tyhmä kysymys mutta mitä ROTUA me suomalaiset ollaan??

  • Viestiketjun aloittaja täh
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Mulle ei oikein aukea tämä rotuajattelun rasistisuus. Ymmärrän, että se VOI myös olla sitä. Mutta mä itse en ole laittanut rotuja mihinkään paremmuusjärjestykseen mielessäni, eikä ne täten ole mulle mun mielestäni rasistinen ajattelutapa.
 
kinnkis
Alkuperäinen kirjoittaja kasvihuoneilmiö:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Ihmisillä on niin vähän geneettistä eroavaisuutta, ettei voida puhua roduista. Yksilön geneettiset erot ovat suurempia, kuin eri etnisten ryhmittymien erot.
No näin on!
En ole varsinaisesti rotujen puolestapuhuja. Ja ymmärtääkseni sosiologisessa tutkimuksessakaan ei osata täysin erottaa rotua ja etnisyyttää.

On kuitenkin tiettyjä asioita, joissa rodun tunnistaminen voi auttaa ihmisiä. Esim sirppisoluanemiaa ei esiinnyt valkoisilla. Samoin suomalaisessa geeniperimässä esiintyy tiettyä verenvuotoatautia, jota ei juurikaan esiinnyt muualla. Eli ammattitaioinen hoito löytyy täältä.

Mennäkseni kärjistysiin: Suomessa ei saa pitää tilastoa esim. siitä kuinka paljon vankiloissamme on romaneja. Tiedetään, että he ovat yliedustettuja valtaväestöön nähden. Jos asia tilastoitaisiin niin eikö olisi helpompaa myös puuttua siihen? En väitä, että romanit ovat pahoja ihmisiä tai että geenniperiämä aiheuttaa vankilatuomioita, vaan väitän, että tunnistamalla heidän etnisyytensä voidaan kohdentaa apukeinoja tilanteen estämiseksi.
 
Vieras
Puutarhakoulussa ope sanoi ettei ihmisillä ole varsinaisesti rotuja. Vaan ihmiset on kehittyneet asuinpaikkansa mukaan. Tumma iho heijastaa pois aurinkoa jota etelässä on liikaakin ja vaalea taas imee sitä itseensä, kun valoa on vähän talvisin täällä pohjolassa. Sanoi että tummien luut täällä pohjolassa haurastuvat nopeasti. Nenille ja kaikille muillekin rotupiirtteille on käytännön merkitys.
 
Ruutana
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Alkuperäinen kirjoittaja Enchantress:
LisaMarie, koska myös länsi-aasian väestöstä osa on valkoihoisia. kaukaasialaisia ovat siis pohjoisamerikkalaiset, eurooppalaiset, länsi-aasialaiset ja osa intialaisista.
Ainoat oikeat valkoiset ovat Eurooppalaisia. Länsiaasialaiset ovat sekaverisiä, kuten intialaisetkin.
 
arja(lainen)
Minusta teissä suomalaissa on useita eurooppalaisen rodun piirteitä. Suomalaissa esiintyy hieman arjalaisen ja pohjoisen rodun piirteitä, mutta myös erittäin paljon baltialaisten yksilöiden piirteitä ja myöskin hieman mongoloidi rodun piirteitä. Me arjalaiset olemme kuitenkin aivan eri näköisiä kuin te, ette siis ole arjalaisia. Sehän on tutkittu jo, että suomalaiset eivät ole arjalaisia, paitsi ainoastaan suomenruotsalaisissa esiintyy arjalaisia piirteitä.
 
Minusta teissä suomalaissa on useita eurooppalaisen rodun piirteitä. Suomalaissa esiintyy hieman arjalaisen ja pohjoisen rodun piirteitä, mutta myös erittäin paljon baltialaisten yksilöiden piirteitä ja myöskin hieman mongoloidi rodun piirteitä. Me arjalaiset olemme kuitenkin aivan eri näköisiä kuin te, ette siis ole arjalaisia. Sehän on tutkittu jo, että suomalaiset eivät ole arjalaisia, paitsi ainoastaan suomenruotsalaisissa esiintyy arjalaisia piirteitä.
Siis minkä maalainen itse olet? Eihän sellaista rotua ole kuin arjalainen!
 
Viimeksi muokattu:
äf ykkönen
... ja hitler itkisi jos näkisi.

vaan kas mokomaa, minähän olen elinvoimainen hybridi ja parannettu painos itä- ja länsisuomalaisista vanhemmistani sitte. Hehhee.
 
"Ihminen"
Suomalaiset ovat sosiaallisesti ja älyllisesti heikkoja suurimmalti osin.
Länsi-suomalaiset ovat rodullisesti hyvää ainesta, mutta itä-suomalaiset ja savolaiset ovat heikkoa itä-balttilaista paska kansaa.
 
"vieras"
[QUOTE="Ihminen";28098334]Suomalaiset ovat sosiaallisesti ja älyllisesti heikkoja suurimmalti osin.
Länsi-suomalaiset ovat rodullisesti hyvää ainesta, mutta itä-suomalaiset ja savolaiset ovat heikkoa itä-balttilaista paska kansaa.[/QUOTE]

Älyllisesti heikkoja verrattuna keneen?
 
