Toukokuun toukat 2013 *Maaliskuussa*

Epparista
Mulla jouduttiin leikkaamaan esikoiselta, ku sydänäänet laski niin alas -näin saatiin lisää tilaa vauvalle, joka raukka oli ihan paniikissa siellä synnytyskanavassa. Episiotomiahan ei kuitenkaan nopeuta ponnistusvaihetta. Ite en tuntenu leikkaamista yhtään, enkä sitä parsimistakaan (7 tikkiä laitettiin), eikä istuminenkaan tämän jälkeen käyny kipeää.
Mut mulla ei sulaneetkaan ne tikit, vaan epparin jo pinnalta parannuttua ne rupes puskemaan läpi. Ensimmäiset tuli reilu 2vk synnytyksestä ja aiheutti tulehuksen -->antibiootit. Sitten loputki puski pihalle ja taas tulehus ja antibiootit. Kävelin seiniä pitkin, jos kävelin ollenkaan. Kipu oli ihan järkyttävää!
Kun kaikki tikit oli pihalla, paraneminen tapahtui vauhdilla ja jälkitarkastukseen mennessä koko haava oli täysin parantunut, hieman vain kiristi enää.
 
Huomenta toukolaiset!

Onpas ihanaa kun aurinko paistaa (ainakin täällä etelässä), aivan ihana herätä aamuisin kun on niin mahtava sää! Oon viime vuosina tajunnut todella olevani jotain muuta kuin talvi-ihminen..

Ihana oli kuulla sonjasusannan ja pienen kuulumisia! Ja kiva saada vielä uusia mukaan, tervetuloa! Ihan kivasti täälläkin pysyy keskustelu yllä, en siis itse ole kova facebookfani, joten en siellä oo ryhmässä.

Viime viikoina on ollut jänniä juttuja. Ollaan käyty tutustumassa synnäriin, se olikin paljon kodikkaampi kuin uskalsin odottaa. Toivoisin kauheasti, että tää pikkutyyppi syntyis ennen naikkarin sulkua kun taitaa tulla aika kovat paineet näihin lähialueen muihin sairaaloihin.. Oon niin huono nukkumaan, että en usko saavani levättyä useamman hengen huoneessa vaan toivotaan perhehuonetta.

synnytys pyöriikin aika paljon mielessä ja niinkin paljon, että näen jo unia tapahtumasta :D muutaman kerran unessa on synnytys käynnistynyt ja sitten saman tien lopahtanut ja oon ollu kauhean pettynyt siinä unessa..! Mutta todellisuudessa en tietenkään halua vielä synnyttää, vauva saa olla ihan rauhassa vielä sen kuukauden, kiitos :)

omaa napaa: olo on siis ihan erinomainen muutaman viikon ja kuukauden takaiseen. Ihan ehdottomasti hyvä juttu oli jäädä aiemmin töistä, nyt oon saanu levättyä ja nukuttua (vaikka näenkin tosi omituisia unia..). Supistelu on vähentynyt tosi paljon ja jaksan liikkua tuolla ihmisten ilmoilla taas. Aamulla heräsin pariin kipeään supistukseen (?) sillain, että alamahaa poltti ihan kunnolla. Ainakin luulen, että ne oli kipeitä suppareita. Kestikin lähemmäs minuuttia-kahta eikä voinu liikkua kun poltti. En nyt huolestunut kaheasti (ei varmaan kannata?) ja ajattelin rauhassa kuulostella oloja.

epparista: mua kyllä vähän on alkanu mietityttää noi repeämisjutut. Mistä sitä aiemmin puhuttua öljyä saa ostaa? :D oon valmis kokeilemaan vaikka mitä. Mua on myös alkanu mietityttää, että jaksanko työntää sen baaben ulos kun oon aika rapakunnossa nyt. Liikkuminen on ollu niin vaikeaa näiden supisteluiden vuoksi.

Aurinkoa kaikille ja hyviä oloja!

