Toukomurut 2014 ~ Lokakuussa

Heipsan! Täällä on ihanan paljon hyviä uutisia viime aikoina ja muutenkin toimintaa kun on neuvolat ym alkaneet.

Itellä alkanut kanssa toi yökkäily tulla jokapäiväiseksi, inhottavaa. On myös hankalaa kun se tunne tulee aina ihan puskista yhtäkkiä kesken pyöräilyn, puhumisen.. Mutta hyvä merkkihän se pahoinvointi on, koittakaa muistaa se kun kärvistelette että ainakin on hormonit kohdillaan! :)

Toinen huomattava asia on toi mahan kasvu joka on aivan valtavaa. Toki itse kohtu ja sikiö ovat ihan pikkaraiset vielä mutta mutta.. Päädyin ostamaan sellaisen flexibeltin joka isontaa housun vyötäröä - vaikutti tosi kätevältä mutta oli vielä pienimmälläkin säädöllä (sentään) liian pitkä. Sen sijaan äippäfarkut aivan loistavat! Ei purista ei kiristä ja istuu hyvin! Enpä ois uskonut että vielä sopii. Ihan hassua oli ostaa äippävaatteita.. Kai tää sitten aika vauhdilla eteneekin tää homma kun ei pysy järki yhtään mukana.

Se veriryhmäjuttu tarkoittaa muutens yksinkertaistettuna sitä että koska miinustekijäiselle ei plussaveri sovi (niin kuin toisin päin) alkaa äidin elimistö muodostaa sitä vastaan vasta-aineita jos joutuu sen kanssa tekemisiin (synnytys, km) ja siitä voi aiheutua ongelmia seuraavassa raskaudessa jos vauva on rh+ ja äiti alkaa "hylkiä" vauvaa tuhoamalla punasoluja.

Mössy rv 9+2
 
Viimeksi muokattu:
Taikatuike minäkin ajattelin tuota kolmosten mahdollisuutta, että jos toiset on vaan vielä pienempiä tai jostain muusta syystä ei nähnyt 3 sykettä vielä. Mutta palaahan kertomaan sitten miten kävi. :)

Onko muille selkä kipeä? Erityisesti teillä, joilla kohtu taaksepäin? Itsellä ristiselkää jomottaa jatkuvasti, mutta pahin on ehdottomasti se kun alhaalta ylös niskaan on pitkät selkälihakset jumissa ja sen mukana hartiat...Joskus venyttely auttaa myös pahaanoloon, että tiedä sitten aiheuttaako sitä hormonit vai lihasjumit? Nyt tosin on ollut viikko sillain, etten oo ehtinyt normaalisti liikkumaan.

hiulu 8+5
 
hiulu mulle ainakin sanottiin VU:ssa että kohtu on taaksepäin ja siitä johtuu kovat kivut nyt ja kuukautistenkin aikana. Luin myös jostain että synnytyskivutkin saattaa tuntua kovemmin selkäkipuna kun vatsassa. Saas nähdä. Mutta nyt on kyllä ollut selkäkin kipeänä enemmän kuin normaalisti. Mulla on lisäksi vielä skolioosi selässä, ja neuvolassa mietittiinkin vaihtoehtoja jos selkä alkaa tosissaan reistaamaan kun kremppaa jo nyt. :D Tarvis pitää selkälihakset hyvässä kunnossa ja venytellä paljon. Ja pitää selkä suorassa istuessa ja seisoessa. Kuulin just että kun maha kasvaa niin selkäkin on helpompi pitää suorassa kun nojaa vähän taaksepäin jo vatsan painon takia. Mäkään en ole älyttömiä nyt liikkunut pahoinvoinnin ja väsymyksen takia mutta nyt kun on vähän alkanu helpottaa jonain päivinä niin päätin alkaa käydä aktiivisesti lenkeillä että peruskunto pysyy.

Varmaan vähän molemmatkin aiheuttaa kipua, hormonit ja lihasjumit sekä turvotukset kohdussa.

Maikkki ja minimöö TASAN 8!!!
 
Mulla on raskauksissa mennyt selkä huonoo kuntoon. Tukivyö on ollut oiva apu ja koittaa tosiaan
selkä suorana istua. Lääkäri aina toitotti kun valittelin selkää et pitää liikkua eikä missään nimessä vaan istua kun pahentaa.
Helppo sen oli sanoa kun sattu liikkuessaankin silloin.

