Turun seudun odottajat loppuvuosi 2013

Heissan! Lueskelemassa olen käynyt, mutta kirjoittelu on jäänyt, tuonne marraskuisiin tulee joskus viestiä laitettua, niinkuin Nimia oli huomannut :)

Vähän vuotoa oli 10+5 alkaen, mutta ei se muuttunut sen kummemmaksi, np-ultra maanantaina niin sitten selviää onko ketään matkassa. Ei olla siis sydänääniä edes neuvolassa kuunneltu, ei mitään tietoa vaikka olis tuulimuna. Maha alkaa olla melkoinen, että sen puolesta olisi syytä kyytiläisenkin olla mukana, muuten olen sitten lihonut vaan sairaasti :D

Pahoinvointi ei tunnu laantuvan millään. Illat oksettaa, etoo ja on niin kamala olo että ainoa mitä voi tehdä on maata sohvalla ja koittaa nukkua. Odotan oikeasti sitä päivää jolloin töistä tullessa voisi laittaa perheelle ruokaa, tehdä kotitöitä, mennä lenkille ja katsoa vaikka telkkua! Nyt jää ihan kaikki, ällötys on vallanut kaiken ja kotityöt on vapaapäivien ja miehen varassa (eli ei kovin siistiä ole).

Ilma on tosiaan mitä hirvein, meillä kauhea ulkovaatearmeija eteisessä kuivumassa, koirien ja pojan kanssa käytiin ulkoilemassa ja vettä tuli kaatamalla. Koirat oli onnellisia, koiranilma nääs :)

Mukavaa loppuviikkoa kaikille ja hyviä vointeja!

Ms. Moneypenny 11+2
 
Kävin tänään ostamassa käytettynä rintapumpun. olen seurannut tori.fi ja etsinyt sieltä tavaroita vauvalle. seuraavaksi olis hakusessa rintareppu.
Tänään myös kävin ostoksilla oz babyssä. Sieltä löytyi sideharsoja 8kpl/10e. Harmi vaan kun vaihtoehtona oli puna ja sinisävysiä ainoastaan.

Yöt ovat menneet valvomisen puolelle. uni rytmi sekaisin. Onneksi päivisin voi nukkua.


hoika 32+2
 
Mäkin muuten huomasin, että Oz Babyssä on sunnuntaihin asti jotkin alennusmyynnit. Ajattelinkin suunnata sinne lauantaina, lähinnä äitiysvaatteita metsästämään. Muistaakseni siellä oli kohtuullisen hyvä valikoima äitiysvaatteita muutama vuosi sitten.

Ms. Moneypenny, sun huonovointisuus kuulostaa samanlaiselta kuin mun. Tsemppiä! Toivottavasti ultra osoittaisi kaiken olevan hyvin.

Mua ei kyllä sade haittaa oikeastaan yhtään. Se sulattaa loputkin lumet, ja oikealla varustuksella ulkonakin on mukavaa. Sateenvarjot ovat kyllä vihoviimeisiä. Kannattaa mieluummin panostaa hyviin sadevaatteisiin :)
 
Vastaan nyt omalta osaltani, kun kuulumisia kyseltiin :)

Eli eilen kävin neuvolassa ja "täti" oli mukava, tosin ei ihan täti, vaan suunnilleen saman ikänen kuin minä. Mut oli sijainen, enkä sitä oikeeta terkkaa tavannu. Koko neuvola oli muutenkin äänetön, kun kuulemma muut oli jossain koulutuksessa :) Mittoja ei otettu, kysyttiin vaan mitä painan ja miten pitkä olen. Verenpaine jäi mittaamatta, kun oli vaan lasten mansetti ja hän ei isompaa löytänyt. Eli käytännössä siis istuin ja puhua papatin puoltoista tuntia. Mulla on sellanen tausta ton painon ja sen hallinnan kanssa, että ylipainoa löytyy jonkin verran, enkä varmaan yläasteen jälkeen oo ollu normaalipainoinen BMI:n mukaan, vaikka laihduin pari vuotta sitten 27 kiloa kesän aikana. No puolet noista kiloista on hiipinyt takaisin ja nyt alkuvuodesta aloitin taas kuntoremonttia, sain kolmen kiloa pois ja raskauduin. Olen siis hyvin tietoinen painostani ja siitä, että se saattaa haitata tässä raskauden aikana. Sanoin myös terkalle, että tiedän painon esim. vaikuttavan tuohon RaDiin. Terkka vahvisti tämän, mutta sanoi myös, ettei hän usko saarnaavaan menetelmään, kun on kyse painoasioista. Ja tästä olen samaa mieltä, sillä uskon, että jokainen jolla ylipainoa on, on myös tietoinen sen olemassa olosta eikä saarnaaminen luultavasti mitään auta. Mutta siis tuon painon takia sain nyt jo ajan sokerirasitukseen ja sinne ollaan sitten menossa 7.6. ja vaikka tämä näyte olisi puhdas, joudun sokerirasitukseen ainakin kerran vielä raskauden aikana. Mutta sehän on omaksi ja ennen kaikkea vauvan parhaaksi.
Np-ultra olis 20.5. ja seuraava neuvola 12.6.

