** Toukotenavat 2017 **

Eiköhän keskustelu pysy täälläkin, ainakin esikoisen aikaisesta ryhmästä joskus osa jäi kokonaan kaksplussaan ja jotkut jatkoi molemmissa. Toivottavasti nytkin niin, ettei kukaan koe ns pakkoa liittyä sinne faceryhmään vaan saa sitten sitä vertaistukea ja juttuseuraa esimerkiksi täällä :) Vau.fin puolella käy myös keskustelu aktiivisena :)
 
  • Tykkää
Reactions: Mommy76
Mä yritän tunkea itseni mukaan tänne. Eli torstaina vahvat plussat testaillu esikoista odotetaan täällä innolla laskureiden mukaan olis laskettu aika 4.5 ja rv laskureiden mukaan 5+2 ja jos face ryhmääm mahtuu vielä niin olisin kiinnostunut. Vaikka aika alussa onkin tämä raskaus . Huomasin kun menkat ei tunnutkaan vaan kamalat tissikivut plus kauhea väsymys ja vilu. Kummallekkin tosi outo tilanne ja täällä oikeadtaan ainut paikka jossa voi puhua
 
Eilen plussasin, kuukautisten oletettuna alkamispäivänä. :) Olin kyllä jo uumoillut olevani raskaana edellisen viikon ajan; vatsa oli sekaisin, turvotti, aamuisin oli omituinen lämmin olo vaikka normaalisti palelen umpijäässä, rinnat ei olleet ollenkaan arat vaikka yleensä rupeavat kipeytymään jo melkein viikkoa ennen kuukautisia, nyt kipeytyivät yhtäkkiä to-pe yön aikana, perjantaina sitten plussasin. :)
Nyt täytyy vaan toivoa, että kaikki sujuu mallikkaasti ja tyyppi pysyy mukana loppuun asti.
La pe 12.5, esikoisen laskettu aika oli aikanaan pe 13.5. :LOL:
 
Tervetuloa uusille! :love: Paljon toukovauvoja tulossa. (y)

Mä hätähousuna jo lähdin sieltä Facen ryhmästä. :unsure: Eilen oli niin hirveä päivä, olin ihan varma, että oon kuvitellut koko haamun näkemisen. Tein aamupissasta testin, jonka oletin tietysti näyttävän vahvempaa viivaa. Ei se vahvemmalta näyttänyt. Jotenkin oma pää meni aivan jumiin, olin niin varma, että tää oli tässä. Iltapäivällä sitten tein vielä yhden Pregcheckin liuskan, johon haamu kyllä tuli. Sain mielenrauhan. Jotenkin.

Mun läheinen kaveri on saanut juuri kaksi keskenmenoa (kolme alkiota), ja tämä on mulle nyt todella uutta, että oon alkanut pelkäämään kaikenlaista. Kaikkien omien kolmen lapsen kohdalla se oli ihan vieras käsite, että pelottaa. Nyt tämä tuntuu jotenkin niin pelottavalta. (n) Ennen en ole missään vauvantekoketjuissa hengaillut, ja luulen että sekin vaikuttaa osaltaan, että on nähnyt monia "Jee, raskaana! - Ei, se menikin kesken..."-juttuja. Mitä vähemmän tietää, sen parempi - ehkä toimisi nyt tämän suhteen mun kohdalla. :D:rolleyes:

Yksi liuska odottelee vielä kaapissa. Ajattelin tehdä sen vasta ensi perjantaina, silloin olisi 5+0 ja ehkä viivakin jo näkyisi tummemmin (tai menkat alkaa sitä ennen, who knows).

Liityn sit varmasti takaisin sinne Facen puolelle, kun tämä outo alkupelko tästä hälvenee. :(
Mie oon kanssa huomannut samoja pelkoja ja jopa ahdistusta plussaamisen jälkeen, välillä oon jopa ihan varma ettei tästäkään valmista tule. Jotenkin koko vauvanteko tuntuu niin vaikeelta, jos ei tuulimunana keskeydy niin sitten kohdunulkoisena. Tai viimeistään myöhemmillä vkoilla, ihan varmasti löytyy joku vakava kehityshäiriö.. Anteeksi jos jotakuta pelottelin :) . Kai sitä aika herkillä on jos on vastoinkäymisiä aiemmin raskaudessa kokenut. Ja siitä pitää myös olla huolissaan kuinka tää murheilu vaikuttaa raskauteen.. Nooh, yritetään kuitenkin nauttia, jos edes välillä ;) ! Mie en ole testaillut enää, maanantaina varmaan teen vielä viikkodigin. Ja neuvolaan pitänee soitella ens vkolla. forester ja murkula 5+0
 
