Toukokuun toukat 2013 *Maaliskuussa*

Jiihaa 34+0 POKS!!

Ja enää pari työpäivää, melko käsittämätöntä. Tällä viikolla tuntui että tarvis päästä makuulle päivälläkin, vaikka ihan toimistossa istumatyötä teen. Eilinen meni ihan koomassa työviikosta toipuessa, mutta tänään oon ollut ihan virtaa täynnä. Sekös kostaantui ja myöhään iltapäivästä oli jalat kuin elefanttitautisella.
Turvotus on siis rantautunut tänne ja se ei ainakaan tunnu vähentyvän. Naamakin ihan kuin jonkun toisen. Painoa on tullut 10-11 kiloa ja viimeisen kolmen viikon aikana varmaan neljä kiloa ja väittäisin, että aika iso osa on nestettä.
Toivoisin jo pääseväni tästä "kuormasta". Noh, ei voi tietää millon vauva päättää haluta ulos pesästään. Täälläkin vauva on pää alaspäin, mutta kääntelee yhä kroppaa puolelta toiselle. Vauva on ollut aiemmin tosi aktiivinen mutta nyt n ilmeisesti kasvanut niin isoksi (ja sen myös tuntee) ettei mahdu enää kovin kummoisia touhaamaan. Potkuja tuntuu harvoin ja liikkeet on lähinnä sellasta mylläämistä ja kääntelyä ja venyttelyä. Ihan kuin vauva pääosin lepäilisi ja nukkuisi masussa. Kyllä se kuitenkin välillä saa kiksejä, kun itse herkuttelen vaikkapa jätskillä. Varsinaista liikelaskentaa en oo tehny, koska vauva on yleensä herännyt kun sitä on vähän pökkinyt ja sen jälkeen on useita liikkeitä tuntunut.
Vaatteiden ja lakanoiden pesun aion aloittaa loman alettua ja sitten pakkaan myös sairaalakassin. Jaiks :)

Täytettiin viime neuvolassa sähköinen esilomake, joka lähetettiin synnytyssairaalaan. Laitoin toiveen synnytysjakkarasta, mutta en muita kommentteja. Olen menossa synnyttämään avoimin mielin, mutta tuo jakkara tuntui siltä, että haluaisin kokeilla sitä ponnistusvaiheessa, jos tilanne sallii.

Olipas omanapainen postaus. :)

Mitäs muut on ajatellu synnytyksestä?

Mi&Ma & Prinsessa 34+0
 
Heipat taas kaikille!

Päätin nyt aktivoitua tän kirjoittelun suhteen kun kerran jo kotona olen, saadaan lisää juttua tälle palstalle.

Ihan ensiks Amonille kun kysyit tuosta välilihan öljyämisestä, mä oon öljynnyt molemmista ja ehkäpä juuri siitä johtuen en juurikaan ole revennyt synnytyksissä, ensimmäisestä laitettiin 3 "kosmeettista" tikkiä ja toisesta 5 vaikka lapsi melko iso olikin. Aion nytkin ruveta öljyämään, viimeistään 34 viikolta, ei siitä ainakaan mitään haittaa ole vaikkei mitään hyötyäkään olisi.

Olgamarialla oli ollut ihana miniloma, jotenkin ihan luksusta kun pääsee johonkin miehen kanssa kahdestaan. Mun sisko lupas ottaa lapset yökylään parin viikon päästä ja suunniteltiin että vois johonkin ravintolaan mennä syömään, odotan jo ihan innolla =).

Mi&Ma kyseli synnytyksestä, täytin kanssa sen sähköisen version enkä laittanut siihen toiveet-kohtaan mitään, mennään ilman suurempia suunnitelmia :).

Osaisko kukaan sanoa että kuinka ihmeessä sen itse erottaa kummin päin vauva on? Mä oon aatellut että tää olis perätilassa, mutta toisaalta välillä tuntuu että saattais olla rt. Mulla on istukka edessä joten luulisin sen olevan syy siihen miks en tiedä kuinka päin majailee, kahdesta edellisestä oon ollut hyvin tietoinen kuinka ovat. Tämä vauveli on monesti poikittain, selkä vasemmalla ja kädet ja jalat heiluvat joko oikealle tai sitten alas. Tuntuu myös että mulla olis mahan yläosassa enemmän tavaraa kun alaosassa, ja hikka tuntuu alhaalla..
Olipas se outo sepustus, toivottavasti joku ymmärtää mitä tarkoitan =).

Armin ja poitsu 32+2
 
Voisko täällä tiedustella onko kellään koksmuksia ora taiga vaunuista (tai jovi air?) niitä olen miettinyt jo pitkään itse kun miellyttää ominaisuuksiltaan ja ulkonäöltäkin eniten. Hintakin olis ok kun kauheesti kalliimpiin ei ole varaa...
 
Heippa. Me ostettiin Oran jovi airit nyt tälle tulevalle vauvalle,päädyttiin niihin,koska hinta,ulkonäkö(malli ja värimaailma),isot renkaat ja vaunujen tukevuus miellyttivät,joten käyttökokemusta vielä ei ole=)

En ole koskaan öljynnyt,esikoisesta repesin hieman,kun imukupilla autettiin,toisesta laitettiin kaksi tikkiä ja kolmannesta ei yhtään,vaikka oli isopäisin meidän vauvoista=)Mitä öljyä ootte käyttäneet,jotka öljyätte?

