Tulipahan tehtyä iltapalaksi leipäressua

Mitä siinä olikaan?
elikkäs
1 annos:
1,5 dl vettä
½ tl suolaa
n. 100 g kuivahtanutta ruisleipää

Kiehauta vesi ja lisää suola. Kuutioi ruisleipä ja laita kiehuvaan veteen. Sekoita niin kauan kuin vesi on imeytynyt leipiin ja on tullut puuromaiseksi. Tarjoa voi tai margariini nokareen kanssa.

Veden voi korvata maidolla ja joukkoon voi laittaa pienen nokareen voita.
 
Ei tuo ollutkaan sitä mitä luulin :) Minun lapsuudessani tehtiin pullasuttua, se oli tuoretta vehnästä maitoon palasteltuna, mummo sitä laittoi meille lapsille. Ja sitten oli sellaista (samantapaista kuin ap: kuvailema), että kuumaan maitoon laitetaan voideltu näkkäri, leipä pehmeni ja voi suli maitoon. Outoja herkkuja :D
 
"vieras"
minulle leipäressu tarkoittaa sitä, että kuivahtanutta ruisleipää pieninä palasina paistetaan paistinpannulla reilussa voissa. Tämä siis itä-suomessa.. Ja kaikkihan on hyvää jos vaan voissa paistaa.. ;)
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25515834]minulle leipäressu tarkoittaa sitä, että kuivahtanutta ruisleipää pieninä palasina paistetaan paistinpannulla reilussa voissa. Tämä siis itä-suomessa.. Ja kaikkihan on hyvää jos vaan voissa paistaa.. ;)[/QUOTE]

Joo, meillä lisättiin vielä pannulle loppuvaiheessa loraus kunnon täysmaitoa. Oli muuten herkkua voin ja joskus hillon kanssa.
 
[QUOTE="Noo";25515781]Minun syömässäni oli myös pullanpalasia, puolukoita/puolukkahilloa ja maitoa päällä. Laitettiin uunivuuassa.
Mitähän ressua lie ollut?[/QUOTE]
Kuulostaa hiukan leipävanukkaalta (vai miten se nyt suomeksi vääntyy...) Bread pudding on originelli nimi :)
 
Mä oon kahdesti tehny ite leipäressua. Lapsena sitä joskus sai, mut silloin en suuremmin tykänny.
Mun leipäressu tehdään niin et:
leipä paloitellaan pieniksi kuutioiksi kulhon pohjalle,
maito (en muista määrää) kiehautetaan ja sekaan suolaa ja voita.
Sitten maito kaadetaan leipien päälle ja vot, on hyvää.
Mun isänpuolen suku oli karjalasta, eli tää on kutakuinkin sillä reseptillä. muistelisin kyllä että ennenvanhaan niitä leipiä keitettiin siinä maidossa. Ite otin ohjeen Kotiruoka kirjasta.
 
"vieras"
Joo meillä syötiin kotona aina tuolla ap.n mainitsemalla reseptillä eli kiehyvaan veteen kuivat ruisleivän palaset ja keitelllään sakeaksi puuroksi. Sit voisilmä ja eikun ääntä kohti. Hyvää oli. Itse olen kotoisin yläsavosta ja meillä sille oli toinen nimitys, en muista varmaksi mutta oisko sanottu leipäpuuroksi. Nyt en kyllä muista kun isäni on yläsavosta ja äitini pohjoiskarjalasta, mutta jompikumpi kyllä tais puhua kyllä leipäressustakin. Oiskohan ollut äiti.
 
nostalgianam
lapsuudesta tuttuja on leipäressu eli just tuo ensin mainittu keitetty leipämössö. Toinen myöhemmin kuvailtu leipäpalat kulhoon ja maitoa päälle on kyllä kans tuttu, mutta ei se ollut leipäressua, en vaan muista oliko sillä jotain nimeä. Pullamössön sain jo hyvin pienestä maitokahvin kans.
Niin ja sit lisää perinneruokia; pannulla paistettiin kaurapuuroa tai perunamuusia.
 
vieras yläsavosta jatkaa
Nyt muistu mieleen se olikin leipäpaistia miksi meillä kutsuttiin tuota ap:n kuvailemaa ruokaa. Ja tosiaan en muista oliko nimitys isän puolelta yläsavosta vaiko äidin puolelta pohjoiskarjalasta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras yläsavosta jatkaa;25516090:
Nyt muistu mieleen se olikin leipäpaistia miksi meillä kutsuttiin tuota ap:n kuvailemaa ruokaa. Ja tosiaan en muista oliko nimitys isän puolelta yläsavosta vaiko äidin puolelta pohjoiskarjalasta.
Pohojos-pohojanmaalla sanottiin kans laipapaistiksi.
 

Yhteistyössä