Ai niin! VU:aan mennään ensi tiistaina (23.4.) ja viikkoja silloin kasassa 7+6, toivotaan sieltä hyviä uutisia ja sydämen sykettä :heart: (tuntuu muuten, että on enemmän raskaana, kun on jo 8. viikolla ;))

Ja tämän yksinpuhelun jälkeen, haluaisin myös kuulla muiden kuulumisia :)
 
Heippa kaikki pitkästä aikaa, olipa tullut taas mukavasti tekstiä! :)

Pääosin kaikille tuntuu kuuluvaan hyvää, hieno juttu. Moni on jo päässyt ihmettelmäänkin pikkuista ruudun kautta tai edes kuuntelemaan sydänääniä. Minulle kaikesta tuli todellista vasta kun nähtiin etä siellä todella jotain on. Me tosin nähtiin se silloin jo ekassa neuvolla (olikohan viikolla 6) kun neuvolatäti vain vatsaa tunnustelemassa tunsi jotain ja sydänäänet oli niin vahvat, että luulivat olevan pidemmälle. No pikaisesti päästiin viereisen huoneen ultraan, joka oli meille mukava yllätys. Muuten oltaisiin menty erikseen varhaisultraan.

Kiitos infosta myös noiden harsojen osalta! Itse katsoin niitä Hulluilla päivillä, mutta kun hintatasosta ei ollut tietoa, niin jätin kaupan hyllylle.

Me ollaan katsottu jo vaunuja/rattaitakin. Molemmat ollaan kovia lenkkeilemään, niin niiden tulee soveltua kovempaankin menoon ;) Niiden osalta jää kyllä vain katseluun ja testailuun, ostetaan vasta sitten kun pikkuinen joskus maailmaan putkahtaa (mammani mielestä vaunujen osto ennen tietää huonoa onnea ja minähän uskon... :) ).

Mammajoogaa kuulostaa kivalta vaikka itse olen tottunut nopeatempoisempiin liikuntamuotoihin, minulle ei sovi oikein mikään rauhallinen ;) Mutta nyt olen huomannut, että täytyy vähän rauhoittua, joogaa saattaisi sopia siis oikein hyvin.

Näkemisestä ja Facebookista; olen mukana jos sellaisiin päädytään. Odotellaan nyt kuitenkin että ollaan kaikki "varmoilla" viikoilla.

Sain muuten juuri ihania uutisia, hyvä ystäväni odottaa myös. Molemmilla ensimmäinen, joten on todella ihana kun voi jakaa jonkun läheisenkin kanssa tämän kaiken ja toivottavasti myös pikkuisista on aikanaan seuraa toisilleen :) Toivotaan vaan, että päästään molemmat finaaliin asti.

Keväistä viikonloppua ja hyviä vointeja kaikille! :cool:

Micaela tänään tasan 18vko (taas piti tarkistaa nettilaskurilla... :headwall: )
Mitä muuten tuo "poks" tarkoittaa?
 
jen_ni: Ja vaikka ois ollu tossa LA:ssa se päivän ero, niin silti ois saatettu olla samaan aikaan synnärillä. Tosin mä haluaisin lähteä Saloon synnyttämään, kun oon kuullu paljon hyvää siitä SAS:n synnäristä. Sellanen kodinomainen ja hoitajilla on aikaa. Mut sekin on tosiaan nyt lakkautusuhan alla, et katotaan onko sitä enää joulukuussa :( En vaan ymmärrä, miks se lopetettais, kun siellä ilmeisesti riittää kuitenkin synnyttäjiä ihan riittävästi. Ja tosiaan turkulaisistakin osa lähtee sinne. No, toisaalta olen ajatellut asiaa myös niin, että jos tulee kiire, eikä Saloon ehdittäis, niin TYKSiin mentäis. Et toi nyt vaan on sellanen toive, et olis kiva mennä SAS:an, mut todellisuudessa mennään ihan raskauden ja vauvan ehdoilla :)
 
