Toukomurut 2014

Mie jaksaisi muuten hyvin vauvan ja 1, 5v kans mutta ku tuo tosiaan herää huutaan 2-8x yössä ja poitsu herää tissille n. 2x... muttasilti pientä kuumetta ilmassa, miehellä enemmän ku mulla mutta sehän onki aina viikot pous kotoa...

Meillä tuli tänään 3. Ja 4. Hammas läpi, voi minun nänni parkoja :(
 
Mulla on ollut ajatuksena, että hyvin pienellä välillä tehtäisiin toinen lapsi. Mutta nyt jotenkin tuntuu, että haluankin antaa Oonan vähän kasvaa ja nauttia kun pystyn antamaan hänelle jakamattoman huomion. Siltikin toivon kyllä että max.kahden vuoden päästä olisi jo toinen :)

Eilen kirjoittelin ettei meillä oikein vielä kunnolla kääntyillä...noh illallahan tuo neiti tajusi homman jujun. Ja nyt tajunnut että pyörimällähän pääsee liikkumaan. Olen kiljuvan neidin jo noukkinut TV-tason kimpusta, sohvapöydän alta ja pysäyttänyt keittiön ovella :-D hyvästi möllöttävä pikkuvauva, tervetuloa ikiliikkuja <3
 
Murrrr!! Nyt sitten kun tuo neiti oppi tosiaan kääntyilemään niin nukuttaminen on ihan työtä ja tuskaa! Ei malta rauhoittua tissille vaan pyörii ja riuhtoo joka johtaa väistämättä äidin turhautumiseen ja tyttären raivokohtaukseen! Sänkyyn kun laittaa niin salamana kääntyy vatsalleen ja sit itkee kun ei osaa nukkua vatsallaan :-D kaipa tää taas tästä kunnes opitaankin jo seisomaan... o_O
 
Täällä kanssa ihan kokoajan pitää kääntyä vatsalleen vaikka silleen ei sitten viihdytäkkään.. onneks ei kumminkaan nukkumaan mennessä tuota tee.. kiva kun oppisi nyt ryömimään niin saisi edes vähän aikaa viihdytettyä itse itseään kun ei kovin kauaa nykyisin viihdy yksin lattialla.soseet maistuu jo hyvin ja mietinkin että olisilohan paha ajatus ottaa jo 2 kiinteää ateriaa päivään? Maitoa menee nyt vrk n. 650-700ml niin onko sitten maidon määrä liian vähäinen jos otan jo soseet mukaan..?
 
5 kk neuvola, 65,5 cm ja 7360g, jatkaa kasvua samalla käyrällä kuin ennenkin. Neuvolantäti kehui oikein jänteväksi ja liikkuvaiseksi :)
Rokotukset menivät helpommin kuin 3 kk neuvolassa, ilmeisesti silloin sattuivat enemmän kun oli niin rimpulat kintut.

Meillä myös hyöritään ja pyöritään, ipana kääntyy vatsalleen salamannopeasti, vetää jalkoja mahan alle konttausasentoon, heiluttaa käsiä, potkii jne. Käsistä auttaen nousee itse selältään ensin istumaan ja siitä seisomaan ja sehän on maailman parasta, sitä pitäisi tehdä loputtomiin uudestaan ja uudestaan.
Ja tietty kun on niin kauhea kiire hyöriä, potkii öisin usein peittonsa pois päältä eikä muutenkaan oikein malttaisi nukkua.

Soseita meillä syödään kolme kertaa päivässä, korviketta annan yleensä kahteen otteeseen ja tissiä syö öisin pari kertaa ja päivällä muutaman kerran. En ole enää ihan kartalla minkä verran esim korviketta menee, annan sen mukaan miten syö, jos sosetta menee reilusti niin sen päälle ei maistu kuin pieni maitoannos.
 
Meillä on kans tuossa toisessa kaukalossa tosi hölmö vyöratkaisu, käyttöikää pitäisi painon puolesta olla vaikka kuinka, mutta vyöt on jo nyt tosi hankala laittaa - ja ton kanssa ei käy se kaukalopussikaan, josta haaveilin. Harmi, et just toi kaukalo sit sopii niihin uusiin vaunuihin - ja se parempi niihin, jotka vievät tilaa koko takakontin ja joita päätettiin käyttää vaan lenkkivaunuina.

