Toukokuun toukat 2013 *MARRASKUU*

Tuli sellaista mieleen, että miten teitillä muilla on mennyt se alkuraskauden lääkäri käynti? Tekikö sisätutkimus kipeää? Oliko alavatsan painelu epämiellyttävää? Voiko tuosta sisätutkimuksesta seurata jotain ikävää esim; keskenmeno?

Itsellä siis tuo reissu edessä ensi viikolla ja kun tutkin tässä siis mitä tuo käynti pitää sisällään, alkoi koko reissu hirvittämään. Kun olen tullut siis raskaaksi lapsettomuushoitojen avulla, niin en kyllä tykkää yhtään hyvää tuosta sisätutkimuksesta. En haluaisi, että siellä mitään aletaan rassaamaan ja tuo mahan painelukaan ei kivalta kuulosta. En halua, että tuosta seuraisi keskenmeno.

Voi kun voisi kieltäytyä tuosta sisätutkimuksesta. Se siis eniten hirvittää.

Tupasvilla ja mutukka rv.10 tasan
 
Painonnoususta edellisessä raskaudessa eli sillon tuli 14kg tai periaattees 16kg ku olin kyl saanu jo pari kilo ennen ekaa neuvolaa ja nyt sama juttu parisen kiloa oli tullu ennen ekaa neuvolaa ja nyt on tullu ehkä n.3kg ja toivon todella ettei tuu paljoa kiloja kun niissä on si hommaa saaha pois :/ nyt painan kyl vähempi kun sillon ku aloin esikoista odottelemaan ja tuosta rskauden huomaamisesta ni en minä ainakaan mitenkään erityisemmin huomaa jos joku on raskaana ennenkuin tosissaan on se maha ja niitä tuntuu olevan joka kulman takana!! Huomenna olis edessä sitten ULTRAA! Miten mä saan ens yönä nukuttua?? :eek:ooo toivon niin sydämen pohjasta että pikkusella on kaikki hyvin <3 ja tosiaan synnytyssairaala VKS
Emily rv.9+6
 
Np-ultrassa kaikki hyvin, verikokeet ja turvotusmitta (1 milli) ei antanu aihetta huoleen. Pikkuinen vastasi päiviä 12+1 (nyt 12+0) ja vähän vajaa 6 cm oli mittaa :) Ultraava kätilö paineli kohtua mahan päältä ja piti itse nousta hyppimään ja yskiä, että sai edes hieman pientä kääntymään, toinen kun halusi vain nukkua :D <3 Mutta kyllä oli ihana nähdä kohdussa liikettä ja kuulla syke :heart:
Uudenvuoden aattona sitten rakenneultraan :)

Rapunen ja Pt. 2, 12+0
 
TUPASVILLA: mä muistan tuon tunteen esikoisen odotus-ajalta, hän on siis myös neljän vuoden lapsettomuuden onnellinen lopputulema. Olin niin varovainen koko alkuraskauden, ellen jopa hysteerisen varovainen ja sitten kun tuli ensimmäinen lääkärineuvola niin lääkäri vatvoi surutta mahaa ja otti papan yms. Olin ihan varma että tästä ei hyvää seuraa mutta hyvin siinä kävi :) Eikä siihen liity käsittääkseni minkäänlaista keskenmenon riskiä, vauva on kuitenkin hyvin suojassa siellä omassa kohtukodissaan.Voithan sanoa sinne mennessä että koittelisi normaalia hellemmin!

Täällä on huomenna taas tasurit, mukavan nopeaa nyt mennyt pari viikkoa :) Ja olen tuntenut jo parina iltana liikkeitä, vaikka istukkakin on etuseinässä. Ihania pikku töytäisyjä :)

Bindi ja Tara 13+6
 
Manta81, no ei mitenkään hirveän kipeitä, mutta painontunne on aika valtaisa ja tunne on pikemminkin epämiellyttävä. Neuvolassa tarkistettiin pissa viime viikolla ja se oli puhdas, vain proteiinit + mutta ei tulehdusta. Mulla oli kuopuksesta myös supistuksia mutta vasta viikolta 22. Nekään ei kyllä tehneet kohdunsuulle mitään, joten siksi en kauheesti stressaa, mutta olo on silti aika väsy. Ja levätäkään ei voi kauheasti, kun on toi leikki-ikäinen ja taapero tuossa.