Lapset kävivät eilen virpomassa,nyt on suklaamunia kaappi täynnä:p

Meidän vauveli majailee raivotarjonnassa,tunnen sen siitä,kun puskee takamustaan tuosta navan kohdalta ja potkii välillä oikealla välillä vasemmalle kyljelle,eli tuntuu kääntävän asentoa puolelta toiselle:heart:Toivoisin,että laskeutuisi alemmas,niin nukkuminen helpottas,meillä kaikki ovat vaan pysytelleen loppuun asti aikas korkealla:whistle:

petronella ja toukotoukka 30+5:heart:
 
Meillä oli esikoisella käytössä ora taiga vaunut. Vaunut edelleen hyvässä kunnossa, joten tulevat käyttöön myös tälle tulokkaalle. Tykättiin vaunuista, koska ovat tukevat, tilavat, isot pyörät, helpot kasata, ei turhia mekanismeja. Ei asuta kaupungissa, joten löytyy hiekkatietä ja talvisin sohjoa/lunta ja hyvin pääsi vaunuilla eteenpäin eikä tarvinnut pelätä, että iso koira teloisi vaunut nurin.
Huonoja puolia ehkä se jos joutuu usein vaunuja autossa kuljettamaan niin nuo eivät ihan kovin pieneen tilaan mene ja painavat jonkun verran. Itse muutaman kerran viikossa noita nostelin autoon/sieltä pois ja farkun takaluukkuun mahtuivat hyvin eikä se vielä haitannut, mutta jos päivittäin tuota olisi joutunut tekemään niin olisi tullut ostettua toiset vaunut.
 
Mä en ole mitenkään erityisesti öljyillyt. Ekasta lapsesta tehtiin aikoinaan eppari (never again) kahdesta nuoremmasta repesin vähän.

Mä en ole koskaan tiennyt miten päin vauva on, tosin en ole sitä erityisemmin miettinyt tai kokeillut, kunhan jotenkin päin on =D

Me ostettiin nyt Jovi Airit. Autoihin ei pakkailla, ostoskeskuksissa en pörräile, joten sen kummempia mahtumisongelmia ei ole. Lisäksi edellisessä työpaikassa työntelin yhtä vauvaa kilometrikaupalla ja ihan mielenkiinnosta (ei ollut lapsia tarkoitus enää hankkia) kysyin vaunujen merkkiä kun oli niin mahdottoman hyvät työntää, niin nuohan ne olivat :)

Meillä on nyt viikko vierähtänyt vatsataudissa, enää 1 sairastamatta, saa nähdä säästyykö.
 
Mä ostin tota Weledan synnytykseen valmistautumisöljyä joka siis tarkotettu nimenomaan välilihan öljyämiseen.. 13e tais maksaa se pullo ja 34 viikolta sais alkaa käyttää.. ja siinä tuli siis ohjeet mukana koska ei riitä pelkästään et vähä laittaa sitä öljyä sinne (niinku olin luullu :) ) vaan pitää tosiaan välilihaa venytelläkin samalla.. no pitää parin viikon päästä alkaa ku pelkään sitä repeemistä aika paljo ja voihan tuo vähän auttaa kunhan sit olis viel lisäks osaava kätilö joka sanoo heti ku ei saa enää ponnistaa et tulee tarpeeks hitaasti lapsen pää ulos..
Nyt ku näitä toukukuisia beibejä alkaa tulla (siis jo 4 vaikka vasta maaliskuu) niin ei malttais enää itekään odottaa.. mut josko viel ainaki 1kk tää poika jaksais olla masussa vaik olo alkaakin vähitellen käydä aika raskaaks..
 
Kiitoksia ässämix ja armin tuosta öljy-vinkistä, täytyykin käydä heti tänään ostamassa! Saanee apteekista ainakin?

Välillä alavatsaa ikäänkuin painaa oikein kunnolla, taitaa vauveli olla jo sen verran laskeutunut. Ja tosiaan mahan sivuprofiili on nyt ihan erilainen kuin vähän aikaa sitten, näyttää jopa himppasen pienemmältä, johtuu varmaan siitä että on tosiaan alempana..

Armin kyseli vauvan asennosta.. Mullakaan ei mitään tietoa, että kumminka päin tyyppi tuolla majailee. Neuvolassa ovat jo pitkään kyllä sanoneet että on RT, pää tuntuu alhaalla ja vartalo tuossa oikealla puolella. Ilmeisesti jaloilla potkii aina tuohon samaan kohtaan, oikealle puolelle hieman navan yläpuolelle.. Näin oon ainakin itse ajattellut :D Mutta jos ei kukaan olis sanonut ja kuvaillut tuota asentoa, niin en ois itse osannut sitä mistään päätellä..

Nyt edessä työvaatteiden palautus ja sitten alkaisi virallisesti mammaloma :heart:

Aurinkoista pääsiäisviikkoa kaikille, ihanan keväinen ilma ulkona!