Nomma 34+6
 
Tuota Weledaöljyä saa ainakin Ruohonjuuresta ja Joliesta, varmaan muistakin "hippikaupoista", ja Sokoksellakin on Weledaa aika laaja valikoima. Niin ja tietty Bebesistä ja muista äitiyspuodeista. Nää tuli ekana mieleen.
 
Ihanan seesteinen olo on ollut pidemmän aikaa :) Mukavaa vaihtelua hormoniv**utukseen. Otti kaikki tyhmät pikkujutut päähän.
Kuopus oli tänä aamuna aika riemastunut, kun halaili mun masua sängyssä ja vauva aloitti hurjan jumppatuokion :heart: Ei ole päässyt aiemmin tunnustelemaan yhtä selkeitä liikkeitä, kun ei malta montaa sekuntia odottaa, että tuleeko sitä potkua vai ei.

Valjakka, kuulostaapa tosi ilkeältä kokemukselta toi tikkien aiheuttama tulehdus :/

Kuinkas ReVellä voinnit, soititko äitipolille...? Mä olen kerran joutunut soittamaan Mikkeliin, tokassa raskaudessa, ja jäi vähän nihkeä kokemus. Mulla on kyllä kauhea kynnys soittaa yhtään mihinkään, mieluummin odottelen seuraavaa neuvola-aikaa ja kyselen sieltä ohjeita.

Cherrie_ 30+5
 
Nyt niitä neuvolakuulumisia eli rv 31+0
-pissa puhdas
-verenpaine 127/80
- hb noussut 118->128 oli nyt :D
- paino + 350g/vko
-sf 28(aiemmissa raskauksissa ollut sama samoilla viikoilla)
-liikkeet ++
- syke siinä alle 150

Vauva alotti kunnon jumpan,kun neuvolatäti mittaili,kuunteli ja tunnusteli kuinka päin siellä ollaan,rt:ssä oltiin:D
Seuraava neuvola tasan 2-viikon kuluttua.
 
Moi!

Sonjasusannalle hirmuisesti onnea kotiin pääsystä kera tytön! =)

Ja kiva saada vielä uusiakin mukaan, tervetuloa!

Joku kyseli aiemmin hikoilusta: Täällä kans yks, joka hikoilee kuin pieni porsas :D Siis joo, mulla on aina ollut suht vilkas aineenvaihdunta, mutta raskauden myötä ollaan hypätty ihan uusille huudeille. Tuntuu, että loppua kohden tää kuumuus ja hikoilu vaan pahenee. Ja tosiaan, olen huomannyt myös, että hikoilen naamasta, ja se on ihan uutta se. Etenkin huulen yläpuolelta ja otsasta. :ashamed: Tosi noloa kyllä, kun soijaa pukkaa ihan ihme paikoissa ja paikoista :D

Noi repeämisjutut kuulostaa ihan kamalilta. Siis ihan kamalilta. Yritän olla ajattelematta niitä etukäteen ja eihän sitä koskaan voi tietää, mitä synnytyksessä tapahtuu tai joudutaan tekemään. Mutta silti kauhistuttaa, hyh.

Weledaa saa ainakin useammasta paikasta netistä tilattua. Itse tilasin alkuviikosta netin kautta, koska meidän apteekista ei kyseistä tuotetta saanut. Mutta ilmeisesti isommista apteekeistakin saattaa tuotetta saada ja sokoksella olis myös ollut, mutta matkaa olis tullut jo vähän liian paljon hakea..

Omaa oloa: Neuvolassa oli kaikki ok. Pissan pikatesti näytti jälleen puhdasta, mutta joudun silti viemään näytettä jälleen labraan, jotta saadaan poissuljettua tulehdus. 2 antibioottikuuria nyt takana, toivottavasti ei enää tulehdus jylläisi. Ihmeen energinen olo ollut, en tiedä vaikuttaako tuo aurinko näin paljon. Ja muutenkin olotila parempi mitä tuossa muutama viikko sitten, jaksaa ihan erilailla touhuillakin kaikkea. Oli kyllä hyvä, että sai jäädä töistä pois hieman aiemmin, on saanut ladata akkuja tulevaan koitokseen ja valmistella kotia vauvaa varten.

