Toukokuun toukat 2013 *LOKAKUU*

Tervetuloa uusille ja osanotot ketjusta poistuneille!

Olen kyllä käynyt säännöllisesti lukemassa ketjun keskusteluja, mutta omat kirjoittelut on vaan jääneet kaiken muun kiireen lomassa...

Meillä on ollut viime viikot käynnissä aktiivinen oman kodin etsiminen. Nykyiset 52 neliötä kun eivät kovin pitkälle enää keväällä riitä. Sopiva kolmio (paritalo) löytyi hyvin nopeasti ja jokusen viikon tarjouskauppakilpailun ja pankeissa ravaamisen jälkeen me saatiin se! Ensi viikolla pitäisi käydä vielä kauppapaperit kirjoittamassa, joten sitten voikin alkaa stressaamaan muuttoa ;) Ihanaa, mä niin odotan uuteen kotiin pääsyä! Se on meille niin passeli noiden koirien kanssa. Omalta takapihalta pääsee suoraan metsään, jossa riittää lenkkipolkuja ristiin rastiin :) Pk-seudulla asuessa sellaista asiaa oppii arvostamaan...

Neuvolahommat muuttaa sitten paikasta toiseen tässä matkan varrella. Pitäisi lähipäivinä soitella uuteen neuvolaan, kun seuraava neuvola-aika on varattu muuton jälkeiselle viikolle.

Paha olo on onneksi helpottanut, eikä enää tule kuin satunnaisia yökkäilyjä. Paino on noussut lähtöpainosta noin 2kg.

Ensi tiistaina on vuorossa eka ultra, jänskää :) En tosin ole sitä kamalasti tässä ehtinyt jännittää, kun nämä asuntokuviot on vieneet niin ison osan omista voimavaroista.

Omat vaatteet on edelleen käytössä, mutta vähän naftilta alkaa tuntumaan varsinkin töissä koneella istuessa. Koirien kanssa treenatessa on muutenkin jo monta vaatekerrosta päällekkäin, jolloin treeniliivi kiristää kivasti alavatsan kohdalta :( Pitäisi siis lähiaikoina lähteä vaateostoksille. Sitten kun vielä keksisi, mistä löytää sopivia vaatteita... Varsinkin ulkoiluvaatteet mietityttää.

Hanttuliini84 10+6
 
Heippa taas! :) Täällä taas tänään käytiin ultrassa ja samalla otettii papakoe kun tuli muutto vanhempieni paikkakunnalle, voi että toi pikkuinen kasvaa viikossakin nii hurjaa vauhtia, kyyneleet valui pitkin poskia kun nyt sillä oli jo muotoa ( pää,kädet ja vartalo ) :O Aivan uskomatonta! :) Unista kirjoitettu aika paljon, itse olen nähnyt painajaisia synnytyksestä ja että lapsi on ollut kuoleena :(
 
Mulle sanottiin neuvolassa, että raskausaikana ei suositella ottaa papakoetta. Kysyin sitä keväällä, kun olin ensimmäistä kertaa raskaana, joka meni siis kesken myöhemmin. Siksi kyselin sitä papakokeeseen menoa, kun sain kutsun tänävuonna siihen. Siis näihin ikäryhmä papakokeeseen. Mut kai sit näissäkin on eri menettelytapoja.

Minä näin unta yks yö, että imetin vauvaa. =) En oo muuten nähny vauva-aiheisia unia pahemmin.

Tiiti* 12+6
 
Tervetuloa uudet toverit! Ja niin perseestä, että vieläkin tulee huonoja uutisia, niin toivoisin niiden olevan nyt tässä. Pahoitteluni kaikille menetyksen kokeneille.

Sain tänään veriseulontatulokset, olivat normaalit. Hienosti tsemppasin elämäni ekan verikokeen, pyörryin vain melkein.

