Toukomurut 2014 ~ Tammikuussa

Tänään käyty rakenneultrassa ja vauvalla kaikki kunnossa.
Semmoinen reilu 400 grammainen ihanuus siellä köllötteli. Mahan muodosta viime aikoina päättelin, että olisi poika tulossa ja niinhän sieltä onkin.

Eli meille on tulossa toinen poika. Ikäeroa tulee olemaan semmoinen 1 v ja 7 kk.
Nyt vaan vauvan huonetta sisustamaan :)

Mammaksi85 21+2
 
Hei!

Minäkin nyt mattimyöhäisenä olisin tänne liittymässä. Lueskellut olen pitemmän aikaa, mutta en ole saanut rekisteröidyttyä.
Eli
20.5. Eepos/36/1.lapsi/Ulkomaat
Rakenneultra oli vastikään ja siellä saatiin tyttöarvaus

Raskaus on mennyt hyvin. Alkuun oli rajua pahoinvointia, keskiraskaus taas ollut varsin auvoista. Joulun aikaan olin kolme viikkoa lomalla ja töihin palatessa tuntui ero, että väsyy jo eri tavalla ja koko päivän istuminen koneen ääressä ottaa voimille.

Todella paljon vertaistukea olen saanut jo lukuaikana teidän keskusteluista ja nyt halusin lopettaa tämän salamatkustajana olemisen.

Eepos 22+2
 
  • Tykkää
Reactions: HyäkkäysVaunu
Nya
Kiitos Hyökkäysvaunu kun jaksat päivitellä listoja! :) Ja aika kurjalta kuulostaa et oot joutunu koko raskauden ajan kärsimään menkoista :|

Onnittelut taas kaikille hyvistä ultra kuulumisista! :)

Aika poika voittoista näyttäis täällä olevan :D

Mä kävin tiistaina lääkärissä.. Kohdunsuu kuulemma hieman "repsottaa" (APUA!), mut ei kuulemma mitään tavatonta kun oon toissynnyttäjä ja edellisestä synnytyksestä on niin vähän aikaan.. Vähän alko kuitenkin jänskättää :O Otettiin näyte alapäästä ja eilen kiikutin varmaan neljä putkea pissaa labraan, lisäks piti viel siellä paikanpäällä antaa yks näyte :O Jos mitään tulehdusta ei löydy, mikä lietsois niitä kipeitä suppareita, niin saan ajan äippäpolille ja siellä sit ultralla tsekataan kohdunsuu ja kaulan tilanne tarkemmin. Phuuh, pitäis kuulemma ottaa rennosti ja lepäillä mahdollisimman paljon.. Helpommin sanottu kuin tehty ton 1v 4kk tytsyn kanssa :whistle: Muutenkin alko aika kovasti stressamaan tää tilanne, se tietenkin sit vaan pahentaa niitä suppareita. Kauhee oravanpyörä! Toivotaan et labrojen tulokset tulis jo tänään, eikä vasta huomenna! Tosi kiva lääkäri oli kyllä mulla! Harvoin enää nykyään tuntuu löytyvän tuollaisia lääkreitä jotka oikeesti kuuntelee ja joita oikeesti kiinnostaa! Hyvä mieli jäi, vaikka asia olikin hieman ikävä!

Nya + Ilo (23+5)
 
Kiva, HyakkaysVaunu, kun pidat ylla listoja. Listaan voisi paivittaa, etta meille on tulossa tytto ja etta synnytan OYSissa, vaikka he eivat viela sita tieda.

Mulla on mennyt viime paivat synnytyspelon kourissa. Olen haalinut kaikenlaista informaatiota, itkenyt useaan otteeseen, harkinnut pelkosektiota ja mm. ilahtunut siita, etta OYSissa on synnyttajien kaytossa amme: vesi on mun elementti. Mun pitaa tsempata viela puoli toista kuukautta, ennen kuin paasen pelkopolille. Kehittelen myos narastysta, joka ei ole vaivannut mua koskaan aikaisemmin ja hantaluu kiukuttelee kaiken aikaa. Muuten kaikki on kohdillaan.
 
