Toukomurut 2014 ~ Lokakuussa

Tänään oli ensimmäinen neuvola eikä siellä ihmeitä ollut.. juttelua vaan eikä kokeiltu sydänääniä kun niiden laitteella ei kuulu aikasin.:/ labrassa pitäis käydä antaa pissa ja verinäyte.
Verenpaine jännityksestä huolimatta oli 94/56 ja sainkin lähes käskyn lisätä suolaa ruokavalioon ja kahviakin saisin alkaa juomaan. Ja painosta tuli sanomista, bmi on 16 joten ei saisi enempää tippua paino ja pahoinvoinnin jatkuessa katsotaan jos ottaisi jonkun pahoinvointilääkkeen, postafen? Taisi olla..
Mukavaa alkanutta viikkoa! Toivottavasti kaikilla alkaa olo paranemaan:)
Avantasia ja nömpiäinen 9+1
 
^ Mulla tuli kanssa esikoista odottaessa sanomista painosta, kun mun Bmi oli myös raskauden alussa n. 16, hirveet kuulustelut syönkö tarpeeksi jne. Loppuraskaudessa samainen neuvolan th kuitenkin valitti, kun painoa (hirveiden helteiden takia lähinnä turvotusta!) tuli kahden viimeisen viikon aikana melkein kilo per viikko.. Tosi fiksua sanoa entiselle anorektikolle (th tiesi, että olin ollut sairaalahoidossa anoreksian takia), että "kannattaa nyt vähän kattoa, mitä suuhun pistää".. :O Ja painoa koko raskauden aikana mulle kuitenkin kertyi yhteensä alle 10kg, joten aika turhaa nillitystä terkalta mun mielestä ;) Nyt Bmi n.18 ja th oli sitä mieltä, että oikein optimaalinen lähtöpaino mulle, saas nähdä, miten kiloja tulee tällä kertaa.. :)
 
olen itsekin entinen anorektikko, tätä asiaa neuvolassa ei kuitenkaan tiedetty enkä asiasta erikseen maininnut. Paino edelleen normaalipainon alarajoilla. Mulla neuvolassa se nainen oli kyllä siitä ihana kun puhuttiin pahoinvoinnista ja multa kysyttiinkin, että oonko kokeillu välipalataktiikkaa. Jos 1-2 tunnin välein syö ja vatsa ei pääse tyhjilleen niin pahoinvointi saattaa helpottua. Kun kerroin, että sitä on kokeiltu eikä auta niin tää kiva neuvolatäti sitten kuitenkin sanoi, että syö vaan vaikka koko ajan, ei ne pari lisäkiloa tässä vaiheessa haittaa sulla yhtään vaikka painon "kuuluu" nousta vasta sitten ekan kolmanneksen jälkeen :)
Tästä jatkuvasta syömisestä huolimatta on paino pysynyt samoissa lukemissa koko ajan. Liekö sitten juuri tuo oksentaminen syynä siihen. Onneksi ei paino kuitenkaan putoa!
Nyt on alkanut päivittäin tulemaan näitä huimauskohtauksia. Vähän pelottaa, että pitääkö tässä pian alkaa syömään rautatabletteja. Neuvolassa hempat oli alhaiset, mutta täti oli sitä mieltä ettei näin aikasessa vaiheessa mielellään anneta rautatabletteja. No eipä ole ruoka ilmeisesti auttanut. Mulla on joku muistikuva aikasemmistakin tutkimuksista, että rautalisää oon joskus ottanut.
Ahhhh, tuli TAAS nälkä. Menenpä tässä syömään kolmannen aamupalan ja sitten voikin jo alkaa valmistaa lämmintä ateriaa :D

Heku & Nökö 11+2
 
Moi! Sain vihdoin ja viimein verikokeen tuloksen ja hormonimäärä oli 140000 kuulemma tosi hyvä. Vuotoa ei ole nyt ollut, mutta raskausoireet ei oo tullut takaisin.
Meen huomenna yksityiselle ultraan tarkastamaan että vaavi ois hengissä.
Sit saan mielenrauhan :)
Nyt on omaa napaa mut käyn kännykällä täällä, niin on jotenkin hankalaa.
Kaikille tsemppiä ja peukkuja!!
 
  • Tykkää
Reactions: papumamma
Mie oon viettänyt täällä hiljais eloa.Raskaana ollaan edelleen ja ensimmäinen oksennus on tänään oksennettu! Vaakalla en oo uskaltanut käydä, paino on varmaan tippunut vaikka olo tuntuu aika raskaana olevalta :D Mulla kanssa painon nousemisen kanssa ongelmia. Ekasta tuli 6.3kg ja alkupaino ylitty rv 26-28? :D

Mulla seuraava neuvola on 21.11 ja tässä välissä on sit labra 21.10 ja ultra 4.11. Ekassa raskaudessa mulla ei kertaakaan ollut neuvola lääkäriä! Vaan th+ultra.

talvitakkia en aijo erikseen ostaa. Ennen plussaa tilasin itselleni Tommy Hilfigerin toppatakin ja uskon että mahtuu koko talven tai jos ei niin kevät talvesta otan käyttöön takin joka oli ekassakin käytössä. Mulla masu tuli viimeksi esiin vasta +rv 20.

Viikonlopusta tulee raskas, aamusta heti vauvauinnin jälkeen lähdetään tampereelle, lapsi messuille. Huhu...Pakko pakata joku sipsi pussi mukaan autoon, muuten on oksu taattu.

Ja viikot ne vaan kiitää. Tintti.& masuasukki 8+4
 
Välipalataktiikka Mullekin ehdotettiin sitä, oli sitä mieltä, että mun aamupalan ja lounaan välissä on liian pitkä väli niin siksi tulee aamuisin paha olo. Ja no kieltämättä tänään kun siinä ennen lounasta oksensin, niin eipä ollut mahassa mitään pois tulevaa - refleksinä vaan pönttöä tuijottelin.

Paino Hmm..mulle oli tullut 3kg, no johtunee varmaan siitä että just koko ajan syö, kun muuten oksettaa, mutta en kuitenkaan oo kovin monesti joutunut oksentaan. Silti vielä reippaasti alle sen mitä esikoisen lähtöpaino oli. Eikä th siitä mitään jupissut.

Neuvolat Mulla on seuraava jo 6.11 ja täällä on vielä 3 lääkärineuvolaa, tuo olisi nyt ensimmäinen sitten.

Ultra ja verikoe Muistanko väärin vai kirjoitteliko joku täällä, että verikoe ois hyvä oottaa rv 10+ ? Me siis itse varataan ultra aika ja sen ajoittaminen tuohon verikokeeseen on myös omalla vastuulla. Ja pissa labraan? mikäs juttu tää on? Ei ykkösestä ollut labraan erikseen mitään, neuvolassa toki valkuaiset jne. Eri paikkakunta oli silloin kylläkin.

Mun isovanhemmat haluais tunkea tänne huomenna kylään (ihmisiä, jotka eivät ymmärrä sanaa ei ja joille sitä ei oikein osaa sanoa). Mutta en todellakaan haluais kun olo on tämmönen ja he ovat viimeisiä ihmisiä joille aion kertoa - jouluna varmaan. Niin mitä ihmettä teen, jos ne tupsahtaa tänne aamupäivällä ja mä halailen wc-pönttöä?

hiulu 8+2
 
Viimeksi muokattu:
Mulle ainakin neuvolassa sanottii et viikolla 10 se verikoe. Täällä ultraa ei tarvii itse varaa vaan postitse tulee kutsu. ja tohon verikokeeseen ei aikaa tarvii varaa et sit kun on rv 10 nii itse menee vaan lähete lapun kans luukulle ja sanoo et tulin verikokeeseen.

Hyvin alko tääkin aamu. Aamu oksut oksennettu ja paha olo jatkuu vaan viellä :( alkaa kyl olee aika väsynnyt jo näihin oloihin. Sit kun lapsetkin kysyy Mikä äitillä on kun paha olo koko ajan :(
ei olla kerrottu lapsille viellä et tulossa olis pikku sisko tai veikka. Semmosia hölö suita et sit kertoo päiväkodissa :D

Ootteko te kertonnut jo lapsille?

Haluis päästä syömään kunnolla mut mikää ei iske/halua.

Onko jollekin jotain pahoinvointi lääkettä annettu? Onko auttannut ?

rv 7+5
 
Neuvolassa hempat oli alhaiset, mutta täti oli sitä mieltä ettei näin aikasessa vaiheessa mielellään anneta rautatabletteja.
Niin mikäs juttu tää on? En ole neuvolassa vielä käynyt juttelemassa niin en ole kuullutkaan, mutta varmuudeksi olen rautaa koittanut tässä jo vedellä heti kun plussasin kun on aina ollut ongelmaa Hb:n kanssa... Eli eikö alkuvaiheessa kannatakaan rautaa syödä? Voiko siitä olla jotain haittaa?
 
Tota mietin just kertoa vaiko ei. Onneks oksut olen saannut oksennettuu ilman et lapset olis nähnyt.

Mulle sano neukkutäti et ei tarvii labraa viedä pissanäytettä enää. Mut joka neuvola käynnillä tottakai otetaan pissanäyte.
 
Neuvolat, labrat ja ultrat menee todella paikkakuntakohtasesti. Ainakin sillä perusteella, mitä olen netistä tutkinut asiaa :D
Mun ei tarvinnu esim. viedä labraan pissanäytettä erikseen. En tosin tiedä johtuiko se siitä, että KU-epäilyn takia multa otettiin parit pissanäytteet ja verikokeet...?
ja täällä Tampereella mulle ainakin neuvolasta varasivat ultran ja mulle tosiaan sanottiin siitä, että verikokeisiin seulontoja varten 10+ viikolla ja vähintään viikkoa ennen ultraa. Tampereella tosiaan on kans tuo, että ihan vielä ei olla supistettu neuvolalääkäritapaamisia: niitä on 3 raskauden aikana. Itse ehdin näihin "onnekkaisiin" ennen supistamista, mutta ilmeisesti ensi vuoden puolella raskautuvat saavat neuvolalääkärikäyntejä vain 2. Näin siis neuvolatädiltä kuulin.
Ja vielä niistä pissanäytteistä, että täälläkin toki joka kerta ne pikanäytteet otetaan kun on neuvola-aika.

Hemoglobiinista tosiaan en tajunnut kysyä, että mikä se syy on, ettei niitä haluta antaa alkuraskauteen. Kehotti mulle se neukkutäti vaan syömään rautapitosia ruokia ja c-vitamiiniruokia, jotta rauta imeytyy paremmin. Oon aika varma, että soitan neuvolaan sen takia kun aina vaan huimaa ja oon ihan varma et se johtuu niistä hempoista. Kun ite aattelin, että mä voisin napsasta niitä rautatabletteja vaan sillon kun siltä tuntuu :LOL:
 
Moikka kaikille!
Pitänee kait sitä minunki vähän aktivoitua tähän kirjoitteluun. On ollut niin skeptinen olo koko ajan tähä raskauteen,että oon kirjaimellisesti välillä unohtanu koko asian.. asiaa auttaa vielä se,että huonoa oloa ei ole juuri lainkaan ja muista oireista löytyy ainoastaan järjetön palelu ja pissatus.
Takana 3km ja hoidoilla aikaan saatu 1v poika. Tämä oli siis todellinen ylläri,jonka ei pitäny olla edes mahdollista luomuna, mutta niin vain näkyy noita ihmeitä tapahtuvan.
Viime raskaudessa oli 15 viikolle saakka verenvuotoja (pahimmillaan useita desejä kerralla) ja paikat aukes sisältäkäsin jo 21+6 viikolla,jonka takia makasin 77vrk täydellisessä vuodelevossa sairaalassa.
Vähän on vaikea iloita,kun 25% todennäköisyys on,et nyt käy samoin.
Tällä hetkellä kuitenkin kaikki näyttää hyvälle ja vuotoja ei ole ollut. Vain seksin jälkeen tulee hiukka tuoretta verta paperiin ja se on jostakin limakalvoilta kotoisin.
Ultrattu on jo pariin otteeseen- maanantaina viimeksi ja siellä se toukka heilutteli käsiään, pituutta oli huimat 2,4cm ja syke pampatteli tosi hienosti.
Np ultraan on aika 28. päivä ja 24. päivä pitäisi käydä niissä verikokeissa.
Ollaan lähdössä marraskuun 19. päivä Kanarialle lomalle ja EN MALTA odottaa-- ihanaa päästä lämpimään ja saa kerranki vaan olla. Mies jää pojan kanssa kotiin,nii mamma saaa tosiaanki lomailla.

