tunisia ja sousse siellä, kokemuksia?

laitoin tämän tuonne mitäs nyt -osioon mutta siellä tippuu turhan nopeaan enne kuin kukaan huomaa, siksi tänne myös:

Olen käynyt PohjoisAfrikassa ennenkin tunisian lisäksi marokossa ja Egyptissä, tunisian reissusta toisin toistakymmentä vuotta aikaa mutta matkaseurani suunnillen samanikäinen kuin nuorin nyt eli ekaluokkalainen. Eli perusjutut matkustamisesta, pakkaamisesta, vatsataudeista yms hanskassa eli niihin ei tarvitse apua.
mutta nyt kyselen tämän päivän Soussesta (viimeksi me oltiin port el Kantaussa eli muutama kilometri soussesta). hotelli on sieltä vanhankaupungin läheltä ihan tarkoituksella koska aiotaan liikkua ominpäin ja tosiaan liikkua junalla, taksilla bussilla, sen näkee sitten.

Joo liikkumisesta kysymys numero yksi: muistaakseni sielläkin on hevoskyytejä kuten Egyptissa (jossa me otettiin heppataksi tavallisen sijaan aina kun kyse lyhyestä matkasta kaupungin sisällä). Mikä on käypä hinta kyydistä kaupungin sisällä paikasta a paikkaan b ilman saitsareita ja serkunkumminkaiman maustekauppakäyntiä?

Soussesta muutama kymmenen kilometria on Friguian eläinpuisto. Kokemuksia siitä?

ja sitten vielä muutama ruokapaikkavinkki? ihan hyvää paikallista ruokaa saa olla eikä tarvi olla valkoisia tärkättyjä pöytäliinoja eli ei niitä varsinkaan vaan tavallinen.

Kuka kävi ominpäin ElDjemissä tai Tunisissa (myös SidiBouSaid kiinnostaa nähdä uudelleen ja ajan kanssa). menittekö junalla?


Hotellivinkkejä Tunisiin jos päätetäänkin siellä yksi yö olla ja sieltäkäsin käydä Karthagokin.

Millaisia ne lounge taxit on pidemmille matkoille?
 