Hei Tiburona - kannattaa varmaan pysytellä poissa palstoilta missä kerrotaan noita hurjia synnytystarinoita. Itsekin erehdyin joitakin sellaisia tarinoita lukemaan pari kuukautta sitten ja sain kehitetyä itselleni melkoisen synnytyskammon siinä samalla. Se palstojen ja tarinoiden lukeminen vaan pahentaa asiaa.

Meillä on muuten melkein sama aikataulu paluumuuton suhteen =)

Teen itsekin vielä ulkomaankomennusta, mutta koska lentelen säännöllisesti myös suomessa ja olen suomen sos turvan piirissä niin olen käynyt neuvalassa yms. tutkimuksissa suomessa. Vielä on reilu kuukausi edessä, mutta sitten pääsen pysyvästi kotimaan kamaralle. Sitä odotan jo tuskissani, sillä mulla raskaus vaikuttaa kykyyn esim. istua pitkään paikoillani. Lentokone on kaikista pahin paikka istua - ihan kuin mun takapuoli olisi allerginen sille penkille!

Maanantaina on meilläkin vihdoin rakenneultra! Innolla odotan, että saamme kuulla lapsen sukupuolen. Kumpikin on tervetullut, mutta olisi jo kiva saada kuulla että kumpaa odotamme. Terveys on kuitenkin se tärkein asia - mutta en osaa olla niin pessimistinen että kovasti etukäteen pelkäisin.
 
tiburona ja minttumaari lukekaa myös niitä muita kertomuksia, minä henkilökohtaisesti nukahdin synnytyksessä ja epiduraalin jälkeen en tuntenut juuri mitään :D kesti kokonaisuudessaan vain 5h. Itse synnytys siis, monia muita asioita siinä olikin, mutta ne ei liity tähän...Vauva oli etuajassa, mutta lähes täysiaikaisen kokoinen kuitenkin 48cm, 2900g. Ei ne aina ole kauhukertomuksia.
 
Mulla on taas ihan päinvastanen reaktio noihin synnytyskertomuksiin :D Telkkaristakin on pakko katsoa kaikki mahdolliset synnytysonjelmat kun ne on niin mielenkiintosia! Tulee itsellekin hinku jo päästä synnärille kärsimään :D En jaksa murehtia mistään riskeistä tai ongelmista, vaikka ensisynnyttäjä oonkin. Luotan siihen että kätilöt osaa hommansa, ja että saan tarvittavat kivunlievitykset.. Vaikkakin haluan selvitä mahdollisimman vähällä... Esim. en ole ollenkaan varma, että haluanko edes epiduraalia?
 
Täällä poksuu 21+0, varmaan olis viimein puoliväli tavoitettu! :)

Tosi kiva on ollut lukea teidän kokemuksianne ja antamianne vinkkejä, vielä kun niitä muistaiskin sitten kun tulevat ajankohtaiseksi. Ja Hyökkikselle iso kiitos päivityksistä sekä tsemppiä muuten!

Mulla on edelleen ollut oikein hyvä olo jonkinlaista väsymystä ja joitakin huonoja öitä lukuunottamatta. Tuntuu että vaan leijuis jossain. Hankalaks tän tekee se, että itse haluis olla vaan hyvällä tuulella ja nauttia olostaan, mutta muilla ei selkeesti ole ihan samanlainen olo ilman näitä hormoneja. Millään en haluis alkaa vänkään niiden kanssa asioista, jotka ei nyt vois vähempää kiinnostaa, mutta välillä vaan on pakko. Että pitääkin olla hankalia sukulaisia, höh.

Tänään jatkuu taas opiston pilates, jännä nähdä kuinka jaksan mukana. Onneks meillä on tosi kiva opettaja, jolle kerroin kyllä jo syyskaudella ja se kyllä osaa ottaa tän raskauden huomioon ja varmaan kertoo jos jotain ei kannata enää tehdä vaikka periaatteessa pystyiskin.
 
omaa napaa nyt, mutta rakenneultrassa käyty! Kaikki ok, poika tulossa. 21+4 ja painoarvio 410 grammaa.