Saa muuten sit nähä toukokuussa tuleeko synttärilahjaksi pienokainen maailmaa <3 itellä synttärit just samassa kuussa :)
4 pv ero laskettuun <3
 
Kylläpä täällä on jännittäviä uutisia! :D Lähinnä siis juurikin tuo kolmosten mahdollisuus.

Maikkki Mullakin on skolioosi; nykyään enää "lievä", koska selkäni on leikattu pahan skolioosin vuoksi reilu 6 v sitten. Mutta tuo leikkaushan antaa tähän raskauteen "lisämausteita" kun on niin pirun kipeä muutenkin - saati sitten kun maha alkaa todella painaa. Neuvolatädin kanssa sovittiin sillon ekas neuvolassa, että ilmotan heti kun raskauden takia alkaa selkä ottaa koville niin pääsen fysioterapiaan, saikulle, lainaamaan tukivöitä ynnämuita tällasia apuja vastaanottamaan :) Ja sitten tottakai ison mahan aikaan katsotaan tarviiko vuodelepoa ja pystynkö edes synnyttämään "normaalisti" alakautta. Melkein kaikki selkänikamat on operoitu, joten mun selkähän ei taivu sitten mihinkään suuntaan.
Ja en tosiaan tiedä, onko noi selkäkivut mulla nyt sit ihan vaan leikkauksen takia vai kallellaan olevan kohdun syytä vai mitä on... Ja mulle jäi kyllä ihan epäselväks "varhaisultrassa" että mihin suuntaan mun kohtu edes on kallellaan :D

petram- Saat kyllä maailman ihanimman synttärilahjan ;) Vaikkei se nyt ihan päivälleen menisikään :D
 
Huih, en halua ajatella tuota kolmosasiaa... Ihan sillä että mun fysiikka ei taitais sitä kestää :(
Maanantaina kuulen lisää, jonkun verran vatsaa kiristelee. Itse näkisin, että olisivat jotain nestekertymiä tai jotakin.

Mukavaa viikonlopun jatkoa!

Taikatuike
 
hiulu Muista juoda vettä se on se tärkein asia. Kuitupitoiset ruuat kans. Täysjyväleipä jne.
Syö jugurtteja tms missä olis maitohappobakteeria tai sit ostat niit gefilus tabletteja. Ne edes
auttaa suolistoa.
Ite syön joka päivä luumuja vaikka ei oo mitää ummetusta ollutkaan nyt. Muissa raskauksissa söin kans joten en oo kärsinnyt tuosta vaivasta ollenkaan.
onhan apteekissa jotain ummetus lääkettä mitä raskaana oleva voi ottaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Maikkki
Hiulu - täällä on kanssa ummetusta. Todella inhottava vaiva. :( Ite juon kyllä vettä melkeinpä koko ajan mutta ei oo tuohon auttanut. : /

Kaikki kenellä on huonoa oloa yms, lohduttautukaa sillä että ei ole enää pitkä aika siihen että ensimmäinen kolmannes on ohi ja silloin pitäisi helpottaa olojen. Niin mä itselleni hoen aina kun tuntuu että ei jaksa sitä pahaa oloa. Nopeesti se aika loppujen lopuks menee, ja kohta pääsee nauttimaan kunnolla raskaudesta. Saadaan hyviä uutisia ultrasta, ja sitten ei tarvitse enää pitää raskautta 'kaapissa' vaan saa olla julkisestikin täysin rinnoin raskaana! :) Eiks je!

Itestä tuntuu välillä että aika menee ihan siivillä huomaamatta, mutta sitten kun ajattelee tulevaa ultraa, tuntuu että siihen on suorastaan ikuisuus! Reilu kolme viikkoa, eihän se pitkä aika ole... :rolleyes:

Tervetuloa ja onnea kaikille uusille! :flower:

Euphoric & muru 9+4 :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Maikkki
Unista on ollut jo aiemmin puhetta ja kerroinkin, että itse käyttäydyn aika "eloisasti" öisin. Noh, nyt olen jo viikon ajan joka yö nähnyt unta np-ultrasta. Viime yönä jopa koiralleni keskustelin kuin lääkärille :D Olen nähnyt unta mm. siitä, että myöhästyn ultrasta ja lääkärillä ei ole aikaa ultrata eikä uutta aikaa ehdi saada, koska sitten siitä ei kuulema ole enää hyötyä. Ja tämän takia aloin itkeä tietenkin ja heräsin omaan itkuuni. Viime yönä näin unta, että ehdin ajoissa ultraan, mutta mies ei. Ja siellä selvisi, ettei voikaan ultrata, koska olin unohtanut neuvolakortin kotiin.