Joulua odotan kovasti minäkin!!! IHANAA, kun se on jo kohta. Esikoinen odottaa myös kovasti, tänään lelumainoksesta mietti mitä toivoo lahjaksi. Taisi luetella kyllä koko kuvaston :whistle:

Komppaan Bindiä, normaalissa raskaudessa, eli siis jos ei muutenkaan menisi kesken, ei sisätutkimus, eikä myöskään PAPAn otto, jos se pitäisi ottaa, aiheuta minkäänlaista riskiä keskenmenolle.

Tervetuloa uusille!

Kristiin 16+0 *poks*
 
  • Tykkää
Reactions: Rapunen
Huomenta.

Sisätutkimus
voi tuntua ikävältä raskausaikana,kun limakalvot on erilaiset ja riippuu kyllä niin tekijästäkin,meidän neuvolalääkäri on onneksi oikein pätevä tekemään sisätutkimuksen,ei tarvi pelätä etukäteen:)Tuota alamahan painelua en muista,että sellasta olis tehty,kai se on tehty,mutta muistan vaan ne ultraukset,kun meillä eka lääkäri ja ultra samalla kerralla.

Voi,kun odotan innolla tuntevani ensimmäiset liikkeet:heart:On se vaan niin ihanaa,kun voi päivittäin seurailla vauvan liikehdintää:DVielä kuitenkin hieman matkaa siihen.

Minun vanhemmat tulee illalla kylään,vähän mietityttää kuinka taas väsähdän:whistle:

petronella ja toukosalaisuus 10+2:heart:
 
Mä olen miettinyt ylipäätänsäkin tuota ensimmäisen lääkärikäynnin sisätutkimuksen tarpeellisuutta, koska kohtu on kuitenkin pieni vielä, mitään oleellista ei siinä tehdä/todeta ja minulla on muistaakseni kaikki lääkärit runnoneet melkolailla mahaa ja se on sattunut, olen muutenkin todella herkkä vatsasta :(

Huoh, kuopus heräsi tänään kuuden jälkeen, olo on kuin zombiella :headwall: Ja sitten on iltavuoro tänään ja voisi veikata että vauhdikas päivä on tulossa, kun kaupat on huomenna kiinni :D
Olot on jo aika paljon tasaantunut, huonoja hetkiä kyllä mahtuu joukkoon vielä, mutta parempaan ollaan menossa. nyt on minulle tullut iltaisin sellaista että en oikein saa syötyä, koska on jotenkin niin täysi olo, jos syö yhden voileivän niin on jo tosi kylläinen olo :|

13+3
 
Mukavaa alkavaa viikonloppua toukokuiset :)

Supistuksista, mulla taisi edellisessä raskaudessa alkaa myös ennen puoliväliä, mutta ei ne tosiaan tehnyt yhtään mitään. Viimeisillä viikoilla tuli säännöllisiäkin muutaman tunnin ajan kerrallaan, mutta silti sairaalaan mennessä kohdun suu oli vain sentin auki. Ja siinä tilanteessa jumi 12 tuntia, vaikka oli kipeät, säännölliset supparit käynnissä.

Minä meinasin aloittaa tänään joululeipomiset pakastimeen :xmas: Ässiä, ja jos viikonloppuna pyöräyttäisi myös yhden kuivakakun. Kortteja aletaan askartelemaan, kunhan ensin saadaan isänpäiväjutut valmiiksi. Joululahjat on lapsille aika pitkälti jo ostettu.

