Turun seudun odottajat loppuvuosi 2013

Jaahas, nautin tässä nyt sitten viimeisiä viikkoja siitä, että voin pötköttää sängyllä mahallani ja tietokoneilla/lukea. Aika nopeasti vatsallaan olo alkaa olla ikävää. Se on sellainen asia, mitä muistan ekassa raskaudessa kaivanneeni :)

Mä olen tosiaan vasta viikolla 5+0, eli vielä voi vaikka ja mitä tapahtua, mutta positiivisella mielellä olen liikkeellä. Oireita ainakin on jonkin verran, eikös se ole ihan hyvä merkki? Parissa viikossa varmaan nuo tämän hetkiset oireet vielä moninkertaistuvat, jos viime raskauteen on luottaminen.

Kiva, että turkulaisia äitejä on löytynyt näin paljon! Varmaan niitä tulee sitten lisää vielä seuraavina viikkoina, kun marras-joulukuussa synnyttävät äidit saavat plussia raskaustestiin :) Jännää, että mukana on kaksosiakin odottava!

Mä en osaa muuten sanoa noista np-seuloista mitään. Mä en ekassa raskaudessa ottanut koko seulontaa vaan kävin vaan tavallisessa ultrassa. Tässä raskaudessa ajattelin kyllä np-seulaankin mennä. Mulla vaan on niin paha neulakammo (siis oikeasti - siis sellainen jota on hoidettu kaikella mahdollisella siedätyshoidosta hypnoosiin ja psykoterapiaan), että kaikki verikoe- ja muut neula-asiat vaativat melkoista logistiikkaa.
 
Pikainen kommentti vielä ennen nukkumaan menoa tuohon Nimian kysymään virtsanäyteasiaan: minulle terveydenhoitaja ohjeisti, että nimenomaan aamupissa viedään mukaan np-ultrapäivänä. Jotenkin ymmärsin, että myöhemmin neuvolakäyntien yhteydessä jätettävien testien osalta ei olisi niin väliä kuinka kauan neste on rakossa ollut, mutta voin toki olla sen suhteen väärässä, mulla on toisinaan hieman lyhyt tämä muisti...

Tsemppiä ultraan, kerrohan sitten millaista oli!

Lumimyrsky, jos on tuollainen neulakammo, niin sitten uskon kyllä hyvin, että seulat sun muut testit ovat yhtä piinaa. Toivottavasti pärjäät, jos päätät tässä raskaudessa seulontaan osallistua.
 
  • Tykkää
Reactions: Epa_88
Kiitoksia näyteneuvoista! Mä täällä kärvistelen vielä jännityksessäni kotona, tunnin päästä koittaa aika.. Huh, kuinka tää jännitys nyt näin iski. Vaikka yritän sanoa, että ei tämä jännittämällä parane. Jännittää jo, kun maha on ihan sekaisin jännityksestä, että kuinka siellä edes kestää sen ajan..

Noh.. Pian se on hoidettu.. :D Palailen sitten kertomaan, millaista oli, toivottavasti hyvien uutisten kera. Ja ensi viikolla toivottavasti sitten tulee ne seulan tulokset postissa.
 
  • Tykkää
Reactions: Epa_88
Nimia, miten meni? :)

Multa on kaikki raskausoireet hävinneet aamun jälkeen lukuunottamatta vetistä valkovuotoa (ja vähän kipeitä rintoja) : / Mistä nyt mahtaa tuulla? Toivottavasti kaikki on hyvin. Vaikka ei kai sen raskauden tarvitse KOKO AJAN tuntua, eihän se ole mikään sairaus. Mielikuvitus vaan saa tietysti kummituksia aikaan...
 