Taitaa vähän stressata tuo huominen ultra :D Ei vaan millään malta odottaa!
Heku & Nökö 11+6
 
  • Tykkää
Reactions: Joosukka
Mulla on pahoinvointi aina kestänyt puoleenväliin saakka, on tuntunut nii turhauttavalta kun kaikki hoki tota "kyllä se 12 viikolle loppuu", sen jälkeen "kyllä se 16 viikolle loppuu" ja silti pahoinvoinnin takia vielä rv21 oltu tipassa.

Ummetus - mulla siihen auttaa vehnän välttäminen, lakut (onneksi on matala verenpaine) ja microlax-peräruiskeet joihin suoli ei totu.

Unet mulla on menny niin levottomiksi että mä en aina aamulla oo varma oliko se unta vai ei... (Mä kun nykyään nukahdan jo tunteja ennen kuin mies tulee nukkumaan niin sen pitää mut herättää, ja enhän mä enään aamulla ole varma oliko sekin unta).

Eli väsymys on aivan tolkutonta - yöllä nukun 10h ja puoleen päivään mennessä oon jo nukkunu kahdet päiväunet. Kumpikaan lapsista ei nuku päiväunia joten on mun onni että mies on tällähetkellä työttömänä ja voi lapsia katsoa kun rouva "sammuu".

Hyäkkis ja Myrtti 9+3
 
Nya
Hei! Vieläkö mukaan mahtuisi yksi toukokuun toukkaa odottava? :)

Mulla on taustalla kaksi keskenmenoa ja yksi onnistunut raskaus, keskenmenojen takia uskaltaudun mukaan vasta nyt.. Päätin kuitenkin, että nyt on aika alkaa nauttimaan raskaudesta! Toivoa, että kaikki menee hyvin ja lopettaa liika murehtiminen! Viikkoja minulla on nyt kasassa 9+5. Varhaisultrassa käytiin viikolla 6+5 ja siellä pieni sydän jo jumpsutti hurjasti. Parin viikon päästä on seuraava ultra, jännittää jo nyt ihan hirveesti! Mun ensimmäisessä raskaudessa todettiin vasta np-ultrassa keskeytynyt keskenmeno.. Se oli ihan hirveetä, kun oli niin pitkään luullut, että siellä pieni kasvaa kehittyy. Alkio oli kuitenkin kuollut jo ihan alkumetreillä, mutta istukka jatkanut kasvuaan ja siksi mulla oli niin vahvat raskausoireet, että en tajunnut minkään olevan pielessä :/ Jouduin kaavintaan ja koko juttu oli tosi raskas kokemus. Seuraava raskaus meni sponttaanisti kesken viikolla viisi. Ja kolmannesta raskaudesta minulla onkin sitten ihana yksivuotias tytär! Viime raskauskin oli rankka.. Vuodin alussa hirveesti ja yksi lääkäri ehtikin tuomita tilanteen kolmanneksi keskenmenoksi. Onneksi näin ei kuitenkaan ollut vaan neiti oli sinnikäs ja pysyi matkassa juuri niin kauan kuin pitikin, syntyi meinaan tasan laskettuna aikana! :)

Tässä raskaudessa ei oo ollut mitään vuotoja tai muuta huolestuttavaa, onneksi! Olo on vain ollut tosi huono, toisin kuin viime raskaudessa. Mutta huono olo on kyllä tavallaan vähän rauhoittanut huolestunutta mieltä.. Oon myös ollut tolkuttoman väsynyt ja nukunkin päivittäin päikkärit esikoisen kanssa.

Teidän juttuja olen lukenut jo pidemmän aikaa ja saanut niistä kovasti tukea ja mielenrauhaa! :)

Nya + Mini 9+5
 
Hei!
Tervetuloa uusille odottajille!