Tillu&Minimii 9+4
 
Eilen ja tänään on pariin otteeseen yhtäkkiä vuotanu ihan kirkasta verta, sen verran et siteeseen asti, mut ei kuitenkaan ihan holvaamalla. Sain onneksi heti ajan neuvolaan ultraan ja siellä se pikkuinen hyöri ja pyöri ja vilkutteli. :heart: Pienellä ei siis hätää tällä hetkellä, mut pitää nyt toivoa et tuo vuoto rauhottuu kokonaan. Mulla on ollu 4 keskenmenoa yhteensä, et tuttua on sekin. Tosin on mulla noissa hyvinkin menneissä raskauksissa joskus vuotanu ilman syytä.

Nyt vaan odotellaan, et mihin suuntaan menee..

Sarriina + pikkuinen 10+4
 
Me kerrottiin meidän lapsille aika alussa jo, juuri tämän pahoinvoinnin vuoksi kun olivat jo huolissaan. Ekaluokkalainen tuli sitten seuraavana päivänä koulusta ja kehui kertoneensa kaikille luokkakavereille, opelle, luokka-avustajalle ja kotipihalla vielä taksikuskille. :headwall: Eli koko kylä kyllä tähän mennessä jo tietää. :D Eipä tätä muutenkaan ole voinut salassa pitää, kun huono olo on jatkuvaa ja alamaha pömpöttää epäilyttävästi.

Kävin tänään lääkärillä oksetuksen takia, otettiin verikokeita ja määräsi 6 päivää saikkua. Ihan paikallaanhan se oli, koska olen aika väsynyt. Verikokeet halusi ottaa, koska epäili suun kuivuuden vuoksi että voisin olla kuivunut, mitä en kyllä usko koska olen kuitenkin saanut syötyä ja juotua joka päivä jotain. Enkä edes oksentele paljoa, lähinnä yökkäilen tyhjää.

Minulla hemoglobiini oli nyt 124. Ekassa raskaudessa se tippui melko alas ja jouduin ottamaan rautalisää, toivotaan että nyt pysyisi järkevänä.

Tillu79, varmasti ihana päästä lomalle! Itsekin odotan innolla joulukuun koiranäyttelyreissua Helsinkiin, saatiin miehen serkun asunto keskustasta käyttöön ja päästään vielä ihan kaksistaan miehen kanssa kaupunkilomalle. :)
 
Omaa napaa vain pikaisesti (oon töissä ;)). Tänään käyty taas ultrassa Kättärillä ja kaikki edelleen hyvin, viikot ultran mukaan tänään 8+3 <3

Huonojakin uutisia on, mies sai verikokeiden tulokset ja hänellä on LISTERIA. Pelko persiissä siis täällä, ettei vaan olisi minullakin (ihmisestä ihmiseen se ei tartu, mutta samoja ruokia ollaan syöty), en ole mitään ns. kiellettyä tässä raskaudessa syönyt, mutta eipä ole mieskään (ainakaan oman muistinsa mukaan) syönyt tuorejuustoja, raakaa kalaa tms. Mutta hänelle olikin infektiolääkäri sanonut, että listerian voi yhtä todennäköisesti saada esim. huonosti pestyistä kasviksista kuin tuorejuustoista, listeria kun elää maaperässä. Viimesimmät "listeriaepidemiat" on ollu kuulemma mm. saastuneen melonin ja voin takia.. Multa otettiin tänään listeriaviljely, joka valmistuu vasta viikon päästä. Joitakin oireita mulla on kyllä ollut, mutta ei niin voimakkaita kuin miehellä, mutta usein listeria onkin lähes oireeton :/
 
mulla on hb aina tippunu staan, eikä sitä oo saatu neuvolan määräämillä rautanappuloilla nostettuakaan, joku makea rypäle litku sit oli se joka auttoi. Nyt mulla on hb146, eli ihan vielä ei tartte olla huolissaan vaikka huimaakin (verenpaineet 63/97 niin ihmekkös jos huimaa)
 
Kylläpä tosiaan vaihtelee paikkakuntakohtaisesti nuo verikokeet. Itse kävin tänään alkuaraskauden veriseulassa ja viikkoja 9+2. Mulle sanottiin, et 9+0 saa aikaisintaan mennä, että onnistuu. Np mulla taitaa olla rv 12+3.

