Toukovaavit 2011

Helppo/vaikea vauva: Niin ehdottomasti helppo. Nukkuu paljon eikä itke turhasta. Esikoinen oli selkeästi vaikeampi.
Neiti nukkuu yöt todella hyvin. Nyt on yösyöttö siirtynyt; Illalla syötän siinä puol yhdeksän aikaan ja seuraava syöttö on ollut viiden-kuuden aikaan. Eli voisi sanoa että koko yön nukkuu, kun kuitenkin me esikoisen"aamuvirkun" kanssa herätään jo klo6.30. Pikku neiti nukkuu omassa pinniksessä parin metrin päässä meidän sängystä. Ja nostan meidän sänkyyn ainoastaan syötön ajaksi. Ei tulisi omasta nukkumisesta mitään jos nukkuisi vieressä. Isosisko välillä saataaa hiipiä viereen nukkumaan, mutta saisi hänkin nukkua omassa sängyssään(huoneessaan). Hän aikoinaan siirtyi isojen sänkyyn reilu vuoden ikäisenä.

Yökylä: En kyllä antaisi vauvaa yökylään. Eipä ole ollut tarve. Ei ollut isosiskokaan vasta kun 1,5v ekan kerran. Ja kaiken kaikkiaan on ollut vain pari kertaa yökylässä yksin. Hyvin on tällöin jäänyt mummilaan.

Ciba ja nuppu 2kk
 
heitu: me aloitettiin tuollaisella Hollen luomu naudanliha-peruna-maissilla. Sekaan vähän mangoa tai päärynää... Paremmin kyllä maistui Hollen kurpitsa-kana. Lisäksi ollaan maistettu Piltin/Bonan karjalanpataa sekä kalkkunaa. Itse tein myös naudan luomujauhelihasta ja bataatista mössöä pakkaseen, vähän tuo sitä maistelikin, mutta vaikka kuinka survoin sauvasekoittimella, niin jäi ehkä vähän turhan rakeiseksi, ei ollut mikään ykkösherkku :) Lohipurkki odottaa vielä, jotenkin jännittää antaa kalaa, kun miehen sisko on erittäin pahasti kala-allerginen. Tulevaisuudessa meidän poika tulis mielellään olemaan kala-kasvislapsi, joten olisi tosi kiva, ettei olis kalalle allerginen. Ensi viikolla meillä on sairaalakontrolli, siellä aion kysyä, että mikä vois päivän toinen isompi ateria olla, muuta kuin lihaa. Kun en haluaisi antaa kahta liha-ateriaa. Kananmunaa täytyy toki myös maistattaa (varmaan keltuainen keitettynä menee hienoimmaksi), mutta soijan ja palkokasvien käytöstä vauvalla en vielä tiedä mitään.

Maidotonta puuroa on ainakin Nutrician Muksu riisipuurojauhe sellaisessa isohkossa pahvipakkauksessa, löytyy ainakin meidän hyvinvarustellusta K-kaupasta. Myös Hollen hirssipuurojauhe on maidoton. Noita Holleja oon nähnyt vain Ruohonjuuressa. Meillä vissiin lähestyy se aika, että voi alkaa jo kaurapuuroakin testailla, kk päästä ainakin.

Kyllä mäkin kannatan sitä, että vauva tapaisi paljon ihmisiä ja saisi hoitoa muiltakin kuin minulta ja toisinaan isältään. Vaikkei yökylään menisikään. Vilkkaat sosiaaliset suhteet varmaan auttavat sitten siinäkin, ettei ole sisaruksia. Mun työni on sen luonteista, että kotona varmaankin tulen olemaan enemmän tai vähemmän tulevat vuodet, mutta hoitokuvioita jollain tavalla täytyy jo ensi vuoden puolella alkaa miettiä. Itseäni kiinnostaisi sellainen hoitorinkisysteemi, että olisi 3 äitiä, joilla kaikilla 1 lapsi (mielellään vain yksi...), ja yksi äiti hoitaisi aina vuorotellen kaikkia lapsia yhden päivän esim. 5-6h kerrallaan, eli siinä saisi sitten 2 työpäivää vapaata, ja ilman kuluja. Onko kellään kokemusta tällaisesta ringistä?
 
Viime viikolla 2kk neuvolassa tyttö painoi 5,9kg ja oli 59cm pitkä eli hyvin on kasvanut :) Rota annettiin ja täällä taisi tulla jonkinasteista ummetusta siitä koska tyttö oli kolme päivää kakkaamatta vaikka on tähän asti kakannut joka päivä...

Iltahuudot vaan jatkuu ja jatkuu meillä ja alkaa kyllä uuvuttaa ja turhauttaa kun tietää jo etukäteen että klo 21 ympärillä alkaa huuto johon ei mikään auta :( No pitää vaan yrittää ajatella positiivisesti että tyttö ei huuda montaa tuntia ja on koko muun päivän tosi ihana ja kiltti eli pitää vaan kestää. Toivon tosiaan että se monien sanoma 3kk raja auttaa ja huutelut loppuu, eikä kyse ole mistään muusta kuin vaiheesta.

Nukkumisesta, meillä nukutaan sängyn vieressä olevassa korissa ja pian pitää ottaa pinnis käyttöön kun massaa tulee niin että kori alkaa jäädä pieneksi ;) Viimeisen syötön jälkeen yleensä otan tytön meidän sänkyyn mutta muun osan yötä nukkuu yksin. En aio laittaa tyttöä omaan huoneeseen ennen kuin yösyötöt on loppu koska mielestäni on helpointa että vauva on lähellä nukkumassa. Tuosta nukkumisesta vielä että en usko että kukaan hankkii lasta siksi että se nukkuisi päivät pitkät mutta mä ainakin myönnän ihan rehellisesti että helpottaa arkea huomattavasti jos tyttö nukkuu esim. 2h päikkärit jonkun puolen tunnin sijasta joten siinä mielessä mä toivon välillä kyllä päivällä että nukahtaisi jo kun ei kotikaan hoidu itsestään... ;)

Helppoudesta, kyllä meillä myös on helppo vauva kun ajattelee kokonaisuutta. Ei voi valittaa kun on nukkunut yöt kuitenkin max kolmella syötöllä koko ajan aika säännöllisesti n. 23-10.

