Turvaistuimesta

Hei!

Kyselisin mitä turvaistuimia olette ostaneet kaukalon jälkeen? Kävimme kieretelemässä ja niitä on taas niiiiin montaa merkkiä/mallia... Meillä on isofix mahdollisuus ja ajattelimme ensin alkuun kuljettaa selkä menosuuntaan. Eräässä kaupassa suositeltiin kyllä suoraan kasvot menosuuntaan!

Kertokaa kokemuksia ja kommentteja!

-Kiitos-
 
Myös Cybex Pallas on Kiddyn kanssa samantyylinen turvaistuin 9 kg:sta lähtien Kummassakaan ei ole istuimessa vöitä. Cybexissä on turvatyyny sen palkin tilalla, mitä sitten eroa lieneekin. Cybex Pallas on kuitenkin turvallisempi sitten myöhemmin, kun sitä käytetään turvavyöistuimena ja se kallistussäätö on plussaa Pallaksessa. Nenä mensouuntaan olevat istuimet näyttävät saavan parhaat tulokset ainakin noissa Autoliiton testeissä. Selkä menosuuntaan ovat kaikki huonoja, vaikka niitä Suomessa jostain syystä edelleen suositellaan huonoista testituloksista huolimatta.
 
Noita testituloksia ihmettelin itsekin.

Esikoisen aikaan 6-v. sitten oli ehdoton että kaukalon jälkeen lapsi istuu selkä menosuuntaan. Olin jo itse kallistumassa juniorin kanssa tuohon Cybexin palkilliseen istuimeen, mutta halusin vielä varmistua asiasta kun niin ristiriitaiselta vaikuttivat testitulokset ja juuri tuo edelleen voimassa oleva selkä menosuuntaan -suositus. Autoliitosta en päässyt edes keskustelmaan asiasta (kaikki löytyy kuulemma netistä) ja Kuluttajavirastosta minut ohjattiin Kuluttajalehden toimitukseen. Liikenneturvasta sain langan päähän todella asiallisen ja loistavan henkilön. Sen perusteella ja vielä Ruotsin NTF:stä kaivettuani tietoa tässä pääkohdat mistä itse lähden liikkeelle:

- selkä menosuuntaan alle 4-v. lapsilla edelleen suositus
- lapsen kaularankaan (päähän) kohdistuvat voimat ovat huomattavan (n. 5 krt) pienemmät tällöin kuin jos lapsi istuu kasvot menosuuntaan (lapsen pää on hentoiseen niskaan verrattuna vielä tässä iässä niin painava)
(-> U-tubesta löytyy muuten Norjan liikenneviraston tms. aika kuvaava video tästä kun verrataan selkä/kasvot menosuuntaan istuimia törmäystilanteessa, vakuutuin sen nähdessäni lopullisesti selkä menosuuntaan -valinnasta)
- kaikkia testejä ei kannata lukea kirjaimellisesti, painotuksia löytyy aina testeistä riippuen (eurooppalaisissa testeissä painotetaan toisenlaita kolarityyppiä kuin täällä Pohjoismaissa)
- epävirallisissa testeissä palkki-istuimet olleet huonompia kuin selkä menosuuntaan olevat istuimet (niskan kuormitus)
- Ruotsin vanha T-hyväksynä (jota itsekin esikoisen aikaan painotin istuinhankinnassa) korvautunut Plus-testillä (Plus-testin läpäisseistä istuimista luettelo NTF:n sivuilla, näitä ei kyllä vielä kovin paljoa ole valitettavasti vielä)
- Isuin sovitettava aina auton mukaan, hyväkin istuin ei johonkin autoon vain käy ja sitten valittava se toiseksi paras joka omaan autoon saadaan hyvin kiinni

Kannattaa ehdottomasti vierailla naapurimaan NTF:n sivuilla (NTF Konsument - Plus Test) sieltä löytyy paljon asiaa istuimen hankintaan pohjoismaisesta näkökulmasta.