Na-dene, tiedätkö saako synnärinsä valita sillä tavalla vapaasti, että ilmaantuu vain jonkin sairaalan oven taakse? Vai pitääkö se anoa ja ilmoitella etukäteen, jos haluaa jonnekin muualle kuin aivan lähimpään sairaalaan? Eipä sillä, minä kyllä ajattelin suunnata TYKS:iin, kun rakennus lähestulkoon näkyy ikkunasta. Siinä vaiheessa, kun pitää lähteä kotoa synnyttämään, niin varmaan juoksen vain kovaa siihen suuntaan, josta epiduraalia olisi tiedossa kaikkein nopeimmin…. ;)

No jaa, vakavasti puhuen kai sitä voisi ensin tietenkin koettaa, jos pärjäisi ilman kipulääkkeitä, mutta jos olo on sietämätön, niin kyllä lääketieteeltä voi mielestäni hyvällä omallatunnolla pyytää apua.

Ilmoittauduin palstan innoittamana äitiysjoogaan Helsingissä touko-kesäkuussa. Jännä nähdä millaista se on, en ole koskaan ollut kovin liikunnallinen ja vaikka kävelen mielelläni joka paikkaan autoilun sijasta, niin muuten vauhti ja venyvyys ovat säälittäviä. Luotan kuitenkin siihen, ettei tuolla tarvitse mihinkään aivan mahdottomaan pusertaa itseään.

Jaksamista Lumimyrskylle ja Ms. Moneypennylle pahoinvoinnin kanssa. Niin, ja joku niska-hartia-selkä-tyyppinen juttu olisi ihana, minä voisin kyllä tulla oppilaaksi, jos Lumimyrsky lähtee vetämään jumppaa. Kai sulle voi maksaa liikuntaseteleillä? ;)

Micaela, poks on vain sellainen juhlallinen fanfaari uuden raskausviikon poksahtamisen eli käynnistymisen merkiksi. Tai jos sillä on jokin hienompi selitys, niin en ole sitä keksinyt :)

Ensi viikolla on vain kaksi päivää töitä ja loput päivät vapaata kertyneiden saldotuntien ansiosta. Toivotaan, että kevät tästä vähitellen käynnistyisi ja pihakukat uskaltaisivat tulla näyttämään itsensä.

Chestel 15+4
 
Täällä on käyty ostoksilla ja sokerirasitustestissä. Eilen käytiin ostamassa OzBabystä vaunut (Gesslein F6) ja turvaistuin (Cybex Aton 2) sekä kaikkea mahdollista muuta. Hyödynnettiin hyviä tarjouksia ja sainkin itselleni uudet mammahousut puoleen hintaan. Pinnasänkykin saatiin eilen kasattua, vaikkakin vähän ajoissa ollaan sen kanssa. Miehelläni on paljon työmatkoja ennen kesää ja laskettua aikaa, joten pyrimme tekemään tälläisiä isompi asioita yhdessä silloin kun meillä on aikaa, ei niinkään välitetä siitä ollaanko liian aikaisessa vai ei.

Sokerirasituksessa kävin tänään aamulla ja homma meni paremmin kuin odotin. Litku ei maistunut oikein miltään ja pahaa oloakaan ei tullut, vaikka sitä aluksi pelkäsin. Maanantaina pitäisi tulla tulokset.

Tuul1a ja Mötkö 26+2
 
  • Tykkää
Reactions: Epa_88
Heippa kaikille!
Käyn lueskelemassa loka-ja marraskuisten ketjua ja sieltä huomasin Nimian ilmoituksen tästäkin ketjusta =)

Eli olen 33v. 3 tyttären äiti (07/2003, 10/2005 ja 05/2010 syntyneet) ja tämän yllärivauvan la olis 31.10. Asumme Kaarinassa, Littoisten ja Piikkiön puolivälissä (Littoisten neuvolassa käyn). Turun suunnalle olen muuttanut n.4vuotta sitten ja olis kiva saada uusia äitiystäviä, varsinkin kun 3 vuoden kotiäitiys koittaa (toivottavasti) syyskuussa.
Facebook-ryhmästä ja live-tapaamisista olen kiinnostunut myöskin.

