Toukokuun toukat 2013 *toukokuussa* MEIDÄN KUU!

Heippa!

Eilisestä viisastuneena lähdettiin tänä aamuna rannalle yhdeksältä. Vesisotaa leikittiin koko porukalla ja kyllä olisi tehnyt mieli uida, kun oli niin lämmintä vettä! Eilen ei jaksanut paahteessa olla minkään aikaa, oli niin tukalaa. Jäi siis rannalla käymättä, parin kilometrin lenkillä käytiin, ja vähäisetkin aamun supistelut lopahti.
Hetken aikaa ehdin jo eilen aamulla kellotella, kun tuli lupaavia yli minuutin kestäviä supistuksia 3-5 minuutin välein. Sit taas alkoi välit pidentyä, just kun mietin, että pitäiskö katsella viimeisiä kamoja laukkuun valmiiksi.

Ei tuottanut tulosta tämänkään päivän lenkkeily tai järvessä riekkuminen. Huomenna pitää soittaa Mikkeliin ja varata se yliaikaiskontrolli. Neuvola-aika siis oli tänään. Eipä mitään kummempaa, painoa oli kertynyt vaihteeksi ja vauvan päätä ei enää saanut kokeilluksi, on niin alas porautunut. Hitsit, jos menee käynnistykseen asti! Nytkin tulee epäsäännölisiä kipeitä suppareita (monettakohan päivää jo, ja arvaan ettei ne silti saa mitään kypsymistä aikaan...), mutta eivät jaksa muuksi muuttua.

Teillähän on kiltit pikkuiset yo-vieraat olleet, petronella ja KeepGoing :)

Kiitos synnytyskertomuksesta Armin :)

Tsemppihalit dublo83, toivottavasti vauva lähtee tulemaan ennen torstain yliaikaiskontrollia! :hug:

Ohoh, mamsenilla käynnistys luvassa huomiselle! Tulikin jännät paikat, onnea matkaan! :)

Kuopuksen synnytys käynnistyi 40+3, tämä ei taida vielä tänään ilmoitella itsestään...

Cherrie_ 40+3
 
Meiltä kanssa pikaiset päivitykset, tyttö vauva syntyi 3.6 klo 14.09 pituutenaan 53cm ja painoa 4020g :). Synnytys kesti yli 30h ja komplikaatioita oli matkalla ja lopuksi imukupin avustuksella ulos. Mutta terve ja kaunis tyttö tuli <3
 
Armin mun edellinen synnytys käynnistämisen jälkeen oli lähestulkoon samanlainen kuin sinulla. Juurikin noin että monta monituista tuntia meni järkyttävien säännöllisten ja tiheiden supistusten kanssa eikä mitään tapahtunut. Sitten sain epiduraalin ja nukuin tunnin, jonka aikana aukesin 5cm:stä 10cm:iin.

Onnea ElaineH:lle tyttösestä :flower:

Täällä vauvan vatsa kestää jo antibioottia, jokaisen ruokailun päätteeksi ei lennä enää kaaressa kaikki ulos. Ja oma vointi on mainio, ei enää minkäänlaista kipua alakerrassa! :) (ainakaan kun näin ilman sitä mukavinta ässää elellään).

Nyt siivoamaan -->
On taas virtaa ku ilmat viileni, välillä saa tulla näitäkin päiviä, kuhan ei nyt koko kesä-heinäkuuta kestä.
 
Pitkästä aikaa terve kaikille :wave: =) Olen tuolla fb:n puolella hyvinkin aktiivisesti, täällä käyn lueskelemassa kyllä säännöllisesti. Hirmuiset tsemppihalit kaikille vielä kärvisteleville, onneksi ei enää kovin kauaa mene :hug:

Täällä tyttönen JO 6 viikkoa ja 4 päivää vanha, kasvaa ja muuttuu koko ajan :heart: Viime viikolla oli ensimmäinen lääkärineuvola ja kaikki hyvin, tytön paino oli 4950g ja pituus 57,6 cm. Vauva-arki sujuu melko mukavasti, mitä nyt tyttö huutelee vatsaansa etenkin iltaisin. Syö hyvin, rintamaidolla mennään. Tyttö on kova puklaamaan ja kakkaamaan, pyykkikone pyörii lähes päivittäin. Yöt meillä nukutaan melko hyvin, nukkumaan yleensä käy joskus klo 23-00 paikkeilla ja ensimmäinen unipätkä on sen 4-5 h. Esikoinen, kohta 6-v, on raskauden aikaisen vastahakoisuuden jälkeen osoittautunut ylpeäksi ja rakastavaksi isoveljeksi, onneksi näin :heart:

Tytön viallisen munuaisen vuoksi ollaan käyty jo ultrassa ja gammakuvassa, kirurgin kanssa juteltu ja elokuussa on aika nefrologille. Vasen munuainen on kirurgin mukaan täysin epänormaali ja toimimaton, jonka vuoksi se poistetaan vuoden ikäisenä, mikäli verenpaineet tytöllä nousee, niin sitten aiemmin. Oikea munuainen toimii normaalisti ja hyvin, ei siis mitään hätää =)

Tänne tällaista, koitan käydä taas kirjoittelemassa kuulumisia :)
 
Onnea vauvoista!! Ihanaa kun kohta jo kaikilla on omat nyytit kainalossa :heart:

Meillä kanssa lauantaiset yo-juhlat sujuivat nukkuessa. Kerran imetin ja sitten taas jatkuivat unet. Ei siis paremmin olisi voinut mennä.

Sunnuntaina lähdettiin jo automatkalle, siskoni perheen luokse, ja ajomatkaa yhteen suuntaan tuli 1,5 tuntia. Molemmat pätkät tyttö nukkui hienosti =)

Yöt menee oikein hyvin, joskin vaihtelevasti. Viime yönä syötöt klo 22, klo 04 ja klo 08 ja välissä hyvää unta...tämä oli aivan paras yö koskaan ja itse olin jo paniikissa että miksi ei jo herää syömään =) Koskaan ei siis voi olla täysin tyytyäinen ja rennosti, silloinkin kun syö ja nukkuu aivan mielettömän hienosti niin pohtii itsekseen että syökö nyt varmasti tarpeeksi...ja tyttö siis kasvaa kovaa vauhtia eli huolta ei pitäisi olla...

Tänään olinkin ekaa kertaa ystävän kanssa vaunuttelemassa, vajaa 10 kilsan lenkki. Ihanaa! Hieman liian kuuma keli vaikka heti aamusta mentiinkin. Kaupassa ollaan käyty vaunuillen aikaisemmin mutta ei siis oikein pitkällä lenkillä.

Meillä oli aluksi myös noita vatsanväänteitä ja annoin Rela-tippoja mutta lopulta lopetin niiden antamisen koska tuntui että ne vaan pahensi asiaa. Nyt kun vauva puklaa ja röyhtäilee hyvin niin ei vatsanväänteitä itketä kovinkaan paljoa. Voi myös olla että antibiootin vaikutus masuun alkaa olla ohi.

Kylvyssä ollaan käyty kaksi kertaa, toisella kerralla ei oikeastaan päästy kylpyyn asti ja toinenkin kerta oli super nopea. Ei ainakaan nämä ekat kerrat ollut mitään herkkua tytön mielestä :'( ehkä täytyy antaa ajan mennä niin alkaa kylpeminenkin maistua. Itse rakastan vettä elementtinä joten toivottavasti myös vauva oppii pitämään vedestä...se olis tavoite :LOL: katsotaan kuinka äidin tavoitteiden käy!

Tänään soitin seurakuntaan ja sovittiin ristiäispäivä. Nimi pitäisi päättää ja kummeilta kysyä suostumus...ja kutsutkin tehdä. Niistä onkin jo idea mielessä...kivaa päästä suunnittelemaan juhlia ja leipomuksia :heart: Juhlat pidetään meillä kotona ja ahdasta tulee olemaan!! Mutta en millään halua pitää juhlia seurakunnan tiloissa vaan omassa kodissa, jotenkin se tuntuu kodikkaammalta ja intiimiltä näin. Porukkaa on ehkä vaan hieman liikaa meille, etenkin jos on kuuma päivä. Toivotaan siihen päivään siis pilvisyyttä ja viileyttä...ei tällaista ilmaa kuin tänään.

Minäkin mielelläni jatkaisin keskustelua näin vauvojen syntymänkin jälkeen! Varmasti tulee niin usein fiilis että mitäköhän kenellekin kuuluu ja mielipiteitä ja kokemuksia on hyvä jakaa! Mukana kun on teitä kokeneempiakin äitejä =)

Miehellä huomenna vika isyyslomapäivä ja sitten alkaa mun ja Ihanulin arki kahdestaan...hurjaa!!!

Farkkutyttö ja Ihanuli 11 pv :heart:
 
Onnea vauvoille ja perheille! Oon täällä fiilistellyt teidän synnytyskertomuksia, aika draamaakin ollut. Onneksi loppu hyvin, kaikki hyvin! Ja jännää, miten paljon samaistumiskohtia on todella erilaisissakin synnytyksissä.