Amon & piskuinen 34+5
 
Nyt sitten taitaa täällä olla kunnon influenssa. Minä ja muksut ollaan yli 39 kuumeessa lääkityksistä huolimatta, maataan peiton alla tärisemässä ja yskimässä.Lapsetkaan ei jaksa nousta puuhailemaan mitään. Onneksi sentään juotavaa menee. Ja onneksi mies on vielä kunnossa meitä hoitelemassa.
Pysykäähän terveinä !

AnnaPauliina 31+0
 
Mun vauvan pää on kadonnu =D Joo, neuvolantäti ei sitä tänään löytänyt, vaihtanu ittens ilmeisesti köllöttelyasentoon :)

Paino on mulla lähteny laskusuuntaan, 1,3 kg vähemmän kuin 6 viikkoa sitten neuvolalääkärissä. No ei se mitään, kyllä näilläkin kiloilla jo yhden vauvan saa imetettyä :) Muuten kaikki normisti.

6 työvuoroa jäljellä, mitäs mä sitten teen? Tosin töissä ollessa en laita pahakseni, tuppaavat laittamaan mut raskaimmille osastoille, ihme touhua =(

Seuraavassa lääkärissä pitää kysyä saako sterilisaatiota alatiesynnytyksen yhteydessä...siis esim. seuraavana päivänä. Ei osannut neuvolantäti sanoa.

Ähh, mä unohdin pyytää kattomaan sen hemoglobin =(

Jokohan nää tauditki alkas talttumaan teillä ja meillä =( Ensin oli flunssaa ja sitten vatsatautia, mitähän seuraavaks...
 
Viimeksi muokattu:
Viimeinen työpäivä oli tänään, ihanaa!! Apua, nyt ollaan oikeasti äitiyslomalla, melkein pitää ääneen huokaista ja hymyillä ajatukselle.:heart: Huomenna neuvolaan...

sonjasusannalle vauvantuoksuisia hetkiä kotona :)

Tsempit ja paranemisia sairastajille!

Mi&Ma ja Prinsessa 34+3
 
Neuvolakuulumiset viikolta 33+1
painoa +285g/ vk
kaikki arvot ok
hemppa 118, joka on minulle ihan ok. Otan 1-2 rautakapselia joka päivä
Sf 31
Sain kyynärsauvan lainaksi hyvin vaikean lonkkakivun vuoksi. Lisäksi sain ohjeita helpottamaan kipua. Hyvin vaikea= kauppareissu ei onnistuisi vaikka tahtoisin, postin hakeminen tekee tiukkaa.
Tuntuu että pitäisi olla rollaattori.
Vauvan pulssi taas 146
Jatkan töitä lasten parissa rampaudestani huolimatta:)
Äippäloma alkaa 6.4.

Päätin ja kirjoitin ylös synnytystoivomukseni:
Se on nyt se epiduraali ja/ tai spinaali. Lisäksi lämmin, märkä rätti vasten alapäätä jo ennen ponnistusvaihetta. Sen jälkeen täysimetys joka sitten jatkuisi 4kk.

Mitä EN halua missään tapauksessa ( huonoja kokemuksia ):
Ei pistos kipulääkettä ( oksusin 4 tuntia ja samalla supisteli kuitenkin )
Ei aquarakkuloita (auts.. sattuu enemmän kuin synnytys ilman kipulääkettä )
Ei pillereitä ( Onko niistä muka apua? Ei vaan minulle ollut )
 
Sonjasusanna>
Olen ihan äimänä että sinulla jo vauva kotona. Se tuntuu ihan käsittämättömälle! Vauvasi on teoriassa vain viikon omaani ( nyt 33+1 ) vanhempi ja kotona! Onneksi vauvasi on noin hyväkuntoinen :) Ei sitä muuten kotia jo pääsisi.
Vieläkin vaikea käsittää.. Sitä olen miettinyt tänään monesti. Siis vauvaasi ja sinua.
 