Mie oon kanssa huomannut samoja pelkoja ja jopa ahdistusta plussaamisen jälkeen, välillä oon jopa ihan varma ettei tästäkään valmista tule. Jotenkin koko vauvanteko tuntuu niin vaikeelta, jos ei tuulimunana keskeydy niin sitten kohdunulkoisena. Tai viimeistään myöhemmillä vkoilla, ihan varmasti löytyy joku vakava kehityshäiriö.. Anteeksi jos jotakuta pelottelin :) . Kai sitä aika herkillä on jos on vastoinkäymisiä aiemmin raskaudessa kokenut. Ja siitä pitää myös olla huolissaan kuinka tää murheilu vaikuttaa raskauteen.. Nooh, yritetään kuitenkin nauttia, jos edes välillä ;) ! Mie en ole testaillut enää, maanantaina varmaan teen vielä viikkodigin. Ja neuvolaan pitänee soitella ens vkolla. forester ja murkula 5+0
Niin tuttuja nuo, mitä sanoit! Oon jo pari kertaa ollut täysin varma, ettei tästäkään tule mitään. Tänään sain aamupissasta vähän vaaleamman viivan kuin aikaisemmin testiin. Siitäkös itkin ja olin varma, että nyt alkoi keskenmeno. Iltapäivällä tuli sitten 5 tunnin pidätyksellä paremmat viivat kuin koskaan aikaisemmin. No, silti pelkään. Enkä suosittele testien tekemistä sen plussan jälkeen enää sellaisille, kuten itse olen.
 
Oireet, täällä löytyy väsymystä ja tissit kipuilee, tai eritoten nännit, hieman on tummunutkin jo.. Mahakipuja ja selkäsärkyä löyytyy myös, oon hirveen kriittinen niistä Ku:n takia.. Ja pissalla saa hypätä, sekä päänsärkyä löytyy. Eli aikamoinen lista..
Kauhulla odotan, että alkaako pahoinvointi parin viikon päästä niinkuin edellisissä raskauksissa. sehän onkin, nimittäin mulla edessä ylioppilaskirjoitukset! ja vielä viimeisiä laatujaan, jouluksi pitäis saada lakki. oon iltaisin opiskellut kun lapset on mennyt nukkumaan..

Paino ja Ylipaino ahdistaa jo valmiiksi. Mulla on reippaasti tuota ylipainoa, ja vielä kun pituutta löytyy vaan 158cm, niin bmi on sen mukainen.. tiedän jo valmiiksi, ettei juurikaan tarvitsisi lisää tulla raskauden aikana. en oo tällä terkkarilla edes käynyt, kun ollaan reilu vuos sitten muutettu tälle paikkakunnalle. ahdistaa jos se paino otetaan syyniin, kun jo itse valmiiksi tietää että liikaahan sitä on.
Kovasti yritän tsemppailla tuon syömisen kanssa, tällähetkellä tuo makeanhimo on jäätävä.. ;O

emmiliaa:_ ja pallero 4+2
 
Niin tuttuja nuo, mitä sanoit! Oon jo pari kertaa ollut täysin varma, ettei tästäkään tule mitään. Tänään sain aamupissasta vähän vaaleamman viivan kuin aikaisemmin testiin. Siitäkös itkin ja olin varma, että nyt alkoi keskenmeno. Iltapäivällä tuli sitten 5 tunnin pidätyksellä paremmat viivat kuin koskaan aikaisemmin. No, silti pelkään. Enkä suosittele testien tekemistä sen plussan jälkeen enää sellaisille, kuten itse olen.
Mää luulin että multa jää testejä käyttämättä, mutta enää on jäljellä 1 liuska ja 1 digi. Kun olen ne tehnyt, niin oon tehnyt 4 digiä, 13 liuskaa ja 3 puikkoa. Sitten en enää testaa.

