:: Toukokuun Tuhisijat 2009 ::

Lääkärissä käyty tänään. Itsella ja Rasmuksella kaikki ok. Tänään alkoi minulla maidon juonti kielto. Eilen join itse maitoa ja aamulla Rasmuksella olikin naama taas punaisia länttejä täynnä. :/ Oli jo parantunut kokonaan. Nyt hoidetaan nuo näppylät pois ja sitten kahden viikon päästä taas itse pitäisi maitoa juoda ja katsotaan tuleeko se siitä vai onko atooppinen iho. Rasmus painoi nyt 4678g (3125g syntyessään) eli hyvin tullut.

Täällä myös saatu neuvola kortti heti ensimmäisellä kerralla.

Me ei oteta rotavirus rokotetta. On niin kallis ja ei kuulemma kuitenkaan ole 100 % varma.

Nyt laittamaan Rasmus vaunuihin nukkumaan ja itse rupean siivoilemaan

Rasmus tänään 7 vk :)



 
Alkuperäinen kirjoittaja Pikku prinssi:
Lääkärissä käyty tänään. Itsella ja Rasmuksella kaikki ok. Tänään alkoi minulla maidon juonti kielto. Eilen join itse maitoa ja aamulla Rasmuksella olikin naama taas punaisia länttejä täynnä. :/ Oli jo parantunut kokonaan. Nyt hoidetaan nuo näppylät pois ja sitten kahden viikon päästä taas itse pitäisi maitoa juoda ja katsotaan tuleeko se siitä vai onko atooppinen iho. Rasmus painoi nyt 4678g (3125g syntyessään) eli hyvin tullut.

Onko ne ihan punaisia läiskiä vai onko seassa myös näppylöitä? Kun mä olen kanssa ajatellut tuota maidonjuontia, että oireileeko Nupun iho maidosta.

Neuvolakorttia ei saatu vielä ekalla kerralla kun neuvolantäti kävi kotona. Huomenna mennään neuvolaan ja saa nähdä saadaanko siellä.
 
Sompio Juu on seassa näppylöitä myös. Punaisia näppylöitä rykelmittäin on päässä. Lääkärissä sanoivat myös että kova puklaaminen ja maha vaivat olisit oireiet viitaisivat myös siihen että vauva ei kestä maitoa. Hoidetaan nyt nämä näppylät pois sibicortisonilla ja sen jälkeen ihan perus rasvaa kuivaan ihoon.
 
jasmin84 : ristiäisistä päätin että en ota stressiä. leivon vasta lauantaina pullat ja kakut, en viitti etukäteen pakkaseen tehä, sitten sunnuntai aamuna koristelen kakut( ristiäiset alkaa vasta klo 14.00, niin ei tarvi aamulla hötkyillä ja isomummu ja pari sukulaista tulee 150km päästä...) isoille tytöille ja isännälle kamppeet katottuna, itellä pitäs alkaa sovittelee kaapista.. :ashamed: muuten ei onneks sen kummempia valmisteluja tarvitse tehdä, kun ei kerran kotona pidetä..

Sompio ilmeisesti voi olla vaal,pun kynttilä kastepöydällä, ei sen kummemmin eritellyt, kun sanoi että voi olla oma kynttilä, mutta koska pappi tuo valkoisen kastekynttilän kuitenkin pöytään, me ei laiteta muuta..

Eka vierastus-itku pärähti tänään!! kylässä olevalle kaverille ensin hymyili ja jutteli lattialla viltin päällä ja kun kuuli minun äänen vieressä, katsoi ensin minua, sitten kaveriani ja alkoi sitten itkemään ihan kauheasti, kyyneleet ihan virtasi ja alahuuli oli rullalla.. heti kun otin syliin ja juttelin pienelle, meni itku ohi ja hetken päästä hymyilikin jo... eipä oo kertaakaan noin pikku-ukko itkeny..

Lattialla viltin päällä viihdytään tosihyvin.. jutellaan, hymyillään ja huiskataan mahottomasti. iso-siskojen tarjottelemat lelut ei kiinnosta pätkääkään, mutta jos äiti, isi tai siskojen naama näkyy alkaa hymyily ja juttelu..

Piina nla-kortti saatiin 1kk:n nla käynnillä, oli kotikäynnin jälkeen kirjoitellut valmiiksi..

Jonkin verran on puklailtu, tuntuu että rela-tippojen alotuksen jälkeen enemmän... aina jos puklauttaa niin tulee röyhtäys, kun nostaa pystyyn, vaikka oiskin hyvin röyhtäilty syömisen perään..

Pije ja pikku-ukko 6vk ja 1pv :heart: :heart: :heart:
 
Suzyanne
nikunaku täälläkin oltiin tänään passinhakupuuhissa. Miten teillä valokuvaaja ei tiennyt millainen kuva on hyväksyttävä, ja ottanut sellaista, ettei olisi tullut turhia reissuja? Vai otitteko passikuva-automaatissa? Me kävimme ihan liikkeessä, kuvaaja otti noin 30 kuvaa ennenkuin sai yhden hyväksyttävän. Sekin on tosin aika järkky, Vilillä on siinä yllättävän monta leukaa. :D Mutta pääasia että passiin kelpasi. Hihi, passitoimistossakin virkailija kurkkasi Viliä, ja sanoi naureskellen että täytyy sanoa että hän on sata kertaa söpömpi luonnossa kuin kuvassa. =)

Rockmummy meilläkin tullut mieheltä parikin kertaa samantapainen v-alkuinen kommentti vauvan itkusta, ja mulla herne nenussa. :( Mutta eihän ne ikuisuutta itke onneksi.

Itkuisuudesta, siis ihan käsittämätöntä, Vilin koliikki on ollut poissa tämän viikon alusta asti, nyt siis jo kolmatta päivää ja yötä!! Vili on itkenyt vain väsymystä ja nälkää ihan pienen hetken, kaikki se tuntikausien kova kipuitku sekä kitinä on poissa! Tuskin edes uskaltaa vielä toivoa että koliikki olisi ohi, vaikkakin kaipa se mahdollista on, eihän se kaikilla kuukausitolkulla varmaan kestä. Siis ihan uskomatonta, Vili kun on ollut hereillä, niin hän vaan on tyytyväisenä katsellut ja vähän välilä hymyillyt, ollaan oltu miehen kanssa että haloo, onko toi edes meidän vauvakaan.. B)Lääkärintarkastus oli eilen, ja ihan terve poika, eikä mitään allergioita yms. epäillyt, nimesi tuon kovan huutokauden tosiaan ihan koliikiksi. Täytyy vaan toivoa että olisi nyt ohi. En osaa arvella mistä johtuu että parani, mutta ainakin Probioottibabyn antaminen on saattanut vaikuttaa, ja lisäksi vyöhyketerapia.

Reissuun täällä ollaan lähdössä näillä näkymin 12.7. Menemme Viron paikkaamme, tulemme kai elokuun ekalla viikolla. Pääsen sielläkin onneksi nettiin, meillä ei ole kämpillä liittymää, mutta läheisessä kirjastossa. Muuten varmaan saisin viekkareita kaksplussasta. :LOL:

Iho on Vilillä ollut hyvä, ainoastaan ekan viikon aikana se vähän kesi, mutta meni muutamassa päivässä rasvaamalla ohi.

Sitten vähän ällö-osastoa- onkos kukaan saanut riesakseen peräpukamia raskaudesta tai synnytyksestä? Mulle tuli synnytyksen ponnistamisesta ne, tosi inhottavat. Tänään terkkarilta juuri hoito-ohjeita kyselin, Bepanthenia päivisin ja Scheriproctia yöksi, siksi vain yöksi, kun siinä on kortisoonia, joka ei ole enemmässä määrin hyvä kun imettää. Lisäksi napaa pitäisi vedellä sisään monta kertaa päivässä, ja välttää istumista, imetysasennoksi suositteli makuuasentoa enimmäkseen. Lisäksi pitäisi syödä paljon kuitupitoista ruokaa, että vatsa ei mene kovalle.

Neuvolakortti täällä saatiin heti ekalla käynnillä, kun Vili oli 6 pv. Meillä ei terkkari käynyt kotona vaan menimme itse neuvolaan, kun sinne on vain 500 m., oli juuri sopivan pituinen ekaksi vaunulenkiksi. =)

Hymy näkyi Vilillä ihan ekan kerran 4 vkon ja 5 pv ikäisenä, ja nyt niitä tulee monta kertaa päivässä, ihan itsekseenkin, eikä vaan vastauksena minun tai miehen hymyyn. Lääkärillekin eilen hymyili kuin hangon keksi. :heart:

Suzyanne ja Vili, 6 vk 6 pv
 
Heipsistä!!

Mukavaa on ollu lukea teidän kuulumisia! Hyvin on kyllä vauvat jo kasvaneet...
Meillä oli tänään 1kk neuvola. Painoa pojalla oli 3440g (2955g) ja pituutta 52,2cm (49cm), maito on hyvinriittäny ja poika hyvin syönykin. Nukkuu noin 3-4 tuntia, sitten herää ja kakkii! =) Rauhallinen poika on...silloin vaan pääasiassa itkee, jos ei tissi ole heti suussa :D

Ristiäiset ois meillä 11.7...nimikin on jo päätetty =) . Kotona ois tarkoitus pitää lähimpien läsnäollessa.

Peittoja ei oo vielä meillä heiluteltu...tosin, jälkivuotoakin hieman on vielä ja yksi tikki sulamatta :)

Muoks::: mekin saatiin neuvolakortti heti ekalla kerralla (silloin terkkari kävi kotona). Näin oli myös silloin esikoisen aikaan...

Lenkillä oon päivittäin käyny, ja kuntosalille mieli jo halajaa, mutta oon sen suhteen vielä jarrutellu itteeni...josko sitten vaikka elokuussa alottelis senkin homman :D

Jeps, mutta esikoinen tuolla kaipailee äitiään ja kohta pitää juniorikin taas syöttää!

Aurinkoisia kesäpäiviä kaikille!!

Sani ja poika kohta 4vkoa
 
Suzyanne: Sillo viime kesänä Luciasta otettiin ihan valokuvaamossa passikuvat ja kolmannet kuvat olivat vasta ok. Oli valotukset jotenki ekoissa huonot.Lucia istui tuolilla viimeisenä kuvattavana ja valoja ei säädetty alaspäin vaan jäivät liian ylös. tokat kuvat oli tulostuksen jälkeen liian rakeinen,en tiiä suurensiko se sitä kuvaa ennen tulostusta.
Tänään Ceciliasta otettiin aika monta kuvaa.Oli vaikea saada kunnon kuvaa ja tää ainut joka oli hyvä kuva ni siinäkin oli jotain häikkää taustassa,mut loppujen lopuksi se meni läpi.
Saisikohan sitä otettua kameralla kuvan siitä kuvasta ku ei ole skanneria. Cecilia näyttää siinä kuvassa kyllä paljon vanhemmalta ku neljä viikkoiselta.

Täytyy kokeilla illemmalla ku lähdetään viemään lapset onkimaan.

 
http://www.aijaa.com/v.php?i=4407394.jpg

Laitan nyt linkin koska pikku kuvasta tulis liian pieni tähän.Kaikki muut sivuprofilista otetuissa kuvissa hän oli paljon edustavampi.
Pääasia on,että on passi valmiina viikon päästä.Tässä on vielä 3 viikkoa matkaan. Hotellinkin varattiin eilen.
 
Suzyanne
nikunaku onpa tosi onnistunut kuva! :heart:

Koitanpa kissinmintun innoittamana laittaa Vilistä eilen kuvaamani videonpätkän jossa näkyy alussa hymyä, sitten vähän nyrkkeilyä, sekä jokeltelun esiastetta. :D

 
Suzyanne
nikunaku tässä tämä Vilinkin passikuva, aika hämärästi näkyy mutta kaipa siitä selvän saa. http://www.aijaa.com/v.php?i=4407740.jpg

Pullukkahan Vili on, muttei nyt ihan noin iso tuo kaksari normaalisti ole. :D No, pääasia ettei nälkää näe. B) Olkapäät ei ole ihan samalla tasolla, ja muutenkin Vili on ihan kasassa, mutta kelpasi kuitenkin onneksi passiin tuo kuva. Ensi viikolla saadaan passi. Varmaan tunti jonotettiin passitstossa, Helsingin kiroja.. :/
 
Suzyanne
Vielä tuli mieleen, onkos kenenkään Vaavilla sammasta suussa? Vilillä kuulemma on. Sitä vähän tuossa videollakin vilkkuu, eli paksua vaaleaa peitettä kielen päällä. Jännä, kun itse sitä epäilin jo heti ekassa neuvolassa, mutta terkka sanoi ettei se sitä ole, samoin tokalla käynnillä. Nyt sitten lääkäri sanoi että se onkin sitä. :headwall: :headwall: Saatiin ohjeeksi sivellä vanupuikolla puolukka-tai sitruunamehua Vilin kielelle. Mahtaa olla makoisaa.. :x
 
Suzyanne Ihanaa, että Vilin koliikki on loppunut :heart: :heart:

Peräpukamia minulla oli jo ennen raskautta ja synnytyksen jälkeen oli ihan järkyttävät isot ja kipeät pukamat :'( Etukäteen ajattelin, että kysyn sairaalassa, jos voisivat ne hirttää samalla reissulla, mutta tikkien ja pukamien kanssa olin niin kipeä, että eipä tullut hirttämiset enään mieleen :x Kerran varasin yksityiselle ajan niiden hirttämiseen, mutta tottakai ne pari päivää ennen toimenpidettä hävisivät ja lääkärin oli paha niitä hirttää :kieh:
Tällä hetkellä ovat olemassa, mutta eivät onneksi juurikaan kipeät.
 
Suzyanne, voi kun ihana video Vilistä! :heart: Joo nuo miesten v-alkuiset kommentit/ärähdykset on kyllä aika perseestä, mitähän siitä tulis jos molemmat oltas yhtä lyhytpinnasia.. :eek: Onneks on muuten hyvä iskä ja päivästä riippuen hermot kestää pidempäänkin. Tänäänkin Oliverilla oli taas huono päivä ja itkeskeli pitkin päivää eikä saanut nukutuksi päikkäreitä kuin 2 x puoli tuntia. Sitten kun mies tuli kotiin niin näki miten väsynyt mä olen ja otti vauvan vaunuihin ja lähti työntelemään ulos niin sain olla hetken rauhassa. Syykin siihen vauvan huonoon päivään selvisi: JÄRJETÖN NÄLKÄ! Annoin lopulta klo 18 maissa illalla ensin 60ml korviketta, kitinä (huuto) jatkui eikä vieläkään unta.. Mies antoi sitten 70ml lisää ja taas kitinä jatkui. Hetken päästä annettiin vielä 50ml lisää ja sen ahneesti hörpättyään sammui meidän pikku-ukko aivan totaalisesti. Saatiin kantaa se suoraan omaan sänkyyn jonne rauhottui heti ja on nyt nukkunut 2 h ja jatkaa varmaan uniaan vielä. Ei taida olla mitään järkeä yrittää kiduttaa lasta ja jatkaa tuon täysimetyksen yrittämistä. Koko päivän se on kirjaimellisesti asunut tissillä ja silti ei maito riitä! Kun ei niin ei.. Pakko varmaan antaa vaan sitä korviketta kun tuo oma maito ei nouse vaikka kuinka yrittäisi. Oli niin sääli katsoa pientä kun huutaa vaan nälkäänsä ja yrittää ja yrittää imeä viimeisetkin rippeet tissimaidosta ja lopulta on jo illalla niin väsynyt ettei jaksa enää edes imeä! Oliko teillä muilla vastaavia kokemuksia? Ainakin muistaakseni Jasmin sä aloit jossain vaiheessa antaa Leeville lisämaitoa? Imetätkö siinä ohessa vielä? Oliko muita osittaisimettäjiä? Kuinka paljon te annatte lisämaitoa kerralla ja millä väleillä? Mulle terkka sanoi että lapsi ei voi syödä itseään "ylen", eli ilmoittaa kyllä kun maitoa ei enää mahdu. Tuntuu vaan niin hurjaöta nuo määrät mitä meidän poika syö...

Lauantaina yritetään pojan kanssa lähtee Suomenlinnaan piknikille mun kavereiden kanssa. Jännittää vähän miten se menee, kaipa hyvin jos annan vaan pojalle tarpeeksi ruokaa niin ei tarttee huutaa koko ajan!! :LOL: Tulee ihan huono äiti olo kun on "pitänyt nälässä" poikaa koko päivän.. :ashamed:

RockMummy & Oliver 2 vk 3 pv
 
Hipshei pitkästä aikaa!

Meillä vauva vie kaiken mun ajan. Mies läksi vajaa pari viikkoa sitten Kiinaan takas ja palaa parin viikon päästä. Vauva on hereillä ollessaan aika itkuinen. Rela-tipat aloitettiin nyt, toivottavasti niistä olis vähän apua. Onneksi yöt nukkuu kuitenkin kuin enkeli. Nytkin nukahti jo kahdeksan maissa ja nukkuu kahdella-kolmella heräämisellä aamuun saakka. Eli joko lievää koliikkia tai masuvaivoja. PÄivät on välillä raskaita, kun pieni ei millään halua nukahtaa, kitisee vaan. Onneksi viihtyy kantoliinassa ja siihen olenkin viime päivinä saanut vauvan nukahtamaan (tosin ei voi siirtää sänkyyn ,kun siinä herää satavarmasti), toinen turvallinen paikka on mahan päällä makoilu, mutta normaalisti sylissä ei viihdy oikein, eikä myöskään yksin peiton päällä tai sängyssään. Rinnalle saan myös rauhoittumaan, mutta sitä pitäisi tehdä niin usein, että terkka ei kovin suositellut asiaa (enkä sitä minäkään jaksaisi).

Poika on nyt vihdoin aloittanut painon keräämisenkin. Mutta on kyllä sellainen rimpula-nakkimakkara, että. Painoa oli nyt päivää vajaan kuukauden ikäisenä 4145 (3785) g ja pituutta 58. Eli pitkä ja hoikka poika. Meilläkin meni 2 vk ja 4 päivää saada syntymäpaino kiinni, mutta nyt olikin sitten tullut 330 g 12 päivässä. Eli paino nousee nyt hyvin ja oma maito riittää. Tuo alun painon nousu oli takkuista ihan vain sen imetyksen opettelun takia. Vaikeaa oli, mutta nyt sujuu. Ihan hyvä mieli, että jaksoi panostaa tuohon imetyksen opetteluun.

Ristiäiset: meillä ne on 18.7. Vieraiksi on kutsuttu vain sisarukset, isovanhemmat ja kummit.

Passikuva: Nikunaku saanut todella hyvän kuvan pikkuisestaan. Meidän passikuva on enemmän tuota Suzyannen kuvan tapaista. Meilläkään poju ei näytä yhtään itseltään, hänellä on supersuuri kaksoisleuka ja todella äkäinen ilme. Mutta eipä tuolla niin väliä (saapahan kuvalla ainakin hyvät naurut joskus)

Neuvolakortti: saatiin ekalla käynnillä. Neuvolassa ollaankin hypätty tosi useasti painokontrolleissa. Ollaan varmaan käyty neuvolassa jo 5-6 kertaa.

Rota-virus: meillä on tarkoitus ottaa rokote ja se itseasiassa laitetaankin parin viikon päästä.

Sellaista siis meille. Toivottavasti jatkossa ehtisin enemmän kirjoittelemaan.

Pianissimo ja tahvo (melkein 1 kk)
 
Just luin tosta neuvolan antamasta rokoteoppaasta että tuo rotavirus-rokote tulee nyt syksyllä sitten ihan yleiseen rokoteohjelmaan eli syysvauvat saavat sen jo ilmaiseksi! Mutta tyytyväinen olen kun se otettiin jos kerran ihan rokoteohjelmaan tulee niin kai sillä tehoakin on ja perusteet sen antamiselle.

RockMummy Mä aloin antaa korviketta sen vuoksi kun tuo poika saa ihan mielettömiä raivareita jos joutuu lähellekkään tissiä ja vaikka maitoa heruu niin ei suostu sitä tissistä syömään kuin pienen hetken ja sitten alkaa huuto. Ja rintakumia käytän kun ei saa otetta mun oudon mallisista rinnanpäistä. Yksi kerta jaksoi puolitoista tuntia ruokailla tissillä ja sitten vaan lopetti ja rupes raivoamaan, luulin ettei maitoa enää tule, mutta rintakumi oli sitä täynnä..annoin siis pulloon ja söi sitten siitä ittensä loppuun. Korviketta menee siis sen takia että en istu koko ajan pumppaamassa pulloon maitoa :ashamed: Äidinmaitoa saa siis myöskin pullosta ja sillon tällön muistin virkistämiseksi yritän antaa tissiä. Leevi on nyt 2kk ja syö keralla pullosta jonkun 100ml parin tunnin välein. Ennen riitti 80ml per kerta, nyt ihan viikon sisällä on nälkä kasvanut selkeästi. Ja näin kuumilla ilmoilla syö vähemmän mutta tiheämmin. Ilmeisesti nuo isot määrät kerralla on ihan normaaleja koska neuvolan täti juuri kyseli että minkä verran poika syö kerralla, meneekö jo ainakin 150ml.. mut ei meillä niin hurjasti vielä mee kuin satunnaisesti. Sitä vaan sanoi että jos menee korviketta yli 500ml päivässä niin sitten on vähennettävä d-vitamiinit viidestä max kolmeen tippaan. :attn:
No siis pointti se että pumppaan omaa maitoa niin paljon kuin jaksan ja lopun nälän vie korvike. Pulloruokinnassa se tosiaan mun mielestä kiva että tiedät tasan tarkkaan paljonko lapsi suunnilleen syö.. ei tarvi miettii riittääkö..

valtava peräpukama minullakin, lääkäri sanoi jälkitarkastuksessa että vasta lapsivuodeajan jälkeen on mahdollista hirttää pois.. olen noudattanut noita Suzyannen saamia hoito-ohjeita siitä asti kun ne rv20 ilmaantui tuloksetta, mikään ei tehoa joten hirttäminen ainut keino näemmä..

pije Jep, mulla vois olla suurempikin stressi jos ei nuo kummit oisi ottaneet noita tarjoilujuttuja hoitaakseen..silti hommaa riittää että tän huushollin ympäristöineen saa juhlakelpoiseksi! :whistle: Meille kun tulee osaksi sellaisia vieraita jotka ei oo käyneet/nähneet tätä meidän kotia että miten ja missä asutaan, mm. mun isä joten haluais että ois ees jotenkin siistinä paikat.

Pianissimo Voimia vielä kahteen yh-viikkoon! :hug: Toivottavasti Relat saisi pienen tyytyväisemmäksi. Jos ei niin sit vaan probiootit kehiin, mä vannon niiden nimeen! =)

Jeps, nukkumaan, Leevi uinaillut jo pari tuntia joten kohta edessä ruokailu, jospa saisi ennen sitä hetkeksi silmät ummistaa...

 
Kiitos Jasmin pikaisesta vastauksesta! Ja totta puhut, pulloruokinnan etuna on just tuo että tietää paljonko vauva syö. Meillä Oliver heräsi 3,5h "päikkäreiden" jälkeen ja huitas taas eka 60ml ja sit vielä 40ml korviketta päälle. Sitten teki pienet röyhtäsyt ja nyt on yli puol tuntia yrittänyt itsekseen saada unen päästä kiinni omassa sängyssään. Ihme kaveri, valvoo killottelee tuolla hiljaa yksinään! Välillä inisee vähän ja juttelee yksikseen.. :eek: Kaks kertaa oon käynyt laittamassa tutin suuhun ja pitämässä kättä vauvan rinnan päällä kun on meinannut alkaa itkemään. Katotaan nukahtaako vai ei... Ajattelin ite käydä nukkumaan kunhan saa tuon pikkujätkän unten maille. Hienoa jos oppii nukahtamaan yksin sängyssään niin ei tarttee aina olla sylissä heijaamassa uneen. Muutenkin kun päivät sylitellään. Ainakin yöllä on muutaman kerran nukahtanut itsekseen sänkyynsä kun olen sen sinne syötön jälkeen nostanut. Saattaa valvoa yksin pitkiäkin aikoja siellä ja olen jo itse ehtinyt nukahtaa ja kun seuraavan kerran herään niin huomaan että vauva nukkuu ja tuhisee.. :heart: Joskus on taas niitä kertoja ettei nukahda millään omaan sänkyyn vaan on kauhea hätä ja huuto päällä. Ei ole helppoa olla vastasyntynyt..! :) Pitääkin kokeilla vielä tuota pumppausta, aiemmin ei oo meinannut kunnolla pumpulle herua mutta voihan tilanne olla nyt toinen. Ja yritän vielä pitää kiinni yösyötöistä tissin kanssa, olis niin paljon helpompaa yöllä, ei tartteis ite herätä lämmittää maitoa ja vauvakin on yleensä vaan nukahtanut tissille kun on syönyt hetken aikaa.

Ainiin, tietääkö joku missä vaiheessa voi alkaa käyttää kantoreppua?? Kantoliinaakin pitää alkaa ihan kunnolla harjoitella, kerran ollaan koitettu sitä "sikiöasentoa" mutta ei vauva ainakaan silloin tykännyt siitä ja näytti siltä että ihan rutistuu sinne ja niskat vääntyy.. hehe. Mulla on jossain se sidontaopaskin Tricot Slen liinalle, olihan niitä joku toinenkin sidonta muistaakseni jota voi käyttää näin pienelle ja se taisi olla pystyasennossa?

Pitääkin lähteä kurkkaamaan vieläkö poika yksinään huitoo tuolla sängyssään..! :)

 
Ihania kuvia ja videoita ootte laitelleet :) Ja nuo passikuvat, aivan mahtavia :D Tuntuu kyllä vähän hassulta kun nykyään pitää olla oma passi jo niin pienillä ihmisillä. Onko se sitten miten kauan voimassa jos pikkuvauvana otettu? Kuvasta ei ehkä enää parin vuoden päästä tunnista samaksi ihmiseksi ;)

Jospa se kastepöydän kynttilän väri vaihtelee papin/kirkon mukaan että mikä on "oikea" väri? :xmas: Luulisi ettei se nyt mikään kovin jyrkkä sääntö voi olla onko se vaaleanpunainen/sininen vai valkea, mutta niin meille pappi sanoi että pitää olla valkea koska valkea väri kuvaa viattomuutta tms, en nyt enää niin tarkkaan muista. Mutta ilmeisesti samasta syystä miksi kastemekkokin on valkea.

Tosiaan nuo jutut saattaa vähän vaihdella, täällä esim. ei saanut kirkossa laulaa Finlandersin biisiä "tahdon oikeesti olla sinun enkä vain leikisti rakastaa..." vihkimisessä, koska se ei ole virsi/muuta hengellistä musiikkia vaan iskelmä :xmas: Ja jossain toisessa kirkossa sen esittäminen on sallittua...

Kastepöydästä vielä, niin nyt kun pidettiin kirkossa kaste niin siinä paloi alusta asti se valkea kynttilä, josta pappi otti tulen varsinaiseen kastekynttilään.

piina: Meillä terkkari kävi kotona vauvan ollessa viikon ikäinen eikä vielä silloin saatu korttia, mutta ensimmäisellä neuvolakäynnillä saatiin.
Luulenpa että vauva on onnellisimmillaan kun äiti (ja muut läheiset) on lähellä, eihän sitä kukaan kuitenkaan ihan aina reissussa ole joten kyllä se kotikin tutuksi vielä tulee :heart:

jasmin84: Me luultavasti otetaan rota-rokote, esikoisellekin otettiin.
Oon ajatellut niin että kalliiksi se tulisi jos joutuisi sairaalahoitoonkin siksi että virus iskisi.

Nyt sen rokotteen hinta taisi olla vielä noussut parin vuoden takaisesta :kieh: Silloin jouduttiin lisäksi maksamaan vielä tk:n oma rokotusmaksu 5?/rokotus, mikä tuntui tyhmältä lisämaksulta koska suun kautta annettavan rokotteenhan olis periaatteessa pystyny antamaan itsekin, ja lähipiirissä vielä useampi terkkari/sh joiden apuun olis voinut myös turvautua. Nyt se maksu on sentään poistunut :whistle:

Ihan vaan "hieman" harmittaa ettei vielä toukokuussa syntyneille rotarokotus ole ilmainen, kun sehän tulee yleiseen rokotusohjelmaan.

Meidän vauva puklaa melkoisen vähän, tai ainakin se siltä tuntuu kun esikoinen oli niin kova puklaamaan, noin kymmenet vaatteet + lisäksi lakanoita meni yhdessä päivässä vaihtoon. Puklu kun lensi ihan kaaressa ja kaikki kastui läpimäräksi niin tietty vaihdettava.
Tää kakkonen pulauttaa korkeintaan muutaman kerran päivässä sellaisen isomman puklun että tarviis vaatetta vaihtaa.

Ihanaa että Suzyannen Vilin koliikki vaikuttaa taaksejääneeltä elämältä :heart:

Iho-ongelmia meillä ei ole ollut. Ihan alkuun iho uusiutui joistain kohdista ja pari viikkoa sitten ilmestyi hormoninäpyt jotka on nyt jo aika hyvin hävinneet. Muuten iho on todella hyvä ja niin ihanan pehmeä :heart:

 
RockMummy Mä en osaa linkittää, mutta pari sivua sitten joku laittoi linkin Kantoliinakanavan sivuille kietaisurisi II -sidotaan, jossa vauva on pystyasennossa. Me vaan ei oikein osattu miehen kanssa sitä tehdä sillain, että vauvan olisi siinä hyvä olla. Täytyisi saada joku meitä opastamaan, niin voisi iltakitinöitä kannella kantoliinassa. Tosin näin kuumilla ilmoilla taitaa siinä hommassa paahtua äiti ja vauva :|

Tänään iltapäivällä neuvolaan ja nähdään paljonko Nuppu on kasvanut :heart:
 
Maisa ei vieläkään viihdy liinassa eikä manducassa.. Sitkeesti jatkan yrittämistä, ehkä se vähitellen alkaisi viihtymään. Eri sidontoja oon kokeillut, mut ei oikein nappaa.

Launtaina on ristiäiset, vanhempani hoitavat ruokatarjoilut. Siitä on kyllä suuri apu, mä oon niin univelkainen, että en kyllä oikein jaksaisi miettiä mitään ylimääräistä. Kun ei ole puoleentoista kuukauteen nukkunut kuin tunnin parin pätkissä, niin kyllä se vaan alkaa tuntua. Maisa nukahtaa yöunille edelleen yleensä siinä yhdentoista paikkeilla, syö vaihtelevasti tunnin parin välein ja herää puoli kuudelta. Sitten päivät menee ihan arpomalla, saattaa nukkua paljon tai sitten kukkuu koko päivän. Nukkuisi aamulla varmasti pidempään, mutta ilmavaivat alkavat aina silloin neljän jälkeen ja vatsa toimii sitten vasta siinä kahdeksan yhdeksän aikoihin.

Maisa ei juurikaan puklaa, vaippaa vaihtaessa tulee joskus ihan vähän ylös. Toissapäivänä kyllä ensimmäistä kertaa heitti kerralla ylös koko vatsan sisällön, varmaan pari desiä. Mulla meni kaikki vaatteet rintaliivejä myöten pesuun ja lapsi meni sitten kylpyyn..

Aamuisin Maisa on kyllä aina ihanan auinkoinen, hymyilee kovasti. Ensi viikolla on neuvola ja saa nähdä paljon on tullut painoa. Viimeksi on punnittu parin viikon ikäisenä, silloin oli 3870, nyt varmaan luulisin, et saattais olla vajaan kilon painavampi. Ainakin maitoa riittää, ylimääriä joutuu pumppaamaan pois. Voisin erittäin mielelläni teleportittaa niitä niille, kenellä on ongelmia maidontulon kanssa. Tosin mä pelkään, että mun maito on jotenkin laihaa, kun en varmaan syö tarpeeksi. Juon kyllä paljon.

Kuukausi sitten neuvolassa hb oli ihan ok (128) ja täytyy varmaan kontrolloida se ens viikolla, koska mua on alkanut pyörryttää aika usein ja on muutenkin heikko olo. Voi olla ihan tätä väsymystä ja mulla on aika matalat verenpaineet.. Mutta pelottaa, et joskus kupsahdan, kun lapsi on sylissä.

Maisan kasvojen iho alkaa rauhoittua, nyt on vaan muutamia verinaarmuja, kun kovasti tarraa kynsillään kasvoihin.
 
Suzyanne
Rockmummy tässä linkki kietaisuristi 2 - sidontaan:

http://www.kantoliinakanava.fi/kantoliinakanava/tekstisivu.tmpl?navi_id=392

Vilikään ei tosiaan viihtynyt siinä kehtoasennossa, ja minusta se tunsi olonsa siinä tosi epämukavaksi, oli jotenkin ihan mutkalla. Tämä on paljon parempi, tänään voisi taas kokeilla. Vili ei ole kyllä siinäkään kovin hyvin viihtynyt, aina menee korkeintaan vartti ennenkuin alkaa huutaa kuin palosireeni. :( Ajattelin minäkin Kertun tavoin jatkaa vielä yrittämistä. Näin kun yksi nainen laittoi neuvolassa vauvansa Manducaan, ja näytti se laittaminen kyllä perin hankalalta, hänen vauvansa oli rauhallinen siinä laittovaiheessa, mutta Vili ei todellakaan olisi. :xmas: :D
 
Suzyanne: mukavaa että koliikki mennyt ohi..=) =)

Meillä mennään pelkällä rinta-maidolla..

Meillä nla-tädin mukaan tulee jo automatic tuo rota-rokote..?? kuulema annetaan 2kk.n nlassa.. miten lie jo etuajassa täällä, kun yleensä täällä kainuussa kaikki tulee hieman jälkijunassa etelään verrattuna..?

Kerttu: meillä pikku-ukolla lähes jatkuvasti ohuet tumput käsissä, on meilläkin kova kasvojaan haromaan..

Noista v-kommenteista vielä; voi miehillä varmaan johtua kuin väsymyksestä, myös avuttomuuden tunteesta, kun ei osaa/ pysty vauvaa rauhoittamaan..

pije ja pikku-ukko 6vk 2pv :heart: :heart:
 
Kerttu84: Mulla samanlaiset pelkotilat tuon kupsahtamisen suhteen. Itellä huipannu kans silloin tällöin ihan kunnolla, joten hieman on alkanut jännittää et mitä jos kannan tuota poitsua ja alkaakin huippaamaan...

Suzyanne: Hienoa, että Vilin koliikki on helpottanut.

Rotavirus-rokote ollaan ottamassa, itseasiassa resepti on kassissa odottamassa apteekissa käyntiä.

Täälläkin kärsittiin synnytyksen jälkeisistä peräpukamista. Tosin mulla ne on kiusannu jo ennen raskautta, mut synnytyksen jälkeen oli kyllä aikasta kipiät. Tuumasin terkkarillekin, että tais ne pukamat tuntuu pahemmilta ku ne muutama tikki mitä tuolla alakerrassa oli. Nyt onneks alkaa nuo pukamat helpottamaan...

Ihosta sen verran, että alkuun kesi tuo nahka ihan kivasti. Alko käsistä ja sit oli vuorossa jalat ja maha. Nyt enää lähtee hieman jaloista nahka, mut hormoninäppylät tulikin sit riesaks. Niitä löytyy naamasta, niskasta sekä tuosta rinnuksesta. Alkovat joku viikko sit ja ovat lisääntyneet päivä päivältä. Saas nähdä kauan kestävät...

Poitsu tykkää puklailla välillä enemmän välillä vähemmän. Eipä tuo nyt yleisesti niin kauhiasti puklaile esim. tänään on toistaseks tullu yhet pienet puklut hoitopöydälle. Mut jostain syystä se on tuo mies, joka saa melkeinpä aina puklut osakseen :p

Maitoa täällä riittäs vaikka muille jakaa, eikä mitään tietoa paljonko tuo kerralla syö. Poitsu tuntuu kasvavan silmissä ja huomenna onkin sitten neuvola, joten totuus painonnoususta saadaan selville. Niin ja alkaa nuo 56 kokoset vaatteetkin poistumaan käytöstä, joten pituuttakin on taidettu kasvaa =)

Täällä tunnutaan viihtyvän sekä liinassa, että manducassa. Tosin kerran olen molempia kokeillut ja molempiin tuo poitsu nukahti =) tai sit oli vaan niin väsyny ettei jaksanu suurempaa meteliä pitää :p

Olikohan tässä kaikki mihin piti kommentoida... Ai niin, neuvolakortti saadaan huomisen neuvolakäynnin yhteydessä. Pianissimolle voimia miehittömään aikaan! Täällä miehen työpäivät ovat tällä viikolla venyneet 19-20 kieppeille, joten aikasta yksin puuhaamista se on ollut. Onneks poitsu on suht rauhallinen, mut nyt alkaa kitisemään siihen malliin et pitäs syliin päästä.

Fox ja poitsu, huomenna 4 vko :heart:
 
Tulin kommentoimaan tuosta rota rokotteesta:

Terkkari sanoi mulle eilen, että meijän vauva kerkee saada sitten syyskuussa sen rota rokotteen, jolloin se siis on jo siinä rokote ohjelmassa. Eli ei tarvii ite óstaa sitä ennen. (poika syntyi 29.5). Kuulemma ennen puolta vuotta annetaan se rokote...

Esikoiselle ostin silloin sen, eikä meillä ole ollut minkäänlaisia vatsatauteja... *koputtaa puuta*
 
Ihanaa että Suzyannen Vilin koliikki alkaa helpottamaan :heart:
Rota-rokoite otetaan. Miehen vanhemmat maksaa.
Neuvolakortti saatiin 2.viikkois neuvilassa.
Meillä ei juuri puklailla välillä jotain pientä vaipan vaihdon yhteydessä.
Meillä Olli tykkää olla Mandukassa mutta kantoliinassa ei. Eikä se Manduca ole niin vaikea käyttää, minun mielestä ainakaan. Tosin meillä harjoteltiin sitä jo raskaus aikan Maija Mehiläisen kanssa. =) (=pehmolelu)
(.) Tänään on Ollille uni maistunut tuttuun tyyliin. Huomasin tänään, että meidän poika viihtyy mahallaan ja mikä parasta jos vähän kipristää vatsaa niin mahallaan olo helpottaa. Pojun kun laittaa mahalleen ja taputtelee pyllylle niin kohta tulee pieru ja voisin vaikka vannoa että tyytyväinen huokaus seuraavaksi :LOL:
Meillä Olli on jo kuukauden vanha. Kyllä aika rientää, vastahan sitä pääsi laitokselta kotiin. :heart:

Tässä Olli tänä aamuna. Ilme on sen näköinen, että ihmettelee mitä se äiti puuhaa :heart:

Tytti ja Olli 1kk
 

Yhteistyössä