Nykyinen odotus on sujunut alkupahoinvoinnin jälkeen hyvin, ei sitä tosin kestänyt kuin muutaman viikon, mutta aiemmissa raskauksissa en ole oksentanut näin paljoa kuin nyt. Nyt jo onneks helpottaa ja olen jopa jaksanut taas liikkuakin.
Viime keväänä meillä oli myöskin ylläriraskaus (tai no, ylläri ja ylläri, mut siis yritystä ei ollut, kuten ei nytkään), mikä kuitenkin todettiin tuulimunaksi rv 7+5, kaavittiin sitten pois vasta n.3 vkoa myöhemmin. Lääkäri meinas, että kyllä se sieltä itteltään tulee pois. No mut kaavinta sujui hyvin ja vauvahaaveetkin haudattiin hetkeksi (olin jo siis valmistautunut vauvan tuloon).
Tällä kertaa halusin taas varmistaa vu:ssa yksityisellä, että elämää todella olis. RV 7+4 löytyi yksi elävä alkio vastaten rv 7+6. Kotidopplerilla olen rv9 lähtien kuullut sykkeitä, viimeks eilen :heart: Nt-ultraan on enää 4 yötä, pelottavan luottavaisin mielin olen kyllä menossa :|

Tässäpä näin alkuun, toivottavasti huolitte joukkoon mukaan =)

Ja Nimia me taidetaankin olla jo tuttuja!? (maanantain muskarista ;) Ainakin näin lyhyiden jutustelujen perusteella tarinasi kuulostaa kovin tutulta =)

Maisa80 12+1
 
  • Tykkää
Reactions: Epa_88
Täällä on koettu pelottava yö. Eilen illalla myöhään mulla alkoi tulla veristä vuotoa. Siis ihan kunnolla, ei mitään tiputtelua. Mitään kipuja ei ollut, mutta lääkäriäitini ehdotuksesta me lähdettiin kuitenkin päivystykseen, kun sitä verta tosiaan lorisi. Päivystyksessä pääsin melkein samantien lääkärin vastaanotolle. Kohdunsuulta vuoti vähän verta, mutta ei paljon. Pääsin kuitenkin ultraan, vaikka se kyllä tehtiin vatsan päältä, kun ei heillä ollut siellä sellaista laitetta, että olisi voinut tehdä ultrauksen alakautta. Vauva ja syke sieltä löytyi, eli kaikesta verenvuodosta huolimatta kaikki on kuitenkin nyt hyvin. Tänä aamunakin tuli vielä verta mutta vähemmän. Olin kyllä eilen illalla ennen ultraa ihan varma, että kesken se meni. Enpä tiedä, kuinka vainoharhaisesti käyn tästä lähtien vessassa. Varmaan pelkään joka kerta, että taas verta alkaa tulla ja että sitten olisikin tosi kyseessä. Huh. Nyt väsyttääkin kauheasti, kun unet jäivät viime yönä tosi lyhyiksi.

Maisa80, tervetuloa juttelemaan :)

Micaela, mekin esikoista odottaessa hankittiin vaunut mun lenkkeilyharrastusta silmällä pitäen. Lopulta ostettiin kuitenkin Gessleinin kolmipyöräiset vaunut, jotka eivät ole mitkään varsinaiset juoksurattaat. Ne ovat kuitenkin toimineet tosi hyvin kävellessä ja juostessa ja kaupan ahtaissa käännöksissä. Voi ohjata yhdellä kädellä, kun pyörä kääntyy helposti. Rattaiden pyörät ovat myös sen verran isot, että loskassa ja lumessakin työntäminen onnistuu hyvin.

Na-dene, kiva että neuvolassa oli kaikki hyvin. Hyvä myös, että et saanut saarnaa painostasi. Mäkin pelkäsin neuvolassa saavani saarnan, kun paino on noussut näiden kahdeksan ekan viikon aikana jo kolme kiloa. Onneksi neuvolantäti otti huomioon, että olen ollut syömishäiriöinen eikä alkanut saarnata. Painosaarnaamiset kulkevat tosiaan kahteen suuntaan: joko olet liian lihava tai liian laiha. Mä kyllä luulen, että nykyisin noita "tätejä" myös koulutetaan käsittelemään yli- ja alipainoisia asiakkaita ilman saarnauksia.
 
  • Tykkää
Reactions: Na-dene
Chestel: Mä olen ymmärtänyt, että saman sairaanhoitopiirin sisällä saa valita synnytyssairaalansa. (Jos jollain on parempaa tietoa, otetaan vastaan:)) Ja sekä TYKS että SAS kuuluvat VSSHP:in. Joten kuvittelen ainakin voivani valita, missä synnytän :D


Katselin tänään bussissa istuessani, kun bussin keskiosa oli täynnä vaunuja. Siinä oli kaksi mamma-kaveri paria ja hiukan katselin kaihoisin mielin, että olishan se kiva, kun sitten aikanaan olis noita samassa tilanteessa olevia mamma-kavereita. Olis mukava käydä vaunulenkeillä, kahvilla ja lasten kanssa puistossa tms. Joten kun tästä varmemmille viikoille päästään, niin fb-ryhmä ja tapaamiset ois kiva juttu. :) Mullakaan kun ei oikein ketään tuttua edes oo ihan samassa tilanteessa. : /

Tänään on ollu myös pahoinvoinnin kanssa aprempi päivä, kun on tullu monen päivän tauon jälkeen syötyä vaihteeks ihan lämmintä ruokaa. Parantaa kummasti vointia :)
 
Heip!