Huomenna tai ylihuomenna teen viikkonäytöllisen digin. Jos ei näytä 3+ niin soitan maanantaina terkalle ja pyydän päästä hcg:n mittaukseen. Muussa tapauksessa odotan varhaisultraan, joka on reilun viikon päästä.

Oireita on supervähän. Vähän aika sitten alkoi taas mukavasti kiristää oikeasta nivusesta, josko siellä jotain olisi.
 
  • Tykkää
Reactions: Maria82 ja Jutska
Mää luulin että multa jää testejä käyttämättä, mutta enää on jäljellä 1 liuska ja 1 digi. Kun olen ne tehnyt, niin oon tehnyt 4 digiä, 13 liuskaa ja 3 puikkoa. Sitten en enää testaa.

Huomenna tai ylihuomenna teen viikkonäytöllisen digin. Jos ei näytä 3+ niin soitan maanantaina terkalle ja pyydän päästä hcg:n mittaukseen. Muussa tapauksessa odotan varhaisultraan, joka on reilun viikon päästä.

Oireita on supervähän. Vähän aika sitten alkoi taas mukavasti kiristää oikeasta nivusesta, josko siellä jotain olisi.
VV, sie oot testaamisen ammattilainen!! Miulla oli eilen suht oireeton päivä, tänään pihahommissa tuli älytön heikotuslaiskotus, viimeisillä voimillani raahauduin sohvan uumeniin selviytymään. Ja nälkäkiukku iltapäivällä, hyvä että läheiset selvisivät. Tissit on nyt vasta alkaneet kipeytymään.
 
  • Tykkää
Reactions: Vauveli vanhalle
VV, sie oot testaamisen ammattilainen!! Miulla oli eilen suht oireeton päivä, tänään pihahommissa tuli älytön heikotuslaiskotus, viimeisillä voimillani raahauduin sohvan uumeniin selviytymään. Ja nälkäkiukku iltapäivällä, hyvä että läheiset selvisivät. Tissit on nyt vasta alkaneet kipeytymään.
Ei mun näin pitänyt testata, mutta positiivinen tulos on tuottanut varmuutta asiaan. Katsotaan mitä sitten kun on varhaisultrakin takana. En kyllä pysty odottamaan viikoille 12 asti seuraavaa ultraa. Pitää kysyä pääsiskö uudestaan ultraan. Aika mulla on lapsettomuuspolille syyskuun lopussa, mutta sitä tuskin saa käyttää ultraan. Meen sitten yksityiselle joskus viikoilla 8-9 jos ei muuten. Tyyristä se täällä on, 160 € maksaa, mutta pakko saada mielenrauha.
 
Onko muilla ollut sellaista, että suuta kuivaa ja janottaa? Ja tietysti myös vessassa joutuu rampata tiheään. En muista, oliko muissa raskauksissa näin kovaa janoa..
Mulla oli esikoista odottaessa ensimmäinen raskausoire juurikin tuo suun kuivuminen. Oli todella voimakasta, tuntui välillä ettei pysty puhumaankaan kun kieli kuivuu kiinni :p
 
  • Tykkää
Reactions: Jutska
Se, että raskausoireet tulee ja menee, on ihan normaalia! Itse oon ainakin huomannut sen, että mitä enemmän touhua, sitä vähemmän oireita huomaan. Ja sitten olen itse miettinyt sitä, että jos raskauhormoni näin alussa tuplaantuu aina puolentoista vuorokauden välein, niin kroppa reagois siihen hormonitason nousuun oireilemalla ja sitten taas siinä välissä ehtisi "tottua" hormoneihin niin, että oireitakin on vähemmän. Tämmöistä arvailuja. :) Mutta jaan kyllä samat huolet, että onko siellä varmasti nyt joku, eihän mene kesken ja saako sen vauvelin syliin asti vai en. Mutta sitten yritän miettiä, että kunhan en itse tee mitään tosi tyhmää (siis sellaista joka oikeasti riskeeraisi vauvan), niin en asialle oikein mitään voi eikä se stressaaminen tai asioiden murehtiminen auta mitenkään. Jos jotain käy, niin sitten käy ja murehtia ehtii sittenkin. Mä olen esikoisesta murehtinut kaikki mahdolliset asiat raskausaikana ja vähän sen jälkeenkin. Nyt yritän rentoutua, koska en voi asioihin oikeasti vaikuttaa.
 