Epa_88 / 24v / 2. / 30.7.
Victoria78 / 34? / 2.+3. / 13.8.
Metuva / 31v / 1. / 8.9.
DaenerysStormborn / 29v / 1. / ?.9.
Micaela / 27v / 1. / 20.9.
Nimia / 32v / 2. / 29.9.
Chestel / 30v / 1. / 7.10.
Laala / 28v / 2. / 15.10.
Ms. Moneypenny / 35v / 2. / 5.11.
Lumimyrsky / 27v / 2. / 25.11.
 
Heippa!

Mulla oli siis tosiaan tänään se ultra. Mulla oli aivan tosi mukava naislääkäri tuolla tyksissä ultraajana :D Ja hyvin meni :)

Sykkeet kuultiin heti, 169 taisi olla, tuntui kivalta. Aika kauan se noita mittoja etsi, mutta onneksi hoitaja jossain vaiheessa totesi, että suoraan näkyy, ettei ylimääräistä turvotusta ole, mutta kaveri ei meinannut vain mennä oikeaan asentoon.

Jotenkin sai sitten mitattua, oisko ollu 1,3mm turvotusta ja 56mm pää-peppumitta. Viikoiksi olisivat saaneet 12+1. Kuukautisten (perus 28, ei mun 35) mukainen viikkomäärä on 12+3. Mutta tietäen meidän hyvin laiskan petiaktiivisuuden tammikuussa, on mahdollinen maksimiviikkomäärä tällä hetkellä 11+5. Ja varhaisultran mukaan olisi nyt 11+3. Mutta tuolla 12+3:lla mennään, eli laskettu aika meni syyskuun puolelle, mutta aika varmasti kyllä lokakuulle menee. Tyttökin kun syntyi 41+3. Eivät sis lähteneet vaihtamaan, kun heitti vain kahdella päivällä, mutta oikea heitto on tosiaan vähintään 5pv. Noh, eipä se niin tarkkaa. Eipä tarvi ainakaan ihan superpitkään sitten kärvistellä!

Verikokeessa vähän haastattelin näytteenottajaa sokerirasituksesta. On kuulemma neutraalin makuista, hapotonta litkua, ja vain 2dl tarvitsee sitä niellä :) Pitää jo aika pian varaillakin aikaa ekaan, kun viikot nyt noin lisääntyivät.

Lumimyrsky, mä luulen, että oireet voi hyvin heitellä nukkumisten, syömisten, päivän, vuorokaudenajan ja monien asioiden takia. Ei varmaan kannata siitä pelkästään huolestua. Toki, jos muitakin mietityttäviä asioita rupeaa tulemaan, niin kannattaa kysellä jostain, mutta mun mielestä voit odotella hetken, palailevatko taas. Ja välillä on oireettomampia kausiakin kai, ihan vaarattomia. :) Niin joo, ja tsemppiä verikokeisiin. Onko mikään noista auttanut (psykoterapia yms?) Mä oon hirveä jännittäjä, ja siihen ei kanssa tunnu mikään auttavan. Just lääkäreitä ja toisaalta esiintymistä pelkään ihan kamalasti, maha sekoaa ja pyörryttää ja ja ja..

Mutta juu, nyt täytyy lähteä syömään. Palaillaan taas!
Nimia, yhtäkkiä jo 12+3
(terveydenhoitajan kanssa mentiin siis vu:n mukaisilla viikoilla, eli 11+3)
 
  • Tykkää
Reactions: Epa_88
Nimia, tosi hyvä, että kaikki tuntui olevan hyvin! :)

Tehdäänkö nuo ultrat TYKSissä? Silloin ekan raskauteni aikaan ainakin minun ultrani tehtiin Pääterveysasemalla. Ymmärtääkseni myös kaikki np-seulaan liittyvät ultrat tehtiin siellä, mutta voin olla väärässäkin.

Juu, mulla palasivat raskausoireet kuvotuksen muodossa tuossa muutama tunti sitten. Uh ja yök :D Onneksi se helpotti, kun kävin lenkillä.