Täällä näkyy olevan aktiivisempaa keskustelua kuin mitä toisella palstalla vastaavassa ketjussa, niin vilkuilen itsekin tähän suuntaan tällä kertaa.

Olen 32-vuotias turkulaisäiti, odotan kolmatta lastani. Esikoistytär syntyi 03/08, seuraava lapsi, poika, syntyi kuolleena 06/12 eli viime kesänä. Kuolinsyystä ei ole muita kuin arvauksia, mahdollinen napanuorakomplikaatio tai sitten ihan kohtukätkytkuolema viikoilla 38+4. Nyt on tulossa poika, mikäli rakenneultraan on luottamista ja aika varmaksi ultraava hoitaja sitä sanoi, kun värkit olivat joka suunnalta näkyvillä selkeästi.

Edellisestä raskaudesta on aika vähän aikaa, jätimme ehkäisyn pois sillä oletuksella, että pikkukolmosen tekeminen ottaisi vähintään sen kaksi vuotta, mitä kakkosella otti saada alkunsa. Erehdys - kolmannesta kierrosta tärppäsi, ihan yrittämättä, varmoilla päivillä. Tämä jäänee sentään viimeiseksi raskaudeksi, se on jo neljäs (takana myös yksi tuulimunaraskaus, ehti viikoille 10+4 asti kolmisen vuotta sitten). Ei houkuta käydä läpi pahoinvointeja enää viidettä kertaa, tässäkin raskaudessa oksensin yötä päivää kaksi kuukautta putkeen. Nyt se on jo onneksi ohi. Muuten tämä on suhteellisen helpon tuntuinen raskaus toisin kuin edelliset, mistä olen kiitollinen. Sairaslomalla olen kuitenkin, rankat kokemukset ovat vaatineet veronsa ja minulla on raskauteen liittyviä pelkoja hyvin paljon. Tällä hetkellä on kuitenkin keskiraskauden seesteinen (ja seksihullu) vaihe, melkein jopa nautin raskaana olemisesta (mutta hys, ei saa kertoa kellekään). ;)

Minulla on kaksi keskeneräistä tutkintoa - luokanopettajakoulutus (jep, minullakin, tosin aloitin jo 2001 ja olen tehnyt tässä välissä yhden lapsen ja pitkiä sijaisuuksia, keskeytin kolme vuotta sitten toistaiseksi) ja puutarha-alan perustutkinto ammattipuolelta. Jälkimmäisestä aion ainakin valmistua, mutta nyt mieli palaisi myös yliopistolle kaikesta tuskasta huolimatta. Aloitin vanhassa systeemissä, enkä ole varma, paljonko lopulta oppareita puuttuisi, mutta olen paria kurssia vaille valmis kandi ja maisteristakaan ei puutu oikeastaan kuin gradu ja valmiit ainekokonaisuusmerkinnät sekä sivuainekursseja pari. Se ei vaan ole ihan niin helppoa kuin luulisi, mutta katsotaan vuoden, parin päästä. Tällä hetkellä kohdallani harkitaan jo sairaseläkettä pitkittyneen masennustaustan takia, mutta saa nähdä. Elämäntilanne ei ainakaan ole helpottanut toipumista.

Käyn Mullintien neuvolassa myös, sillä suhteellisen nuorella ja uudella tädillä minäkin. Odottelen, josko huolisivat TYKSin pelkopolille edellisen raskauden takia. Synnytystä en pelkää, mutta kaikkea sitä, mikä sitä ennen tulee kylläkin - meneekö kaikki tälläkin kertaa viimeiseen asti hyvin ja sitten tulee katastrofi varoittamatta, vai voinko luottaa siihen, ettei tällä kertaa käy huonosti. Onko muita pelkotapauksia?

Edit: niin joo.
viimatar / 32 / 3. / 26.8.
 
Heips, tulenpa minäkin sitten mukaan. Tänään mennään 30+1 eli La 27.6. Kotona olen esikoisen kanssa joka 1v 3kk. Olen naimisissa ja ollaan asuttu tässä Turun kyljessä viime kesästä. Turun raja näkyy ikkunasta joten en kovin kauas ole päässyt ;). Ja ikää tulee puolentoista viikon päästä 30.

Tänään on ollut hieman huono päivä, niin en viitsi enempää kirjoittaa, ettei heti ala palstailu valituksella.

Kysymys heti teille joilla on jo lapsia ja olette Tyksin alueella asunut aiemminkin. Meillä on pelkopoli käynti ensiviikolla, onko joku ollut aiemmin sellaisessa? Mitä siellä on ja millä viikoilla olette päässeet? Mä pyysin päästä jo ajoissa kun synnytys stressaa paljon, sitten tuli kutsu viikolle 33, sain sentään aikaistettua ensiviikolle, jolloin 30+6.

Ja niin, suht uutena asukkina uudet kaverit ja etenkin lapselliset sellaiset tervetulleita ;).

Tekstin kirjoituksen jälkeen vasta luin viimattaren viestin... Täällä siis pelkopolille halutaan viimeisen synnytyksen vuoksi.
 
Viimeksi muokattu:
Tuisku83: olen käynyt pelkopolilla 19v.sitten Porissa. Minua vaan ei vaan otettu siellä tosissaan kun eivät tienneet mitä jouduin edellisessä synnytyksessä kärsimään kun synnytin eri sairaalassa ja meinasivat et olen ensi synnyttäjänä ja tulen synnytys pelon takia. Selvinä se jostain papereista etten ollut ensi synnyttäjä. Onneksi oli helppo synnytys.
No ajat ovat tosta muuttuneet. Nytten pyysin paino arvioon kun kun yksi lapsistani on ollut 4610g syntyessään. Sain lääkäri ajan viikolle 36.

Näättekö kummallisia unia? Mä nään ja ne ovat viel mielessäni herätessäkin.
 
Tervehdys!

Tervetuloa uusille kirjoittelijoille! Viimattaren tarina veti hiljaiseksi. Sitä aina ajattelisi että noin myöhäisillä viikoilla olisi jo ”turvassa”, vaikka tietenkään elämässä ei koskaan ole sellaista hetkeä, jolloin voisi varmasti sanoa, että nyt ei mitään pahaa tapahdu.

Viime yönä näin ensimmäisen vauvaunen. Unessa minulla oli pienenpieni vauva ja tajusin kauhukseni unohtaneeni ruokkia sitä pitkään aikaan. Yritin imettää, mutta siitä ei oikein tullut mitään. Uni jatkui ja jatkui sen tiimoilta, miten koetin saada vauvaa syömään, ja lopulta maitoa alkoi herua. Vauva kasvoi silmissä. Herätessäni mietin edelleen kuumeisesti pitäisikö lähteä kuitenkin hakemaan jostain korviketta, kunnes tajusin vauvan olevan vielä hyvän aikaa vatsassa…

Na-dene, kuulostaa tosiaan loogiselta, että saman sairaanhoitopiirin sisällä saa sairaalan valita vapaasti. Itsekin on tullut katseltua vaunuja kimpassa lykkiviä naisia (tai miksei miehiäkin) sellaisin tunnelmin, että olisi mukava saada seuraa lapsijuttuihin sitten kun on sen aika.

Lumimyrsky, hurja tilanne, taatusti säikäytti! Miten on nyt mennyt?

Tietääkö kukaan muuten sitä, seurataanko Turun neuvoloissa jotenkin sitä, olisiko saanut raskauden aikana toksoplasmatartunnan? Meillä on kaksi kissaa ja sen takia vasta-ainetesti otettiin np-ultrapäivänä muiden verikokeiden yhteydessä. Negatiivinen oli. Mietin vain sitä, että entäs jos nyt käy niin tyhmästi, että saisin tokson raskauden aikana? En näistä kisuista niinkään ole huolissani, mutta mistä sen esim. tietää miten mikäkin kasvis on jynssätty työpaikkaruokalassa. Lisäksi jokunen päivä sitten söin firman iltatilaisuudessa asiaa, jota hämärässä valossa pidin broilerina, mutta myöhemmin tajusin olevan medium-ankkaa. Että tuli sitten syötyä puoliraakaa lihaa… Menin lukemaan juttuja netistä, mitä ei koskaan pitäisi tehdä, ja nyt ahdistaa se, että infektio on lähestulkoon huomaamaton. Olisi mukavaa, jos tuon vasta-ainetestin voisi uusia joskus myöhemmin raskauden aikana, mutta mahtaako neuvola siihen suostua, kun se taas olisi verovaroista pois?

Chestel 15+6
 
Chestel: Meillä on myös kaksi kissaa ja vaikka neuvolassa sanoivat, että laatikon putsaus pitäis jättää miehen hommiks, niin olen kyllä sitä silti putsannut. Perustelin vaan itelleni, että onhan mulla se lapio kädessä ja putsauksen jälkeen pesen ja desinfioin kädet melkeen kyynärpäihin asti, niin kaipa se riittää. Lisäks meiän kissat on aina sisällä ja ulkoilevat ainoastaan parvekkeella. Ja tosiaan kun sen toksoplasmoosin voi saada just vaikka hiukan multasista mansikoistakin.
Toisaalta olen ymmärtänyt, että jos toksoplasmoosin on kerran sairastanut, niin siihen pitäis olla elinikäinen suoja sen jälkeen. Ja sitä kaiketi testataan neuvolassa. Linkitän tohon alle VSSHP:n ohjeen toksoplasmoosista. Ilmeisesti siis vaikka tartunnan saisikin, niin on lääkkeillä hoidettavissa ettei sikiö tai vastasyntynyt sitä saa, niin ainakin lopussa lukee...? (Toki ylimääräisten riskien otto ei ehkä oo järkevää, mutta jos on jo vahingossa "ei sallittua" ruokaa syönyt, niin eiköhän se riski kuitenkin oo aika pieni...:hug:) Toivottavasti tää vähän rauhottaa sun mieltä :)
Tietoa sairauksista ja hoidosta / Naistentaudit ja synnytykset / Raskaus ja synnytys - Ohjepankki - Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri
 
Viimeksi muokattu:
tuisku83: mitä tarkoitit huonolla päivällä? Mulla on nytten menossa toinen huono päivä. Mitään en sais tehdä tai muuten joudun kärsimään. En kuitenkaan ole luonteeltani sellainen että vaan osaisin maatakaan.

hoika32+5.
 
Hoika / 41v / 4. / 11.6.
Tuisku 83 / 30v / 2. / 27.6.
Tuul1a / 26 / 1. / 26.7.
Epa_88 / 24v / 2. / 30.7.
Victoria78 / 34? / 2.+3. / 13.8.
Paalia / 18v / 1. / 24.8.
viimatar / 32 / 3. / 26.8.
Metuva / 31v / 1. / 8.9. Piikkiö
DaenerysStormborn / 29v / 1. / ?.9.
Micaela / 27v / 1. / 20.9.
Nimia / 32v / 2. / 29.9.
Chestel / 30v / 1. / 7.10.
Laala / 28v / 2. / 15.10.
Maisa80 / 33v / 4. / 31.10. Kaarina
zubzub / 29v / 1. / 31.10.
Kesalka / 27v / 1.+2. / 4.11.
Ms. Moneypenny / 35v / 2. / 5.11. / ympäryskunta
Lumimyrsky / 27v / 2. / 25.11.
Marianne / 27v / 2. / 27.11. / ympäryskunta
Minnie85 / 27v / 3. / 3.12. / ympäryskunta
Na-dene / 27v / 1. / 4.12.
jen_ni / 26v / 3. / 4.12.
Torvelo 1 / ? / 4. / ?/ Lieto


Oiskohan tässä tiedot suurinpiirtein oikein? :) Torvelolta näyttäs puuttuvan vielä la..
Tervetuloa taas kaikille, mukavaa, kun porukka kasvaa! :) Ja toistaiseksi ainakin on kaikilla ollut onnikin matkassa, toivottavasti jatkossakin!
Maisa, juu, tutulta kuulostaa :) Hassua, että on jonkun täältä jo tavannut henkilökohtaisesti.. :) Tai mistä sitä tietää, vaikka tuntisi useammankin..
Meillä on tytsy taas nuhainen, ja se tietää vähemmän vapaa-aikaa myös äidille.. Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille!
 
Viimeksi muokattu:
Chestel: Kävin juuri tuossa toksoplasmakokeessa sokerirasitustestin yhteydessä. Olimme ulkomailla pääsiäisen aikaan ja neuvolassa sanottiin, että varmistetaan verikokeella, etten ole tartuntaa matkalta saanut. Uskon kyllä, että pääset testiin uudelleen, kunhan vain pyydät.