Eli minulle saa päivittää

25.5.
Kana / 24 / 1.lapsi / OAS
Poikavauva


OAS saattaa kyllä vaihtua vielä OYS:an, mutta ei tarvi vaihdella mitään :)
 
lahopää minä en halua epiduraalia toiste, juuri siksi, että sitten ei tuntenut oikeesti mitään - kätilön piti kertoa, koska täytyy ponnistaa jne. Haluan jotenkin itse hallita tilannetta niin paljon kuin pystyy, peloista kärsiville sitä sen sijaan suosittelen. vaikka ei ne kai uudelleen synnyttäjille epiduraalia ensimmäiseksi tarjoakaan. Ja viimeksi menin sillä kaavalla, että sen mukaan pyydän puudutteita jos siltä tuntuu, mutta että en automaattisesti ota - mutta otinpa sitten kuitenkin ;)
 
Ihan vastoin teidan ohjeita luin eilen ketjun sektion aiheuttamista komplikaatioista. Ei ollut kivaa luettava - ei sektiotakaan mulle! Kehitin illaksi hysterian, joka meni niin pitkalle, etta rauhoituin. :) Nukuin jopa yon hyvin. Ihmeellinen on ihmismieli.

Mun kammoon vaikuttaa eniten omat huonot kokemukset terveydenhuollosta + yksi lahipiirin tapaus, jossa synnytys todella meni pieleen ja vauva vaurioitui pysyvasti. Ei siita sen enempaa - suurin osa synnytyksista todella menee hyvin (paivan mantra). Enaa en aio lukea synnytyksista yhtaan mitaan ennen maaliskuuta.

Minttumaari*, mulla on sama pulma istumisen kanssa. Mulla ei ole koskaan aiemmin ollut ongelmia hantaluun kanssa, mutta nyt lentokoneen ja auton penkit on tunnin jalkeen yhta tuskaa. Tanaan mulla on palaveri pehmeilla matalilla sohvilla ja sen jalkeen lento - ei hyva. Mut kylla se kiehnaamalla menee. :)
 
Lennoista ja pitkistä automatkoista. Lääkäri kertoi minulle, että istuminen ja paikallaan oleminen aiheuttaa veritulpan riskiä. Luin myös täältä kaksplussan sivuilta aiheesta (matkustaminen ja raskaus). Siksi pitkillä lennoilla/automatkoilla pitäisi nousta seisomaan/pysähtyä riittävän usein. Minulle suositeltiin ottamaan pistosta ehkäisemään veritulppaa (klexone niminen lääke). Sitä pistetään matkustuspäivänä tuohon navan läheisyyteen. Nyt on sitten piikkejä varastossa... Onko teille työn takia paljon lentäville kerrottu aiheesta?

Olenko ainoa joka ei halua tietää etukäteen vauvan sukupuolta? Me olimme taas tays:ssa ma:na kontrollissa (joka kk) ja siellä lääkäri naureskeli, "minäpä nyt tiedän kumpi teille on tulossa, näkyy oikein hyvin, älkää itse katsoko ruutua." Tosi kiva virolainen lääkäri!! :) Kaikki kunnossa - sektio tulossa. Ensimmäinen sektio tehtiin vajaa 5 v. sitten ja silloin kaikki sujui hyvin. Toipuminen on ilmeisesti vähän vaikeampaa kuin normisynnytyksessä, mutta sekin riippuu niin tapauksesta. Mitään kun ei voi tässä asiassa ennakoida. Turhaan etukäteen lietsoo hirveitä kauhutarinoita, kun se voi mennä myös erittäin hyvin.
Nuutti 24+3
 
Mulla lukee papereissakin että epiduraalia ei saa laittaa. Esikoisen kohdalla se laitettiin ja se kyllä vei kivun ja tunsin koska piti punnertaa, mutta jalat ei pitäny kun yritin vessaan mennä ja sain allergisen reaktion jonka seurauksena raavin jalat ja selän verille (mies ei ymmärrä vieläkään miten joku ylettää edes raapimaan oman selkänsä niin täydellisesti joka puolelta).

