Toukovaavit 2011

Meillä on kans tänään ollut jotain ihme ähellystä tuo imettäminen. Pojalla on nälkä, muttä kun laittaa tissin suuhun niin pyörittää pään vaan pois ja sitten taas inistään, kun on nälkä. Yritän kyllä viimeiseen asti syöttää rinnasta, mutta välillä sitä vaan tuskistuu ja on helpompaa pumpata, laittaa pulloon ja käskeä isän yrittää välillä. :) Se imetyshetki on kuitenkin niin tärkeä, kunhan se vaan onnistuu. Siinä on niin rakas olo, kun vauva imee rintaa ja katsoo mua suoraan silmiin sen sinisillä silmilla, ikään kuin kiittäen :)

Mua huvittais kans ihan hirveästi koko ajan ulkoilla vauvan kanssa, mutta ei viitti kovin pitkiä aikoja vielä olla pihalla ja nyt meidän vaunuistakin on ilmat mennyt renkaista. :(

Teddybear ja vauva 9 päivää
 
Onpas pojunen jaksanut kelliä kauan lattialla peiton päällä! Katselee vuorotellen kumpaankin suuntaan ja potkiskelee, mutta ihan hyvällä tuulella. Tekee varmaan hyvää olla välillä kovemmalla alustalla. Tänään on myös ollut kauan kantoliinassa kietaisuristi kakkosessa. Tosin sitten alkoi vetää päätä niin hulluun asentoon, että sidos vähitellen löystyi liikaa sinne pään suuntaan. Mutta kauan jaksoi olla ihan pää pystyssä unessa. Toki liina tuki päätä. Ihanaa, kun kädet vapaana voi itse tehdä asioita!

Yö meni kyllä taasen valvoessa. Ja syödessä. Vatsaa taisi vääntää, joten kokeilinkin tänään Cuplatonia ekan kerran. Vaikea sanoa oliko vaikutusta, koska päivät yleensäkin on parempia kuin yöt. Ainakin sen Cupla-annoksen jälkeinen maito pysyi sisällä. Ja pöräytteli jonkun verran. No, on päivälläkin tullut pieniä itkuja ja sitten paukkua perään, tai hirmuinen nännin metsästys ja ahminta alkuun. Nälkä on akuutti, kun nälkä on. Vaikka just tunti sitten olisi aiemmin se huolella tyydytetty... (tänään vaaka näytti tisuttelun jälkeen +90g!!!)

Loppuviikon mies onkin isyyslomalla, joten tää mami pääsee vähän tuulettumaan. Kaupungille shoppailemaan kenkiä ja perjantaina teatteriin :)

Mut ensin huomenna 2-kuukautis/kotiuttamiskontrolliin!

MaiMei + poikanen 8 viikkoa
 
Täällä ei vielä suurempaa vilskettä ole - mutta jopa niitä toukovauvoja on alkanut hiljalleen putkahdella maailmaan! On se kiva seurailla, että kuka aina poksahtaa seuraavaksi :)

Hullulta tuntuu, että oma vauva on jo 2kk... Aika on mennyt NIIN nopeasti! Se myös on hullua, että tavallaan hän "syntyy" kuitenkin vasta tällä viikolla. Että kaikkien kehitysasioiden suhteen ollaan ihan samanmoisessa aikataulussa teidän muiden kanssa. Toki meidän poju näkee jo paremmin ja on ehkä jäntevämpi kuin aivan vastasyntyneet, osaa syödä paremmin ym., mutta vaikka kontaktin ottaminen tai unen/valveilla olon rytmit alkavat kunnolla muotoutua vasta nyt tästä eteenpäin, "ensimmäisen" kuukauden aikana.

Eilen tosiaan käytiin Kättärillä kontrollissa. Baby lahjakkaasti väänsi hirmuiset haisevat kakat juuri ennen lääkärin luo pääsyä, ja sitten pissi lääkärin päälle! :D Good boy!! Hyvin oli kaikki asiat, paitsi hemoglobiini oli varsin alhainen. Keskosilla usein on, ja 3 viikon päästä taas tsekataan. 89 oli se vaan. Ja hitsi, varmaan sen pissikepposen takia ei IHAN täyttynyt 3kg, virallinen 8-viikkoispaino oli 2995g! No, käytännössä 3kg, ja nyt tänään jo taatusti ylikin eli jee! Itse painoin syntyessäni 3125g. Synnyin vähän yliajalla, joten taitaapa meidän poika aika samoihin lukemiin päästä! Pituutta oli nyt 48cm, ja ollaan päästy käyrille, upeaa! Saavutuskasvua tullut hyvinkin.

Lääkäriltä päästyämme imetin Kättärillä, ja poika sai hirmuiset tissiraivarit!! Pääteltiin, että johtui sokerivedestä, jolla häntä hieman lahjottiin lääkärillä. Olis varmaan halunnut sitä lisää... Pelkäsin myös, että olisko tutti häirinnyt imuotetta, poju oppi nimittäin tiistaina syömään tuttia, mutta ei moista riehumista sen koomin ole tapahtunut. Siellä hyökki ja murisi ja suu ammollaan viskoi päätään ja kiljui eikä millään tahtonut imeä. Lopulta sai sen verran mahaansa, että tyyntyi nukkumaan turvakaukaloon... Kaikenlaista... :)

Nyt on isä ollut isyyslomalla eilen ja tänään (ja huomenna), ja ihanaa, kun on saanut rauhassa ottaa päiväunia ja nukkua aamulla pidempään. Yösyöttöjä mies ei ole tehnyt kertaakaan, mutta sekin auttaa, että saan sitten aamupäivästä pitemmän unijakson. Tänään myös kävin kaupungilla vähän ostoksilla, teki hyvää, ja ilma oli niin ällistyttävän kesäinen, että oi! Palattuani teimme pitkän kävelylenkin vaunujen kanssa, hyvin jaksoi baby nukkua.

Ihanaa, hyvät ystävät saavat syksyllä vauvan! Tämä uutisen kuulimme eilen. Seuraa meidän pikkuiselle siis.

Eipä muuta tällä erää!