Amon & piskuinen 34+3
 
Öljyämisestä: Alan ehkä kohta öljyämään kun ekassa repes vähäsen. Tokassa kätilö piti kuumaa rättiä koko synnytyksen ponnistuksen ajan ja ei tullut repeämiä. Olin kyllä ammeessakin lämpimässä vedessä ponnistukseen asti.

....Oli muuten vaikea tulla pois ammeesta kun ponnistus oli jo alkanut;-D Oli pakko tulla pois kun kätilö käski. Joku juttu oli pielessä jota en selvittänyt ja nyt ihmettelen. Sanoi vaan etten voi synnyttääkkään ammeeseen kun synnytys eteni yllättävän/ liian nopeasti.

Kolmas synnytys 7vk kuluttua ja en tiedä vielä mitä tahdon tarkalleen... Ainakin sen kuuman rätin =D
 
Joo, mäkin oon ajatellu et joku lämmin rätti olis kiva sit loppuvaihees mut unohdan sen kuitenkin pyytää ellen kirjoita sitä jonnekin ylös kun ei sitä monikaan automaattisesti edes tarjoa..
Joku muu synnytysasentokin olis kiva kun se puoli-istuva mut esim.jakkarasynnytystä ei ensareille vissiin suositella just sen repeämäriskin vuoksi, siinähän on kätilöllä vähä vaikeempi tukee sitä välilihaa niin sitä en uskalla sit edes kokeilla..

Niin ja viel siitä öljystä niin olin vähä yllättyny et meidän apteekista ei weledaa saanu mut voihan siihen muutakin käyttää jotai ceridalia tai vastaavaa..
 
Tullaanpas poksuttelemaan 32+0!
Täällä on jo totuttu suppareihin ynnämuihin. Kun joku kyselee, et miten oot voinu, nii aina tulee vastattua että tosi hyvin. Sitten kysellään et nekö on jo supparitki lakanneet häirittemästä yms.. noei, mutta ei niitä lasketa enää :p.

Musta tuntuu et tää mahaki on niin pieni ja muistelin että esikoiselta oli paljo isompi jo tässävaiheessa -kuitenki sf-mitta on nyt ollu kokoajan sen pari senttiä isompi, et en tiä mistä sitte johtuu tää ettei tuo reppu tuossa eessä ole lähes koskaan tiellä eikä vaivaa liiemmälti. Vesseli teki viikko sitten parin päivän ajan kuperkeikkoja ja kokeili eri asentoja -jämähti sitte perätilaan! :/ Pylly on kuitenki niin alhaalla, samoin kuin pää sillon, ettei tuo pää tossa ylhäällä paina mitään. Kumartelutkin onnistuu (aiheuttaa vaan supistuksen kylläkin).

Meilläkin olisi synttärivalmistelut kohta paikallaan, kuten Olgamariallakin. Tyttö täyttää 2v, mut mulla on ihan liikaa kouluhommia, jotta jaksaisin funtsia synttäreitä. Taitavat saada onnittelijat iltakaffet, jos haluavat.. Olisin niin mielissään järkkäämässä oikein kunnon 2v-synttärijuhlat koristuksineen kaikkineen, mut ei aika anna nyt myöten :(.

Mää odotan innolla synnytystä! Haluaisin päästä jo ponnistamaan, ku nyt tiedän jo valmiiksi että miten homma hoidetaan, jos kaikki menee suht normaalisti :whistle:.
Muaki kiinnostas kokeilla tuon öljyämisen vaikutusta.. Edellisessä synnytyksessä siitä ei olis ollu mitään hyötyäkään ku jouduttiin tekeen episiotomia, mut jos nyt ei tarttis.

Oikein hyvää kevään ja vauvojen odottelua<3 Ihana kun tuo aurinko paistaa ja säätiedotuksetki alkaa jo näyttämään plussamerkkisiä lämpötiloja.

Valjakka
 
Nonin tuli taas vetästyä 2h päiväunet en ymmärrä mistä tätä väsymystä riittää.
no aamulla tuli kuitenkin käytyä sielä neuvolassa:

rv 31+6
paino 490g/viikko (raskauden alusta +1,8kg)
rr 136/89 toka mittaus 134/94
pissa puhdas
hb 128
sf 34
syke 130-146
liikkeet ++
Raivotarjonnassa

Laittoi jo lähetettä eteenpäin synnytystapa arviointiin kun kuo sf mitta pompannut 26cm --> 34cm. Vaikka ei tämä minun maha ole mitenkään suuri. No mies ollut tosiaan syntyessään 4,5kg joten yrittää saada minut vähän aikasemmin sinne viimeiseen ultraan/ arviointiin.

