Tuli asumistukipäätös, siihen ei vaan ollu huomioitu omaishoidontukea ollenkaan.

  • Viestiketjun aloittaja HippuTAR
  • Ensimmäinen viesti
HippuTAR
Joopa, omaishoidontukea ei oltu huomioitu kun ei kuulemma ollu palkkakuittia mukana. No, mä ihan satavarmasti laitoin sen mukaan ja lisäksihän siinä hakemuksessa lukee se asia. Niin et jos sitä palkkakuittia ei löytyny niin eikö ois voinu soittaa ja pyytää lähettämään uuden??? Vai eikö ne lue niitä hakemuksia ollenkaan? P*erkele! Ja sit seuraava asumistuki tulee n.140 pienempi, ku ne ny kaks tukea kerkee täs maksaa liian isona. Joo toki tiedän sen hyvissä ajoin niin kerkiän varautua mutta silti ärsyttää.
 
HippuTAR
Voiko töykeämpää instanssia olla kuin Kela. Ei ne sieltä perään soittele.
No ei näköjään soittele.
Sehän oiski ollu kiva jos mä oisin ton sit vaan tulkinnu niin että omaishoidontukea ei huomioida as.tukeen ja sit joskus vuoden päästä ne ois huomannu ton ja alkanu periä liikamaksuja takasin...

Ja täs ny samalla huomasin että kunta (taas) toimii väärin: omaishoidontuen minimi ois tänä vuonna 381€/kk mutta kunta maksaa 377€. En ny jaksa tosta neljästä eurosta ruveta räkkyämään mutta on se hauskaa kuinka kunta voi toimia lakien ja määräysten vastaisesti.
 
vvvvieras
Olen superkiitollinen mahdollisuudesta saada opintotukea ja asumistukea, tiedän, että monessa maassa tulevaisuutemme olisi ollut hyvin erinäköinen kun päätimme pitää yllärivauvan joka ilmoitti tulostaan kesken lukion. Jos asuisimme muualla, tuskin olisimme nyt sekä pienen lapsen vanhempia, että korkeakouluopiskelijoita.

Mutta onhan tuo hakuprosessi aina stressaava. Etenkin kun meillä tulee lisäksi epäsäännöllisiä palkkatuloja, kesälomat olemme toki töissä ja kouluvuoden aikana teemme keikkaa, ja tulevan vuoden tulojen arviointi on täysin mahdotonta. Yleisessä asumistuessa ei ole mitään tiettyä tulorajaa. Sellainen pitäisi olla opiskelijaperheille, aivan kuten opintotuen asumislisässäkin on (täyden asumislisän saamiseksi saa tienata max. 11800e bruttona vuodessa). Täytyy toivoa, ettemme joudu maksamaan tukea takaisin.

Jos meillä ei olisi lasta, saisimme tässä asunnossa asuessamme opintotuen asumislisää 404e/kk ja saisimme tämän päälle tienata yhteensä yli 20 000e bruttona ilman, että lisä pienenee. Koska meillä on lapsi, saamme yleistä asumistukea, joka nyt on 405e/kk ja tulorajat ovat paljon pienemmät.
 
HippuTAR
Juuh, vein sen palkkakuitin kelan toimistoon. Tänään tuli sit kirje että etuuden maksu keskeytetään asian käsittelyn ajaksi. Sieltä kun puuttuu mun suostumus päätöksen oikaisuun. Ei sitte voinu se virkailija ottaa sitä suostumusta samalla ku vein sen palkkakuitin, sehän ois ollu ihan liian helppoa.

Ja juu, kiitollinen olen saamistani etuuksista mutta mä en vaan ymmärrä että miksi kelan kanssa asiointi on aina samanlaista takkua? Minkään muun viraston kans ei oo tälläsiä ongelmia ollu.
 
Unohdit
Jos meillä ei olisi lasta, saisimme tässä asunnossa asuessamme opintotuen asumislisää 404e/kk ja saisimme tämän päälle tienata yhteensä yli 20 000e bruttona ilman, että lisä pienenee. Koska meillä on lapsi, saamme yleistä asumistukea, joka nyt on 405e/kk ja tulorajat ovat paljon pienemmät.
Huomioipa myös se, että opintotuen asumislisää ei makseta kuin 9kk per vuosi. Te saatte asumistukea myös kesällä, eli 1215 euroa/vuosi enemmän, tekee kuukausitasolle jaettuna satasen joka kuu. Huomattavasti parempi etuus siis.
 

Yhteistyössä