Tumma suklaa hoitaa sydäntä ja sydänsuruja

Tutkimus:
Tumma suklaa hoitaa sydäntä ja sydänsuruja
8.10.2008 12:32

Tummasta suklaasta saa tutkimuksen mukaan runsaasti sydämelle terveellisiä flavonoideja.
Nyt se on todistettu minkä moni nainen tietää - suklaa auttaa sydänsuruihin.
Nyt se on todistettu minkä moni nainen tietää - suklaa auttaa sydänsuruihin. (PEKKA KARHUNEN / KL)

Tummasta suklaasta saa runsaasti sydämelle terveellisiä flavonoideja. Suomen Akatemian tutkimus vahvistaa myös vanhaa uskomusta parantavasta vaikutuksesta sydänsuruihin, sillä suklaa sisältää paljon mielialaan vaikuttavia aineita.

Suklaata ei pidä kuitenkaan ryhtyä syömään holtittomasti, sillä se sisältää 40 prosenttia rasvaa ja runsaasti sokeria. Terveyttä edistäviä vaikutuksia on nimenomaan tummassa, mutta ei vaaleassa suklaassa, sanoo Helsingin yliopiston elintarvikekemian dosentti Marina Heinonen.

Veren virtaavuus paranee

Tutkimuksessa mitattiin verisuonten virtaavuutta. Kun ihminen syö suklaata, virtaavuus paranee ja verisuonet laajenevat. Siinä vertailtiin myös tumman ja vaalean suklaan eroja. Mitä tummempaa suklaa on, sitä enemmän se sisältää flavonoideja, sanoo Heinonen.

Suklaassa on Heinosen mukaan myös teobromiinia, kofeiinia ja muita yhdisteitä, jotka vaikuttavat aivojen välittäjäaineisiin. Välittäjäaineet puolestaan säätelevät mielialaa.

Suklaa ja soija hedelmien ja marjojen rinnalle

Suomen Akatemian rahoittamassa tutkimusohjelmassa selvitetään elintarvikkeiden terveysvaikutuksia.

- Tähän asti kiinnostuksen kohteena ovat olleet erityisesti sipuli, omena, marjat, punaviini ja tee. Nyt suklaa on tuore tutkimuksen kohde. Jo aiemmin Kuopion yliopiston tutkimuksessa on todettu tumman suklaan vaikuttavan edullisesti kolesteroliarvoihin, Heinonen sanoo.

Flavonoideja sisältävien elintarvikkeiden vaikutuksista sydän- ja verisuoniterveyteen on juuri julkaistu myös laaja analyysi, jossa on käyty läpi 133 eri puolilla maailmaa tehtyä flavonoiditutkimusta.

- Olisimme mielellämme nähneet, että marjat, sipulit, ja omenat olisivat nousseet tutkimuksessa esille. Tuloksissa osoitettiin kuitenkin, että suklaan ja soijan sisältämät flavonoidit ovat merkityksellisiä terveyden kannalta, sanoo Heinonen.

Suomen Akatemian Ravitsemus, elintarvikkeet ja terveys -tutkimusohjelma on esillä Terveys + hyvä olo -messuilla ensi viikonvaihteessa Helsingissä.
 
vierailija
Joo, nyt äkkiä kauppaan tummaasuklaata ostamaan, mässäilemään sillä,eiköhän sillä ole huonotkin puolensa ,onhan siinä sokeriakin aika paljon,joten kilot alkaa nousta ja sokeriarvot. 👋
Sokerijuurikkaan viljelyn jäämät vaikuttaa tietysti
Älkää ostako tavallista kaupan tummaa suklaata! Tehkää niin kuin minä, ostan sitä suoraan kotimaiselta pienvalmistajalta, suoraan tehtaalta. En syö enää muita suklaita. Minulla ei muuten ole koskaan ollut minkäänlaisia paino-ongelmia

