Toukomurut 2014

6kk mitat: 9830g, 71, 5cm ja 44, 8cm. Kiinteitä kans kehotti lisäämään, tänään tuli kakka 4 päivän jälkeen :) fyssarin kotikäynti ja lääkäriaika ens kuulle vas nilkan asennon takia ja hyppykiikku ja mersu kielto. 2x ollaanki vain hyppykiikkua hetki testattu ku olrn itsekki huomannu tuon nilkan ja mersu onkin edelleen yläkerrassa parkissa. Istumista saa alotella, selkä on suora mutta eteenpäin kallistuu heti.
 
Meillä on nyt heittänyt päiväunet täysin persiilleen! Nukkuu 9-9.30 vauvapäikkärit 30min 12 maissa ois tarkoitus nukkua kunnon päikkärit mutta mutta...neiti on lyhentänyt nämä unet nyt 30-45 minuuttiin. Herää ja alkaa heti leikkimään ja riekkumaan, ei suostu millään jatkamaan unia. Tuloksena on koko loppupäivän väsymystään kiukkuava neiti joka nukkuu loppuillasta vähän väliä 15min torkkuja...
Ainakaan vielä ei ole pahemmin vaikuttanut yöuniin. Hieman normaalia enemmän vaatii tuttia 21-23 välillä kunbes nukahtaa syvään uneen ja nukkuu 3-3.30 jolloin tutti rauhottaa ja 6-6.30 onkin jo nälkä. Nukkuu kuitenkin vielä 1-2h syötyään.
 
Flowerpower85 Meillä oli sama päikkäreiden kanssa, auttoi kun valvotin tyttöä vähän pitempään lounaan jälkeen nyt menee noin 13-14 päiväunille ja saattaa nukkua jopa 3tuntia.. aamulla 9-10 välillä nukkuu 30-50min. Ja yöt 20-7 kokonaan :)

Mannapuuroo minä rupesin keittämään kun tavallinen kaurapuuro ei neitille maistunut. Että totutellaan sillä pienemmällä ryynillä ensin. Pitäskin varmaan kohta taas kokeilla jotain uutta viljaa. Kaura ja vehnä kokeiltu. Jugurttia ekaa kertaa eilen. Siis piltti jugurttia 5kk alkaen. :D Olipas neitillä kumma ilme sitä saatuaan. Mutta kuitenkin söi kaikki :)

Minä hölmönä menin ostamaan sika-nauta jauhelihaa mistä tytölle keitin. Mutta onneksi kävi sitä on jo useampi viikko syöty lounaalla.

Joku kysy miten sitä tehtiin. Niin tosiaan olen keittänyt runsaassa vedessä pieniä paloja jauhelihaa noin 10min. Tehosekottimeen lusikalla pyydystänyt ja lisännyt keitin vettä. Pakastanut jääkuutio astiassa, sopiviksi annos paloiksi. Joista pari otetaan aina kerrallaan sulamaan jääkaappiin. :)

Istutaan jo hienosti syöttötuolissa ja sylissä mutta lattialla tosiaan menee ihan kasaan ja kaatuu kylelleen. Mutta kyllä se siitä. Helpommallahan tässä vanhemmat pääsee kun neitiä ei kiinnosta vielä liikkua ;)

Sitterissä viihtyy siihen asti, kunnes alkaa itse enemmän liikkua. Meillä esikoinen alko jo 5kk ryömiä ja sitteri alkoi siinä jo jäämään vähäiselle käytölle. Nyt taas neiti joka ei liiku oikeestaan ollenkaan viihtyy vielä tosi hyvin.

Viikon päästä neiti 6kk <3
 
Mintssi mä yritin tota valvottamista, mutta silloin vasta huonosti nukkuikin :-D ja on miltei mahdotonta pitää tuota neitiä hereillä jos häntä nukuttaa :) ehkä yritän uusiksi siirtää tuota keskimmäistä unta. Tosin asiaan vaikuttaa juuri nyt myös neidin nuhanenä. Makuulla menee kovin tukkoon ja silloun ei pysy tuttikaan suussa ja silloin ei kyllä unikaan maistu. Juuri parani flunssasta ja korvatulehduksesta :-( tälle räkäsyydelle syynä rakas serkkutyttö 3-vuotta joka räkä nenästä valuen kävi meidän neitiä vähän suukottelemassa :-D hän on myös kummityttömme ja odottaa hirveästi milloin saa Oonasta leikkikaverin ja milloin syövät yhdessä suklaakeksejä <3 raskausaikana oli mustasukkainen ja vauva oli vain mun mieheni vauva, ei minun ollenkaan.

Meillä on nyt pari päivää tutustuttu sormiruokailuun :) neiti ymmärsi heti homman jujun ja alkoi jyystää kurkkua ikenillään :) myös päärynää kokeiltiin, mutta olikin liian pehmeää. Parsakaalia otin sivuun kun tein sosetta ja sitä saa seuraavaksi imeskellä :) uusi lempparivälipala on haarukalla sötkötetty päärynä-avocado mössö. Krönttejä on ja isojakin mutta kyllä nekin muhennetaan jo hienosti ikenillä ja kielellään. Meillähän ei tosiaan vieläkään tajuta tuttipullon tai nokkamukin ideaa, mutta kappas kun koetin mukista hörpyttää niin johan meni vettä ihan kunnolla masuun asti.

Annatteko te sormiruokia?
 
Mä en vielä ole sormiruokia antanut, mut jossain vaiheessa olis tarkoitus kokeilla, varmaan sit kun osaa istua syöttötuolissa. Syöttötuoli odottaa vielä varastossa kun herra menee istuessaan vielä ihan linkkariksi.

Nokkamuki pitää itsekin lisätä ostoslistalle tai kokeilla normimukia, siitä se lähtee.

Hammas on nyt tullut kunnolla näkyviin ja heti on hokastu, et tissiähän sillä on hyvä kokeilla ja ai että naurattaa, kun äiti vinkaisee kivusta.

Isompiin sisaruksiin haetaan kovasti kontaktia ja näiden touhuja seurataan suurella mielenkiinnolla, joskus imetyskin jää kesken kun muut asiat vie huomion.

Mua on alkanut kammottaa lihojen aloitus, nytkin on kakka tosi sitkeää niin mitähän lihat sit tekee. Vanhimmalla lapsella oli aikoinaan kova vatsa ja muistan miten itkun kanssa kakkaa tehtiin.

Mulla on muuten sellainen muistikuva et meidän isommilla sisaruksilla olis jossain välissä noi unirytmit menneet ihan sekaisin ja silloin nlasta sanottiin et on ihan tyypillistä ao kehitysvaiheessa. No ei se tietty hirveesti lohduttanut, mut jossain vaiheessa tilanne kuitenkin korjaantui itsestään.
 
Täällä ollaan nyt lopettelemassa tuloksetonta maitoallergisten testiruokavaliota. Turha edetä rasituskokeeseen saakka, kun maidoton kuuri ei ole auttanut ihottumaan. Ehkäpä on ihan hyvä asia että ei ole maitoallergiaa, mutta mitä tuon ihottuman kanssa pitäisi nyt tehdä??? Ihottuma paranee kun sitä rasvaa sibicortilla, mutta pahenee aina heti kun vaihtaa tavalliseen rasvaan. Hydrocortison ei auta. Mulla on kuulemma itselläni ollut samanlainen selittämätön ihottuma lapsena. Nyt ollaan kuitenkin ravattu jo sen verran tiuhaan lääkärissä, että aion nyt vaan jatkaa omia voidekokeiluja kun mikään muu ei tunnu tehoavan.

Maidoton kuuri pisti meillä ruokailut ihan sekaisin. Erikoiskorvike maistui niin pahalta että poika ei juo enää mitään hereillä ollessaan. Nukahdettuaan teen sitten unisyötön, jotta saadaan hiukan nestettäkin sisään. Ja jotta maitoa saadaan menemään riittävä määrä per vrk, joudun nyt sotkemaan jauhekorviketta myös soseisiin. Tänään aion siis sulattaa pakasimesta omaa maitoa ja kokeilla josko sillä saataisiin taas tuttipullo kelpaamaan myös hereillä : /

Nokkamukia olen itsekin miettinyt hankintalistalle - mutta pitäisi ensin saada taas juotavat kelpaamaan.

Viikonloppuna ostin ison lelupaketin huutiksesta ja nyt ollaan päästy kokeilemaan erilaisia leluja - mistä poika tykkäisi. Suosiossa tuntuu olevan kaikki missä voi nappia painamalla saada jonkun äänen =) Ja sellainen pehmolelu, jonka sisällä on pieniä pehmopalikoita. Aika kovaa hommaa vaan tuo huutis-ostelu taasen... Kaikki lelut piti itse pestä ja puhdistaa - ja noita ääntäpitäviä leluja piti hiukan purkaakin, että saa tekniikan irti ennen koneeseen lykkäämistä. Lamazen kolisevat ja piippaavat olen pessyt käsin niin hyvin tuloksin, että uskallan jatkossa laittaa koneeseenkin - mutta onko jollakulla kokemusta uskaltaako tuollaisen tiny loven värinämekanismin pestä? Siis käsin? Mutta eniveis, nyt siis tiedän "mistä lelut on tehty" ja se hiukan ketuttaa, kun itse putsaan kaikki myytävät kamat aina tosi huolellisesti.:mad:

Niin ja pian on meilläkin edessä jo isomman turvaistuimen hankinta. Eli millaisia turvaistuimia te muut olette hankkineet kaukalon jälkeen? Millaisilla painorajoilla ja ominaisuuksilla? Poika on vasta hiukan reilu 7 kg, mutta tuossa toisessa kaukalossa on niin hölmö vyöratkaisu, että se jää vöiden osalta pieneksi jo aika pian. Toinen kaukalo menee varmaan vielä jonkun aikaa, mutta se ei sovi noihin matkarattaisiin (tosin eipä sovi se isompi turvaistuinkaan).
 
Minttumaari, meillä ilmestyi neidille reilu kk sitten kuivia punaisia kohtia käsiin ja jalkoihin. Muutenkin kuivui iho ihan hirveäksi yhtäkkiä. Olin jo aivan varma että jollekin nyt allergisoi, mutta neuvolassa olivat sitämieltä että normaalia kuivan sisäilman ja ilmojen viilentymisestä johtuvaa olisi. Perusrasvat hävitti nuo läiskät, mutta iho yhä kuiva "koppura". Seuraavaksi ajattelinkin jotain apteekin rasvoja kokeilla. Toivottavasti olisi jotain ohimenevää eikä mitään allergiaa tai atopiaa :-(

Meillä nyt sitten ei suostuta hörppimään vettä enää mistään. Ei kelpaa tuttipullo, nokkamuki ja hörpytys menee heti leikiksi. No onneksi edes tissi kelpaa...tosin ympäristö kiinnostaa niin paljon, että tissittelyssäkin on nykyään omat haasteensa. Mietityttää vaan välillä että saako tarpeeksi maitoa/nestettä.
 
Minttumaari, hee, me ollaan samiksii, mulla myös menee hermo, kun torista tai huutiksesta ostaa jotain kun ihan joka tavara pitää jynssätä puhtaaksi. Mä en yksinkertaisesti kehtaisi myydä niin p**kaista tavaraa kuin jotkut siellä tekee -torista olen jättänyt ostamattakin, kun kävin ensin katsomassa ja alkoi yököttää se töhnän määrä. Mä pesen meidän omatkin pehmolelut ja muut ennen kuin annan nuorimmalle -osan olen ihan vaan pakastanutkin, jos ei ole löytynyt näkyviä tahroja. Harmilliselta kuulostaa kyllä tuo ihottuma ja varsinkin jos ei syytä löydy -voisko olla vain herkkä ja atooppinen iho?

Matkarattaita olen taas alkanut miettiä. Sen päätöksen jo tein, et ostan uutena kun hintaero käytetyn ja uuden välillä näyttäis olevan aika pieni eikä sit tosiaan tarvii heti alkaa toisten töhniä putsaamaan.

Nyt on flunssakin tänne rantautunut, onneksi ei kukaan vielä kuumessa tms. Influenssapiikin sais torstaina mut viikonloppuna reissuun lähtö niin voi olla, et siirrän ensi viikkoon, voi olla muutenkin mielenkiintoinen pitkä automatka :whistle:
 
Meillä menee 1,5-2 pienempiä pilttipurkkeja, 2-3dl puuroa ja hedelmäsosetta 0,5dl ja lisäksi sormiruokana natustaa kurkkua, parsakaalta, porkkanaa tai jotain hedelmää. Maitomäärää en osaa sanoa kun imee vain rintaa, mutta tissillä joku 5-7 kertaa vuorokaudessa.
 
Meillä menee vrk:ssa yhteensä max 1,5 pientä pilttipurkillista vihannes-ja hedelmäsosetta ja ehkä ½ purkkia puuroa ja tissittelyt päälle, joka varsinkin aamuyöllä on nyt ihan non stop -meininkiä. Ekat lusikalliset menee yleensä hyvin, mut silt alkaa huitominen ja suu menee nappiin.
 
Täällä kanssa n. 1 1/2 prk nykysin maksimissaan. Korviketta n.500-600ml. Puuroa jonkun desin verran vaan hyvin on paino noussut. Neuvola mitat 8300g ja 67cm, ensi viikolla tyttö 6kk :) ite en ole uskaltanut antaa kun maissinaksuja kun kakoo heti jos menee kova pala suuhun siis kun maissinaksut mössöytyy niin kelpaa..
 
Viimeksi muokattu:
Meillä poika on nyt vedellyt ihan hurjan tankkauksen viimeiset pari päivää. Korvikkeena on edelleen Pepti (joka varmaan ensin aiheutti paastoamista), mutta nyt korvike menee myös hereillä - samoin aivan valtavat määrät soseita! Ja kakkaa ja pissaa on sitten tullut samaan tahtiin : /

Puuroa en nyt ole antanut kun sunnuntain aamupuuro aiheutti melkoisen kriisin, samoin velli on nyt peptin aikana maistunut pahalle :( Sormiruokaa en vielä anna, kun suussa ei ole vielä ainuttakaan hammasta. Puuroa ja soseita menee 4-5 dl päivässä. Maidon määrä vaihtelee tosi paljon (nyt siis viimeaikoina liian vähän).

Ollakkovai...? Mä ostin pari kuukautta sitten matkarattaat, kun meni hermo ylisuuriin yhdistelmiin, jotka ovat kaiken lisäksi tosi kömpelöt kauppojen kapeilla käytävillä. Meille tuli Britaxin B Motionit ja oon todella tykästynyt niihin. Poika istuskelee jo fleesepussin kanssa ratasistuimessa ja lisäksi meillä on Oran pehmeä koppa ja kaukalo niihin. Noi B motionit on näppärän pienikokoiset kasattuna (ei vie kuin neljänneksen / kolmanneksen yhdistelmien viemästä tilasta), tosi helppo kasata ja niissä on sellainen suuri kuomu, jolla saa suojaa auringolta ja tuiskulta. Lisäksi B motionissa on ilmakumirenkaat, hiukan jousitusta ja säädettävä aisa. Alunperin kuljin lenkillä noilla isoilla yhdistelmillä ja säilytin matkiksia autossa... mutta nyt olen muutamana päivänä kaivanut matkikset autosta lenkillekin, kun ne on niin mukavan ketterät je kevyet :heart:


Tuosta pojan ihottumasta mun piti vielä sanoa - että varmaankin kyseessä on atopia, kun brick testissä kaikki kokeiltu näytti negatiivista. Lääkäri silti epäili maitoa, mutta se ei nyt näytä olevan (ihottuman)syynä. Ihottuma ei reagoi mihinkään muuhun kuin sibicortiin - ja en halua laittaa voimakasta lääkerasvaa vauvan kasvoille joka päivä saatika useita kertoja päivässä, niin kuin ihottuman puolesta olisi tarve. HUOH. Itselläni on kuulemma ollut samanlaista ja äitini oli loppuun saakka epäillyt, että se kuitenkin tuli maidosta (mun äidilläkään ei tullut riittävästi maitoa ja olen ollut samaan tapaan osittain korvikkeella).

Peptillä poika on kuitenkin ollut rauhallinen, kaikki yöt on nukuttu hyvin ja puklailu on jäänyt pois. Eli ei tuo huonokaan vaihtoehto ole, nyt kun makuun on totuttu.
 
Ei meilläkään mitään hampaita ole :-D silti hyvin mussuttaa kurkkua ja höyrytettyä parsaa ja porkkanaa. Maissinaksut otettiin eilen kuvioihin ja ai että <3 mmmmm kuului vaan samalla kun sitä imeskeli.
Tein myös "kanarisottoa" ja sekin oli neidistä niin hyvää, että joka lusikalliselle jota suuhun sai niin sanoi mmmm :)

Oltiin veljelläni kyläilemässä eilen ja heillä 1-vuotias poika ja 3-vuotias kummityttöni. Voi sitä harmituksen määrää kun ei meidän pikkuneiti pääse leikkeihin mukaan. Kiljui ja otti konttausasentoa lattialla ja nylpytti. Kotona ei noin selkeästi liikkumattomuusharmiaan näytäkkään :) vaikka suuri huuto tuleekin kun yrittää tavoitella lelujaan ja ne jääkin vaan kauemmas kun raukka vaan pakittelee.

Kahden viikon nuhakin tuntuu vihdoin hellittävän! Toivottavasti säilyis nyt edes hetken terveenä :)
 
Moikka pitkästä aikaa!
Käyn lukemassa teidän ihania kirjoituksia, mut harvoin on tilaisuutta kirjoittaa.

Sormiruoista - millaisina paloina te annatte esim.kurkkua tms? Minä oon pariin otteeseen antanut ja ihan paniikissa sitten vierestä seuraan, ettei niistä lohkea liian suurta palaa. Tänään annoin banaania ja humps, kohta oli iso möhkäle suussa. Vähänkö säikähdin!

Purkkiruokaa menee päivässä aika vähän, max 1/2 prk ja aamu- ja iltapuuro, joiden päälle laitan hedelmäsosetta. Ihanne olisi tehdä itse ruoat, mut en käsitä miksen saa niitä tehtyä. En tahdo saada tehtyä itsellenikään.

Liikkumisesta: meidän poika on jo 6,5 kk: ta ja edelleenkään ei ole kiinnostunut liikkumaan. Kääntyä osaa, mutta ei käänny vapaaehtoisesti. Vauvavieraalle esitteli taitojaan ja hienosti osasi, mutta muuten ei kääntyile. Jos laitan vatsalleen, siitä kyllä hyvin nopeasti kääntää itsensä selinmakuulle.

Hampaita on tullut kaksi. Ennen hampaiden ilmestymistä hän kokeili ikenillään purra rintaani. Sehän sattuu julmasti. Kiljaisin ja samalla siirsin pojan rinnalta hyvin nopeasti pois. Vauva alkoi siitä itkemään loukkaantuneena ja heti teki homman uudelleen. Mulla toistui sama reaktio ja vauva suuttui vielä enemmän, niin loukkaantuneena itki. Sen jälkeen ei ole edes yrittänyt purra, vaikka hampaitakin on ilmestynyt.
 
Oletko Nuutti kokeillut muussata tuoreita hedelmiä tai marjoja sinne puuron joukkoon? Ne meillä menee (hedelmät) ihan yhtä hyvin kuin purkkisoseetkin ja aika helpolla saa laitettua. Karkeammat soseet ei meillä menneet itse tehtyinä ja mullakin se sitten hiukan jäi. Tänään voisin taas kokeilla uudestaan. Tekisi mieli laittaa avocadoa mukaan... Neuvolassa neuvoivat että kannattaa laittaa puolet kaupan sosetta ja puolet omaa, jos oma tekemä ei muuten maistu.

Soseita meillä menee useampi purkki päivässä, maitoa en saa enää menemään riittävästi. Vellit ei enää kiinnosta, mutta nyt onneksi on puurot alkaneet maistua =)

Mun on pitänyt jo pidempään kysyä pesuaineista. Parista pojan bodystä on kauluksenseutu mennyt pilalle kun ruokatahrat eivät ole lähteneet pesussa. Ilmeisesti se on kasvissoseiden porkkanaa. Pesen vauvanvaatteet aina mahdollisuuksien mukaan 60 asteessa. Joitakin miehen t-paitoja ja lakanoita joskus 90 asteessa kun eivät ole muuten tuleet puhtaaksi. Pitäiskö nuo bodytkin nyt sitten laittaa niin kuumaan?

Meillä on muutamia vauvanvaatteita, joissa max lämpötila on 30 astetta. Ilmeisesti niitä ei ole tarkoitus käyttää syöttöjen aikana...

Ollaan nyt käyty kahdessa perhekerhossa ja on kyllä pakko sanoa että huh helpotusta! Mulla alkoi olla jo vähän ideat vähissä, tuntuu että samoja juttuja vaan tehtiin joka päivä. Kerhossa pääsee näkemään muita vauvoja paljon paremmin ja pidemmän aikaa kuin jumpissa ja opittiin uusia laululeikkejä myös. =)
 
Meidän pikku-ukko on tänään vetäissyt puuroa lähemmäs 4 dl ja kasvis-ja hedelmäsoseita kolme pilttipurkillista. Yöllä imetin kolme kertaa ja päivän aikana neljä.

Ipana oppi ryömimään loppuviikosta ja se on sekä lisännyt ruokahalua että vienyt yöunet.. Öisin ollaan oltu hereillä kahden tunnin välein, huoh, vähän alkaa jo väsymys painaa. Tähän asti lapsi on siis liikkunut kierimisen ja erilaisten heittäytymisten yhdistelmällä ja nyt yhtäkkiä oppi ryömimään suoraan.

Sormiruokia ollaan annettu jo jonkin aikaa, porkkana- ja kurkkutikkuja, leivänpaloja ja banaania pikkuisina paloina (ei osaa banaania vielä ottaa lautaselta mutta laittaa itse suuhun kun saa palan käteen). Selkeesti on aivan parasta kun saa syödä ihan itse :) hampaita ei ole tälläkään, eikä siis esim porkkanasta saa juuri mitään irti, mutta kurkusta kaluaa sisustan jne).
Ollaan myös otettu nokkamuki käyttöön, siitä huikkaa välillä hiukan maitoa tai vettä.

Liriel ja ipana 7 kk
 
Vauvavaatteiden tahroihin mä liputan sappisaippuan puolesta! Meillä auttanut niin niskapaskoihin kuin sosetahroihin :-D
Tuoreeseen tahraan hiukan vettä ja hankaa sappisaippualla, annan vaikuttaa 15nin ja koneeseen 60 asteeseen ja puhdasta on tullut.
Olen nyt hylkänyt tuttipullon opetuksen ja nokkamukikin on tauolla kun meni ihan pelleilyksi siitäkin juonti. Otti huikan ja sylki kaiken suustaan. Nyt juo suoraan mukista :-D tosin miehenikin on siirtynyt suoraan tissistä mukiin kun ei oppinut pullolle eikä nokkamukille.
 
Mä ostin kanssa sappisaippuaa, mut en ole vielä ehtiny kokeilla -harvoin kyllä pääsen tuoreen tahran kimppuun tai muuta en sit ehtiskään tehdä. Aurinko muuten valkaisee porkkanatahrat tehokkaasti veks, mut on tähän vuodenaikaan aika hankalasti saatavissa :D Voi kyllä olla, et valkoiset vaatteet valkaisen edelleen kloriitilla, se on niin helppoa -sen verran skitso kyllä olen, et laitan perään ainakin kaksi ylimääräistä huuhtelua ettei mitään jää.

Minttumaari, mitä maksoit noista Britaxin matkarattaista? Mä vielä mietin, et miten paljon olen niihin valmis satsaamaan kun lenkkivaunuina käytän varmaan noita Gessleineja aika kauan. Siihen ne sopii hyvin, mut matkarattaat olis niin näpsät kaupungilla ja matkoilla ja ne vois jemmata takakonttiin.

Huomasin tässä joku aika sitten, että painan nyt vähemmän kuin silloin kun aloin odottaa ja tämän oivalluksen rohkaisemana on tullut syötyä suklaata enemmän kuin laki sallii:whistle: Ihan normipainoinen olen, et sikäli ei haittaa, mut ärsyttää, kun ainahan sitä vois muutaman kilon tiputtaa, niin nyt kun se kävis ihan helposti, niin itse pilaan homman turhalla herkuttelulla: /

Ai niin, pojan 6kk mitat oli 8155g ja 68cm, pipoa en muista, mut kasvanut oli sekin.
 
Täytyypä laittaa tuo sappisaippua ostoslistalle meilläkin. Saakohan sitä nestemäisenä jostain prismasta vai pitääkö mennä johonkin ekokauppaan? Palan kanssa en kyllä jaksa pelleillä, vaan teen sitten vaikka blandista johonkin pulloon ja töpöttelen tahroihin niinkuin tahranpoistoainetta aiemmin (joka ei siis tehonnut).

Noi rattaat ostettiin AT lastenturvasta, siellä on hinnat verkkosivuilla. Näkyy olevan joku tarjous nyt meneillään. Me saatiin hiukan alennusta myös sen vuoksi, kun ostettiin niin paljon tavaraa kerralla (ja mies jäi sitten empimään niin se myyjä alkoi oikein myymään :LOL:)
 
meillä on nyt jokainen korvike kokeilu päättynyt manaaja oksennuksiin joten tänään soitin neuvolaan josko saatais lähete verikokeisiin että voitais allergeenit kattoa siitä, näkyykö maidolle nousua? pikku hiljaa haluaisin imetyksen lopetella kun tavotteeseen eli 6kk imetykseen päästiin. 2,5kk päästä on jo eka työvuoro joten pakko alkaa saamaan asioita eteenpäin.

poitsu 6kk 18vrk
 
Heippa vaan pitkästä aikaa! Meillä yöt olleet 3 kk iästä lähtien ihan kamalia enkä oikein ole saanut aikaiseksi mitään kirjoitella. Meillä Poitsu nyt 5,5 kk ja kiinteitä ollaan maisteltu reilu kuukausi. Nyt ehkä kolmisen viikkoa on kiinteet uponneet huonommin kuin aluksi, en sitten tiedä saako taas enemmän maitoa vai mikä on. Pojan masu menee tosi helposti kovalle (ei kyllä ole siitä valittanut), mutta että saadaa edes sellaista muovailuvahaa aikaiseksi niin luumua tai päärynää tarvii antaa joka päivä. Tällä hetkellä syö aamulla ja illalla löysää riisipuuroa yhdessä päärynäsoseen kanssa, oliskohan noin 1,25 dl /annos ja päivällä yhteensä noin 4 jääpalakuutiota bataattia, parsakaalia ja kesäkurpitsaa. Muitakin makuja ollaan kokeiltu ja kaurapuuro piti aloittaa, mutta en viitsinyt tähän toista viikkoa kestäneen flunssan keskelle sitä ottaa. Nokkamukia ollaan pari viikko kokeiltu veden kanssa.

Ipana on kääntyillyt jo pitkään molemmin päin, eri asia on kuinka paljon se kiinnostaa... Masullaan ei edelleenkään viihdy kovin pitkiä aikoja. Hampaita ei meilläkään vielä ole.

Yöt meillä tosiaan meni jo ihan hyvin 1 - 3 kk välissä ja poika nukkuin 4 - 7 h ekan pätkän. Minä en kun pumppasin kerran välissä sen rintatulehduksen jälkeen. Kun tuosta pumppailusta luovuin niin melkein samoin tein nuo pitkät unipätkät sitten jäivätkin pois. Ensialkuun syynä oli mun mielestä levottomuus ja uudet taidot, ei maltettu nukkua ja monesti keskellä yötä oltiin ihan hereillä ja valvottiin sitten 1,5 - 2 h enkä mä saanut nukuttua kun toinen vieressä juttelee, heiluu ja huitoo. Siis ihan hyväntuulisena. Enää yöt eivät ole tuollaisia vaan enemmänkin herätään vähän väliä huutamaan. Välillä on öitä että herää 15 - 50 min välein koko yön läpeensä. Tuo 50 min tuntuu painottuvan kun taitaa olla se unijakson vaihtumisaika. En nouse heti vaan odotan hetken josko itku vähän laantuisi. Tutilla selvitään ehkä joka seitsemäs kerta. Sylittelyllä varmaan joka viides. Ja muuten ei auta kuin tissi. Eroahdistusta kuulemma. Yleensä luovutan puolenyön kieppeissä ja otan viekkuun nukkumaan. Ei siis nuku ihan kainalossa kiinni, mutta vieressä. Siitä sitten nostan vähän väliä (syömään) tissille itse selälläni maaten. Kyljelleen en ole enää tykännyt kun siinä joutuu oleen niin huonossa asennossa. Vielä vähän aikaa sitten poitsu söi vähän ja pystyin laskemaan viereen takaisin nukkumaan ja uni jatkui hänellä hyvin. Mutta ei enää. Huuto tulee melkein joka kerta siirtäessä ja harvoin toimii tutti. Aikaisemmin saattoi myös auttaa kun piti siirtämisen jälkeen kättä kyljen päällä tai piti kädestä kiinni, mutta ei oikein sekään enää. Viime yönäkin valvoin sitten 23.30. - 02.15 ennen kuin sain kunnolla pojan uneen. Siis melkein 3 h ja oli kumminkin siinä mun vieressä! Ja koko tuon ajan poika oli melkein unessa, eli ei siis pirteenä. Mun unet on siis jääneet tosi lyhkäsiksi kun pitkiä pätkiä ei ole ja sit on noi valvomiset vielä päälle. Nykyisin hyvinä öinä saan yhden 2,5 h pätkän, mutta välillä mennään noilla max 1 h pätkillä. Se missä ollaan edistytty niin poika ei iltaisin enää nukahda tissille vaan viedään hereillä omaan sänkyynsä ja välillä nukahtaa jo helpostikin itsekseen. Mutta ei yöllä. Niin joo, nyt on viikon ollut flunssa poitsulla, se varmaan on vielä entisestään huonontanut öitä, enkä sen takia haluakaan öisin kovin pitkään huudattaa ennen syliä/tissiä. Isin syli ei öisin kelpaa, ei tyynny ollenkaan tai vasta kun siihen lopulta nukahtaa. Mies nukkuukin meillä eri kerroksessa kun ei hänestä öisin hyötyä ole. Tosin nyt alan oleen sen verran poikki, että viikonloppuna on pakko jakaa ainakin toinen yö niin, että saan puoli yötä nukkua putkeen vaikka sitten kuulosuojainten kanssa. Päivisin meillä on aika selkeä rytmi, herätään klo 7 - 8, hereillä 1,5 - 2 h ja pienet torkut 20 min - 1 h, hereillä noin 2 h ja puolilta päivin pitkille päikkäreille 2,5 - 4 h (näitä ollut nyt 3,5 vk ajan), sitten taas noin 2 h hereillä, pikkupäikkärit noin 0,5 h ja pari h hereillä ennen yöunia. Eli kolmet päikkärit, joista keskimmäiset tosi pitkät. Hyvin harvoin herää kuitenkaan päivisin unijakson vaihtumiseen vaikka öisin siihen herääkin, osaako joku sanoa syytä? Vielä kk sitten päikkärit oli melkeinpä max 1,5 h kerrallaan ja samat ongelmat öisin. Nyt nuo pitkät päikkärit ovatkin mun pelastus kun ehdin itse syömään ja nukkumaan. Mikäli siis uni tulee, nyt alkaa oleen niin ylikierroksilla, ettei aina päivisin saa unta tai herää melkein heti...

Onko ideoita miten saatais parannettua näitä öitä? Kirjastosta lainasin Unihiekkaa etsimässä -kirjan ja voin suositella! Kovin paljoa ei tähän tilanteeseen kuitenkaan ollut vinkkejä, paitsi se, että annan rintaa vielä juuri ennen kuin mene itse nukkumaan, eli otan unessa olevan vauvan syömään. Tästä ei kyllä vielä ole ollut sanottavaa hyötyä. Parin viikon päästä tulee puoli vuotta ikää ja sais unikoulua aloittaa, mutta ongelmana voi olla se, että kiinteät uppoo vielä melko huonosti. Ihannetilanne mulle olisi se, että poika jatkossakin nukkuisi meidän huoneessa, omassa sängyssään ja imettäisin kerran yössä. Mutta tuo yösyöttö ei ole mahdollista unikoulun kanssa. Miten muuten teillä, jotka vielä imetätte päivisin niin pystyttekö yön nukkumaan läpi pumppaamatta jos vauva ei herätä? Eikö siinä rinnat meinaa räjähtää vai sopeutuuko ne siihen? Väheneekö sitten päivisinkin maidon määrä oleellisesti?
 
ei saatu lähetettä verikokeiseen vasn nyt pitää testata nutrilon peptiä ennen lääkäri käyntiä ja jos se pysyy sisällä niin lähete altistukseen. meillä yöt kans ihan vallattomia jos kiinteitä syö, heräää itkeen vähän väliä ja piereskeelee.... vatta toimii myös huonosti. mutta jos on pelkällä tissillä niin yö on rauhallisempi ja vatta toimii x3 päivässä. huoh!!!!!
 
Huoh. Meilläkin taas vaikeampaa. En tiedä lopetinko sen peptikokeilun kuitenkin liian aikaisin, sillä lapsen naama on taas täynnä ihottumaa, vaikka jonkun aikaa iho oli jo parempi. Alan epäillä, että iho reagoisi ruokavalioon hitaasti, niin että kymmenen päivää ei riittänyt tuomaan esille hyötyjä jotka näkyivät vasta kokeilun jälkeen.

Myös ruoan kelpaamisen kanssa on ollut hankalaa. Eli tuo kokeilu laittoi meillä ruokavalion kokonaan sekaisin ja pojan pääruoka-aine on tällä hetkellä hedelmäsoseet joihin sekoitan jauhemaista korviketta. Joku annos velliä ja puuroakin ollaan saatu menemään, mutta yleensä ruokailu on melkoista kamppailua. Ihan tylysti olen alkanut lämmittää samoja annoksia uudelleenkin, niin monta kertaa tarjoan ruokaa ja poika ei suostu syömään.

Enpä paljon osaa Oxalis teillekään mitään vinkkiä sanoa. Onko mahdollista että vauvalla olisi kuitenkin nälkä tai esim. hampaat vaivaisivat öisin? Sinuna kokeilisin jos esim. vellin antaminen loppuillasta/alkuyöstä rauhoittaisi. Meillä toimii ns. unisyöttö eli käyn syöttämässä nukkuvan vauvan ennen omaa nukkumaanmenoa. Se rauhoittaa yötä jonkun verran. Yleensä olen antanut maitoa, mutta velli pitää nälkää pidempään. Olen kuullut jonkin tekevän tuota imettämälläkin, mutta itse syötän pullosta. Mulla on omaa maitoa pakkasessa ja sitä annan aina silloin kun olen suunnilleen 100% varma, että saan pojan juomaan (eli käytännössä unisyötöllä tai pitkän unen jälkeen).

Yksi päiväsyöttöjen ikävin puoli, eli pojan "minä itse" -meininki pullon kanssa jää noissa unisyötöissä pois ja sen vuoksi saan silloin ruoan menemään parhaiten. Päivällä ei juomisesta tällähetkellä tulekaan mitään - ja soseita syöttäessä otan aina kaksi lusikkaa, eli kun poika tarttuu ekaan, jatkan syöttämistä toisella ja taas kohta vaihdetaan lusikoita =) .

Meillä poika myös nukkuu omassa huoneessaan. Mulla on siellä toinen sänky ja pomppaan yleensä aamuyöksi sinne pojan viereen nukkumaan, kun silloin uni on levottomampaa. Usein nukun ihan pokalla korvatulpat korvissa. Niiden kanssa en kuule pikkuköninää, mutta herään kun pojan ääni voimistuu - ihan hyvissä ajoin ennen kunnon itkuja.

Toinen mitä saattaisin sinuna Oxalis kokeilla, että onko särkylääkkeestä apua. Itse olen sitä joskus (esim. tänään) kokeillut kun koko päivä on ollut hankalaa. Esim. tänään puoli tuntia lääkkeen oton jälkeen maistui ruoka ja sitten jäbä kuukahti päivunille. Mä luulen, että meillä nyt tosissaan pusketaan hammasta ikenen läpi ja poika on osin sen takia niin kärttyinen.

Kovasti poika jumppaa ja joka päivä liikkuminen edistyy jonkin verran - vaikka mitään suurta osaamiskynnystä ei ollakaan vähään aikaan rikottu. Poika tykkää hurjasti seisoskella ja kuivaharjoitella kävelyä, vaikka ei siis vielä edes ryömi.
 
Minttumaari onko se vauvan ihottuma märkivää? Meillä esikoisella epäiltiin maitoallergiaa yms. mutta ei noista ruokavalion vaihdoista ollut apua. Sen huomasin että tomaatti.porkkana ja paprika pahenti ihottumaa. Meillä siis oli sellaista ryyhelmää,taipeet hautui auki,yläselkä märki ja vuoti välillä verta..Inhottavaa kun alkoi päivän aikana arpeutumaan mutta jäi kiinni vaatteisiin niin aukes aina uudestaan.. Tätä kesti 1,5v saakka kunnes vaiva häipyi itsestään.
Meillä se luokiteltiin pahaksi atopiaksi ja käytettiin jotain vahvaa kortisonia ja lipolania/ceridalin suihketta. Luulen vaan että jostain muusta johtui kun 1,5vuotiaana oli vasta 8kg..:O Kiinteiden aloituksesta 4kk-1,5v aikana painoa tuli se 1kg. Joten luulen että oli kyllä kyse imeytymishäiriöstä tai vastaavasta..

Mutta niin,täälläkin saavutettu 6kk ikä :heart: Painoa herralla oli 8,2kg ja pituutta 67,5kg että kyllä alkaa äidillä olemaan aikamoinen jytky kannettavana :) Saatiin myös tuhkarokko-rokotus jo näin ennakkoon kun lähdetään kanarialle ens kuussa ja sinne suosittelivat neuvolasta ottamaan.
Liikkuminen edelleen vähäistä,osaa mennä kuitenkin vatsalleen jaa jopa viihtyy siinä hetken :) muutaman kerran vahingossa noussut suorille käsille mutta eteenpäin ei vielä olla tajuttu mennä eikä taaksekaanpäin.
Syöminen välillä takkuaa kun herra ei suostu syömään kun tiettyjä kasvissoseita..Parin viikon ajan ei kelvannut muut kuin hedelmät :O Lihoja oon yrittänyt aloitella mutta toistaseksi huonolla menestyksellä.. Puuro sen sijaan on alkanut upota hyvin kun tarjoaa vähän niinkuin vahingossa soseen seassa :)
Meillä unet menee ihan pilalle jos ei vauva saa iltaunia ennen puuroa..Liian väsyneenä kun tuntuu syövän liian vähän ja heräilee sitten useammin tankkaamaan maitoa. Joskus myös saattaa herätä 3-4 aikaan nauramaan ja kiljumaan ja sitä kestää tunnin verran kunnes syö ja jatkaa unia..Yritä siinä sitten nukahtaa kun yks kiljuu niin että ikkunat helisee :LOL:
 

Yhteistyössä