tuttipullojen ym. puhdistus

Keittää en voi kattilassa, koska meillä on kaasuliesi ja kaasuliekki tekee kattiloiden reunat niin tulikuumiksi että tuntuu ett muoviosat vois vaikka sulaa jos ne on koskettaa reunoja ja pohjaa. Sitten vesihaude jotenkin ei kupli "tarpeeks" mun makuun, mietin että onks se sit tarpeeks kuuma. Ne mokomat tuttipullot, niihin jää helposti ilmakuplia ja ne nousee pintaan.. Ajattelin nyt vaan kysyä mielipidettä, että onko kuuma höyry tarpeeksi steriloivaa.
 
SIis kyllähän höyryäkin käytetään sterilointiin, esim. laboratorivälineitä steriloidaan höyryllä.
Sitä en kyllä tiedä miten pitkään kotioloissa tuttipulloja pitäisi höyrystää, että teho olisi sama kuin keittämällä.
 
Meillä on myös kaasuliesi ja aivan hyvin voi steriloida keittämällä. Jos tuttipullossa lukee, että kestää kuumasterilisointia, niin ei sula, vaikka kuinka koskisi kuuman kattilan reunoihin. Itse steriloin 10 minuuttia ja hyvin toimii.
 
Alkuperäinen kirjoittaja lentoemo-76:
Meillä on myös kaasuliesi ja aivan hyvin voi steriloida keittämällä. Jos tuttipullossa lukee, että kestää kuumasterilisointia, niin ei sula, vaikka kuinka koskisi kuuman kattilan reunoihin. Itse steriloin 10 minuuttia ja hyvin toimii.
Ihan samoin meillä. Ei ole tullut edes mieleen, että jotain kävisi kattilan reunoihin koskiessa :)
 
ok! :) Kaasulieteen vasta totuttelemassa täällä, tuntuu vain että ne reunat on niin kuumat että joku ohutta pehmeää muovia oleva maidonkerääjä sulais.. Mutta kai niiden on tarkoitus kuumaa kestääkin. Eli thänks!
 
Meillä ihan keitetty tavalliseen tapaan, 10min riittänee?
Pullojen / tutien sterilointia tehtiin kyllä vaan ensimmäisen kuukauden aikana, nyt ihan tavan käsitiski. Uudet käyttöön tulevat putelit ja tutit ensimmäisellä kerralla sterkataan, tietty.
 

Yhteistyössä