Mitä puette nollakelillä vaunuissa nukkuvalle vauvalle päälle? Ja laitatteko vaunukoppaan jo makuupussin tai jotakin muuta?


Meillä on nyt päätetty toivottaa haikara tervetulleeksi uudelle vierailulle. Olisi todella hienoa, jos saataisiin kesävauva myös ensi vuonna. :heart:
 
Viimeinkin neiti 4kk + 10pv kääntyi itse sängyllä mahalta selälleen <3 josko me sitten selvittäisiin ilman fysioterapiaa :)

Meillä 2 sose ateriaa päivässä (lounas ja päivällinen) ja ilta velli.. Maitoo sitten aamupalalla, soseitten päätteeks ja välipalaks.. öisin ei herätä syömään :)

vaunuissa ohut pipo + teddykarva haalari+tumput+tossut. Sisä vaatteiden lisäksi. On riittänyt ihan hyvin.

Sovittiin nyt että ainakin jouluun asti elellään näin..Harkitaan sitten uudelleen,vieläkö jatkuu pillerit vaiko ei. :)
 
Eilen oli kyllä hankala päättää mitä laittaa vaaville päälle. Kantorepussa olis pärjännyt vähemmillä vaatteilla mutta en raaskinut siihen laittaa kun reidet oli rokotuksista kipeät. Puettiin sitte sisävaatteiden päälle villahaalarihousut, pörröhaalari ja kypäräpipo. Lisäksi oli puoliksi peiton alla vaunuissa kun tuuli niin kylmästi. Haalarista saa kädet ja jalat sisään niin ei tarvi erikseen hanskoja.
Ihan lämpimältä tuntui kun tultiin sisälle.
 
Mua on hiukan arveluttanut just tuo, että onko tarpeen jo laittaa makuupussi sinne vaunukoppaan vai ei. Vauva nukkuu pehmeässä, aika kapeanmallisessa ja topatussa kantokopassa. Päällä on tumput, kypärämyssy ja vanuhaalari + sisävaatteet. Nenänpää on punainen ja kasvot viileät, mutta niska tuntuu lämpöiseltä.

Meilläkin on nyt päiväunet muuttuneet aika levottomiksi / katkonaisiksi. Eilen sain hyvän 2,5 tuloksen ip päiväunilla, kun ensin nukutin parvekkeelle ja jatkoin sitten puolivälissä vielä vaunulenkille. Muuten tuntuu nukkuvan sellaista 30-45 min pätkää ja herää aika voimakkaasti noiden syklien välissä.
 
Onko teille muille ilmaantunut yhtäkkisiä väsyraivareita? Meillä nyt tämä viikko mennyt niin että joka iltapäivä kieltäydytään viimeisistä päikkäreistä ja alkaa hirveä huuto jos edes yrittää laittaa nukkumaan tai edes makuulle. Ja kun raivari kunnolla alkaa ei auta rauhotteluksi mikään muu kuin olalle nosto ja kävellen hyssyttely. Olalle sitten nukahtaa ja herää heti itkemään kun laskee nukkumaan. Kuitenkin 20.30 yöunille meno on vaivatonta. Ei yhtään kiukkua, eikä myöskään aamupäivän eikä päivän päikkäreille meno tuota mitään ongelmia :) on vaan häijyä kun toinen huutaa hikipäässä niin kauan kun ääntä riittää. Eikä kyse ole siitä etteikö olisi väsynyt. Joka kerta kun tutin saa suuhun, menee simmut kiinni. Korvat katsottiin eikä sielläkään mitään. Oisko kyseessä sit joku kehitykseen liittyvä ettei osaa aktiiviajan jälkeen rauhoittua. Onneksi nyt jo oma pää kestää kylmänä nuo raivarit. Maanantai ja tiistai meni itse itkiessä mukana :-D onneksi yöhulinat tuntuu nyt olevan toistaiseksi ohi niin saa itse nukuttua taas kunnon pätkiä niin kummasti jaksaa isotkin raivarit.