Ainakin heidän tummassa suklaassa on huomattavan paljon vähemmän sokeria kuin vaaleissa tai valkoisessa suklaassa. Omistaja suositteli tosiaan jos haluaa viisaasti välttää turhaa sokeria niin syökää tummaa ja koska siinä on hyvin paljon muita terveydellisiä etuja jotka on yllä jo lueteltukin.
 
vierailija
Älkää ostako tavallista kaupan tummaa suklaata! Tehkää niin kuin minä, ostan sitä suoraan kotimaiselta pienvalmistajalta, suoraan tehtaalta. En syö enää muita suklaita. Minulla ei muuten ole koskaan ollut minkäänlaisia paino-ongelmia

Ainakin heidän tummassa suklaassa on huomattavan paljon vähemmän sokeria kuin vaaleissa tai valkoisessa suklaassa. Omistaja suositteli tosiaan jos haluaa viisaasti välttää turhaa sokeria niin syökää tummaa ja koska siinä on hyvin paljon muita terveydellisiä etuja jotka on yllä jo lueteltukin.
Onko veresi rasva-arvoja mitattu tai sisäelinten rasvamäärää kuvattu? Suklaassa on paljon kovaa rasvaa.
 
vierailija
Onko veresi rasva-arvoja mitattu tai sisäelinten rasvamäärää kuvattu? Suklaassa on paljon kovaa rasvaa.
Syön hyvin terveellisesti ja kolesteroli on hieman kohollaan, mutta en välitä siitä koska sen on pakko olla minulle se normaali. Jos olisin norjalainen niin minulla olisi arvot ihan kunnossa sikäläisten lääkäreiden mukaan. Nämä arvot on vedetty niin alas maailmalla että jokainen lähes joutuisi syömään pahoja haittavaikutuksia aiheuttavia kolesterolilääkkeitä.

mutta huom, ennen söin palmuöljyä sisältävää herkullista suklaata ja siinä oli myös paljon sokeria. Nyt olen lopettanut sen ja syön varsin vähän terveellistä tummaa suklaata.

vastaa ehkä noin viis palaa tavallista suklaata määrältään. Eli ei se ole paljoa se. Ps. Olen hyvin hoikka, ehkä turhankin vaikka jo 60+ mittarissa
 
vierailija
Älkää ostako tavallista kaupan tummaa suklaata! Tehkää niin kuin minä, ostan sitä suoraan kotimaiselta pienvalmistajalta, suoraan tehtaalta. En syö enää muita suklaita. Minulla ei muuten ole koskaan ollut minkäänlaisia paino-ongelmia

Ainakin heidän tummassa suklaassa on huomattavan paljon vähemmän sokeria kuin vaaleissa tai valkoisessa suklaassa. Omistaja suositteli tosiaan jos haluaa viisaasti välttää turhaa sokeria niin syökää tummaa ja koska siinä on hyvin paljon muita terveydellisiä etuja jotka on yllä jo lueteltukin.
Hyvä. Ei tarvi edes Marevaneja eikä sen korvaajia
 
vierailija
Älkää ostako tavallista kaupan tummaa suklaata! Tehkää niin kuin minä, ostan sitä suoraan kotimaiselta pienvalmistajalta, suoraan tehtaalta. En syö enää muita suklaita. Minulla ei muuten ole koskaan ollut minkäänlaisia paino-ongelmia

Ainakin heidän tummassa suklaassa on huomattavan paljon vähemmän sokeria kuin vaaleissa tai valkoisessa suklaassa. Omistaja suositteli tosiaan jos haluaa viisaasti välttää turhaa sokeria niin syökää tummaa ja koska siinä on hyvin paljon muita terveydellisiä etuja jotka on yllä jo lueteltukin.
Ja paljon kovaa rasvaa. Tummassa suklaassa on enemmän kovaa rasvaa kun tavallisessa suklaassa, jossa siinäkin.
 

Yhteistyössä