Mulla pukkasi taas eilen pientä tiehyttukosta, kun poika nukkui illalla pitemmän pätkän ja vasen rinta pakkautui ihan täyteen maitoa. Otin aventin käsipumpun käyttöön, ja sit poikakin söi niin tehokkaasti, ettei kuume kohonnut niin dramaattisesti kuin äitienpäivänä. (Söi niin tehokkaasti koko yönkin, että on katkonaisin ja kaamein yö takana...Voi kooma.) Nyt kyllä on taas vähän lämpöä, vaikka rinnat tuntuvat hyvältä. No, huomenna on eka neuvolalekuri, jos tää jatkuu, voin varmaan saada antibiootit sieltä.

Meillä on lauantaina mökillä nimiäiset, tää viikko on tiukkaa järjestelyä ja puuhastelua. Oon toteuttanut kaikkia ikuisuusjuhlatoiveitani, ompelin vauvelin torkkuaikoina pari viirinauhaa, askartelin kakkukoristeita ja käytiin ostamassa erilaisia kemianlaseja maljakoiksi luonnonkukille. Oon visioinut näitä jostain kakstuhattaluvun alusta, nyt vihdoin pääsen ne toteuttamaan. Taitaa olla hyvä ilmakin tulossa, kivaa. Ei meillä pahemmin mitään seremoniaa ole tiedossa, mies yllätti haluamalla pitää puheen, sit vaan kaffetellaan ja ihaillaan vauvaa.

Ihania vauvapäiviä, ja viimeisille odottajille tsemppiä valtavasti!
 
Onnea ElaineH ja perhe pikku prinsessasta :heart:
Armottoman pitkä synnytysurakka sulla!

Kiva kun te vauvautuneet tulette kertomaan kuulumisia :heart:

Mukavaa, ettei HaaveissaToisen vauvelille ole toimimattomasta munuaisesta ylimääräistä haittaa, vaikka onhan tuleva leikkaus omalla tavallaan jännittävä juttu! Mä ainakin jännitin esikon päiväkirurgista toimenpidettä ihan kauheasti, vaikka kyse oli aika pienestä jutusta. Oli eka omalle lapselle tehtävä leikkaus.

Kuulostaapa kivalta affenin nimiäissuunnitelmat :)

Vauvan kylvyistä
, meillä kuopus parkui ihan kauheasti alkuun. Jätettiin suosiolla amme odottamaan, ja suihkuteltiin varovasti. Ajan kanssa alkoi sitten ammekin kelpaamaan ja nyt on perheen hurjin vesipeto :D Tänäänkin otti järvessä kastelukannun kanssa suihkuja.

Täällä siis helle vaan jatkuu, lähdettiin heti aamusta rannalle viilentelemään oloja. Pari tuntia kahlailin järvessä ja en malttanut olla kastautumatta, kun oli niin ihanan lämmintä vettä.

Ensi viikon keskiviikkona ois heti aamusta äitipolille aika, jos vauva ei lähde syntymään ennen sitä. Tänään kävelylenkillä tuli huimat kaksi kovaa supistusta, 3km vaapuin menemään. Ainut, mitä kävelyillä saa aikaiseksi, on vauvan kipeä myllääminen masussa... Ja tuskastunut kuumuus! Kärsimättömyys alkaa iskeä, kun ahdistaa toi äitipoliaika.

Jos ei muut ehdi ennen mua, niin mä voin jossain vaiheessa vilkaista sitä jatkokeskustelun perustamista kerhojen puolelle, taisi useampikin haluta suljetun keskustelupaikan... Laitan sit linkin tähän ketjuun tai jotain.

Cherrie_ 40+4
 
Hei,

eilen päästiin sairaalasta kotiin ja tässä olisi synnytyskertomusta.

Äitiysneuvolassa viime torstaina sovittiin jo viimeinen neuvola-aika ja yliaikakontrollistakin puhuttiin, mutta iltapäivällä ennen rannalle lähtöä huomasin pientä veristä vuotoa. Vuoto oli niin vetistä, etten ollut varma mitä se on, joten laitoin siteen housuihin ja lähdettiin rannalle fiilistelemään. Sieltä palattua tunsin ekat hiukan kipeät supistukset, joita kuulostelin iltaan asti ja puuhasin kaikenlaista. Supistuksia tuli niin harvaan että en ollut mihinkään lähdössä. Yhdentoista maissa menin jo nukkumaan, mutta yllättäen housuihin lorahti reilummin vetistä vuotoa, ja soitin saman tien synnärille. Sieltä kehotettiin käymään näytillä varmuuden vuoksi.

Siinä lähtöä tehdessä ja sairaalakassia varalta täydentäessä supistuksia alkoikin tuntua pikkuhiljaa enemmän. Perillä testattiin onko vuoto lapsivettä, ei ollut vaan limatulppaa, ja sisätutkimuksessa olin n. 2-3 cm auki. Käyrillä maatessa supparit voimistuivat ja tihenivät niin nopeasti, että olo alkoi olla tosi tuskainen ja käskin miestä hakemaan kätilön takaisin. Käyrää ja minua katsottuaan hän totesi, että synnytys taitaa olla käynnissä ja pääsin saliin. Mies meni viemään auton yöparkkiin, ja sillä aikaa sain jotenkin itseni raahattua suihkuun, kun kätilöä ei vielä näkynyt. Suihkussa pystyin olemaan tuolilla ehkä parikymmentä minuuttia, sillä ja synnytyslaululla sain helpotettua supistuskipua. Suihkusta tultuani sanoin miehelle että kutsuisi kätilön takaisin, oli pakko saada vähintään ilokaasua. Kovia suppareita tuli jo siinä vaiheessa jo muistaakseni minuutin välein, ja ne vain tihenivät, joten välissä ei oikein ollut aikaa hengähtää. Ilokaasulla pärjäsin taas vähän matkaa eteenpäin, mutta kätilö kysyi hetken sitä touhua katsellessaan, että alkaako kenties jo ponnistuttaa :D Homma oli sen verran nopeaa, että käytännössä tunsin kun vauva liikkui kanavassa eteenpäin. Pyysin sitten jotain kunnon puudutusta, ja kätilö sanoi että lääkäri pääsisi kohta laittamaan spinaalia. Olin siinä vaiheessa auki 5 cm. Kun spinaalin vihdoin sain (siinä kului ehkä 15-20 minuuttia odotteluineen), taivas aukeni muutamassa hetkessä ja kivut hävisivät täysin. Kohdunsuu olikin sitten jo auennut täysin ja sain koettaa ponnistella. Siinä vaiheessa huomattiin, että vauvan sydänäänet nyökähtelevät (käsittääkseni aia supistuksen aikana), ja vauvan päähän laitettiin pinni jolla voitiin seurata käyrää tarkemmin. Kun tilanne ei eri asentojen ja lisähapen kokeilusta huolimatta korjaantunut, vauvalta otettiin päästä hapetusarvot jotka olivatkin sitten jo ihan sillä rajalla että lääkäri joutui harkitsemaan hätäsektiota. Onneksi sitä ei tarvittu, vaan sen sijaan vauvan ulostuloa vauhditettiin imukupilla. Miehelle touhu kävi tässä vaiheessa niin hurjaksi, että melkein pyörtyi... Itse olin spinaalin vuoksi ihan järjissäni, joten ponnistaminen onnistui hyvin ja kolmella vedolla vauva saatiin ulos. Pikkuisella oli vielä napanuora 2 kertaa kaulan ympärillä, ja koska sitä ei saatu pujotettua pois, se piti leikata poikki ennen aikojaan mikä aiheutti vauvalle hieman verenhukkaa. Pikku hetkeksi sain tummakutrisen neidin rinnalleni ennen kuin hänet vietiin hoidettavaksi. Tunne oli aika uskomaton, koko rytäkässä kotoa lähdettyä oli kulunut aikaa vain kolmisen tuntia...Vauva syntyi lopulta siis 31.5. viikolla 40+6 (täsmälleen samat viikot kuin esikolla :) ) Erikoistuva lääkäri ryhtyi ompelupuuhaan ja mies meni vauvan luokse lastenhoitohuoneeseen. Kun neiti oli saatu virkistymään lisähapella, hän oli kuulemma koko sen ajan vain silmät auki ihmetellyt isiä ja ympäröivää maailmaa :heart:

Sain 2. asteen repeämät eli suht vähällä pääsin, vaikka neidillä oli kokoa: paino 4280 g, pituus 54 cm ja py 37 cm :) Lopulta pääsin vauvan kanssa ihan tavalliselle synnyttäneiden osastolle, mikä oli ihanaa kun esikoinen aikanaan joutui aluksi teholle. Yksi ylimääräinen päivä vietettiin osastolla painon laskun vuoksi, mutta se oli oikeastaan ihan mukavaa--tällä kertaa jopa nautin osastolla olossa. Oysissa oli suhteellisen rauhallinen viikonloppu ja osaston kätilöt tosi ihania. Eli dramatiikasta huolimatta tosi positiivinen kokemus!!

Maitoa on alkanut tulla hyvin, vaikka vieläkin olen pari kertaa päivässä antanut hieman lisämaitoa kun välillä tuntuu ettei mikään määrä ole riittänyt. Typy syö tällä hetkellä 1-2 h välein vuorokauden ympäri...eikä ole vielä hereillä kuin pieniä hetkiä. Eka päivä sairaalassa meni mulla aika pöllähtäneessä olotilassa ihmetellessä että tässäkö se odotettu uusi tulokas tosiaan on, mutta äidinrakkaus ja vaistot ovat alkaneet herätä ja mieli on uskomattoman kiitollinen!!

Voimia viimeisiin päiviin teille jotka vielä odottelette :heart:

Olgamaria ja pikkuneiti 5 pv

ps. mielellään myös tulen mukaan jatkokerhoon kirjoittelemaan :)
 
Onnea ElaineH:lle :flower:

Täällä on tuskasteltu helteiden kanssa. Pylly ja pallit punoittaa kuin paloauto. on kokeiltu vesipesua pyllylle ja ilmakylpyjä,talkkia, sinkkivoidetta ja nyt bebantteenia. Olisko vielä joku jippo millä pikku pojan tuskaa saisi pois?

Muuten meillä on arki lähtenyt ihan hyvin sujumaan. Poika nukkuu yöt hyvin ja päivälläkin pitää ihan herätellä syömään varsinkin noiden kovien helteiden aikaa sai nestetankkausta tehdä parin tunnin välein.

Olen purkanut pahaa oloa/mieltä synnytysreissustamme niin ystävilleni ja neuvolatädillle joka oli todella pahoillaan tapahtuneesta. Mies uhkasi käydä valittamassa henkilökohtaisesti kokkolan synnärillä, mutta ainakin vielä olen saanut hänet pidettyä sieltä pois.

Torstaina olisi tikkien poisto. saas nähä onko haava ok. Vielä ainakin punoittaa paikoitellen ja on edelleen turvoksissa eikä nuo mustelmatkaan kaunista :stick:

Tosiaan olisi mukava jatkaa keskustelua vielä jossain suljetuilla sivuilla.

Odottajille isot tsempit!

JeVi13 & poitsu 1vk 2pv. :heart:
 
Huomenta :)

Paljon onnea nibsu ja perhe poikavauvasta :heart:

Heräsin jo viideltä tänä aamuna. Yö meni levottomasti, kun odotin niin tohkeissani synnytyksen alkamista. Ei ollut mitään tuntemuksia, mutta ajattelin, että illan astiakaappien siivous saattaisi vaikka tuottaa tulosta. Unissa pyörii jatkuvasti synnyttämään lähteminen, ihan vähäsen tässä odotan, että saisin vauvelin jo kainaloon :heart: Vähän harmittaa, että mies on jo isyyslomalla, mutta vauvaa ei kuulu. Ollaan nyt aamusta menossa katsomaan kaavoitusasioita, talokuume ois kans kova!

Kiitos Olgamarialle synnytyskertomuksesta :) Melkoista vauhtia tosiaan tilanne edennyt, onneksi kuitenkin ehtivät spinaalin laittamaan!

JeVi13, meillä taisi myös olla kuopuksen peppu koetuksella kovien helteiden aikaan. Pidettiin sisällä ollessa ilman housuja, ettei ne ainakaan hiottaisi lisää. Jotain toista vaippamerkkiä voi tietysti kokeilla, mutta muistelen, ettei meillä auttanut oikein mikään, paitsi helteiden loppuminen. Meillä oli vauvan kainalotkin koetuksella, kun oli yli 30C lämmintä, mutta niihin auttoi talkki.
Kurjaa, että tuli mieltä vaivaava synnytyskokemus :hug: Saitteko käydä sairaalassa asioita läpi kätilön kanssa?

Toivottavasti mamsenin käynnistys on mennyt hyvin, ja on jo pieni nyytti vieressä :heart:

Cherrie_ 40+5
 
Onnea jälleen hirmuisesti kaikille vauvautuneille! :heart: Ja jaksuja vielä masujen kanssa odottaville, vähiin käy ennen kuin loppuu! :)

Meillä täällä poitsun kanssa rullaa arki vallan mukavasti. Pari viikkoa oli todella kurjia masuvaivoja, mutta nyt kun aloiteltiin nuo disflatyl-tipat, niin masu ollut parempana. Öisinkin jo nukutaan :) Itselläkin heti paljon virkeämpi olo, kun saa nukkua 3 tunnin pätkissä niiden tunnin pätkien sijaan :D.

Jevi13:
Tuli mieleen, että oletteko kokeilleet vaippamerkin vaihtoa? Voisiko punoitus johtua vaipasta, kun olette kuitenkin kokeilleet jo kaikkea mahdollista ilman tulosta..? Tuttavan vauvalle oli tietty vaippamerkki aiheuttanut ihottumaa, vaippamerkin vaihto auttoi!

Minäkin mielelläni jatkaisin keskustelua vielä! Olisi kiva saada vertaistukea ja vinkkejä :)

Amon & pikku-hurmuri tasan 5 vkoa :heart:
 
Onnea ElaineH tytöstä ja nibsu pojasta :flower:

On tää kummallinen palsta kun ei täältä osaa poiskaan olla :).

mamsenilla taitaa jo olla vauva kainalossa, Dublo83 ja Cherrie taitavat sitten olla viimeiset.

Mä hirveän hyvin pystyn samaistumaan Cherrien tuskaan tonne äitipolille menemisen suhteen, mulla on vielä niin hyvin muistissa toi tuska :hug:. Toivottavasti vauva nyt kuitenkin päättää itse lähteä syntymään.

Kylvettämisestä oli puhetta, meillä tuo keskimmäinen (hassua sanoa sitä keskimmäiseksi :p) sai aina ihan hirveän kohtauksen kun se laitettiin kylpyyn, sitkeästi sitä kylvetettiin, mahdollisimman nopeasti ja tehokkaasti, ja joskus 5kk:n ikäisenä se sitten rupesi tykkäämään kylpemisestä. Nykyään se haluaisi vaan lutata vedessä.

Poika on edelleen aivan syötävän suloinen, nukkuu, syö ja kakkaa =). Nyt mulla on vaan nännit aivan rikki ja se on aivan järkyttävän tuskaista, toivottavasti ne siitä pian rauhoittuvat.
Isommat ovat aivan ihastuneita pikkuveljeen, silittelevät ja pussailevat, jopa esikoinen joka oli raskausaikana sitä mieltä että heittää vauvan ulos kun se tulee kotiin :).

Armin ja poika 5vrk
 
  • Tykkää
Reactions: Kaana ja Cherrie_
Onnittelut ElaineH ja nibsu :flower:

Täällä edelleen tuskastellaan helteessä kokonaisena. Huomenna aamulla sitten äippäpolille, enkä sieltä aio enää tulla yhtenä kappaleena kotiin ;) Onneksi ovat aina minulla käynnistäneet, kun ollut sen 10 päivää yli, joten uskon että nytkin :)

dublo 41+2
 
Onnea ElaineH tytöstä:heart:

Onnea nibsu pojasta:heart:

Tsemppiä viimeisille odottajille:hug:

Täällä kanssa imetys tuskallista,nänneissä hieman nirhaumaa,vauvalla ilmeisesti imuote hukassa,koettanut imettää eri asennoissa,tukenut tyynyillä yms...rasvannut kahdellakin eri rasvalla,aina aluksi kun nappaa kiinni nännistä ihan kauhee kipu:(En muista miten viimeksi imetyksen kanssa oli,että kauanko nännit kipuili,muistan vaan,että alku oli sillloinkin hankalaa: /

Kylvetyksestä,meillä tytöt inhonneet aluksi kylpyä,ajan kanssa oppivat tykkäämään siitä,isompi poika piti heti kylvystä,tätä poikaa ei olla vielä kylvetetty,on niin kuiva ja kesivä iho ja napatynkä vielä paikallaan...

Täälläkin pojalla punoittaa pylly ja alapää,liberovaipat käytössä,epäilen tuon helteen hautovan.


Ristiäiset
pidetään vasta heinäkuulla,vielä ei olla kysytty kummeiltakaan suostumusta kummeiksi.

petronella ja poika 1 vko 4 pvä:heart:
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Kaana
Onnea jälleen kaikille vauvautuneille! Ei taida olla enää montaa yhdessä kasassa.

Meillä oli tänään 1kk neuvola, pikkutyttö painaa 3875g joten hienosti on paino syntymäpainosta noussut. Pituuttakin jo huimat 53cm.

Ensimmäiset hymytkin on jo saatu ja päätä koitetaan jo kovasti nostella. Tyttö on myös kova "juttelemaan" ja innostuu kiljahtelemaankin välillä :)
Kovasti on ihmiset ihmetelleet kuinka rauhallinen pieni on, ei turhia kyllä itkeskele. Öitä ei tosin vieläkään nukuta kauhean hyvin, n. 2,5 tunnin pätkissä, mutta yllättävän hyvin sitä jaksaa kuitenkin :)

Mulla maidontuotanto sahaa edestakaisin, vielä äskettäin tuli ihan yli tarpeiden, mutta nyt alkuviikosta on mennyt melkein purkki korviketta päivässä kun maitoa ei vaan ole tullut :/ Toivottavasti tää nyt tästä, tänään ei ainakaan vielä ole jouduttu korviketta antamaan.

Juulis ja vaavi 4vk
 
Nibsulle onnittelut pojasta :flower:

Kyllähän sitä synnytyskokemusta tuli oulussa hoitajien kanssa purettua, mutta kyllä se vieläkin tuntuu mieltä vaivaavan. No jospa se ajan kanssa menis ohitse.

Meilläkin tykätään kylpemisestä tietyn ajan sitten menee hermo :(

Meillä on pappi ja kirkko varattuna myöskin heinäkuulle. Kummit valittu ja tänään innostuin aloittamaan pienen askartelu tuokion.. ajattelin tekaista ihan perinteiset pahviset kutsukortit ristiäisiin. Jotenkin tympäisee nuo nykypäivän tekstari kutsut, vaikka onhan ne helpompi tapa :)

Liberon vaipat oli myös sielä oulun osastolla käytössä eikä siellä ollut mitään ongelmaa. Uskoisin että nämä helteet on syypää. Perhe huone nimittäin oli nimittäin huomattavasti viileämpi kuin tämä meidän talo tällä hetkellä ( +27c) vaikka kuinka tuulettaisi ja ilmanvaihtokone hurisis :kieh:

Huomenna neuvola käynti saas nähdä onko pojalle ruoka maistunut riittävän hyvin.

JeVi13 & poitsu 1vk 3pv.
 
Pitkästä aikaa tietokoneella luen palstaa, tullut kännykällä luettua, mutta kirjautuminen ja etenkin kirjoittaminen on jostain syystä tosi nihkeetä, jumittaa koko ajan, joten jäänyt.

En enää viitsi synnytyskertomusta kirjoittaa yksityiskohtaisesti =) Sinivalosta sen verran, että tyttö joutui siihen osastolla 2,5 vrk ikäisenä, oli siinä vuorokauden 3 tuntia kerrallaan ja puoli tuntia pois. Se koko vrk meni 3 h unta valossa ja puoli tuntia tissillä. Sai olla siinä mun vieressä valossa, joten oli helppo. Tuon vuoksi meidän sairaalassa olo pitkittyi kun seuranta oli vielä 1,5 vrk. Siis yhteensä oltiin ma-la sairaalassa. Olin todella helpottunut kun päästiin kotiin, koska esikoista oli jo niin kova ikävä. Sairaalassa olosta ei (OYS) ole mitään pahaa sanottavaa.

Aika menee hirveän nopeasti. Samalla tavalla ei ehdi vain ihastella vauvaa kun ei olekaan enää ku vain hetkittäin minä ja vauva : / mutta on kyllä mennyt niin hyvin kaikki, etten uskaltanut edes ajatella tämän olevan näin helppoa. Esikoinen 2v 3kk on ottanut vauvan vastaan todella hyvin. Ei mitään ongelmia! Vauva on kovin tyytyväinen, nukkuu paljon ja tissi maistuu. Ikää nyt 3vkoa 3 vrk ja paljon on kehitystä tapahtunut viikossa. Päätä jo vähän kannattelee ihanasti silmät suurena tutkien lähellä olevia kasvoja :heart:

Rintatulehdus helpotti antibioottikuurilla ja tehokkaalla imetyksellä. Nyt olen todellakin suojannut rintani, vaikka helle on mahdoton.

Imetyksen tuskaisuus oli mulle esikoisen kanssa 8 viikon piina ja toivotan kaikille tsemppiä siinä! Nännit oli aivan riekaleina, mutta sinnikkäästi kuitenkin jatkoin ja se kyllä kannatti. Mulla auttoi kunnon läjä sitä voidetta, lansinoh?, ja maidonkerääjä liiveihin, että nänni ei ole kosketuksissa mihinkään ja saa hengittää. Kokeilkaa! Myös kaalin lehdet voi auttaa, vaikka ei rintatulehdusta olisikaan. Nyt on mennyt paljon kivuttomammin.

Meillä on ristiäiset jo kun vauva 1kk 5vrk. Kummit on valittu ja kaikki suostuivat. Tarjoilut kakkua vaille valmiina pakastimessa. Hyvällä mallilla siis. Ihanat ilmat joista nyt nautitaan kovasti. Jotenkin tuntuu, ettei ole huolen häivää mistään, kuin katselisin vaaleanpunaisten lasien läpi :D En nyt yleensäkään pahemmin mistään stressaa, mutta nyt on vielä normaalia onnellisempi olo!

Minäkin jatkaisin mielelläni kirjoittelua, suljetulla tai yleisellä palstalla, kun kohta voi olla tilanteita, joissa olisi kiva kuulla muidenkin mielipiteitä ja neuvoja! Odotetaanko että kaikki ovat vauvan saaneet ja siirrytään sitten?

Aivan super paljon jaksamista teille ketkä vielä vauvaa odotatte!!!
 
Poksupäivä... Toivottavasti ei enää ensi viikolla tarvitse poksua!!!

Olin jo aamusta kirjoittamassa tänne, mutta kone sippasi kesken kaiken, ja pitkä viesti hukkui... Siispä vähän lyhyemmin, kun kohta ois tulossa miehen veli yöksi. Aikovat autoja rassata, nyt kun vielä ennen vauvaa ehtii hyvin :)

Imetyksestä, mulla hankautuviin nänneihin on auttanut maitotipan pyöräyttäminen suojaksi joka imetyksen jälkeen. Osastolla neuvoivat tuon, kun lansinohia (vai mikä se nimi olikaan) kyselin.

Juulis, eiköhän se maidontuotanto siitä :) Vauvelin ruokahalu kasvaa ja välillä on niitä tehoimukausia, että tuntuu ettei muuta ehdi, kuin imettää, eikä mikään maitomäärä riitä. Yleensä tarjonta kasvaa kysynnän mukaan, kunhan vaan itse muistaa syödä ja juoda hyvin. Tietysti aina se ei mene niin, mutta tsemppiä :)

JeVi13, hyvä että olette päässeet juttelemaan synnytyksestä :hug: Ja kannattaa jatkaa asian käsittelyä niin kauan, kun se vaivaa!
Mulla aikanaan vaivasi aika paljon esikon synnytyksen loppumetrit. Olisin halunnut jutella sen kätilön kanssa, joka oli ponnistusvaihetta hoitamassa. En saanut siihen mahdollisuutta, ja sitten seuraavan synnytyksen ponnistusvaihe oli aikamoinen mörkö. En etukäteen edes tajunnut, että se ahdistaa niin paljon. Paniikki iski vasta, kun tilanne oli päällä ja kätilö moitti jälkeen päin, kun en ollut kuunnellut ohjeita.

Avasin eilen illalla Toukokuun toukat 2013 -kerhon ja koska kerho on suljettu ryhmä, mun pitää hyväksyä jäsenet sinne. Yritän ehtiä ainakin kerran päivään vilkaisemaan, jos joku on laittanut liittymispyynnön (paitsi tietty sairaalassa ollessa). Jos liittymispyyntö jää roikkumaan, niin vihjaiskaa vaikka tän ketjun puolella :) Eli löytyy tuolta Kerhot -valikosta, äsken näkyi olevan tokalla sivulla.

Cherrie 41+0
 
Meille syntyi eilen pieni poika, mitoin 53 cm ja 4360 g, pipo 36,5 cm.

Polille mennessä oli kohdunsuu 4 cm auki, kanavaa jäljellä n. 1 cm, siitä sitten saliin ja kalvojen puhkaisu. Reilu tunti ja laitettiin tippa vauhdittamaan avautumista. Viidessä sentissä halusin kohdunkaulanpuudutteen (joka ei auttanut tällä kertaa), siitä 40 min ja olin täysin auki, 3 min ponnistusvaihe ja poika maailmassa. Istukkaa joutui odottamaan lähes puoli tuntia, mutta ei onneksi aiheuttanut mitään enempää vuotoa. Kaiken kaikkiaan taas helppo ja nopea synnytys :)

Tänään päästiin kotiin, kun oli vauvallakin kaikki hyvin. Maanantaina tulee kyllä uusi lääkärintarkastus sairaalassa, mutta halusin silti nopeasti kotiin.

dublo ja pikku-hurmuri 1 vrk
 

Yhteistyössä