Mielialalääkitys aloitettiin uudelleen, on varmasti parempi vauvalle ja muillekkin lapsille että olen tyynempi kuin tälläinen hermoraunio.

hyäkkis & Cthulhu 23+3
 
Kiitos vinkeistä. En tosiaan ole saanut mitään ohjeita lentomatkustamiseen - tai no sen kymmenpia kuin mitä nyt yleensäkin annetaan. Eli välillä pitää jaloitella tai jopa ihan jumppailla istumalihaksia.

Mulla ei ole varsinaista synnytyskammoa. Sen sijaan pelottaa, että synnytys tulee olemaan nopea. Olen yleensä aina ihan reippaasti nopeampi liikkeissäni kuin muut - ja olen itse aikanaan syntynyt syöksymällä... pelkään, että sama saattaa toteutua omassa synnytyksessä ja koska matka sairaalaan voi kestää liikenteen mukaan yli tunninkin, niin pelkään sitten synnyttäväni autoon. Järjellä ajatellen se taitaa kyllä olla ihan turha pelko ensisynnyttäjälle. =)

Joka tapauksessa mulle tulee synnytystapa-arvio selkävamman vuoksi ja siinä samalla aion sitten puhua tästäkin pelosta. Oli se sitten ihan hullua tai ei.

Mutta jos synnytys etenee normaalisti pitkän avautumisvaiheen kautta, niin muakin kiinnostaa se lämminvesiallas ihan todella paljon. Musta kanssa tuntuu, että lämmin vesi auttaa kaikkiin vaivoihin ja siksi olisi ihan lilliä lämpöisessä vedessä odottelemassa avautumista.


Mun vatsa on ihan valtava. Oon itse hukannut kohdun reunan (tuntuu että koko vatsa on ihan kova) eli kohdun korkeutta en osaa itse enää sanoa. Painoa on tullut jo kuutisen kiloa - ja kyllä se mun mielestä on tossa vatsassa ihan kokonaan. Voin siis periaatteessa pukea edelleen vanhoja vaatteitani ja niitä käytänkin, mutta esim. suorissa housuissa mulla on napit siirretty ihan reilusti pois paikoiltaan.
 
Muakin jännittää tuo automatka sairaalaan, välimatkaa 60km, enkä kuitenkaan haluais liian aikaisin lähteä sinne makoilemaan, vaan yrittää olla kotona niin pitkään kuin mahdollista.. Mutta luulen että säikähdän jo ensimmäisiä supisuksia :D Mutta onneksi tässä on aikaa suunnitella :)
 
yh, viimeinen sokerirasitus käyty ja kyllä ei yhtään harmita, ettei enää koskaan tarvitse sitä litkua juoda. Pahinta oli kuitenkin se, että tällainen kofeiiniaddikti joutui lähtemään ihmistenilmoille ilman aamukahvia:D

Mua jännittää synnytys siinä mielessä, et tajuaisin lähteä ajoissa sairaalaan enkä jäis kotiin kuulostelemaan -kaikki vaan käy aina niin nopeesti ja sit tuleekin kiire. Tuskallisia on omat kokemukset kyllä olleet, kun en ole puudutuksia ehtinyt saada, mut hyvillä mielin niitä kyllä muistelen, on ne vaan elämän huippuhetkiä kun syntyy uusi elämä. Kauhutarinoita ei tosiaan kannata liikaa miettiä, jokainen synnytys on omanlaisensa ja useimmiten siitä kyllä jää hyvät muistot.

Eilinen päivä oli yhtä harkkasupistusta, onneksi ensi viikolla on lääkäri, niin näkee onko ne jo tehnyt tuhojaan kohdunsuulle, hope not, koska työt on sillä mallilla, et s-lomalle ei voi jäädä.

