Toukomurut 2014 ~ Lokakuussa

Kiitos kaikille kommenteista varsinkin päänsärkyyn liittyen sekä kaikista keinoista helpottaa sitä ennen kuin lääkkeitä popsii. Kiva tietää ettei ole yksin tän asian kanssa.

Ja juu teapot, odotin mahan kasvua, mutta en ihan näin reippaassa tahdissa. Sokerirasitukseen olisi mentävä tällä tai ensi viikolla ja toiste vielä myöhemmin. Heti eka neuvolassa määräsi ja olisko se painonnousu syynä tai ikä tai sit kaksoset, en tiedä.

Kiitos HyökkäysVaunu kun viitsit päivittää ja tarkistinkin vielä sen päivän ni se olikin 3.5 se laskettu, anteeksi vaan tämä välppäys. Se dementia kai täälläkin.

Niitä supistuksia ei vissiinkään muilla ole vielä ollut....

Niin ja hepariinin pistospaikoista ajattelinkin kysyä lääkäriltä vielä tarkemmin. Mutta kiitos siihenkin liittyvistä tiedoista.

Hyvää alkanutta viikkoa kaikille!

Aniviisu nyt vasta se 12+0 hippusilla ( eikä siis eilen)
 
aniviisu:Mulla on kans ollut supistuksia jo viikkoja, viimeks lauantaina kun heitin talvirenkaat varastosta pihalle ja lähdin sen jälkeen lenkille. Joku dementia vissiin vaivaa, kun unohdin mainita.

Joku sivusto myös antoi ymmärtää, että jossain kohti alkuraskautta hormonit aiheuttaa herkästi päänsärkyä.
 
Moikka,

Laitoinkin jo tuossa aikaisemmin viestiä, pääsisinköhän minäkin mukaan kun ensimmäistä odottelen ja laskettuaika olis toukokuussa :)
Olen uusi tällä palstalla, ja uusi muutenkin näissä hommissa, mutta eiköhän se tästä pikkuhiljaa, ja mukava lukea muiden raskauden etenemistä :)

21.5/cheychey/1.lapsi/K-Hks
 
Aniviisu: minä makasin viime raskaudessa 77vrk sairaalassa ja tuota napapiikkiä sain ihan kiitettävästi..
Mulle sanottiin,et ei kannata mahaan pistää,kun mullaki tuli hirveet mustelmat ja ihan kovia pahkuroita nahkan alle. Mulle sit pistettiin tähän kainalo poimuun. Eli kun otat kiinni siitä nahkasta heti kainalon ja rinnan yläosasta,niin siihen. Ei tullu mustelmia eikä pahkuroita.

Verikokeissa pitäs torstaina käydä ja maanantaina olis np ultra. Eilen tuli ensimmäisen kerran oksennettua- ihmeen vähällä tässä on päässykki.

Pahoittelut kaikille menetyksen kohdanneille.

Tillu&Minimii 11+3
 
Maagiset 12rv meni rikki ja olot paremmat; ei enää niin ällötä ja viikkokausien uskollinen kumppanini ummetus on hylännyt minut myös. :) Ei edes turvota enää sitten niin kamalasti, kun maha toimii. Vielä nelisen viikkoa sitten olin varma, että en voi salailla tätä hommaa töissä siihen asti kun haluaisin, mutta nyt tuntuu, että ei ole asian suhteen mitään ongelmaa.

Jos ylihuomisessa ultrassa on kaikki ok, niin kaapista tullaan töissä ulos 1.11.2013 sopivasti muun syyn varjolla ja sen jälkeen kerrotaan sitä mukaan tutuille ja muille, kun asia tulee puheeksi. Erikseen ei aleta asiasta kaikille ilmoittamaan. Mies saa kertoa omalle perheelleen, minä kerron isänpäivänä omille kaukana asuville vanhemmilleni kortilla, johon olen laatinut ukille täytettäväksi ristikon. Ristikon pystysana sitten kertoo "Kohta ukki uudelle". Katsotaan kauan menee, kun tajuavat.. :) Pari luottokaveria toki tietää jo nyt.

