***Toukovauvat 2007*** syyskuu

Bianca,en missään nimessä halua pelotella mutta eräs lääkäri totesi kun vuodin ikäistä tyttöä vein lääkäriin ja pyysin että pissa katottais myös,sanoi että tän ikäisillä ja nuoremmilla ei yleensä ole VTI:tä.Jos on niin silloin on jokin rakenteellinen syy.

Mutta ite maalaisjärjellä aattelisin että voihan tuo bakteeri esim kulkeutua pesun aikana peräaukon seudulta pimppaan ja tämähän voi aiheuttaa ihan aikuisellakin tulehduksia...

Pyyhkiminen aina pinpasta peräaukkoon päin niin välttyy tuolta bakujen siirtämiseltä.
Mutta ehkä kannattaa pyytää lisätietoa lääkäriltä.

Yöllisiä tai muita kauhukohtauksia täälläkin.Miska on ruvennut pelästymään kovasti kovia ääniä ja voihan tuo nähdä unta niistä ikävistä tilanteistakin.Ihan kun paperipussia ryttäsin sätki ja potki sekä oli kauhistuneen näköinen.
Mä oon ite äänille tosi herkkä ja niin on tuo 2 vee tyttökin.NÄyttää poika perineen tuon varsin kenkun piirteen myös...

Meni kivasti viime yö,tai no...Miska siis nukkui mutta mä kekkuloin vähän väliä siinä vieressä että herääkö nyt vai mitä touhuu,onko peitto päällä ja kuinka siellä liikkuu..3 aikaan aloin vasta sikeempään uneen päästä...
OOn mä hullu!!
Poju heräs 7 aikaan ja poikkeuksellisesti nukahti jo 20.
Nyt meni 9 nukkumaan tuohon pihalle.
Tai siis vein.Ajatus on aika kankee,huomaa että yksikin tuollanen yö tekee ihan sumeen päänupista...

kata ja miska
 
Aurinkoista huomenta täältäkin :wave:

Kyllä osaa olla rikkinäisiä nämä yöt meillä.Tuntuu etten mä koskaan enää saa nukkua kokonaista 8 tuntia,niinku jotkut :ashamed: Ja osaankohan enää sit,kun sais nukkua..Viimekin yönä pierut pyöri pojulla mahassa,ni siks herätti monesti..

Eilen kun tein riisivelliä meille isännän kans,keitin pojullekin omat ríisit eri kattilassa ihan kypsiksi,tänään meinaan sit laittaa sauvasekoittimella riisit ja korvikkeet'mössöksi'ja tarjota pojalle :x Voi raukkaa,mitähän makuelämystä joutuu kokemaan..5 kk:den iässähän niitä viljoja sai ruveta antaa/kokeileen.Meillä kaapissa yks kaupan 4 viljan velli,kait sitä vois alkaa antaa jo nyt,kun poju täyttää 5 kk vajaan vkon päästä?*tyhmä kysymys maybe*
Jotain piti kans kertomani,mutta..

Eilen tuli ihme virtakohtaus;matot ulos,imurointi ja lattioiden(+wc:n)pesu,2 koneellista pyykkiä pyöritin(kone pyöritti :D),petivaatteiden vaihto,sit tein vielä mansikka-kermakääretortun,ja illalla pesin viel 3 ikkunaa,enkä koko päivänä ollu pitkäkseni kertaakaan..lieköhän alkanu nyt vaikuttaa nuo E-Epat,joita aloin syömään 2 viikkoa sitten :)
Tänään hierojalle klo 11..ah...

Eipä taas tullu kummempaa kommentointia..*vali-vali* :D Nyt kahvetta ja kääretorttuu:p
Tv.TuiKKu ja poju 4kk 3 vkoa
 
Kiitos mennikselle tuosta kirja-jutusta.. mullaki kiinnosti tuo asia.. vois käydä kirjastossa kattomassa, että löytyyköhän sieltä sitä.

Tänne ei kummempia, yöt todella rikkonaisia. Paavo herää 1-2 tunnin välein tai maksimissaan 3 tunnin, mutta kyllähän se alkaa jo verottaa voimavaroja. Ja miestä en kehtaa laittaa pojan kanssa nukkumaan ku joka aamu kuitenki niin aikanen herätys sillä.. ja mie tiiän, että jos se nukkuu huonosti yönsä niin on sitte ku tulee töistä TOSI kiukkunen ja kärtyää joka pikkuasiasta... eli helpompi on ku itte valvon öisin.. :ashamed:

Uloskaan ei nyt haluta vaunuilemaan ku on niin tuhrunen ilma.. ei tiiä, että milloin saa sateen niskaan. Joten sisällä ollaan, vaikka kylillä pitäis kyllä lähteä käymään.

Mie olen taas alkanu netistä shoppailemaan tavaroita.. kai se on jonkulaista piristystä ja vaihtelua näihin päiviin.. eilen tilasin ulkoilukauppa.comista Haltin softshell takin, jonka sain omasta mielstäni tosi edullisesti ku ovh. 199? niin nyt 79?. Kantsii käyä kattomassa jos kiinnostaa..

https://www.ulkoilukauppa.com/index.php?sijainti_id=3961

eli tuossa vielä linkki jos jotaki kiinnostaa.. tai jos tuo linkki ees toimii :ashamed:

Biancalle voimia pikkusen kanssa.. Tiedän kuinka inhottavia nuo pissatulehukset pikkusilla on.. meillä kans oli tytöillä niitä, mutta vähän vanhempana..

Nyt jotaki touhuamaan...

Hanna ja Paavo :heart:
 
Kaukomaija tutulta kuulostaa...Meillä tyttö on heräillyt kanssa tosi tiheään yöllä syömään. Alan olla aika poikki, en muista milloin olisin viimeksi nukkunut kunnolla. Tippa linssissä tänäänki nousin seitsemältä tytön kanssa, kun väsytti niin paljon. Tyttö ei nuku päivälläkään yleensä pitkiä päikkäreitä, max puoli tuntia kerrallaan. Jos työnnän vaunuja ympäri kaupunkia, niin nukkuis monta tuntia :) Mies ehdotti, että hän voisi herätä joskus yöllä ja antaa pumpattua maitoa, mut meijän typy kun ei pullosta mitään ota niin on vähän ongelmallista muiden syöttää.
Mä en tiedä auttaiskohan yhtään noihin yöheräilyihin, jos alkais antaa jotain tuhdimpaa ruokaa. Tähän asti kun on pelkällä tissillä menty. Ajattelin, etten siirtyisi kiinteisiin vielä piiitkään aikaan, mut alan olla aika valmis kokeilemaan, jos yhtään niistä apua olis tähän yörumbaan..Tissittelyäkin tyttö on vähentänyt päivällä, kun ei malta syödä. Niin paljon on tekemistä; kikattelee, heiluttelee helistimiä ja kääntyilee masulleen =) Sitten yöllä syö sitäkin enemmän.

Mut ehkä tää tästä helpottaaa jossain vaiheessa. Jaa, nyt heräsi rinsessa niiltä puolen tunnin päikkäreiltään kakkimaan :LOL:
 
mennis lisäksi tuolla ulkoilukaupalla on toooosi nopea toimitus... eilenillalla tein tilauksen niin nyt tuli kännyyn viesti, että voi huomenna hakea paketin postista... Eli tästä myös plussaa kyseiselle firmalle...
 
Hei!
Olen toukokuussa syntyneen tyttö vauvan äiti, ja olen lueskellut kirjoituksianne vaikka kirjoittanut en aikaisemmin olekaan. Nyt kuitenkin ajattelin kirjoittaa Biancan viestin luettuani, koska tyttöni on sairastanut virtsatieinfektioita. Täällä päin lapsille tehdään ymmärtääkseni aina jatkotutkimukset, joissa selvitetään onko tulehdukselle jotain rakenteellista syytä, meillä syyksi paljastui takaisinvirtaus. Lisäksi joka kerta hoito on aloitettu sairaalassa suonensisäisellä antibiootilla. Tosin meillä kaksi ekaa tulehdusta oli kuumeisia munuaistulehduksia, mutta myös kolmannessa tulehduksessa, jossa oireena oli vain pissanhaju, olimme osastolla tiputuksessa. Nyt on sitten menossa estolääkitys vuoden ikään asti. En minäkään halunnut pelotella, mutta ehkä kannattaa kysyä lääkäriltä jatkotutkimuksista, jos teille ei niitä määrätä. Harvinaisiahan nuo rakenneviat kai on, mutta mitä pienemmästä lapsesta on kysymys, sitä todennäköisempiä.

T.Pumpula
 
Hampaiden tulosta vielä joku kyseli. Meillä tyttö on jo jonkin aikaa kuolannut kauheasti ja selkeesti ikeniä kutittaa. Nyrkkiä hinkkaa kauheesti ikeniin ja alkanut purra ikenillä tissiä. (sekös vasta mukavaa :LOL: )Eli varmaankin sieltä jotain on tuloillaan. Tyttö siis ensi viikolla 4kk.
 
Tyttövauvan pissitulehdus oli meilläkin aikanaan. Meillä se oli niin, että tytöllä kahden ja pojalla jo yhden tulehduksen jälkeen laitetaan sairaalaan virtsateiden ultraäänikuvaan. Tytön kanssa siellä sitten käytiinkin, mutta mitään erityistä ei paljastunut.

Mennis kiitti noista vinkeistä! Meillä on kyllä ollut nimenomaan noiden oppien vastaista, olen esim. halunnut vetkuttaa nukkumaanmenoa, että vauva olisi tosi väsynyt. Myös kaikenlaisia riehakkaita leikkejä on harrastettu, että vauva olisi väsynyt. Voishan sitä koittaa uudenlaista lähestymistapaa, ja tuo kyllä kuulostaa oikein järkevältä toimintamallilta. Olisihan se ihanaa, jos vauvan saisi vähän aikaisemmin nukkumaan. Viime yö meni harvinaista kyllä ihanasti, vauva heräsi vasta n. klo 5 ekan kerran.

Oikein paljon jaksamista kaikille, joita vauva valvottaa!! Tuntuu olevan paljon meitä. Meillä tosiaan ne housuvaipat toi osittaisen avun, kun ei vauva ole enää ympäriinsä märkä öisin.

Ulkoilupuku pitäisi hankkia tännekin uusi, tuntuu, että käyn aina ulkoilemassa ties missä kotirytkyissä, että ihan hävetti tänäkin aamuna kun tuli yksi tuttu vastaan... :ashamed: Nyt kun ulkoilee paljon, olisi oikein perusteltua ostaa kivat ulkoilutamineet.

Ammateista mä olen juristi, koulutukseltani siis. Varsinaista ammattia en oikein osaa nimetä...

Hampaista: meillä vauva on kuolannut kauheasti jo tosi kauan, mutta ei hampaan hammasta. Hurja jyrsijä se on, oikein hyökkää välllä mun käden kimppuun ja järsii sitä vimmatusti. Ihana kultsimussu.
 
Kiitos Mennis, vaikuttaa tosiaan ihan fiksulta opukselta, täytyy yrittää lainata. Tuo kirja mainittiin viimeisimmässä kaksplussassakin alle 6kk:n ikäisten pehmeämpänä unikouluna.. Ja ei nuo kertomasi kohdat ainakaan miltään liian rankalta kouluttamiselta vaikuta :LOL:
Itse olen pohtinut kovasti tuota rutiini-hommaa.. onhan se hyvä, että on rutiinit, mutta toisaalta mielestäni liika on liikaa (nimimerkillä autistien kanssa paljon puuhaillut). Jotenkin pelottaa, että jos liikaa totuttaa tiettyihin kaavoihin, niin niistä poikkeaminen sekoittaa koko arjen. Taitaa olla turhaa huolta ns. terveiden lasten kohdalla.. Mutta pointtina siis se, että ollaan kovasti liikkuvaista porukkaa ja toivon myös lapseni tottuvan siihen, että muuallakin kuin kotona voidaan esimerkiksi nukkua turvallisesti, kunhan on turvalliset aikuiset mukana :) Onhan tuo kovasti myös lapsen tempperamenttikysymys, toiset ovat sopeutuvampia kuin toiset.. vai mitä muut meinaatte?

Siivota piti, mutta tänne taas näköjään eksyin :D Aina on jotain kiinnostavaa, mitä joutuu kommentoimaan. Noissa nukkumishuolissa täältä on ainakin saanut hyvää vertaistukea.. ei olla ainoita pätkäunisia |O

Bianca, voi kurjuus, mikä vaiva teillä :'( Toivotaan, että helpottaa nopeasti :hug:

Mutta nyt moppailemaan :wave:

vilmis ja poika tasan 4kk
 
Ompas tullu taas paljon tekstiä, kun en oo pariin päivään päässy lukemaan. Pitää äkkiä kirjottaa ennenkun poika heräilee, taitaa hampaat ärsyttää kun vähän väliä itkee silmät kiinni, nyrkit suussa.
Bianca jaksamista tytön tulehduksen kanssa.
Meillä nukutaan melkein joka yö ihan läpi yön omassa sängyssä. Mä heti 2 viikon iässä aloin syöttämään istueltaan ja laitoin nukkumaan sen jälkeen omaan sänkyyn ja nykyään ei edes nukahda muuta kuin sängyssä tai vaunuissa. Toisaalta ihana, mutta välillä olis myös etua jos ees hetken nukkuis sylissä jos ei olla kotona ja alkaa väsy tulla eikä oo vaunuja mukana. Mulla on ihan alusta asti ollut sellaset iltarutiinit pojan kanssa että n. puol tuntia ennen nukkumaan menoa laitetaan yökkäri päälle ja sit syödään ja jutellaan hetki hämärässä makuuhuoneessa ja sit mennään sänkyyn. Poika nukahtaa joka ilta puol kymmenen, ellei olla jossain käymässä. Ja siihen nukahtamiseen menee n. 5 min. Ihanaa!
Jaksamista kaikille joilla on paljon yöheräämistä ja nukkumisongelmia!!!
Eilen oltiin neuvolassa 4,5 kk.
Paino 7100 g ja pituus 67 cm pää 42. Kaikki mitat menee keskikäyrillä ja oli terhakka ja jäntevä hyvinvoiva poika. Oli pelkkää hymyä lääkärille ja th:lle. Mutta semmonen pikku hymypoika se on normaalistikkin. Ja pelkkä tissi riittää. Ajattelin tossa parin viikon päästä alottaa kiinteet.

Mutta nyt pitää mennä leipomaan sämpylöitä ennen kun taikina valuu yli kulhosta.

Jakselkaa kaikki pikkustenne kanssa!!

-Tyttö83
 
Heips!

Loikkasin tänne huhuilemaan...
Moonlight-80: Jos sua edelleen kiinnostaa tulla Turun alueen kesämassujen kanssa kahvittelemaan, niin pistäydypäs tuolla tapaamisten puolella ilmottautumassa. :) Laitoin sulle yv:täkin aiheesta.

Terkkuja toukokuisille... :wave:

PikkuMyy-80 ja poikanen 3kk ja risat
 
Meillä ei ainakaan tuo esikoinen ei piitannu huonoa, vaikka oli "vain" n. suurinpiirteinen rytmi. Ollaan kans kovia menemään ja toivon, että Justuskaan kovin kaavoihin kangistuisi. Meidän kans pitääs käydä ettiis tuota kirjaa kirjastosta, mitä mennis "mainosti". Meillä edelleen kans heräillään väh. 2 kertaa yössä vaikka välillä meni vähä paremmin. Ja sitten, kun saa rinnalle niin nukahtaa heti yleensä. Tuntuu, että ei osata nukahtaa ilman sitä.
[/b]Vinkkejä kaivataan Miten sais Justuksen syömään vippamukista. Vielä ei ole kiire, mutta joulukuun alussa viimeistään pitääs olla opittuna. Äitillä oma lehmä ojassa, olis nimittäin Yö yhtyeen konsertti Seinäjoen areenassa. Sinne mennään vaikka, ei kelpais kun tissi, kun kerkiää sitten nukuttaan kotia poikaa, mutta haluas juhlia kans "kunnolla" ja hyvällä porukalla. No asioilla on tapana lutviintua. Onneksi.
Kukas se oli tehny kirpparilta hyvä löytöjä, kiva kun joskus löytää halvallakin jotain. Me kans ostettiin Justukselle hyppykiikku, saatiin onneksi 15e muutaman kerran käytetty.
Meillä kans on kuolattu ja järsitty käsiä kuukauden päivät. Ja ikenet paisuksis, saas nähä koska puhkeaa eka hampu. Mitähän muuta oli juteltu...sama pää kesät talvet.
No niin nyt mulla meni tummennukset päin seinää. :LOL:

Elli Ja Justus ihan pian 5kk
 
Alkuperäinen kirjoittaja vilmis:
Itse olen pohtinut kovasti tuota rutiini-hommaa.. onhan se hyvä, että on rutiinit, mutta toisaalta mielestäni liika on liikaa (nimimerkillä autistien kanssa paljon puuhaillut). Jotenkin pelottaa, että jos liikaa totuttaa tiettyihin kaavoihin, niin niistä poikkeaminen sekoittaa koko arjen. Taitaa olla turhaa huolta ns. terveiden lasten kohdalla.. Mutta pointtina siis se, että ollaan kovasti liikkuvaista porukkaa ja toivon myös lapseni tottuvan siihen, että muuallakin kuin kotona voidaan esimerkiksi nukkua turvallisesti, kunhan on turvalliset aikuiset mukana :) Onhan tuo kovasti myös lapsen tempperamenttikysymys, toiset ovat sopeutuvampia kuin toiset.. vai mitä muut meinaatte?
Mekin ollaan liikkuvaista porukkaa ja siksi yritinkin miettiä semmoset rutiinit, että ne pystyy toteuttamaan melkeestä missä vaan, ainakin soveltaen. Meillä iltarutiinit alkaa klo 19 ja menevät näin:
* kylpy (melkein missä vaan pystyy tekemään missä yleensä ollaan yökylässä ja jos jossain muualla niin suihku ainakin löytyy)
* sängylle kuivailemaan ja laittamaan yökkäri ja pientä höpsöttelyä siinä
* yhdessä tytön kanssa laitetaan verho makkarista kiinni ja sytytetään lukulamppu ja sammutetaan kattovalo
* olohuoneeseen tissille/pullolle (hämärä valaistus) ja taustalla soi se "Lasten parhaat unilaulut"-cd
* kun on masu täynnä kattellaan katselukirjaa hetki ja kuunnellaan vielä lauluja ja ollaan rauhakseen
* sitten sänkyyn, lukulamppu pois päältä ja lauletaan vielä yksi unilaulu, hyvät yöt ja pusu otsalle
* saattaa vielä imasut ottaa tisusta ja sit aletaan nukkumaan
* kasin maissa unessa


Näin siis meillä ja todellakin toivon, että eivät tule rutiinit rajoittavaksi tekijäksi enkä niin uskokaan. Uskon, että tutut rutiinit voivat tuoda vieraassa paikassa turvallisuuden tunnetta.

-mennis-
 
rutiineista meillä on ollut käytössä ilta ja aamurutiinit. Mutta tuo tieto oli uusi, että illalla pitäisi jopa tuntia ennen tehdä ne rutiinit. Olen yrittänyt iltaa vähän rauhoittaa, että silloin ei leikitä enää ja laulella paljon ja olen sitä yrittänyt miehellekin opettaa. Eilen viimeksi kun oli iltatissin aika mies alkoi leikkiä ja laulaa lapselle. Ihan kiva muuten, mutta ei sitten enää nukkumaan meno aikaan. Tv meillä on hiljasella silloin kun annan iltatissin tytölle.

öistä täällä kanssa ilmoittautuu yksi väsynyt äiti. Tyttö herättää yöllä 2-2,5 tunnin välein. Joinakin öinä jopa 1,5 tunnin välein. Viime viikonloppuna kun olin yhden yön poissa tyttö herätti isäänsä vain 3-4 tunnin välein syömään! Joten tavaltahan se vaikuttaa. Hoksasi varmaan, että ei viitsi herätä pullolle. la-su yönä kun olin kotona annettiin sitten vielä yöllä pullosta kun ajateltiin, että kun edellinen yökin meni niin hyvin niin jospa säästyttäisiin sitten oikein kunnon unikoululta. Tyttö heräsi sinä yönä vain kerran syömään. Nukkui ensin 6 tuntia ja sitten 5 tuntia. No kuinka sitten sattuikaan, että tuli kipeäksi ja kaikki systeemit menivät taas ihan päin seiniä :headwall: jos nyt tulevana vloppuna isä antaisi taas pulloa, niin jospa saataisiin yöt rauhoittumaan. Jollei niin kohta tulee 6 kk täyteen ja sitten annetaan unikoulu.

hampaista meidän tytöllä ei ole vielä yhtään. kovasti kuolaa ja käsiä on tainnut syödä jo useamman kuukauden. Ja kaikki mitä käteen saa laittaa suuhun.

hedelmäsoseet miten kun syötätte vaikka puoli purkillista siitä, annatteko erillisestä lautasesta vai suoraan lasipurkista? Mietin vaan sitä säilyvyyttä sitten kun antaa siitä purkista ja joukkoonhan menee bakteereita....
kuinka kauan annetta aina yhtä uutta makua vauvalle? Meillä tarkoitus huomenna aloitella perunalla ja sitten porkkana.

yövaippana ollaan nyt käytetty Liberon yhtä suurempaa kokoa mitä normaalisti pidämme ja pääsääntöisesti pitää kuivana vaatteet ja lakanat. Mutta kakka vaan melkeinpä tulee sieltä ulos. En tiedä tuleeko sitten niin kovalla paineella. Pitäisi varmaan vielä kokeilla niitä housuvaippoja.

Nyt taas juomaan kahvia kun tyttö nukkuu.
 
Mennis ihanan herkältä hetkeltä kuulostaa tuo teidän nukkumaanmenorutiini, siihen on vauvan kyllä varmasti lempeä nukahtaa! :heart:

Meillä jotenkin en osaa kuvitella tuollaista kun on 3 lasta ja melkoinen iltahösläys kun isommat on vähän väsyneitä ja villejä. Mutta niinhän se on, että jokaisen pitää keksiä sellaiset rutiinit, jotka sopii omalle perheelle.

Kyllä meilläkin tietty kaava ja rutiini toki on, mutta valitettavasti se ei ole ollenkaan noin auvoinen!! Voin kuvitella, mitä siitä tulee, kun tämä nuorimmainenkin vielä oikein ryhtyy melskaamaan noiden isompien kanssa (vaikkei ne musta edes ole mitään villokkoja, päin vastoin, mutta iltaisin vaan tohinaa riittää.)

Lumikko mä syötän purkin ohjeen mukaisesti aina erilliseltä lautaselta ja erillisellä lusikalla, pöpöjen takia plus että jotenkin se vauvan suusta tuleva kuola tekee soseen hyvin äkkiä ihan litkuksi. Oisko siinä kuolassa jotain entsyymejä, jotka alkaa hajottaa soseessa käytettyä tärkkelystä. Mä olen pitäytynyt ihan muutamassa soselajikkeessa, ei vauva vielä kaipaa vaihtelevia makuelämyksiä vaan on ihan tyytyväinen, kun tulee tuttua makua. Muutamaa lajia meillä syödään. Alkuun meni ehkä kolmannes purkista kerrallaan, mutta nyt Rasmus syö esim. koko purkin kinkkuherkkua kerrallaan ja päälle vielä reilun puoli purkkia luumua. Aika lailla siis.
 
Meillä tulee siis parin viikon päästä täyteen 6 kk ja sitten pitää aktiivisesti alkaa antamaan kiinteitä. Ollaan siis tähän asti menty pelkällä rintamaidolla. Pulauttelun vuoksi suositeltiin aloittamaan kiinteät jo nyt. Ja siksi mietinkin kuinka nopeasti olette edenneet makujen kanssa. Jostain luin, että viikon pitäisi antaa yhtä makua, jostain toisesta opukseta taas, että pari uutta makua voi antaa viikossa.
 
Ihanan aktiivista väkeä täällä!

Iltarutiineista olen yrtittänyt aina jonkinlaisia pitää, niin isommilla kuin pienelläkin, mutta melkoisen vapaamuotoisesti, kun ollaan myös liikkuvaisia ja muutenkin kun itse ole huono rutiineissa, liika saa äidin ahdistumaan. Ja niinkun vaniljatäti laittoikin, että kolmen kanssa kun on melkoista sutinaa noi illat, niin rutiinit on melkoisen kutistuneet. ;)

Lisäruuasta oli puhetta, mahd. allergisten reatioiden takiahan se vaan on, että maistellaan yhtä lajia useampi päivä, niin on helppo löytää mistä reaktio on tullut jos on tullakseen.

Tuli pieni tauko, laitoin Helmin päiväunille, olis kovasti tehnyt mieli käydä itsekin, ja niin rupes jumittamaan, että en enää muista mitä olin kirjoittelemassa, joten palataan myöhemmin asiaan.

T:MInnihiiri
 
Hmm, lääkäri ei kyllä sanallakaan viitannu jatkotutkimuksiin saatika että saattaa johtua rakenteellisesta viasta! :eek: Toivottavasti toi antibiootti nyt tehoo, eikä tuo uusiudu. Eilen illalla siis annoin ekan kerran lääkettä ja neiti nukku heti 6h putkeen, joka on Todella harvinaista! :D tuskinpa oli lääkkeellä vielä mitään vaikutusta, oli raukka varmaan vaan niin väsy kun edelliset yöt meni harakoille :( Tänään aamulla tyttö valvoi pari tuntia ja meni nukkumaan, normaalin 40min sijaan nukkui yli 2h ja nytkin on nukkunut yli tunnin jo. Varmaan aika väsynyt ollu pikkunen. :heart:
Mietin tossa, mistä tuo saattaa johtua. Viime aikoina on kakat tullu myös etupuolelle ja joka välistä sitä sit löytyy. Vaikka kuinka tarkkaan tietysti aina pestään kaikki pois, voi olla että se siitäkin johtuu. Mahtaakohan olla vaipat käymässä pieniksi kun on tosiaan alkanu kakat tulee etupuolellekin, vai mistähän johtuu...?

Mulla sit ihanasti, sopivasti alko menkat tänään |O Muutaman tipan on vuotanut pariin otteeseen aiemminkin, nyt alko ihan kunnolla. Just kun reissuun ollaan lähössä, muutto kesken jne. Mulla kun tapana olla "pikkasen" kiukkunen menkkojen aikana... :whistle: :ashamed:

Nyt syömään rauhassa ja takas pakkaus puuhiin, plaah...
 
Onko muut joilla on alkanut menkat huomannut semmosta että maito on tosi vähissä ennen kuin alkaa ja menkkojen aikana? Mulla on menkat nyt toista kertaa ja molemmilla kerroilla ollut näin. Onko siihen jotain apua, auttaako esim. mammatee?
Bianca mietit sitä oisko vaipat liian pienet kun kakka tulee etuosaankin, meillä aineskin kakka tulee välillä niin paineella että sitä voi olla missä vaan, vaikka olis just vaihettu vaippa.
Niistä iltarutiineista vielä, että me kyläillään paljon iltasin ja meillä noi hommat toimii ihan hyvin muuallakin kun oon vaan äiti aina mukana ja yks vähän rauhallisempi huone käytössä.
Me taidetaan tästä lähteä vähän vielä haukkaamaan raitista ilmaa. Meillä on nyt kävelyt suosiossa kun oon vaunujen sijaan ottanut käyttöön rattaat sillon kun ei oo päikkäri aika.
 
huomenta! Meillä valvottu yö takana pikku rassu tuli sitte nuhaan ja kuumeeseen heti aamustakin oli kuumetta 38. Voi se on niin kamalaa kun pikkunen joutuu sairastaa aina toivos itselleen mielummin.
.Tää oli ihan odotettavissa kun isoveli on ollu alkuviikon kovin nuhainen. Toivottavasti menis nopeesti ohi.. Hyviä vinkkejävaan kuumeisen ja nuhaisen 4,5 kk vaavin hoitoon . Annatteko perunat ja hedelmäsoseet ihan normaalisti vai tissitelläänkö enemmän? No nyt poika nukahti sitteriin raukka väsynyt taitaa nukkua noin pysty asennos paremmin. Kahvin keittoon että tokenee.
 
Viime viikolla oli tosta tassuttelusta just puhetta kerhossa kun siellä oli puhumassa unikoulun pitäjä. Tän sitten löysin googlettamalla:

Tassuhoito on kotiunikoulu, jonka ajatuksen neuvolapsykologi Katja Rantala toi Suomeen kymmenisen vuotta sitten. Tassuhoito on HUSin hoitosuositus itkuisten vauvojen yöheräämisiin.
- Siinä autetaan vauvaa tyyntymään takaisin unikuntoon niin, että hänen on mahdollista nukahtaa omin avuin. Tyyntyminen aloitetaan kaikkein tehokkaimmalla tavalla eli kosketuksen avulla.
- Myös eläinmaailmassa poikasta rauhoitetaan niin, että emo tai isä laittaa tukevan tassun poikasen selkään. Se on selkeä viesti.

Oleellista on, että pienokaista ei nukuteta. Hänet vain rauhoitetaan takaisin unikuntoon. Kun vauva on rauhoittunut hänet jätetään yksin nukahtamaan. Hän ei nukahda tassun alle eikä syliin vaan omaan sänkyyn itsekseen.

Tassuhoidon eli kosketustuen avulla pienokainen oppii itsehillintää ja oman olotilansa hallintaa. Tassukosketuksen avulla vauva tietää, että vanhemmat ovat läsnä. Hän oppii luottamaan vanhempiinsa. Hän saa apua silloin, kun olo tuntuu hankalalta. Kevyen unen aikana vauva aistii ympäristöään ja tarkistaa sen turvallisuuden. Tämä on luontaista pienokaisille. Heräilyherkkyys vähentyy sitä mukaan, kun vauva saa turvallisuuden kokemuksia eli hänen läsnä ollaan tarvittaessa. Tassukosketus usein riittää.

- Siinä vahvistetaan vauvan omia tyyntymis-ominaisuuksia ihan hermostonkin tasolla. Eli fyysinen kosketus vahvistaa tyynnyttäviä ratoja vauvan hermostossa.

PUOLIVUOTIAILLE YÖKUKKUJILLE

Vauvan uni on epäsäännöllistä kolmeen kuukauteen asti. Tällöin tähän unirytmiin ei voi juurikaan vaikuttaa. Neljästä kuukaudesta eteenpäin alkavat kehittyä yhtenäisemmät unirytmit. Ja näitä voidaan jo määrätietoisemmin ohjata. Tassuhoitoa voi opetella puolivuotiaan pienokaisen kanssa. Hän syö illalla kiinteää ruokaa ja tällöin hänen yöuniaan ei enää rytmitä nälkä.

Pienellä vauvalla asioiden ja tottumusten muodostaminen on aika yksiviivaista touhua. Asiat alkavat liittyä yhteen sen mukaan, että tapahtuvatko ne peräkkäin vai yhtä aikaa. Hän muodostaa helposti tottumuksia. Päälle vuoden ikäisellä ajattelu ja tunne-elämä on jo monimutkaisempaa. Ja lapsi on jo lähtenyt liikkeelle, mikä tuo oman haasteensa.

TASSUOTTEET

Tassuotteita on kolmenlaisia. Vauvan itkun sävy kertoo mitä milloinkin tarvitaan. Usein riittää ensimmäinen vaihe eli tukevan painava tassu vauvan selän päälle.

- Keskeisin keino on fyysinen kontakti. Kosketusaistin kautta vauva saa nopeimmin ja tehokkaimmin tyynnyttävän viestin.

Pienokaisen itku kertoo monia asioita: minulla on asiaa, harmittaa kun uni ei tule, en halua olla yksin, nyt minä tarvitsen apua, minä en kestä enää, minä en selviä yksin ja syliin. Se miten vanhemmat suhtautuvat vauvan itkuun kertoo pienokaiselle kuinka suuri hätä hänellä on. Vanhemmat joko opettavat vauvansa tyyntymään tai hätääntymään. Kaikki lohdutuskeinot kerralla ja heti käyttöön kertovat vauvalle, että nyt minulla on todella suuri hätä ja tästä en selviä yksin. Rauhoittava tassuote kertoo, että ei tässä hätää - nuku vaan rauhassa.

1. Tukevan painava käsi vauvan selkään. Sitä pidetään riittävän kauan, mutta ei niin kauan, että pienokainen nukahtaa siihen. Se on selkeä viesti: ei hätää voit tyyntyä takaisin uneen. Ei valoja päälle eikä katsekontaktia. Ne inspiroivat vauvaan hereille.

2. Jos itku kiihtyy, niin rytmikästä ja tukevan rauhoittavaa sivelyä vauvan pään, selän ja pakaroiden alueella.

- Nämä ovat hyvin herkkiä tyynnyttämisen alueita.

3. Jos vauva ei vieläkään rauhoitu, niin sitten syliin tukevasti rintaa vasten ja siinä tukevaa silittelyä pään ja selän alueella.

Kopioitu -> http://www.yle.fi/akuutti/arkisto2004/231104_b.htm
 
Poju ulkona unilla vielä....isompi tossa autoja kiikuttelee mun nenän eteen kaiken aikaa :D noh äkkiä jotain laitan...
ekaks Biancan vauvalle pikaista paranemista pissatulehduksesta!! Toivottavasti menee ohi ja ei sen vakavampaa!
rutiinit hmm... no me ollaan kans tosi liikkuvaisia ja en jaksa enää stressata tarkoilla rytmeillä,mutta ruoka-ajat on ja aamu sekä iltarutiinit pesuineen =) eiköhän niilläkin päästä hyvin eteenpäin ;) niin ja päikkärit isompi nukkuu aina samoihin aikoihin(suurin piirtein ;) ) mut vauvan kohdalla päikkärit on vähän vielä vaihtelevia.

meillä nukuttiin viime yö tosi hyvin...8tuntia unta,sit kakat ja tissiä nii unet viel jatku pari tuntia! hyvin näyttää viel tissillä unet maistuvan vaikka neuvolan täti sanoi että kiinteitäkin saatais alkaa maistella,jos halutaan. poika kyllä kasvanut tosi hyvin tissillä ! mut enemmänki masuvaivojen ja pulauttelun takia tota kiinteiden alottelua vähän ehdotteli...


no nyt itkuhälytin huutaa,mentävä :wave:
 

Yhteistyössä