Sylittelystä, meillä on tyttö niin levoton tapaus että sylissä pitäminen on välillä tosi hankalaa mikä harmittaa koska haluaisin kovasti pitää tyttöä enemmän sylissä. Hän ei tykkää oikeastaan ollenkaan olla siinä "perinteisessä syliasennossa" eli puolimakuulla vaan alkaa heti kitisemään. Pystyssä viihtyy parhaiten mutta siinä ei mun mielestä ole niin "sylissä" kuin tuossa makuuasennossa. Mites teillä muilla, pidättekö vauvojanne paljon päivän aikana sylissä? Pelkään että pidetään tyttöä liian vähän sylissä mutta tosiaan tuntuu että viihtyy aina paremmin kun seurustellaan leikkimatolla lattialla kuin sylissä :(

Yökyläilystä, en ole edes asiaa ajatellut koska ei ole ollut mitään tapahtumaa miksi olisi pitänyt viedä yökylään. Ja pelkästään parisuhteen tai oman ajan takia en jaksa nähdä sitä vaivaa että vauva menisi yökylään ja imetysrytmi sekoittuisi ja joutuisin pumppaamaan. Eli kestän kyllä nämä muutamat kuukaudet ilman että vauva on yökylässä. Mutta jos tulisi tilanne että olisi joku tärkeä meno niin meillä on molemmat isovanhemmat sellaisia kenelle voi hyvillä mielin jättää vauvan että kun en enää imetä niin sitten varmaan yökyläilyä kyllä aletaan harrastamaan jossain vaiheessa. Musta on ihan hyvä asia että vauvan voi joskus viedä yöhoitoonkin mutta tosiaan vielä ei ole ollenkaan sen aika, meillä siis :)

Nelli ja Kultahippu 2kk+1vko
 
Moikkiskoikkis pitkästä aikaa!!!

täs oon ollu vaik mitä meininkiä typykän syntymän jälkeen meil on siis edelleen remontti kesken ja ollaan asuttu tääl remontin keskellä nyt 15päivää :D (mun aika menee facessa ja en oo kerenny sit tänne kirjottelee)

mut joo tyttö kastettiin 9.7 meidän hääpäivänä nimeks tuli Nelma Mea Angela

mä uskon että voin sanoa että Nelma on helppo tyttö siit asti kun tultiin kotio sairaalast eli seuraavast päiväst lähtien on tyttö nukkunu yöt putkeen eli 21.-05.00 ja nyt menee jo 6-7 aamulla.. päikkärit nukkuu noin 30min-2h edelleen rintamaidolla vaan mennään "jee hyvä minä" esikoista en imettäny. ei huuda turhasta.. hampaita ollaan nyt tehty reilu kuukaus että sitä kuolaa riittääää..

isoveikka on erittäin ylpee edelleen ja hoitaakin siskoaan vaihtaa vaipatkin. huomen se menee kouluun :/ sekin on jo niin iso :eek:

tällästä meille..

nyt yritän lukee koko ketjuu..

Minsku82 ja Nelma 12viikkoa
 
Toi Nöösin mainitsema muiden ihmettely siitä ettei lapset oo olleet hoidossa on mun mielestä inhottavaa, tuntuu että nykyään pitäs viedä aina vaan pienempinä hoitoon tai tietyllä tavalla syyllistetään :O Meillä on tuon kolmosen kanssa ravattu jos minkälaisilla eri psykologeilla yms kun on erityislapsi niin siellä just viimeks puhuttiin siitä, et ikävuosien mukaan vois laskea kuinka kauan lapsi voi olla erossa äidistä ja alle 1v.llä se on 0 vuorokautta.
Joka tapauksessa kukin tyylillään, itekin aion viedä yöksi äidilleni, mutta uskon ettei varmaan paria kertaa enempää siellä tule olemaan pienenä. Jos haluan ite mennä nii isi saa hoitaa ja kahenkeskistä aikaa saadaan joka ilta kun lapset nukkuu.

MaiMei kiitti vinkeistä, täytyy kokeilla =)
 
Minäkään en raaski viedä vauvaa alta 1v hoitoon,kuolisin kyllä ikävään varsinkin näin pienen kanssa:)
Ja ei ole tarvettakaan.
Isoveljensä,2v ei ole ollut vielä kuin isänsä kanssa muutaman kerran vanhemmillaan,en minä häntäkään raaski vielä yökylään antaa sen enempää ja ei ole paikkojakaan.
Meille ei kukaan kyllä ole vielä ihmetellyt että miksi ei ole viety yökylään mutta uskon että sellainen ihmettely on ikävää. Kyllä ne lapset ehtii olla isoja sitten myöhemminkin ja meillä on myös noudatettu tuota laskusysteemiä että ikävuosien verran ollaan yökyläilty.
 
Vaunuttelusta vielä kysäisin, että meillä kun on Brion Happy-yhdistelmät ja kova kantokoppa, niin otanko sitten tosiaan jo kopan kokonaan pois käytöstä :O?! Sitä kun ei tietääkseni oikein saa nostettua... Mietin vaan, että voiko noin pientä jo pelkällä ratasosalla kuljettaa, miten olette tukeneet? Meillä roikkuu vaunuissa myös lelu, mutta kun poika herää, niin se on joko syli tai huuto. Ja kun nuo herran pitkät unet voivat tulla missä vaiheessa päivää vaan, niin hankalaahan se on, kun olet lenkillä ja heräämisvaiheessa monen kilomerin päässä kotoa :(... Jotenkin ahdistaa ihmisten katseet, kun kuljetan huutavaa vauvaa, mutta toisaalta en kyllä pitkää matkaa jaksa yhdellä kädellä poikaa kantaakaan.

