Tutkija: Asuttuja maailmoja on pilvin pimein!

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Tammihärkä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Fermin paradoksi muuten yhdessä toteamuksessaan toteaa juuri tuota sinun olettamustasi vastaan tammihärkä, että elämän syntyminen ei ole niin yksinkertaista tai että se voisi olla jopa aivan ainutkertaistakin.

quote]

Kyllä, mutta minusta siinä voikin olla virhe, jossakin lehdessä (Tiede?) oli vasta juttua siitä kuinka epätodennäköisistäkin paikoista elämää löytyy, bakteereja useita kilometrejä maan alla, mustat savuttajat, death walley jne. on vaikea löytää paikkaa jossa sitä ei olisi joka viittaisi siihen että elämää tuntuu kehittyvän sinne missä se vain suinkin on mahdollista, eikä siihen että sen kehitttyminen olisi sattumanvaraista tai hyvin harvinaista, miksi niin olisi en tiedä.

Arvauksia toki kaikki tyyni mutta ehkä joskus tiedämme enemmän, ajatus siitä ettemme olisi yksin on jokatapauksessa kiehtova, vaikkakaan yhteydenpito ei olisikaan etäisyyksistä johtuen mahdollista niin jo pelkkä tieto siitä muutaisi maailmankuvaamme radikaalisti ja ehkä parempaan suuntaan..

Samaa mieltä tuosta ettemme oikeastaan tiedä vielä yhtään mitään, mutta jostakinhan se on lähdettävä ja ehkä joskus selvitämme hieman enemmän, vaikkakaan en itsekään uskoi että nykyisen kaltainen ihminen kovin pitkälle pääsisi, toisaalta edes vähän ollaan edistytty siitä luolamiehestä joka katseli tähtiä ja koitti selvittää taivaan saloja, vaikka matka onkin vielä alussa.

Emme myöskään tiedä mihin suuntaan ihmistä viedään, vaikka kehitys on toivottoman hidasta ei evoluutio ole mihinkään pysähtynyt joten ehkä meillä on vielä toivoa. :flower:
Minä uskon, että ihmisrotu itsessään ei ole pitkäikäinen, mutta evoluution myötä tulee toinen rotu, jonka esi-isinä olemme toimineet, jonka toiminta mahdollisesti on erilaista ja paremmin symbioosissa luonnon kanssa, johtuen ehkä älyllisen kehityksen jatkumisesta.
Aika monet luonnonkatastrofit, joita mahdollisesti tulee tässä lähimpien vuosituhansien kuluessa ovat varmasti sellaisia, joissa populaatiomme massa vähenee olennaisesti, mutta joku yksilö jää sukua jatkamaan. Siinä toisaalta on mietittävänä se, että voiko älyllisyys kovin paljon nousta, jos perimä on niin köyhä.
Se kyllä tosiaan sopisi ihmisrodun profiiliin, että se tuhoaisi itse itsensä nopealla joukkotuholla esim. näiden ydinaseiden kanssa pelleilyllä saadaan suht hurja tuho aikaan. Varsinkin kun jostain ihmeen syystä meistä on kehittynyt todella epätasapainoinen rotu. Huomaa kyllä, että olemme pelkkä prototyyppi evoluution ihmeellisissä kuvioissa.