Meillä nyt sitten pungetaan itseään seisomaan kokoajan jos käsistä pitää kiinni. Ja yritetään kovasti hakea konttausasentoa. Vatsallaan ollessa pakitetaan ja kierii pois leikkimatolta <3
 
Viimeksi muokattu:
Hei, tulin vähän kuulumisia päivittämään. Meilläkin opittiin kääntymään masulleen pari viikkoa sitten, ja välillä hoksaa myös kääntyä masultaan takaisin selälleen. Kovasti vispaa menemään eikä pysy enää leikkimatolla, oon nyt levittäny lattialle sängyn peitteen ja siihen leluja, on vähän enemmän tilaa pyöriä :)
Soseita on nyt maisteltu muutama viikko, aika vähän niitä vielä uppoaa, mutta meillä on muutenkin tuo syöminen mennyt päivällä aivan mahdottomaksi. Neiti ei yksinkertaisesti malta rauhoittua syömään. Yöllä sitten heräilee parin tunnin välein juomaan maitoa. Meillä loppui yöllinen tissin syöminen kuin seinään samana päivänä, kun aloitin soseet. Varmaankin sattumaa, mutta jännä homma... ( ei siis ollut tissi kelvannut enää päivällä pitkään aikaan, mutta yöt oli siihen asti sujuneet ok). En sitten enää päivisin paljon saa pumpattuakaan, kun tuo yöimetys kuitenkin joten kuten piti maidontuotantoa yllä. Lopettelen siis pumppauksenkin tässä pikku hiljaa. No, neiti täyttää ens viikolla 5kk, täytyy olla tyytyväinen, että on saanut rintamaitoa näinkin pitkään, kun sitä koko ajan on tullut niin huonosti ja imetys ollut yhtä taistelua. Vielä kun saatais tuo ruokailurytmi käännettyä siten, että valtaosa ruoasta menis päivällä. Onko kellään vinkkejä tuohon?
 
Poitsun 5kk neuvola, mitat on sinnepäin ku opiskelija teki, pituutta ainaki liian vähän... 9305g, 68,6cm ja 44,5cm. 5 hammasta ja pikku hiljaa ryömimään alettu :)
Pikku hiljaa pitäis soseita alkaa miettimään ja imetystäki tahtois alkaa pikku hiljaa vähentäänja siirtymään pullolle kuhan saisin tuon vain juomaan sitä....
 
Annatteko soseiden lisäksi yhä vauvantahtisesti maitoa? Meillä syödään kasvis-sosetta about 0,5-1dl lounaaksi ja iltapäivällä suurinpiirtein 0,5dl verran hedelmää. Noiden lisäksi imetän yöllä kerran tai kaksi ja päivisin 5-8 kertaa, miten neiti vaan haluaa. Pian saakin alkaa kokeilla kaurapuuroa :) tosi varovaisesti olen tuota sosemäärää lisäillyt vaikka kevyesti vetää kolmesta jääpalasta tehdyt soseet joihin vielä sekoitan maitoa joukkoon. Ja imee heti vielä kunnolla tissiä päälle :-D
 
Me vähän väkisin venytetään maidon juonti välejä. Kun neiti vetäis muuten vähän väliä 50ml ja olis kokoajan nälkänen.. Aika nopeesti neitikin tottu siihen. Iltasin viimenen puol tuntii saattaa olla välillä kitinää ennen iltavelliä. Mutta toisaalta saattaa silti haaveilla 30-50min iltavelliä vetäessään oikeen hitaasti. Ettei sitten kuitenkaan vaikuta hirveen nälkäseltä.
Nyt alkaa eka hammas tuntua terävänä ikenessä :) On sitä kiukuteltukkin..