Mulla on superhuono raskaustutka. Pitää olla aika iso masu, ennen kuin kiinnitän huomiota. Mies on yleensä huomannut tuttujen raskaudet ennen mua. Esimerkiksi tällä viikolla bongasin, että yksi tuttu odottaa vauvaa, ja hänellä on laskettu aika jo joulukuussa :whistle: Luulen, että mun möhkömahan huomasi kaikki, kun käytiin tällä viikolla pitkästä aikaa perhekerhossa ja perheliikuntatunnilla. Mies on hoitanut nuo perheliikunnat kuopuksen kanssa kuukauden ajan.

Mulla iski tuolla perhekerhossa kauhea hormoonimyrsky tai jotain, kesken hartaushetken. Alkoi itkettää ne jutut ihan mielettömästi, varsinkin, kun sytytettiin kynttilä "leikeille, jotka jäi leikkimättä". Tuli mieleen kaikki tuttavapiirin vauvana kuolleet ja tämän ketjun menetetyt toukat, eikä sitten tullut enää itkulle loppua...

Sisätutkimuksesta, ihan hyvin meni, ainoastaan munasarjojen tarkistaminen (painelu) oli vähän epämiellyttävää. Kohtua ei mitenkään kovasti painellut, varovasti vain kokeili, miten on kasvanut.
Kuopus hyppäsi eilen alamahan päälle täysiä, tuntui kyllä melkoisen häijyltä. Mutta hyvin se pikkuinen tosiaan suojassa on, ei siitä mitään jatkotuntemuksia seurannut. Alkuviikosta myös liukastuin ja lensin nurin jäisessä alamäessä :kieh: Mitähän tässä vielä ehtii talven mittaan sattua...

Meinasitteko muuten uskaltaa luistella? Itse tykkään tosi paljon luistelusta, ja edellisessä raskaudessa luistelin läpi talven. Laskettu oli tosin vasta heinäkuussa, masu ei ollut niin iso, mitä nyt tulee olemaan. Asutaan siis ihan luistinradan vieressä ja hinku jäälle on joka talvi ihan mieletön.

Mutta nyt aamua käyntiin ja leipomistarvikkeita etsimään :) Ja eka masukuva täytyy ottaa tänään, kun on täysi kymppi viikoissa.

Cherrie_ 10+0 *poks poks*


...testataanpa tickeriä...

 
Viimeksi muokattu:
Moi kaikille,

yövuoro takana ja viis edessä |O Tyttö saateltu vesisateessa bussipysäkille ja siinä rytäkässä tuli koiratkin lenkitettyä. Mies ja poika jo aiemmin lähteneet matkaan. Nyt syön "iltapalaa" ja painun nukkumaan =)

Niin joo, sellasta asiaa vaan, että poksautanpa nyt uudestaan saman minkä viime viikolla, ultran mukaan näin:

KeepGoing 11+0, poks :heart:

Hyvää viikonloppua kaikille :wave:
 
Eilen oli np-ultra ja kaikki hyvin, siellä se pieni liikku, 5cm pituus ja vastas viikkoja 11+6 vaikka oli siis 11+3, eli ei muutoksia laskettuun aikaan.. Joutu aika kauan kätilö yrittää saada pientä oikeeseen asentoon et saa turvotuksen mitattua, varmaan 50min meni mut eipä mua haitannu ja aika meni niin nopeesti pientä ihmisenalkua ihmetellessä... turvotusta oli 1mm, eli ihan ok, tokikaan veriseulan vastauksia en tiedä vielä...


 
Viimeksi muokattu:
Täällä poksutaan huomenna - sitten jo 16+ - huh kyllä aika menee nopeaan =)

Edellisessä raskaudessa mulla oli supistuksia aikas vähän ja nekin alkoivat vasta joskus kesäkuussa kun LA oli elokuussa. Saa nähdä tuleeko nyt tässä toisessa raskaudessa enemmän suppareita - ainakin esikoisen kanssa tulee touhuttua paljon enemmän ja meillä on varmaan muuttokin edessä ennen kakkosen syntymää :/