Mitä noihin bakteereihin tulee, niin se onkin kovin mielenkiintoista, että pystyykö evoluutio kehittämään meille ajatuksena oleviin ääriolosuhteisiin myös älyllisempää elämää. Oletusarvohan on, että jos emme itse pysty elämään esim. hyvin happamassa ympäristössä, niin sinne ei silloin pystyisi kehittymäänkään mitään. Minusta aika egoistinen olettamus. Mutta toisaalta, minä olenkin hieman suuruudenhullu näiden kuvitelmieni kanssa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minä uskon, että ihmisrotu itsessään ei ole pitkäikäinen, mutta evoluution myötä tulee toinen rotu, jonka esi-isinä olemme toimineet, jonka toiminta mahdollisesti on erilaista ja paremmin symbioosissa luonnon kanssa, johtuen ehkä älyllisen kehityksen jatkumisesta.
Aika monet luonnonkatastrofit, joita mahdollisesti tulee tässä lähimpien vuosituhansien kuluessa ovat varmasti sellaisia, joissa populaatiomme massa vähenee olennaisesti, mutta joku yksilö jää sukua jatkamaan. Siinä toisaalta on mietittävänä se, että voiko älyllisyys kovin paljon nousta, jos perimä on niin köyhä.
Se kyllä tosiaan sopisi ihmisrodun profiiliin, että se tuhoaisi itse itsensä nopealla joukkotuholla esim. näiden ydinaseiden kanssa pelleilyllä saadaan suht hurja tuho aikaan. Varsinkin kun jostain ihmeen syystä meistä on kehittynyt todella epätasapainoinen rotu. Huomaa kyllä, että olemme pelkkä prototyyppi evoluution ihmeellisissä kuvioissa.

Mitä noihin bakteereihin tulee, niin se onkin kovin mielenkiintoista, että pystyykö evoluutio kehittämään meille ajatuksena oleviin ääriolosuhteisiin myös älyllisempää elämää. Oletusarvohan on, että jos emme itse pysty elämään esim. hyvin happamassa ympäristössä, niin sinne ei silloin pystyisi kehittymäänkään mitään. Minusta aika egoistinen olettamus. Mutta toisaalta, minä olenkin hieman suuruudenhullu näiden kuvitelmieni kanssa.
Toisaalta nykyihmisessä ollaan aika lähellä, kuten aikaisemmin ketjuun kirjoitin, liian viisas tuhotakseen itsensä ja liian tyhmä sen mahdollisesti myös tehdäkseen.
Hieman lisää älliä niin tuo riski poistuisi jolloin joko luonnolla tai ehkä jopa ihmisellä itsellään ( biotekniikka tms.??) olisi mahdollisuus kehittyä edemmäs, minustakin on aika itseään nostava käsitys jos olettaa että olemme jokin evoluution viimeinen huipentuma joka ei enää voi parantua, jo ihmisen kehitys tähän asti "velvoittaa" siihen että kehitys jatkuu tulevaisuudessa jos jokin itseaiheutettu tai muu katastrofi ei sitä pysäytä.

Jos ajatellaan että olemme itse kehittyneet "sammakoista" niin en näe sinänsä estettä sille että älykkyytemme ei voisi nousta korkeammalle kuin nyt, toisaalta luonto on aika "tarkoituksen mukainen" ja älykkyyden kasvu vaatii hintansa, pitkä lapsuus aika, paljon energiaa jne.
Karkeasti yleistäen esim. petoeläimet ovat piirun verran älykkäämpiä kuin saaliinsa, mutta eivät kamalasti.- leijonalle ei olisi hyötyä verrattomista älynlahjoista kun gasellin saa kiinni vähemmilläkin, varsinkin kun huomioidaan aivojen vaatima hidas kehitys ja melko suuri energiankulutus, se voisi olla jopa rasite.

Ihmisen tilanne on hieman toinen, me kun olemme fyysisesti melko onnettomia ja pöperöä olisi kuitenkin saatava niin älykkyyden kasvu on meidän vahvuutemme lajien välisessä kilpailussa ja aika hyvin ollaankin pärjätty. Jos olisimme fyysisesti voimakkaampia niin olisiko älymme noussut edes tälle tasolle?

Tuossa tavallaan mahdollista vastausta/mielipidettä myös viimeiseen kappaleesi koskien älykkyyden kehittymistä.

Hiekkalaatikon reunallahan me vasta ihmettelemme, mutta toivotaan että joskus tietäisimme enemmän, sitä odotellessa jatketaan mielikuvitus leikkejä. =)
 
Kuin tilauksesta.. :D

Maapallon kaltainen planeetta löytyi

http://uutiset.msn.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Maapallon%20kaltainen%20planeetta%20löytyi/1135243396964?ref=msn

Tosin "maapallon kaltainen" tuntuu olevan hieman venyvä käsite, mutta onpahan edes kiveä.
 

Yhteistyössä