Mulla on nyt lähiaikoina onnistunut verinäytteiden otto paremmin kuin koskaan ennen. Mulla on yksi tuttu näytteenottaja töissä TYKSlabissa, ja hän tulee aina meille kotiin ottamaan näytteet omalla vapaa-ajallaan. Me varataan aikaa aina niin kauan, kuin on tarve. Jos mua hoputetaan tai on muuten kiireen tuntu, näytteen ottaminen ei onnistu. Neula ei mene mun ihon läpi ennen kuin mä annan luvan. Mun ongelmani taitaa siis tässä neulakammossa olla lähinnä se, että joudun luovuttamaan oman kehoni hallinnan jollekulle muulle. Se pelottaa mua. Niinpä me ollaan yritetty tehdä näytteenottotilanne sellaiseksi, että kaikki köydet ovat mahdollisimman paljon mun hallinnassani: koti on tuttu paikka, jota MINÄ hallitsen (eikä se näytteenottaja), eikä se neula tule mun lähellenikään ennen kuin MINÄ annan sille luvan. Ekan kerran kun me kokeiltiin näytteenottoa näin, aikaa meni muistaakseni neljä tuntia. Viime kerralla pari kuukautta sitten aikaa meni enää puolitoista tuntia. Eli olen paranemaan päin tässä asiassa :) Silti asiat vaativat ainakin np-seulan takia melkoisia järjestelyjä, kun se ultra ja verikokeet pitää olla samana päivänä. Että saadaan sitten kaikki aikataulut sopimaan.

Milloinkohan sitä sitten soittelisi neuvolaan. Millä viikolla te muut olette käyneet ekan kerran neuvolassa? Muistan ekassa raskaudessa käyneeni joskus viikon kuusi lopulla, mutta annetaankohan toista kertaa raskaana oleville aika vasta myöhemmille viikoille?
 
Hupsista, en tiedä miten vahingossa kirjoitin, että Tyksissä, siellä keskusäitiysneuvolassa Luolavuorentiellähän se oli :) Tosin varhaisultra kohdunulkoisen jäljiltä helmikuussa oli Tyksissä..

Lumimyrsky, olisikohan sulla mahdollista saada poikkeus tuohon verikokeenottopäivään, ja voisit ottaa sen vaikka edellisenä päivänä? Kun esim. Tampereella ne otetaan kaikilta tyyliin viikkoa aiemmin, eli siinä mielessä se on mahdollista, jos systeemi vain joustaa. Kannattaa ainakin kysyä, kun sun tilanne on mikä on - tsemppiä!

Ja mä olin ekassa neuvolassa tuossa reilut 4 viikkoa sitten, eli olisko se sitten ollut viikkoa 7+ tai 8+.
 
Hienoa Nimia että kaikki meni hyvin :) Sanoivatkin varmaan sinulle siellä, että jos veriseulassa näkyy jotain poikkeavaa, tulee tulokset jo vajaassa viikossa puhelimitse.

Minä kävin ekan kerran neuvolassa viikolla 6+ ja tällaisena ummikkona oli kova pettymys kun siellä ei mahaan katsottukaan. No ultrassa sattuikin juuri sopivasti olemaan vapaata niin pääsimme pikaisesti vilkaisemaan että siellä jotain todella oli.

Täällä alkaa jo onneksi tuo pahoinvointi ja väsymys helpottamaan! Alkaa taas tuntua omalta itseltä ja urheilukin onnistuu melkein entiseen tapaan. Tosin vatsa näkyy jo todella hyvin, ei pysty enää löysälläkään paidalla peittämään. Siihen on siis tottutelemista, tuo kumpu kun ei tunnu yhtään omalta. No onneksi tässä on vielä aikaa totutella, niin fyysisesti kuin henkisestikin :)

Micalea 13 + 6
 
Nimia, mä selvitin sitä, että voiko saada verinäytteen ja ultran eri päiville. Jo silloin joulunaikaan, kun me ruvettiin suunnittelemaan tämän pikkukakkosen yrittämistä, mä kävin juttelemassa tästä neula-asiasta neuvolantädille ja neuvolalääkärille. Verikoe ei kuulemma onnistu samana päivänä : / Mutta ehkä mä saan aikataulut sopimaan, kun olen ajoissa liikkeellä :)