Synnytysvalmennuskin sovittun alustavasti enskuun puoleen väliin. Harmittaa vietävästi kun synnärille saa täällä käydä tutustumassa aina torstaisin iltapäivästä ja mullahan sattui nyt tuleville kaikille 4viikoille torstaille aamuvuoro, joten saa nyt ootella todenteolla äitiysloman alkua :)

Tämmöistä tälläkertaa! Munarikasta pääsiäistä kaikille! :D

JeVi13 + :heart:
 
Virpomisoksat tuli askarreltua lasten kanssa, ja kasa suklaamunia herkuteltua. Ja mämmiä, nams! :D

Tosiaan painoarviot voi yllättää, esikoisen arvioitiin olevan synnytystä edeltävänä päivänä maksimissaan 4100g. Ei pitänyt olla hätää mahtumisen kanssa ensisynnyttäjällä, synnytyslääkäri tms oli tekemässä yliaikaisarvion. Kaikille oli melkoinen yllätys, kun tulikin yli 4500g. Onneksi oli siinä mielessä laaja synnytyskanava, ettei tullut mitään solisluun murtumia tms vauvalle, eikä itsellekään sulkijalihaksen vaurioita tms, hyh.

Synnytykseen valmistautumisesta
, odottelen kovasti sitä kontrolliultraa, että tietäisin, valmistaudunko henkisesti sektioon vai alatiesynnytykseen...! Lantiopohjan lihaksia treenaan päivittäin, jos vain muistan. Muulloinkin, kuin raskausaikana.
Kysymys niille, joilla on aiempaa kokemusta välilihan öljyämisestä: onko teillä tullut repeämiä muualle, kuin välilihan alueelle? Mulla tulee repeämät ihan muualle :kieh: Emättimen sisäpuoli on ristiin rastiin tikattu, pojat on tulleet sen verran rajulla vauhdilla ulos, että on sinne tullut kiitettävästi vaurioita. Kuopuksen aikaan kaikkea ei ommeltu, vaikka vähemmän silloin repesin, kun esikon synnytyksessä. Kätilö arveli, että tulee vaan inhottavasti kiristävä, jos hän ompelee kaiken. Tuppo pistettiin tyrehdyttämään vuotoa. Kahdessa jälkimmäisessä synnytyksessä on myös revennyt jotain virtsa-aukon tuntumasta, ja sitä ei ole pystytty tikkaamaan. Mietin vaan, auttaako öljyäminen mitään, jos repeämät on lähinnä tuolla "etupuolella". Emättimen ja peräsuolen välinen seinämä on siis pysynyt aina ehjänä, samoin välilihan alue (paitsi esikoisen synnytyksessä tehty julmettu eppari).

Meejj: tosi paljon jaksuja sinne, toivottavasti tän päivän painoarvio oli ok :)

Tiuku Tuikkuselle
tsemppiä, ja toivottavasti supistelu helpottaa levolla!

Huh, sullahan on hurja pompsahdus tullut sf-mitassa, JeVi13!

Onko teillä muilla KUUMA? Musta tuntuu, että sulan, vaikken tekisi mitään. Yölläkin saatan joskus herätä kasvot hiestä märkinä, vaikka nukun yleensä ilman peittoa.

Sukkapuikkokivut on rantautuneet tänne, välillä tuikkii paikallaan seistessäkin, välillä on hankala istua... Kumarrella ei paljoa tarvitse, ja kävelylenkit on välillä inhottavia. Tästä ne liitoskivut taas lähtee? Monta viikkoa ne pysyikin poissa.

Mukavaa viikkoa kaikille :) Kivaa, kun kohta on pääsiäisloma!

Cherrie_ 30+3
 
Viimeksi muokattu:
Heippa!

Mä ostin kanssa tuota Weledan välilihaöljyä Suomessa käydessäni, kun satuin siihen törmäämään. Ja tarkoitus olisi parin viikon päästä aloittaa hieronnat. Mua pelottaa kyllä nuo repeämiset ihan kauheasti! Hyvä, että pystyn mitään synnytysjuttuja vieläkään edes lukemaan.

Neuvolakuulumisia. Tai oikeastaan kävin kyllä terveyskeskuslääkärillä neuvolaohjelman mukaisesti.
* SF-mitta 32 cm, joka kuulemma erinomainen. Kertoi mulle, että on hyvä, jos on suht sama senteissä kuin mitä on viikkoja.
* Verenpaine 69/123 mikä ilmeisesti hyvä.
* Syke hyvä (ei sanonut mikä, mutta kivalta kuulosti :) )
* Pissassa ei proteiineja
* Pissassa viitteitä tulehduksesta ja määräsi antibioottikuurin pikatestin perusteella.
* Vauvan asentoa lääkäri kysyi multa, mutta en osannut vastata. Ei sitä sitten tutkailtu mitenkään.
* Vauvan liikkeistä lääkäri kysyi, että liikkuuko päivittäin ja vastasin kyllä, ihan on aktiivinen.

Tuo virtsatietulehdus oli mun oma epäilys, vaikka ihan selkeitä oireita ei ole ollutkaan. Onneksi tuli tutkitettua.

Painoa ei täällä valitettavasti seurata, mutta oman seurannan mukaan sitä on tullut kaiken kaikkiaan jo 16-17 kg raskauden alusta. Taidan vetää pohjat tästä joukosta. Ihan hävettää :( Mutta toisaalta en jaksa liikaa stressata nyt, ajatuksena korjata vahingot sitten, kun vauva on saatu maailmaan. Paljon tuossa on varmaan nesteitäkin, mutta kyllä tuohon kilomäärään mahtuu varmasti ihan läskiäkin! Alkuun painoa tuli hyvin maltillisesti, sitten repesi ihan käsistä ja nyt tuntuu tahti sentään vähän hidastuneen.