Liikkeitä täällä tuntuu - on tuntunut varmaan viikon verran. Aikalailla samoihin aikoihin alkoi tuntumaan esikoisesta - nyt muutama päivä aikaisemmin. Aika lailla hentoisia ovat vielä, mutta pian ne siitä vahvistuvat :)

Meillä on rakenneultra 5.12 - toivottavasti saadaan selville sukupuoli, nyt mulla on ihan poikaolo. Lähinnä tämän ärsyttävän närästyksen vuoksi - tälläistä ei ollut esikoista odottaessa, joka on siis tyttö :) Hieman jännityksellä odotan tuota ultraa, sillä viimeksi juurikin rakenneultrasta alkoi melkoinen rumba sikiön pienen koon vuoksi. Ravasimme ultrissa ja meille väläyteltiin jo raskauden keskeytyksen mahdollisuutta yms. Onneksi kaikki oli kuitenkin loppujen lopuksi hyvin, vaikka synnytys lopulta käynnistettiinkin sikiön kasvun pysähtymisen vuoksi.

Mukavaa viikonloppua kaikille :)

 
  • Tykkää
Reactions: Cherrie_
Onko kellään muulla tällaista oiretta, nimittäin elohiirtä silmässä?
Mulla tätä on jatkunut jatkuvasti jo pari viikkoa. Yleensä on vaan toisessa silmän alaluomella, mutta välillä siirtyy toiseen ja joskus myös yhtä aikaa molemmissa :stick: Mistähän ihmeestä tämäkin voi johtua ja miten lähtis pois? :D
 
Täällä poksutaan (alkuraskauden ultran mukaan) 10+0 POKS!

Mulla paino on tippunut parisen kiloa raskauden alusta. Syynä on se, että olen raskausdiabeteksen takia joutunut seuraamaan syömistäni aikaslailla tarkasti. Ensi viikolla on diabeteslääkäri ja uskon hänen määräävän ateriainsuliinit nyt iltaisin käytettävän pitkävaikutteisen insuliinin lisäksi.
 
Viikko sitten oli mulla lääkärineuvola ja sisätutkimus. Ennen tutkimusta juteltiin lääkärin kanssa mun vuotoherkkyydestä ja sanoi sitten, että yrittää tehdä hellävaroin. Eikä saanutkaan vuotoja aikaseksi :) Kannattaa todella ennen tutkimusta kertoa tutkimusta kohtaan olevista tuntemuksista. Sinänsä itse pidän tärkeänä tätä alkuvaiheen sisätutkimusta, koska siinä saadaan lähtökohta tilanne selville ja siihenhän tulevaisuudessa sitten verrataan. Eli jos tulee esim. ennenaikasia supistuksia/muita tuntemuksia niin voidaan sitten tarkistaa, onko kohdun kaula lyhentynyt, kun tiedetään mitä se on alussa ollut.

Rakenneultra on varattu 14.12. Eli mukavasti ennen joulua :)

Pelko, onko asukilla kaikki hyvin, nostaa taas päätään, kun viikko sitten on kuullut viimeksi sydänäänet ja vielä ei voi liikkeistäkään olla varma. Mutta kaippa siellä kaikki on hyvin ja kohtahan liikkeiden pitäisi jo tuntua varmemmin/selkeämmin ja useammin. Voi kun olisi doppleri! Maha on kyllä jo selkeä raskausmassu :)

Supistuksia ei ole ollut, mutta eipä ollut ensimmäisessäkään raskaudessa. Ensimmäinen supistus oli kuusi tuntia ennen kuin vauva syntyi =)

Pari kiloa on nyt paino noussut. Edellisessä nousi yhteensä 11,4kg. Tuohon jos jäisi tälläkin kertaa niin olisi oikein hyvä. Ei tarvinnut synnytyksen jälkeen painoa erikseen pudotella.

Jonna ja pikkunen 14+0 POKS
 
Viimeksi muokattu:
Saako tuskaalla??? Voi tana noitten sokerien kans!! Mulla ei ny meinaa järki piisata niitten kans. Edellisessä raskaudessa muistaakseni ne oli jotenki ees ymmärrettävissä mutta ei kyllä tällä kertaa. Ei kyllä järjellä pysty ennakoimaan noita nousuja. Kyllä tuloo noottia lääkäriltä..
 