Uusimman tiedon mukaan suurin osa suomalaisten perimästä on nykyään Keski-Euroopasta, mutta kun geenitutkimuksessa on seurattu suomalaisten isänpuoleisia linjoja (eli siis isänisänisänisänisä jne) jäljet johtavat lähes poikkeuksetta kauas Siperiaan. Eli jossain vaiheessa sieltä on tullut suuri joukko miehiä, jotka ovat voittaneet paikalliset eurooppalaisperimäiset miehet ja ottaneet paikalliset vaimot - äitilinjat nimittäin vievät poikkeuksetta eurooppalaiseen taustaan. (Ja tuoneet tietenkin myös kielen mukanaan!) Näiden miesten geenit on sekoittuneet jo matkalla, sillä nykyisen Venäjän alueella oli "eurooppalaisia" joissain paikoin jo silloin (slaavit elivät etelämpänä, toki hieman slaavilaistakin perimää suomalaisissa on), ja muuttovirtaa on ollut jonkun verran ristiin rastiin. Tästä johtuen emme siis ole mitenkään "puoliksi siperialaisia" vaan enimmäkseen "keskieurooppalaisia", mutta kyllä meissä ne siperiankin geenit on. Itse ainakin (etenkin nykyään ulkomailla asumisen myötä) näen ihan selkeästi nämä piirteet monissa suomalaisissa, etenkin itäsuomalaisissa, kuten pieni pyöreä nenä, pienehköt vinot silmät, korkeat poskipäät ja sellainen jännä suomalainen suu... leveähkö, ja ohut ylähuuli. Jopa mun mieheni (aussi) tunnistaa suomalaiset helposti! (En edes itse tajunnut mitään suomalaista suuta, ennen kuin hän sanoi jostain tyypistä, että on ihan suomalaisen näkönen, on suomalainen suukin...)

Näkyyhän se tietenkin myös veriryhmissä; Keski- ja Etelä-Euroopassa ei B-veriryhmää ole ollenkaan, kun taas Suomessa B-alleeli on 15 prosentilla. Itsekin olen AB, ja mulla on myös nuo kaikki listaamani piirteet :D Mikä on ihan kiva, koska Siperia ja sen kansat on aina mua jotenkin innostaneet, joten olen ilolla ottanut vastaan nämä uudet tiedot :)
 
"ihminen"
Ihmisen nenä kertoo paljon siitä mistä hänen sukunsa on tullut.
Itä-suomalaisilla on pienempi eteenpäin suuntautunut nenä tai pieni nykerönenä.
Lännessä on suurempi ja "arjalaisen" nenä.
Tietenkin poikkeuksia on.
 
lingvisti
Off topic:

Yleinen harhaluulo on että suomalainen sana neekeri tulisi amerikan englannin sanasta negro. Tämä ei pidä paikkaansa, sillä suomenkieli ei ole syntyjuuriltaan saanut mitään vaikutteita germaanisilta kieliltä, mitä mm. englanti on. Sana neekeri on nimenomaan suomenkielinen ilmaisu henkilölle, jonka rotu on negridi.

Tästä johtuen neekeri-sana ei ole alkujaan millään tavalla rasistinen, toisin kuin negro englanninkielessä on. Se on taas näitä hömpötyksiä kukkahatuilta, sillä he ovat itse tehneet sanasta rasistisen.
 
Geenitutkimus on osoittanut että suomalaiset ovat lähtöisin Keski- ja Etelä-Euroopasta. Eivätkä mistään Uralin takaa niinkuin ennen uskottiin.
Mulle opetettiin 90-luvulla yliopistossa, että suomen kieli erityi 3000 vuotta sitten Suomen alueella puhutusta varhaiskantasuomesta. Suomen rannikoille rantautuneet vasarakirveskulttuurin edustajat, jotka puhuivat alunperin kantagermaanista kieltä, omaksuivat täällä puhutun varhaiskantasuomen, mutta puhuivat sitä ulkomaalaisesti murtaen. Siitä siis syntyi suomen kieli.

Osa väestöstä jatkoi oman kielen puhumista ja heistä syntyivät saamelaiset. Saamelaisten geeniperimä olisi siis enemmän kotoisin idästä (tuota niin sanottua ugrilaista perimää) ja suomalaisten lännestä. Voipi toki olla, että teoria on 15 vuodessa muuttunut.

Ja suurin osa meistä lienee monien geenien sekoituksia. Itselläni äitini suku on tullut joskus 1800-luvulla Venäjän ortodoksisista piireistä ja isän suku 1600-luvulla Ruotsista (tai ainakin osa suvusta).
 
"Vieras"
Off topic:

Yleinen harhaluulo on että suomalainen sana neekeri tulisi amerikan englannin sanasta negro. Tämä ei pidä paikkaansa, sillä suomenkieli ei ole syntyjuuriltaan saanut mitään vaikutteita germaanisilta kieliltä, mitä mm. englanti on. Sana neekeri on nimenomaan suomenkielinen ilmaisu henkilölle, jonka rotu on negridi.

Tästä johtuen neekeri-sana ei ole alkujaan millään tavalla rasistinen, toisin kuin negro englanninkielessä on. Se on taas näitä hömpötyksiä kukkahatuilta, sillä he ovat itse tehneet sanasta rasistisen.
Jokin ihmisryhmää tarkoittava sana on aina rasistinen (tai muulla tavoin loukkaava), jos kyseessä oleva ihmisryhmä itse kokee sanan rasistiseksi. Sanan sanoja ei siis rasistisuutta määrittele, vaan sanan kohde.

Ko. sana on rasistinen, riippumatta sanan taustasta.

Itse koen loukkaavaksi sanan huora, vaikka jonkun setämiehen mukaan sana olisikin vitsikäs.
 

Yhteistyössä