Ainoa, mikä raskauden tullessa muiden tietoon itseäni jo etukäteen ärsyttää on se, että en halua (taas) muuttua joillekin pelkäksi käveleväksi mahaksi. Vaikka raskaana olenkin, niin kyllä mulla nyt edelleen ihan muutakin elämää ja omia kuulumisia / mielenkiinnon kohteita on. En siis jaksa jauhaa pelkästään raskaudesta ja vauvoista. Toki jonkun verran asiasta on kiva puhua, mutta ei koko ajan.

Äitiyshousut on jo käytössä, kun ovat vaan niin paljon mukavammat ja tukivyö pitäisi hankkia selälle, koska kärsin jo ennen raskautta jalat alta vievistä selkävaivoista. Pahimmillaan on ollut pakko nauttia kahta eri vahvaa kipulääkettä päällekkäin (joita raskaana ei saa syödä), hakea kipupiikkiä ja silti kävely on ollut pelkkää tuskaa. Kauhulla odottelen, miten selkä kestää kun maha kasvaa.

Raskausarvista vielä sen verran, että ihoa en ole rasvaillut sen kummemmin kuin ennenkään. Esikoisesta ei tullut mahaan arpia ainuttakaan. Äitini (5 lasta) ja siskoni (3 lasta) eivät ole arpia mahaansa myöskään saaneet. Pitää toivoa, että oma ihoni on samanlainen kuin heillä.

Että tällaista tällä kertaa.

Skaardie + Pottu 12+2
 
AAAGHH...Onko mun ihan pakko hommata tukivyö? Se ahdisti niin viime raskaudessa, että oli parempi olla ilman, mutta nyt särkee alaselkää niin, että on välillä vaikea nousta istualtaan ylös tai nostella esikoista. Uugh...kiitos taaksepäin olevan kohdun, kaikki tuntuu selässä.

Verikokeessa käyty, jestas sentään, 5 putkea verta + sairaalabakteerinäyte, kun oon ollu sairaalahoidossa ulkomailla 2005 jälkeen vaikka kai se kenties otetaan, vaikka olisi ollut suomessakin muuten kuin synnyttämässä. Sillain huvittaavaa tietysti, tuli myöhemmin mieleen, että aika turha niiden on B-hepatiittia tutkia siitä verestä, kun oon saanu sitä vastaan rokotukset, mutta samapa tuo... Joko muisti pettää tai sitten vuonna 2011 ei otettu noin paljon näytteitä.

hiulu 10+1
 
Multa otettiin 8 putkea viime viikolla, ei tasan ole ennen noin paljoa haluttu. Mä tyylilleni uskollisena pyörryin kokeiden oton jälkeen, nyt oli onneks hoitaja joka ymmärs mitä pitää tehdä. Yleensä kun saanut ite sit keräillä itteeni (eikä ne tienny ees mitä tehdä kun lapsi kerran pyörtyi verikokeden jälkeen).
 
Minulta puolestaan otettiin yhdeksän putkiloa, mutta siinä oli mukana seulanäyte, tutkimusnäytteitä Kuopion yliopistollisen sairaalan tutkimukseen ja kilpirauhasen vajaatoiminnan kontrollinäyte. Vaikka käyn säännöllisesti verikokeissa, niin ei se kyllä ikinä mikään herkullinen tilanne ole.

Kuukaudessa kilppariarvot olivat huonontuneet yllättävän paljon ja yllättävän nopeasti. Vajis aiheuttaa muutenkin väsymystä, niin nyt tuntuu etten jaksa ottaa askeltakaan.
 
Mulla kans hiukset rasvottuu nykyään tosi nopeasti. vielä korostuu kun alkaa vaaleisiin hiuksiin tulemaan tummempaa juurikasvua, kun en oo nyt viittiny värjätäkkään. näpyistä;niitäkin on ollut sillontällön muutamia mutta nyt kans ilmestyny juurikin poskiin!

Huomenna olis np-ultra mitä jännityksellä odotan! :)
Joshu&muru 12+3
 
Multa otettiin vaan ne normaalit näytteet ja silti vietiin 5 putkea verta. Byäh, minähän voin pahoin jo hemoglobiinitestin jälkeen niin voitte vaan kuvitella miten valkoisena olin tuon koettelemuksen jälkeen :D
Hoitsu oli tosi pätevä, vähän vanhempi venäläinen(?) rouva, neula ei tuntunut yhtään ja oli tosi nopea toimitus, mulla vaan meinaa taju lähteä. Onneksi hoitaja oli tilanteen tasalla ja kiepsautti mut jalat pystyssä loikomaan..