Enää olisi yksi neuvola ennen laskettua aikaa, täytyy siellä kyllä nyt rueta esittämään kysymyksiä. Kiinnostaisi tietää vähän siitä synnytyksestä ja sairaalasta ja tuollainen kokoarvio olisi myös varsin mielenkiintoinen. Myöskään mitään sisätutkimusta ei ole tehty, joten kai sitä kohdunsuutakin olisi hyvä jossain vaiheessa kurkata...

Huomenna poksutaan. Inkeri84 rv 31+6
 
Viimeksi muokattu:
heijsan =) :wave:

Yllättävän monella on muuten tässä ryhmässä jotain "ongelmia" ja "kipuiluja". Mahtaako tässä ryhmässsä olla enään ketään toukokuun loppu puolella =)

Inkeri84 Painoa löytyy täälläkin, viime kesän painoon on tullut tuollainen 18 kg lisää :whistle: En kuitenkaan ole huolissani, tiedän tuon lähtevän nopeasti pois =)

Viime neuvolan kuulumiset:

RR 133/92 & 124/98
sf 28
pissa puhdas =)
lapsi niin alhaalla ettei alemmaksi voi enään mennä tai tippuu, onneksi kuitenkin on pää alaspäin :D Näin terkkari asian ilmaisi. Tämä alhaalla olo taas aiheuttaa sukkapuikko/ liitoskipuja sekä menkkajomotus supistuksia...
painoa +358g/ vko

Kela ottaa sitten niin paljon nuppiin, ettei tiedä enää mitä tekisin. Olen ollut sairaslomalla nyt helmikuun alusta asti, ja sairaspäiväraha hakemuksen toimittanut helmikuun lopussa niin kuin neuvotaan, jälkikäteen pitää hakea. Noh, käsittely ajat ovat 3-4 viikkoa, eli tammikuisella palkalla eletään vieläkin.. :mad: |O :mad:
Soitin sinne jo kaksi viikkoa sitten, että onhan siellä kaikki tarvittavat paperit yms. kun mitään ei ole kuulunut, kyllä kaikki on kunnossa, paperi vain odottaa käsittelijan pöydällä päätöstä....AAARRRGGG!!!"!! mikä ihme siinä voi olla niin vaikeeta????

Sairaaloiden/ neuvoloiden käytännön erot, ovat kummastuttaneet tätä äitiä suuresti. Esikoisen odotuksessa oli täsmälleen samat ongelmat kuin nyt ( paitsi nyt tunnen supistelut silloin en tuntenut vielä salissakaan niitä) Eli korkea verenpaine ja supistus herkkä kohtu. Näistä paineista jouduin jo äitipolille seurantoihin ja sain kortisonit, kun näytti siltä että lapsi syntyy ennenaikaisesti.. Ja nyt ei mitään.. Neuvola vaan tarkkailee ja uhkailee äitipolilla, mutta ei sitten laita sitä lähetettä... Onkohan se hänen pussistaan pois jos pääsen ultraukseen ja kunnon tutkimuksiin??? Tänään taitaa olla ärsytys päivä..

Mietein et olisin soittanut äitipolille ja kysynyt neuvoja, kun koko ajan supistelee, välillä sattuen välillä ei, että mistä tiedän lähteä sairaalaan... Esikoisen synnytys oli vielä nopea ja meillä matkaa sairaalaan yli 20km.. Olen vain tyyliltäni sellainen, etten kauhean helposti lääkäriin mene ja nyt en vain tiedä kuuluisiko mennä vai ei..

Öljyämisestä en ole öljynnyt, enkä aikonut alkaa nytkään. Eppari leikattiin, tosin kysymättä mitään, mutta en tajua miksi sitä pidetään niin pahana?? Kertokaa joku :D Itse paranin niistä kolmesta tikistä kahdessa päivässä, enkä kokenut siitä olevan mitään haittaa...kai, en mä tiedä :ashamed:

dodiin, eiköhän tässä nyt ollut sepustusta taas kerrakseen =)

ReVe & AinoOiva 32+4
 
Tuolla Weledalla minäkin olen öljyillyt, mutta kyllähän niitä tosiaan muillakin merkeillä on. Mulla ei oo tullut repeemiä kun välilihan suuntaan, mutta kyllähän toi vois edes vähän auttaa siihen eteenpäin repeämiseen, kannattaa varmaan koittaa.. Mulla ei tosiaan oo tullut pahojakaan repeemiä, mutta mä inhoon sitä neulomista :mad:!!

Mulla tehttiin kuopuksesta viikkoa ennen syntymää painoarvio, kokenut lääkäri arvio että vauva olisi silloin ollut n.3500g ja syntyessään sitten viikkoa myöhemmin tämä tytteli painoi 4230g :). Että juu, arvioitahan ne todella ovat, tuokaan tuskin viikossa tuota "ylimääräistä" keräsi.