Vieläkin jatkuu satunnainen ruskea tuhruilu, mutta hyvien ultrauutisten terhakoimana oon nyt ollut ihan rauhallinen, uskon kaiken olevan hyvin, tää nyt vaan on mulla tämmöstä. Mahassa on totaaliturvotus, kaamea hyljeolo. Sain ystäviltä pari kassillista äitiysvaatteita, mutta ne tuntuu vielä ihan absurdeilta, en voi käsittää, että maha kasvaa semmoisiin mittoihin... Vaikka kieltämättä aina heti kotiin päästyäni avaan farkut, että kyllä ne jo vähän ahdistaa.

Kai muuten kaikki kävitte jo tsekkaamassa, sisältääkö D-vitamiinipillerinne ollenkaan D-vitamiinia? D-vitamiini tyhjää täynnä? | yle.fi Mun pillereissä on 65 % vitamiinia, eli pitää alkaa vetää pari tablettia yhden sijaan. Aika kreisi huijaus!

12+4
 
Tervetuloa uusille!:)

Toi D-vitamiinijuttu oli aika kreisi. Itellä on noi Devisolit, mut en ois jotenki osannu odottaa ettei tuoteseloste vastaa sisältöä, ku luulin et ne on apteekeissa suht tarkkoja sen suhteen, mitä myytäväks ottavat.

(.) Alkaa vissiin pikkuhiljaa puskemaan mahaa mulla. Vielä ei ihmiset onneks arvaile, mutta mutta yks mun kaveri ja toi toinen puolisko on sitä mieltä et oon "lihonu" varsinki alavatsasta. Mut ainaki toissapäivänä meni vielä omat farkut jalkaan.

Simppu ja 14+1
 
Nt-ultrassa käyty ja voin sanoa että en ole vähään aikaan jännittänyt niin turkasesti. Kolmen keskenmenon jälkeen sitä ei meinaa uskoa todeksi, että vatsassa voisi olla elämää vielä 12. viikolla - mutta niinpä vain siellä potkiskeli ihana viisisenttinen rimpula! :) Kaikki hyvin, uskomatonta! Isomman koon takia LA aikaistui 9.5. Itse aion pysyä aiemmassa LA:ssa (13.5.), koska satun tietämään milloin muksu sai alkunsa. Olen varmaan vain syönyt niin hiivatisti että toukka on viikkojaan isompi :)

Saatiin kotiin mukaan kolme kuvaa, joista yhdessä näkyy ihanasti vauvan kasvoprofiili!

Tuli ostettua vaakakin, jota ilman olen elänyt vuosikaudet. Huojennus oli suuri, kun paino onkin noussut vain 4kg (52kg > 56kg). Tiedän että painonnousu kuuluu asiaan, mutta liikkuvaisena ihmisenä en tunne oloani kotoisaksi makkaroiden kanssa - vaikka niillä olisikin jalo tarkoitus.

Nyt tekee kovasti mieli kertoa uutinen kaikille, mutta taikauskoisena yritän malttaa ensi viikkoon asti. Sormet ja varpaat ristissä :)

Tsempit kaikille muillekin! Toinen kolmannes lähestyy ja raskauselämä alkaa olla aika hienoa :)
 
Ultrassa käyty! Sydän sykki! :heart:
Ja yksi siellä näytti olevan. Vaikka mahan koko kertoo jotain ihan muuta.
Ultraaja ainakin totesi että ihan normaalia koska ed.synnytyksestä niin vähä aikaa (1/12)

Täällä alkaa olla rankka viikko takanapäin!
Sukulaislapsia oli kylässä kolme kappaletta ja kaksi niistä teinejä! Voitte kuvitella että se elämä vähän muuttui viikoksi.
Samalla ite yritti nieleskellä oksennusta kurkussa koko ajan ja olla hullun reippaana noiden muksujen kanssa.
Piti käydä siellä ja täällä ja joka päivälle hirveesti ohjelmaa. Hyvä ku sain itteni ylös aamulla laittamaan niille aamupalat ja tehtyä ne kaks lämmintä ruokaa jne jne!!
Lisäksi siinä oma 9kk tyttö yhtäaikaa sairaana ja kuumeissaan joka päivä ja tietenkin kiukkuinen.
No se alkaa olla takanapäin. Teinit lähti ja pari on vielä pyörimässä jaloissa.

