Työkkäriasiaa! Vasta valmistunut, alan ulkop. työn vastaanottaminen ja siinä lopettaminen???

  • Viestiketjun aloittaja pliis joku asiasta tietävä!!
  • Ensimmäinen viesti
pliis joku asiasta tietävä!!
Apua!
Ilmottauduin työkkäriin valmistumiseni jälkeen, kun oman alan töitä ei ole tarjolla. Mulle sanottiin, että 3 kuukauteen ei tarvitse ottaa oman alan ulkopuolisia työpaikkoja vastaan, mutta sen jälkeen likeltä liippaavia ainakin. Minulla tämä likeltä liippaava tarkoittaa lähihoitajan hommia.

Nyt sitten tein pölvästiydessäni niin, että oltuani 2 viikkoa työttömänä, otin vastaan lähihoitajan työn vanhusten palvelukodissa. Työ on äärimmäisen raskasta ja perushoitotyötä osaamattomana todella haastavaa. Olen huomannut, että en todellakaan voi tehdä tuota työtä, sillä en osaa siirtoja ja nostoja, vuodepesuja ym. Se, että tiedän sairauksista, ei auta tuossa työssä yhtään mitään. Olen nyt siinä tilanteessa, että saan paniikkikohtauksia työhön menemisestä, koska pelkään, että mummot ja papat kaatuvat/kuolevat ja saavat huonoa hoitoa, koska minä en osaa. Työ on 3-vuorotyötä ja sisältää hoidon lisäksi siiovukset, ruuanlaitot, pyykit ym.

Jos menen työkkäriin takaisin ja kerron tilanteeni, saanko 3 kk karenssin vai onko tuo minun "suoja-aikani" vielä voimassa? Yritän koko ajan etsiä muita töitä, esim. kaupan alan töitä, mutta niitä ei noin vain päivässä muutamassa saadakaan.

Olen todellisessa umpikujassa, sillä en kerta kaikkiaan KYKENE tuohon työhön. Ja nyt jos en saa muita töitä, niin jään ilmeisesti ilman rahaa?
 
"a p"
[QUOTE="vieras";25381130]Ei kysyvä tieltä eksy, mikseivät he opeta nostoja ym. töissä? Kaikki pitää perehdyttää työhön ja opettaa vaadittavat taidot ellei niitä ennestään ole.[/QUOTE]

Kyllä ne on opettanut. Mutta perehdytystä oon saanu vain 3 päivää ja huomenna pitäisi olla täysivaltainen työntekijä. Talossa on kaksi osastoa ja osastolla vain yksi vuorossaan. Yövuorot koko talossa yksin. Ja huomenna joudun jo selviytymään töistäni itsenäisesti, koska en pysty huutamaan joka asiaan apua, koska toinen hoitaja on toisessa kerroksessa. Työpaikka kuulostaa muutenkin olevan aika pyllystä muiden hoitajien mukaan. Hoitotarvikkeita ei ole tarpeeksi ja esim. kunnollisia hanskoja ei ole käytössä.

Mä saan oikeesti vapina/oksetuskohtauksia töihin menemisestä.
 
ei
Valitettavasti se 3kk karenssi siihen pamahtaa. Itsellä kävi juuri noin kun menin 'ihan mihin vaan' töihin, enkä sitä sitten jaksanut loputtomiin. Työkkäri rankaisee siitä jos vähän edes yrittää. Olisi ollut mullekin parempi että olisin vaan jäänyt kotiin.
 
"mama"
Hae hyvä ihminen ensisijaisesti sairaslomaa jos oikeasti saat paniikkikohtauksia eikä tuo ollut vain se sellainen letkautus paniikkikohtauksista. Sen jälkeen otat työkkäriin yhteyden ja sanot ettet kykene tuohon työhön ja sinulla on asiasta lääkärinlausunto.
 
"Vieras"
Kertoo paljon vanhustenhoitoalan tilanteesta että otetaan töihin työtä osaamattomia (etkä ole ap pahimmasta päästä ollenkaan) "kunhan vain joku saadaan". Hyvä kun olet vastuuntuntoinen etkä jatka.
 
Keittiönoita
[QUOTE="a p";25381158]Kyllä ne on opettanut. Mutta perehdytystä oon saanu vain 3 päivää ja huomenna pitäisi olla täysivaltainen työntekijä. Talossa on kaksi osastoa ja osastolla vain yksi vuorossaan. Yövuorot koko talossa yksin. Ja huomenna joudun jo selviytymään töistäni itsenäisesti, koska en pysty huutamaan joka asiaan apua, koska toinen hoitaja on toisessa kerroksessa. Työpaikka kuulostaa muutenkin olevan aika pyllystä muiden hoitajien mukaan. Hoitotarvikkeita ei ole tarpeeksi ja esim. kunnollisia hanskoja ei ole käytössä.

Mä saan oikeesti vapina/oksetuskohtauksia töihin menemisestä.[/QUOTE]
Tuota on ihan normaalia jännittää, vaikka olisikin vastavalmistunut alan koulutuksella. Muistan hyvin ekat yövuorot nuorena sairaanhoitajana, kun oli vielä monessa asiassa epävarma. Vasta työkokemus tuo varmuutta tekemiseen.

Mutta jos noin muutoin et pidä työpaikastasi, niin soita maanantaina työkkäriin ja kysy asiaa.
 
Nyt en ymmärrä minkä koulutuksen olet saanut, jos lähihoitaja liippaa läheltä? Jos olet tyyliin hammashoitaja ja olet mennyt töihin lähihoitajaksi vanhustyöhön, niin on aika riskaabelia jos ovat sinut ottaneet sinne 3 päivän perehdytyksellä. Koulutettu ihminen tuskin saa kuin sen 3 päivän perehdytyksen, koska kyllä siinä ajassa talon tavat hahmottuu.

Uusi paikka aina jännittää se on selvä, mutta sinuna ottaisin nyt yhteyttä ensimmäiseksi talon esimieheen ( olisi pitänyt ottaa jo perehdytyksen aikana ) kerrot, että et koet saaneesi liian vähän perehdytystä koulutukseesi nähden ja että pelkäät jotain tapahtuvan kun olet epävarma. Yksin et halua tehdä töitä, etkä kykene siihen. Tai jäät nyt saikulle ja soitat esimiehelle( johtajalle ) koska kyseessä ilmeisesti yksityinen paikka ja kerrot huolesi ja ahdistuksesi!
 
40v ja jals
Kuulostaa enemmän työhaluttomuudelta kuin osaamattomuudelta. Vanhustenhoidossa on yllättävän paljon esim. hoitoapulaisia, joilla ei ole koulutusta ja hyvin sujuu. Keittäjätkin ovat jakamassa työtaakkaa hoitotyössä tarvittaessa. Mutta tällainen työhaluttomuus taitaa olla hyvinkin yleistä nykynuorten joukossa.
 
"a p"
olen suuhygienisti. ja koulutuksessani ei ole lainkaan käytäntöä perushoitotyöstä. olen tehnyt kotihoidossa kesätöitä, mutta kotihoidon asiakkaat ovat nähtävästi ihan eri asia kuin vuodepotilaat ja täysin autettavat ja vaipotettavat. Olen sanonut töihin mennessäni, että tarvitsen syvempää perehdytystä, mitä muut. Se minulle luvattiin, mutta tänään huomasin, että olenkin jo huomenna ihan normaalina työntekijänä.

En ole työhaluton, mutta minusta ei vain ole tuohon työhön. Oksettaa ja tuntuu pahalta ajatuskin. Eilenkin oli joku pappa mennyt tajuttomaksi ja minä en edes asiaa tajunnut. Joten ymmärrätte varmaan miksi panikoin, en hallitse hommia. :/
 
Keittiönoita
[QUOTE="a p";25381518]olen suuhygienisti. ja koulutuksessani ei ole lainkaan käytäntöä perushoitotyöstä. olen tehnyt kotihoidossa kesätöitä, mutta kotihoidon asiakkaat ovat nähtävästi ihan eri asia kuin vuodepotilaat ja täysin autettavat ja vaipotettavat. Olen sanonut töihin mennessäni, että tarvitsen syvempää perehdytystä, mitä muut. Se minulle luvattiin, mutta tänään huomasin, että olenkin jo huomenna ihan normaalina työntekijänä.

En ole työhaluton, mutta minusta ei vain ole tuohon työhön. Oksettaa ja tuntuu pahalta ajatuskin. Eilenkin oli joku pappa mennyt tajuttomaksi ja minä en edes asiaa tajunnut. Joten ymmärrätte varmaan miksi panikoin, en hallitse hommia. :/[/QUOTE]
Ymmärrän. Olet siis tavallaan "valelähihoitaja", joskaan et ole koulutuksesi puutteita salannut. Mä mietin, mitä mieltä Valvira on siitä, että lähihoitajan tehtävissä on henkilö, jolta puuttuu työssä tarvittava osaaminen? Ja että tällainen henkilö on yksin vastuussa kokonaisesta osastosta.
 
"a p"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25381557:
Ymmärrän. Olet siis tavallaan "valelähihoitaja", joskaan et ole koulutuksesi puutteita salannut. Mä mietin, mitä mieltä Valvira on siitä, että lähihoitajan tehtävissä on henkilö, jolta puuttuu työssä tarvittava osaaminen? Ja että tällainen henkilö on yksin vastuussa kokonaisesta osastosta.
Sitä minäkin olen pohtinut, että olenko valelähihoitaja? Ja koska olen täysivaltaisena työntekijänä olen vastuussa myös hoitovirheistä, ja sitä todella pelkään, että jotain sattuu taitamattomuuteni vuoksi.
 
"vieras"
Kysy työkkäristä. Helposti kyllä mätkäisevät 3kk karenssin. Mut irtisanottiin koeaikana, työnantaja väitti etten tehnyt ohjeiden mukaan yms. paskapuhetta. Karenssi tuli, eivät uskoneet mun puheita pätkääkään.
 
"mama"
[QUOTE="a p";25381590]Sitä minäkin olen pohtinut, että olenko valelähihoitaja? Ja koska olen täysivaltaisena työntekijänä olen vastuussa myös hoitovirheistä, ja sitä todella pelkään, että jotain sattuu taitamattomuuteni vuoksi.[/QUOTE]

Oletko puhunut työantajallesi/vanhainkodin johtajalle tuosta ettei sinulla ole kunnon koulutusta vastata osastosta työvuorollasi yksin? Ihmettelen suuresti ettei johtajakaan reagoi asiaan jos siitä tietää. Jos sinä teet virheen taitamattomuuttasi ja asiasta nousee haloo (ja varmasti nousee) joutuu myös johtaja huonoon valoon. Lisäksi enpä usko että sinä karenssia saat jos otat työkkäriin yhteyden ja sanot ettei sinulla ole pätevyyttä ja taitoja selviytyä saamastasi vastuusta!
 
Huhuh
Kenenkään, joka ei ole saanut koulutusta vanhustenhoidosta ei todellakaan pidä sitä tehdä. Se on haastavaa ja tietotaitoa vaativaa työtä, vaikka moni toisin luulee. Ymmärrän todellakin miltä sinusta "kouluttamattomana" tuntuu.
 

Yhteistyössä