Turku tuhlaamassa vähintään 400 milj. euroa 11 km:n ratikkalinjaan HUH, HUH!

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Satamasta Varissuon maahanmuuttajalähiöön, siinä 400 miljoonan euron ratikan reitti. Turuntauti tuppaa vielä nostamaan hankkeiden hinnat puolella, jos edes riittää.

Turussa on jo hyvä, laaja ja joustava bussiliikenne. Mihin tarvitaan jäykkää 11 km:n raitiovaunukiskotusta, joka repii vielä Turun keskeisiä katuja ainakin viideksi vuodeksi katutöiden tukkimiksi sumpuiksi ja hankaloittaa muun liikenteen sujuvaa ja esteetöntä kulkua jatkossa ja kaventaa ajoväyliä? Äly ohoi!

Turun ratikkasuunnitelma valmistui – Tällainen olisi kiskojen reitti
Turun raitiotien yleissuunnitelma satamasta Varissuolle kulkevalle reitille on valmistunut. Sen mukaan turkulaiset voisivat päästä ajamaan raitiovaunuilla 2030-luvun alussa. Matkaan voi kuitenkin tulla vielä poliittisia mutkia.

Nyt suunnitellulla raitiotiereitillä olisi kaikkiaan 17 pysäkkiä. Se kulkee satamasta Humalistonkadulle ja Kauppatorille ja jatkaa Turun tuomiokirkon ohi Uudenmaankatua pitkin Hämeenkadulle ja siitä kohti Varissuota. Linjan toinen päätepysäkki on Pelttarinkadulla. Raitovaunujen varikko sijaitsisi Iso-Heikkilässä.

Tämän hetken arvion mukaan rakentaminen voisi alkaa vuonna 2026, jos kaupunginvaltuusto niin päättää. Valtuuston on määrä tehdä investointipäätös juuri ennen kuntavaaleja loppuvuodesta 2025. Rakentamisen on arvioitu kestävän noin viisi vuotta.

Raitiotiehanke kustantaa kaikkiaan 372 miljoonaa euroa. Tästä raitiotie maksaa 333 miljoonaa euroa ja sen kolmetoista vaunua 39 miljoonaa euroa. Valtionosuus raitiotien hintalapusta on kolmannes eli noin 100 miljoonaa euroa.

Hankekustannuksissa on huomioitu riskivaraukset, yhteensä noin 44 miljoonaa euroa. Nämä varaukset kattavat myös indeksikorotukset.

TURUN pormestari Minna Arven (kok) mukaan raitiotiehanke on Turulle ja Turun seudulle merkittävä uudistus ja osa määrätietoista kaupunkikehittämistä. Turun tavoitteena on olla kaupunki, joka kiinnostaa myös ulkopaikkakuntalaisia.

”Kaupunki, joka pystyy katsomaan eteenpäin, on kaupunki, joka menestyy”, Arve sanoo.

Kokoomushan tätä vahvimmin ajaa, sen kiinteistönomistajathan tästä hyötyvät.

Perussuomalaiset vastustaa hanketta eniten.



Tämänkin kokoomusjohtoisen turhakehankkeen kuluja leikataan turkulaisten palveluista sekä infrasta, mm. kouluverkosta jne.
 
vierailija
Kun rahaa on vähän niin täytyy olla tarkkana, ettei käy kuin funikulaarille tai logomon kävelysillalle. Takaisinmaksuaikaa on varmasti erittäin vaikeaa perustella luotettavasti.

Vetovoiman kannalta parempi hanke olisi uusi tapahtuma-areena ratapihan päälle. Julkista rahaa tarvittaisiin paljon vähemmän.

Liikkumisen osalta Turussa kaikki tärkeimmät kohteet ovat pyöräilyetäisyydellä. Pyöräväyliä voisi entisestään laajentaa.
 
vierailija
Perussuomalaisena vastustan kaikkea muuta paitsi autoilua. Kaupunki tulisi rakentaa siten, että kaikki voivat autoilla. Muut liikennemuodot ovat tappiollisia ja autoilua haittaavia. Joka vuosi autoilijat maksavat Turun kaupungille autoilun veroja noin 800 miljoonaa euroa, mutta eivät saa siitä summasta kuin murto-osan takaisin.
 
vierailija
Raitioliikenteen jäykkyys on etu eikä haitta, koska se mahdollistaa kiinteistökehityksen linjan varrella. Kiinteistöjen omistajat voivat luottaa siihen, että kiinteistön vierellä on nyt ja tulevaisuudessa paljon busseja laadukkaampi joukkoliikenneväline joka ei katoa siitä mihinkään. Pääosa raitiotien tuloista tulee juuri kiinteistökehityksestä. Erityisesti Itäharjuun saadaan paljon enemmän rakentamista raitiotien ansiosta ja kiinteistöistä saadaan parempi hinta.

