Tykkäsitkö jos saisit yksityiskohtaisen lahjatoiveen tähän tyyliin:

  • Viestiketjun aloittaja "Marja"
  • Ensimmäinen viesti
"Marja"
"haluaisin lahjaksi sulta Kalevan vanamo käädyn".

Tykkäisitkö tällaisesta? Toiveen (vai oikeammin käskyn) esittäjänä kummityttö, jonka kanssa näet kerran vuoteen ja valmistuu ylioppilaaksi.
 
"Nisu"
Tuossa tapauksessa on varmasti ihan hyvä, ettei sun tarvitse miettiä päätä puhki mitä ostat..
Joissakin tapauksissa taas en pidä.. jos lahja on henkilöön/tilanteeseen nähden jotenkin täysin epärealistinen. Esim. vanha koulukaveri, jonka kanssa en niin läheinen edes ole pyysi "vauvalahjaksi" vauvalleen turvakaukaloon sopivaa x merkkistä x väirstä lämpöpussia, joka maksaa x liikeessä 89,90.
 
hmph
Kysyitkö mitä hän haluaa? Jos erikseen kysytään, niin silloin tuo toive on oikein asiallinen. Hinnaltaan sopiva yo-lahja kummilapselle ja myös helppoa, ettei sun tarvi miettiä ja rampata kaupungilla lahjaa etsien.
Jos et kysynyt mitään,vaan vain ilmoitti mitä haluaa, niin vähän töksähtävää joo, mutta ei nyt "paha juttu" silti.
 
Kyllä tykkäisin. Ei ainakaan menis lahja pieleen. Parempi se vaikka noin tökeröstikin ilmaista kuin jollakin kiertoilmaisulla josta voi koitua lahjansaajalla ja -antajalle mielipahaa korun ollessa väärä.

Jos kysyn että mitä haluat niin toinen saa vastata haluavansa juuri sitä mitä haluaa.

Mä varmaan ostaisin jos rahatilanne olisi suotuisa vielä samaa sarjaa olevan korun "yllätykseksi".
 
hmph
[QUOTE="Marja";26130106]En ole edes ehtinyt kysyä toivetta, kun tuo viesti tuli. Ja olin kyllä ajatellut hieman edullisempaa lahjaa, kun olen työttömänäkin.[/QUOTE]

No jos työttömänä olet ja rahaa ei ole paljon, niin sitten on ihan ok ettei sulla ole rahaa. Anna lahjakortti kultasepänliikkeeseen?
 
  • Tykkää
Reactions: zenn
"vieras"
musta olisi tosi hyvä jos tuollaisen tarkan vinkin saisi, tietäisi ainakin, että lahja on toivottu ja pidetty eikä rahat menisi hukkaan. Toki riippuu siitä, onko lahjan antajalle esim. hinnan puolesta ok.
Luontevintahan olis että noi lahjatoiveet kulkis vaikka vanhempien kautta sulle - parhaiten niin, että itse olisit kysellyt mikä voisi olla hyvä lahja.
Mutta siis itse olisin tuossa tilanteessa vain ilahtunut siitä, ettei ole vaikeuksia löytää hyvää lahjaa ja antaisin sen, mitä nuori on toivonutkin. (jos joku muu lahja olisi jo valmiiksi hankittuna niin sitten miettisin kahteen kertaan)
 
[QUOTE="vieras";26130097]En tykkäisi. Kyllä lahjan saa lahjan ostaja itse päättää.[/QUOTE]

Niin saa. Toiset haluaa ostaa lahjan saajan haluamia lahjoja ja joitain kiinnostaa vaan, että itse tykkää, saajalla niin väliä.

Jos kysyn toivetta, niin mitäpä siitä loukkaantumaan, hyvä vain että tietää mitä haluaa. Ärsyttävämpää on sellainen jahkailu ja pähkäily ja muka kohteliasuus ja sitten kun yrittää parhaansa niin käyttämättä jää. Mielummin haluan antaa jotain toivottua.
 
"Marja"
Tuo on kyllä ihan hirveän ylihintainen minun budjetilleni, katselin, että maksaa yli 100 e! Työssäkäyvälle varmaan ihan pikkuraha, mutta itse ostan tuolla parin viikon ruuat.
 
Blue
[QUOTE="Marja";26130185]Tuo on kyllä ihan hirveän ylihintainen minun budjetilleni, katselin, että maksaa yli 100 e! Työssäkäyvälle varmaan ihan pikkuraha, mutta itse ostan tuolla parin viikon ruuat.[/QUOTE]

50 riittää. Saa varmastikin muuta rahaa niin voi sitten niillä rahoilla ostaa käädyn.
 
[QUOTE="Marja";26130106]En ole edes ehtinyt kysyä toivetta, kun tuo viesti tuli. Ja olin kyllä ajatellut hieman edullisempaa lahjaa, kun olen työttömänäkin.[/QUOTE]

Osta tietyn suuruinen Kalevala korun lahjakortti, jolla saa sitten valita mieleisensä ja sinä käytät siten haluamasi summan lahjaan.
 
tykke
tykkäisin kyllä, varsinkin, jos itsellä ei ole mitään hajua, mistä lahjansaaja tykkää. Mieluummin ostan vaikka vähän kalliimmankin, joka on antajalle mieluinen, kuin jonkun halvemman, itselleni mieluisa, josta saaja ei tykkää. Jos lahja ei osu antajan särmään, on rahat menny hukkaan.

Ja jos sulla ei rahat riitä, niin lahjakortti liikkeeseen, jossa noita koruja on.
 
"vieras"
Yleensähän nämä tulevat äidin kautta: kysytään, mitä NN haluaisi lahjaksi ja sitten äiti (isät eivät yleensä sotkeennu tai heitä ei sotketa tällaisiin) vastaavat hyvinkin tarkoin koordinaatein.
 
Kutsu kummityttösi yo-juhliin ei vissiin tullut ihan puskan takaa? Sulla on ollut tässä nyt reilut pari vuotta aikaa kerätä lahjarahat kasaan. 100e jaettuna 30 kuukaudella tekee 3,5 euroa kuussa. Minusta satanen kummilapsen lahjaan on minimi, minkä kehtaa antaa. Kun tytöllä nyt kuitenkin on selkeä toive, niin toki sen toteutat, ei siis tarvitse pyrkiä tuohon sataan euroon. Cosmopolitanin tilaajalahjana saa tai ainakin joskus sai kyseisen käädyn yhteishintaan 60e. Seurailepa tarjouksia.
 
-
Yllättävän monesta tämä on hyvä tyyli toimia, jos ei suorastaan loistava! Jatkossahan ihmiset voivat kirjoittaa hääkutsuihinkin suoraan "lahjaksi toivomme 100 e/henkilö". Ihme vaan, että noista hääkutsuista vedetään usein herne nenään..

En kyllä antaisi noin arvokasta lahjaa jollekin kerran vuodessa tapaamalleni kummitytölle, läheinen olisi eri asia. Enkä pidä siitä, että minulle saneltaisiin tuollainen tarkka toive, missä ei ole yhtään jouston varaa. Jos on esim. lahjalista niin onhan siinäkin lahjoja eri hintahaarukasta, että jokainen voi valita omalle kukkarolleen sopivan lahjan.
 
"kummi"

Yhteistyössä