Sitä en ymmärrä, että miten nuo miehet oikeesti ajattelee asioita??
Valaiskaa mua hyvät mammat!!

Tuntuu niinku oma ukkokin eläis jollain ihan eri planeetalla.
Ei se ainakaan ota arkiasioissa ollenkaan huomioon sitä seikkaa että vaimo on raskaana ja ehkä sen vuoksi voi olla aika huono olo sekä normaalia enemmän väsynyt.

Huolehtii kyllä omalta kohdaltaan että saa nukkua tarpeeksi, jos ei yöllä niin päivällä sitten! Mitä sitä niistä kotihommista välittämään. Pääasia että saa itse nukkua. Vaimo hoitaa kyllä vaikka puoli kuolleena koko huushollin! Remonttihommista ruuanlaittoon ja kaiken siltä väliltä.

Sorry ihmiset tää vuodatus nyt! Mutta kun ei vaan mene minulla jakeluun että mies voi vastata että: Luuletko että olet ainut nainen joka on raskaana/ synnyttänyt. Kyllä ne muutkin vauvoja tekee ja se on ihan normaalia!
Eli raskauteen ei saisi vedota missään asiassa. Täytyy alkaa harrastamaan itsepuolustuslaleja tai benjihyppyjä uudelleen niin katotaan tuleeko vielä sama vastaus.

Nuppunappi: Hirweesti voimia pahoinvointiin! Itellä se oli vielä viime viikon ja tän alkuviikon ihan hirveää! Ja edellisessä raskaudessa kesti loppuun saakka. Mutta nyt ihme kyllä muutaman päivän ollu helpompaa!

Kaikille voimia jotka yksin odottaa! Vähä sama tunne on täälläkin. Ei tuosta miehestä ainakaan mitään hyötyä ole, päinvastoin! Stressiä vaan aiheuttaa ja iltaisin sitten kaikenlaiset ajatukset pyörii päässä. Monta yötä olen myös yksinään itkeskellyt kun mies jo nukkuu....huoh. Eipä ne varmaan ikinä sitä tajua!

Yp Listaan päivitettäväksi LA 10.5. ( puhe oli aluksi että 9.5 mutta papereihin olivat laittaneet 10.päivä.)

Jasmin12 ja sääski 12+0 *POKS*
 
Viimeksi muokattu:
FB-ryhmä on SALAINEN.

Yv:tä -Lily-:lle, Jasmin12:lle, Pilvilinna74:lle, tai -Tipe-:lle

Kaikista helpoin kun lähetät linkkinä oman fb-sivusi niin sen löytää helpoiten.
Hyväksy kaveri pyyntö jonka jälkeen saat kutsun ryhmään.
 
Heissulivei tännekin! Mukavaa että jäi aktiivinen pino vaikka suurinosa porukasta vilahtikin fb:iin.

Pahoinvointi vaihtelee, tällä viikolla on ollu kaks huononolon päivää mutta muuten alkaa jo olemaan mukava olo :) Äitiyshousuja oon jo pitänyt, en kestä "normitilassakaan" yhtään kireitä vaatteita, joten nyt vielä vähemmän..ja kolmas lapsonen jo tulossa niin maha on jo oikeasti MAHA :D

seuraavaan nlaan on vielä kolme viikkoa ja rakenneultra vasta joulukuulla, onneksi on muutoin kiireiset kuukauden niin jospa se aika kuluis nopsaan! En malttais oottaa että pääsen taas hoitelemaan pientä pehmeää untuvapäätä <3

Bindi&Tara 13+0 <3
 
Tervetuloa uusille! :wave:

Pitkän eipäs-juupas väännön päätteeksi päätin kuitenkin että menen töihin eli tänään eka työpäivä yli viiteen viikkoon, jännittää :D Esimieskin soitteli eilen ja kertoi mitä uutta tuossa työpaikalla on tullut poissaoloni aikana ja sanoi että jos tuntuu siltä niin voin pitää ylimääräisen tauon tarvittaessa, ihan kiva kun noin sanoi, mutta en minä mitään erityiskohtelua kaipaa :D