Inkeri84 älä suotta niistä kiloista stressaa, ne kyllä lähtevät sitten aikanaan, tai jäävät asumaan kuten allekirjoittaneella, mutta hyvin niiden kanssa on pystynyt elämään =).

ReVe luultavasti mä oon täällä yksinäni vielä kesäkuun puolella, vaikka vakaa aikomukseni on ollut että synnytän jo toukokuun alussa.
Mun mielestä sun kannattais vaan ottaa ja soittaa sinne äitipolille, ne on siellä nimenomaan sitä varten että sinne voi mennä jos on jotain ongelmaa ja kun ne kuitenkin pystyy tilanteen paljon paremmin tutkimaan. Ja kyllähän ne paineet ja supistukset molemmat on sellaisia minkä takia voisi olla hyvä tutkia. Nyt vaan luuri käteen ja soittamaan, saat sitten mielenrauhan sen suhteen.

Armin 32+4
 
Kirjotin tänne äsken pitkähkön tarinan, ja se katosi jonnekin :/
Minne menee ne viestit kun ensin kirjoittaa tuohon viestikenttään ja painaa sitten tuota yläpuolen "vastaa viestiketjuun" -painiketta?
 
Viimeksi muokattu:
Moikka,

Olen ensimmäistä kertaa lukemassa tätä viestiketjua, löysin tämän ihan sattumalta äsken =) Mukavaa kuulla muistakon odottajista jotka ovat lähellä omaa laskettua aikaa =) Etsin tarinoita vauvan laskeutumisesta ja siihen liittyvistä oireista, kun lauantaista lähtien on pissattanut normaalia enemmän, ja kumartelu ja nukkuminen on huomattavasti hankalampaa, hengitys on vain helpottunut - niistä päättelin että vauvani olisi laskeutumassa, ja mahani on selkeästi alempana kuin pari viikkoa sitten. Nyt mennään 32+0, la on 21.5.

Huomenna on neuvola jota odotan kovasti =) Viimeksi kävin pari viikkoa sitten, silloin sf-mitta oli 30, (vaikka jo viikolla 23 mitta oli 27) jännityksellä odotan mikä se on huomenna jos vauva on laskeutumassa =) Mahani o todella ison oloinen, miehenikin on tästä sanonut, mutta vauvan painoarvio oli ihan normaalilla käyrällä viikolla 28 kun kävin polilla. Minulla todettiin raskausajan diabetes, joka menee ihan ruokavaliolla, enkä tarvitse insuliineja, joten senkin vuoksi jännitän aina tätä kokoarviota, vaikka kovasti yritän pitää herkutteluni kurissa (eilen illalla sorruin lakujätskiin :S ) :D

Synnytysvälmennuksessa kävimme jo muutamia viikkoja sitten, ei vielä ole jännittänyt ollenkaan tuleva koitos, mutta nyt se on alkanut hiipiä mieleeni kun tuli näitä "vaivoja", miltä olen aika hyvin säästynyt raskausajalla. Nyt ne siis alkaa :)

Sairauslomalle olen joutunut jo kuukausi sitten, kun minulla on raskas työ, ja työnatajalla ei ollyt tarjota kevyempää vaihtoehtoa tällä hetkellä. Äitiyslomani alkaa kuitenkin jo kolmen viikon päästä :)

Mukavaa odottelua kaikille , jännityksellä alan nyt seurata tätä ketjua miten muillakin odottajilla menee =)

Aurinkoista kevättä!

miuku82
32+0
 
Heippa.

Tervetuloa mukaan kirjoittamaan miuku82 =)

Minulla leikattu eppari esikoisen synnytyksessä,kun se imukuppi oli käytössä.Ompeleiden laitto ei niin mukavaa ole,mutta kun puudutetta laittavat,niin senkin kestää.

Huomenna minullakin neuvola,jännityksellä odotan mitä sf mitta näyttää,tuntuu että maha kasvanut yht äkkiä isoksi:D

Eilen tuli käytyä koirien kanssa metsälenkillä ja tänään tuntunut jaloissa kovaa issias kipua.

Minullahan laskettuaika ihan toukokuun lopulla,mutta toivon,etten enää sillon ole yhdessä koossa;)

petronella ja toukotoukka 30+6:heart:
 
Tikkauksesta: Ekassa synnytyksessä minulta repesi häpyhuuli ja sen tikkaus teki kipeää puudutuksesta huolimatta, lisäksi se oli kipeä istua aika pitkään....

Tokassa ei tarvinnut mitään tikkailla ja jo samana päivänä alakerta tuntui terveeltä ja kivuttomalta.
 
Hei!

Mariarvo kyseli liikelaskennasta. En ole tehnyt, koska joka päivä vauva liikkunut. Meidän neuvolasta ohje on ollut tehdä sitä, jos tuntuu, että vauva EI ole liikkunut tarpeeksi/normaalisti päivän aikana. Ja jos on, niin sitten ei tarvitse seurata. Muutamana iltana ollut mielessä, että ei muuten tänään ole tuntunut kauhesti liikkeitä, mutta heti kun asiaa lähtenyt seuraamaan, on liikkeitä kuitenkin tullut nopeasti hetkessä se 10 laskemattakin.