Täällä poksutaan tänään, 14+0! JEE! =)

Tänään oli jälleen neuvola-käynti ja sieltähän ne sydänäänetkin kuuluivat voimakkaina :heart: Ihanaa, että näistä mun vuodoista huolimatta on toukalla kaikki hyvin. Selkeä kumpu tuossa mahassa jo kyllä näkyy ja eilen saunassa tajusin etten saa enää vedettyä mahaa edes sisäänpäin :D Pari kiloa on tullut painoa mullakin lisää..

Joulua odottelen kovasti, ihanaa kun saa kohta alkaa laitella jouluvaloja ja muita jouluisia juttuja ;) Jouluverhot jo vaihdoin keittiöön tuossa yksi ilta. Yleensä oon laittanut vasta marraskuun puolivälissä, mutta nyt tuli ihmeellinen mieliteko laittaa jo aikasemmin...:D

Ihanaista viikonloppua kaikille!

Amon & piskuinen 14+0
 
Heippa pitkästä aikaa :wave: Olen käynyt lukemassa päivittäin, mutta ei vaan ole itse jaksanut kirjoittaa, ei käydä edes poksumassa :( Saatiin muutto viikko sitten tehdyksi, nyt on ihana iso koti isompaa perhettä varten :) Flunssa on kova, räkää tuntuu riittävän...

Oireita ei juurikaan enää ole, oikeastaan oikeinkin hyvä on olo. Väsymys on vähentynyt, pahoinvointia ei ole. Ummetusta ja naaman kukkimista sitten niidenkin edestä :( Nännit on edelleen arat... Mulla on alusta saakka ollut ihan tyttöolo, koska on niin erilainen raskaus kuin esikoisesta, joka siis poika. Ja eilen työkaveri teki sormustestin, jonka mukaan tulokas olisi myös tyttö :) Vaikka humpuukiahan tuo on... Tuon tyttöolon saa siis päivittää tietoihin. Seuraava neuvola 13.11, jollon 15+6. Rakenneultra 19.12, josko toukka suostuisi avaamaan haaruksiaan sen verran, että näkyisi sukupuoli :)

HaaveissaToinen 14+2 :heart:
 
Mullekin vois melkeen päivittää tuonne tyttöolon. Ei niin mitään hajua, mihin toi perustuu, koska edellisiä raskauksia ei ole, eikä oikein mitään muutakaan syytä. Mut jotenkin silti on ollu pitemmän aikaa semmoinen olo, että tyttö olis tulossa. Mies jalkapallohulluna toivoo poikaa treenikaveriks;) mutta kumpikin on ihan tervetullut kyllä :)

Minkäslaisia reaktioita on muuten ihmisiltä tullut kun ootte kertoneet? Musta tähän mennessä tän raskauden hauskin osuus on ollu nähä ystävien reaktioita, ku tullut muillekin kuin vain itselle tää puuntakaa. Kukaan ei ole vielä silti hyljännyt, vaan mulle on ihanat suuret tukijoukot jotka oikein toivoo et selvitetään sukupuoli, kun ollaan kaveripiirin ensimmäisiä ja kaikilla syyhyää sormet ostoksille pääsyn suhteen :D

Ahh nää meiän yhteiset vapaapäivät on niin ihania, ku pitäis tehä muuttoa ja tuntuu et miehellä on menkat ja mä rauhallisella käytökselläni provosoin sen herkkiä hermoja vielä entisestään. Onneks muutotkaan ei kestä ikuisesti..

terveisin Simppu ja pötkis 15+3 :)
 
Heippa. Sukulaisten reaktioista,kun kerrottu: omat vanhemmat olivat iloisen yllättyneitä,miehen vanhemmat eivät kommentoineet oikein mitään ja miehen sisko vaan onnitteli ja ihmetteli,mihin me seuraava lapsi mahdutetaan:DOnhan sitä ennenkin asuttu pienissä tiloissa ja lapsia saattoi olla se 12,meillä omakotitalo,jossa 4 makuuhuonetta=)