Tosi laiskasti tääällä vieläkään käännytä.. kerran parissa päivässä suunnilleen :/ no jos se siitä innostuis
 
Mulla olis hiukan kysyttävää noista kiinteistä. Meillä maistelut on aloitettu hyvin varovasti - ollaan siis annettu maistiaisia, mutta ei vielä varsinaista ateriaa kiinteitä. Herralle kuitenkin maistuu kaikki hedelmäinen todella hyvin ja usein nuo maistiaiset loppuvat ikäänkuin kesken. Sen sijaan kaikki peruna, parsakaali, maissi tms. ei miellytä lainkaan. Ne hän suunnilleen sylkee ulos, saattaa jopa alkaa itkeä! Velliäkään ei kovin suuria annoksia mene kerralla. Eli mitä soseita teidän pikkuiset tykkäävät syödä? Paljonko annatte kerrallaan ja miten on maidon määrä muuttunut samaan aikaan?

Korvikkeissa meillä on taas palattu tutteliin. Herralle ilmaantui jo ainakin kuusi viikkoa sitten toiseen poskeen punainen ihottuma-alue joa ei parane millään. Itse olen aivan varma, että se on joku maidosta aiheutuva juttu, mutta olemme puhuneet asiasta neuvolassa ja myös yksityislääkärillä ja kaikkialla vastaus on ollut luokkaa "laittakaa siihen rasvaa". No, mitkään rasvat eivät vaan tuohon tunnu tehoavan. Kortisoniakin laitoin useamman päivän putkeen, kunnes tulin siihen tulokseen, ettei ihottuma reagoi siihen lainkaan. Sitten epäilin, että ihottuma johtuu käytetystä korvikkeesta, mutta sen vaihtaminen (olemme kokeilleet useita) ei tunnu auttavan. Ja kun herra niin kovasti tykkää tuttelista, niin siihen olemme nyt sitten palanneet. Onkin hiukan epäkiitollista huomata, että tuttelia menee kyllä ihan loputtomasti (vaikka koko tetra) mutta mun omaa maitoa ei niin paljoa juokkaan... Jo pelkkä kiinteiden kokeilu on kuitenkin rauhoittanut vatsaa. Enää ilmavaivat, ummetus tai puklailukaan eivät kiusaa niin paljoa kuin aikaisemmin.

Yöunet meillä sujuvat edelleen todella hyvin. Poika nukkuu 10-12 h yhdellä tai kahdella syötöllä. Aamulla jos heräilee aikaisemmin laitan hänet sellaiseen lämpöiseen jumpsuittiin ja leikkimatolle, niin poika lepäilee siinä vielä lisää - siis leikkii ja pilkkii välillä unessa. Itse voin makoilla vieressä sohvalla ja pilkkiä hiukan myöskin vielä tuon aamuhetken ajan. Päiväunille nukahtaminen tuntuu olevan joskus todella hankalaa. Tai sitten unet ovat vain lyhyitä 30-45 min pituisia. Illalla uni tulee jo paljon ennen nukkumaanmenoaikaa ja silloin pitää vanhempien olla kekseliäitä sen suhteen kuinka iltaa saadaa jatkettua sinne nukkumaanmenoaikaan saakka - muuten herätys taas siirtyy aikaisemmaksi ja tuo aamu kuusi alkaa olla mulla sellainen "kipuraja".

Sit olisin kysellyt, käykö kukaan missään perhekerhossa tai muussa paikassa, jossa voisi tavata muita vauvoja? Meillähän oli paljon kaiken maailman jumppia, mutta niistä osa on peruuntunut ja nyt on jäljellä vain 2* 45 min jumppaa viikossa. Vauvauinti jouduttiin jättämään tauolle kun se sai herran itkemään (kokeillaan uudelleen parin kuukauden kuluttua). Meidän poika on kuitenkin todella sosiaalinen ja nuo jumpat ovat olleet tärkeä hetki päivässä, kun pääsee tapaamaan muita vauvoja. Sen vuoksi olisin kiinnostunut mitä muita kerhoja tms. olisi saatavilla ja mistä niitä kannattaisi kysellä.