Pahoinvointi ehkä olis helpottamaan päin. Enemmänkin ollut nyt muutaman päivän ajan iltapahoinvointia. En tiedä onko näistä rannekkeista juuri hyötyä mut poiskaan en uskalla ottaa :p

Dopplerilla sain äänet kuuluviin pari päivää sitten <3 Mieltä kyllä rauhottaa kovasti, kun on sen verenvuodon jälkeen pelottanut.

Hammassärky alkoi yöllä.. panadolia ottanut nyt siihen mut pitäis huomenna hammaslääkäriin.. Hyi pelkään oikeesti sitä paikkaa. Ja nyt kun on raskaana niin jännittää entistä enemmän. Voiko puudutteita ottaa tms????

Papumamma 10+2
 
Papumamma Voi hammaslääkärissä käydä ja puudutuksen ottaa. Ainoastaan raskaudesta tulee mainita, sillä käytettävä puudutusaine on eri. Itse kävin pari viikkoa sitten reiän paikkauttamassa ja heti mainitsin raskaudesta. :) Hyvin se menee, vaikka hammaslääkärit on kyl ihan vihoviimeisiä paikkoja, jonne vapaaehtoisesti menisi...
 
  • Tykkää
Reactions: papumamma
Apua, kun tänne on tullu paljon tekstiä!!! Ja mun aivoilla, vaikka kuinka noita luin, niin puoletkaan ei jääny päähän! :D

Vitamiineista: Itse otan pillerit illalla just ennen nukkuun menoo, niin ne ei tuu ylös, ihan vaan vinkkinä!

Ja omaan napaan: Kävin taas tipassa ja 2 päivää sen jälkeen on ollu ihanasti voimia tehdä ja touhuta. Nyt näyttäis tää 3. aamu samalta, kun kaikki muutkin aamut :| Mutta ihanat 2päivää meni hyvin! Jaksaa sit taas tätä pahoinvointia..
Oon ollu hirmu väsyny ja enne sitä tippaa en jaksanu edes kaupassa käydä ja kotonakin vaan huippas...
Verikokeet oli ihan ok, mutta mun pissa oli +++ sokereille ja verensokeri oli koholla, mikä oli hassua, koska en ollu syöny juur mitään koko päivänä ja nekin mitä sain alas, ei ollu kauheen hiilaripitosia... Koitin kysyä asioista, mutta mulle vaan sanottiin, että "maanantaina soitat neuvolaan. Sulle ei voi tehdä sokerirasitustestiä ton oksentelun takia, niin alat mittaan sokereita ite" Eli onko mulla nyt raskausdiabetes-epäily??? Halleluja! Mistä mä nyt sellasen olisin repiny ja miks??? :O
Sitä mä vaan mietin, kun en pystyny pissaan, kun menin tippaan ja vasta 45min sen tipan alotuksen jälkeen kävin pissalla, niin oisko se tippa voinu vaikuttaa siihen sokerin määrään? Mä sain 2 eri pussillista, joista ei oo mitään hajua, mitä ne oli. Toinen, jota alettiin tiputtaan vasta myöhemmin, oli sellasta, mitä oon saanu aikasemminkin ja sen jälkeen olo alkokin vahvistuun, mutta se toinen oli jotain ihan muuta ja ei olo muuttunu miksikään... Että mitä kaikkee ne tiputtaa oikein siellä???
 
Pahaa oloa, hillitöntä väsymystä ja turvotusta edelleen täälläkin. Mulla tulee kaikista pahin olo puoli tuntia sen jälkeen, kun olen syöny jotain. Ja ihan sama, mitä syö. Pieniä annoksia olen yrittänyt, et ei tule ihan täyteen, mut silti tulee se öklö olo. Iltaisin on ihan sippi jo puoli seitsemältä tai itse asiassa väsymys alkaa jo iltapäivällä. Iltaisin vatsa näyttää siltä, kun olisin just menossa synnyttämään, mut kai se energinen keskiraskaus joskus koittaa. Nyt vaan haluis nukkuu seuraavat viikot, jos se vaan olis mahdollista, työt ja lapset kyllä pitää huolen siitä, että lepääminen jää haaveeksi: /

Ollakovai..? ja 10+0 POKS (jotain hyvää maanantaissakin, kun silloin poksahtaa:LOL:)
 
kukkurukuu on hyvinkin voinu tiputtaa jotain sokeripitoista, yleensä noissa nesteissä on natriumia, kaliumia, glukoosia.