MaiMei + poikanen 8vkoa 2 päivää (rv40)
 
Meidän poikali on ollut tähän asti tosi rauhallinen, mutta nyt se on oppinut murisemaan sen ärjyy samalla lailla kuin muumien mörkö!! :) Jotenkin lutuustakin, kun se tekee sitä rinnallakin! Sieltä jostain huulien välistä välillä murisee äitille!! :)

Ollaan käyty jo vähän pihallakin ja aion nyt oikein ruveta jo käymään vähän vaunulenkilläkin, kun alkaa olla jo ittellä voimat siinä kunnossa :) Ihanaa päästä ulkoilemaan!! :)

Meillä kävi eilen neuvolatäti kotikäynnillä ja kyllä se kehu poikaa! Sanoi heti ettei edes vaikuta siltä, että poika on vasta 12 päiväinen, kun tuntui paljon vanhemmalta. Pojalla on ihan hirveästi voimaa jaloissa ja niskaakin jaksaa jo hieman pidellä. Ja onhan se iso, kun oli syntyessään 53cm ja varmasti tullut vähän lisääkin. Paino oli noussut 100g kotiutuspainosta ja siitä se vähän huolestui, mutta kun sanottiin, että se syö 2 tunnin välein ja välillä juo pullosta 130ml niin ei enää epäillyt etteikö poika saisi ruokaa. Kuulemma tämän ikäisen tarvis syödä vaan 50ml :) Tehtiin syöttöpunnituskin ja tuli 60g lisää, vaikka poika oli syönyt tunti sitten eikä jaksanut syödä niin kauan kuin yleensä eli olis voinut tulla 100g jos olis ollut oikein nälkä :)

Tänään poika syönyt tunnin välein ja alkaa ihmetyttää mihin mahaan se tuon kaiken vetää!!! :)

Teddy ja vaavi 13 päivää <3
 
Meillä kans ollaan jo 4vkoa, huomenna kuukausi! Alkuviikosta käytiin punnitteen, oli tullut painoa lisää 55g/päivä, 3500g oli paino. Tytöllä on pieni napatyrä, pitää toivoa, että menee ohitse..

Muutamana yönä on ähissyt niin lujaa sängyssään, että olen ottanut viereeni.. viimekin yönä ähisi joskus 4 maissa, milloin otin viereeni vauvan, siitä sit heräsin itse kello 06, rinnat olivat niin täynnä (olin siis viimeksi syöttänyt 01), että täytyi pumpata, otin tyttelin ja vaihdoin tälle vaipat, ja syötin kaikki 120ml! sen jälkeen yritin saada pinnasänkyyn tyttöä.. no ähisi niin lujaa, että otin taasen vierelle (muka vähäksi ajaksi..) ja herättiin taasen 10 maissa, nyt kovaan nälkään. Olen siis opettanut jo nyt tytön nukkumaan vieressäni, vaikka niin lujaa sanoin, että tämä lapsi ei tule nukkumaan seuraavaa 2vuotta meidän välissä, kuten esikoinen... :D

Muutamia kertoja käyty kaupassa, tosi hyvin on ollut turvakaukalossa. nukkuu pääasiassa kauppareissut..

Meillä tosiaan vieläkin syödään ekana toinen tissi tyhjäksi, sen jälkeen pumppaan toisen, yleensä tulee sellaiset 50-100ml, ja syödään sekin maito.. jotain 100ml jää ylitte päivässä maitoa, ne pakastan.

Kestovaippoihin ollaan siirrytty kokonaan, vaikka tulee aika paljon pissuja ylitse, kun on tytöllä niin laihat reidet. Isi tykkää laittaa noita kertiksiä, mutta kyllä niistäkin tulee välillä pisut ohitse, jos on huonosti laitettu vaipat.

Masuvaivoja on välillä, mutta tuntui auttavan kun söin neljänviljapuuroa sekä luumuja, itsellänikin oli kovalla vatsa..

Isillä alkaa ensi viikolla työt, kivasti ollut nämä 3vkoa meidän kanssa kotona.. kuinkahan sitä ensi viikolla pärjää:D Pitäisi alkaa käyttää sitteriä, mutta en ole vielä malttanut laittaa tyttöä siihen, vaikka toi on mallia vastasyntynyt.. mielummin pidän sylissä ja teen omia juttuja vauvelin nukkuessa.

piuh ja tytteli 4vkoa.
 
Heippa
Tänään huomaan, että kyllä tuo poika osaa kiukkuilla... Se alkoi aamulla viideltä ja pitkin päivää jatkuu. Välillä nukkuu ja syö. Vauva pulauttelee paljon ja epäilen masuvaivoja.
Nyt hän on kantoliinassa, joka rauhoittaa uniin aika hyvin kiukkuajan. Välillä herää parkumaan.
Vaihdoin lisämaidon sellaiseen, jossa ei ole lehmän maitoa. Neuvolassa ehdotettiin sitä. Sehän voi ärsyttää nyt aluksi kun ei vauva ole siihen tottunut. Inhottavaa kun ei voi oikein mitään tehdä.

Valdemaria ja huomenna 3 viikkoinen poika
 
Voisin kanssa liittyä tänne =) Eli
* 8.5.
Nöösi - tyttö - 3782g / 51cm / rv 41+2


Meil on tässä vähän hässäkkää ollut, kun vajaa 2v poika ei oo oikein tiennyt miten vauvaan pitäis suhtautua. Poika ei vielä kunnolla puhukaan tai mitään eikä pysty kunnolla selittämään, mutta kait tää tästä pikkuhiljaa. Enemmän tuo äitiä muksii ja puree, eipä sekään kyl mukavaa.

Vauvalla alkaa olla vähän mahavaivaa, piereskelee ja vähän puklailee. Eilen roikkui koko ajan rinnalla ja tänään sitten on nukkunut paljon. Kiva juttu vaan kun tissit tursuilee täynnä. Enemmän paremmalla ajalla....

- N ja Kaino kohta viikon :heart:
 
Paljon onnea Nöösille! :flower: Kestää varmaan hetken, että 2-vuotias tottuu muuttuneeseen tilanteeseen!

Valdemaria: meillä kanssa kiukkuiltiin etenkin eilen. Ja etenkin, kun mä olin teatterissa ja isi yksin vauvan kaa. Sellaista sadattelua olikin, kun kotiin palasin, että huhhuh! Ja tänään oonkin saanut aika lailla hoitaa riiviön itsekseni. Tosin tänään se on ollut aika enkeli :)

Pulautuksia on tänään tullut paljon vähemmän, paitsi äsken juuri tuli yksi iso, joka kasteli koko bodyn hihan. Ja just käytiin kylvyssä... Vaippaa vaihdettaessa tuli myös nenästä paksua valkoista pulia, vauva hetkeksi hätääntyi, kun hengitys tukkeutui :( Odotan jo aikaa, että saa alkaa antaa kiinteitä ja maidon syötön määrä vähenee. Kiinteiden syöminen varmaan auttaisi myös öihin. Viime yö meni niin, että kello 7 saakka oli 2 tunnin välein ruokailu, sen jälkeen tunnin välein, kunnes jaksoin hakea aamupullon klo 10, jonka jälkeen nukkui 2,5h. Myöhemmin iltapäivällä nukkui myös ainakin 2,5h kantoliinassa. Ja illalla tunnin unia monet. Vielä ei kovin paljon olla hereillä.

Cuplaton on nyt käytössä pullosyöttöjen yhteydessä, mutta en osaa sanoa, onko siitä ollut apua. Välistä mahavaivaa on, silloin vääntää ja kääntää ja ähkii ja hamuaa lohtutissiä. Ummetusta ei ole onneksi, vaikka rautalisä sitä usein aiheuttaa.

Nyt äkkiä nukkumaan, kun vauva simahti!
 
