla lapsi harjoittelee tärkeää taitoa: ei-sanan sanomista.
14 Lapseni kiukuttelee usein. Miten saan sen loppumaan?
Kiukutteluun on usein syy, lapsi ei tee sitä huvikseen. Onko lapsi väsynyt, nälkäinen, tulossa sairaaksi? Vietättekö tarpeeksi aikaa yhdessä? Lapsi tarvitsee huomiota, seuraa ja paijausta varsinkin iltaisin, kun hoitopäivä on takana. Älä anna television häiritä - keskity lapseen. Tärkeät ohjelmat voit katsoa videolta lapsien nukkuessa.
15 Apua! Lapseni raivoavat, kun pyydän heitä keskeyttämään leikit.
Anna lapsille valmistautumisaikaa kertomalla heille asiasta vaikka kymmenen minuuttia ennen määräaikaa. Liian usein vanhemmat vain riuhtaisevat lapset puuhistaan milloin mitäkin varten.
 
Repa, mentiin halpaan tämän meidän esikon kanssa. Uskon, et olis monet itkut jääny hällä itkemättä iltasin, jos olis ollu taitoa käsitellä. Hankalaahan näitä lapsia on verrata keskenään, mutta tämä uudempi versio nukahtaa ihan itsestään - hetkuttelematta tai vatkaamatta häntä. Usein nukutin esikoistä liikaa, eli yritin varmaan saada liian virkeänä unten maille. No tätä nukuttamista tehtiin sitten usein hyssytellen ja keinutellen, istuen tai kävellen kovan itkun aikaan. Luultavammin kävi sitten niin, aika nopeastikin, että poika ei osannut nukahtaa ilman näitä rituaaleja. Eikä nämä rituaalit ollu meistä mitään ihania...Pikkuhiljaa saatiin sit rituaalit vaihdettua hyssytelystä unilaulujen kuunteluksi, olipas pikkusen helpompaa!! Oltiin liian hiljaakin miehen kanssa iltasin eikä poitsu tottunu ääniin.

Nyt tämän uuden painoksen kanssa en ole nukuttanut, enkä yrittänytkään ylläpitää mitään rytmiä. Tämä on minusta ollut tärkein asia, minkä olen oppinut. Vauvan rytmissä mennään täysin, kuunnellen tarpeita- ja esikko elää jo omaa rytmiään upeasti.

Nukuttamisesta voisin kertoo et esim. tänään päivällä vauva nukahti rinnalle -> vein sänkyyn, josta nopeasti heräsi. Ei sitten asettunut nukkumaan, joten nostin ylös. Ja täysin tyytyväinen vauva, vaikka oletin että olis väsynyt. Valvoikin monta tuntia vielä! Illalla syötin toisen rinnan, taukoa ja köllötelyä ja sitten toisen rinnan. Tähän nukahti. Siirron sänkyyn pyrin tekemään niin, että poika havahtuu. Illasta olikin jo helppo jättää sänkyyn, sinne jäi ärisemään, kun oli tarpeeksi väsynyt (ei nukkunut päivällä liikoja). Pari kertaa tuttia suuhun ja nukkunut nyt jo kolmatta tuntia.

Itkettämistä en tee minäkään, ei vauvoja pidä itkettää. Joskus on tehty niin illalla, että hyssytellään nopiasti kova itku pois ja vauva takasin sänkyyn. Vähän pyllylle taputtelua jne. mut sitä on ehdottomasti yritetty välttää, että tätä taputtelua ja vatkausta jatkuis tunti tolkulla. Kuten esikolle tehtiin...

Mutta siis en osaa sanoa muuta varsinaista "neuvoa", kuin että meillä parhaiten on toiminut ettei nukuta....tais tulla taas tosi epäselvää tekstiä...
 
Huomenta! Ihania vauvakuvia tuolla facebookissa teillä on. Ihmettelen vaan, että missäs kaikki meidän prinsessojen boyfrendit luuraa?
kiloklubi järkyttävät -300g, pitää kohta hankkia tarkempi vaaka, että pudotuksen huomaa. No, kaikki viikot, jotka ei mee ylöspäin on erinomaisia. Nekin, jotka menee vähä n ylös on ihan ok.
Kohta pitäisi taas lähteä avoimeen päikkäriin ja sieltä suoraan pankkia vaihtamaan. Tullut monta kertaa Sammosta mittä täyteen.
Hauskaa päivää kaikille! Ehkä illalla ehdin ne viimeiset 5 neuvoa, ovat aika pitkiä...
 

Yhteistyössä