Meillä vauva tuskin ihan heti yökyläilee, kun mummolat ovat eri paikkakunnilla. Joku hoitaja voitaisiin kyllä myöhemmin nakittaa meille kotiin, niin että poika saa nukkua omassa sängyssään. Ja minäkin voin mennä kyllä yksin, kun isin nukutus kelpaa myös :). Itse antaisin pojan tällä hetkellä vain siskolleni, vaikka hänellä ei lapsia olekaan. On kuitenkin ollut meidän jälkeen Reitun kanssa eniten ja tuntuu, etti oma äiti oikein osaa edes nostaa poikaa oikein :O. Ja anoppi taas ei ole tarpeeksi "tarkka". Oltiin tosiaan anoppilassa viime kuussa ja tarkoitus oli, että anoppi olisi vahtinut syötön jälkeen Reitun unta sen aikaa, kun oltaisiin miehen kanssa käyty soutelemassa (kyseessä siis max. tunnin reissu). No, kun olin saanut pojan syötettyä, niin anoppia ei näkynyt missään, oli lähtenyt omiin hommiinsa (heillä siis maatila). Kuvitteli ilmeisesti, että kyllähän tuo vauva yksinkin sängyssään nukkuu, vaikka hän on ties missä ja meillä ei mitään itkuhälytintä ole käytössä :O. Just joo. Jäi siis minulta reissu väliin ja vahvistui ainakin se, ettei poika ihan pienenä jää yksin tuohon mummolaan...
 
Ihana arki ja koululaiset saatu kouluun =) Helpottaa kummasti kun kuudesta kolme on päivät koulussa.
Meillä ei kanssa oikeen ole hoitajia lapsille, lähinnä vaan oma äitini ja hänkään ei kauhean innokas ole mun lapsia hoitamaan, muiden sisarusten kyllä :kieh:

Vaunuttelusta mä en oo siirtänyt vielä ratasosaan, meillä citycross yhdistelmät joissa nyt käytössä kova koppa ja sinne oon taittanut äitiyspakkauksen pussin niin että poika on vähän korotettuna. Meillä ollut melkeen alusta asti näin kun tuolla tota refluksia niin nukkuu paremmin kohotettuna.

Jaahas se oiski tänään sit Eltsun 3kk neuvola ja vitosen 2v., ihanaa lähteä tonne vesisateeseen tarpomaan :whistle:
 
Täällä oli eilen neidin 3kk neuvola. Rokotukset sai ja pieni itku niistä tulikin. Illalla oli jalat selvästi kipeät, mutta ei lämpöä. Nukkumaan menikin jo klo19, tankkasi maitoa klo6.30 ja heräsi aamuun klo 9.30. Nyt aamulla ollut ihan normaali.
Muutenkin nukkuminen meillä tosi hyvää. Yöunille klo20, maidon tankkaus klo6 aikaan ja aamuun herää siinä klo9 jälkeen. Päivisin sit ei oikein nuku ollenkaan, yleensä ottaa 2h unet, joko kerralla tai pätkissä ja se on siinä. =)

Vauvan helppoudesta, musta meillä on helppo vauva. Ei turhia itke. Tai oikeastaan ei edes itke, vaan ähistää jos joku huonosti tai on nälkä. Kovin on iloinen ja rauhallinen tapaus. Leikkimatolla viihtyy myös hyvin ihan itekseen. Sitterissä myös, mutta mulla on kammo jättää vauvaa yksin sitteriin toiseen huoneeseen. Sit kuljetan mukana huoneesta toiseen :D (en nyt mitään ihan 5min takia, mut kuitenkin) Kaveri kun oli kylässä, sanoi, että olis ku ei olis vauvaa ollenkaan ku on niin hiljaista... Esikoinen oli samanlainen, eli ei edes ole kokemusta vähemmän helposta vauvasta (vaikka sellaiseen kovin varauduin jo raskausaikana)

Yökylässä ei oo neiti ollut. Esikoinen oli ekan kerran 5kk:den ikäsenä, ja harvoin ollut muutenkin tän 4v:n aikana. Yhden yön olen itse ollut poissa kotoa, kaverin luona toisella paikkakunnalla, mutta isi hoiti lapsia tämän ajan hienosti.

Sylissä oleminen tuntuu täällä olevan hankalaa nykyään, kun toinen nostaa itseään koko ajan pystyyn. Ja jos ei pääse tai annan nousta tulee kiukku. "vauvamakuulla" ei suostu olemaan yhtään, paitsi syönnin ajan. Nyt onkin otettu pieniksi ajoiksi käyttöön Bumbo. Siinä viihtyy tosi hyvin, silmät pyöreinä ihmettelee ja istua töröttää :D
 
Nelli oletko kokeillut pitää vauvaa masullaan reisien päällä tai masullaa kyynärvarren päällä? siis kuin kehtoasennossa mutta masullaan niin että nenä on kohti kyynärvartta. ei meidän lapset ole viihtyneet koskaan kehtoasennossa vaan näin. tai sitten nostan olkapäälle siten että katsoo taaksepäin, tässä tietenkin pitää pitä huoli ettei pää heilu liikaa niskan takia. Myös hyvä seurusteluasento on niin että istut polvet koukussa esim. sohvalla, nojaat kunnolla taaksepäin ja laitat vauvan istumaan selkä nojaten polviin. Toivottavasti näistä on apuja, sylittely on niin tärkeää!