Heippa MaiMei ja muutkin
Oon käyttänyt cuplatonista toisen firman vastavaa, mutta siinä on mukana maitohappobakteereja. Vauva nukkuu onneksi yönsä hyvin. Hän herää yleensä kahdesti yöllä syömään.
Yksi konsti pulautteluja vähentämään voisi olla maidon sakeuttaja. Siitäkin neuvolan th mainitsi. Taitaa vaan olla vellimaista sen jälkeen maito ja pitäisi olla vellituttikin tuttipulloon eli se imuaukko suurempi. Tuntui että poika oli tottunut jo uuteen maitoon ja kuvittelen aionakin puklaamisen vähentyneen. Sitä tuli aikaisemmin ihan suihkuna. Nyt oli isänsä antanut sitä aikaisempaa ja taas on masuvaivaa! : / Pitää kai sekoittaa jääkaappiin valmiiksi sitä uutta maitoa, jotta ei menisi väärälle purkille!
 
Löysinpäs tänne, kiitos Linkistä!!


meille syntyi poikavauva 12.5 klo 06.06 mitoiltaan 3615g ja 49 cm

Ja synnytystarinaa kirjoitinkin jo tuonne odotuspuolelle, mutta mielellään sitä käy läpi uudestaankin, joten hieman siis siitä nyt:

Menimme sairaalaan noin 04.30 torstainvastaisena yönä supistelujen takia, jotka kuitenkin ihmeen epäsäännöllisiä, noin 7 min taukokin. Ne alkoivat joskus puoli kahden aikaan kotona ja selvisin niistä musiikin voimalla aina viimesiin asti, lauloin, tanssin, itkin..ja syöksyin miehen syliin neljän aikaan kipujen takia. Lähettiin sairaalaan, oltiin noin puol 5 siis siellä.
Poika syntyi o6.06 eli reilun tunnin päästä. Olin auki jo 10 cm mennessä ja odotushuoneessa, kun piti käyrät laittaa, ponnistinkin pojan ulos:heart:
EI tosiaan ihan noin helposti mennyt, mutta en jaksa kirjoittaa kaikesta, kyllä siinä itku jos toinenkin pääsi kun kuulin ettei mitään kipulääkkeitä ehditä antaa!! Lisähappea sentään mies piti ponnistusten kohdalla kun tuntui että oikeasti nyt happi loppuu ja joku kuolee...pyysin imukupilla avustaan, mutta kätilö tsemppas mut ite hommiin ja maailman ihanin vauva saatiin syliin hetkeä myöhemmin.

Onneks tosiaan lähettiin silloin sairaalaan, vaikka puhelimes kätilö sanoi ettei oo tilaa ja joudutte oottaan ainakin, mutta ajomatka esim. Jorviin ois kestänyt meiltä yli puol tuntia, joten ois voinu käydä heikosti. Salit oli täynnä, niin siksi myöskään mua ei siirretty saliin synnyttään (jossa ois voinu saada edes ilokaasua) vaan odotushuone oli ainoa vapaa tila:confused:

Hyvä kätilö, ja loppu hyvin, aika hurja juttu vaan, jota en olis todellakaan halunnut, mutta, ylpeä tietysti olen jälkikäteen, että pystyin siihen!!=)

Outoa todella, että olin jo 10 cm auki, vaikka olin ajatellut pahimpien suppareiden olevan vasta edessä! Psyykkinen tilani oli kuitenkin kotona tosi vahva ja luottavainen, voisko johtua siitä..esikon kanssa nimittäin oltiin sairaalassa jo 4cm kohdalla...
Yks yö sairaalassa ja perjantaina kotiuduttiin.

No, ehkä tarkennan myöhemmin tai lisään jotain..mutta täytyy lueskella teidän muidenkin stoorit ensin!

Kathe ja poitsu 4 vrk
 
Moikat ja ISOT onnittelut Kathelle! Aikas hurja tarina! Onneksi kaikki meni hyvin. Mulla oli kanssa tosi nopea synnytys, mutta käynnistettäessä kai usein on, sitten kun alkaa tapahtua. Luulin 2h supistuksia kärsittyäni, että tätä se nyt on varmaan vuorokauden tai jotain, mutta eikä mitä, juuri kun olin suihkuun menoa suunnittelemassa, olinkin kokonaan auki ja eiku saliin... No emmä kyllä mihinkään suihkuun olis selviytynytkään, kun ei kävelemään enää kivulta pystynyt...

Me kävimme tänään neuvolassa saamassa rotaa. Eli rotavirusrokote, joka annetaan liuoksena suuhun. Satoi, mutta ei haitannut mua, ihanan raikas ilma ja ei siitepölyvaivoja! Vauva nieli rokotteen kiltisti ja unessa, ja muuta ei nyt ollutkaan, kun kotona tehdään punnitukset neuvolan lainavaa'alla. Paluumatkalla hain kahvilasta kakkua ;) Tulikin todettua, että tuohon lähikaffilaan pääsee vaunuilla tosi hyvin! Siinä on terassikin.

Muuten ollaan päivä lähinnä oltu sängyssä. Pikkuiselle tuli maha kipeäksi tuosta rokotteesta, eikä ole viihtynyt yhtään yksin. Mä taas olin viikonlopun jäljiltä kuolemanväsynyt, joten nukuttiin kylki kyljessä peittopesässä pari tuntia, välillä tisuteltiin. Nyt on kantoliinassa. Rauta on vielä antamatta, joten masukipuilua on varmaan illastakin luvassa.

Kuinka paljon miehenne osallistuvat vauvan hoitoon? Meillä on vähän hiljaista sillä rintamalla... Ellei käske, niin mitään se ei oma-alotteisesti tee, tai no ehkä, jos näkee, että yritän nukkua päiväunia, niin sitten vauvan itkiessä kanniskelee hetken. Pullolla syöttämisestä ei tykkää, kun pelkää pulautuksia, eikä jaksa pitää sylissä. Itkua ei jaksa yhtään, mutta onneksi poju nyt ei juuri olekaan itkeskellyt (ainakaan "turhaan"). Öisin ei herää tekemään mitään, vaikka olis viikonloppu. Eilen testasin, että ellen itse vie vauvasänkyä aamulla miehen hoiviin, jotta saisin aamupäiväunet, niin tuleeko hakemaan herättyään (klo 10). No ei tullut, vaan pelasi sohvalla... Tiedän, että pitää vaan käskeä enemmän, pakottaa, ellei muuta, koska se on kaikkien eduksi, että mä saan joskus nukkuakin. Oon kyllä huomannut, että väsyttää kahta kauheammin, jos seuraa vierestä, kuinka toinen nukkuu täydet yöt ja virkeänä puuhailee omia harrastuksiaan siinä, kun itse kantelee ja syöttelee vauvaa puolkuoliaana. (Tai tekee töitä, joita mulla on noin yhdeksi illaksi per viikko.)

