Toukomurut 2014 ~ Helmikuussa

Ollakkovai..? raskaustodistusko sun pitäisi lähettää? Ota siitä kännykällä kuva, lähetä sähköpostiisi ja blim sulla on sähköinen liite. Niiden liitteiden pitää muuten olla tosi pieniä että kela kelpuuttaa ne, pdf-tiedostoa on ihan turha yrittää lähettää.
 
Liriel, kiitti vinkistä, pitää kokeilla tuota millasen kuvan mun luurilla saa, joskus tulee hyviä, joskus ei niin hyviä -vaan johan on Kela kummallinen, kun ei iki-ihanaa pdf:ää hyväksy. Mä yritän aina välttää virastokontaktia viimeiseen asti niin nuo sähköiset hakemukset on kuin mulle luotuja. Minäkö epäsosiaalinen:LOL:
 
Täällä ahdistaa tänään ylävatsa. Kiristää niinkuin olisin todella massiivisesti ahminut (en kyllä koskaan näin paljon) ja henkeäkin ahdistaa. Duunissa en jaksaisi ravata naapurihuoneessa.

Paino tuli onneksi kilon verran alaspäin pahimmasta - mutta edelleen saisi olla hiukan kevyempi olo.
 
Painajaiset ovat kamalia. Heräsin toissa yönä ääneen itkien, kun unessa sekä mies että toinen läheinen kuolivat ja jouduin tätä esikoiselle siinä selittämään. Vaikka tajusin herättyäni, että se oli unta, kesti hetki rauhoittua. Mies on töissä maapallon toisella puolella (tekee suurimmaksi osin kyllä etänä kotoonta käsin tän vuoden) niin siinä sitten sekavassa tilassa viestiä kirjoittamaan ja varmistamaan, että hänellä kaikki ok... Ei oo joo varmaan aina ihan helppoa olla se odottava isäkään, kun möhömahainen kumppani sekoilee :ashamed:

Sokerirasitus ok, eikä mitään erityisiä oloja, siitä töihin vain suoraan.

Hankintoja: nyt on tullut uusi päähänpinttymä, mun ON saatava stokke scoot -rattaat! Käytettyinä ei juuri niitä näy ja uudethan maksavat, joten yritän keksiä (teko)syytä, millä ostosta perustelisin itselleni ja miehelle... Harmi, kun niitä ei ihan hetkeen pääse livenä näkemään, lähin myyjä on kuulemma Helsingissä, siis 130km. Vielä en oo niin pakkomielteinen, että ajaisin varta vasten :)

Sairausloma/supistukset: Eilen oli mielessä, että lähden töistä kesken pois enkä hetkeen tuu takaisin, mut yöllä olo rauhoittui ja tänään ok. Tuntuu vaikealta tehdä päätös, milloin on fiksumpaa levätä ja mikä on vielä "normaalia". Minusta neuvolassa meillä vähän liikaakin kysellään siihen sävyyn, että jaksatkos töissä vai jäisitkö jo pois. Kun onhan tässä vielä reilu kk aikaa, jos kaikki ok! Sitte taas toisaalta mietityttää, että puskeeko sitä liikaa läpi harmaan kiven ja viekä aiheuttaa tyhmyyttään probleemaa vauvalle kun ei muka voi jäädä lepäämään. Vaikka ei oo eka raskaus, niin en silti osaa tunnistaa et milloin pitää höllätä. Supparit ei oo yleensä kipeitä, eilen kylläkin, mutta siis loppui. Ähh!

Esikoisen kanssa korvien putkitus ja kitarisan poisto edessä, josko sekin osaltaan parantaisi tämän perheen unenlaatua...

sallamaria 27+4 (kait)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Nitta + masuasukki
Äitiyshousuista hassu huomio. Huomasin vasta tässä toisessa raskaudessa, että hennesin äippäfarkuissa on vyötäröllä kuminauha!!! Saa kiristää siitä pienemmälle, jos meinaavat tippua. :D Voi rähmä. Nyt vasta huomasin monen kuukauden housujen kiskomisen jälkeen. Mulla on nyt niin iso maha, ettei se resori enää kunnolla yllä mahan yli... siksi housut luisuu alaspäin.

Neuvolan täti oli hellä mun painonnousua kohtaan viimeksi, kun sanoi, että älä ota siitä paineita. Kyllä ne sit lähtee. Ja sokeria pitää kuulemma edes ihan vähän syödä, jotta haiman insuliinituotanto pysyy yllä. Tosin hedelmäsokerikin toimii siihen tarkoitukseen. Tällä hetkellä painoa on tullut noin 14kg.

Imetysliivivinkkinne oli loistava. Johan helpotti puristus! Normaalisti mulla on 65C tai 70B ja nyt on päällä 75D. Ympärys on kyllä iso, mutta ei ainakaan purista! Ahhh.. Ja uusi tukivyö toi ihmeellisen olon - mun jalat pääsi liikkeelle! Ekan kerran useampaan kuukauteen pystyin kävelemään pitemmän lenkin! Mahtava olo!

Teillä oli ihan kauhean kuuloisi sokerirasituksia :| Onneksi ne on nyt takana! Ja useimmilla hyvät arvot! Labrasta ei tosiaan voi antaa tuloksia. Pitää soittaa neuvolaan, niin kuulee vastaukset. Ne on valmiina yleensä samana päivänä.

Tulispa äitiysavustus pian tilille. Tahtoisin tilata jo vaalean sinisen ammeen kylppäriin odottamaan =) Muut kamppeet odottavat jo valmiina. Esikoinen vieroitettiin viime yönä pinnasängystä, joten sekin odottaa nyt vapaana seuraavaa nukkujaa.
 
Kelan liitteet itse skannasin pdf:n ja kelpuuttivat, otin värillisenäkin peräti. Riippuu paljon siitä kuinka ison pdf:n kone tekee ja sen kokoakin voi muokata ;) suoraan hakemukseen ei voi liittää liitettä vaan sitä varten on sivuvalikossa kelan sivuilla oma kohtansa, olikohan jotain tyyliin "viestit kelaan / liitteet". sinne sitten vaan valitaan mitä hakemusta liite koskee ja valitaan liite koneelta.
 
Viimeksi muokattu:
Täällä kanssa yksi joka tuskailee kasvavan mahan kanssa. Ei edes ole iso, sf-mitta oli keskellä käyrää viimeksi kun mitattiin. Aina kun maha on tiellä sitä vain ajattelee, että montako kuukautta tämä vielä kasvaa...

Varasin ajan toiseen sokerirasitukseen parin viikon päästä. Ei kauheasti huvittaisi mennä, vaikka reissu tuskin aiheuttakaan mitään isompia oireita, toisin kuin joillekulle täällä. Tympii vaan se istuminen siellä odotustilassa.

Kävin vähän metsästämässä vauvanvaatteita entisten lisäksi ja keräsin kiukkua värivaihtoehdoista vaaleanpunainen, sininen tai valkoinen... En tykkää...

Tuanni ja Pörri 24+6
 
Iltaa =)

ihanaa ku saa lukia että ei oo ainut näiden vatsankoon ja painon tuntemuksien kans yksin =)
olin tänään siellä nla lääkärillä ja noh painoa on tullut liikaa.. vaikkei lääkäri siitä moksiskaan ollut vaan sanoi ymmärtävänsä painon nousun kun en kerran pääse liikkumaan kunnolla. oli muutenkin aivan huippu lääkäri oikeesti tuntu että kuunnellaan ja välitetään :') teki ultrauksen alateitse ja vatsan päältä. alateitse otti samalla sen bakteeri-tippa testin joka oli negatiivinen. ja kohdunkaula oli pehmyt mutta kiinni ja pituutta 3 cm ja ultralla se mitta oli 5,2cm eli siis tosi hyvä. tosi takana oli kuulemma kohdun suu mutta ihan normaalia tässä vaiheessa. sitten ultrasi päältä ja kummasteli ääneen että kuinka päin tämä veijari täällä oikein on =D noh hetken siinä tiirailtua totesimme yhteen ääneen että viistottain PERÄTILASSA :S ja kysyikin että närästääkö paljon ku asento on niin että pää on vasemman kylkiluiden alla ja selkäranka on sitten niinku tavallaan oikeata kylkiluita vasten niin että selkä siis ylöspäin ja jalat potkii tuonne kohdunsuulle ja oikean lonkkaluun päälle :D Huomen saan soittaa kontrolliajan 2 viikon päähän sit vielä. Puhuttiin jo lääkärin kans vielä tulevasta synnytyksestä ja vähän lupaili että kun nyt on 3 jo käynnistelty niin tämä 4kin käynnistetään mitä ilmeisimmin. ja puhuttiin sitten sitä että varataan hyvis ajoin se syynnytystapa/koko tutkimus tuonne toiseen nlaan jossa paremmat laitteet ja osaavampi lääkäri sitten 36 viikon tienoille. mä olen tuosta tiedosta jotenkin helpottunut. niiin ja puhuin sitten tuosta vauvan suurenkoon huolestani ja meinas kyllä että ei päästetä 4 kiloisesksi että käynnistetään viimeistään laskettuna. toivottavasti muutkin lääkärit ovat sitten samaa mieltä..

tässä vielä koonti nla käynnistä

paino +607g/VIIKKO yhteensä n. 12kg =(
paineet 115/78 viimeksi 130/70
pissa puhras
tarjonta viistoperä
sykkeet ++
liikkeet +
ja sit se bakteeri tippa testi oli kans nega

liikkumisesta tuli kans "kielto". mun pitää nyt sinne väline lainaamoon varat se aika sinne tukiliivin kokeiluun ja jos siitä ei ole apua noihin kipuihin ja supistuksiin niin sitten en saa tehdä mitä(meinas ensin kokonaan kieltää :D ) vähän nyt itseä sitten harmittaa että jos tosiaan vielä paino tuosta sen 10 kg nousee, joka on täysin mahdollista btw, niin ei ole olotila enää kiva..

mutta nyt mä meen maaten jotta taas jaksaa, otti hieman koville koiran pesu urakka vatsan kans ja sen kyllä huomaa =S


Saspa ja tirriäinen 28+0 POKS :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Kukkalie
Kiitos Saspa aamunauruista, VIISTOPERÄ :D minusta joissaki autoissa on viistoperä, heti aamu alko paljon paremmin =) Kyllähän se kerkiää vielä kääntyileen siellä vaikka kuin.
Ihanaa että oli tuomonen lääkäri jonka kanssa oli mukava keskustella <3 Ja varmaan sinua itteäki helpotti nuo "lupaukset", piät niistä vain sitten kiini vaikka "vaihtuiski" lääkäri lopussa =)

JA paino on mullaki sama, eikä kukkaan ole vielä uskaltanu mulle siitä mainita :D vielä +2kg ja painoa tullu enemmän ku 2 muussa raskaudessa yhteensä että näin... enkä herkuttele kuten edellisissä, niin en vain käsitä miten se nousee vain KOKOAJAN!!!
Mulla on vielä viikko siihen kontrolliultraan, sitä ootellessa....

28+5
 
  • Tykkää
Reactions: Kukkalie ja Saspa
Jesh, sain kuin sainkin sähköisen liitteen lähetettyä eilen Kela:lle, kiitos vain vinkeistä. Tykkään kovasti sähköisistä palveluista, mut en millään jaksais lukea mitään käyttö/täyttöohjeita ja sit ihmettelen, et missä kinnaa:LOL: Ja mun työnkuvaan kuuluu vielä muiden ohjaaminen, neuvominen, sääntöjen ja toimintatapa-ohjeiden laatiminen -suutarin lapsilla ei oo kenkiä:ashamed:

Uh huh, kyllä alkaa itselläkin olla iltaisin aika ahdistava olo, alavatsa on selvästi kipeä, jos seison tai kävelen vähänkin enemmän päivisin. Ilman tukivyötä en enää pärjäis mitenkään, se on ihan jatkuvassa käytössä.Yöllä kun herää käymään veskissä, iskee harjoitussupistukset ja alavatsalla on voimakasta painon tunnetta. Onneks ens vkolla on nla, josko ne kattois tuon kohdunsuun tilanteen uudestaan muutaman viikon päästä.

Ollakovai..? ja 28+2
 
Onko teillä kokemusta kuinka hyvin ilman ultraa annetut painoarviot pitää paikkansa? Meillä kun ei ultraa enää ole, niin koko arvio perustuu ihan käsikopeloon.

Täällä on kaikki muu oikein hyvin, kuiva suu vaivaa edelleen ja potkut tekee välillä kipeetä - aiemmin luulin että ovat inhottavia, mutta tämä tapaus päätti eilen kääntyä pää alaspäin ja potkii nyt kohti kylkiluita, keuhkoja ja mahalaukkua, ei yhtään kivaa.
 
Vaikea sanoa ku ultralla tehdytki kuiten voi heittää niin paljon... mutta kyllä ne nyt suunnilleen tuntee onko pieni,normi vai iso =) Esikoisen piti ultran mukaan olla 3500g ja oli 3945g ja juniori piti olla pieni n. 3000g, oli 3300g että kyllä nekki heittää.. nytki tämän painoarvio oli 1115g mutta itte aattelin kyllä että heittoa voi helpostikki olla +/- 100g ainaki!
 
Maanantaina olin tosiaan lääkärineuvolassa ja se lääkäri sanoi että mun kohdalla pitää tunnistaa synnytyksen käynnistyminen muista oireista kuin supistuksista kun niitä mä EN tunne ilman niitä vahvistavaa lääkitystä.... Että kiva lopussa sitten arvuutella että mitähän ne OIREET sitten on :p Esikoisen aikana oli selkä vain kipeä. En mä silloin tajunnut että se saattoi olla mun "supistus" :D
 
Hei kaikille!

Olen lueskellut teidän kirjoituksia jo aika kauan ja nyt päätin itsekin vähän kirjoitella.

Eli tulossa 3. lapsi (PKKS), 37 v. la 5.5.14 ja poikalupaus

Mulla raskaus on sujunut kivasti vaikka vaivoja on ollut vaikka muille jakaa. Alku oli aivan hirveä, en pystynyt päätä nostamaan ilman että oksennus jo kurkussa. Mutta sekin on enää muisto vaan. Tosin vielä joskus tulee huonoja oloja, mutta ne eivät ole enää mitään verrattuna alkuun. Kaikenlaisia kipuja ja jomotuksia on. Bakteerivaginoosi sekä alussa vuotava polyyppi kohdunkaulalla. Supisteluja on ollut myös jo tosi paljon, onneksi ne eivät olleet viime tarkastuksen mukaan tehneet vielä kovin suuria muutoksia. Mutta niitäkin täytyy tarkastella. Liikkuminen on mulla siis tosi minimissä.

Mutta enpä silti vaihtaisi tätä poiskaan! Maha on mulla jo tosi iso, näkynyt jo pitkään. En meinaa löytää hyviä äitiyshousuja kun maha ei mahdu kunnolla mutta jos isomman koon ottaa niin reisistä ovat sitten isot. No hame ja mekot sitten käytössä.

Onko kukaan muu ottanut yhtään paniikkia tuosta influenssakohusta? Oletteko ottaneet aiemmin piikin tai käyneet sen nyt hakemassa? Minä en ole ottanut ja mietin kovasti nyt miten tekisin. Rokotteen hyödyt ja haitat ovat kyseenalaisia. En haluaisi ottaa mitään ylimääräisiä kehooni nyt, mutta sitten jos sairastuu ja saa sen vakavan muodon siitä. Sairaalaan ja sitten kaikki lääkkeet kehoon. Ei sekään hyvä... Että kun ei tiedä.

Kylläpä raskausaikaan liittyy paljon asioita, vaikka mulla kolmas raskaus niin silti sitä miettii monia asioita ja jokainen raskaus vähän erilainen.

Hyviä vointeja!

t. Juliana3 + vaaveli 28+4
 
  • Tykkää
Reactions: HyäkkäysVaunu
En ole ottanu syksyllä rokotetta enkä meinaa ottaa nytkään... ei ole kyllä neuvolassakaan koko raskaudenaikana puhuttu rokotteesta mitään!! Työn puolesta oisin sen myös saanu mutta olen kerran ottanu ja sairastin puoli vuotta putkeen, sen jälkeen en ole ottanu enkä normaalisti sairasta koskaan.... ( kop,kop...)
 
Ollakovai..? hyvä että onnistui :D Mulla oli tosiaan myös vähän ongelmia liitteiden kanssa, meillä kone tekee pdf:stä niin hirveän isoja etten saanut niistä alle 2M vaikka miten puljasin, lopulta tallensin kuvan tekstiksi tms.

Minä otin influenssarokotteen jo syksyllä, tuli neuvolassa puheeksi ja tuntui hyvältä idealta. Mies otti samalla rokotteen eikä meille kummallekaan tullut siitä mitään oireita. Koskaan aiemmin en ole rokotetta ottanut mutta enpä ole kuulunut riskiryhmäänkään.

Aamupunnitus kertoi että painoa on tullut raskauden alusta 5,5 kg, on saattanut viime päivinä mennä hiukan alas kun en ole syönyt mitään sokerista sen pirun sokerirasitustestin jälkeen ja myös siksi ettei ruoka ole maistunut yhtään.
Jouduimme lopettamaan vanhan paimenkoiramme edellispäivänä ja se jätti niin ison surun jälkeensä että mikään sapuska ei maistu, väkisin syön kuitenkin sen verran että energiataso pysyy jonkinlaisena.
 
Mä en kyllä vieläkään osaa tunnistaa vauvan asentoa, kovimmat liikkeet kun tuntuu navan kohdilla tai lonkkaluun ja kylkiluiden välimaastossa.
Alkanut hirveesti ahdistaa henkeä kun istuu tai löhöää:/ tuntuu oikein että naamaa punottaa kun puristaa..
Olisi kohta aika siirtää kuopus pois pinniksestä kunhan sais sängyn jostain mutta luulen että normaaliin sänkyyn siirtäminen vaan lisää tytön yöheräilyä :O
Painoarvio käsikopelolla oli esikoisesta rv 36 tehtynä 3-3,2kg laskettuna aikana ja 3080g oli. Tytöstä ennen synnytystä rv 36 2,7kg ja 2,6kg oli että ihan hyvin :)
Avantasia ja viikari 26+4
 
Kelan sivulla oli tieto, että uusi äitiyspakkaus julkistettaisiin helmikuun lopussa. Samoin Kela-Kerttu neuvoi, että hakemukseen voi laittaa toiveen uudesta pakkauksesta. Kelasta taas sanottiin, että ei voi laittaa mitään toiveita vaan ne jaetaan järjestyksessä.
 
Meillä ultralla annetut painoarviot on heittäny 0,5-1kg, käsikopelolla annetut on heittäny 100g. Eli jos vaan on osaava lääkäri niin käsikopeloon luotan enemmän...

Mulla jotenkin aikaisempi sikalunssa meni ihan huihai meiningillä, mutta nyt jostain syystä ahdistaa... ...tosin rokoteajatus ahdistaa enemmän - eli ei olla otettu, eikä otetakkaan.
 
Joo nyt tosiaan tuo influenssakohu ahdistaa, vaikka edellinen vouhkaus meni mulla jotenkin rennommin. Nyt tietty tämä raskaus saa ajatukset lentämään ja ruokkii pelkoja. Soitin tänään neuvolaan ja kysyin asiasta. Hän vain sanoi, että normitilannehan tämä periaatteessa on edellisiin vuosiin nähden. En vielä ottanut piikkiä. Se kun mietityttää minua myös. Mutta kaikkea ei voi hallita ja elettävä vaan on. Joten yritän nauttia raskaudesta rauhassa löhöillen viikonlopun.

Mulla on edelliset lapsukaiset olleet pienen puoleisia ja niin tässäkin tulee ylimääräinen kasvuseurantaultra. Tosin näiden vaivojen takia olen kyllä käynyt muutenkin ylimääräisissä ultrissa. Suhteellisen hyvin muistaakseni painoarviot piti paikkaansa.

Liriel, otan osaa koiran poismenoon. Tiedän tunteen ja surun itsekin sen kokeneena. Lohdutan, että ensimmäiset päivät ovat ne pahimmat. Sitten hiljalleen helpottaa vaikka ikävä jää elämään. Voimia sulle!
 
Mä otin influenssarokotuksen jo syksyllä, koska sitä neuvolalääkäri suositteli. Luin myös muualta, että suositellaan kaikille raskaana oleville. Mietin vaan, että onko tuo nyt riehuva sikainfluenssa mukana tässä kausirokotteessa vai onko se sitä samaa kuin pari vuotta sitten? Otin sikainfluenssarokoitteen silloin pandemia-aikaan, toivottavasti se siis suojaa vielä. Viruksilla vaan kun on tapana muuntua vuosittain.

muoks vastaus omaan kysymykseen: kausi-influenssarokote 2014 suojaa myös sikainfluenssaa vastaan. Lisäksi niille, jotka pohtivat rokotteen ottamista nyt: rokote antaa suojan noin kahden viikon kuluessa rokotuksesta ja THL:n mukaan vielä ehtii ottaa. Jos siis ylipäätään haluaa rokotetta ottaa.
 
Viimeksi muokattu:
Hui, tuskallisia sokerirasituksia moni joutunut käymään läpi :/ Itselleni ei nyt pahempia oireita tullut, huonoa oloa kylläkin.

pahoinvointi alkanut uudestaan, etenkin jos ei ole syönyt vähäänaikaan. Samoin närästys mut omeprazol kuurilla saanut molempiin vaivoihin helpotusta.

Influenssarokotuksesta itse otin syksyllä, ONNEKSI. Mies sairastui pariviikkoa sitten korkeaan kuumeeseen, nivelkipuihin, vatsavaivoihin, oli tosi huonossa kunnossa viikon ajan ja hitaanpuoleisesti toipunut. Yleensä ku tuo mies ei sairastu mihinkään, vieläkin on käheänä yms. En tiedä oliko influenssaa, miehellä ei rokotusta, minulla on. Itse en saanut kuin pienen flunssan. (Kurkku kipeä) Nyt se sitte vanno et seuraavana vuonna ottaa rokotuksen, ku ei oo ikinä ollut noin kipeä.

Papumamma + pähkinä 29+2
 

Yhteistyössä