Raitiotie ei myöskään maksa 400 miljoonaa euroa koska siinä on vaunujen hinta mukana. Vaunut ovat rinnasteisia bussien hankintahintaan. Yhden raitiovaunun kyytiin mahtuu paljon enemmän ihmisiä kuin bussin kyytiin ja raitiovaunujen käyttöikä on moninkertaisesti pidempi kuin bussien käyttöikä (raitiovaunuilla helposti 40 vuotta, kun taas busseilla vain noin 10 vuotta). Raitiovaunuilla on halvempi liikennöidä koska kuljettajia tarvitaan vähemmän kuin bussiliikenteessä.
 
vierailija
Raitioliikenteen jäykkyys on etu eikä haitta, koska se mahdollistaa kiinteistökehityksen linjan varrella. Kiinteistöjen omistajat voivat luottaa siihen, että kiinteistön vierellä on nyt ja tulevaisuudessa paljon busseja laadukkaampi joukkoliikenneväline joka ei katoa siitä mihinkään. Pääosa raitiotien tuloista tulee juuri kiinteistökehityksestä. Erityisesti Itäharjuun saadaan paljon enemmän rakentamista raitiotien ansiosta ja kiinteistöistä saadaan parempi hinta.

Raitiotie ei myöskään maksa 400 miljoonaa euroa koska siinä on vaunujen hinta mukana. Vaunut ovat rinnasteisia bussien hankintahintaan. Yhden raitiovaunun kyytiin mahtuu paljon enemmän ihmisiä kuin bussin kyytiin ja raitiovaunujen käyttöikä on moninkertaisesti pidempi kuin bussien käyttöikä (raitiovaunuilla helposti 40 vuotta, kun taas busseilla vain noin 10 vuotta). Raitiovaunuilla on halvempi liikennöidä koska kuljettajia tarvitaan vähemmän kuin bussiliikenteessä.
VMP
 
vierailija
Turun poliitikkojen on ollut vaikea tunnustaa, että aiemman raitiotien lakkauttaminen vuoteen 1972 mennessä oli virhe, ja siksi tässä projektissa ei ole edetty yhtä nopeasti kuin Tampereella.
 
Satamasta Varissuon maahanmuuttajalähiöön, siinä 400 miljoonan euron ratikan reitti. Turuntauti tuppaa vielä nostamaan hankkeiden hinnat puolella, jos edes riittää.

Turussa on jo hyvä, laaja ja joustava bussiliikenne. Mihin tarvitaan jäykkää 11 km:n raitiovaunukiskotusta, joka repii vielä Turun keskeisiä katuja ainakin viideksi vuodeksi katutöiden tukkimiksi sumpuiksi ja hankaloittaa muun liikenteen sujuvaa ja esteetöntä kulkua jatkossa ja kaventaa ajoväyliä? Äly ohoi!

Turun ratikkasuunnitelma valmistui – Tällainen olisi kiskojen reitti
Turun raitiotien yleissuunnitelma satamasta Varissuolle kulkevalle reitille on valmistunut. Sen mukaan turkulaiset voisivat päästä ajamaan raitiovaunuilla 2030-luvun alussa. Matkaan voi kuitenkin tulla vielä poliittisia mutkia.

Nyt suunnitellulla raitiotiereitillä olisi kaikkiaan 17 pysäkkiä. Se kulkee satamasta Humalistonkadulle ja Kauppatorille ja jatkaa Turun tuomiokirkon ohi Uudenmaankatua pitkin Hämeenkadulle ja siitä kohti Varissuota. Linjan toinen päätepysäkki on Pelttarinkadulla. Raitovaunujen varikko sijaitsisi Iso-Heikkilässä.