Toinen kysymys onkin: oletteko olleet kovin väsyneitä?
Hormonit kuulemma auttavat selviämään ainakin ekat kuukaudet muutamalla unitunnilla per yö, mutta kyllä on välillä outo olo... Vielä kun lisänä lihaskivut, joita kantelu ja imetys ja liikunnan puute aiheuttavat, niin aika vaivainen olo on. Mietin, että olis kiva mennä tänään lenkille, mutta kuukahtaako sitä jonnekin polun varteen... Ehkä reipas kävely saa riittää. Harmillista, etteivät päiväunet oikein onnistu. En oikein ikinä, paitsi tänään, saa päivällä vauvan nukkuessa itse nukuttua. Raskausaikana ei päiväuniongelmaa kyllä ollut... Kai sitä on niin valppaana heräämään joka ääneen.

Eilen oli kauhun hetki (juuri Suomen voiton jälkeen, ei tosin seurattu peliä, mutta naapurit pitivät huolen tilanteen tasalla pysymisestä...), kun babyn nenän tukki valkoinen paksu maitomönjä. Raukka veti itsensä ihan jäykäksi, eikä saanut hengitettyä! Hätäännyin itsekin, nostin pystyyn ja yritin pyyhkiä nenää, ja onneksi se sitten aukesikin. Keittosuolaliuosta päälle, ja tuli hyvät aivastukset. Mutta ihan oli punainen pikkuparka, ja silmistä valui vettä :( Ainakaan tuossa tilanteessa ei hengittänyt suun kautta, vaikka olen kuullut, että hätätilanteessa vauvelit osaavat kyllä hengittää suullakin. Arvatkaa vaan, saiko tuon jälkeen sitten hyvin nukuttua...

MaiMei + pojunen 8 viikkoa 6 päivää
 
MaiMei meillä on onneksi isäkin mukana tosi paljon vauvan hoidossa. Välillä juostaan kilpaa ottamaan syliin kun se itkee :) Yöllä siitä ei kuitenkaan oo mitään apua!! Jos pyydän, että se vois vaihtaa vaipat tällä kertaa niin se menee, mutta huutelee sitten mua apuun, että tuo pyyhe tai puhdas body! Mitä apua siitä on, jos kuitenkin joudun nousemaan sängystä! Kerran pumppasin jääkaappiin maidot valmiiksi ja sovittiin, että sinä yönä hänellä olisi ruokintavuoro, että mä saisin kerrankin nukkua. No se sitten heräs ruokkimaan sitä lämmitti maidon, mutta liian kuumaksi eikä vauva suostunut syömään sitä. Raukka itki ja isi hermona, että syö nyt! Mä sitten lopulta nousin pistin maidon jäähtymään, hyssytelin ja lopulta syötin ja isi vaan nukkui. Väitti aamulla, että oli ollut puoliunessa silloin eikä muista että semmosta oli edes tapahtunut. Yöhoidot on vissiin enemmän mun juttuja.
Kerran testasin kauanko lapsen pitää kitistä ennen kuin isi nousee ja hoitaa. Lopputulos: Mun piti lopulta herättää se ja käskin ottaa sen sieltä vierelleen. Onko meillä äideillä jotenkin herkemmässä tuo herääminen pienimpäänkin inahdukseen!? :)

Vauva tykkää ihan hirmuisesti olla ulkona! Heti kun mennään ovesta ulos niin jätkä nukahtaa!! Meillä oli yksi päivä aivan hirmuinen känkkäränkkäpäivä: vauva vaan itki ja huusi söi mutta ei kuitenkaan syönyt yms sitten päätin pukea sen ja mentiin pienelle vaunukävelylle niin oikeasti kun sain laskettua sen sinne vaunuihin niin simahti samantien!! Nyt pisin aika mitä oon antanut sen olla pihalla on tunti. Aloitettiin 15 minuutista ja ollaan lisätty vähän joka kerta. Nostan sen aina sisälle jatkamaan unia.

Teddybear ja vaavi 16 päivää
 
Onnea kaikille vauvojen saaneille, on ne ihania nuo vauvat! <3

Isi hoitaa paljon vauvaa, tosin yritän vähemmän antaa vastuuta isille, koska hänelle alkoi nuo työt.. mutta syöttää ja vaihtaa vauvalle vaippaa ja samalla leikkii vauvan kanssa:) Öisinkin katsoo nukkuuko vauva, onko vauvalla liian kuuma jne. herkkäuninen kun on.. herättelee minuakin syöttämään vauvaa, jos jostakin syystä en ole herännyt.

Yllättävän hyvin sitä jaksaa, vaikka heräilee 3h välein yölläkin ja on aina max 1,5h hereillä. Yhteensä öisin tulee unta ~7h, enkä nuku päikkäreitä.. no, näkyy jo silmäpusseina, mutta samapa tuo. Ei vaan saa nukuttua päivisin, vaan nytkin kun vauveli nukkuu, olen jo imuroinut ja pessyt lattiat, viikannut pyykkiä kuivamasta + pesen pyykkiä ym ym. Iltapäivästä lähdetään vaunuttelemaan, nyt vain odotan milloinka tytön on taasen nälkä.

Jälkivuotoa kesti sitten sen 4vkoa, vieläkin tuhruttelee. Loppukuusta olisi jälkitarkastus, toivottavasti sitten olisi täysin loppunut..

Meilläkin on nenä välillä tukossa, pikku niistäjää käytetty ahkerasti, vaikka tyttö ei tykkääkään siitä.. kauhean kuuloista, kun toisella on toinen sierain täysin tukossa:/ ja "kuorsaa" välillä sen takia, koska on niin tukossa tuo nenä.

Muutama yönä on ollut rinnalla raivoilua, mutta oma syy, olen pumppaillut toiselle niin paljon maitoa, että on oppinut saamaan pullosta sen maidon. Pari päivää sitten nänni oli niin kipeä, etten voinut imettää.. nyt tuo pumppailu on jäänyt päälle. Mutta hei, olin aluksi valmis luovuttamaan koko imetyksen ja siirtymään korvikkeisiin, nyt olen imettänyt jo yli kuukauden o/ vielä 5kk jos pystyisi...:)

Pulautuksia tulee kerran päivässä, pieniä.. hikka sen sijaan on pysynyt, kerran pari päivässä hikka :/ toivottavasti ei ole refluksiaa..


piuh ja tytteli 1kk 3pv
 
Piuh, en usko että olis refluksiaa, jos kerran noin vähän pulautuksia, ja jos vauva ei ole tuskainen pulautuksen aikana. Hikka varmaan on ihan normaalia, tulee meilläkin pari krt päivässä. Pulautukset on täälläkin pienentyneet, mutta pari pientä päivässä. Ja enemmän, jos imetän makuultaan yöllä, enkä jaksa nostaa vauvaa ylös röyhtäisemään. Se on kauheaa, kun on niin poikki, ettei vaan jaksa liikahtaakaan...