Ollakovai..? ja 24+2
 
Automatka sairaalaan on täälläkin tosiaan pitkä. Joko 100 tai 120 kilometriä, ajallisesti kuitenkin suunnilleen sama matka. Onko kellään kokemusta Oulaskankaasta tai Oulusta synnytyssairaalana? OYS:sta olen kuullut viimeaikoina paljon juttua, että on kovin täyttä. Kuitenkin se olisi yliopistollinen sairaala ja muutenkin tutumpi paikka kuin Oulaskankaan aluesairaala. Millä te olette menneet/ajatelleet mennä sairaalaan? Omalla autolla/taksilla? Ambulanssilla?

Selkäkipu on tullut minulle. Jotenkin tuntuu typerältä, että jo nyt tuo vauva painaisi niin paljon jotain kohtaa tuolla, että iskias vaivaisi. Pari-kolme tuntia jaloillaan ja tuntuu, ettei enää liikkeelle pääse.. Kipu säteilee selän lisäksi sitten vielä tuonne jalkoihin. Selässä ei ikinä ole ollut mitään vikaa, joten raskaudesta kai se johtuu.

Mielihaluja on ollut lähinnä kirsikkatomaatit ja kiivit. Samoin tekisi mieli hirveästi viinirypäleitä, mutta en kyllä osta, kun tulee syötyä sitten varmasti kaikki kerralla.. Yhtenä yönä teki mieli hirveästi suolakurkkua ja paahtoleipää :D

Hankinnat on isot tehty lukuunottamatta vaunuja. Useammistakin olen kyllä kysellyt, mutta ihmisillä on joku ihme tapa laittaa vaunut myyntiin esim. toriin ja sitten olla vastaamatta yhteydenottoihin.. Toinen on sitten, että homeisista, joka paikasta repsottavista vaunuista pyydetään kolmea sataa :mad:. Ajateltiin sitten jo, että jos ostaisi uudet halpisvaunut, mutta tekeekö niillä mitään?

Äitiyspakkausta odotan edelleen. Tiistaina saatiin neuvolasta kelatodistus, mutta en sitä vielä vienyt KELAan.
 
Minä olen niin kärsimätön etten jaksanut odotella tuleeko uusi äitiyspakkaus ennen muksua vai ei ja niinpä tilasin omani jo :D Ja ei mennyt kuin muutama päivä niin sehän oli jo paikallisessa postissa, eilen haettiin ja ihmeteltiin.
Aika paljon kaikkea siinä kyllä tuli!

Hankintoja pitäisi kyllä tehdä vielä vaikka kuinka, mutta ehtiihän sitä tässä..
Mielelläni ostaisin käytettynä vaunut+kantokopan+telakan autoon (ihan ehdoton) mutta ei meinaa oikein olla myynnissä kokonaista settiä, tai sitten hinta alkaa olla lähellä uusia.

Liriel (24+4)
 
Enkä vieläkään ole ilmoittautunut sokerirasitukseen, kai mä odotan ihmettä ja sitä että lääkäri sanoo seuraavalla neuvolakäynnillä että ehei, ei sun sellaiseen tarvitse mennä! Huoh..
Sä voit sanoa ettet mene, se ei ole pakollinen eikä kukaan sitä vaadi.
Mulla ei yhessäkään raskaudessa sitä tehty, nytkin sovittiin että 2 kerran sijasta on vain yksi - selvisi sukurasite tässä niin nähtiin hyväksi ainakin se yksi tehdä, joskin nla täti painotti että he suosittelevat sitä mutta se ei ole pakollinen - mulle tosta saattaa olla enemmän haittaa kuin hyötyä jos arvot on kunnossa (syömättömyys ja sen perään tuleva liika makea aiheuttaa molemmat migreenikohtausta, varaudun siis paikan päälle menemään lääkearsenaalin kanssa)
 

Yhteistyössä