  • Tykkää
Reactions: valjakka
Hello! Taas päivittelen täältä sairaalasta.. Olin kyl yhen yön kotona kotilomalla, mutta mitä luultavimmin en kotiin kokonaan pääse ennenku tää pikkukaveri on tässä maailmassa. Joka päivä otetaan 2 kertaa käyrää ja sit on melkein joka päivä ultra missä kattellaa virtaukset. Tähän asti kaikki vortaukset ihan normaalin rajoissa, mutta aivovaltimovirtauksessa on tapahtunu jotain muutoksia ja jos ne viel huononee nii sit ollaanki heti leikkauspöydällä. Joten päivä kerrallaan mennään.
Pikkunen on kuitenki saanu nyt vähän painoo eli menee omalla käyrällään alakäyrällä. Painoarvio nyt n. 1,6kg, viikko sitten oli vielä 1,5kg.
Verenpaineet.on vaan noussu ja tänään nostettiin sit lääkitystä eli 3x100mg nousi 3x200mg albetolia. Katsotaan miten vaikuttaa!

sonjasusannalle onnea kotiinpääsystä!

Kaikille muille toivotan vähän helpompaa odotusta! :)

Meejj & D 33+4
 
Iltaa..

Nopsaan vain koneella =) äitipolille soittelin ja nuivan kohtelun sain, kuulemma raskauteni on sekalaista seurakuntaa oireineen, joten lääkäri päätti, että on hyvä kuitenkin tarkistaa tilanne nyt kun on tulossa pitkät pyhätkin.. Viime yönä menkka poltteli ihan läpi yön, eli tänään hirmu väsy koko ajan. Päivittelen huomenna paremmin kun tiedän minkä "tuomion" saan.

By the way: sanoi vastaava kätilö kelle soitin, et jos tämä kaveri täältä nyt lähtee syntyy niin saa tulla, ei kuulemma estellä mitenkään, mutta ei myöskään laiteta kortisoneja enää näillä viikoilla, ettei niistä ole kuulemma enää mitään apua.. Ja verenpaineista sanoi että nämä about 140/90 on kohtalaiset ettei niihin puututa mitenkään... Siis TÄH??? Oli kyllä neuvola tätikin ihmeissään kun hälle soitin ja kerroin..
 
Sonjasusannalle ihanaa vauvantuoksuista kotoilua :heart:

AnnaPauliinalle tsemppiä! Jos oireet kovat, ja influenssaepäily selkeä ja kuulut(te) riskiryhmään,mars hakemaan Tamiflu-kuuria!

Chrissy, mullakin paino lähtenyt laskuun :O Toissaneuvolassa oli pudonnut, ja nyt jämähtänyt paikalleen. Outoa, varsinkin kun just viime vkot olen ollut vaan kotona löhöilemässä ja syönyt joka päivä jotain lihottavaa ja epäterveellistä..? En tajuu....Nyt painoa alkutilanteesta 7kg lisää, aiemmin tässä vaiheessa jo n. 10 kg.

Mi&Ma:lle hyvää äippälomaa!

Dragonflylle tsemppiä kipujen kanssa, kuulostaa inhottavalle....:( Tsemppiä myös Mejj ja ReVe.

Omissa oloissa ei mitään raportoitavaa. Paitsi tänään poksupäivä, vauva nyt täysiaikainen! :heart:

Kristiin ja masumuru 37+0
 
Ui miten ihanaa että osa äideistä on saaneet jo pienen tuhisijan terveenä kotiin! :heart:

Kävin eilen siellä neuvolassa.. siis kun onneksi sinne kuitenkin pääsin, hajamielisyyteni meinasi pilata kaiken.. Olen muuten ollut todella hajamielinen tällä viikolla, maanantaina unohdin yhden tärkeän kokouksen kokonaan, ja eilen piti olla neuvola, olin menossa sinne ihan väärään aikaan, pari tuntia myöhässä! Sain onneksi uuden ajan iltapäivälle :ashamed: En voi uskoa tätä että minä, joka on yleensä tällaisista asioista todella tarkka, voin unohtaa ja sotkea.. ehkä tässä alkaa olla jo ihan muut ajatukset mielessä =) Tuo neuvola-ajan sotkeminen oli tosi outoa, kun odotin sitä kuitenkin innoissani.