Mä panttaan tietoa melkein kaikilta sinne np-ultraan saakka, sit jos kertois lapsille, niin he kyllä hoitaa tiedottamisen tehokkaasti eteenpäin:LOL: Ekaluokkalainen tosin jo epäilee, et äidin mahassa olis vauva, kun se pömpöttää -olen kuitannut asian sanomalla, et äiti on vaan syöny liikaa herkkuja:whistle:
 
iltaa =)

Eka neuvola takana ja kylläpäs tuli jos jonkun näkööstä lippua ja lappua :D lisäksi "kotitehtävänä" liikunta kortin täyttäminen ja lisäksi mieliala tutkimus joka käydään läpi sitten luultavasti 3käyntikerralla ja sitten vauvan syntymän jälkeen uudestaan ja näitä nyt sitten verrataan sitten joskus =) täällä otetaan näköjään tämä raskaus ja sen ennakointi äärimmäisen hyvin =) joka mielestäni on hyvä asia. ja otin sen seerumiseulan nyt jonnekka jo pitää mennä verikokeisiin ensi viikon ma ja sitten nt lähete lähti ja tulee luultavasti ensi viikon alussa. ja sitten se tärkein syke näkyi ultralla ja voi ihana läpätys <3 ei kuunneltu. eka ei meinannut näkyä koska minulla on se taaksepäin kallistunut kohtu aika reippaasti. sitten juteltiin paljon mun menneisyydestä koskien raskauksia, niiden kulkua ja lisäksi synnytystä, juttelin jo että muavähän pelottaa tämä tulevan koko ja nlatäti teki muistilapun mun papereihin ja sanoi että sitten lähempänä laskettua aikaa laitetaan lähete koko arvioon, tämä helpotti kovasti mieltäni. mutta sitten juteltiinkin tästä mun painosta että kun sitä nyt jo on että vaikka nyt tätä pahoinvointia torjuisin syömällä joka on siis hyvä nin sitten loppua kohden pystyn katsomaan mitä suuhun pistän.
vitamiineista juteltiin ja sanoin että kun voin pahoin nyt näistä kahdesta eri vitskuista että mikä on se pakollinen mitä pitäis saada niin D-vitamiini jja voin aloittaa sen moni vitskun ku nämä olot helpottaa, AH niin helpottava tieto <3
mulle onneksi sattui aivan ihana nla täti. tiedättehän kaikki te joilla on ilkiä täti niin jokainen odottava äiti saa valita neuvolansa ;)
sitten vähä koontia na käynnistä
Paino 72,3 (+n.3kg aloitus painosta :ashamed:)
paineet 122/79
pissa puhdas
hb 144 (tätin kans juteltiin että saattaa osin olla mun pahoinvoinnista johtuvaa kuivumista :S)
syke +

seuraava käynti onkin jo ensi torstaina joka onkin sitten llääkäri käynti =) mua ei kyllä yhtään haittaa että näkee tirriäisen tässä nyt useasti <3 vaikka se on aina epämukavaa kun ronklataan alapäätä :/

työnimestä mä annnoin nyt sitten nimen ttirriäinen

yksinodottamisesta juttelin myös paljon käynnin yhteydessä ja nla täti sanoi kuullessani tarinani että tärkeintä olisi että valitsen sen ratkaisun jonka kanssa minä itse jaksan. ja sanoinkin että nyt kun olen ollut tässä "yksin" lasten kanssa taas 3 viikkoa että minun on helpompi olla. noh mutta pian minun pitää tehdä lopullinen ratkaisu joka tapuksessa.

välipala taktiikka on ihan helkutin hyvä keksintö, itse myös sen todennut tässä.

talvitakkia mäki tässä haaveilin vaan mietin että haenko kirpparilta jonkun largen takin vai mitä teen+..

niin onnea kaikille hyviä uutisia kuuulleille :hug: ihanaa!!
ja tervetuloa uudet!!

Saspa ja tirriäinen 9+6
 
Ihania ultra ja neuvolakuulumisia niin monelta! Ja paljon infoa tälle keltanokalle, joka ei tiennyt neuvolan pissanäytteistä, verikokeista tms juuri mitään.

Melonista listeriaa?? Juuri, kun olen koko viikon syönyt aamupalaksi vesimelonia, joka on aika lailla ainoa, jota aamuisin pystyn syömään.

