Toukovaavit 2011

Heippa! :)
Meille syntyi tyttö 27.5 klo 09.00. Vauvan mitat olivat 50cm/4195g rv 41+2.
Synnytys oli ihana ja helppo, kesto 15h josta ponnistusvaihe 5min. Pari tikkiä sain pikku nirhaumiin ja pystyin heti istumaan mistä olen iloinen!
Vauvalla oli napanuora kaulan ympärillä ja lapsivesi oli vihreää mutta pisteitä tuli 9 ja vauva voi hyvin. Maidonnousua odotellaan kovasti :)

Kirjoittelen enempi sitten seuraavalla kerralla, onnea kaikille muillekin!

Lilya ja murmeli 2 pvä
 
Huomenta ja onnea Lilya!
Aamun naurun remakka saatiin, kun mies toi mulle ja pojalle maitopullon sänkyyn. Kolmevuotiaamme siinä tietävänä heti vieressä varmistamaan, että "onko kuppatoni". Isänsä siinä mutisi että entisenä naistenkaatajana tunnettu Kuppa-Toni painellessaan keittiöön cuplatonin hakuun. :D

En tiedä kuvittelenko, mutta tuntuu, että pulauttelu on vähentynyt maidon sakeuttamisen myötä. Kiukkuamistaon kuitenkin enemmän. Viime yönä tuntui, että ainoastaan syödessään vauva oli ääneti.

Valdemaria ja vauva 1kk ja viikko
 
Moikka!

Valdemaria: nauroin ääneen teidän kuppatonia:LOL: ihania noi taaperoiden viisaudet, hitsi!! On ne isoveljet ja -siskot niin suloisia, vaikka välillä meinaakin järki lähteä niiden kanssa:D

Onnea LILYALLE!!!!!! Ihana kuulla, että synnytys oli ihana ja helppo!!:heart:

Meillä melko kivasti vauvan kanssa menee, isosisko koettelee mutta niinhän sen kuuluukin tehdä|O Vauveli on melko tyytyväinen, välillä mahaa kipristää ja isosisko heti huutaa, että vauvaa kippistää!:D
Imetystä tää kyllä melko paljon on vielä, tunnin tai joskus vartinkin välein on rinnalla ja sit on vaik 3 tunnin tauko, ja oikeestaan vaan pari minsaa imee kerralla, joskus jää siihen nuokkumaan, mutta painosta päätellen vauva kasvaa ja voi hyvin!:heart:

Nyt päikille miehen kanssa;)
kathe ja poitsu 18 vrk eli jo yli 2 viikkoa!
 
tarvis varmaan laittaa kans ne raskausviiko eli tytteli synty rv 39+4

en tiedä kuinka moni luki tuolt toukokuun odottajissa että mulla löydettiin se anti-E ja sithän tarkkailtiin sairaalas nyt kun tyttö synty tai siis tyttöä tarkkailtiin. tänään käytiin taas sairaalas antamas labratätille verta ja HB169 ja muutkin arvot oli hyvät eli ei näillä näkymin mitään jatkohoitoja ainut että neukissa käydään kerran viikossa antams hb tai otattamassa..

mä sain kans itelleni vastaukset eli nyt ei tarvii seurata MUTTA jos tuun kolmannen kerran raskaaks sitä tarkkaillaan tosi tarkkaan ja sikiötä myös!!

Minsku82 ja tyttelityy 3pv
 
Onnittelut uusille äideille minunkin puolesta!

Täällä myös huomionhakuinen esikoinen, vauvaa kyllä hellästi hoitaa ja pussailee.

Rintatulehdukseen hain juuri lääkkeet, on ikävä tauti, ensimmäistä kertaa päällä.

Synnytyksestä-alkoi kahdella pamauksella kohdusuulla ja meni limatulppa. Tästä tunnin päästä tuli kolme supistusta 5min. välein, sitten alkoikin 2min. välillä. supistukset olivat mietoja ja hölmistyneenä soitin pitääkö jo tulla. samantien tulikin yksi kova kivulias supistus kuin merkkinä että menoksi vaan. sairaalassa olin auki 6cm ja supparit 3-4min. välein. pikkuhiljaa tuli tuntoa enemmän ja viimeinen puolituntia ennen syntymää oli kivuliaampi. koko homma 2,5h josta ponnistus 20min. Kivunlievityksenä suihku 10min.

Vauva ollut rinnalla jo 1,5vrk. nukkuu ja ottaa huikkaa..itse kuumeessani ja kivussa olen ollut tyytyväinen vaan suihku ja rauhassa syöminen maistuisi.

omanapaiset jutut tällä kertaa!

mustajuuri ja pikkusisko 10vrk
 
Onnea uusille vauvoille!

Täällä päästiin just painokontrolleista eroon, tytöllä oli painoa 4430g ja ikää on 6vkoa + 4pv :) Syntymäpainohan oli 2590g.. huh, onneksi alkanut paino nousta hyvin, posketkin on nätisti pullollaan.

Tytöllä ikävä napatyrä, mutta neuvolassa taasen sanottiin, että se menee pois.. on vain ikävästi vaippojen "tiellä", jotkut vaipat menee yli navan, jotku jäävät alle.. en tajunnut kysyä, pitäisikö sitä napaa painella sisäänpäin, mutta 2vkon päästä on lääkärineuvola, eiköhän lääkäri osaa sanoa, pitäisikö sille tehdä jotain.