En nyt mitään ihmevinkkejä osaa antaa, olen 2 kertaa käynyt soussessa,viimeksi 2002. Ekalla kerralla oltiin ihan siinä soussen keskustassa, vanhahko hotelli, mutta ihan kiva. Junarata menikin ihan vierestä, asema oli kävelymatkan päässä. Hevoskyytejä lähti rantakadulta, en nyt hintaa muista, pari dinaaria!?. Silloin dinaari oli muistaakseni 0,50e luokkaa. Port el Kantaui on ihan inhimillisen kävelymatkankin päässä ja matkan varrellakin monta ruokapaikkaa, nimet ei ole kyllä jääneet mieleen. Sellainen turistijuna, tuk tuk kulki myös ainakin soussen ja kantauin väliä.
Tunisissa en ole käynyt. Sellaisella "ryhmätaksilla", käytiin Kairouanissa, olikohan n. 50km sisämaahan päin. Ihan turvallisen tuntuinen uudehko ajopeli, toista kuin egyptin jallajallat. Taksilla ajelu muutenkin tosi halpaa, ne lounget lähti joiltain tietyiltä asemiltansa, ja kulkivat aina oman reittinsä.
Toisella kertaa olin Kantauissa, sehän on ihan turisteille rakennettu, mutta pienvenesatama ihan kaunis, purjeveneitä ympäri eurooppaa. Siellä oli joku huvipuiston tapainen.
Paikallisten" Kamelmarketissa" kannattaa käydä, siis ei ihmeempää ostettavaa mutta kokemuksena. Markkinat oli tiettyinä päivinä. Se oli parin kolmen km;n päässä keskustasta.
Medina, vanha kaupunki tietysti siinä ihan lähellä myös.
En huomanut että koska ootte menossa. Olen ollut lokakuussa ja oli ihan liian kuumaa, tammi- helmikuussa oli viileää, siis ihan takkikeli, soussen kadut oli ihan rantahiekan peitossa ja kova tuuli mereltä päin.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.01.2007 klo 01:02 hibiskus kirjoitti:
En nyt mitään ihmevinkkejä osaa antaa, olen 2 kertaa käynyt soussessa,viimeksi 2002. Ekalla kerralla oltiin ihan siinä soussen keskustassa, vanhahko hotelli, mutta ihan kiva. Junarata menikin ihan vierestä, asema oli kävelymatkan päässä. Hevoskyytejä lähti rantakadulta, en nyt hintaa muista, pari dinaaria!?. Silloin dinaari oli muistaakseni 0,50e luokkaa. Port el Kantaui on ihan inhimillisen kävelymatkankin päässä ja matkan varrellakin monta ruokapaikkaa, nimet ei ole kyllä jääneet mieleen. Sellainen turistijuna, tuk tuk kulki myös ainakin soussen ja kantauin väliä.
Tunisissa en ole käynyt. Sellaisella "ryhmätaksilla", käytiin Kairouanissa, olikohan n. 50km sisämaahan päin. Ihan turvallisen tuntuinen uudehko ajopeli, toista kuin egyptin jallajallat. Taksilla ajelu muutenkin tosi halpaa, ne lounget lähti joiltain tietyiltä asemiltansa, ja kulkivat aina oman reittinsä.
Toisella kertaa olin Kantauissa, sehän on ihan turisteille rakennettu, mutta pienvenesatama ihan kaunis, purjeveneitä ympäri eurooppaa. Siellä oli joku huvipuiston tapainen.
Paikallisten" Kamelmarketissa" kannattaa käydä, siis ei ihmeempää ostettavaa mutta kokemuksena. Markkinat oli tiettyinä päivinä. Se oli parin kolmen km;n päässä keskustasta.
Medina, vanha kaupunki tietysti siinä ihan lähellä myös.
En huomanut että koska ootte menossa. Olen ollut lokakuussa ja oli ihan liian kuumaa, tammi- helmikuussa oli viileää, siis ihan takkikeli, soussen kadut oli ihan rantahiekan peitossa ja kova tuuli mereltä päin.
puhuit ryhmätaksista Kairuaniin. Tarkoitat siis niitä loungeja? mitä se maksoi per henki? Meitä kun on kaksi aikuista ja kaksi lasta? "turvallisempi" varmaan kuitenkin kuin tavallinen taksi, arvelisin.
Mitä tykkäsit Kairuanista? Sehän on joku paikallinen pyhä paikka moskeijoineen yms.
me mennään hiihtolomalla eli varmaan ihan siedettävät säät kun ei me mitään altaallamakaajia olla vaan halutaan muutakin tehdä. Viimeksi olin uudenvuoden aikoihin silloin toistakymmentä vuotta sitten ja silloin toki oli viileää mutta hotellissa sisäallas ja niin muuten pitäisi tässäkin olla minne mennään nyt.


 
En enää hintoja muista, mutta ei mitään kymppejä, ihan edullinen, siis oli sellainen lounge. Paikallista väkeä ja aika täynnä. Kyllä tavallinenkin taksi ihan turvallinen kyyti oli. Sillä turvallisuudella tuossa aiemmin tarkoitin lähinnä auton kuntoa.
Kairouan, siis koko kaupunki, kuuluu muistaakseni UNESCOn maailmanperintö-listalle. Ihan näkemisen arvoinen vanha kaupunki, ei mikään massaturismirysä. On sielläkin hotelleja ja tietty ravintoloita, mutta hyvin tunisialainen berberikaupunki, monta suurta moskeijaa ja joitain mausoleumeja. Jotenkin on sellainen muistikuva että ne keltaiset taksit ajais vaan kaupungin sisällä ja loungeistakin osa on kaupungin sisäisillä reiteillä ja osa kaupunkien välillä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.01.2007 klo 09:03 hibiskus kirjoitti:
En enää hintoja muista, mutta ei mitään kymppejä, ihan edullinen, siis oli sellainen lounge. Paikallista väkeä ja aika täynnä. Kyllä tavallinenkin taksi ihan turvallinen kyyti oli. Sillä turvallisuudella tuossa aiemmin tarkoitin lähinnä auton kuntoa.
Kairouan, siis koko kaupunki, kuuluu muistaakseni UNESCOn maailmanperintö-listalle. Ihan näkemisen arvoinen vanha kaupunki, ei mikään massaturismirysä. On sielläkin hotelleja ja tietty ravintoloita, mutta hyvin tunisialainen berberikaupunki, monta suurta moskeijaa ja joitain mausoleumeja. Jotenkin on sellainen muistikuva että ne keltaiset taksit ajais vaan kaupungin sisällä ja loungeistakin osa on kaupungin sisäisillä reiteillä ja osa kaupunkien välillä.
minä taas "turvallisuudella" sitä että päädytkö paikasta a suoraan paikkaan b vai veljen vaimon kummin kaiman jonkun putiikin kautta :)
 

Yhteistyössä