Paino on varmasti noussut jo, vaikka en vaa-alla ole käynytkään. Ei oo oikein tehnyt mieli urheilla, kun oksettaa. Päivän töissä kärvistelen hedelmillä (oksennus kurkussa), töiden jälkeen kun vähän lepään pystyn syömään paremmin ja sitten syönkin paljon ja liikaa :ashamed: Lisäksi turvottaa, en saa juotua tässä kuvotuksessa :(

Oi Tillu79 on varmaan ihana päästä lomalle lämpimään rentoutumaan. Itsekin vähän haaveilen pienestä matkasta joulukuussa :)
Talvitakin tarvitsen tätä menoa jo pian :ashamed: mutta on mulla pari vähän isompaa ja löysempää takkia, niin yritän niillä pärjätä.

vu jo ylihuomenna! aika rientää sittenkin! :)
 
Hei kaikille.
Ihana bansku kuulla että hormonimäärät noin hyvät. Jospa säikähdyksellä selvittiin molemmat. Itse kävin eilen ensimmäisellä neuvolakäynnillä ja syke kuului. Helpotti todella paljon. Ensiviikolla eka ultra äippäpolilla ja 24.10 kaupungilla jo toinen.

PainostaTäälläkin paino oli noussut huikeat 2kg, mutta näyttää olevan minulle normaalia. Paino nousee paljon raskauden aikana ja putoaa parissa viikossa synnytyksestä lähtölukemiin. Edellisessä tuli 18kg. Jotenkin en enään jaksa stressata siitä painosta :D

Papumamma rv 9+6
 
Ihanaa kuulla hyviä uutisia neuvoloista ja ultrista. Toivottavasti niitä hyviä uutisia saa jatkossakin lukea (ja paljon!)!
Eilen illalla taas säikähdin toden teolla, että onkohan mulle nyt kerrottu ihan oikein... nimittäin siitä, että mun masussa olisi vain yksi lapsi kasvamassa?! Mulla ei paino ole noussut juurikaan, mutta toi mahan kasvu! Herranenaikasentään! Ja mulle kun on sanottu, ettei esikoista odottavilla yleensä näy mahan kasvu ku vasta loppupuolella. Saas nyt sit maanantaina nähdä ultrassa, että miksi mä alan turvota jo nyt.
Plus tämän päivän pikku projektiksi otan netistä selvittämisen, että mitä kaikkia ääniä kotidopplerilla saa mahasta kuulumaan. Minkälainen ääni on mikäkin. Olen kyllä itse joka ilta löytänyt vauvan sykkeet ja jotain virtausääniä, mutta eilen kuului jotain uusia ääniä mitä en osaa diagnosoida :D Plus vähän pelottaa tuo, kun olen kuunnellut vauvan sydänääniä ja ne "katoaa" (Uskon tämän johtuvan vauvanliikkeistä) ja pariin kertaan seuraavaksi äänet on löytyneet vatsan toiselta puolelta... Toivon kyllä, että vauva on vain ripeä liikkeissään. Mutta ei se ajatus kaksosistakaan paha ole :D
 
Minulla ekassa raskaudessa maha kasvoi heti alusta melko isoksi, moni ihmetteli että onkohan kaksoset tulossa. Nyt kun ne oikeasti on tulossa, on jännä nähdä, minkä kokoinen sitä missäkin vaiheessa on.

Tuossa aiemmin jo kirjoittelin jotain noista pahanilmanlinnuista, siis ajattelemattomista ihmisistä. Eilen tuli taas vastaan, piti soittaa esimiehelle sairaslomasta ja siinä sitten tuli puheeksi tämä kaksosraskaus myös. Hän kehotti ottamaan hyvin rauhallisesti, jotta ei tule keskenmenoa, kertoili miten jollakin oli monikkoraskaudessa osa sikiöistä näivettynyt pois ja jollakin osa tullut kesken. Huoh, juuri kun olin noista peloista vähän jo päässyt eroon. Viime yönä heräsin sitten stressaamaan asiaa. Pitäisi toki jättää nuo kommentit omaan arvoonsa, mutta minkäs teet kun pelottaa...

Tuo on kyllä niin ihmeellinen ilmiö, tuntuu vain oudolta että tulee tarve kertoa jotain tuollaista odottavalle äidille. Kyllä varmaan jokainen raskaanaoleva miettii noita jossain vaiheessa ihan ilmankin. Itsellä ei tulisi mieleenkään moisia laukoa siinä vaiheessa kun joku onnellisena kertoo kaksosia odottavansa.
 

Yhteistyössä