Itse aion lapselleni hankkia selkä menosuuntaan olevan istuimen. Mieluiten vielä sellaisen joka on 25 kg:n saakka (istuin siis testattu kestämään painavamman lapsen, useat kun testattu 18 kg:n saakka).

Toivottavasti tästä oli jotakin apua samojen turvaistuinasioiden kanssa painiville! :)
 
Se lapsen istuminen selkä/kasvot menosuuntaan on minusta vähän niinkuin 50/50 juttu.. riippuu ihan törmäyssuunnasta, mihin päin kolarissa voimat suuntautuu. Ei voi valita sitä, millaisen kolarin ajaa. Pääasia, että lapsi on turvallisessa ja toimivassa turvaistuimessa. Kaikki kaupassa myytävät istuimet on parempi kuin ei istuinta ollenkaan.
 
Kyllä juuri noin, sattumastahan siinä aina tapauskohtaisesti on kyse.

Todennäköisyydet puhuvat kuitenkin selkä menosuuntaan olevien istuinten puolesta seuraavien syiden vuoksi:
- pohjoismaissa kolareista suurin osa on etutörmäys- (ja sivu)kolareita
- etutörmäyskolarit ovat tilastojen valossa niitä kaikkein rajuimpia kolareita
Eli todennäköinen kolarityyppi ja vastaavasti kyseisen kolarityypin rajuus puoltavat tuota selkä menosuuntaan parhaiten suojan antavaa istuinta.

Tarkoitus ei ole puuttua kenenkään istuinvalintaan vaan kuten sanoit, parempi istuin kuin ei ollenkaan ja jokainen tekee istuinvalinnan oman perheen tarpeisiin sopivasti. Itse vain painin näiden istuinkysymysten kanssa ja toivon että jos joku miettinut samoja juttuja niin tästä jotakin apua olisi mitä itse selvittänyt :)
 
Edelleen keskusteluissa vedotaan näihin Liikenneturvan jo 70-luvulta peritytyviin suosituksiin. Tietenkään he eivät voi ottaa huomioon muita tutkimuksia, törmäystsetituloksia tai ajatuskantoja kuin sen, mitä he ovat vuosikymenet rummuttaneet. Nyt tilanne tuntuu olevan se, että ensin on tuo vanha suositus ja siihen on löydettävä uusia, erilaisia perusteluja, jotta säilyttäisi linjansa.

Autoliitto ei varmaan anna samoja kommentteja kuten ketjusta selviää, koska ne ovat olleet mukana teettämässä EuroTest testausarjaa, joka antaa todella suosituksesta poikkeavia tuloksia.

Selkä menosuuntaan onkikn varmaan turvallista, jos törmäys tapahtuu täysin suornaan molempien ajoneuvojen kohdalla. Sen sijaan, jos ajoneuvo törmää 15 asteen kulmassa tulokseet muuttuvat jo radikaalisti ja silloin pelkkä selkä menosuuntaan istuminen ei riitä pelastamaan lasta.

Viimevuosien testit ovat vääjäämättömästi osoittaneet, että markkinoilla olevat, selkä menosuuntaan asennettavat turvaistuimet ovat huonosti suojaavia ja törmäystilanteissa heikkoja ja niissä onn useita turvallisuuteen ja käyttöön liittyviä puutteita. Pelkkä selkä menosuuntaan istuminen ei auta, jos istuin on huono tai sen käytettävyydessä on puutteita.

On varsin rajoittunuta ajatella, että kaikki tai edes suuri osa onnettomuuksista tapahtuisi suoraan päin seinää. Tämän vuoksi muu maailma ja periaatteessa kaikki turvaistuinvalmistajat ovatlähteneet ajatuksesta, että on parempi istua kasovt menosuuntaan turvallisessa ja suojaavassa istuimessa kuin selkä menosuuntaan olettaen pelkästään selkä menosuuntaan istumisen olevan autuaaksitekevä asia.