Tämän hetken arvion mukaan rakentaminen voisi alkaa vuonna 2026, jos kaupunginvaltuusto niin päättää. Valtuuston on määrä tehdä investointipäätös juuri ennen kuntavaaleja loppuvuodesta 2025. Rakentamisen on arvioitu kestävän noin viisi vuotta.

Raitiotiehanke kustantaa kaikkiaan 372 miljoonaa euroa. Tästä raitiotie maksaa 333 miljoonaa euroa ja sen kolmetoista vaunua 39 miljoonaa euroa. Valtionosuus raitiotien hintalapusta on kolmannes eli noin 100 miljoonaa euroa.

Hankekustannuksissa on huomioitu riskivaraukset, yhteensä noin 44 miljoonaa euroa. Nämä varaukset kattavat myös indeksikorotukset.

TURUN pormestari Minna Arven (kok) mukaan raitiotiehanke on Turulle ja Turun seudulle merkittävä uudistus ja osa määrätietoista kaupunkikehittämistä. Turun tavoitteena on olla kaupunki, joka kiinnostaa myös ulkopaikkakuntalaisia.

”Kaupunki, joka pystyy katsomaan eteenpäin, on kaupunki, joka menestyy”, Arve sanoo.

Kokoomushan tätä vahvimmin ajaa, sen kiinteistönomistajathan tästä hyötyvät.

Perussuomalaiset vastustaa hanketta eniten.



Tämänkin kokoomusjohtoisen turhakehankkeen kuluja leikataan turkulaisten palveluista sekä infrasta, mm. kouluverkosta jne.
Miksi ulkopaikkakuntalaisia vetäisi erityisesti raitiovaunu?
 
vierailija
Raitioliikenteen jäykkyys on etu eikä haitta, koska se mahdollistaa kiinteistökehityksen linjan varrella. Kiinteistöjen omistajat voivat luottaa siihen, että kiinteistön vierellä on nyt ja tulevaisuudessa paljon busseja laadukkaampi joukkoliikenneväline joka ei katoa siitä mihinkään. Pääosa raitiotien tuloista tulee juuri kiinteistökehityksestä. Erityisesti Itäharjuun saadaan paljon enemmän rakentamista raitiotien ansiosta ja kiinteistöistä saadaan parempi hinta.

Raitiotie ei myöskään maksa 400 miljoonaa euroa koska siinä on vaunujen hinta mukana. Vaunut ovat rinnasteisia bussien hankintahintaan. Yhden raitiovaunun kyytiin mahtuu paljon enemmän ihmisiä kuin bussin kyytiin ja raitiovaunujen käyttöikä on moninkertaisesti pidempi kuin bussien käyttöikä (raitiovaunuilla helposti 40 vuotta, kun taas busseilla vain noin 10 vuotta). Raitiovaunuilla on halvempi liikennöidä koska kuljettajia tarvitaan vähemmän kuin bussiliikenteessä.
👍
 
Ja Vantaa puolet enemmän.


Mutta mun mielestä raideliikenne on paras maanpäällinen tapa liikkua heti henkilöauton jälkeen. Ja turvallinen. Juna pysyy raiteellaan, kuski ei vo oikaista, kuski ei voi päättää kiertää vastaantulevan kaistan kautta, kuski ei voi ajaa jättää jotain lenkkiä kiertämättä tai ylipäätään ajaa kovin pahasti vikaan.

*kaiken linja-autokuskeilta nähneenä*
 
vierailija
Ja Vantaa puolet enemmän.


Mutta mun mielestä raideliikenne on paras maanpäällinen tapa liikkua heti henkilöauton jälkeen. Ja turvallinen. Juna pysyy raiteellaan, kuski ei vo oikaista, kuski ei voi päättää kiertää vastaantulevan kaistan kautta, kuski ei voi ajaa jättää jotain lenkkiä kiertämättä tai ylipäätään ajaa kovin pahasti vikaan.

*kaiken linja-autokuskeilta nähneenä*
Junakuski voi ajaa vaihteeseen liian kovaa ja koko juna kaatuu kyljelleen.
Junat voivat myös ajaa nokkakolarin ja se vasta saa aikaan rumaa jälkeä.
 

Yhteistyössä