Ylihuomenna olisi sitten ensimmäinen ultra.
 
Hiukset rasvoittuu hirveesti, iho on taas puolestaan melkein parempi kuin yleensä - tosin vaihdoin jokin aika sitten myös garnierin päivittäiskuorintaan + saman valmistajan rasvasen ihon voiteeseen niin oon ollu tyytyväinen. En tiedä kumpi ihoa nyt pitää siistimpänä, raskaus vai eri tuotteet, mutta eipähän ole ainakaan isoja pahkura finnejä, mitä mulle herkästi tulee...pieniä näppylöitä siellä täällä, mutta en välitä niistä :)

Minäkin kuulun niihin, jotka pyörtyy tai ainakin heikottaa herkästi veren ottamisen jälkeen, nyt ei ollu mitään ongelmaa ja osaava täti olikin, ei tuntunut juuri missään tuo 5 putkea. Viime raskaudessa sen sijaan meinasin pyörtyä hemoglobiinin otosta :D. En kylläkään voinu katsoa, kun se sitä verta otti...Hölmöä sinänsä, esikoinen käy säännöllisesti verikokeissa, 2v. suhtautuu siihen paremmin kuin äitinsä! Katsoo aina hiljaa ja mielenkiinnolla mitä tehdään ja minäkin kyllä voin sitä katsoa, kun lasta pistetään, mutta kun omasta kädestä otetaan niin ei pysty.
 
Nyt alkaa kyl pikku hiljaa väsymään tähän pahaa oloo. Kovasti toitottelen itelle et ei tää kestä kovin pitkää enää kun pitäis helpottaa. Mut ei tehoo enää. Kuukauden tästä ollaa jo kärsittykin tätä oloa :(

Nälkä olis koko ajan ja kaikkee tekis mieli mut ne ei maistu samalta kuin ennen ja sit jää aina paha maku suuhun.
Onko muilla makuaisti muuttunnut?

hiukset itellä kans hiukset alkannut nopeampaa rasvottuu kuin ennen. Naama nyt pysynnyt samana ei mitää ihmeempiä tullut.

parin viikon päästä olis ultarin. Voikun aikan menis ripeesti
näkis pikkuisen taas massus <3

Rv 9+4
 
Pitkästä aikaa kuulumisia...Tänne on tullut paljon asiaa, ensinnä toivotan paljon voimia surua kohdanneille.

Ihon rasvauksesta sen verran, että ensimmäisessä raskaudessa ei tullut yhtään raskausarpia mihinkään. Rasvailin tuolloin vatsaa jonkin verran perusvoiteilla. Nyt ajattelin hankkia BioOilia, jota monet on minulle kehuneet. Tuon pitäisi tehota niin ennaltaehkäisyssä kuin myös arpien vaalennuksessa. Odotettavissa on kuitenkin iso maha, koska se ensimmäisessä raskaudessakin oli melko iso ja silloin oli vain yksi vatsaa asuttamassa.


Migreenistä ja päänsärystä, minulle lääkäri sanoi että monilla raskaushormonit aiheuttaa migreeni-tyyppistä päänsärkyä, vaikkei mitään migreeniä muuten olisi ollutkaan. Minulla tätäkin on riesana ollut ja koska Panadol ei minulla auta, lääkäriltä tarkistelin Buranan käytöstä ja hän kertoi että vasta viimeisellä kolmanneksella Buranaa on syytä välttää. Eli onneksi vielä voin Buranan napata, ettei tarvi ihan kärvistellä koska tuo särky on todella kovaa.

Ihosta, minulla tulee muutenkin kyllä joskus näppyjä, noin yksi finni kuukaudessa mutta nyt on ollut reilummin. Oikein kiva, onhan tässä pahoinvoinnin plus päänsärynkin takia todella hehkeä olo, silmänaluset on aivan mustat ja naama muuten kalpea niin pääsee todella oikeuksiinsa tuo kukkiva iho. :LOL:

Pahoinvoinnista, se on edelleen riesana. Minulla on myös sitä ongelmaa, että makuaisti ja hajuaisti tuntuu erilaiselta, ruoat maistuu jotenkin toisaalta kaikki samalta ja herkästi jää jotain makuja pitkäksi aikaa suuhun tai kurkkuun kummittelemaan. Samoja ruokia ei oikein pysty syömään, vaan kun tänään syö vaikka lihakeittoa niin sitä ei sitten parane kokeilla pitkiin aikoihin uudelleen. Mielikuvitusta tämä vaatii, kun osaa ruoista ei voi edes kuvitella valmistavansa itse. Jonkin verran olen pystynyt syömään valmisruokia ja sitten se on sitä leivän ja hedelmien napostelua. Onneksi ruoka kuitenkin maistuu jollakin lailla, vaikka oksettaa melkein joka päivä ja silloin kun se oksettaa niin se on koko päivän, lisäksi yölläkin yököttää. Saisi tämä jo todellakin väistyä, nyt tätä on jo yli kaksi kuukautta kestänyt. Migreenit ei todellakaan ole auttaneet asiaa.

Mulla on kyllä ollut todella ärtyisä ja stressaantunut olo, varmaan koska odotan ja jännitän sitä maanantaina olevaa ultraa niin paljon. Senhän pitäisi olla niskapoimu-ultra, mutta koska viikkoja on tuolloin jo 13+1, se on kai jo liian myöhäistä tuolle. Mutta pääseepä joka tapauksessa tietämään, mitä siellä oikein tapahtuu. Doppleria en ole edes uskaltanut harkita, koska olisin varmaan valmis hullujenhuoneelle, jos en molempia sydänääniä heti löytäisi. Vaikka toisaalta eipä tämä tietämättömänä hermoilukaan herkkua ole.
 
Viimeksi muokattu:
Mahtavaa saada täältä vertaistukea. :heart: Ja syvä osanottoni surun kohdanneille. :(

Uusi toukokuussa lisääntyvä (mikälikaikkisujuuhyvineikälapsisynnyetuajassataiettäseyleensäsyntyyjnetiedättehäntenämäjossittelufiiliksetkuneiuskallauhmatakohtaloaolemallaliianvarma...) odottaja ilmoittautuu.

Etusivulle päivitettävä rivi; Ziguna LA 16.5./28/3. lapsi/OYS


Ensimmäisen lapseni sain 18 vuotiaana, toisen viitisen vuotta myöhemmin. Edellisestä synnytyksestä tulee kohta kuluneeksi sen viisi vuotta, joten täällä taas - maha pystyssä - viiden vuoden välein. :D

Ziguna ja vauvamaha 10+4
 
Viimeksi muokattu:
Petram mulla on just toisin päin, ei tee mitään mieli kun ajatuskin kuvottaa, mutta sitten kaikki on ihmeellisen hyvää mitä syön! :D Toivon kyllä todella myös että tää ällötys loppuisi tuohon rv12een mitä muutenkin hartaasti odottelen. Aika monella se täälläkin on jo käsillä!

Mulla on ollut nyt pari päivää juilimista alavatsalla, vuoroin molemmilla puolilla. Ei mitään kovaa mutta kuitenkin pistää pelottamaan. Vielä maanantaihin asti pitäisi odottaa ultraa. HUOH! Arzonared luulen että neuvolassa on kyllä huomioitu sen ultran sopiva ajankohta kun se on kuitenkin kaikkien oikeus siihen seulaan päästä. :)

Tervetuloa mukaan Ziguna! Meillä 2pv eroa viikoissa. :)

Aunilotta & Mössy rv 11+0 !
 
ARZONARED Mulla viimeviikolla selvisi että mahdollisesti pidemmällä raskaus. huomenna ultra ja raskaus saattaa olla juuri tuon 13+1(piti olla 11+6). Mutta, Lääkäri sanoi että np ultra onnistuu vielä tuolloin :)

Pahoinvointi tääläkin aivan hirveää, varsinkin viime ilta, yö ja tää aamu. Näköjään tässä raskaudessa sama kaava kuin edellisessä pahoinvointi alkoi 7 vikkolla ja jatkuu edelleen. Todennäköisesti sinne 15rv -16rv asti. Onneksi on kuitenkin välillä yksittäisiä parempia päiviä.