vitamiinit vähän vaihtelee, mutta yleensä otan lounaalla, kun pahimmat aamuolot on ohi ja pääsee pian päikkäreille pojan kanssa

Omaa napaa Vaihteleva olotila, välillä ihan hyvä olo, välillä sitten on päiviä, että joka paikkaan kolottaa, väsyttää niin ettei päätä saa tyynystä ylös ja oksettaa. Juuri nyt on ihan ok, mutta suuta kuivaa, vaikka kittaisi vettä litrakaupalla. Sellanen kestokrapula olo. Välipala-taktiikka helpottaa välillä oloa niin hyvin, että voi heittää rannekeet jonnekin nurkkaan, mutta oon vaan miettinyt sitä, että hampaat ei ehkä ilahdu siitä kun koko ajan syö. Muutenkin mulla on joskus ollut ongelmia siinä, etten oo syöny oikein mitään kun mikään "ei käy". Kun on ajatellut syöneensä terveellisesti ja käy sitten hammaslääkäriltä kuulemassa ripitystä, että maitosokeri pahasta, hedelmät ja marjat happamia, pahasta nekin... Nyt oon yrittänyt olla välittämättä hammaslääkäreistä, voi taas kuunnella ripitystä sitten vuoden päästä. Niin ahdistava tilanne aina kun makaan selälläs suu auki joku härveli suussa ja toinen ripittää siinä, etkä voi sanoa yhtään mitään kun ei pysty.

Kiitti ummetusvinkeistä, tuo microlax kuulostaa tehokkaalta - ruokavaliolla ei nimittäin tähän ole merkitystä: Gefilus-mehua on, AB jogurttia ja piimää on, syön pääasiassa ruisleipää vehnää tosi harvoin, lisäksi on mysliä jogurtin päälle, marjoja.... ym. Vettä juon, yölläkin vähintään 2,5dl, kun on niin jano. Että kyllä se on vaan raskauden laiskistamasta suolesta kyse.

9+0 POKS
 
Noniin hammaslääkäriin kohta lähdettävä, hyi! Toivottavasti se "raskaana olevien puudute" On yhtä tehokasta kuin se toinen :D

Ruskeaa veristä vuotoa tuli taas eilen yöllä. Ihan ihme juttu tää.. Dopplerilla kuuntelin kuitenkin heti aamusta ja vauvan sydän lyö... Huomena ultraääni äitipolilla jospa sieltä jotain selviää.

Pahoinvoinnista Pahoittelut kaikille siitä kärsiville, mutta kiva kyllä tietää ettei ole yksin sen vaivan kanssa :D

Ja tuo Jano on kyllä ihan kumma juttu ensimmäisessä kahdessa raskaudessa en siitä kärsinyt, mutta nämä kaksi viimeisintä... Janottaa koko ajan yölläkin.

Mutta nyt tämä lähtee hammaslääkäriin. Paksuja vointeja kaikille.

Papumamma rv 10+3
 
Hei Nya ja tervetuloa joukkoon :wave:! Toivottavasti tämä raskaus sujuu osaltasi niin kuin kuuluu ja toukokuussa on nyytti sylissä :).

Ummetus oli täälläkin vaivana reilun viikon. Aiemmissa raskauksissa ei ole moista ollut. Ruokavalio ja veden lipitysvinkkien lisäksi suosittelivat käyttämään apteekin ummetuslääkkeitä kuten levolacia tai vastaavia. Eivät kuulemma ole vaarallisia. Itsellä meni ummetus ohin ihan vain veden juontia lisäämällä.

Heku ja Maikkki, minullakin on skolioosi ja lisäksi taaksepäin kallistunut kohtu. Skolioosi on aika lievä eikä ole tarvinnut leikkauhoitoa, mutta selkä on jo nyt vähän kipeä. En ole jaksanut pitää selkä- ja vatsalihaksia tarpeeksi hyvässä kunnossa... ja tosiaan Maikkki, minulla ainakin supistukset tuntuvat nimenomaan selässä. En tosin tiennyt, että se johtuu taaksepäin kallistuneesta kohdusta.