Meillä on nauravainen iloinen vauva, joka ei yöllä valvota. Syö pari kertaa yön aikana. Kehityksessään seuraa ikäisiään.

yökylästä esikoinen oli yökylässä ensimmäisen kerran vähän alle neljä vuotiaana mummolla. ehkä kakkonen menee tämän mukana aiemmin. mummo on kyllä ollut usein yötä ja ollaan oltu miehen kanssa ulkona tai juhlissa, ei vielä uuden vauvan aikana. itse olen käynyt muutaman kerran terassilla pari tuntia, se riittääkin.

mustajuuri ja neitokainen 3kk
 
Heipä hei!

Meidän neidillä ei ole mitään hajua minkäänlaisesta rytmistä. Päivisin nukkuu joko parin tunnin unet tai pikku unoset tai ei mitään. Yöt menee vaihtelevasti. Aiemmin nukkui yöllä melkein säännöllisesti ensin 4-5 tuntia, mutta yhtäkkiä meni viikon verran, että nukkui jopa 7 tuntia. Mutta sitten viikkon verran heräsi tunnin- 1,5 tunnin välein. Siinä alkoi taas olla pinna kireällä ja aivan poikki. Nyt neiti on parisen yötä nukkunut taas aluks 3-4 tuntia ja sit tunnin-parin tunnin välein herätys. Ilmeisesti vetelee niitä unia ihan omissa rytmeissä vaihdellen.

Neiti nukkuu edelleenkin meidän makkarin lattialla vaunun kopassa. Pinnikseen laitetaan sitten joskus kun koppa jää pieneksi. Jossain vaiheessa olis kuitenkin tarkoitus siirtää koppa neidin omaan huoneeseen. Tuossa just puistossa juteltiin asiasta ja yks äiti kertoi, että heidän poikansa oli nukkunut omassa huoneessaan 5 viikon ikäisestä lähtien.

Meillä ei muksut oikein pääse mihinkään yökylään vaikka haluaisinkin joskus. Isovanhemmat asuvat satojen kilometrien päässä ja täällä ei ole semmoisia tuttuja joiden luo nuo voisi jättää. Kummeilla on omat perheensä ja omat menonsa, joten niiden rasitteiksikaan ei tee mieli muksuja viedä.

Meidän neiti on nyt pari päivää ihan tosissaan yrittänyt kääntyä selältä mahalleen. Käsi vaan on tiellä ja sit ahdistaa :) Neiti viihtyy hyvin roikkuvien lelujensa kanssa ja meillä sattuu olemaan sekä ylä- että alakerrassa omat lelutelineet. Siihen kun neidin jättää vähäksi aikaa, saa tehtyä vähän kotihommiakin.

Mut nyt taas kuuluu huutoa ja äitiä kaipaillaan.
 
Yökylään ei meilläkään ihan varmaan alle 1v mene.. Mä kuolisin ikävään!!!! Eikä kyllä ole mitään tarvettakaan!!:D

Kevlarsoul: Mä olen siinä vaunun koppaosassa ihan vaan tyynyillä ja makuupussilla tukenut sitä kopan reunaa vasten vauvan sellaseen puoli-istuvaan, sitterimäiseen asentoon. Ihan hyvin siinä viihtyy..

Meilläkään poitsu ei viihdy sylissä makuuasennossa ollenkaan, aina täytyy nähdä kaikki!!!

Jahas, nyt heräillään taas hurjan pitkiltä unilta..siis max 30 min taas nukkui...
-leena ja jumppi
 
Hyvää päivää pitkästä aikaa!

Jospa minäkin taas ilmoittelisin itsestäni kun ei oo hetkeen täällä tullut käytyä.

Täällä myös alkoi ihana arki tänään kun kolmonenkin aloitti ekan luokan (kakkonen meni neljännelle ja esikoinen seiskalle). Käytiin kouluunsaattamisen jälkeen neuvolassa hakemassa Topille 3kk-mitat ja ne olivat 6450g ja 62cm.

Täällä on tosta yökyläilystä ollut paljon puhetta ja itse taisin siitä jo aiemmin puhuakin.
Meillä on nelonen ollut ekan kerran yökylässä 3kuisena ja nyt syyskuussa mennään miehen kanssa kylpylään jolloin mun vanhemmat tulee tänne viikonlopuksi poikia katsomaan. Mä kai sitten olen se paha äiti : / kun haluan vaalia omaa parisuhdettani ja mielenterveyttäni tämän katraan keskellä... on nuo 3 vanhintakin olleet yökylässä isovanhemmillaan pieninä ja selvinneet ilman kamalia traumoja tms. Kukin tavallaan!

Mitään kummempaa täällä ei ole tapahtunut. Painonpudotus hyvässä vauhdissa edelleen, nyt vaaka näyttää -19kg. Ens kesäksi suunnitellaan reissua Kreikkaan koko porukalla ja siihen on alettu jo säästämäänkin kun mikään ilmainen matka ei tule olemaan...

Meillä on pikkusella edelleenkin rytminä yöunet 21-07 ja syö yleensä kerran yössä, päivällä nukkuu yhdet pidemmät unet ja parit pikkupätkät. Hirmu aurinkoinen ja rauhallinen poika onneks on, kovasti jokeltelee ja yrittää kääntyä mahalleen, tarttuu leluihin jne.. Kaikenkaikkiaan tosi helppoja on olleet meillä nämä juniorit.

Jep, nyt pienin vaatiikin tissiä...

Maybaby
 
Ihana nimi Minsku teidän tytöllä!

Yökyläilystä ja syyllistämisestä vielä mistä Heitu ja Nöösi puhuivat niin on kyllä inhottavaa että jos syyllistetään että miksi ei vie lasta hoitoon. Mutta tuli mieleeni myös se että syyllistys taitaa tulla kyseeseen silloin myös jos vie. Eli on huono äiti, vie tai ei vie yökylään... :d Joten varmaan paras kun vaan pitää kylmästi oman päänsä ja tekee niin kuin itsestä tuntuu parhaalle, muista välittämättä.

Adalium, meillä on myös tuollainen ähisijä-vauva eli ei itke nälkäänsäkään juuri koskaan vaan yölläkin herään siihen että kauhea ähinä ja piehtarointi on meneillään korissa :D Mutta parempi niin, saa mieskin nukuttua.
Ja toinen yhtäläisyys meidän vauvoilla on tuo sylissä olemisen vaikeus, meilläkään ei viihdytä muuta kuin pystyssä ja siinäkin on levotonta...

Kevlarsoul, mulla myös tuota samaa ahdistusta kun vauva itkee ja kiukkuaa julkisella paikalla... Ärsyttää itseä että se ahdistaa koska on kuitenkin "normaalia" vauvalle mutta niin vaan ahdistaa :D Ja ihmisten toljotus on myös ihmeellistä, ihan niin kuin se sillä mulkoilulla helpottaisi...
Tuosta hoitajien luotettavuudesta, mä olen ottanut sen linjan että luotan molempiin isovanhempiin vaikka eivät teekkään kaikkia juttuja samalla tavalla kuin me. Kunhan vauvalla kaikki hyvin niin riittää mulle :) Toivottavasti teillä isovanhemmat oppivat niin että voit viedä myös heille hoitoon, hoitajia ei varmaan kenelläkään ole koskaan liikaa.

Mustajuuri, kiitti sylittelyvinkeistä. Tuota olkapäällä pitämistä harrastetaan meillä mutta tosiaan niskaa pitää tukea kun tyttö ponkii tosi voimakkaasti joka suuntaan kun on olkapäällä selkä menosuuntaan. Tuota selkä polvia vasten en olekaan kokeillut, pitääpä testata. Etukäteen luulen että punnertaa itseään ylöspäin siitä asennosta mutta ei voi tuomita ennen testausta. ;)

Täällä eilen pitkästä aikaa ilta että ei tullutkaa pitkäkestoista iltakiukkua, jee :) Olen nyt yrittänyt panostaa noihin rytmeihin ja rutiineihin ja nukuttanut tietoisesti vauvaa päikkäreille enemmän kun jossain sanottiin että iltahuudot johtuisi yliväsymyksestä, no mene ja tiedä. Nyt on jotenkin erilaiset rytmit muutenkin kun mies meni maanantaina töihin isyys- ja kesäloman jälkeen eli ei enää kukuta yöhön täällä talossa. ;) Ehdin jo tottua luksukseen kun meitä oli tosiaan kaksi hoitamassa vauvaa ja nyt kun oonkin päivät yksin niin vähän orpo olo. No, kai se tästä taas lähtee käyntiin kunhan tottuu yksinoloon.
 
Juu, mä olen jo niin tottunut siihen että äitejä syyllistetään ihan kaikesta mahdollisesta ja se on mun mielestä tosi surullista. Just niinkun Nelli sanoi niin joko viet tai et vie lastas yökylään niin kumpikin on paha ja imetys lienee yks pahimmista asioista mistä ihmiset äitejä syyllistää. Ja mukaan mahtuu muitakin äitejä jotka kokee tarpeelliseksi kommentoida toisten valintoja vähän liian kärkkäästi tietämättä välttämättä taustoista mitään.

Mulle on henk.koht ihan sama mitä ihmiset ajattelee tavoistani kasvattaa poikiani-kuitenkin jokainen heistä on saanut perusturvallisen elämän ja ovat tasapainoisia (puhun nyt 3 vanhimmasta lähinnä) ja iloisia lapsia vaikka ovatkoin avioerolapsia. Mulle oma kahdenkeskinen aika mieheni kanssa on tosi tärkeää muutenkin kuin iltaisin kun lapset on nukkumassa ja muutaman kerran vuodessa tehdään just vaikkapa se kylpyläreissu tms.

Toivottavasti kukaan ei nyt vetänyt herneitä nenäänsä! Tämä on vaan ja ainoastaan mun mielipide ja vuosien myötä oon oppinut kuuntelemaan enemmän ja enemmän myös itseäni ja tiedän että lapset voi hyvin vaikka ovatkin joskus yökylässä. Itse en pode siitä huonoa omaatuntoa. Ja kunnioitan myös niitä, jotka haluavat hoitaa lapsensa itse.
Sori tämä avautuminen...
*poistuu takavasemmalle*
 
3kk neuvola takana ja mitat pojalla oli 6020g ja 62cm. Rokotukset sai eikä pahemmin noteeranu, rotaa ei otettu.

Yökyläilystä ei mun mielestä oo oikeaa tapaa, toiset vie toiset ei. Itse en raaski viedä jos ei syytä ja mielummin teen tota, että äitini tulee kotiin hoitamaan :) Omaa aikaa on kyllä oppinut arvostamaan sitäkin enemmän, kun lapsia on jo kuus ja sitä on pakko saada välillä, eihän tätä muuten kestä :whistle:

Äitiys on mun mielestä muutenkin syyllistämistä esim imetys, itse en ole saanut/pystynyt imettää kolmea nuorinta ja tästä olen saanut kuulla, ihmiset kun eivät tajua että voi olla terveydellinen syy tähän... Enään sitä ei onneks ota itteensä, mutta joskus oli se aika kun pahoitti mielensä muiden sanomisista.
Eiköhän jokainen äiti oo se paras vauvalleen :heart:
 
Maybaby oon samaa mieltä sun kanssas noista parisuhdejutuista ja yökyläilyistä :).

Tosiaan, kun minäkään en imetä, niin sain sairaalassa kauheet syyllistelyt ja katseet niskaani........
Ollaan miehen kanssa päätettykkin, että pulloruokinta sopii aivan mainiosti meille :).

Huh huh, tultiin juuri tuossa parin tunnin lenkiltä ja poika nukkui sikeästi oikeastaan koko matkan, välillä katseli nätisti vaunuistaan =).
 