Vuotaminen jatkuu täällä säännöllisen epäsäännöllisesti. Hematoomia tms ei viime ultrassa löytynyt. Nyt on enään ruskeaa ja hyytymiä. Th epäili jos olisi alkanut kaksoisraskautena ja mennyt aikaisin kesken. Mut mistään ei varmuutta. Pääasia että vauva voi hyvin. Eilen sykkeet kuului normaalisti.

Kaikille pahoinvoinnista, päänsäryistä ja vaivoista kärsiville parampia päiviä toivotellen :)
 
Heippa,

täällä yksi vertaistuen kaipaaja ilmoittautuu mukaan. Perjantaina on edessä ultra ja pelottaa jännityksen ohella. Vatsa on selvästi kasvanut ja puolitutut ihmiset supisevat selän takana "onko tuo raskaana", eli jotain siellä varmasti on, mutta onko ihan oikeassa paikassa. Ja onko kaikki varmasti hyvin... Odotan niin kovasti että voin isosiskoille kertoa...

Pahoinvointia oli ja meni. Nyt on pysynyt aisoissa. Rasvaisia ruokiaen pysty syömään, satsumia ja salaattia senkin edestä sitten. Ja karkki kyllä maistuu.

Sit on ollut "kiusana" tosi niukkaa ruskeaa vuotoa. Siitäpä sit oon päätellyt et vois olla kohdun ulkoinen... Pessimisti ei pety, tai jotai.

Ja joku mietti noita supistuksia, mulla on kyl ollut. Varsinkin jos selälläni makaan kauan, masu ilmoittaa että aika vaihtaa asentoa.

Etusivulle saa päivittää:

laurora/ LA 5.5./ 31v/ 3.lapsi/ SATKS
 
Nyt jos muistaisin mistä täällä on ollut puhetta. Jo pari kertaa päivitellyt vaan omia kuulumisia.

Elikkäs Raskaus arvista Rasvailin kyllä perusvoiteilla mahaani esikoisen kanssa. Pysyi piilossa puoleen väliin asti, jonka jälkeen järkky nopee mahan kasvu saikin mahan repeilemään oikein kunnolla. Rasvauksista huolimatta :/

Ihosta Sama kun esikoisella, tehorasvoilla läträillään. Naama hilseilee kuivuuttaan. Mutta sitä mukaan näppyjäkin riittää sitten niillä ei kuivilla kohdilla :/ Huoh.. Tällä kertaa ei vaan meinaa konstit riittää, saas nähä joutuuko tästä lääkäriin soittelemaan.

Kun taas hiukset tuntuu kyllä rasvoittuvan tosi nopeesti.

Neuvolaan rv 16 ja rv 22 + rakenne ultra rv20. Jonkun verran nyt tiedossa tulevia odotettavia päiviä :)

Vaihtaakos ne muuten laskettua aikaa vielä rakenne ultrassa? jos siellä suuria muutoksia näkyy??

Lisäystä:
Pahoinvoinnit suurimmaksi osaksi kadonneet. Enää ällötyksiä tulee joistakin ruuista, ihan ajatuksen tasollakin. Ennen suurta herkkua olleet suolaset naposteltavat ällöttävät jo pelkästään ajatuksenakin, mutta myöskin syödessä. Onhan se toki hyvä että näinpäin.
Eipähän tule turhaan mässäiltyä. Kun ajatuskin tekee pahaa. Vaihtunut sitten kasviksiin, hedelmiin, marjoihin ja niitähän saa melko huoletta napostellakkin :)
Kumma vaan ei painossa näytä muutosta vaikka terveellisimpiin ruokiin on vaihtunut.
 
Viimeksi muokattu:
Petram. Samoilla linjoilla ei oikein jaksais tätä pahaa oloa ja oksentamista mulla alko kuvotus viikolla 4 ennen kun tiesin ja viikolla 5 oksentaminen yli 5 viikkoa on oksennettu alkaa riittää.
Eilen oli neuvola ja sydänäänet kuulu hyvin :) olisivat laittaneet sokerirasitukseen, mutta ei pysy se litku sisällä joten aika turhaa.... Omaseurannassa sitten ollaan monta viikkoa. Ikinä ei sokerissa mitään ole ollu ja lapsetkin olleet pieniä...
 