Omat olot on helpottanut viime päivinä melkoisesti, tuntuu että elän taas, ohimenevästi saattaa tulla paha olo, mutta se ei jää koko päiväksi vellomaan päälle, toivon sydämmeni pohjasta että teillä muillakin pahoinvointi helpottaa kellä sitä on ollut :heart:

Täällä on satanut aamulla lunta ja mä olen ihan onnessani :heart: Täytyy koittaa vähän siivota, on niin pommin jäljiltä asunto :headwall:

12+3
 
Täälläkin ihan onnessaan että on tullut jo lunta vaikka poishan se tietty vielä sulaa mutta silti...
Itsellä onneks noi Minisunit jotka vissiin suunnilleen sitä mitä pitääkin olla ku nopeesti listan läpi äsken lukasin, tokikaan en oo muistanu joka päivä niitä syödä..
Millaista teillä on kohdun kasvukipu? Itellä ollut nyt 2 päivää kohdun tienoilla sellasta pientä pistävää kipua niinku neulalla tökkis, yleensä sitten ku lopettaa kaikki hommat miä tekee ja menee vaik istumaan niin loppuu ja yritin sitä googletella mutta heikoin tuloksin ettei oo merkki mistään ikävästä..? Noin viikko np-ultraan...
 
Huomenta. Täälläkin lunta,lapset,koirat ja itsekin innoissani:DPulkat ja lumilapiot kaivettiin esiin,vaikka sulaahan se vielä varmaan moneen kertaan.Koirat on paksuturkkisia ,jotka rakastaa talvea ja eivät niin tykkää kuumasta kesästä;)

Olotila on edelleen pahin illalla,aivan raatona saa maata sohvalla:x
Nuorimmainen reilu 2v uhmaikäinen poika on haastava,kiukkuaa milloin mistäkin,lisäksi isosiskojaan läpsii ja puree:'(Tytöt eivät ole koskaan purreet,joten aika ihmeissäni olen ja en kohta tiedä mitä tehdä,kumpa olis vain jotain ohimenevää.
Eniten kiusaa erityis siskoaan,joka ei osaa niin pitää puoliaan:(

Omien lasten joululahjat on melkein jo hankittu,vielä olis kummilapset,omat sisarukset ja vanhemmat,joille pitää jotain keksiä=)

petronella ja toukosalaisuus 9+2:heart:
 
Keskiviikkona kävin ekassa ultrassa ja oli aika uskomatonta. Siellä se pikkuinen köllötteli <3 Kaikki oli ihan kohdallaan, raskausviikot tasan 12+0 eikä laskettua aikaa muutettu. Sain vielä montaa kuvaa kotiin ja eilen niitä ihailtiin töissä ihan porukalla. :)
Ultran jälkeen on alkanut oudot kivut alavatsassa. Tuntuu samalta kuin kovat menkkakivut, pistelee, viiltelee ja polttelee :( Soitin illalla Jorviin, josta sanottiin ettei mitään hätää pitäis olla. Käskettiin ottaa särkylääkettä ja levätä. Samat ohjeet sain aamulla neuvolasta kun soitin ja kyselin. Mitään vuotoa ei ole ollut. Kait sitten on ihan normaalia kipuilua, häiritsee vaan kun aina miettii sitä pahinta. :(

ihanuutta88 ja muru 12+2
 
Mä oottelen täällä et toi ukkeli pääsee töistä ja päästään käväiseen vaihteeksi yhteispäivystyksessä tipassa. Mulla on poskiontelontulehdus ja samalla katottiin muutkin arvot niin kappas kun ne natrium-joku arvot oli taas ihan pyllysellään eli käytännössä siis oon tosi kuiva akka :( Mulla on molemmat käsivarret kipeenä kun verikokeita on runnottu joka toinen päivä ja nyt sit pitäis tippaankin. Vauvan parhaaksi tietty mutta vähän alkaa jo itkettää että voisko pliis päästä vähän helpomalla? Ees kerran? Nyt pitää jatkaa töitä että saan ne tehtyä valmiiksi vaikka toi kuopus ei tietenkään suostu päiväunille. Deadlinet paukkuu ja asiakkaat soittelee et miks ei tuu valmista ja sit kun ei millään viittis paljastaa että oon raskaana.