Kyllähän esimerkiksi isovanhemmat tai muut läheiset sukulaiset ovat ihan oivia hoitajia pienellekin. Luottaisin varmaan aivan hyvin yhdeksi yöksi silloin tällöin pojun mummulan hoivaan. Mutta ihan itseni takia en usko, että ainakaan nyt heti pystyisin... En varmaan sais ollenkaan nukuttua :) Minkähänlainen mammanpoika tuosta vielä tuleekaan! Vieraalle hoitajalle en ainakaan haluais antaa pitkään aikaan. Vaikka itsekin olen aikoinaan hoitanut tosi pieniä vauvoja. Kai tällai ekan lapsen kanssa on vielä enemmän jotenkin varovainen.

Me olimme ekan kerran muskarissa! Ihan huippua :) Poitsu tykkäs tosi paljon ja katseli innoissaan muita vauvoja, lirkutteli tytöille ;) Mukava itsekin oppia uusia loruja ja lauluja. Nyt meillä on siis Harrastus!
 
Maybaby: Hyvin kirjoitettu, olen itsekin niin samaa mieltä, että äitinä ei voi joidenkin mielestä tehdä kuin väärin. Totta kai kaikessa pitää ottaa koko perheen hyvinvointi huomioon, eli pitää pitää itsestään ja parisuhteestaan huolta. :) Ja onhan se tietenkin heti eri asia, jos on useampi lapsi kuin tämä yksi (niinkuin mulla vasta on).
 
Mielenkiintosta keskustelua! Oon kanssa huomannut syyllistämistä sun muuta ikävää mulkoilua/vihjailuja monestakin lapsenkasvatukseen liittyvästä asiasta. Imetys on takuuvarma juttu, mun kohdalla ihmetelty kun imetän pitkään (10 kk aiemmin, ei nyt mikään megapitkä mun mielestä), kiinteiden aloitusikä ja mitä sen vauvan suuhun onkaan tullut laitettua, harrastukset tai niiden puute (en mun mielestä tarvi vauva-aikana kaikkee mahollista harrastaa...), tutin käyttö ja pottailu (tyyliin VIELÄKÖ teiän vauva syö tuttia ja eikö se jo osaa pissata pottaan...), kyllä listaa riittää. Niin ja päiväkotiinlaitto tms hoito töihin mennessä, ai jestas että siitä on kaikilla oma hyvä mielipide! Oikeaa alotusikää ei ole ja laitto sitten pph:hon tai päikkyyn niin aika huono valinta.

Jep, minä painun nyt vihdoin nukkumaan, yökyöpelinä jälleen täällä...
 
More the merrier eli tervetuloa uudet!

Viihteellä olosta on ollut juttua ja jos sellaiseksi lasketaan pienet päiväkännit shoppailureissulla, niin sitten ole ollut viihteellä :D. En ole vuosikausiin käynyt iltasin/yöllä baareissa kuin max 2 kertaa vuodessa joten sellaista en edes osaa kaivata. Enemmän mun mieleen on kalsarikännit ystävien kanssa tai lauantainen aamubrunssi skumpalla kavereiden kanssa ja siitä sitten luonteva siirtyminen shoppailun (ja mahdollisen välivirkisteen) kautta kostealle lounaalle. Eka kerran neidin syntymän jälkeen tein näin kun vauva oli 6 viikkoinen, tosin silloin kolme juomaa riitti hiprakkaan vaikka ne nautittiin useamman tunnin aikana... ja joku aika sitten olin taas. Kiva päästä juoruileen, mutta on se kiva tulla takaisin kotiinkin. Eipä tuota vettä väkevämpää ole kyllä juuri tehnyt mielikään, mitä nyt yhden siiderin tai pikkoloskumpan olen saattanut viikonloppuna ottaa.

Kakka-asiaakin on sivuttu ja olen todennut meillä asuvan panttaaja :O. Ennätykset tuli just: oli kakkaamatta kahta päivää vaille kaksi viikkoa! Ihmeen vähän asia tuntui vaivaan...parina viimeisenä päivänä oli kyllä masu jonkin verran kipeä ja pierut haisi ihan kamalalle! Oltiin kyllä annettu luumupilttiä teelusikallinen noin joka toinen päivä, mutta siitä ei ollut näköjään mitään iloa. Lisäksi annoin kerran Levolacia, mutta eipä sekään saanut mitään aikaan, koska satsit tuli vasta kahden päivän päästä sen annosta. Kai se on uskottava, että meidän tytsyllä maito sitten imeytyy tosi hyvin tai jotain.... ei neuvolassakaan ole olleet yhtään huolissaan eli normaalia kai sitten.

MaiMei: Helpoista/vaikeista vauvoista sen verran että kun se sun kaverin vauva syö tunnin välein ja vaatii vain tissiä, niin kuulostaa just siltä mitä meillä oli kun vauvalla oli maha kipeä. Eli kun maha oli kipeä, niin tissi lohdutti ja sitten taas jatkuvasta syömisestä johtuen masu oli kipeä eli kierre valmis kun maha ei saanut 'levähtää' koskaan. Silloin saatiin ohjeeksi venyttää syömisväli 2-3 tuntiin ja se onnistui tutin ja mahahieronnan avulla. Ihan parissa päivässä alkoi helpottamaan (niin ja tietty mun maidoton ruokavalio auttoi kans) ! Tottakai oli huutoakin, mutta silloin vain kanniskeltiin ja lohdutettiin. Ennen tuota olin ihan varma että meillä on ns vaativa vauva, mutta kun mahaongelmat on pois, niin sanoisin että jo helpoksi.... noh, edelleenkään ei meinaa nukahtaa muuta kuin sylissä ja yleensä itkun kera, mutta kun ei ole väsynyt eikä nälkäinen niin jaksaa möllöttää sitterissä/lattialla välillä jopa itsekseen, kunnes tylsistyy ja varoittaa että ellei kohta aleta viihdytyshommiin, niin täältä lähtee.