Micaela, oletko sä kovakin liikkumaan ja urheilemaan? Mä olen ihan treenihullu. Oli muuten ekassa raskaudessa mullakin aikamoinen työ totutella uuteen kömpelöön vartaloon. Pelkäsin, että raskauskilot jää ja kaikkea. Mutta mitä vielä - en ole koskaan ollut niin hyvässä kunnossa kuin vuosi synnyttämisen jälkeen. Eli mulle raskaus teki vain ja ainoastaan hyvää. Pystyin liikkumaankin ihan viimeisiin päiviin asti (kuntosalilla viikkoa ennen synnytystä ja kahdeksan kilsan lenkillä viisi päivää ennen :D ). Toivottavasti raskaus sujuu suunnilleen samaan malliin nyt niin mulla kuin meillä kaikilla!

Liikkumisesta vielä sen verran, että jos joku tietää, mistä saa hyviä äitiystreenihousuja ja -paitoja, niin vinkatkaa! Muutaman kuukauden päästä niille on jo tarve. Mullakin maha alkaa kasvaa ja näkyä tosi nopeasti.

Huomaan muuten koko ajan vertaavani tätä raskautta edelliseen, vaikka tätä on takanakin vasta viis viikkoa ja risat :D En tiedä, onko se hyvä vai huono juttu. Toivottavasti en liikaa luota siihen, että kaikki menee samalla tavalla kuin viimeksi. Kaikkihan voi mennä ihan eri lailla!
 
Sama täällä Lumimysrky, aikamoinen treenihullu olen ollut aina ja nyt onkin ottanut luonnon päälle kun olotila ei ole sporttia sallinut. Aerobisista on tullut todella huono olo treenin jälkeen ja siitä jäänyt nyt vähän kammo. Olen siis "tyytynyt" kevyempiin lajeihin, esim joogaan. Mutta kyllä kohta on taas lenkkipolulle ja satulan selkään päästävä, ihan oman (ja miehen) mielenterveydenkin takia :) Hyvistä treenivaatteista kaivataan siis vinkkejä täälläkin!

Aurinkoista viikonloppua!
 
Rakenneultra Rv 21+3, vastasi viikkoa 21+0 joka siis menkkojen mukaan olisi. LA:n merkkasi nyt sit kumminkin 2.8.13? Aikaisemmin sanottu 30.7 tai 1.8.13
Painoarvio vauvalla 395g ja sykkeet 146.
Kaikki hyvin eikä ainakaan ultralla löydetty mitään vikaa.
Jalat ristissä siellä istui eli emme saaneet sukupuolta selville.

Epa ja Bingo 21+0 (21+3)
 
Hieno juttu, Epa, kun rakenneultra oli kunnossa!

Lumimyrsky, mä olin helmikuun alun reissussa ja soittelin sen takia neuvolaan vasta jotain rv 7+ ja ensikäynti oli 9+4. Tavallaan minusta oli ehkä mukavakin, että se oli vasta tuolloin, kun terveydenhoitaja sitten sai sydänäänetkin kuuluviin dopplerilla. Mutta voit varmaan soittaa aivan koska haluat, vaikka jo nyt, kyllä he sitten tarjoavat aikoja :)

Kävin tänään np-ultrassa. Sikiö näytti voivan hyvin, niskaturvotus 1,5 mm, oli koon puolesta pari päivää edellä kasvussansa, joten kehityskin hänellä etenee mallikkaasti. Nyt vain jännäilemään veriseulatuloksia ja mitä niissä kerrotaan.

Seuraava neuvola-aika on sitten 15.4. eli reilu kolmisen viikkoa tässä vain välissä. Mikäs siinä, kiva siellä on ravata. Kaikki on niin uutta ja ihmeellistä, kun esikoista odottaa.

Onko kukaan teistä muuten mukana FinnBrainin aivotutkimuksessa? Sitä markkinoitiin tänään ultran jälkeen minulle ja miehelle, ja lähdettiin mukaan. Turun yliopisto tutkii mitkä seikat vaikuttavat lapsen aivojen kehitykseen (stressi yms.). Lähinnä kyselykaavakkaita täyttämällä ja parit verikokeet antamalla tuohon saattoi osallistua, niin tuumittiin, että pitäähän sitä tiedettä auttaa. Sitouduttiin nyt ekassa vaiheessa seitsemäksi vuodeksi, joten ihan lyhyt aika tämä ei ole, mutta ehkä sitä parit lomakkeet kerkeää täytellä vuosien saatossa :)
 
  • Tykkää
Reactions: Epa_88
Hauska juttu muuten, Epa ja Chestel ootte ilmeisesti olleet molemmat tänään samassa paikassa ultrassa? :) Ettette vaan törmänneet toisiinne? :) Nää on hauskoja nää paikkakuntaketjut.. Ja hienoa, että molemmilla oli kaikki hyvin! Mäkin odottelen jo niitä veriseulan tuloksia, kun aateltiin sitten vasta kertoa. Just nähdään mun siskoa ja äitiä tänä viikonloppuna, mutta ei nyt tietty täksi päiväksi ehtinyt, kun ke vasta käytiin.. Toivottavasti ensi viikolla.. :) Ja Chestelille kanssa, niin ehtii ennen työpaikan keskusteluja, vai mitä sinulla olikaan tulossa?
 
  • Tykkää
Reactions: Epa_88
Niin oliko Chestel sulla 7.10. laskettu aika? Ja pari päivää sikiö edellä? Mullahan siis tosiaan siinä ihan lokakuun alulla todennäköinen laskettu aika, eli voidaan tosiaan periaatteessa jopa osua samana päivänä synnyttämään, kuten sanoit tuolla toisessa ketjussa :) tai sitten meillä on kuukausi eroa, jos toisella syntyy hiukan ennen ja toisella 2 viikkoa jälkeen.. :) Mulla muuten on seuraava neuvola vasta 23.4. Hirveän harvoin niitä näytti muutenkin olevan, paitsi sitten loppuvaiheessa.

Nimia virallisesti 12+5 (11+5)
 
  • Tykkää
Reactions: Epa_88
Nii, miten tosiaan mahtaa olla, Epa? Varmaan oltiin samassa paikassa, eli tuolla Mäntymäellä. Mulla oli aika klo 9.20 Heikki Virtaselle. Aula oli kyllä kovin tyhjä, tai en ainakaan kiinnittänyt huomiota muihin paikalla oleviin odottajiin, sitä keskittyi niin omaan napaan :)

Kerro sitten Nimia kun tulokset saat, että montako päivää meni (ja tietenkin myös vastausten sisältö). Toivotaan nopeaa toimintaa. Oli ne tulleet tai ei, niin taidan joka tapauksessa kertoa esimiehelle missä mennään, mutta onhan tässä vielä aikaa odotella pääsiäisen yli postia.

Ja juu, nyt on hedelmöityshetken mukaan 11+4, mutta koko vastasi 11+6 ja laskettu aika on 7.10. Olishan se aika jännää osua samaan aikaan sairaalaan, vaikkei se tietenkään hirveän todennäköistä olekaan. Mut kuitenkin mahdollista! ;)
 
  • Tykkää
Reactions: Epa_88
Aurinkoista viikon alkua kaikille! :)

Mä sain varattua ekan neuvolakäynnin. Se menee vasta huhtikuun puoleen väliin neuvolatädin talviloman takia : / No, onneksi en odota lasta ekaa kertaa. Muistan ekasta raskaudesta, että teki kyllä tosi hyvää päästä ihan alkuviikoilla neuvolaan, kun oli ihan uusi tilanne. Nyt sentään tiedän jo vähän, että mitä voi olla odotettavissa, joten ehkä maltan odotella vielä kolme viikkoa.