Mulla tuli digiin 3+ eli en taida mennä ensi viikolla hcg:n mittaukseen toista kertaa. Eiköhän tämä riitä. Yksi liuska jäi vielä, sen voisi tehdä joskus ensi viikon aikana.

Eilen kiristi taas mukavasti oikeasta nivusesta. Mää tykkään kun tulee noita oireita, on varmempi olo. Turvotuksen lisäksi ei ole muuta.

Tänään 5+4.
 
  • Tykkää
Reactions: Jutska ja Eevee
Hei mä oon niin surkee odottaja! En millään muista tai osaa ajatella olevani raskaana, Se on iskostunut jonnekin syvälle että alkoholiin en koske (paitsi että ennen plussahan mä vetäsin kunnon kännit koska oon myös huono raskauden yrittäjä), mutta toi ruoka onkin sitten eri juttu. Eilen olin juhlissa missä oli ruokaa tarjolla ja söin hyvällä halulla raakaa kalaa, melko raa-aksi jätettyä lihaa ja erilaisia juustoja. Ja tietty just sellasia pastoroimattomasta maidosta valmistettuja juustoja. Sitten joku sanoi että ei voi syödä tätä ja tätä koska on raskaana ja mä vilkasin lautaseeni ja ajattelin että niinpä, voi paska.
YOnneks mä nyt en usko että sain listeriaa tai mitään muutakaan, enkä nyt muutenkaan oo ihan kauheen tarkasti noudattanut noita ruokamääräyksiä enkä niistä aio ruveta panikoimaan. Mutta toi raaka liha ja kala, sekä homejuustot on ne joita oon pitänyt sellasina noudatettavina. Koska sitä oppii muistamaan että tää on ihan oikee juttu tää raskaus?
 
Tuo on muuten jännä, kun välillä mun päähän ei muuta mahdukaan kuin että "oon raskaana, oon raskaana" ja sit mullekin on ehtinyt tulla noita hetkiä, että oon unohtanut koko jutun. Eilen viimeksi olin yhdessä juhlissa, joissa olin ilmoittanut olevani kuski ja sitten jossain vaiheessa mulle isketään käteen skumppalasi, että kyllähän sä voit yhden juoda. Mä olin vaan, että joo niin voin, ennen kuin mieleen iski, että voi paska, enpäs voikaan ja mitä mä nyt teen. Kävin sitten vaivihkaa kippaamassa sen skumpan tiskialtaaseen ja kaadoin tilalle (onneksi) hyvin samanväristä viscyä. :LOL:
 
  • Tykkää
Reactions: Mommy76 ja Sulkava_
Joo siis samalla lailla mulla menee, että hetkittäin se on koko ajan mielessä ja sit taas unohtuu täysin. Eihän se yks skumppalasi vissiin mitenkään vaikuttais, mutta ite oon kanssa ihan nollalinjalla alkoholin kanssa. Ruokarajotuksia tarvii vielä vähän tosiaan opetella! :X3:
 
Ihan kuulla SaraG että sulla on oireita ja usko raskauteen on myös palannut!<3

Mulle on muuten iskenyt nyt tuo jatkuva nälkä. Söin tänään saman aamupalan kuin arkisin, ja yleensä pärjään sillä helposti lounasaikaan. Nyt olin jo tunnin päästä niin nälkäinen, että oli pakko syödä lisää. Tällä tahdilla paino kyllä nousee jo ennen ekaa neuvolaa.

Ootteko muut jo varanneet ekan neuvolan?
 
Toi nälkähomma on kyllä erikoinen! Just eilen miehelle selitin tästä, että tunnen nälän niin erilaisena kuin ennen. Oon ollut sellaisessa työsssä jossa ruokataukoja ei ehdi pitämään, joten välillä on tullut mentyä parikin päivää syömättä. Ja kun nälkä on iskenyt niin on tullut vedettyä limua, karkkia tms. Nyt ei oo puhettakaan että voisin olla koko päivän syömättä, vaan melko tasaisesti täytyy puputtaa ruokaa. Makeeta ja limuja ei nälän hetkellä tee mieli, mikä ehkä on kehon keino varmistaa että tää vauva saa muitakin ravintoaineita kuin sokeria ja säilöntäaineita. Ja sitä nälän tunnetta ei pystykään lykkään niin kuin normaalisti pystyn, vaan sitä ruokaa on vaan saatava. No, jos ajattelee että mun vatsassa kehittyy joka minuutti noin 100 000 hermosolua, niin ehkä se on ihan ymmärrettävää että sitä ruokaa tarvii enemmän... :p
 
  • Tykkää
Reactions: Eevee
Hyvä pointti Maya123! Jos ajattelee tuosta näkökulmasta, niin niitä rakennusaineita todella tarvitaan!