Pahan olon kanssa alkaa jo pärjäämään,kunhan ei oo liian pitkät ruokavälit,paha tapa tuppaa vaan olemaan,että jemmassa pahaa oloa varten karkkia(useimmiten lakua tai salmiakkia),esim aski,joka kyllä kestää monta päivää:ashamed:
Väsymys kyllä on aika kaameeta vieläkin,tytön kanssa ollaan näin lauantaisin tallilla muutama tunti ja sieltä kun pääsee kotiin,on ihan puhki: /

petronella ja toukosalaisuus 10+3:heart:
 
Heippa kaikille!

Minullakin ollut hiljaiseloa. Ensimmäinen raskaus kyseessä ja nyt vasta uskaltaa kunnolla "olla raskaana", kun eilen oli np-ultra. Kaikki onneksi niinkuin pitääkin. :) Pieni vastasi viikkoja 11+6 ja niskaturvotus 0,4mm. Ultraus tehtiin mulla Jorvissa vatsanpeitteiden päältä, olin hieman ihmeissäni, koska luulin, että tässä vaiheessa vielä tehdään sisäkautta. Parempi kuitenkin noin. Huomattavasti mukavampaa! Ihana oli seurata pikkuisen liikkeitä. Aluksi se nukkui,mutta sitten alkoi venytellä ja tehdä kuperkeikkoja. Pituutta oli 5cm. :)

Mulla mennyt alkuraskaus suhteellisen hyvin, väsyttänyt kovasti. Pahimmasta yököttelystä selvinnyt tiheällä ruokailulla. Tänään oli taloyhtiön pihatalkoot ja hyvin jaksoi touhuta, alkaa selvästi jo helpottamaan tuo väsymys!
 
Me ollaan oikeastaan kaveripiirin viimeiset tähän asti lapsettomat, ja yhdessä ollaan oltu kohta 15 vuotta (häh, mihin se aika vilahti?!), joten kaikki ovat olleet jotenkin maailman yllättyneimpiä ja ilahtuneimpia. Niin ihania reaktioita on tullut kaikilta, vähän huono omatunto, koska en mielestäni noin ilahtuneesti ole reagoinut muiden vauvauutisiin, vaikka toki iloinen olen ollutkin. Tuntuu niin siistiltä jakaa tämä odotus ja tuleva lapsi kaikkien rakkaiden ja ystävien kanssa. Tajuan entistä voimakkaammin, miten mainioita ihmisiä olen ympärilleni jotenkin ihmeellisesti onnistunut keräämään.

Niin mainiota myös lukea täältä niin paljon hyviä ultrakuulumisia! Jatkukoon onni hyvänä kaikilla! Leppoista viikonloppua!

13+6
 
Heippa kaikille, täältä tulee yksi toukomasuilija hieman "myöhässä" mukaan! Odotetaan pikkukolmosta ja taustalla aika raflaava kuopuksen synnytystarina-10 jonka jälkeen meille sanottiin ettei enempää lapsia voi tulla (massiivinen kohdunrepeämä). Tässä kuitenkin ollaan, kaksi keskenmenoa alkuvuodesta ja nyt porskutetaan viikoilla 13+6 ja varovasti uskallan jo toivoa että meille vauva tulee :heart:.

Tietoja tuonne taulukkoon: LA 5.5.2013/ sonjasusanna/ 27v./ 3. / NKL/ poikaolo

Varmasti vaikea odotus edessä ja henkinen puoli kovilla kahden pienen pojan kanssa (pojat 10/08 & 03/10). Kolmatta poikaa itse veikkailen, vaikka niskapoimu-ultrassa erikoislääkäri veikkaili varovaisesti tyttöä ;).

sonja ja pikkukolmonen 13+6
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Kristiin ja Tiiti*

Yhteistyössä