Viime yö olikin paha, kun se rota kai vaikuttaa nyt, tai ei mitenkään kai, ihan varmasti vaikuttaa. Oli niin kiukkuinen poika koko yön, huitoi ja kitisi, syöttö ei auttanut. Olikin enemmän tai vähemmän hereillä kolmesta saakka, samoin minä. Oih, 7h unta yössä... Saisikin noin paljon :) Kyllä noin viiteen jää, ellei isä ota aamulla (viikonloppuina) pojua toiseen huoneeseen. Googlasin, että rotavirusrokotteesta on usein oireita viikon, ja viikon päästä vasta pahimmat... Huoh... Kauheita myrkkyjä, mitä lapseensa joutuu laittamaan. Tai eihän ole pakko, mutta mitkä itsesyytökset sitten olis, jos se rotavirus iskisi. Mietin kyllä sitä, että kun tää keskonen on vasta vähän päälle 3kg näin 2kk iässä, jolloin rota annetaan, niin eikö noin pienikokoinen lapsi kärsi vielä enemmän siitä rokotemäärästä...

Keskolasta soiteltiinkin, sellainen tukihenkilö tulee vierailemaan ensi viikolla. Kyllähän me kaikki apu otetaan vastaan, vaikka hyvin onkin mennyt. Hän oli puhelimessa sitä mieltä, että voin lopettaa pumppaamisen kokonaan. AAH, ihanaa! Sanoi, että laittaa BMF-pussit pieneen määrään pakastemaitoa ja ajoittaa niiden antamiset iltapuolelle, ja päivän syöttelee vaan tissiä. Silloin poju olis enemmän hereillä päivällä, ja rytmiä saatais käännettyä. Sen olen kyllä huomannut, että vauva on unisempi yöllä, syö usein silmät kiinni, kun taas päivällä on melkein aina syötöissä silmät auki ja pirteänä, että ehkä joku rytmi jo onkin. Mutta öisin on silti useammin hereillä kuin päivällä. Noh, katsotaan, miten menee. Toivottavasti alkais maitoa muodostua enemmän tällä tavoin. Odotan jo kiinteiden aloittamista kyllä, vaikka tykkäänkin imettää. Mutta ne yöt, ne yöt.

Mies vaihtoi aamulla ihan vapaaehtoisesti vaipan, mutta eipä siitä kyllä paljon apua ollut, vauva teki isot kakat melkein heti perään. Ellei mies syötä, niin muusta ei ole hirveästi apua. Kaverin kanssa puhuttiin, että miesten isäidentiteetillä kestää hetken muotoutua. Että saattaa sitten tehdä enemmän, kun poika on isompi. Tunnen toki mieheni, ja tiesin tällaista odottaakin. Hänellä on lyhyt pinna ja kaiken kanssa kauheat suorituspaineet. Jos syöttö ei mene hyvin, se on isän syy, tai jotain muuta hämärää. Ja omat jutut tulevat ennen vauvajuttuja. Esim. jos on nälkäinen, syö itse ensin ennen kuin syöttää vauvan (jos on vauvan kaa kaksin kotona). Antaa vaan tuttia pahimpaan huutoon. Mä en ihan ymmärrä tota, kun vauva ei kuitenkaan tajua, että ruokaa on ihan kohta tulossa, toisin kuin aikuinen ihminen. Itse perustelee sillä, että vähemmän kiukkuinen eli vähemmän nälkäinen isä hoitaa lasta paremmin. On siinäkin perää tietty.

On sekin totta, että miehellä saa ollakin vähemmän vastuuta, kun käy töissä, mutta onhan se kova työpäivä äideilläkin kotona, ainakin, jos ei ole voinut juuri yöllä nukkua. Mun mieheni työ on toisinaan henkisesti vaativaa ja vastuullista, mutta usein myös pelkkää surffailua toimistolla, eikä hänen tarvitse herätä kukonlaulun aikaan, tänäänkin meni vasta kymmeneen (siksi ehti jopa vaihtaa vaipan!).

No mutta, aion tässä liittyä kuntokeskuksen jäseneksi, ja silloin saan ainakin, vähintään, 2 kertaa viikossa käydä vähän tuulettumassa. Mietityttää tosin, että kuinka jaksaa rehkiä... Mutta kai sekin tavallaan piristää.

Kohta ulos vaunulenkille! Ehkä voisi käydä katsomassa, miten kirjastoon pääsee vaunujen kaa!
 
Heipat tällekin puolelle:wave:
Eli meillä tänään viikon vanha pikkuinen poika:heart: Isosisko ja -veli ovat pienen nimenneet Tumpiksi:D

Suunniteltu sektio siis tehtiin viikko sitten 10.5. vauvan perätilan takia. Hyvin on toivuttu ja jakseltu. Perjantaina päästiin kotiin.

Vauva on tyytyväisen ja rauhallisen oloinen. Välillä mahaa vähän kipristää, mutta kun kunnolla pierasee niin helpottaa:D Öisin meidän tumppi herättelee 2-3 tunnin välein. Minä olen se joka öisin heräilee poitsun kans, kun tissiä syö. Mies kyllä kiitettävästi hoitaa pävisin tumppia:heart:

Mutta nyt tissimies kaipailee..
-leena ja tumppi 1 vk
 
OnNEA LEENA POJASTA! jA Kaikille muille, joita en huomannut onnitella!!:heart:

Imetys lähti hyvin käyntiin sairaalassa, hyvät otteet ja poika tyytyväinen, mutta nyt usein rinnanpäät rikki (en varmaan löydä hyvää asentoa,mielestäni pojalla kuitenkin oikea ote ja maitoa tulee, pumpatessakin just 50 ml) ja se kyllä harmittaa, kun imetys sitten sattuu hiivatisti! Välillä ei satu yhtään, välillä taas ihan helv...ä!

No neukkutäti tulee tänään kotiin ekalle kierrokselle, kun huomenna poika viikon vanha, toivottavasti painoa on tullut kivasti lisää. Pissaa ja kakkaa ainakin tuo.

EIlen käytiin ekaa kertaa kävelyllä ja isosisko työns ylepänä vaunuja, mutta harmittaa vähän kun miehen kanssa tullut turhaa kinaa, varmaan juurikin väsymyksestä johtuen...sitä haluis olla niin onnellinen ja välillä on todellakin kaikkea muuta|O

Mies hoitaa vauvaa kivasti, mutta meidän 2vee kyllä vie hänen huomion nyt tyystin ja se onkin tosi paljon auttanut, koska mulle jää sitten aikaa imetykseen ja vauvan hoitoon muutenkin, oikeastaan en edes odota että hän kovin osallistuis nyt vauva hoitoon (tutustuu kyllä sylittelemällä) koska hän tekee ruoat, siivoo ja hoitaa 2veetämme:heart:

Viime yön imetin käytännössä lähes kokonaan...:O Lisämaitoa en antanut ja nukuttiin pojan kanssa aina imetysvälit eli jotain puol tuntia...: /
Mutta uskon kun pari ekaa viikkoakin kulunut niin rytmi alkaa löytyä, ei varmaan sellaista että yöt nukuttais, mutta jos syöttöväli ois vaikka öisin 3h!! toivon ma:D

On tää niin ihanaa aikaa, kaikesta kiukuttelusta, kyyneleistä, itkusta ja väsymyksestä huolimatta, todella kiitollinen olo tästä pienestä nyytistä:heart:

Voikaa hyvin!