Meillä nukutaan Vaavi-sängyssä meidän sängyn vieressä tai sitten meidän välissä. Suurimmaksi osaksi kyllä nykyään omassa sängyssä, koska silloin itse nukun paremmin. Tosin se ihme tuhina ja meininki aamuyön tunteina meinaa kyllä pitää mua hereillä. Vaavi-sängyn palautus olisi tuossa kuukauden päästä ja oon vähän mietiskellyt että vauva muuttaa nukkumaan pinnasänkyyn omaan huoneeseen kun se ei oikein mahdu meidän makkariin. Vähän huoletaa yösyömiset tämän järjestelyn kanssa, mutta eihän väliä ole kuin muutama metri kävelyä. Tosin viime yönä mulle tuli sellainen olo että en raaski laittaa noin pientä omaan huoneeseen ja ehkä pikku järjestelyillä pinnis saadaan just ja just meidän sängyn viereen. Nukkumaan mennään n. 20-21 ja yöllä syödään joko yhdesti tai kahdesti (viimeisen viikon on nyt syönyt pääsääntöisesti kahdesti). Aamulla heräilee 6.00-7.30 välillä ja ekat päikkärit otetaan jo tunnin päästä heräämisestä. Sen jälkeen päikkärit onkin vähän niin ja näin: Väsynyt kyllä on, mutta yleensä suostuu nukkumaan vain 15-30 minuuttia, hyvä jos sitä. Sylissä kyllä nuokutaan, mutta auta armias, kun laitetaan omaan sänkyyn niin johan sitä pian heräillään. Noh, ainakin tyyppi nukkuu yöt syömisiä lukuunottamatta.

Hoidossa vaavi on ollut isovanhemmillaan ja tädillään, mutta max pari tuntia. Isi on hoitanut kun mamma on lähtenyt 'shoppaamaan' ja hyvin ovat pärjänneet. En ole edes miettinyt että menisi yöksi hoitoon, tosin eipä ole ollut tarvettakaan. Luulen kyllä että vielä ennen ensi toukuuta kuitenkin näin voi tulla käymään.

Käytiin tuossa sitten lentokoneella reissussakin ja hyvin meni! Eniten mua oikeastaan jänskätti että miten pärjään yksin vaunujen kanssa kun ne pitää pakata lähdössä ja noutaa hihnalta laskeutumisen jälkeen. Ei muuta mutta kun ne painaa ja tarvisi kahta kättä nostamiseen ja se ei oikein onnistu vauva sylissä vaikka repussa olisikin. Noh, tästä syystä päätin ottaa mukaan vain matkarattaat. Ne saa lähes makuuasentoon ja ne vähät kävelyreissut tyttö viihtyikin siellä vallan hyvin! Kun siinä naama on menosuuntaan ja näkeekin paremmin. Meillä kans ei meinata viihtyä normirattaissa, joten sinänsä matkarattaat oli hyvä veto. Nyt sitten suunnitellaankin jo vähän pidempää matkaa :p
 
Joo, syyllistämistä tulee ihan kaikesta! Ja jos ei syyllistämistä, niin ainakin vihjailevaa kommentointia :O. Varmasti imetys on ihan pahin! Itsehän imetän ihan "normaalisti" ja vauva vasta vajaat kolme kuukautta, mutta esimerkiksi miehen isä (!) muistaa joka kerta nähdessään painottaa imetyksen tärkeyttä :O. Jooh. Osaan vaan kuvitella, mitä olisi, jos en imettäisi...! Samaten tuntuu, että pahaa silmää tulee heti, jos vauva vaunuissa itkee: mutta minkäs teet, jos et sitä käsissäkään saa kannettua ja kotiinkin pitäisi päästä! Pitää kokeilla jotain tyynysysteemiä noihin vaunuihin, ettei vallan mökkiinnytä pojan kanssa. Nyt nimittäin en pariin päivään ole viitsinyt edes lähteä mihinkään, kun ei noista pojan unista pysty ennustamaan, että nukkuuko - ja viihtyykö siis vaunuissa - kolme tuntia vain puoli tuntia :(. Matkarattaat olisi tosiaan kätevät, koska kaukalossa Reittu viihtyy hereilläkin, mutta en viitsisi ostaa enää yhtään uutta tavaraa, kun nytkin sitä pursuaa ovista ja ikkunoista, rahanmenosta nyt puhumattakaan...
 
Tuosta imetyksestä ja arvostelusta. Ihme juttu, mutta lähes kaikki vanhemmat ihmiset on kiinnostuneita riittääkö maito! On tehnyt joskus mieli vastata että ei ja jäädä kuuntelemaan kommentteja...:D Vähän sama kun kysyisivät että ruokitko lastasi tarpeeksi tai että mitä rinnoillesi kuuluu tai että jokos ne rinnat on imetyksen jäljiltä kuin kansallispuvun taskut. Varsinkin isommassa porukassa meinaa jo nolottaa alkaa selostaa rintavarustuksen tuotoksia. Tai sitten oon vain herkkähipiäinen ;)

Ja tuo kiinteiden aloittaminen tuntuu olevan aikasta tabu ja välttelen aihetta sellaisten ihmisten kanssa jotka alkavat paasata tai julistavat vain yhtä oikeaa tapaa (täysimetys 6kk). Huoh. Monesti kuulostaa tosiaankin siltä että oon itsekäs koska haluan alkaa antamaan kiinteitä 'jo' neljän kuukauden iässä. Pitänee osaltaa paikkansa varmaankin, koska tiedän että se helpottaa mun menemisiä, mutta onko se sitten väärin? :confused: Jotenkin sain lisää pontta tuolle aloitukselle kun viime yönä ruokin vauvaa parin tunnin välein. Pitkään ollaan menty yhdellä syönnillä ja viikko sitten siirryttiin kahteen ja nyt kolmeen. Taitaa kaverilla olla nälkä :) eli se tiheän imun kausi? Lisäksi tuli huutoa kerran kun ilmaa oli vatsassa ja en ole varma kuinka monta kertaa iskin yön aikana tuttia suuhun. Olo on kuin olis ollut bilettämässä aamu neljään eli kuin pienessä darrassa.