Mitä kuuluu Meejj:lle? Toivottavasti kaikki hyvin ja vauva kasvanut eilisessä arviossa?

ReVen neuvola kuulostaa oudolle. Mitä, jos vaan soittasit sinne synnärille, mitä ovat siellä mieltä? Itse ainakin soittaisin, jos olis noin paljon supisteluja ja paineetkin koholla, ja viikkoja vielä kuitenkin aika vähän synnytystä ajatellen.

Välilihan öljyämistä. Esikoisesta hankin kanssa sitä Weledan öljyä, mutta kun tosiaan ohjeet oli hieroa sillä ja venytellä oliko se nyt jopa 10min (!) päivässä, se jäi :ashamed: Kuopuksesta en edes yrittänyt, enkä tässäkään....Esikoisesta leikattiin eppari imukuppiulosauton takia automaattisesti, haava parani hyvin eikä jäänyt mitään huonoa mieleen siitä. Muutamien päivien ajan piti istua "uimarenkaalla" mutta muuten ei ongelmia. Haavaa piti suihkutella useammin ettei tulehdu. Kuopuksesta ei leikattu eikä tullut kuin muutama pinnallinen limakalvorepeämä emättimeen, jotka ei oireilleet mitenkään. Tosiaan, se epparihan tehään jotta ei tulisi "hallitsematonta" repeämistä ja varsinkaan peräaukon sulkijan suuntaan, joten kun se tehty ohjeiden mukaisesti, pidän tarpeellisena ja hyvänä toimenpiteenä. Toki aina parempi, jos ei tarvitse tehdä.

Synnytykseen en ole valmistatunut mitenkään, esitietolappuun kirjoitin että toivon epiduraalia tai spinaalia jos se mahdollista mutta tilanteen mukaan mennään. Suurin toiveeni on, että vältetään sektio ja että ponnistuvaihe ei pitkity. Traumoja siitä esikoisen jäljiltä. Kuopuksesta kesti onneksi vain 16min ponnistusvaihe.

Vauvan asennosta
, mä en ainakaan erota itse miten päin vauva on, sekä pylly että pää tuntuu musta yhtä kovalle ja isolle :LOL: Mutta onneksi todettu, että tää masukki on jo pitkään majaillut pää tiukasti alhaalla lantiossa, joten ei tarvikaan arvailla. Ja siitä olen päätelly, että tuo kova möhkäle ylempänä oikealla on siis peppu :)

Tiuku Tuikkusella kaikki onneksi hyvin supisteluista huolimatta, tsemppiä! :flower:

(.)
Täällä vähän samat fiilikset kuin Valjakalla. Supistuksiin on jo niin tottunut, ettei niitä oikein edes noteeraa. Joten, kun joku kysyy vointeja, vastaan että hyvin voidaan. Vaikka siis oikeasti joka yö menee valvoessa suppareiden kanssa. Tai ei ihan joka, viime yönä sain kyllä yllättävän hyvin nukuttua. Toissayönä taas olin ihan varma, että tänä yönä tämä syntyy. Vaan eipäs syntynytkään. Ehkä sitä ei itsekään enää stressaa niin paljoa, kun alkaa olla viikot, jollon vauva sais oikeesti jo syntyä, jos on syntyäkseen. Jotenkin nyt kuitenkin tuntuu, että kyllä tässä ainakin viikko pari vielä menee, eikä kyllä haittaa yhtään. :heart:

Tänään oli neuvola
RR 118/76
U-prot +
Paino +120g/vko
Hb 129 (raudan vähentämisestä 1tabl x3 viikossa huolimatta, jei!)
Syke +++148
SF 31.5 hyvin kasvaa tasaisesti

Tervetuloa Miuku82!

Tsemppiä
kaikille kipuileville ja erilaisista vaivoista kärsiville! :flower:

Kristiin ja :heart: 36+5
 
JOM
Mulla kanssa repeytyi paikat ekalla keralla, vaikka kaveri oli puol kiloa pinempi kuin toka lapsukainen. Tokan kohdalla ei siis tarvinut mitään tikkauksia, vaikka yli nelikiloinen möhkäle sieltä tulikin.

Minulla on myös painoarviot heittänyt. Toisen lapsen kohdalla samana aamuna kun lapsi syntyi, lääkäri arvioi vauvan painon 700 g alakanttiin!

Kun minulla jo kaikki mahdolliset oireet ovat olleetkin, ajattelin että näinköhän säästyn suuremmilta selkäkivuilta, mutta ehei sentään...Kyllähän nekin ovat rantautuneet tähän kroppaan. Aivan törkeen kipeä selkä! Pentele! No saa nauttia tästä raskaudesta oikein kaikilla mausteilla, hehhe! Joku hetki ajattelee, että nauti nyt kun mahdollisesti viimeinen raskaus on kyseessä, mutta miten sitä voi nauttia kun joka paikka kipeenä? Ehkä pitäisi olla positiivisempi mieli, mutta kyllä olen aika kypsä ja valmis luopumaan jo näistä olotiloista! Miten muistin tän raskausajan jotenkin helpommaksi? Ehkä vaan olen jo niin vanha kurppa, että ei enää luonnistu ihan niin helposti tämmöset olot. No onneksi on kohta jo huhtikuu ja sitten alkaa meillä toukokuisilla tapahtumaan...
 
Terve kaikki, ja tervetuloa joukkoon miuku82!

Mä olen ajatellut jättää nuo öljyämis-/hieromishommat, kun vaikuttaa niin aikaavievältä, eikä kukaan ystävistäni ole sitä erityisemmin suositellut. Kauhistuttaa kyllä hitusen tuo repeämisasia, varsinkin kun luin juuri yhdestä blogista synnytyskertomuksen, joka huipentui häpyhuulten ja klitoriksen repeämiseen... Siis wtf!? En todellakaan ollut tuommoista mielessäni kuvitellut mahdolliseksi..."Kiva" että nyt tiedän paremmin.

Aika samanmoiset fiilikset täällä kuin viime viikolla, kävelyvauhti vaan hidastuu. Ja vauvalla on ollut taas pari päivää aktiivisempaa punkeilua. Niin joo siihen liittyen, en mäkään ole sit mitään liikelaskentaa harrastanut, kun säännöllisesti tuo tyyppi antaa kuulua itsestään.

Tsemppiä, naiset!

34+2
 
Tulin vielä kertomaan uutiset, että me päästiin tänään tytön kanssa jo kotia :). Tänään painoa 2375g (synt. paino 2160g) ja kaikki mennyt niin hienosti että kotiutui aikasemmin, jo 34 viikkoisena :). Nyt siis ikää 2viikkoa ja 4 päivää. Näyttäisi siltä että päästään täysimetykseenkin, hän syö jo hienosti rinnalta ja alusta asti saanut pelkkää äidinmaitoa. Sellaiset pikakuulumiset :). Hyviä vointeja kaikille!

Sonjasusanna & Pihla 2viikkoa4päivää
 
Ihania kevätpäiviä! Tänäänkin tosi hyvä ilma, aurinko on paistanut aamusta asti. Vähän olen kade, kun mies on Lapin suunnalla (töissä), ja me vaan täällä kotona. Käytiin äsken lasten kanssa kävelyllä nauttimassa auringosta :cool:

Repeämisestä, se ehkä kuulostaa hurjemmalta, kuin mitä on. Ellei sitten tule tosi pahat vauriot, mutta ehkä ne on kuitenkin aika harvassa...? Mulla ainakaan kuopuksen synnytyksessä sattunut ollenkaan, kun oli spinaali. Kahden viimeisimmän synnytyksen jälkeen olen kärsinyt istua ihan tavallisesti jo samana päivänä, eikä niitä tikkejä ole tuolta sisuksista tuntenut, eikä ole särkenyt. Välillä on unohtanut varoa niitä, kun ei ole vaivannut millään tavalla. Tokassa synnytyksessä mulle tuli vain joku pikku "naarmu", johon laitettiin pari tikkiä. Papereissa näkyy lukevan I/II asteen repeämä...? Silloin ei ollut puudutusta synnytyksessä, mutta ei se repeytyminen silti oikeastaan sattunut.

Epparin leikkaamisesta
, varmaan riippuu paljonko tarvitsee leikata, että miten kamalaa se on. Mulla ei eka yritys riittänyt mihinkään, kun esikoinen oli niin iso. Sitä piti laajentaa, että saatiin vauva pihalle ja tikkejä tuli aika monta pelkästään siihen. Sit tosiaan sisuksissa oli paljon kokoon parsittavaa myös, mulla oli pitkään ihan h-vetin kipeä alapää. En tiedä mikä johtui epparista ja mikä muista vaurioista, mutta vielä kotonakaan en kärsinyt istua pitkään aikaan. Se istumisrenkula ois tehnyt mieli pölliä osastolta mukaan :D Sen synnytyksen repeämä oli kosketusarka vielä 2kk synnytyksestä jälkitarkastuksessa, kun oli sellaisessa kohdassa, että parani tosi hitaasti.
Mutta tosiaan, kaksi seuraavaa ei ole sitten tuntunut ollenkaan. Paitsi se pieni, mikä tuli virtsaputken tuntumaan, oli inha wc-käynneillä. Mutta käsisuihkun kanssa ei pahemmin kirvellyt.
Samoin kuin Armin, myös mun mielestä se ompelu on pahinta koko hommassa. Inhoan tikkien laittoa ihan mihin tahansa. Ei ole koskaan sattunut tikkaaminen, se vain jostain syystä on vastenmielistä. Siinä mielessä kauhistuttaa, jos istukka ei olekaan siirtynyt ja joudun sektioon. Mutta ajattelen positiivisesti, että tottakai se on siirtynyt :)

Minäkin ilmoittaudun olemaan täällä vielä kesäkuussakin yhdessä kasassa :D Vaikka supistelee jne, niin en usko, että on ennen laskettua tulossa. Kropassa vaan tuntuu erilaiselta, kun on neljäs raskaus...

Tervetuloa mukaan miuku82! :wave:

Ihania uutisia Sonjasusanna! :) Kiva, että pääsette nyt kotona nauttimaan vauvantuoksuisesta arjesta :heart:

Cherrie_ 30+4
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä