Työajan muuttuminen ja päiväkotiongelma

  • Viestiketjun aloittaja stressaantunut työntekijä
  • Ensimmäinen viesti
stressaantunut työntekijä
Mulle tänään ilmoitettiin, että työaika alkaa lokakuun alusta klo 6.30. No ongelman tässä tekee se, että lapsi on päiväkodissa, joka aukeaa 6.30 ja mulla työmatkaa 15km. Pitää huomenna kysyä, että onnistuisiko heillä, että päiväkoti aukeaisi jo 6.15 vai pitääkö tässä nyt sitten hakea siirtoa vuoropäiväkotiin, joka on toisella puolella kaupunkia.

Aikanaan kun hoitovapaalta töihin palasin, niin lapset menivät ensin vuoropäiväkotiin, mutta kesän jälkeen jouduin hakemaan paikkaa tavallisesta päiväkodista, kun työajan alkaminen vakiintui klo 7. Nyt toinen lapsi lähti kouluun ja nuoremmallakin olisi enää 2 vuotta päiväkotielämää jäljellä ja nyt heittivät tällaisen. En todellakaan haluaisi siirtää lasta nyt, kun on saanut päiväkodissa hyviä kavereita ja lapsi viihtyy hyvin nykyisessä paikassa.

Mä olen niin täynnä tuota tän hetkistä työpaikkaa. Aiemmin olin toisessa toimipisteessä ja kaikki toimi ja työmatkakin oli silloin vain 5min, mutta nyt kun keväällä siirsivät minut toiseen toimipaikkaan, joka on 15 km päässä, niin ongelmia on alkanut olemaan.

Me ollaan vaan työntekijöitä, joiden pitäisi tehdä mahdollisimman paljon ylitöitä ja vielä ilosta hihkuen. Kuulemma yksi iso pomo oli aikanaan sanonut, että kun siihen firmaan (Posti) on tullut töihin, niin on antanut sielunsa firmalle.
 
zxcv
Ootko yh vai miehesi työajat vielä mahdottomammat? Entä onko lähistöllä eläketätiä/koululaista tms. joka voisi aamulla tulla teille 1/2 tunniksi ja viedä lapsesi hoitoon.
 
vierailija
Ikävää pompottamista niin päivähoidon kuin työnantajan puoleltakin. Tuollaisesta kärsii niin lapset kuin aikuisetkin. Luultavasti joudut siirtämään lapset vuoropäiväkotiin.
 
ap.
Olen yh ja lasten isästä ei asiassa ole mitään apua. Lasten isän äiti jo hoitaa ton ekaluokkalaisen kouluun ja kukaan ei tuohon aikaan ole valmis auttamaan, kun kaikki nukkuu tuohon aikaan, kun minä lähden töihin. Minulla on käsittääkseni mahdollisuus jäädä osa-aikaiselle hoitovapaalle ton ekaluokkalaisen kanssa, joten olen sitäkin mahdollisuutta vakavasti harkinnut, kun homma töissä on mennyt niin kamalaksi.
 
vierailija
Jäisin ilman muuta osa-aikaiselle hoitovapaalle joksikin aikaa. Onhan se ihan älytöntä lapsen kannalta että raahataan kuudeksi hoitopaikkaan ja älytöntä kokonaisuuden kannalta jos normipäiväkotien pitää aueta kuudelta. Sieltä on ensimmäinen työntekijä aina pois kun eniten tarvittaisiin, eli jo välipalalla lasten ollessa villleimmillään.
 
zxcv
Tuleeko lapsesi isän äiti teille aamulla, kun laittaa isomman kouluun? Voisithan hänelle kertoa, että on ongelmia työaikojen kanssa. Mutta varmaan tiedät, jos sitä ei voi edes kysyä häneltä. Moni mummo vain haluaisi auttaa tällaisessa asiassa.

Oletko varma, että saat pitää osittaisen hoitovapaan aamulla? Meinaan vaan, että jos sitä työaikaa aikaistettiin, niin silloin juuri on tarve työntekijälle. Ehkä työnantaja haluaisi, että pidät osittaisen joko yhtenä kokonaisena vapaana viikossa tai sitten iltapäivisin.

Toivotaan kuitenkin, että jotenkin onnistut ratkaisemaan ongelman.
 
ap.
Posti on paska työnantaja. Se tiedetään.

Kuten on ehdotettu, tee lyhyempää päivää, älä vaihda lapsen päiväkotia.
Tossa on vaan se, että vaikka mä tekisin lyhennettyä työpäivää, niin ne voi silti pakottaa mut töihin klo 6.30. Jotenkin ton 15 minuutin vuoksi päiväkodin vaihto tässä vaiheessa tuntuu ihan älyttömältä. Nyt siis vien lapsen 6.30 hoitoon ja jos oikein kiristää, niin 6.15 pitäisi jatkossa viedä, niin suurin piirtein ehtisin 6.30 töihin.
Ja tämä käsky työajan muuttamisesta on tullut isolta pomolta, joka on mies. Sille oli yritetty asiasta sanoa, mutta mun pitää kuulemma vaan hoitaa lapsen hoito niin, että töihin pääsen 6.30.

Mites toi osittainen hoitovapaa, onko mulla siihen oikeus. Voiko työnantaja kieltäytyä siitä vai onko sen hyväksyttävä se.

Palkassahan toi toki näkyy, mutta jotenkin on alkanut ärsyttämään tää meidän pompottelu, että mun joustokyky alkaa olemaan täynnä.
 
XCVB
Nappasin kopsun Erton sivuilta, kait se pätee muuallakin:

"Työnantaja voi kieltäytyä antamasta vapaata vain, jos siitä aiheutuisi vakavaa haittaa työpaikan tuotanto- tai palvelutoiminnalle, jota ei voida kohtuullisin järjestelyin välttää. Käytännössä tällaiset tilanteet ovat harvinaisia. Jos työnantaja kieltäytyy antamasta osittaista hoitovapaata, hänen on esitettävä selvitys kieltäytymisen perusteena olevista seikoista.

Työnantaja ja työntekijä sopivat vapaasta ja sen käyttämisestä haluamallaan tavalla. Jos vapaan järjestämisestä ei päästä sopimuksen, on vapaata annettava yksi jakso kalenterivuodessa. Vapaan pituus ja sen ajankohta määräytyvät tällöin työntekijän esityksen mukaan ja vapaa toteutetaan lyhentämällä vuorokautinen työaika kuudeksi tunniksi. Keskimääräiseksi järjestetty työaika lyhennetään keskimäärin 30 tunniksi viikossa. Esitys vapaasta tulee tehdä kaksi kuukautta ennen sen alkamista.

Molemmat vanhemmat voivat hyödyntää vapaata samalla kalenterijaksolla, mutta eivät kuitenkaan yhtäaikaisesti. Esimerkiksi toinen vanhemmista voi lyhentää työpäiväänsä aamusta, toinen illasta, tai vanhemmat voivat käyttää vapaata vuoropäivin tai -viikoin, mikäli näin asiasta sovitaan.

Vapaa voidaan keskeyttää tai sitä voidaan muuttaa sopimalla asiasta. Lisäksi työntekijä voi keskeyttää vapaan perustellusta syystä, jos lapsen hoitamisedellytyksissä on tapahtunut muutos. Keskeytymisestä on ilmoitettava yhden kuukauden ilmoitusaikaa noudattaen."
 
vierailija
Kyllä on mahdollista sopia työnantajan kanssa että työpäiväsi alkaisi myöhemmin. Et olisi ainoa jolle sellaista myönnetäisi.
Et ihan turhaa haukkua Postia!!! Ei se käsky tule toimipaikkavastaavalta vaan ylhäältä. Tiedoksi vaan.
Keskustele oman toimipaikan esimiehen ja luottamusmiehen kanssa tästä. Sinulla on mahdollisuus saada lupaa aloittaa työt myöhemmin. Jään ihmettelemään jos/kun kumpakaan ei suostu siihen.
 
ap.
Kyllä on mahdollista sopia työnantajan kanssa että työpäiväsi alkaisi myöhemmin. Et olisi ainoa jolle sellaista myönnetäisi.
Et ihan turhaa haukkua Postia!!! Ei se käsky tule toimipaikkavastaavalta vaan ylhäältä. Tiedoksi vaan.
Keskustele oman toimipaikan esimiehen ja luottamusmiehen kanssa tästä. Sinulla on mahdollisuus saada lupaa aloittaa työt myöhemmin. Jään ihmettelemään jos/kun kumpakaan ei suostu siihen.
Pitää ottaa luottariin yhteyttä, sillä tämä käsky tulee meidän toimipaikan pomon pomolta, elikkä yhtä ylempää. Toimipaikan pomo oli kuulemma yrittänyt vängätä vastaan, mutta ei onnistunut. Siis mulle on tämä työaika luvattu silloin aikanaan, kun hoitovapaalta palasin ja ensin tein lyhyempää päivää, mutta nyt kun minut siirrettiin pienempään toimipaikkaan, niin niille tämä on nyt sitten ongelma. Tosin kohta tostakin toimipaikasta tulee isompi, kun yhdistetään kaksi toimipaikkaa, niin en ymmärrä mikä tässä nyt mättää.
 

Yhteistyössä