Tuul1a + Mötkö 26+5
 
Terve taas pitkästä aikaa! Oon teidän juttuja kyllä käynyy lukemassa, mutta kun tulee eemmän kirjoteltua tuolla syyskuisisssa facen puolelle niin jotenkin tänne kirjottaminen jää aina niin vähälle. Eli jos fb-ryhmä on suunnitteilla niin ehdottomasti mukana! :)

Mulla olis ylihuomenna rakenneultra ja jännitys nostaa päätänsä aina välillä, tiistaina oon varmaan jo hermoraunio keskiviikkoaamusta puhumattakaan! No toivottavasti siellä sitten on kaikki hyvin että voi jatkaa odotusta ehkä hieman rennommin. Kun jostai syystä musta on nyt tässä raskausaikana tullu hirvittävän hermoheikko ja stressipallo :D No mutta ehkä se kuuluu asiaan, miehellä vaan on välillä hankaluuksia koittaa pysyä mun vaihtelevie tunteiden perässä. Koitan aktivoitua nyt täälläkin enemmän, tosin taisin nii luvata jo viimeksikin kun tänne kirjottelin... :whistle:

metuva ja pallo rv 20+1
 
  • Tykkää
Reactions: Epa_88
Mulla oli viime raskaudessa melkoinen sähläys toksoplasmoosin kanssa. Mulla on tämä neulakammo, joten toksoplasmoosinäytettä ei saatu otettua raskauden alussa. Ekan raskauskolmanneksen loppupuolella olin menossa Venäjälle, ja mun silloinen neuvolatätini oli lähestulkoon hysteerinen, kun ei tiedetty, onko mulla jo ollut toksoplasmoosi. Kysyin sitten neuvolalääkäriltä asiasta, ja hän kylmänrauhallisena totesi, että et sä mitään toksoplasmoosia matkalta saa, kunhan et mene silittelemään kulkukissoja. Ihan kuin mä olisin muutenkaan mennyt :D Eipä sitä sitten testattu koko raskauden aikana, enkä vieläkään tiedä, onko mulla jo ollut se vai ei. Terve lapsi kuitenkin syntyi :) Tässä raskaudessa se varmaan testataan nyt, kun mulla on oma henkilökohtainen näytteenottaja, joka satavarmasti saa multa näytteen otettua. Mutta mä uskon kyllä, että pyydettäessä toksoplasmoosi kyllä testataan raskaana olevalta vaikka kuinka monta kertaa. Mun kokemuksen mukaan raskaana olevilta kyllä tutkitaan tosi herkästi tuollaiset asiat.

Metuvalle tsemppiä rakenneultran odotteluun. Täällä hermoillaan vielä alkuraskauden ultraakin. Se on kahden viikon päästä.

Viimattarella on ollut tosi rankka kokemus edellisessä raskaudessa. Jättää varmaan isot arvet tuollainen kohtukuolema.

Vertaistuesta. Esikoisen aikana perustetusta foorumista on todella ollut verraton ilo ja apu niin raskaudessa kuin sen jälkeisessä ajassa. Mulla ei juurikaan ollut samassa tilanteessa olevia kavereita, kun poikaamme odotin, joten olin aika yksin raskauden ja vauvan hoidon kanssa. Nyt nuo foorumilta tutuiksi tulleet äidit ovat ihan melkeinpä läheisimpiä ystäviä, ja on todellakin mukavaa, kun aina joku heistä lähtee seuraksi leikkipuistoon tai kirjastoon tai ehtii tulla teelle lapsineen.

Mulla ei ole enää ollut vuotoa. Tai tänä aamuna tuli jotain vaaleanpunaista, kun kävin vessassa, mutta ei sitä kyllä veriseksi vuodoksi voi sanoa. Tuo viimeviikkoinen vuoto pahensi mun raskausoireita niin, että mua huimaa jatkuvasti, istuessakin. En tiedä, onko kyse hemoglobiinista. Syön kyllä rautaa. Mutta kai tuokin on vaan yksi pahoinvointioire. Eiköhän se lopu muutaman viikon päästä :)
 
Kiitos toksoplasmakommenteista! Olette ihania :heart: Jo pelkkä huolten purnaus saa huolet tuntumaan pienemmiltä. Jos kuitenkin olen edelleen huolissani kesäkuussa, niin seuraava neuvola minulla on 10.6., voisin silloin kysellä uusintatestauksen perään. Varmaan tämä lapsettomuushistoria tekee ylihysteeriseksi kaikkien riskien suhteen, vaikka yritän kovasti ottaa rennosti.

Kuulumisiin ensi viikolla, siihen asti olen netittömällä mökillä yrittämässä sitä rennosti ottoa :)

Chestel 16+0
 
Täällä taas vaihteeksi vähän veristä vuotoa : / Onneksi huomenna on VU niin pääsee tarkistamaan tilanteen. Kunpa vaan kaikki olis kunnossa : / (yritän itseäni rauhoitella taas, että ne vuodot alkuraskaudessa saattaa olla ihan vaarattomiakin...)
 

Yhteistyössä