Arizonared, mulla on kans makuaisti muuttunut! Tai lähinnä koko ajan on tosi paha maku suussa eikä se lähde pois. Purkka, pastillit yms maistuu ihan yhtä pahalle.. Juuri mitään ei haluta syödä ja ruoka-aineet, jotka menee alas vaihtelee vähän väliä. Esim pari päivää söin mustikkasmoothieta, mutta nyt ajatuskin ällöttää. Toivottavasti tämä pian helpottaisi!

Mulla iho ei ole rasvoittunut normaalia enempää, joitakin näppyjä on ollut.

Oletteko te muut jaksaneet liikkua alkuraskauden aikana? Mä en oo jaksanut muuta kuin aika lyhyitä kävelylenkkejä ja vähän jumppaa sen päälle kotona. Monesti on niin heikko olo että vartin kävelyn jälkeen on ihan poikki... Vähän pelottaa miten selkä jaksaa tällä menolla, mulla kun on skolioosi ja pitäisi liikkua paljon jotta selkä pysyy kunnossa eikä kipeydy. Toisaalta oon kyllä "antautunut" raskaana olemiseen -syön mitä vaan pystyn ja liikun sen verran mitä pystyn. Eletään terveellisemmin sit kun pahoinvointi hellittää :)
 
Juu, kyllähän ne varmaan tietää siellä millä viikoilla np-ultra vielä onnistuu. Pitäisi jättää vähän vähemmälle tuo googlailu, voisi stressikin helpottaa.

Tänään palasin taas sairasloman jälkeen töihin ja menihän se, kun välillä kävi yökkäilemässä. Nyt olisi sitten neljä yövuoroa ennen maanantain ultraa, saas nähdä kuinka kahjopäisenä sitä sinne sairaalaan menee kun tahtoo yövuorojen jäljiltä olla vähän herkillä ja siihen päälle tämä raskaushöyryäminen. No, eiköhän ne ole tottuneet pillittäviin eukkoihin siellä.

aoko, tuo makuaistin muuttuminen on kyllä inhottavaa. Jotenkin tosiaan kaikista ruoista jää sellainen sama, paha jälkimaku ja se pistää kyllä kakomaan väliin pahasti. Jos hernekeitto ja appelsiini maistuu aika samalle, niin ei se ihan taida normitilanne olla. Itse en uskalla edes nyt maistella niitä ruokia, mitä ehdottomasti haluan myöhemminkin syödä koska pelkään etten sitten saata niitä enää ikinä maistaa.

Liikkua olen jaksanut ihan liian vähän, rauhallisia kävelyitä koirien kanssa lähinnä. Muutaman kerran olen pyörälenkillä käynyt ja se kyllä tekisi hyvää, mutta mistäs sitä virtaa saisi ladattua? Olen pyrkinyt kuitenkin tekemään laiskottelusta edes jotenkin hyödyllistä ja kutonut kasan sukkia sohvapottuillessani.

Selasin tuossa näitä omia postauksia ja totesin että olen muuttunut peruspositiivisesta ja iloisesta ihmisestä kamalaksi valittajaksi. No, odotan innolla sitä luvattua hehkeää ja hehkuvaa keskiraskautta. Viikkojen puolesta siellä hollilla ollaan, nyt taitaa olla jo 12+3. Jos ei tässä sitten käy niin että kaksosia odottavana vauveleitten aikaansaamat hehkut kumoaa toisensa ja olen koko loppuraskauden tällainen nuupahtanut, mustilla silmäpusseilla varustettu, äkäpäinen emäntä.
 
Tänään oli np-ultra, Kovasti oli vilkas kaveri ultrauksen ajan ja nukahti sitten ku lopeteltiin. Ihanaa<3 Vauva vastas viikkoja 12+5. Turvotusta n.1,4mm, kaikki hyvin. Jatkuvaa odottelua, nyt sitten seur neuvolaa odotellen :)

Liikuntaa jaksanut harrastaa lähes yhtälailla kun aiemminki. Ruoka maistuu nykyään sen verran hyvin että joutaaki vähä liikkua. Tunnin kävelyjä useampi viikossa, body pumppia ja kuntosalia, tokikin painoja vähennellyt ja fiiliksen mukaan mennyt. Neuvolassa ehdottivat mamma- vesijumppaa mutta ehkä sitten kun alkaa masu vähä kasvaan niin "kehtaa" littyä joukkoon.. :)
 

Yhteistyössä