Sf-mitta oli se mitä jännitin ennakkoon, mutta se oli hyvä 31, hb arvo oli toinen jännitysasia, se olikin tippunut 115 --> 106 joten oli tosi alhainen. Normaalissa oloissakin hb on alhainen muutenkin jotain 115-120 hujakoilla, mut nyt oli kyllä tosiaan tipahtanut. Käskikin syödä nyt säännöllisesti rautalisää, välillä kaksikin päivässä. Tähän asti olen syönyt muutamia kertoja viikossa. Paino oli +150/vk ja rr 126/71. Pikkuisen syke oli 130 ja potkutteli kovasti mahassa kun terkkari tutkaili masua =)

Hyvillä mielin taas tästä eteenpäin!

miuku82 :heart: 32+2
 
Huomenta!

Onnea Sonjasusannalle kotiinpääsystä!

Mejj ja ReVe tsemppejä lepäilyyn!

Mukavaa äippälomaa kaikille ketkä sinne ovat jo päässeet :)

Ui Kristiinillä jo täysiaikainen vauva masussa, ihanaa!

Tsemppejä sairastaville!!

Tällä kanssa tosi tukkoinen olo, taitaa olla ilmassa jo jotain allergiaa tuottavaa :/ Aiemmissa raskauksissa allergiaoireet ovat hävinneet mutta ei tietenkään tässä kun muutenkin on ollut hankalaa :(
Muuten olo on ollut todella virkeä ja energinen :) Olen saanut siivottua kotia, pakattua sairaalakassia, kotiintulovaatteet katsottu valmiiksi, saanut hankittua melkein kaikki tavarat vauvaa varten ym. Olen sitä mieltä että toi kevätaurinko on saanut kaiken aikaan :D
Suppareita tulee edelleenkin mutta olen jo tottunut niihin, liitoskivutkin ovat vähemmän kipeitä.
Tuntuu että tämä loppuaika menee hurjaa vauhtia!

Mukavaa ja rentouttavaa pääsiäistä kaikille mammoille :)

tigrumamma ja toukka 32+3
 
Mi&Ma, mulla kans tänään eka äitiyslomapäivä, jee! Juhlistan päivää lounastamalla kolmen äitikaverin ja yhden kohta vauvan saavan kaverin kanssa. Hullua ajatella, että itsekin parin kuukauden päästä voi olla vauva vaunuissa lounastelemassa tolleen.

Meejjille tsemppiä sairaalaan! AnnaPauliinalle ja perheelle pikaista paranemista! Kaikille tasapuolisesti hyviä vointeja!
 
Tervetuloa miuku82!

Onnea paljon sonjasusanna! Ihanaa, että olette jo kotonakin!

Pikaisia paranemisia AnnaPauliinalle ja perheelle!

Painoarviota en ole koskaan saanut. Ei täällä kyllä koskaan päässyt tutustumaan synnytyssairaalaankaan. Esikoisen aikana en sitä osannut edes kaivata ja nyt sen jo tuntee kun kolme siellä jo syntynyt. Perhevalmennus oli täälläkin aikoinaan neuvolassa. Vaikka ei se hirveästi antanut. Vapaa muotoista keskutelua naisten vaivoista ja ihan muista asioista kuin raskaus, synnytys tai perhe elämä.

Liike-laskenta kaavakkeista ei ole täällä kukaan puhunut mitään. Asukki on kyllä sen verran aktiivinen ettei niitä kerkeäisi edes laskemaan.

Makean nälkä on helpottanut. En kyllä tiedä johtuuko flunssasta vai ei, oikeastaan ei tee mieli syödä mitään.