Kathe ja vinski 6vrk
 
Heips unohdinpa eilen Tumpin mitat.. Eli Pituutta 46cm ja painoa 3200g

Meillä myös huomenna tulee neuvolan täti käymään..kiva nähdä onko tumppi miten kasvanut. Mulla itellä sellanen tutina, että 3,5 kiloa alkaa kohta olla rikki. Kaksoisleukaakin on jätkälle alkanut tulla:D

Mä en ite osannu viimeyönä jostain syystä nukkua..Tumppi nukkui ihan kohtalaisesti, 2,5 tunnin välein heräili. Ite olin jotenki ylikierroksilla.. Täytyy kohta alkaa itse päiväunille..
-leena ja tumppi
 
Isot onnittelut Leenalle & Tumpille! :)

Pidin yöllä huvikseni kirjaa heräämisistä ja syötöistä. Pisin unijakso oli 2h, ja viiden jälkeen alkoi levottomampi aika, tunnin välein syöminen ja sellainen ähkiminen, ettei omasta unesta meinannut tulla oikein mitään. Mutta vielä 9 ja 11 välillä nukuttiin yksi jakso, ja sitten oli aikas pirteä olo koko päivän, tähän iltaan asti, nyt taas vois vaan kaatua petiin.

Heti, kun "sai luvan" olla pumppaamatta, tuntuu, että maitoa on tullut paljon paremmin! Mä kuulkaa luulen, että me päästään vielä täysimetykselle!! Tai joidenkin mielestä täysimetys on sitä, että vauva saa vain äidinmaitoa, sehän tilanne on toki ollut koko ajan, mutta siis ihan kirjaimellisesti täysimetykselle. Poju painoi aamulla nakuna 3300g eli sehän meinaa, että viikossa ihan varmasti tulee 3,5kg täyteen ja sitten pääsee niistä BMF-pusseista eroon!

Musta imettäminen on ihanaa :) Poika päästelee kyllä hassuja ääniä, murisee ja ärisee. Mikä mielestänne on paras imetysasento? Musta kivin on istuen sohvalla polvet ylhäällä, pojan selkä nojaa polviin. Mutta aika usein tulee oltua keittiössä tai työpöydän äärellä tuolilla imetystyynyn kanssa, koneen äärellä... Tai sängyllä katsoen läppäriltä jotain sarjaa (meillä ei ole telkkaria). Sängyllä poju on usein peppu pystyssä mun mahalla ja pää kohtisuoraan nännin päällä. Öisin välillä kyljellään, jos en jaksa nousta. En ole edes koittanut sitä, että vauvan jalat omassa kainalossa, eli "normaalin" asennon peilikuva.

Tänään tehtiin piiiiiitkä vaunulenkki. Vaavi nukahtaa yleensä jo heti haalariin :) Vaikea on ollut miettiä, että mitä tuonne pitää pukea päälle. Nyt on bodyn+potkareiden päällä ollut tuollainen ohuehko fleecemäinen haalari, käsissä tumput ja päässä Ruskovillan silkkimyssy, sitten äitiyspakkauksen makuupussi ja vaunukopan oma pussi. Kahta viimeksi mainittua voi sitten aukoa sään mukaan.

Oletteko jo miettineet nimeä ja ristiäisiä/nimiäisiä? Poika sai tänään ensimmäisen kirjeen ihka omalla nimellään! Siellä oli Kela-kortti! Olipa hienoa :) Nimiäiset ovat 12.6., eli siihen saakka täytyy vielä pimitellä nimeä, vaikka virallisesti se onkin jo ilmoitettu Väestörekisteriin. Nimiäisiin olemme suunnitelleet kuvashow'ta poikasen elämän pikku taipaleelta, kummit on valittu ja kakut pitäisi piakkoin tilata. Muuten leivon varmaan jotain suolaisia piirakoita ja väsätään nättejä pikkuvoileipiä. Väkeä tulee olemaan max. 20 henkeä, vauveli mukaan luettuna.

Tuutikki, jos luet, niin mitä teille kuuluu? Ootte usein mielessä! :)

MaiMei + poikanen 9 viikkoa + 1pvä (korjattua ikää 5 päivää)
 
Mä pidin kans nyt viimeviikon kokonaan imetyspäiväkirjaa eli merkkasin milloin ja kuinka kauan poika söi. Kyllä kun tuota tutkii niin huomaa, että jonkunlainen rytmi alkaa jo löytyä. Yöllä syödään noin klo 1.00, 4.00 ja 7.00 sitten siitä eteenpäin melkein tunnin välein kello 13 asti sitten 2-3 tunnin välein ja illalla syötän kello 10 ennen kuin itse menen nukkumaan.
Imetän kyljellä maaten sängyllä ja poika makaa kans kyljellä. Niin ne neuvoi sairaalas ja oon kokenut sen ittelle hyväksi. Jos telkkarista tulee jotain niin sitten syötän sohvalla istuen, mutta siitä tulee selkä kipeäksi. En omista imetystyynyä niin yritän vaan kaikilla sohvatyynyillä tehdä hyvää asentoa.

Teddy ja vauva 18 päivää
 
moikka!

imetyksestä juttua...tämä poika viihtyy tissillä paljon ja aluks annettiin jonkin verran lisämaitoa, mutta nyt ei oo tarvinnu, tarkottaa kyllä sitä että aikalailla saa olla koko ajan imettämässä...jospa se löytyis sopiva väli pikkuhiljaa ja sais yöhön sen idemmän unipätkän...

kathe ja vinski viikon vanha
 
Onnittelut kaikille uusille vauvautuneille! :flower:

Omaa napaa: Me ollaan vieläkin sairaalassa. Tänään tuli 9 viikkoa täyteen! Puuduttavaa. Noh, kotiin lähtö lähenee. Toivoa oli alku viikosta, että poika pääsis viikonlopuksi kotiin, mut ei sittenkään. En tiedä, kuinka paljon vaikutti se, että esikoinen sairastu flunssaan ja sen ansiosta päästiin vähemmän olee sairaalassa. Kaiken hyvän lisäksi itekin sairastui ja jouduin eilisen olee kokonaan pois pojan luota. Ihan hirveetä! Mä oon varmasti maailman kaikkeuden huonoin ja onnettomin äiti. :ashamed: Mutta minkäs teet, kun ei voi pikkuista altistaa taudeille. Nyt on sit testattu sipulisukat jalassa nukkuminen. On muuten toimiva keino karkottamaan nuha, jos ei välitä muuten hirveestä sipulin löyhkästä. ;)
Kotiin pääsy on nyt lupailtu tiistaille. Sitä ennen on vielä EKG-mittailut ja mahdollisesti punasolutankkaus (taas), kun hb93. Mutta pojalla on painoa jo yli 3kg! Imetys, jota voin siis harrastaa vain kerran vuorokaudessa, sujuu hyvin. Kaveri on ihan onnessaan, kun haistaa mut lähellään. On kokoajan pyytämässä tissiä. Tissimiehiä.:) Hitusen haittaa, kun hoitsut selvästi vahtaa etten yliruokkisia vauvaani. Pientä ristiriitaa. Sitten ollaan tunkemassa taas niitä jauheita, että kasvais.