Viimeaikaiseet testit ovat osoittaneet kasvot menosuuntaan olevien istuimien olevan KOKONAISturvallisuudeltaan huomattavasti parempia kuin selkä mneosuuntaan käytettävien ti käännettävien istuimien. Tämä näkee selvästi Euroopan autoliittojen EuroTest testeistä lukemaalla ajatuksella testien sisällön ja mitä testeissä on huomioitu ja mitattu.

Tilstojakin kannattaa lukea oikein, Etutörmäykset ovat varmasti kaikkein tuhoisimpia, mutta pitääkö varautua vain siihen suurimpaan tuhoon ja jättä huomioimatta muut onnettomuustyypit, joiita on lukumääräisesti valtavasti enemmän. Loppujen lopuksi täydellisiä nokkakolareita 100km/100km on todella vähän. Suurin osa rajuistakin kolareista onn sellaisia, joissa autot ehitvät väistämään ja törmäävät vinottain, suistuvat tieltä tai pyörivät ympäri. Näissä tilanteissa turvaistuimen täytyy toimia monella muullakin tavalla kuin ottaa yksi suora törmäys vastaa istiumen selkänojalla.

Tämä kokonaisturvallisuus vaikuttaa juuri siihen, miksi selkä menosuuntaan olevat istuimet eivät menesty testeissä, eikä niitä juurikaan turvaistuinvalmistajat edes näe mielekkääksi kehittää ja valmistaa. Vetoaminen Saksan moottoriteiden peräänajoihin älyllistä vääristelyä, koska Saksan moottoritiet eivät ole koko muu maailma, kuten meille yritetään syöttää joidenkin toimesta vedottaessa erilaiseen liikennekulttuuriin. Olisi korkea aika ottaa ne vanhat, värilliset lasit pois päästä ja alkaa todella ajattelemaan laajemmin turvaistuimien todellista merkitystä ja todellisia liikenneonettomustilanteita. Ja myös ajatella oikeasti, miksi vain Suomessa ja Ruotsissa on vuosikymmenestä toiseen veisattu samaa virttä.
 
Hienoa että faktoihin perustuvaa keskustelua syntyy puolesta ja vastaan. Tähän ei ainakaan minun mielestäni ole mitään yksiselitteistä yhtä ratkaisua jonka saa ongittua helposti selville. Olkoon istuin miten perin tahansa, täysin kaikkiin onnettomuustyyppeihin täydellisesti vastaavaan istuimeen en ole törmännyt. Liikenneturvan testausinsinööri vakuutti minut NTF:n kanssa omasta ratkaisustani. Kuka sitten sanoo mikä on se oikea, sitä ratkaisua ei varmaan olekaan :)
 
Heips,

Itse painiskelin samaisen ongelman kanssa reilu kk sitten. Olin aina ollut sitä mieltä, että pieni lapsi pitää kuljettaa autossa selkä-menosuuntaan kuten suomessa on suositus. Kyselin mielipiteitä autoliitosta, liikenneturvakeskuksesta, liikkeistä, maahantuojilta jne. Liikkeistä on turha kysellä, koska he suosittelevat juuri niitä istuimia, mitä itse myyvät. Liikenneturvakeskuksesta suositellaan sitä mitä heidän nettisivuillaankin sanotaan, eli selkä-menosuuntaan. Turvaistuintestit kuitenkin kertoivat istuimista toista. Ns. palkki-istuimet olivat lähes ainoita, jotka saivat hyvän arvosanan.

Viime metreille asti meillä oli vaihtoehtona BeSafen izi combi isofix ja cybex pallas. Koska BS menee vain 18kg asti ja oli melko hintava päädyimme tilaamaan Cybex Pallas istuimen Saksasta isofixillä. Ja todella tyytyväisiä ollaan oltu. Poika viihtyy istuimessa todella hyvin kun näkee eteenpäin.

Siihen, pitäisikö lapsi kuljettaa selkä vai naama menosuuntaan, en ota kantaa, koska en oikein osaa sanoa itsekään. Pääasiahan kuitenkin kai on, että lapsi istuu turvallisessa turvaistuimessa, joka on oikein asennettu.
 

Yhteistyössä