Toukomurut 2014 ~ Lokakuussa

H&M mama on ollut kivoja takkeja. Nyt en tiedä niitten valikoimaa. Ne takit mitä ite sielt ostannut muissa raskauksissa nii on ollut hyvät säätömahdollisuudet mahan kanssa. Toinen kans mist löytyy hyvin on polarn o pyret mut hinnakaita ne kyl on :/
 
Oikein paljon jaksuja ongelmia kohdanneille!

Nyt olis täällä VU takana ja kaikki hyvin. :D En varmaan koskaan ole jännittänyt niin paljon lääkärille menoa kuin tänään, mutta nyt on niin helpottunut olo. Kumma miks niin jännittikin vaikka etukäteen oli ihan hyvä fiilis et kaikki olis kunnossa. Mutta siis: yksi sikiö näkyi, about oikeen mittanen (~3,4 mm, vaikea arvioida ihan tarkasti kun on vasta rv 7), oikeassa paikassa ja sykekin näkyi. :heart:

Oxalis & Ruu 6+2
 
Neuvolasta laittoivat verikokeeseen että nähdään hormonitaso et onko tarpeeksi viikkoihin nähden. Sillä täällä ei oo ultra kuin loppuviikosta :( huomenna saan kokeen tuloksen ja sit ollaan vähän viisaampia. Vähän vuotoa ei paljon ja palelu ja rintojen aristus loppu :( saas nähdä.
 
Moikka! Ihanaa että löytyi tällainen foorumi! :) Mäkin haluasin listalle 11.5./ mammattaa/ 24 v./ 1.lapsi/ SatKs :)
Viime viikolla käyty "varhaisvarhaisultrassa" varmistamassa että kaikki on hyvin. Vuosi sitten tuli keskenmeno rv 8, ja siksi jännitän nytkin.:( Jokaista vihlaisua pelkään kovasti... Mulla alkuraskaus ollut aika oireeton, rinnat aristaa ja väsyttää, mutta siinäpä se.. Torstaina eka neuvolakäynti. Aika saisi kulkea nopeammin, odotan että tulisi tuo rv 12 täyteen, jotta keskenmenon riski ei olisi enään niin suuri..
 
Tänään tuli postissa kutsu np-ultraan, joka on 30.10. Voi kun aika kuluis nopeesti -toisaalta lähempänä iskee taas varmaan rimakauhu. Np-ultran tekee meillä kätilö, mut kun kävin yksityisellä vu:ssa niin sen teki ihan synnytyslääkäri, mut eiköhän toi kätilökin hommansa osaa.

Takkiasiaa pääsee varmaan itsekin miettimään, aikaisemmin ollut kesävauvat, niin talvisin olen pystynyt survoutumaan ihan normitakkeihin.

Peukkuja bansku! Ja tervetuloa uusille!
 
Oi ja voi, iso voimahali kaikille sitä tarvitseville! Inhottavaa kun niin monella on/on ollut vastoinkäymisiä :(.

Kerran olen synnyttänyt maaliskuun lopussa ja kerran toukokuun alussa ha molemmilla kerroilla oli käytössä ihan tavallinen toppatakki mutta mulla ei olekaan koskaan ollut kovin iso maha edes loppuraskaudessa.

Ja vihdoin tänään 10+0 poks!
Ei kyl kauhean hohdokas fiilis, oksentaminen jatkuu ja jatkuu vaan...

Choco coco & Ihme ja Kumma
 
Tervehdys!

Ilmoittautuisin myös mukaan eli
Hannel/34 v/ 2. lapsi/ la 1.5/KOKS

Itse asiassa tulin etsimään löytyiskö täältä facebookiin perustettua ryhmää. Oon todella huono erikseen kirjautumaan näille muille foorumeille. Vertaistuki olis kuitenkin aikas kiva juttu
 
Jaksuja kaikille surunkohdanneille ja sitä pelkääville!! :hug:
Meinasin alkaa tilaileen mammavaatteita ittelleni, kun ton takkilinkin julkasitte, mutta sain idettyä itseni kurissa :D
Mun pahoinvointi on menny vaan pahempaan suuntaan, mutta toisaalta se valaa muhun uskoo, että kaikki on hyvin :heart:
Mulla on ollu turvotusta alusta asti, mutta nyt mua vasta turvottakin mahasta. Siirryin täypäiväsesti mammahousuihin. Sitä paitsi. Ne ei paina, joka helpottaa huonoo-oloo. :)
Ens viikon perjantaina mä meen ultraan! Sillon viikkoja 10+0 ja meen oman mielenrauhan takia sinne :) Jännittää! :heart:
Aika menee olevinaan tooosi hitaasti, mutta kuitenkin nopeesti... Kohta vaihtuu taas viikot! :)

kukkurukuu 8+4
 
Talvitakki mietityttää täälläkin kovasti, tuossa viime viikolla kaiveltiin esiin talvivaatteet. Ja kas kas, suurin osa takeista ei nyt edes mahdu päälle :D Puristaa tisseistä tai mahasta, takista riippuen :/
Noh muutama takki mahtuu varmasti jonnekkin joulukuulle ihan kivasti, jos ei tuu muuten vaan lihottua.
Selaillu olen noita nettikauppoja ja mamma takki valikoimaa, muttei oikeen mallit sytytä. Tai hinta on järkyttävä!
Tuossa miettinyt josko tekisi itse, vähän kietaisumallisen. Kävisi sitten kätevästi pienellä että suurella mahalla. Mutta mutta.. Kuinka paljon isompana sen tekisi, esikoisesta ei kasvanut tissit juuri ollenkaan ja jo nyt taas ei mahdu mekot eikä takit tissien takia päälle.. Haluaisin kuitenkin edes yläosan suhteellisen istuvan, eikä mitään säkkiä.

Ja esikoinen on saanut alkunsa joulukuussa joten mamma vaatteita ei juuri tarvinnut sillon.

Malttamattomana täällä seurataan postimiehen tuloa.. Neuvolasta luvattiin että alkuviikolla pitäisi ilmestyä ultraan aika ;)

Pahat olotkin alkaa helpottaa :p johan viikkoja onkin 10+4
 
Heippanderit kaikille

Ja Tuuulille halauksia ja menestystä tuleviin koitoksiin :hug: On aina kurjaa lukea täältä kurjia uutisia :(. Siksi toivonkin, että banskulla ja muillakin olisi asiat kunnossa...

Talvitakkiasiaa olen itsekin pohtinut ja olen vain ajatellut survoutua nykyisiin takkeihin... tiedä sitten, miten hyvin suunnitelma toimii :whistle: Toiveissa olisi lyhyt talvi ja aikainen kevät, jotta selviäisi huivi- ja villapaitasysteemeillä sitten maaliskuusta eteenpäin.

Neuvolassa kävin eilen ensimmäistä kertaa ja sieltä antoivat lasketuksi ajaksi 12.5., mutta ei toinna tänne listaan vielä vaihdella, kun luultavasti tulee ultrassa vielä muuttumaan kuten aikaisempienkin kakaroiden kohdalla on käynyt. Ja aina on muuttunut myöhemmäksi. Ultra-ajasta ei ole vielä tietoa, sillä ennen ultraa pitää kuulemma vielä käydä lääkärillä, joka toteaa raskauden, ettei tule tehtyä turhaa ultraa. Tää on kai jokin uusi käytäntö? Ainakaan aiemmilla kerroilla ei ole näin menetelty...

Keskenmeno on käynyt mielessä täälläkin. Jotenkin sitä ajattelee, että ei voi kolmatta kertaa sujua kuin oppikirjassa, kun nää lapsensaantiasiat on kuitenkin aika herkkää tiedettä ja suuria ihmeitä. Keskenmenoa enemmän oon kuitenkin miettinyt sitä, että entä jos se lapsi onkin vaikeasti vammainen tai kehitysvammainen ja täytyy tehdä päätös raskauden keskeyttämisetä :(. Tässä kun alkaa olla jo ikälopun puolella, niin tällainen mahdollisuus kummittelee mielessä...

Neuvolassa kielsivät sählyn ja jalkapallon, mikä harmittaa mua suuresti. Säbaturnaus ois kolmen viikon päästä ja oon jo vähän niin kuin lupautunut sinne mukaan. Taidan kuunnella omaa vointia ja miettiä sen perusteella, että kuinka paljon pystyn osallistumaan vai pystynkö.

Viikonloppuna olin mökkeilemässä ja siellä selvisi, että kaverin vaimo on myös raskaana ja meillä on sama laskettuaika :D! Aikamoista sattumaa... todennäköisesti voidaan morjenstella sitten Päksin käytävillä, jos kaikki menee hyvin :). Näille kavereille oli pakko kertoa omastakin raskaudesta, kun se tuli niin siinä puheeksi, että tuntui hölmöltä pimittää tietoa, mutta muuten en ole edelleenkään kertonut kuin siskolle. Taitaa olla ajankohtaista kertoa myös äitille, joka on jakanut sitterit, turvakaukalot, vaatteet ja lelukaaret lauantaina serkun lapselle :/... Sisko oli katellut vierestä ja miettinyt, että pitäiskö sanoa jotain. Pitänee kertoa ennen kuin se jakaa sängyn ja vaunutkin!

Lupsakkaa viikkoa :)!

väpä ja jaakko kolmonen 9 + 1
 
Mä löysin aivan ihanan talvitakin henkkamaukan mallistosta - harmi vaan, että sitä ei ollut mun koossa. Ihan hiukkasen oon kyllä aatellu pärjätä vanhoilla - mutta aika näyttää kuinka siinä sitten käy =) Eka raskaus siis, niin en yhtään osaa sanoa millainen vauvamasu mulle tulee.



Mutta taasen haluaisin hiukan kysellä... Mulla loppuu määräaikainen projektityö helmikuun lopussa (=koko projekti loppuu). Suoraa jatkoa ei ole luvassa, vaan joutuisin aloittamaan samalla työnantajalla kokonaan uudessa työssä - jos sellaista mulle tällaisena YT aikana edes löytyy. Niin mitäs mieltä olette, jaksaako opetalla uutta työtä maaliskuussa jos laskettu aika on toukokuun lopussa? Entä missä vaiheessa normaalisti pitää viimeistään ilmoittaa työnantajalle raskaudesta? Ja onko jollain kokemusta miten ja mihin vaikuttaa se onko mammaloman aikana työsuhteessa vai työttömänä? Mun oikeesti tekis mieli vaan heittäytyä työttömäksi, mutta koska meilläkin on edessä muutto tän tulokin takia (ei tosin ole ihan pakko heti muuttaa) olis lainaneuvotteluiden kannalta mielekkäämpää jos olisi työpaikka odottamassa.



Viikkoja on 6+6 - ja vaikka olenkin "oireeton", on olo nyt eilen ja tänään ollut hyvin raskaana. =)
 
Viimeksi muokattu:
väpä miten ihmeen niuhottaja neuvolatäti sulle on osunut?! Sais varmaan sydärin kun kuulis, että minä aion ratsastaa aivan varmasti kunnes maha tulee tielle tai alkaa tuntua pahalta. Viimeksi lopetin rv 17
 
  • Tykkää
Reactions: iit84
Mullakin neuvolantäti järkyttyi ratsastus-harrastuksesta. Kyseli silmät pyöreinä, että aionko ratsastaa raskaana. Ja minähän siihen vastasin, että tottakai jos tilaisuuden saan. Tämä kyselee järkyttyneenä, että mitäs jos sinä sieltä putoat. Totesin vaan, että en mene rodeohevosen selkään ja aion ratsastaa niin pitkään kun hyvältä tuntuu. On toki niitäkin hevosia, jotka pitää välillä rodeoesityksiä, mutta jätän niillä ratsastamisen muille. Ratsastan näillä "turvallisemmilla" vaihtoehdoilla niin kauan kun hyvältä tuntuu :D
 
Minttumaari*, nyt en kyllä muista, miten sen työnantajalle ilmoittamisen kanssa oli... oisko ollut jotain sellaista, että pitää ilmoittaa viimeistään kaksi/kolme kuukautta ennen kuin on jäämässä lomille? Äitiysloman tulot määräytyvät muistaakseni edellisen valmistuneen verotuksen mukaan tai viimeisen kuuden kuukauden tulojen mukaan, jos ne ovat vähintään 20 prosenttia suuremmat kuin edellisessä valmistuneessa verotuksessa.

Heppailijat, oon teidän kanssa samaa mieltä: niin kauan voi liikkua haluamallaan tavalla, kuin hyvältä tuntuu. Futis ja sähly ovat tietysti riskialttiita kontaktilajeja, mutta harrastan niitä, jos vain pystyn. Agilitya pystyin tekemään viimeksi jonnekin viikolle 22, mutta silloin kyllä sitten kisarypistyksen jälkeen tuntuikin aika pahalta... mutta yritän treenailla pienimuotoisesti sitäkin.
 
Jee tervetuloa mammattaa!!

Kiva et tuli joku muukin Satks-mamma, vaikka meillä laskettu aika onkin pari viikkoa eri.
Mulla paluumatka pohjosesta meni vähän miellyttävämmin, mutta häiritsevästi pisteli vasemmasta kyljestä/nivusesta jatkuvasti. Tekis mieli mennä tarkistamaan onko kaikki hyvin mut viikon päästä on joka tapauksessa VU niin jos jaksais sinne odottaa. Oksetus alkaa olla ihan kokopäiväinen juttu, ja vatsakivut on vähän niinkuin vähentyneet. Mulla ei kyllä vielä mitään masua näy, mitä nyt turvottaa melkoisesti (oiskohan uudella syömistottumuksellakin jotain tekemistä sen kanssa)... Mietiskelin myös takkiasiaa, meidän suvun naiset kun on olleet melko mahakkaita jo puolivälin jälkeen, luultavasti tulee uuden talvitakin osto eteen jo ennen joulua. :D

Tsemppiä kaikille enemmän ja vähemmän huonovointisille!

Maikkki ja minimöö 7+3
 
Nyt on eka neuvola takana. Eipä mitää uutta ollut muuttunut vuosien vartrelta oikein. Ainut oli et ekan ultran yhteydessä (suositellaan viikolla 10) käydä ottaa verinäyte joka auttaa ekassa ultrassa huomaan ajoissa kromosonipoikkeavuudet.
Ens viikolla lääkärinkäynti ja lähetettä lähti ultraakin. Odotan innolla postia jo <3 seuraava neuvola vasta joulukuussa. Hurjan pitkä aika :)
 
Ens viikolla lääkärinkäynti ja lähetettä lähti ultraakin. Odotan innolla postia jo <3 seuraava neuvola vasta joulukuussa. Hurjan pitkä aika :)
Ompa sulla pitkä väli seuraavaan neuvolaan, mä kävin viimeviikolla eka käynnin ja ens viikolla on neuvolalääkäri. Ens viikolle pitäis myös varata ne labra-ajat, sain neuvolasta onneks pissatestejä varten purkit kotiin niin ei tartte aamusta kiiruhtaa muksujen kans.
Päitsystä tuli ultra-aika 2päivässä lähetteen laitosta, mulla se olis kuun vika päivä. Saatiin appivanhemmat lapsenvahdeiks ni pääsee mieskin mukaan (ellei nyt satu töihin pääsemään sitä ennen).
 
HyäkkäysVaunu Mä jotenkin inhoan näitä rannekeita, tosin vielä enemmän sitä oksentamista. En oo pitänyt nukkuessa, mutta sitten onkin aamulla parisen tuntia aika karsee olo, vaikkei oksennakaan. 15mi kun ovat pois niin huomaa jo eron :/ Hirveen ristiriitaisia tunteita, oon jotenkin vihanen omalle keholle, kun se ei selviä ilman pahoinvointia vaikka tiedän pahoinvoinnin enemmän kuuluvan asiaan (vaikka kaikilla ei olekaan) ja sitten toisaalta jos ilman rannekeita ei ole paha olo hypin yhtäaikaa riemusta ja olen kauhean peloissani, että miksi ei oo huono olo, onko kaikki hyvin? :D No toivon mukaan helpottais ehkä siinä 5-6viikon päästä, tai 10 viikon jos menee kuten esikoisen kanssa...grr...

Minnehän olen piilottanut mun mammavaatteet? Juuri tuli niin selkeä mielikuva H&M harmaista kapeista reisitaskuhousuista, jotka mulla varmaan oli ekassa raskaudessa, mutta ei mitään havaintoa siitä missä ne vois olla. Annoin ehkä jollekin kaverille jonkin älynväläyksen seuraksena, mutta kelle?
 
Tervetuloa uusille! Ja paljon tsemppiä vastoinkäymisiä kohdanneille.

Huono olo on edelleen jatkunut, tein tuossa torstaista alkaen neljä yövuoroa ja pahensi kyllä tilannetta sillä tavalla, että pahoinvointi keskittyy nyt aamuyölle ja haittaa unta. Sen vuoksi en ole saanut rytmiä käännettyä normaaliin, tympii. Muutenkin hermot on olleet kireällä, on niin onneton olo kun ei saa väsymykseltä juuri mitään aikaiseksi. Alavatsan pömpötys on pysynyt samanlaisena, turvotusta vatsalla on kyllä reilusti ja sellainen läski olo, mikä myös inhottaa. Ennen raskautta pudotin painoa kymmenisen kiloa ja nyt on jo tullut kolme kiloa takaisin, saa nähdä kuin valas sitä vielä on.

On kyllä tuskaista odotella seuraavaa ultraa, tuntuu ettei kerrassaan mitään tapahdu. Maltti ei ole koskaan ollut mun vahvuuksia, tässä sitä taas testataan luonnetta. Viikkoja on nyt 10+2.

Kamala valitusvirsi tästä tuli, tuo yövuorojen tekeminen varmaan veti entisestään mielialoja alas. No, tulevien vauvojen ajatteleminen kuitenkin saa aina hymyn huulille. Jännittää kovasti, onko kaksoset identtiset ja mitä sukupuolta. Varhaisultrassahan ei löytynyt kuin yksi istukka, eli identtiset sen mukaan tulossa, mutta lääkäri sanoi että aina se toinen istukka ei ultraan osu.
 
petram-:mä kävin viikko sitten ekassa neuvolassa ja seuraava on vasta 30.12., vähän on pitkä väli munkin mielestä. Millon sulla on lääkärineuvola vai oliko jo? Mulla on eka vasta helmikuussa. Np-ultra on onneks jo tän kuun lopussa.
 
Hyäkkäysvaunu: Mun mielest kans hurjan pitkä aika :/ ei muista raskauksista ollut noin pitkää väliä. Ka8 se on joku uudistus sit :D

choco coco: lääkärineuvola mulla on ens viikolla ja ultra sit kun kutsu tulee postissa :)

mitä noihin rannekkeisiin en osaa sanoa enää auttaako vai ei. Välillä hyvä olo mut sit joskus taas paha olo vaikka kädessä on 24/7 :D
 
Hei se facebookryhmyläliittyminen????

Miulla oli eilen eka neuvola rv8+2 ja seuraava neuvola 7.11 onko silloin jotakuinkin 12+2. Pikkuneitin ykkösvuotistarkastus on samalla vaikka täyttääkin jo 30.10. Meillä ei etelä-karjalassa olla karsittu vielä noita neukkakäyntejä tai lääkärikäyntejä. Jooh jah niskaturvotus ja verikoe on 25.10.

Juuh neuvola oli mitä oli.. muisteltiin vanhoja mitä sai syödä ja mitä ei jne. sit yleisesti höpötystä mein perheasioista ja audit, verenpaine,pissi,paino tietenkin. Neukka sanoi jo neitin odotusaikana että olen sellanen hänelle varma ja helppo asiakas... nyt olen viel helpompi. tunti siellä perhana piti istua ku olis riittänyt se 30 min miulle :D

Mies tulee seuraavaan kertaan mukaan kun on neidin ykkös tarkastus ja kuullaan ekaa kertaa sydänäänet.
 

Yhteistyössä