Nuppunappi ja pikkupatu 10+5
 
Moi mammat!

Onpa tänne tullut paljon tekstiä! :) En oo käyny täällä varmaan kuukauteen, mulla alkoi sittenkin se pahoinvointi ja tooosi rajuna, vaikka alussa ajattelin että ei varmaan pientä kuvotusta kummempaa tuukaan. Ihan yhtäkkiä vaan yks pv alkoi oksennus lentää ja esim. kahvin haju, hohhoijaa! Sit muhun iski vielä raju mahatauti päälle, oli kyllä aika karmaiseva kokemus :/ :D Muutenkin tuntuu että ollaan kokoajan kipeenä, nyt flunssa päällä. Mut eiköhän tää tästä, nyt 11.rv ja alkaa pahoinvointikin vähän hellittää. Välillä oli päiviä et hyvä jos sai jonkun porkkanan/omenan tai pari salmiakkia syötyä, nyt pystyn jo syömään melkeen mitä vaan :) Masussa ei mitään kummempia tuntemuksia, pientä jomotusta ja nippailua joskus iltaisin. Lääkärineuvola ja np-ultra ois ens kuun alussa. :) Nyt leipomaan mokkapaloja pikkumiehen kanssa! :)
Hyviä vointeja kaikille, Milli ja masuasukki rv 10+5
 
  • Tykkää
Reactions: Rapunen
Luminen tervehdys kaikille mammoille!

Pahoinvointi on jäänyt nyt kokonaan pois ja sen suhteen olotila alkaa olla kaikin puolin ok. Mielialat tosin vaihtelee tosi rajusti, hermot saattaa mennä ihan yks kaks ja tulee tiuskittua ihan turhista asioista. Välillä pelästyy itsekin noita mielialanvaihteluita, jotka vaihtuu niin nopeesti ettei itsekään perässä pysy. Oon tavallisesti varsin rauhallinen ja en ole koskaan menettänyt hermoja töissä, mutta nyt ne tahtoo mennä melkein joka päivä.. Musta on tullut ihan hirviö! :kieh:

Miten te muut suhtaudutte oman vartalonne muutoksiin?

Musta on ihanaa, kun vatsa alkaa kasvaa:heart:. Näkyyhän tuo raskaus jo nytkin jonkin verran tuossa masun seudulla, mutta ootan jo innolla, kun se näkyy kunnolla. Ja sekin on kivaa, että rinnat kasvaa, vaikkakin ovat ihan saamarin kipeät välillä... Mutta, mua kauhistuttaa nuo ylimääräiset kilot, joita tulee väistämättä joka puolelle kehoa, ja jotka tottakai kuuluvatkin asiaan. Musta tuntuu että jotkut pysyvät ihan pikkuruisina raskauden aikana, pelkästään vatsa kasvaa? Onko se vaan kiinni niistä omista syömisistä ja liikkumisesta, vai tuleeko niitä muotoja vaan toislle helpommin kuin toisille?


Ihanuutta88: Mullahan oli myös ultran jälkeen menkkamaisia tuntemuksia alavatsassa + vuotoa.. Meni ohi muutamassa päivässä. Mäkin pelkäsin jo pahinta, mutta oireilut kuulunee asiaan ainakin joidenkin kohdalla.. Eiköhän sullakin kaikki hyvin ole, lepäilet vaan nyt pari päivää :)

Nyt ruokakauppaan ja sitten viikonlopun viettoon :)

Amon & piskuinen (13+0 ja POKSSSS!!:heart::D)
 
Luulen, että se on aika pitkälti geneettistä, miten raskauden aikana kroppa käyttäytyy. Tai no tietty jos nyt ihan hulluna alkaa mässäillä, niin tietty kertyy kilot kaikkialle. Mut siis ainakin omia ystäviäni ja heidän raskauksiaan seuratessani olen tullut tällaiseen päätelmään. Joillakin on loppuun asti vain pieni sievä mahakumpu, toisilla kertyy kiloja tasaisesti parikymmentäkin kiloa. Ja kyseessä hoikat, paljon liikkuvat ja terveellisesti elävät naiset. Itse odotan äitini 18 joka puolelle levinnyttä kiloa innolla...not. No mutta oikeasti odotan kyllä ihan fiiliksissä mahan pyöristymistä. Sen sijaan eilen miehen kanssa huomattiin, että lonkkaluiden alueelle on tapahtunut jotain. En oikein osaa analysoida, mutta aivan erilaiselta tuntuu. Ja se jännittää, että koko kroppa muuttuu joksikin ihan erilaiseksi. Kuka mä sitten olen?
 
Moikka taas pitkästä aikaa :) Kirjoittelut jääny vähän vähille mutta mukana ollaan edelleen :) Ultraan tuli kutsu 9.11 eli kaksi piinaavaa viikkoa vielä.

ÄSSÄMIX, täällä kanssa samanlaisia neulanpisto tuntemuksia välillä, tuskin mitään vakavaa :) Muutenkin maha kipuilee enempi työpäivien aikana, kun joutuu paljon olemaan jaloillaan ja liikutella raskaita asiakkaita(olen siis keh.vammaisten palvelukodissa töissä). Neuvolan täti sanoi tuohon minun työhöni viitaten että Norjassa on raskaana oleville kertanoston määrä rajoitus 12kg, loppuraskaudesta 6kg. Suomessahan tällaista ei ole virallisesti.

Ällötysolo pikkuhiljaa vähenemään päin, tosin illalla edelleen yököttää. :x Vaivaako muita ummetus? Täällä se on ihan jäätävää, olo on välillä aika karsea ja maha on kuin ilmapallo. Tyttövauvat kuulemma aiheuttaa ummetusta, mutta tiedäppä tuota :)
Muutenkin itsellä ja miehelläkin on ajatus siitä että tyttö tulis mutta saas nähdä ;)

MariArvo ja pikku-c 10+3
 
Ummetusta ei täällä ole,mutta loppuvaiheessa ollut aiemmissa raskauksissa kyllä:x

Vartalon muutokset: minusta on ihanaa,kun maha kasvaa,tykkään pitää vaatteita,joista masu näkyy:DRinnat minulla normaalisti pienet ja imetyksen jälkeen,kuin rukkaset,joten on mukavaa,kun kasvavat ja kiinteytyvät ainakin hetkellisesti=)

Taas täytyy valittaa,mutta siis ei vieläkään tietoa ultrasta:headwall:
 
Mukavaa perjantaita!
Täälä alkaa kanssa pahoinvointi helpottaa...toisaalta silloin jotenkin tunsi enemmän olevansa raskaana- nyt kun ei oireita ole niin alkaa heti kelaamaan että onko kaikki hyvin. ensimmäinen nlakäynti ja ultra osu sitten samaan päivään, silloin 11+5. Vähän hassua että meen vasta silloin neuvolaan, mutta kun ei aikoja ollut. Maha alkaa olla vähän sellainen, että joutuu sisäänpäin vetämään tietyissä piireissä:LOL: Tässä kakkosessa näyttäis tulevan heti vauvamaha- omituinen läskikerrostuma on muodostunut just navan yläpuolelle...ja se turvotus! Mitäs poika-oloja teillä on ollut? entä aiempiin raskauksiin verrattuna? itsellä tämän kanssa ihan erilaista kun tyttöä odotellessa ja siksi arvailen, että oliskos poika...tai sitten vaan ihan omanlaisensa tytsky;)
 
Täällä kans ummetusta :$ Senkin takia varmasti turvotusta, etenkin tuossa ylävatsassa pinkeyttä... Puuh!

Listataanko noita tyttö- ja poikaoloja tänne?
Olis mielenkiintoista nimittäin seurailla omaa oloa, että onko oloilla jotain tiettyä merkitystä. Tässä kun esikoista odottelee, niin ei mitään käsitystä että onko tyttö- vai poikafiilis :D Eli te aiemmin synnyttäneet, kertokaat! ;)
 

Yhteistyössä