Np-ultrakin on kunnossa. Sain hyvän ajan, mikä sopi myös mun yksityiselle "hovinäytteenottajalle" ja tukihenkilölle. Ultra on siis vapun jälkeisellä viikolla.

Mitenkä teidän viikonloppu meni? Me ollaan oltu flunssassa, joten oltiin lähinnä kotona. Vähän käytiin vielä pulkkamäessä viimeisiä kertoja. Ihanaa, kun on aurinkoista ja lämmintä ja lumet sulaa! Kyllä tätä talvea on tässä jo ollut.

Tänään sitten menin kuntosalille malttamattomana, mutta taidan vielä olla kipeä, kun on nyt niin kauhea olo. Ehkä pitää vielä levätä pari päivää ennen kuin alkaa rehkiä...
 
Heippa! Nyt vain lyhyesti, että meille tuli seulan tulokset tänään, ja ei kohonnutta riskiä! :) Mitkäs kaikki tuossa seulotaan, down, ja pari muuta trisomiaa vai? Mutta tuossa ei hei lukenut mitään riskilukua, saako sitä mistään? Olisi kiva tietää.
Chestel, me siis oltiin ke ultrassa ja tänään jo tuli eli perjantaina varmaan lähetetty! Todella nopeata! :D
 
  • Tykkää
Reactions: Epa_88 ja Chestel
Todella nopeeta, Nimia :) Ja mainioita seulatuloksia. Luulin, että riskiluku olisi niissä papereissa mukana, mutta ehkä sitä sitten saa kysyä seuraavalla neuvolakäynnillä...?

Jos minun kohdalla olisi yhtä nopeaa toimintaa, niin kirje lähetettäisiin tänään ja se olisi ennen pääsiäistä jo perillä...

Melko paljon kyllä huolettaa. Eilen aamulla oltiin yritetty soittaa tuntemattomasta numerosta kun olin aamukahvilla ja nyt en saa mielestä, että se olisi ollut labrasta, vaikka uutta soittoyritystä ei olekaan tullut. Piti soittaa alkuiltapäivästä neuvolaankin ja sieltä sanottiin, että koneella näkyi vain hemoglobiinin tulokset, eikä vielä muuta. Ystävällinen terveydenhoitaja arveli, ettei aamuinen soitto ollut tullut heiltä (minulla tulee myös työpuhelut samaan numeroon, eli saattoi olla asiakas tai vaikka lehtikauppiaskin), mutta ei tästä huolesta nyt pääse eroon ennen kuin seulan tulokset on selvillä.

Kärvistelyä.
 
Nimia/Chestel Ne riskiluvut saatte neuvolasta. :) Kaiken tarvittavan labroihin jne. saa neuvolan kautta. Jos soittaa silloin soitto ajalla klo12-13 niin yleensä kaikki tulokset on tulleet, tai riippuu vähän mitä on otettu.
Labra/neuvolaEi soita tuntemattomasta nrosta, se numero kyllä näkyy.

Epa
 
  • Tykkää
Reactions: Chestel
Kiitos rauhoittelusta, Epa! Täytyy tosiaan yrittää pitää hermot kurissa. Neuvolasta kerran soitettiinkin jokunen viikko sitten ja numero näkyi, mutta muistaakseni terkkari sanoi noista labroista, että kannattaa ruksia haluavansa tietonsa kirjeenä eikä soittona, koska soitto tulee tuntemattomasta numerosta ja siihen ei siis pysty vastaamaan jos menee ohi… Tämä saattoi tosin jälleen olla sellainen juttu, jonka ohjeistuksen kuuntelin huonosti, niitä riittää :ashamed:
 
  • Tykkää
Reactions: Epa_88

Yhteistyössä