Tsemppiä paljon Meejj!

En ole koskaan kokeillut ölyämistä. Esikoisesta repesin vähän ja sain muutaman tikin. Istua kyllä pystyin jo samana päivänä eikä vessassa käynti aiheuttanut ongelmia. Toisessa ja kolmannessa en edes revennyt.

Itse ainakin kovasti toivon etten olisi täällä enää toukokuussa. Miehelle eilen sanoin, että pojan on parasta tulla hyvissä ajoin ennen jääkiekon mm kisoja! Haluan olla kotona ilman isoa mahaa katsomassa jääkiekkoa! Jos poika tulee sisaruksiinsa niin kyllä on jo silloin tullut, meillä kun nuo lapsetkin ovat kovia jääkiekko faneja!


Eilen lapset pääsivät "ihailemaan" veikan leikkimistä masussa. Maha muljusi minkä kerkesi ja lapset olivat haltioissaan. Poikaa kyllä mietitytti että eikö se satu. No, kyllä se hieman epämiellyttävältä alkoi mkieltämättä tuntua!

Meillä kyllä oltu todella sairaana. Viiko sitten mies käytti vanhempaa tyttöä lääkärissä kun oli ollut jo viikon verran kuumeessa. Tulehdus arvot ok ja kotiin lepämään. Sunnuntaina alkoi tyttö jo valittaa todella kovaa mahakipua joten takaisin lääkäriin. Tulehdus arvot nousseet hirmu korkealle ja otettiin paljon verikokeita mm. influenssa. Niissä ei mitään. Epäilivät hetken umpisuolta, mutta kirurgi tuli katsomaan ja se oli onneksi kunnossa. Käskivät tulla aamulla takaisin röntgeniin ja lisä verikokeisiin. Niissä paljastui viimein keuhkokuume. Antibiootti kuuri päälle ja paljon lepoa. Nyt alkaa olla tyttö jo helpompi. Tänään ei vielä eskariin mennyt kun alkaa lämpö nousemaan jos kamalsti touhuaa ja eskarissa tulisi touhuttua kun ei kavereita ole hetkeen nähnyt. Minäkin jouduin maanantaina menemään lääkäriin kun alkoi yskiminen olla jo niin kipeää ja kuume pysyi korkealla. Keuhkoputken tulehdus ja antibiootti kuuri. Nyt alkaa jo hieman helpottamaan. Vieläkään ei ole kyllä aivan voittaja fiilis. Poijalla iski sitten eilen kuume ja joutunut olemaan eilisen ja tämän päivän pois koulusta. Toivottavasti ei pitkity ja säästyisi lääkekuureilta. Tulipas paljon valitusta!

Tiivi-Taavi& Hemuli 34+0 POKS!
 
Heippa.

sonjasusannalle
vauvantuoksuista arkea:heart:

Tsemppiä kipuilijoille
:hug:

Mukavaa äitiyslomaa jo lomalle päässeille
:D

Voi Kristiinillä jo täysiaikainen raskaus,nyt vaan odotellaan vauvauutisia:heart:

Omaa napaa
: ummetus kiusaa,inhottava vaiva:xKoettanut juoda vettä,syödä kuitua ja välttää makeita.
Viime yönä näin kyllä ihme unia,mutta ensimmäinen vessareissu oli vasta klo 5,kun klo 22 kampesin itseni nukkumaan:O
Edelleen vauvan kotiintulo vaatteet päättämättä,onneksi tässä on aikaa,vaatteita oottas tuolla silittämistä,kohta kaikki vauvan vaatteet kaapissa:)

petronella ja toukotoukka 31+1:heart:
 
Päivitystä. Osastolle jouduin, ensimmäinen satsi kortisonia saatu, huomenna toinen osa! Tytön painoarvioksi saatiin 1900g. Kohdun suu kokonaisuudessaan 25 mm ja sormelle auki, sisäsuu jo auennut. Katsotaan lähetää kö täältä enää yhdessä kasassa pois.
 

Yhteistyössä