Yöt menee vieressäni, kerran vaihdan vaipan, ja ainakin kerran syötän. Pari kertaa herännyt, kun tyttö on itse ottanut tissin suuhun:D on jäänyt paljaaksi rinnat, kun oon aikaisemmin syöttänyt.

Mustajuuri tuota rintatulehdusta itsekin pelkään, on ikävä tauti! esikoisen aikana itsellänikin oli, pidin kaulahuivia rintojen ympärillä sen jälkeen. Vaikka on kesä, sen voi saada..:/

Ensi viikolla olisi tarkoitus ottaa tyttö salille mukaan ja lähteä takaisin vanhan harrastuksen pariin. Vien vanhan turvakaukalon salille, mihin voin laittaa tytön siksi aikaa, kun pumppaan rautaa. Koitan tehdä alle tunnissa kaikki liikkeet, ettei tytöllä mene hermot..

Piuh ja N-tyttö 6vkoa 4pv
 
Onnea Lilya ja muut vauvaantuneet!!

Mustajuuren synnytys kuulostaa hyvältä, ihanan "kivuttomalta" =)

Harmillinen varmasti tuo napatyrä Piuhin vauvelilla! Onneks on vaaraton ja lähtee vielä ilman toimenpiteitä pois.

Maimeillä on mukavasti lähtenyt vaippahommat käyntiin! Mulla on sama juttu ton roskiksen kanssa. Meillä tulis varmaan kaks roskista täyteen päivässä jos käytettäis kertsejä. Meillä kun on kaksi vaippapeppua. Ootko muuten Maimei tutustunu sellaiseen vaippaan kuin Pop-in? Meillä on niitä aika monta ja ollaan tykätty. Sitä mainostetaan, et menis jopa keskosille. Mulla ois muutama myynnissä, kun pitää saada vaippakaappiin tilaa uusille (vaippaholisti kun olen) vink vink ;) Meillä se on toiminu vauvalla, mutta tuo onkin kyllä jo noin 4,5 kiloinen, joten en ihan pienellä siitä tiedä. Saa tulla hypistelemään!

Pitääkin muistaa pitää rinnat lämpiminä, ettei tule tota tulehdusta. Mä nukkua retkotan molemmat tissit paljaana, kun oon aina niin unessa vauvan syötyä etten tajua laittaa liivejä kiinni saati vetää paitaa lämmikkeeks. Onneks ei ole vielä tulehdus iskeny vaikka tavat on tällaiset :O

Mä en ole ikinä tullu sinuiksi julki-imettämisen kanssa. Mua ei haittaa muiden imetys, mut itse en kehtaa. Eli juurikin jossain autossa tai muuten piilossa uskallan imettää :p Noissa kauppakeskuksissa on aika hyvät lastenhoitohuoneet ja niissä jopa sohvaa tai muuta imettämisrekvisiittaa. Imetyspaita kyllä auttaa asiaa niin ei tarvii koko etumusta esitellä ja sit vaikka harso tai muu peite vielä näkösuojaks.

Oli varmaan muutakin, mut ei nyt kaikkee muista..

Jadey ja pikkusisko melkein 3 viikkoa
 
Onnea vaan kovasti kaikille vauvelin saaneille:hug:

Hoksasimpas tossa just, että en ole muistanut ilmoittaa, et millä viikolla meidän jätkä syntyi..: Eli 39+0

Me on kans aloiteltu tumpin kans osakestoilu..Heti kyllä huomaa vaipparoskikesta, ettei täyty niin äkkiä=)

Meillä hieman mahaärinää tumpilla.. ei siis itke mut murisee ja ärisee ja pieree. Cuplatonit vähän auttavat. D-vitamiineja en vielä ole uskaltanut antaa ton mahan vääntelyn takia.. Täytynee kuitenkin kohta aloitella. Minkä merkkisiä tippoja te muut olette antaneet?

Kohta ois esikoisen ja kuopuksen kans tarkotus lähtä puutarhalla käymään, kesäkukkia ostamassa=)
-leena ja tumppi 3vk
 
täälläkin synnytyksen kesto 15h ja risat, napanuora kerran kaulanympäri ja lapsivesivihreää... pisteet 9.

niin ja, meidän neiti siis syntyi rv 39+6

täälllä mennyt vauvan kanssa kivasti. on rauhallinen, herää kerran yössä syömään. isosiskokin on edelleen ollut kiltisti ja nätisti hoitaa vauvaa :)

adalium ja neiti 2vkoa+
 
Ihana päivä ollut! Melkein hellettä :) Ja jahuu, ensimmäinen ulkoimetys ;) Oltiin kävelyllä, jonka päätteeksi menin loikoilemaan viltille nurmikolle, ja niinhän vauveli vaunuissa heräsi nälkäisenä, joten eikun syöttöhetki vain :) Oli niin kirkasta, ettei silmiä avannut, vaikka varjossa olinkin. Aurinkolasit vauvalle on jo olemassa, mutta testiin ne myöhemmin.

Mustajuuri - toivottavasti tulehdus menee pian ohi! Mäkin pelkään tota, se kuulostaa niiiin ikävältä. Nyt tietty heti tulee, kun ulkona imetin (hetken, ei ollut mikään pitkä sessio).

Piuh, vau, salille vauvan kaa! Itsekin olen aloittamassa kuntoilua taas, ostin kesäksi jäsenyyden läheisestä liikuntakeskuksesta. Varmaan vain pari kertaa viikossa pääsee, mutta on sekin jotain! Mä en salirehkimisestä tykkää, mutta aion käydä body combatissa, body pumpissa, zumbassa ja spinningissä, ehkä joogassa/pilateksessa. Onkin melkein kolmen vuoden tauko, kun välissä asuimme ulkomailla ja siellä vain kävin lenkillä.

Jadey: en ole tuota vaippaa nähnyt/kokeillut! Täytyy pitää ehdottomasti mielessä, etenkin, jos tuntuu, ettei noi Fuzzit ole hyviä. Otin jo yhden Fuzzin valmiiksi kylppäriin, mutta vielä vaikutti niin isolta, että en kokeillut. Villahousuja olis kanssa neljät, niiden tehoa en ole kertaakaan vielä uskaltanut kokeilla. Harsovaippoja en ole myöskään jaksanut alkaa taitella, mutta muuten oon kyllä avoin kaikille kestovaippakokeiluille. Lämpimillä säillä varmaan välillä vauva voi olla ihan vaipassakin vaan, ja silloin on kyllä mukavaa, jos on nättejä vaippoja :)

Kertakäyttöisistä, että musta ne Pampersin uudet on ihan kamalia. Ne tarttuu peppuun kiinni, ja meillä on tullut niistä ihottumaa. Onhan ne ohuita toki. Viimeksi näin kaupassa jotain sellaisia ekovaippoja, vois kokeilla niitäkin. Muumivaippoja en ole kokeillut, mutta niistä tuli kotiin näyte.

Leena: meillä on Devisol-tipat, eli ne, joissa on sitä D3:a. Kättärillä niitä suosittelivat, että ovat hyvin kestettyjä. Meidän vauva saa myös rautaa, ja oon antanut Rela-tippoja päivittäin lisäksi. Masuvaivaa selkeästi on, mutta hyvä on poika paukuttelemaan pihalle pahimpia ;)

Nyt meillä on enää iltapullo käytössä, ja hyvin on tuntunut maitoa riittävän, ihanaa! Juon kyllä tosi paljon, ja pilsneriäkin on testattu :) En myöskään syö mitään rasvattomia juttuja, vaan reippaasti rasvaa kehiin, niin maitokin on kenties tuhdimpaa... Poju syö usein, mutta pidempiäkin taukoja on. Yleisimmin tauko on tunnista kahteen. Yöllä 3,5h on ollut pisin tauko. Iltaisin on nykyään aina raivari. Vähän jännittää, että miten joskus uskaltaa jättää iskän hoiviin, vaikka jumpan ajaksi, kun isillä ei ole tissiä, millä tyynnyttää. Tosin se raivari useimmiten johtuu juuri tissistä, eli ehkä ongelmia ei tule! Tai joku sellainen iltanälän/tissin/väsymyksen yhdistelmäkiukku.

MaiMei + söpöläinen 11 vkoa tasan (korj. ikää 2 vkoa 4 pvää)
 
Iltaa, äidit
MaiMei / vaipoista: Ne biovaipat on ilmeisesti sellaisia, joita ei saa tavan biojätteeseen laittaa, vaan on oltava oma komposti. Sain niitä laitokselta näytteenä ja tuntui läpi tulevan pissa. Materiaali oli saman oloistä hötöä kuin biojätepussitkin.
Pampersin vaipat haisee ihan kamalalle. Olen ajatellut monesti, että kakat olisi vaipassa, vaan se haisee ilmankin. Kestoilua en jaksa ajatella, tämä jeppe kun tekee kikkareitaan parhaana päivänä lähes kymmenet. Sotkee vaipan jokainen rusina ja vaihettava on...

Tänään just luin aamun lehestä jutun hormoonihöyry-äideistä, joiden elämä on vaan vauvaa, vaippoja ja kakkaa joista päivitykset fb-ssäkin täyttyvät. Meinasin muuten vauvan syntymän jälkeen päivittää fb-ssä, että mannapuuron ja kakan hajun vuorottelua on mun elämä nyt täynnä. Onneksi en siihen sortunut (vaikka vauva tuoksui mannapuurolle)! :D

Nyt nukkumaan ennen kun taas herään pienen miehen nälkään. :)
 
Heippa tännekin puolelle!

Kirjoittelin tuonne odottajiin kilometrin pituisen synnytysjutun ja yritän sen lyhentää tähän :).

Meille syntyi tyttö 25.5. klo 2.14 (rv 41+6). painoa oli 4145g ja pituutta 56cm. Jäin yliaikakontrollista Jorviin osastolle odottelemaan käynnistystä. Jorvissa oli sulku päällä, joten lääkäri sanoi, että käynnistetään samana tai seuraavana päivänä. No ei tarttenu osastolla odotallakaan kovin montaa tuntia kun sain mennä synnärin puolelle. Oksitosiinitippa laitettiin n. klo 13.40 ja sen jälkeen odottavan aika oli pitkä. Suppareita kun ei ollut ensin ollenkaan ja sitten ne kovenivat ihan pikkuhiljaa. Sain ensin ilokaasua ja sitten illemmalla epiduraalin. Sitä sain sitten myöhemmin vielä toisenkin annoksen. Olin tosi väsynyt ja nauroin, että olin varmasti huvittava näky kun nukuin aina suppareiden välit ja kun tuli se iso supistus, havahduin vähän hereille ja taas unta palloon. Olin nimittäin valvonut melkein koko edellisen yön ja jännittänyt sitä kontrollia. Loppujen lopuksi vasta kahden aikaan tuli se ponnistusvaihe ja neiti tosiaan tuli oihalla klo2.14. Kyllä oli pitkäveteinen synnytys!

Me jouduttiin olemaan Jorvissa ihan pidemmän kaavan mukaan. Neidillä todettiin synnynnäinen hypotyreoosi eli kilpirauhasen vajaatoiminta. Hoitamattomana se johtaa kehitysvammaan kolmen kuukauden ikäisenä eli nyt neiti syö kilpirauhashormoonia koko loppu elämänsä. Se ei vaikuta muuten elämään tai kehitykseen, ehkä saattaa tulla jotain motoorisia häiriöitä, mutta ei välttämättä. Toisaalta osalla hypotyreoosi-lapsista tauti häviää itsekseen kahteen ikävuoteen mennessä, kunhan on syönyt niitä lääkkeitä. Hankalaa se on antaa murskattu tabletti tämän ikäiselle, mutta maidon joukossa se menee jotenkuten. Meillä on aina kolmen kuukauden välein kontrolli Jorvissa. Muuten tyttö on oikein terhakka ja ihan hyvin saan nukuttua yöt, tosin viime yönä oli joku "kerran tunnissa maitoa"-operaatio. Mut se on niin tavallista näillä pikkuisilla.

Mutta lisää taas toisella kertaa, neidillä on nyt taas nälkä :D
 
Viimeksi muokattu:
Minäkin voisin ilmoittautua myös tälle puolelle. Poika syntyi 26.5., ja mitat olivat 4110g ja 51cm.

Kotielämää takana nyt maanantaista asti, pääsääntöisesti mennyt hyvin :). Poika on tosin turhankin kova tissuttelija, yleensä on rinnalla tunnin ja sen jälkeen on vielä päästävä toiselle. Hoh-hoijaa. Imetysten välissä tauot yleensä 1-3h, joskus tosin haluaa takaisin nopeamminkin. Rasittaa hieman, miten tästä joskus pääsee itse esimerkiksi ulkoilemaan, kaupungille jne. kun nuo tunnin imetyssessiot eivät ehkä ihan joka shoppailureissulla onnistu... Mitenkäs muilla, onko imeminen vähentynyt ekojen viikkojen jälkeen?

Vaipoista: Meillä on käytetty sairaalasta tuttua Liberon New baby 1 -vaippaa, ja nyt eilisen jälkeen tullut kahdet kainalopissit. Myös Papmpers failasi heti kättelyssä... Siirryttiin nyt sitten Liberon 2-vaippaan, jospa sitä likapyykkiä kertyisi vaihteeksi vähän vähemmän. Meillä pojalta tulee ainakin viidet kakkavaipat päivässä, itse en siis jaksa kestoilla...


Kevlarsoul ja poika 5 vrk
 
Meillä D-vitamiini tulee Gefilus-tipoista, tuleepa samalla maitohappobakteeritkin. Kallistahan tuo tavara oli, n. 20 eukkuu pullo ja se säilyy avattuna 4 viikkoa... kai se on mitoitettu sillä 5 tipan päiväannoksella noin. Hope so, noin kallista litkua ei viitsisi roskiin heittää!

Käytiin vauvan kanssa lapsipolilla alhaisen hemoglobiinin vuoksi. Tyttö ei ehtinyt saada napanuorasta viimeisiä buusteja, kun velttouden takia se piti katkaista saman tien jotta saatiin elvytykseen. Nyt se oli 111 (kuulema tuon ikäisillä se voi olla jopa 200) ja neljäviikkoisena meidän on aloitettava syömään rautaa ja sitä jatketaan aina 8-9 kuukauteen saakka. Toivottavasti siitä ei tule mahaongelmia... Todennäköisesti hemppa jatkaa laskuaan vielä ennen kuin kuuri aloitetaan ja tippuu jopa 80:iin, jolloin joudutaan sitten Jorviin saamaan verihiutaleita (??). Noh, toivottavasti siihen ei kuitenkaan ihan mennä :|

Kevlarsoul: Täällä sama juttu! Tissuttelua, tissuttelua... yleisesti joka sessioilla menee vähintään 40 minsaa ja tunti ei ole mikään poikkeus. Sanoinkin miehelle, että tuo on alkanut harmittaa hiukan koska tosiaan, siinähän sitten istut telekalla kunnes valmista tulee. Tuntuu väärältä edes sanoa noin :ashamed: mutta aikasta monta tuntia sitä päivässä istuu/makaa imettämässä. Ja imetysväli on ollut kaikkea 15 minuutin ja 5 tunnin väliltä (yöllä), mutta vakio on varmaan 1-2 tuntia. Niin paljon kuin haluaisin lohduttaa, niin ainakaan meillä ei ole imemisen pituus vähentynyt :rolleyes:

Onkos muilla samoja 'ongelmia' kuin täällä eli vauva nukahtaa tissille, mutta kun nostat sen nukkumaan muualle niin parku alkaa kohta ja se ei lopu ennen kuin pääsee uudelleen rinnalle (ja sitten kohta taas nukahdetaan :headwall:. Tämä siis erikseen niistä 'maidonlisäyssessiopäivistä', jolloin muuta ei tehdäkään kuin ollaan rinnalla.

Vaipoista: meillä oli Liberon 2 alkuun, mutta koska niistä pääsi muutaman kerran öisin pissat ohi, niin ostettiin Pampersin 2 ja itseasiassa ne istuu meidän vauvalla paremmin jaloista, joten eivät vuoda. Oon nyt käyttänyt Pampersia yöllä ja Liberoa päivällä. Pampersia ennen ostin myös niitä Nature Babycaren vaippoja, mutta niissä jäi (ainakin vielä) ihan liikaa tilaa reisien ympärille niin että peppu suorastaan loisti siitä reiästä eli hylkäsin ne toistaiseksi. Ehkä ne on hyvät muutaman viikon kuluttua.

Kuntoilua pitäisi alkaa harrastaa täälläkin, päällimäisenä on kuitenkin nyt nuo lantionpohjanlihakset. Synnäriltä päästessä aloin niitä vähän tekemäänkin, mutta siitä tuli kauhea polte alakertaan tikkien vuoksi. Sen jälkeen en ole uskaltanut, mutta eiköhän tavara ala jo tervehtymään ja tikit kohta sulamaan :LOL: Vieläkään en pysty istumaan kunnolla kovilla tuolilla, mutta se on lähinnä häntäluun vuoksi. Se kipeytyi ihmeellisesti vasta viikko synnytyksen jälkeen :confused: ja tosi hitaasti tuntuu parantuvan. Kai se sitten sen verran sai tälliä kun naama punaisena punnersin...

Jaaha, täytyy lähteä avaamaan maitobaari :)

Miiku ja tyttö 2 viikkoa+6päivää
 
Täälläkin vaivaa tuo istumisongelma, tosin synnytyksestä vasta vajaa viikko. Minulle tehtiin siis eppari ja lisäksi repesin kahdesta kohtaa (emättimestä ja kohdunsuulta). Tikkejä laitettiin reilusti ja ongelmana on ennen kaikkea turvotus. Tuntuukin, että jalkojen välissä on ihan älyttömästi liikaa tavaraa. Kaksi viikkoa kuulemma menee epparin paranemiseen, mutta eikö tuon turvotuksen jo pian pitäisi kadota?! *hajoilee*

Meilläkin poika nukahtaa tissille, mutta kun siirrän omaan sänkyyn, niin jo on taas lipominen ja äkäily käynnissä. Hoh-hoijaa.

Jotenkin nyt pari päivää ollut myös kovasti alakuloinen olo :'(. Ja toisaalta sitten rakkaus etenkin omaa miestä kohtaan on kasvanut niin paljon, että sekin panee itkettämään. Mutta jospa tämä tästä.


Kevlarsoul ja poika 6 vrk
 
Hohhoijaa.. meil on ton esikoisen kanssa vähän.. taistelua :| Mies on ollu tän viikon nyt töissä 3 viikon isyysloman jälkeen ja poika on nyt äitissä kovin kiinni. On tosin ollut aikasemminkin, mut nyt jotenkin enemmän. Ja tyttö oli eilen tosi paljon valveilla ja roikkui tissillä, niin olihan kauhea päivä.. Poika puree, potkii ja muuta mukavaa. Eikä suostu nukkumaan ennenku vauva nukkuu ja vauvallahan ei rytmiä vielä oikeastaan ole.. huh. No olihan tää arvattavissa. Toisaalta kovasti säälittää molemmat lapset, kun en pysty olemaan niin läsnä heille kun haluaisin :(

D-vitamiinista meillä oli pojallakin yhdessä vaiheessa noita Disney-tippoja, kun niissä on vaan kookosöljyä ja d3-vitamiinia, niin ostinpa nyt vauvallekin. Jos muistais huomenna alotella, saas nähdä tuleeko mitään oireita..?

Kertiksistä ne joilla vuotaa sekä Libero että Nature babycare, niin kokeilkaa Muumivaippoja. Tai no meillä ainakin istuu noi Muumit ja noi kaksi muuta vuotaa. Muumeja käytetään yöllä ja on siis vähän pidempi vaihtovälikin.

kevlarsoul tsemppiä, kuulostaa tutulta. Mulla kans ekassa synnytyksessä tuli reilusti tikkejä epparin ja repeämien takia ja turvotti aika pitkään. Varsinkin kun lämpimät kelit oli. Kylmällä vedellä suihkuttelu auttoi, samoin ilmakylvyt. Sairaalassa sain myös vinkin, että laittaa jonkun kylmäkääreen pyyhkeen ympärille ja painelee sillä. Muuten siihen auttaa aika.

Kuinka nopeasti ootte lähteneet vauvan kanssa liikkeelle? Meillä tuntuu jotenkin vaikealta se.. Kerran oon onnistunu käymään kirppiksellä, että vauva pysyi tyytyväisenä. Mutta usein jos koitetaan vaikka vähän ulkoilla, niin ei kelpaa vaan pitää päästä tissille. Jotenkin tuntuu että suurimman osan valveillaoloajastaan roikkuu tissillä, niin eipä tässä oikein minnekään liikuta. Kerran olin esikoisen kanssa 15min pihan hiekkalaatikolla, kun käsky jo kävi. Alkaa vaan pikkuhiljaa hajota pää täällä neljän seinän sisällä..

On muuten kuuma!

- N ja Kaino-tyttönen 3,5 viikkoa jo!
 
Onnea ja tervetuloa, Marsku, Tiudeliini ja kevlarsoul!

Voi kun on ollut lämmin päivä :) Liikuntakeskuksen avain nyt haettu, perjantaina ajattelin mennä ekaan jumppaan.

Valdemaria: Mulla on kanssa joitain kavereita, joilla on FB:ssä pelkästään jotain ripulipäivityksiä... Lupasin pyhästi jo ennen raskaaksi tulemista, että itse en ala sitten sellaiseksi vauvapäivittäjäksi. En ole alkanutkaan, mutta eipä ole sitten paljon muitakaan päivityksiä tullut, kun ei ole juuri muuta kuin vauvaelämää... Että sinänsä en kummastele noita vauvapäivittäjiä. Oon mä toki joitain itsekin sinne laittanut, mutta sellaisia vähän erilaisia, toivon... Periaatteeni on myös, ettei vauvan kuvia Facebookiin. Ei myöskään tänne, no, ehkä kerhon puolelle. Onneks on nämä foorumit, joilla voi vaahdota vauvajuttuja :D

Kestoista vielä: kyllä meidänkin mister kakkaa joka ikisen vaipan, mutta mitään massiivisia löröjä ne eivät ole :) Helppo huuhtaista.

Tosiaan kovasti tässä ollaan vauvassa kiinni. Ei se mua kyllä haittaa, kun meillä oli kuitenkin sairaala-alku, jolloin joutui tahtomattaan olemaan vauvasta erossa. Nyt on myös selkeästi itsellä sellainen vaihe, ettei haluakaan olla muuta kuin vauvan kaa. Tänään olin tunnin kaupungilla ja kauhealla vauhdilla viuhdoin kaupat läpi, että pääsis äkkiä kotiin... Vaikki isi ihan hyvin oli pärjännyt. No, en nyt kovin paljon haluais pullosta antaa maitoa, kun kerran imetys sujuu niin hyvin. Tänään aamulla kun punnitsin, oli tullut yli 300g, viikossa! Ja melkein vaan tissillä! Jee! Paino nyt 3800g :) Läski jätkä!

Ostin tänään Manduca-repun. Eka kokeilu ei ollut vielä menestys, hamuamiseksi meni. Mutta täytyy kokeilla uudestaan huomenna, jollain sopivasti väsyneellä hetkellä. Näin pienelle ehkä liina on kuitenkin parempi, mutta onpahan nyt tuokin.

Meillä oli tänään käynti Kättärillä labrassa ja fysiossa. Mentiin bussilla, kun tuo suora bussi on yleensä päivällä ihan tyhjä. Meillä kun on keskosen kanssa se suositus, ettei ruuhkaisia julkisia liikennevälineitä käyttäis infektioriskin takia. No, nytkin bussi oli tyhjä, paitsi sitten yhdeltä pysäkiltä tuli kyytiin joku 50 yläastelaista!!! JES!! No, olihan tuo vaunuissa piilossa harson alla. Toivotaan, ettei kellään lähellä olleella (niitä oli paljon...) ollut mitään influenssaa... Olipa tuuria...

Kättärillä vauveli pani taas niin parastaan! Ei itkenyt yhtään, kun verikoe otettiin, mikä oli kyllä meistä melkein huolestuttavaa - miksei itkenyt?? Aiemmin on kyllä rääkynyt ja kunnolla. Hb oli noussut 103:een, mikä oli oikein hyvä asia. Suunta on siis nouseva, joten ei tartteta verihiutaletankkausta. Rautaa entiseen tapaan. Fysioterapeutin käsissä poika oli oikein terhakas ja innokas, nätisti kannatteli päätä ja ihmetteli puolelta toiselle. Kuulemma jäntevä on, muttei ylijäntevä. Saatiin ohjeita, millaisissa asennoissa kannattaa reenailla pään hallintaa ja avittaa motorista kehitystä.

Meillä ei kanssa tule mitään siitä, jos tissiltä pitäis siirtää sänkyyn. Korkeintaan onnistuu se, että siirtää meidän sängyn päälle. Nytkin se tuossa nukkuu oman peittonsa päällä, ja peitto siis meidän sängyllä. Oma peti olis puolen metrin päässä, mutta ei kelpaa... Sylissä ollut melkein koko illan, tissillä tai unessa. On tää sellaista sylielämää! Viime yönä sain nukkua ihan heräämättä 3h putkeen, olipa ihanaa!! Sen jälkeen loput olivatkin pätkiä, mutta paljon pirteämpi olo heti, kun sai edes yhden syvemmän unen hetken.

MaiMei + sammakkosukka 11 vkoa 1 pvä
 
Omaa napaa:

Täällä ollaan nyt esikoisenkin kanssa kotona, mies ei ole siis pitänyt isyyslomaa eli ollaan lapsosten kanssa kolmisin kotona :) Hyvin on mennyt, ainakin vielä. Saa nähdä miten menee, kun esikko on pk:sta 2kk:tta lomalla. Olenko täysjärkinen loman loputtua xD
Pikkuneiti on rauhallinen. Öisin nukkuu omassa sängyssään, herää yleensä kerran yössä. Päivisin syöntivälit ovatkin sitten 1-3h. Päivisin on muutama pidempi hereilläolo pätkä, muuten se on nukkumista ja syömistä lähinnä. :D
Pari pvää sitten aloitettu d-vitamiinikin, vielä ei ainakaan tunnu vatsa niistä oireilevan. Ostin gefilustippoja, niin jos ehkäisis mahdollisia vatsaoireita jo näin. Kalliita kyllä todella ovat. Mut jos alussa menis ainakin näillä. On tuolla kaapissa tavalliset d3-vit myös odottamassa.
Ristiäis-ajankohtakin varattuna, ne meillä on 3.7. Niitä odotellessa, ettei tarvitse enää sen jälkeen nimeä salailla :D

Adalium ja pikkuneiti 2vkoa 4pvää
 
onko kukaan vielä miettiny mitä ehkäsyä alatte käyttämään vai vieläko on tulossa lisää vauvoja toukovaavelin perään heti?? itellä kun on se tilanne että kolmas on ns riskivauva mulle että sikiölle sen mun anti-E vasta-aineen takia. vauvalla on nyt tarkailtu comboja tai jotain ja hb:t ja biliä.. ja minä ylihysteerinen nään vaan keltasta :eek:

eilen käytiin kasin pintaan sairaals kun mä olen eka paripäivää kattonu että on keltanen ja sit oma täti kävi täs ja sano että on se vähän keltanen ja AAAPUUUVA sit käytiin siel bil oli 145 ja paino on kyl jo ihan syntymäpainossa. hoitaja sano että ei oo mitään hätää.. minkäs mä itelleni mahdan.. esikon kans oli kaiken maailman seurailuja.. siis joo mä en todellakaan kolmatta ala tekee.. mun psyyke tai kroppakaan ei tuu kestää.. vaikka noi on niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin ihania:heart: saan vaan nuuskutella muiden vaaveleita ja ihastella niitä.. ja nauttia omasta kun se on viel vauva :D
 
Vaiposta vielä. Kiitti vinkistä Nöösi! Mähän en taida tietää yhtään miten nuo vaipat toimii paksumman tavaran kanssa. Meitin vauva kun on kakannut kotiin tulon jälkeen vain neljä kertaa ja joka kerta se ollaan huomattu saman tien, joten myös vaipat on vaihdettu vikkelään. En kyllä tajua, mutta otuksen läjät haisee ihan pilaantuneille voipopcorneille! Mä en varmaan enää koskaan voi syödä niitä... :LOL:

Alakulo: mulla se tuli pari päivää synnytyksen jälkeen ja itkeä tiherisin ihan ihme asioita. Kun päästiin kotiin, niin sitten ne kyynelkanavat räjähti: Illalla itkeä vollotin varmaan kymmenen vuoden edestä. Siitä vielä tuli muutaman iltana pieniä itkuja, mutta ei sen pahempaa. On mieli edelleen aika herkkä, mutta enää se on satunaista. Täytyy kyllä sanoa, että kyllä vauvan tulo lähensi meitä :heart: ja ollaan juteltu asioista paaaaaaljon enemmän ja syvällisemmin nyt. Varsinkin sairaalassa, kun eihän siellä ollut vauvanhoidon lisäksi oikein muuta tekemistä :) Pitää kyllä muistaa huoltaa parisuhdettakin tässä hulabaloossa. Huomaan kyllä että meidän koirien huomioiminen on jäänyt multa lähes täysin ja siitä mulla on tosi surullinen olo välillä. En vain jaksa/ehdi keskittyä niihin. Kunhan miehen kanssa ei kävisi samalla tavalla....:eek:

Mulle kans tehtiin eppari, koska oli kiire saada vauva ulos. Lisäksi repesin siitä kohtaa lisää ja repeämiä tuli emättimeenkin. Aika kauan lääkäri kursi sitä kokoon tai ainakin se siltä tuntui :rolleyes: Oli kyllä aika turvoksissa useita päiviä, mutta yllättävän nopeaa parantuminen on ollut. Ehkä enemmän mua vaivasi peräpukamat -yök! Onneksi nekin alkaa olla jo kadonneet =)

Manduca on hankittuna täälläkin, tosin vielä ei olla saatu sitä testattua, koska vauva on pistänyt huudon päälle kun moiseen ollaan yritetty tunkea. Eli täytyy kokeilla samalla taktiikalla kuin MaiMei. Viikko sitten hankin myös kantoliinan ja siihen sain vauvan rauhoittumaan eilen eka kertaa. Mahtavaa kun oli kaksi kättä vapaana!!

Ehkäisy on kyllä arvoitus täällä. Jätin pillerit pois vuosi ennen kuin edes ajateltiin hankkiutua raskaaksi, koska sain ihan järkkyjä päänsärkyjä niistä menkkojen aikaan. Vetelin sellaiset määrät kaikenlaisia kolmiolääkkeitä aina monta päivää että olin varmaan sellaisessa pöllyssä ettei mua olis töihin pitänyt päästää :p Täytyy sanoa, että muutenkin olo koheni kun kroppa kävi vain omilla hormoneilla, enkä usko että siihen on paluuta. Kun jätin pillerit silloin pois, hankin kumeja ja sitä siittiöitä tappavaa vaahtohässäkkää (mitä en ikinä uskaltanut edes koittaa...), mutta päädyttiin ihan luomuehkäisyyn eli keskeytykseen. Se kyllä toimi meillä ja raskaaksi tulin vasta kun niin haluttiin (ja kerta laakista -heh). Kierukka ei ajatuksena houkuta ja piuhoja ei varmaan vielä viitsi katkoa, vaikka 99% varmoja ollaan että toista lasta meille ei tule. Mies ei suostu kortonkien kanssa säheltään, joten luomuun kai mennään takaisin. Tai sitten pidätäydytään :saint:

Mekin ollaan suunniteltu ristiäisiä 3.7 pidettäväksi. Seurakunnan täti ei kyllä ole vielä vahvistanut sitä, vaikka lupasi tehdä sen alkuviikosta. Täytyy muistaa soittaa sinne huomenna, kun täytyisi saada asia ilmoitettua tuleville vieraille. Nimeä meillä ei ole, kun väännetään kättä siitä miehen kanssa. Pakko tässä kuitenkin on jotain valmista saada. Eihän tyttö voi olla ikuisesti olla vaavi, vauva, tyyppi, murmeli, otus, typy...

Josko tästä ruuan laittoon. Tosin en tiedä vielä onnistuuko se kun vauveli nukkuu juurikin mun sylissä. Täytyy komentaa mies ulkohommista apuun jos tulee meteli. Pitäkää peukkuja =)

Miiku ja typy 3 viikkoa
 
Täytyi tulla hehkuttamaan Manducaa, tosi hyvä! Nyt pieni suostui mukisematta kyytiin ja nukahti heti. Tuntuu tosi mukavalta päällä, hengittää, ei tule kuuma kuten liinan kanssa (vaikka liinoistakin tykkään kyllä), eikä tunnu pahasti selässä. Ja tämän kanssa asento on varmasti oikea, liinan kanssa kun välillä pää tuppaa vetäytymään liian taakse. Jes, toivottavasti tykkää jatkossakin, niin voi ulkoillakin tämän kaa.

Nyt on muksulla päällä iiiihana Polarn O. Pyretin leppäkerttu-perhos-mehiläisbody, vihreä. Mua ei saa päästää Kampin keskuksen kolmanteen kerrokseen... Ostin viel jopa kokoa 50, ja kotona näytti hirmu pieneltä, kirosin jo tyhmyyttäni, mutta kyllä tämä nyt vielä menee päälle. Ei tosin kestovaipan kanssa. Taas tuli joku kömmähdys tässä kokoasiassa. Mä selkeästi näen meidän pojan pienempänä kuin se onkaan. Eilen Kätilöopistollakin oli suorastaan järkyttävää, että nähtiin siellä pienempiä vauvoja kuin meidän!! Eka kerta ikinä!! :) Pojunen on tähän asti aina ollut kaikkein pienin kaikista, vaikka tokihan keskolassa pienempiäkin oli, muttei koskaan meidän huoneessa. Tulee kokokriisi ;)

Pää tällä on huvittavan iso :) Niin kai vauvoilla muutenkin menee suhteessa, mutta keskosilla vielä enemmän. Isälläänkin on kyllä iso pää, että voi olla sukuvaikutustakin.

Ehkäisystä jälkitarkastuksessa kysyttiin, mutta en halunnut mitään. Oon ollut ainakin 4 vuotta luomuna, eikä tunnu hyvältä paluu hormonien pariin. Luonnollisin menetelmin siis. Toooodella vaikea olis uskoa, että noin vain tulisin raskaaksi, sen verran tätäkin työstettiin. Tietty nyt, kun menkat eivät ole alkaneet, ei tiedä kiertonsa kulkua. Mutta tuskin tulee ongelmaa asian kanssa.

Mä olen nyt oikein sisustanut meidän "vauvan nurkkaa". Vauvan "huone" on tuo makkarimme alkovi. Tilasin nettiliikkeestä sellaisia seinälle laitettavia sisustuskuvia, perhosia ja puunoksan, jolla keinuu tyttö ja poika. Näyttää hauskalta. Tiedänkin jo, että mun perheeltä on tulossa nimiäislahjaksi itse maalattu lipasto. Se sitten tuonne nurkkaan myös. Saa vähän roinaakin piiloon sinne. Olemme syksyllä aikeissa ryhtyä etsimään oikein Kotia, mutta kyllä tässä kerrostalokämpässäkin viihtyy.

MaiMei
 
Miiku76 meillä otettiin hemppa vauvalla laitoksella koska napanuora oli niin tiukasti kaulan ympärillä että katkaistiin ennen kuin sain työntää vauvan kropan ulos. Istukasta ei siis ehtinyt mennä "viimeistä" verisatsia vauvalle, hemppa oli kuitenkin 205. kätilö sanoi että vauvalla pitää olla yli 150. olikohan yläraja 250.toivottavasti nousee pian! foolihapon pitäisi auttaa myös raudan imeytymiseen, tuliskohan rintamaidon kautta vauvallekkin?

Täällä laitetaan kierukka heti kun mahdollista, lapsiluku täynnä!

Rintatulehdus on bakteerin aiheuttama, kuulemma kylmällä ei olisi vaikutusta. Esim. rikkinäiset rinnanpäät helposti ottaa bakteerin (mulla oli ihan tohjona). imettelin kumilla pari päivää ja väliajaksi bepanthen mereen niin parani nopeasti. Kumilla vaan sain aikaiseksi ison tukoksen toiseen rintaan jota koitan nyt vauvan avulla tyhjentää, hitaasti mutta varmasti! En ole ihan varma ostanko tuota ajatusta ettei kylmä vaikuttaisi tulehdukseen ollenkaan. Suosittelen pitämään rinnoista huolta, oli ihan kuollut monta päivää-itkuinen ja epätoivoinen.

Meillä esikolta se toinen kantoreppu, ei manduca vaan sitä ennen suosittu, en nyt muista nimeä. sillä ei saa vielä kantaa, täytyisi ostaa se vauva-insertti. Hug a Bub trikooliina löytyy myös, mistä tykkään tosi paljon sekä rengasliina ilman rengasta, sellainen joustava, en sitä osaa vielä käyttää.

Mulla ei tullut tikkejä tällä kertaa, ponnistelin polvillaan ja kontillaan. Esikosta ponnistin kyljellään a sain 4 tikkiä, oli kyllä paikat hellänä pari viikkoa, istuin kahden tyynyn välissä. Tikit oli liian tiukalla muutenkin. Oli myös hermosärkyä emättimen suulla ja sisällä pitkän aikaa, oli seksihommat kivuliaat kauan.

MaiMei rohkea oot kun luomuna meet! ;) kavereilla tulleet kakkoset nopeasti ja helposti..vaikka ykköstä pitkän kaavan mukaan...

Mustajuuri ja pikkusis 13vrk
 

Yhteistyössä