Miten sulla on SaraG aiemissa raskauksissa noussut hormonit? Tai missä vaiheessa oot saanut vahvat viivat?
 
Miullakin tuo ajoittainen raskausnälkä oli ekoja oireita, samanlainen kuin kohtalaisen treenin jälkeen elimistö huutaa polttoainetta. Kuitenkaan mikä tahansa ei kelpaa, esim. makeaa ei tee mieli. Edellisessä raskaudessa miulla jäi myös leipä pois, samoin kala, edes kalaöljykapselia ei pystynyt nielemään. Lihan piti olla myös ehdottoman tuoretta, jauheliha muusta kuin naudasta ei tullut kuuloonkaan. Jännä miten oma elimistö alkaa ohjailemaan 'tarpeellisiin' ravintoaineisiin.
 
Sara G, ihanaa että viiva on tummempi! Harmitti ihan kun ei päässyt faceryhmässä tiedustelemaan, mutta ymmärrän kyllä poislähdön. Tervetuloa sitten takaisin kun siltä tuntuu :love: mut toi viiva, ihanaa! :love:(y)

Mä oon mieluummin neuroottinen noiden ruokarajoitusten kanssa kuin vähän hölläävä. Sen mä kyllä huomaan, että nyt mä kyseenalaistan nuo toksoplasmaruokien välttämiset paljon kovemmalla kädellä kuin esikoisesta. Mä oon elänyt lapsuuteni maalla ties minkä eläimen paskan keskellä, mun äiti ei ole juuri salaatteja jne pessyt, mulla on ollut kissan hiekkalaatikko jo 6 vuotta putsattavana ja ulkokissoja sitä edeltävät 20 vuotta. Meetvurstia jne kestomakkaraa vetänyt koko ikäni. Oon lähes varma siitä, että mä oon tokson joskus sairastanut. Silloinhan sille on tullut immuniteetti eikä noita asioita kohtaan tarttis olla niin hysteerinen. Mä kysyin tästä neuvolatädiltä, et voisko sen testata verikokeesta, kun siinähän sen immuniteetin pitäs näkyä. Se ei tiennyt ja tarkisti asian jostain koneeltaan, ja siellä jossain luki et vanhaa infektiota ei välttämättä näe, et ei siitä sit kostu mitään. Miks sit joka puolella lukee et suht vanhakin näkyis? Mikä se raja sit on? Kyllähän ne vasta-aineet siellä veressä on hamaan tappiin. Edelleen haluaisin sen testattavan vaikka täti idean teilas, tarvii varmaan kinuta lisää.. Jos jollain tästä aiheesta lisää tietoa ni kertokaa!
 
Heipsan! Täällä perjantaina haamu ja eilen selkeämpi plussa, tiistaina meinasin digitestin tehdä aamupissasta (tilasin netistä niin siksi vasta ti) mutta varovaisesti nyt ilmottaudun mukaan :) Esikoista siis kerettiin vain tämän yhden yrityskierron verran tehdä kun jo plussailin, ehkäisykapseli poistettiin heinäkuun puolessa välissä :)

Vatsaa jomottaa kovin ja jatkuvaa pahoinvointiellotusta jo tässä vaiheessa kun viikkoja kai 4+2 tänään. Tunsin ovulaation molemmin puolin (kp 15 vasemmalla ja kp16 oikealla) ja kun jo nyt pahoinvointia on niin taidan kun sitten neuvolaan soittelen niin pyytää alkuraskauden ultraa että kasvaakohan siellä yhden sijaan kaksi eläväistä :) Tietysti toivoisin yksisikiöistä raskautta, kun monikot aina riskiraskauksia mutta jos sieltä kahdet sykkeet näkyy niin molemmat olisivat tervetulleita :)

12.5? / Sandelinos / 26 / 1. lapsi / phks
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä