Tuleeko taaperon kanssa ulkoilla päivittäin vapaapäivinä?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Pitääkö lapsen kanssa mennä ulos ainakin kerran päivässä lomalla ja viikonloppuna, kun lapsi siis koko päivän kotona?
Jos vanhempaa ei huvita seistä pihalla/puistossa, onko ok olla sisällä lapsen kanssa koko päivä?
 
Joo, mistä tykkää.
Itse en pysty olemaan koko päivää sisällä, oli sää mikä tahansa. Aina sitä jotain tekemistä pihalla keksii tai esim lastaa lapsen fillariin ja polkee edes pienen lenkin. Itsekään en puistossa viihdy, mutta pihahommia on kiva tehdä. Ja kun alusta asti totuttaa lapsen niihin, niin lapsi oppii tekemään niitä myös + keksimään itselleen pihalla viihdykettä.
 
Oisin varmasti kyllästyny jos ulkoilu ois ollu seisomista pihalla tai puistossa. Hyödynsin asioilla käyntiä,tehtiin kiireettömiä kävelyretkiä yms. Mentiin vaikka kirjastoon katselemaan kirjoja. Samalla lapsi oppi käyttämään jalkojaan ainaisen kyydin sijaan.
 
vierailijailona
No eihän se mikään katastrofi ole, mutta toisaalta onko se nyt niin paljon vaadittu koko päivästä jos edes 30 min kököttäisi siellä? Kyllä ulkoilma tekee minusta hyvää sekä äidille että lapselle.

Toki muistan, että se oli aika työn ja tuskan takana mennä taaperon kanssa ulos kaikkine pukeutumistappelyineen, sitten kun pääsit sinne niin tuli kakka vaippaan... Joo, ei herkkua. Silti kannustan edes pikkuhappihyppelyn tekemään, mutta kyllähän sä itse tiedät miten teidän päivät sujuu. Jos keksitte mielekästä tekemistä kotona niin voihan sitä joskus pitää ihan kotipäivän.
 
Tietty voi olla sisällä. Tosin palstalaiset kaikki ulkoilevat raesateellakin, koska ovat niin reippaita. Mutta sisälläkin voi keksiä vaikka mitä kivaa tekemistä. Tai sitten voi mennä (bussilla) vaikka kirjastoon tai museoon ajan kuluksi. Itse en henkilökohtaisesti usko, että reaalimaailmassa on kovin monta sellaista perhettä, jossa ulkoillaan aina "säällä kuin säällä", vaikka palstalla moni väittääkin niin.
 
vierailija1576
No eihän se mikään katastrofi ole, mutta toisaalta onko se nyt niin paljon vaadittu koko päivästä jos edes 30 min kököttäisi siellä? Kyllä ulkoilma tekee minusta hyvää sekä äidille että lapselle.

Toki muistan, että se oli aika työn ja tuskan takana mennä taaperon kanssa ulos kaikkine pukeutumistappelyineen, sitten kun pääsit sinne niin tuli kakka vaippaan... Joo, ei herkkua. Silti kannustan edes pikkuhappihyppelyn tekemään, mutta kyllähän sä itse tiedät miten teidän päivät sujuu. Jos keksitte mielekästä tekemistä kotona niin voihan sitä joskus pitää ihan kotipäivän.
Ei saatana näitä omien sääntöjen jakelijoita :D.

AP, teet niinkuin teistä hyvältä tuntuu. Aikuinen päättää. Lapsesta tulee ihan yhtä hyvä vaikka ei joka päivä ulkoilekaan.
 
Itse asiassa ulkoilusta noin yleisesti ottaen... se on muuten mielestäni ollut kamalimpia asioita vanhemmuudessa. Siis kyllä keväällä, kesällä ja syksyllä on ihan kiva olla ulkona, mutta muistan vielä miten KAMALAA oli vääntäytyä väkisin ulos taaperon kanssa. Talviulkoilussa katsoin toiveikkaana kelloa jo viiden minuutin jälkeen ja laskin mielessäni, kuinka kauan siellä pitää olla.

Joo, ei ole mun juttu päivittäinen pakkoulkoilu talvikaudella.
 
Niinkuin sanoin, silloin tällöin ok, mutta on se nyt aika surkeaa, jos kaikki viikonloput kyhnötetään sisällä. Kaikkiaan suomalaiset viettävät ihan liian vähän aikaa ulkona, niin aikuiset kuin lapsetkin.
Varmaan, mutta meillä on niin paska ilmasto osan vuotta. Mä en kyllä silti tajua, miksi sisällä olo on surkeaa? Ja eihän sen tarvitse tarkoittaa kotona oloa, voi vaikka mennä jonnekin muualle sisätiloihin.
 
Varmaan, mutta meillä on niin paska ilmasto osan vuotta. Mä en kyllä silti tajua, miksi sisällä olo on surkeaa? Ja eihän sen tarvitse tarkoittaa kotona oloa, voi vaikka mennä jonnekin muualle sisätiloihin.
Raitis ilma ja etenkin luonnossa liikkuminen vaikuttaa positiivisesti niin henkiseen kuin fyysiseen hyvinvointiin. Tuosta on lukemattomia tutkimuksia, joten ei pitäisi olla enää epäselvää kenellekään. Ulkona liikkuminen myös mm vaikuttaa oleellisesti lapsen motoriseen kehitykseen ja samoin näkökykyyn. Viime aioina on paljon tehty tutkimuksia ulkona liikkumisen suhteesta allergioihin. Joten ei se nyt ihan turhaa paasausta ole kannustaa ulkoilemaan. Ja mielummin satsaa kerralla vaikka vähän kalliimpiin, kunnollisiin ulkoiluvaatteisiin, niin ulkoilu on hauskaa säästä riippumatta.
 
Noh meillä kohta 2v taapero ollut kotihoidossa, ja myönnetään ettei tule joka päivä ulkoiltua. Kyllä me joka päivä kotoa poistutaan, mutta jos ei pihalle niin kylään riehumaan/kauppakeskuksen leikkipaikalle/hoploppiin tai jonnekkin. Kiireettömät kävelylenkit parhaita niin että taapero päättää suunnan ja itse vaan seuraa perässä :)
 
Ongelma on siinä, että taaperoiden äidit pukeutuvat "muodin", ei sään mukaan. Siksi he eivät voi tehdä mitään toiminnallista lasten kanssa vaan värjöttelevät kylmissään puhelintaan hiplaillen.

Toppahousut jalkaan, untuvatakki päälle ja pipo päähän, niin voi kieriskellä lumessa jälkikasvun kanssa.
 
Raitis ilma ja etenkin luonnossa liikkuminen vaikuttaa positiivisesti niin henkiseen kuin fyysiseen hyvinvointiin. Tuosta on lukemattomia tutkimuksia, joten ei pitäisi olla enää epäselvää kenellekään. Ulkona liikkuminen myös mm vaikuttaa oleellisesti lapsen motoriseen kehitykseen ja samoin näkökykyyn. Viime aioina on paljon tehty tutkimuksia ulkona liikkumisen suhteesta allergioihin. Joten ei se nyt ihan turhaa paasausta ole kannustaa ulkoilemaan. Ja mielummin satsaa kerralla vaikka vähän kalliimpiin, kunnollisiin ulkoiluvaatteisiin, niin ulkoilu on hauskaa säästä riippumatta.
Tiedän itse, onko se mun mielestä hauskaa. Ja ei ole hauskaa huonolla säällä. Ihan sama mitkä vaatteet. Tottakai tiedän, mitä hyötyä ulkoilusta on lapselle, mutta en ota asiasta stressiä. Jos ulkona on kaatosade, tulee rakeita tai on ihan kauhea lumipyry tms, niin silloin voidaan keksiä jotain kehittävää tekemistä sisälläkin.
 
Miksi ei kävisi? Kyllähän ulkoilma tekee hyvää, ja lapsi saa samalla reipasta liikuntaa ihan eri tavalla kuin sisällä. Sillon kun omat muksut olivat taaperoiässä niin ulkoiltiin kyllä joka päivä vähintään kerran, yleensä kaksi. Kaveriäitien kanssa nähtiin leikkikentillä, välillä oltiin toistemme pihoilla mutta harvemmin sisällä. Pihatyöt, metsäretket, kuraleikit, lumityöt, joskus jonnekin kauemmas uuteen leikkipuistoon... Kyllä ulkona tekemistä on. Eikä tarvi mennä kylään riehumaan, ulkona voi riehua ihan luvalla!
 
Tiedän itse, onko se mun mielestä hauskaa. Ja ei ole hauskaa huonolla säällä. Ihan sama mitkä vaatteet. Tottakai tiedän, mitä hyötyä ulkoilusta on lapselle, mutta en ota asiasta stressiä. Jos ulkona on kaatosade, tulee rakeita tai on ihan kauhea lumipyry tms, niin silloin voidaan keksiä jotain kehittävää tekemistä sisälläkin.
Niin, kuten sanoin jo ensimmäisessä viestissä: mistä kukakin tykkää. Turha sinne pihalle on väkisin mennä naama norsun vitulla pojottamaan ja murjottamisellaan muiden mielialaa latistamaan.
 
vierailija
Suomessa nimenomaan ulkoillaan ihan fanaattisesti!

Olen itse ollut au pairina töissä kolmessa Etelä-Euroopan maassa joissa lapsille ei edes ole kunnon ulkovaatteita! Kauniita vaatteet kylläkin ovat.
Lapsen kanssa ulkoillaan (eli lspsi leikkii puistossa, äiti/hoitaja lukee penkillä) vain kauniilla ilmalla ja jos on ylimääräistä aikaa.

Ei sinne ulos mennä väkisin päivittäin, vaan nauttimaan kivasta ilmasta.

Myös monessa Aasian suurkaupungissa saasteet ovat ongelma ja nimenomaan sisällä lapset kuulema kasvavat parhaiten, kehittävän tekemisen äärellä. Läksyjä ja harrastuksia (esim. pianotunnit) väsätään tuntikausia.

Itse esikoisen kanssa ulkoilin päivittäin. Enää en, kun meidän pieni inhoaa ulkoilua (lähinnä hanskoja, talvihaalareota yms) talvisin. Ei ulkona saa liikuntaa kun seisoo ja kärsii joka hetkestä. Raitista ilmaa kyllä saa. Mutta sisällä tykkää (ja saa) riehua sielunsa kyllyydestä.
 

Yhteistyössä