Tänään onkin 3kk neuvola, saas nähdä paljonko sitä ollaan taas kasvettu.
 
Jopas ootte kirjoitellu pitkiä juttuja...

Jokaisella tuntuu olevan joo aika vahvat mielipiteet näistä vauvanhoito- asioista. Myös niillä kenellä ei vauvoja ole ollenkaan tai sitten on aikaa kulunut vauva-ajasta vuosikymmeniä. Meillä kanssa appiukko kysyy aina maidon riittävyydestä ja joo, se on vähän noloa...vaikka varmasti ihan hyvää tarkoittaakin.

Kiinteitä oon ajatellut aloitella 4-5 kk iässä vaikka rintamaidolla kasvaa ainakin toistaiseksi hyvin. Esikoisella aloitin jo 3,5 kk kun oli niin risaiset yöt. Ja kyllä se auttoikin kun illalla sai antaa velliä tissimaidon lisäksi. Nyt nukkuu vauveli niin hyvin yönsä ettei tarvetta aikaisempaan aloitukseen ole. (22-06 putkeen ja sitten syöpi ja nukkuu 1-2 h vielä.) Neuvolastakin on puhuttu herkkyyskaudesta 4-5 kk iässä jolloin olisi hyvä alkaa maistelemaan soseita vaikka muuten täysimetyksellä meniskin. Varmasti riippuu neuvolan tädistäkin nämä jutut.

Kakkajuttuja::D Meidän typy on tehnyt 6 vkoisesta asti kakat n. kerran viikossa mutta nyt alkoi viimeviikolla jo tuleen useammin ja nyt peräti joka päivä. Ei oo pahemmin itkeskellyt ennen kakkailuja mutta iltaisin kyllä on aika herkässä itku. Vatsaa vääntää ja pulauttelee tosi paljon. Mutta niin oli esikoisellakin joten en ole sen ajatellut johtuvan mistään tietystä. Oma ruokavalio on tällä hetkellä varsin suppea sappivaivojen takia joten mihinkään maidottomiin dieetteihin en lähde.

Vaunuttelusta: Ei oikein pidemmät lenkit onnistu vaunujen kanssa. Nukkuu max. 30 min. ja sitten herää itkemään. Hereillä ollessaan katselee noin 10 minsaa taivasta mutta sitten tulee itku eikä oikein nukahda vaunuihin vaikka väsy oliskin. Olis niin kiva liikkua kun vielä pääsee. Kohta tulee talvi ja täällä maalla ei pahemmin noita teitä aurailla. Kauhulla odotan miten työnnän sitten vaunuja jossain puolen metrin hangessa: /

Tuteista: Onko kellään luonnonkumisia tutteja käytössä? Mikäs juttu tää on että nykyään vaan noita silikoni-tutteja? Muistan esikoisen syöneen paljon mieluummin luonnonkumista tuttia mutta nyt niitä ei tahdo missään olla. Onko ne jotenkin vaarallisia/ vähämmän suositeltavia kuin silikoniset? Nimittäin meidän typy ei tahdo enää huolia tuttia vaan tunkee oman peukkunsa/kätensä väkisin suuhun. Ja siitä peukusta vierottaminen lienee aika hankalaa...??

Yökyläilystä: Oon vähän sitä mieltä että jokainen tavallaan. Meidän esikoinen oli yökylässä ekan kerran puoli vuotiaana ja nykyistä vauvaa ei varmaan ihan hetkeen mihinkään viedä. Jotenkin ei enää kaipaa niin sellaisia omia menoja kuin nuorempana. Ja tosiaan yksin voisin mennä viihteellekin kunhan pääsen sappitaudistani. Mies kyllä pärjää vauvan kanssa ja varmasti ihan hyvillään minut päästäisikin tuulettumaan. Talvella vois järjestää tuparit jos veisi sitten naapuriin kummisedälle vauvan hoitoon. Isompi meneekin mieluusti kavereillensa ja mummolle/vaarille yöksi. Ja aika kivasti ovatkin isovanhemmat nyt vauvan tulon jälkeen isompaa pyydelleet yöksi ja huomioineet häntä.

Vauva-harrastuksista: Johonkin vauvajumppaan aion mennä leikkaukseni jälkeen kunhan saan taas nostella vauvaa. Vauva-muskarista en oikein piittaa, jotenkin ei oo mun juttu. Tykkään kyllä laulella ja leikittää vauvaa kotona mutta jotenkin se on julkisesti vähän noloa ja ärsyttävääkin. Muistan rimakauhua ja rakkautta- sarjassa kun Adam meni vauvan kanssa muskariin, yhdyn hänen ajatuksiin siitä touhusta:p

Jaahas, typy heräsi, tarvii mennä availemaan maitobaaria.

vattula ja tytsy jotakuinkin 2,5 kk
 
Vattula: Meillä on tuo oma käsi ja peukku jätkän paras kaveri:whistle: Vaikka miten yrittää tuttia tai jotain purulelua tyrkyttää, niin kohta kuuluu hirmu lussutus kun omaa kättä imetään.. Mut luotan siihen, että se ois vaan sitä, että se oma käsi on löydetty.. Eli jospa suinkin menis ohi, kunhan enemmän hoksaa noita leluja räpelöidä:D

Jumpin kummitäti kävi tossa aamusella kyläilemässä, ja kylläpä jätkä olikin niiiin hymyä kummille:D Ja hirmuisesti jutteli yms. Liekö vähän jo tartuttanut vauvakuumetta kummille. Kummitäti on siis 20v ja hänen avomiehensä saman ikäinen..

Jaaha, nyt sitte heräillään..
-leena ja jumppi
 

Yhteistyössä