Meillä on nyt jo toiveissa seuraava vauva ja olisi kiva kuulla tarkemmin kokemuksista elosta kahden pienen kanssa. Nuo talouden uutiset ovat tällä hetkellä niin synkkiä, että hiukan pelkään, ettei mulla tule olemaan työpaikkaa jonne palata eli siinä olisi toinen syy saada toinen lapsi heti perään - toinen syy on se, että niin me olemme sen aina halunneetkin. Eli kaksi lasta pienellä ikäerolla, niin että lapsilla olisi seuraa toisistaan ja samanlaisia aktiviteetteja samoihin aikoihin.
 
Oletko MINTTUMAARI kokeillut bataattia? Jos kerta teillä tykätään noista makeista hedelmäsoseista niin bataattikin voisi maistua :)
Meillä on tähän mennessä maisteltu peruna,bataatti,porkkana,maissi,parsakaali ja hedelmistä luumu,päärynä,vadelma ja ruusunmarja.
Meillä syödään 11-12 aikoihin jo lounaaksi 3 pakastekuutiota kasviksia ja illalla 18-19 aikoihin jotain hedelmää puolisen purkkia. Teen siis kasvissoseet itse ja myös joitain hedelmäsoseita oon tehnyt isomman satsin ja pakastanut jääpalarasioihin joista siirtänyt minigrip pusseihin. Näppärä valita erilaisia sekoituksia toisen mielen mukaan :) Neiti syö jo todella hyvin, eikä mikään maistetuista ole tökkinyt. Bataatti yhä lempparia ja ruusunmarjaa söisi tölkinkin kerrallaan varmasti jos antaisin. Mielestäni meillä tissitellään jopa joinain päivinä enemmän kuin ennen soseita. Liekö neiti valmis jo pian kolmanteen soseateriaan päivässä. Ja maidon määrä on isompi kuin ennen. Huomaan tämän siitä, että pitkästä aikaa aamuisin tissit räjähtämispisteessä vaikkei yösyömisen rytmi ole muuttunut mihinkään :-D

Olen itsekkin ajatellut lähiviikkoina piipahtaa perhekerhoihin kun ilmiselvästi neiti vauvauinnissakin tykkää kovasti naureskella vauvakavereiden kanssa :) toivoisin myös itse enemmän arkitapaamisia muiden äitien ja vauvojen kanssa. Varsinkin miehen iltavuoroviikot ovat välillä todella pitkiä :-\
 
Viimeksi muokattu:
Meillä on junnuilla ikäeroa 1v 21 päivää, minusta ihan sopiva ikäero, vanhempi oppi käveleen 2vkoa ennen ku vauva synty. Haaveena oli 4. Lapsi heti perään mutta oli otettava järki käteen, loppuu jaksaminen kesken.. meän 1, 5v heräilee edelleen joka yö monta kertaa, viime yönnä yöheräämisiä oli yhteensä 8 ja se oli ns. Helppo yö...

Me syyään nyt 3 päivää maissia vähän, meillä kiinteät on lisäilly puklailua.
Bataatti vois olla hyvä :)
Meillä kitissään nyt yöt rokotteita ja 6. Hammasta :/

Poitsu 5kk 2 pvää :)
 
Voi ei Nitta, eipä kuulosta kovin helpolta jos on tuollainen määrä yöheräämisiä. Oliko nuo keskimmäisen lapsen yöt yhtä katkonaisia jo aikaisemmin, vai onko tuo heräily alkanut jossain vaiheessa matkan varrella?

Oletko muuten imettänyt öisin vai antanut maitoa pullosta? Ja odotatko aina että lapsi herää, ennen kun annat maitoa? Mä oon joskus antanut vauvalle maitoa niin, että varovasti nostan nukkuvan vauvan sängystä ja menen syöttämään ihan tavallisen yösyötön tapaan. Vauva syö poikkeuksetta hyvällä ruokahalulla ja vastaavasti seuraava yösyöttö siirtyy eteenpäin. Näin ajattelin sitten tehdä kahden kanssa, että syötän ennen omaa nukkumaanmenoa ja jos vanhempi herää, niin syötän sitten samalla pienemmänkin (vanhemman kohdalla luonnollisesti en, jos pyritään pois yösyötöistä mahdollisimman pian).

Mun mielestä meillä on vauva-aika ollut suhteellisen helppoa just sen takia, että vauva on nukkunut yöt aika hyvin. Oon miettinyt, että voiko se johtua siitä, että ollaan annettu lisämaitoa jo parin viikon iästä tuttipullosta. Eli nyt kun vauva herää öisin on hän aina todella nälkäinen - vatsa usein ihan kurnii.

Ajattelin myös, että sitten kun noita pikkuisia olisi kaksi (siis ihan hölmöä toiveajatteluahan tää nyt on, kun ei mulla on kunnon menkkojakaan vielä ollut) ajattelin laittaa paljon pehmoisia mattoja ympäri kämppää ja lattialle myös muutaman patjan niin voitais aika paljonkin lepäillä pitkin päivää vaikka sitten olkkarin tai lastenhuoneen lattialla.


Entä kuinka teillä keskimmäinen suhtautui uuteen vauvaan?


Entä miten teillä on nukkumispaikat? (Meillä esikoinen nukkuu omassa huoneessa ja vieläpä ovi kiinni, kun muuten koira menee sinne ja saattaa herättää).

Vähän sillä noita perhekerhojakin kyselin, että ne olisivat sitten kivaa puuhaa kun lapsia olisi kaksi, enkä edes yrittäisi saada päivien aikana muuta aikaiseksi kun saada lapsille mukavaa ja kehittävää tekemistä, ruokaa jne.

No, ny miun täytyy lopettaa, sorry jos tuli tyhmä / sekava sepustus.
 
1, 5v on tainnu nukkua elämänsä aikana 5 kokonaista yötä (n.9h).. tyttö nukkuu omassa huoneessa meän vieressä ja vauva meän huoneessa pinniksessä. Vauva syö tissiä ja tyttö saa pullosta maitoa yöllä ku meillä on sen kans ongelma ettei se syö päivisin, huoh :( ens viikolla vihdoin sen kanssa lastenlääkäri aika.
Ekat päivät oli hankalia, ei ees suostunut samaan huoneeseen vauvan kans ja nyt menee jo ihan hyvin, kovadti halailee ja pussailee ja mustasukkasuus on kadonnu.
 
Kiitos Nitalle vastauksista ja sorry tuo ristikuulustelu :LOL: Olen vaan niin utelias kuulemaan kaikkia kokemuksia noista pienen ikäeron vauvoista.

Flowerpower - mitä olet laittanut noihin itsetehtyihin soseisiin? Pelkkää keitettyä bataattia (tms)? Laitatko jotain mausteita tai teetkö sekoitusta eri raaka-aineista?

Meillä ei kelpaa kaupan bataattisoseet, eikä muutkaan vastaavat vihannessoseet. Hiukan saan niitä menemään, kun annan joka neljännen tai kolmannen lusikallisen jotain vihannesta ja muuten hedelmää. Mutta ilmeet on kyllä valokuvan arvoisia ("ei hemmetti, sieltä tuli taas sitä pahaa sosetta"). Eilen kokeiltiin kuitenkin myös peruna-porkkana velliä ja se olikin yllättäen tähänastisista velleistä suosikki. Aiemmin ollaan kokeiltu maissi ja riisivelliä siis.

Hedelmäsoseista mango oli ihan selkeä suosikki. Luumu & päärynä yhdistelmä saa vatsan toimimaan.

Annan nyt soseita sellaiselta pieneltä tapaslautaselta, jossa on kolme suunnilleen jääpalan kokoista koloa. Yritän aina aloittaa vihannesoseella, mutta kun se ei kelpaa, niin sitten vuorottelen kahta hedelmää ja yhtä vihannesta aina joka ruokailukerralla. Koitan antaa soseita aina sekä aamu että iltapäivällä.

Maitoa on alkanut mennä ihan hurjia määriä. Viime yön yösyötöillä meni puoli litraa!!!

Omaa maitoa tulee vieläkin pari desiä / vrk, vaikka pumppaan nyt vain kaksi kertaa päivässä. Hiukan olen kahden vaiheilla lopettaisinko kokonaan vai jatkaisinko, ja sen vuoksi olen päätynyt tähän 2krt/vrk rytmiin.
 

Yhteistyössä