Mies hoitaa: Noh, meillä tietty hieman spesiaali tilanne, mut kyllä sitä helposti mennään siitä, mistä aita on matalin. Nytkin on niin paljon kaikkea hommaa, ettei ehdi sairaalalle. Esikoinenkin on joutunut (mieluista kyllä) mummolaan hoitoon nyt useasti, vaikka isä olisi voinut hoitaa. No, se itseasiassa on ihan toinen juttu. Tiedän jo valmiiksi, että yöhoidot tulee olemaan mun heiniä, väsytti tai ei. Mä selvisin viimeksi sillä, et esikoinen oppi imemään sängyssä niin, että saatoin itse nukahtaa syötöllä. Sitten jossain vaiheessa heräsin nostamaan tytön sänkyynsä. Yötissistä vieroittamisen kyllä isä hoiti. Se oli hienoa!
Mies on sanonut, että lapsi saisi hänen puolestaan syntyä 3-vuotiaana, koska sitten voi touhuta kaikkea tämän kanssa ja toisaalta pärjää jo vähän itsekseen leikkien. Totta varmaan, et naiset on luonnostaan hoivaavampia ja miehet toiminnallisia. Pitää vaan olla sitte itsekäs, kun tarvitsee apua tai aikaa itselleen, että pyytää sitä, jos/kun sitä ei muuten saa.

MaiMei: Jaksamista sinne teille erityisesti! Kättäriltä onkin päässy kaikki tutut kotia. Me ollaan jo niin vakkarikalustoa sairaalassa, että saa nähdä, osataanko normaalisti ollakaan kotona. ;)

TUUtikki + KALApoika 9viikkoa (rv 39+2)
 
Morjens!

Äkkiä ilmoittaudun mukaan, kun kaikki lapset nukkuu yhtä aikaa.

Meille syntyi siis tyttö 11.05.11 mitoilla 4440g ja 51cm, rv 40+3, la 08.05.11.

Tyttö on iisi tapaus, nukkuu yöt yhdellä-kahdella syötöllä ja päivisin on vaan pari sellaista monen tunnin tissillä olo-jaksoa. Imetys on nyt lähtenyt käyntiin. Alkuongelmia oli sen takia, ku vauva oli vuorokauden hapetusongelmien takia lastenosastolla enkä saanut häntä vierihoitoon.
Mies on ollu kotona ja hän on kyllä ollut korvaamaton apu, kun nuo isommat on aika ihmeissään ollut. 3 vee tykkää kyllä vauvasta, mutta hakee huomiota hurjasti. 1,5 vee on ihmeissään ja tosi itkuinen ja sylivauvaksi ruvennut. Eli äidistä ei kyllä kaikille riitä niin paljon kuin kukin sitä toivoisi :( Vähän hirvittää ens viikko kun mies palaa töihin. Kuinkakohan täällä saadaan päivät pulkkaan..

Ulkona ei olla vauvan kanssa vielä käyty vaikka neuvolasta sanottiin, et viikon iässä sais jo mennä. Toisaalta puhuttiin et pitäis saavuttaa se syntymäpaino. Eilen siihen oli vielä matkaa 240grammaa joten eiköhän se rikota tässä lähipäivinä.

En ehtiny lukea ku ton ekan sivun, joten jää nyt kommentoimatta sen enempää. Kestoista olitte jutelleet. Mäkin kokeilin tänään ekan kerran kestoja. Eka oli nalle nöttönen ja nyt on imse vimse (joka oli muuten tosi hankala pukea, kun on niin lyhyet ne siivekkeet vs. nalleen). Hyvin pelitti nalle. IV:seen laitoin heti lisäimun. Se tuntuu niin ohkaselta pelkiltään. Katotaan miten toimii, kunhan tuo vauva herää unilta.
Mitä koko vaippaiän vaippoja teillä muilla on? Mulla on bummareita muutama, pop-in:ejä ja sit Hahtuvahullun ja Neppulan yhdenkoon AIO:ta. En oo noita vielä kokeillut siis mitään. Yritin popparia eilen, mut vauva pissas ennen ku sain vaipan kiinni eikä pesuhuoneessa ollu ku kertsi siinä lähellä ni laitoin sit sen :D

Nimi on kovasti meillä mietinnässä. Itseasiassa olikin jo päätetty, mut nyt keksittiin sellainen nimi johon ihastuttiin vaikka ei olla ikinä kumpikaan sellaista aiemmin edes ajateltu. Jotenkin vauva vaan näyttää sen nimiseltä. No katotaan mihin päädytään. Kaste on jo 3 viikon päästä joten paljon aikaa ei ole pohtia.

Lisää myöhemmin.

Jadey ja neito 11 vrk
 
Moikka!

Jadey onnittelut tytöstä!!:heart:
Imetyksestä..taas hieman tunteiden purkua..ollaan menty täysimetyksellä nyt kolme päivää, josta oon tosi iloinen, mutta tänään annoin sitten korviketta joku 40-50ml kun olin juuri imettänyt ja poika hamusi vaan käpäläänsä enkä millään jaksanut heti perään taas tarjota tissiä..voi että tuntui pahalta: / siis en mitenkään tarkoita, että pullottelu ja korvikkeet ois tuomittavia tms, mutta itselle näköjään niin tunteita nostattava asia taas tuo imetys että tippakin korviketta raastaa sielua...ihan pimeetä...millasia tuntoja muilla??

Maitoa tulee, mutta väkisinkin laittaa miettiin että eikö tarpeeks jos poika vielä nälkänen tissinkin jälkeen ja kyllä tosi paljon surettaa se sitten:'(
Muutenkin tännä ollut ihan tippa linssissä monestakin turhasta jutusta..
Luin joskus jostain,että jos rintaan jää maitoa imemisen jälkeen, niin maidon eritys hidastaa kun se on viesti rinnoille, että vähempikin riittää.
Ja jostain muistan poimineeni tajuntaani, että korvikkeilla kasvaneet joissain tapauksissa "juovat liikaakin maitoa"...en tiedä sitten, on tämä sellainen monipiippuinen tunnejuttu:whistle:

Mies ollut jotenkin aivan mahtava:heart: Hoivaa esikoista, mua, vauvaa...siis mitä sille on tapahtunut ja voiko tän saada jatkumaan=):heart:

No joo..täytyy kömpiä sänkyyn, pikku-ukko kans nukkuu ja heräilee taas syömään ja itseä väsyttää törkeästi.

Kathe ja poika 10vrk
 
Onnea Jadey! Kiva saada tänne lisää tyttövaaveja, ettei pojat liikaa jyrää!

Täytyy kyllä nostaa hattua teille, joilla on lapsia jo ennestään. En tajua miten tätä pikkuvauvatouhua jaksais, jos olisi vielä muita juoksemassa jaloissa! No kai sitä sitten vain jaksaisi. Me ei aiota hankkia muita omia lapsia, no, ikäkin tulee jo hiljalleen vastaan, mutta etenkin se, että kun tämä nyt oli ennenaikainen, niin riski nousee suuresti seuraavalla kerralla. Kyllä mä niin pelkäisin, että kuinka aikaisin sillä erää lapsi päättäis syntyä. Ja sairaalat taas, ja se menetyksen pelko... Joo ei, kyllä tää oli tässä! Mutta adoptoida haluaisin. Ei tarvitsisi olla vauva (jopa mieluiten ei!). Miestä ei vaan idea toistaiseksi niin innosta, vaikka onkin vahvasti sen kannalla, että poikasella olis hyvä olla sisarus. Onhan adoptio iso prosessi.

Mutta sivuhuomautuksena, kaiken väsyvalituksen ohella: kyllä vaan vauvailu myös palkitsee. Oma ihana möykky :heart: Sen takia jaksaa ihan mitä vaan!!

Tulin juuri ystävien häistä. Isi oli vauvan kanssa ja taas aika finito :) Oli syönyt hirveästi maitoa sen muutaman tunnin aikana, mitä olin poissa. Varmaan haki mamin ikävään lohtua syömällä? Tai sit vaan oli nälkäinen. Mulla oli juhlissa kivaa, mutta ikävä tuli.. Etenkin, kun oli niin paljon sylivauvoja paikalla. Omakin olis voinut olla, ellei olisi keskosen infektioherkkyyttä :( Tai edes, jos olisi oma auto. Ilma oli hieno, ja pihalla kiva puutarha, siellä ne muutkin isät vaunuja työnteli, eli vaunuissa olis kyllä voinut tulla ainakin käväisemään. No, nyt näin.

Viimeks hehkuttelin imetysunelmia. No, nyt 3 päivän aikana, siis sen jälkeen kun aloin laittaa BMF:n vain noin 30 milliin pumpattua pakastemaitoa ja aloin imettää aina kun halusi, ei ole painoa tullut yhtään lisää!! Siihen saakka joka aamu on ollut ainakin 40g lisää. Nice. No, katsotaan, miten huomenna, kun tänään on syönyt niin paljon pullosta. En oikein tiedä mistä kyse. Tai ilmeisesti ei vaan syö niin paljon rinnasta, kuin mitä pullosta "vahingossa" vetää. Tai sitten mun maito on nyt miedompaa kuin aiemmin pakastettu maito. Syön ainakin huonommin kuin pakastusaikana (maidot on pääosin sairaala-ajalta), kun ei ehdi ja pysty kunnolla kokata. Tai sitten maitoa vaan tulee liian vähän. Äsken imetin toisesta rinnasta, mutta toinen on vielä juhlien jälkeen "korkkaamaton" eli en ole siitä imettänyt nyt noin kuuteen tuntiin. Ja silti se on suht ok:n tuntuinen, on se aika täysi, mutta ei mitenkään tuskallinen (no kohta on kyllä).

Mua kanssa pelottaa, että maidon tulo alkaa hiipua. No, onhan tässä onneksi jo pian 10 viikkoa menty äidinmaidolla. Kolmeen kuukauteenkin täytynee olla tyytyväinen. Siihen saakka nyt ainakin riittää sekä rinnassa että pakkasessa. Mut on totta kyllä, että syvälle on rakennettu se syyllisyys, että äidin on imetettävä, tai on huono äiti. Mullakin on ollut sellaista itsesyyttelyä, että huonot tissit, huono maito. No, katsotaan, mitä se keskosperhetyöntekijä keskiviikkona opastaa. Huomenna ja alkuviikosta kokeilen varmaan jotain välimuotoa, vaikka 40ml kerrallaan pullosta 4 kertaa päivässä ja loput rinnasta.

Ei tuo vauva erityisen huonotuulinenkaan ole ollut. Paitsi muutaman kerran saanut rintaraivareita. Mutta vain ehkä kerran päivässä, tänään ei ollenkaan. Nälkäinen se on vähintään parin tunnin välein toki.

Tietysti on kai mahdollista, että painon pysähtyminen johtuu myös siitä rota-rokotteesta, kun kakkaa on tullut tosi paljon ja tosi löysänä.

Hitsi, aamulla oli taas se nenätukos :( Nyt oli niistäjä vieressä, niin sillä imaisin maitotahnan ulos. Mutta taas poika veti itsensä ihan kaarelle jäykäksi ja oli täysin hengittämättä, silmät hätäisen näköisinä. Miksei se hengitä sitten suun kautta...? Mietin vaan, että entä jos tuollainen tulee, kun nukun, tai kun vauva on vaunuissa, enkä heti huomaa.

Voimia teille kanssa edelleen, Tuutikki! Aika jännältä kuulostaa tuo imetyksen tarkkailu... Teilläkin noin iso poika jo. Mikseiköhän meille muuten tankata punasoluja, kun HB vaan 89? No, katsotaan, mitä se on 1.6., kun on seuraava labra. Jos suunta on laskeva, niin sitten ilmeisesti tankataan. Mitä se sitten edes tarkoittaakaan. Mut niin, varmasti jo huvittaa päästä pois sairaalakuvioista!! Vaikka onhan se hyvä, että vauvan vointi on vakaa, kun pääsee kotiin. Sulle on tainnut tosiaan tulla paikat tutuiksi! Kurjaa tuo flunssa!!! :( Uskon, että on ihan kamalaa, kun ei pääse vauvan luo. Onneksi nuo ajat ovat pian takanapäin!

Meillä taitaa AIO-kestovaipoissa olla vaan Fuzzi Bunzia. Muutama joku muun merkkinen, mutta en nyt jaksa kaivaa laatikoita. Nyt on kaks kuori- ja sisävaippaa, jotka ovat sopivia, niitä käytän välillä. Toinen kuorivaippa ei ole niin hyvä kuin toinen, kastui sekä body että potkarit viimeks, tosin vaippa oli aika kauan, varmaan liian kauan.

Nyt on muksu alkanut katsella silmiin :heart: Ja on TOSI paljon enemmän hereillä! Saatiin lainaan sitteri, jossa poju istuu jonkun aikaa ihan tyytyväisenä, vaikka on vielä hukkua isoon sitteriin :) Parhaiten tietysti viihtyy sylissä pällistelemässä. Eilen hymyili kerran, kun mä hymyilin, mutta en oo ihan varma siltikään, että oliko "aito" hymy vai sattuiko vaan osuvasti kohdalle. Herkisti mamin joka tapauksessa :) Ollaan kuunneltu ja katseltu YouTubesta kaikkia lasten biisejä ja jammailtu musan mukana :) Vielä on vähän tekeminen vähissä, kun leluja ei tajua. Laulellaan ja tanssitaan.

Nukkumaan nyt. Paras unikausi pienellä just menossa, taidan olla jo myöhässä omine unineni... Nyt ollaan moni yö nukuttu ihan kylki kyljessä, kun oon nukahtanut kesken imetyksen. Ihana tuhiseva pallero kainalossa! Ei paljon miestä tarvita.. ;) Häiritsemään... :D

MaiMei + boy 9 vkoa 5 päivää
 

Yhteistyössä