Tänään meikälläkin ensimmäinen lääkärikäynti... saas nähdä, tutkivatko, että onko ketään kotona. Pahaolo on aamulla kurissa ja pahenee iltaa kohden. Väsymys on jatkuva vaiva ja se jos mikä, vaikeuttaa elämää :(. Hyviä vointeja kaikille!

väpä ja jaakko kolmonen 10 + 0
 
Heipä hei kaikille! Pakko tulla nyt hehkuttamaan ultrakuulumisia! Tässä ei voi muuta kun hymyillä ja nauraa koko loppupäivä!
Seulan tuloksena riskit on pienet meillä ja mitä luultavimmin saadaan terve lapsi! LA 25.4 menkkojen mukaan ja siinä pysytään. Sikiön koon mukaan tosin LA olisi eri, mutta 3 päivän heiton takia ei muuteta menkoista laskettua aikaa.
12+0 POKS <3
53,7mm pituinen Nökö oli aika eloisa kaveri - nyökytteli, vilkutti ja heilui minkä kerkesi! :D Mitat saatiin tosi hyvin ja helposti silti otettua. Kaikkein parasta oli NENÄ! En tiedä miksi, mutta nauru oli lähellä kun tajusin miten selkeästi kasvot jo erottaa :D Ja kun se nenä oli niin pieni ja söpö!
 
Minut voi sitten myös poistaa tästä ketjusta!

Eilen alkoi niukka rusehtava vuoto ja kävin sitten aamulla neuvolassa, jospa sydänäänet olisi kuuluneet vaan eihän niitä kuulunut.. Lähetteen kanssa UÄ:llä tarkistamaan sikiön tilannetta ja sieltähän löytyi pienen pieni kuollut sikiö, joka vastasi kooltaan noin rv 7. Todennäköisesti kuollut siis aika pian VU:n jälkeen. Huomenna otetaan tyhjennyslääkkeet ja kärvistellään kipujen kanssa..

Parempaa onnea teille muille!
 
Heku Onnea ultrakuulumisista ! <3

En halua olla pessimisti, joten Heku, älä lue mitä seuraavaksi kirjoitan.

Np-ultra ei takaa tervettä lasta, vaikka down-riski olisi pieni. Np-ultrassa jää usein kiinni vammaiset tai kromosomeiltaan poikkeavat lapset, mutta rakennepoikkeamia tai sairauksia voi tulla esiin myöhemminkin, pitkäaikassairaudet ei välttämättä näy np-ultrassa, kun vielä siinä vaiheessa kaikki voi olla normaalia. Mutta ei näihin kannata tutustua, koska on niin paljon kaikkea mikä voi mennä myöhemminkin vikaan ja näkyä vasta rakenneultrassa tai vasta syntymän jälkeen, että parempi vain olla ajattelematta sellaisia. :)


Tähtisilmä :'( :hug:
 
Viimeksi muokattu:
Hei kaikki!

Tämänhetkisen tiedon mukaan esikoinen syntyy 19.5. ja paikkana on KYS.

Eka ultra on marraskuun alussa. Välillä on tosi hyviä päiviä, mutta enimmäkseen väsyttää, väsyttää, janottaa, on paha olo ja oksettaa, pissattaa, turvottaa, ummettaa, rintoihin koskee, väsyttää, hajut etovat, tekee mieli syödä kaikkea tuoretta ja raikasta (kylmä vesimeloni, uijjui) ja väsyttää.

Iso henkinen kukkalähetys ja halaus Tähtisilmälle.


o/ starwars 9+0
 
Voi suuret halaukset ja jaksamista Tähtisilmälle. Ei toivoisi kellekään moista, mutta ei se auta, se voi olla kellä tahansa edessä (itselläkin suurena pelkona koko ajan). Elämässä vaan eteenpäin ja uutta yritystä kun pystyy/voi/jaksaa. <3 Voimia!

Ja siis väpä näin mä olen kuullu ja ymmärtänyt että se johtuisi taaksepäin kallistuneesta kohdusta. Tiedä häntä.

Mulla ois kysymys. Saako varhaisultraan ottaa miehen mukaan? Vaikka se olis ihan siis lähetteellä eikä itse varattu/maksetttu? Toisaalta olis mukava että mies olis näkemässä myös mitä näytöllä näkyy, ja jos taas uutiset onkin huonot niin ei tarvis niitä yksin ottaa vastaan. Hmmm. Oletteko menneet yksin? Eihän se tietty mikään paras paikka ole miehen tulla mukaan kun sisäkautta ultrataan mutta... puolensa kummassakin!
 

Yhteistyössä