Työkkärin karenssi kotihoidontuen jälkeen

Eli eikös työkkäri lyö karenssin päälle kotihoidontuen loppuessa? Onkos se miten pitkä?
Jostain muistelisin joskus lukeneeni, että työttömäksi voisi ilmoittautua vielä kotihoidontuella ollessa ja se karenssi kuluis sinä aikana? Ei kai ne silloin vaan voi laittaa mihinkään kursseille tms?
 
Eli eikös työkkäri lyö karenssin päälle kotihoidontuen loppuessa? Onkos se miten pitkä?
Jostain muistelisin joskus lukeneeni, että työttömäksi voisi ilmoittautua vielä kotihoidontuella ollessa ja se karenssi kuluis sinä aikana? Ei kai ne silloin vaan voi laittaa mihinkään kursseille tms?
Jos olet työtön työnhakija, niin tietenkin sut voidaan laittaa kurssille.

Karensseista en tiedä...mutta yleensä ne kestää max viikon. Joten onko maailman loppu joutua kurssille viikkoa ennen, kuin hoitovapaa päättyy?
 
Siis kotihoidontukihan ei vaikuta mitenkään työttömänä olemiseen. Saat kotihoidontukea, kun lapsesi ei ole kunnallisessa päivähoidossa. Niin kauan kun olet työsuhteessa (hoitovapaalla tai et), et voi kärsiä karenssia.
 
Jos olet työtön työnhakija, niin tietenkin sut voidaan laittaa kurssille.

Karensseista en tiedä...mutta yleensä ne kestää max viikon. Joten onko maailman loppu joutua kurssille viikkoa ennen, kuin hoitovapaa päättyy?
no kun miun mielestä tuo karenssi on paljon pidempi entä viikon, muutaman kuukauden? tai ainaskin jostain muistan joskus semmoista lukeneeni.
Ja ei tuo tietenkään maailmanloppu ole, jos vaan on hoitopaikka heti saatavilla.
 
"tuu"
kertokaa tyhmälle mitä toi tarkoittaa. jos olen menossa töihin kun lapsi täyttää kolme,vaikka nyt viikon päästä siitä,kun viimeinen kotihoidontuki tulee,tuleeko joku ihme karenssi vai? työkkärin kautta oon menossa tämmöseen harjotteluun.
 
no kun miun mielestä tuo karenssi on paljon pidempi entä viikon, muutaman kuukauden? tai ainaskin jostain muistan joskus semmoista lukeneeni.
Ja ei tuo tietenkään maailmanloppu ole, jos vaan on hoitopaikka heti saatavilla.
Mulle tuli karenssia vissiin viikko, max puolitoista, kun jäin hetkeksi työttömäksi työnhakijaksi raskauksien välillä. Samaan aikaan nostin kh-tukea, jolloin se oli visssiin +-0.
 
"Fakta"
Sä oot nyt käsittänyt jotain ihan totaalisen väärin. Ei siitä tule mitään karenssia. Se viikon omavastuuaika on ihan jokaisella ja se alkaa siitä päivästä kun ilmoittaudutaan työttömäksi. Ja sen voit tietysti tehdä koska vaan. Vaikka heti, jos kerran olet mmenossa töihin,
 
"Fakta"
[QUOTE="tuu";25351543]kertokaa tyhmälle mitä toi tarkoittaa. jos olen menossa töihin kun lapsi täyttää kolme,vaikka nyt viikon päästä siitä,kun viimeinen kotihoidontuki tulee,tuleeko joku ihme karenssi vai? työkkärin kautta oon menossa tämmöseen harjotteluun.[/QUOTE]

Ap on käsittänyt väärin. Ei tule mitään karenssia, jos kerran on aikomus hakea töitä.
 
"tuu"
eli jos esim mulla alkaa kolmen kk päästä se harkoittelu ja kotihoidontuki loppuu sillon,mä vois nyt jo käydä ilmottautuun tyäkkäriin,ja ne ei silti tunge mua jonnekin ite keksimäänäs harjotteluun tällä välin,ja se siellä kirjoilla oleminen ei vaikuta kotihoidontukeen vai mitä hittua...

tai ehkä fiksuinta käydä siellä toimistolla ja kysellä,millon laittavat mut kirjoille.
 
"mä"
[QUOTE="tuu";25351599]eli jos esim mulla alkaa kolmen kk päästä se harkoittelu ja kotihoidontuki loppuu sillon,mä vois nyt jo käydä ilmottautuun tyäkkäriin,ja ne ei silti tunge mua jonnekin ite keksimäänäs harjotteluun tällä välin,ja se siellä kirjoilla oleminen ei vaikuta kotihoidontukeen vai mitä hittua...

tai ehkä fiksuinta käydä siellä toimistolla ja kysellä,millon laittavat mut kirjoille.[/QUOTE]

Ei. Työttömäksi työnhakijaksi ilmoittautuminen tarkoittaa nimenomaan sitä, että olet työkkärin käytettävissä ja sinut voidaan osoittaa vaikka kurssille. Sulle ei tule mitään karenssia (joka on koko ketjussa täysin tuulesta temmattu) kun kotihoidontuki lopuu ja aloitat harjoittelun. Sun ei tarvitse tässä välissä tehdä mitään.
 
ploploplo
mulle tuli 6kk karenssi kun lapsi täytti kolme ja ilmottauduin työttömäksi työnhakijaksi

normi käytäntö jos on ollut kauan kotona tai ei ole opiskelupapereita

sossusta voit hakea tukea tällävälin jos yh
 
"perse"
[QUOTE="mä";25351660]Ei. Työttömäksi työnhakijaksi ilmoittautuminen tarkoittaa nimenomaan sitä, että olet työkkärin käytettävissä ja sinut voidaan osoittaa vaikka kurssille. Sulle ei tule mitään karenssia (joka on koko ketjussa täysin tuulesta temmattu) kun kotihoidontuki lopuu ja aloitat harjoittelun. Sun ei tarvitse tässä välissä tehdä mitään.[/QUOTE]

ei vitussa ole tuulesta temmattu, miten selität minun 6kk karenssin ettei rahaa tullut mistään!!!!!!
 
ploploplo
[QUOTE="tuu";25351713]aika erilaisia vastauksia...mä oon ite ollu sitten töihin mennessäni 3v kotona, ammattia ei ole,enkä ole itse irtisanoutunut mistään ennen tätä hoitovapaata.[/QUOTE]

mutta eihän se mitään vaikuta jos menet suoraan töihin.


jos jää työttömäksi ILMAN VALMISTUMISPAPERIA lapsen täytettyä 3 saat automaattisesti karenssia 5-6kk
 
Työtön saa karenssia ellei ota vastaan tarjottua työpaikkaa tai muuten laiminlyö jotain mitä työkkäri käskee. Karenssi yleensä silloin 3kk. Ei mulla ainakaan ollut työttömyyden alkaessa mitään karenssia, paitsi tosiaan omavastuuaika, joka oli jotain viikon tai 10 päivää tms.

Eri asia sitten, jos on liian nuori (pitääkö nykyään olla jo 25 tai mitä kummaa, siitä en tiedä, että pitää opiskella siihen asti). Meillä vanhoilla ei ole tuollaisia ongelmia...

Tuo lähde sanoo, että "Työnhakija voi menettää oikeutensa työttömyysetuuteen määräajaksi, mikäli työttömyys johtuu omasta syystä. Karenssien pituudet vaihtelevat 30 päivästä 90 päivään perusteesta riippuen." Lähde: mol.fi
 
"tuu"
[QUOTE="tuu";25351836]just.eli mulle tulee se.aiemmin tossa sanoinkin etten ole valmistunut ammattiin. voi ************. >:0[/QUOTE]

mitä se karenssi sitten tarkoittaa,että ei saa mitään rahaa sinä aikana kelalta vai? kai nyt normaaliin työhön voi silti mennä :0
 
[QUOTE="tuu";25351850]mitä se karenssi sitten tarkoittaa,että ei saa mitään rahaa sinä aikana kelalta vai? kai nyt normaaliin työhön voi silti mennä :0[/QUOTE]

Ei saa työttömyystukea. Sossusta saa mitä saa ja kelalta muut tuet.
 
"tuu"
nyt alkaa pelottaa. just oli tiedossa harj.paikka ja kun olisin siellä käyny alustavasti kyselemässä nii sen jälkee oisin menny työkkäriin ja tehnyt paperit. nyt sitten on ihan turha hekee ees mitään paikkaa :`( ikää siis alle 25 ja ammattia ei ole.työkkärin harjottelussa olin ennen äidiks tuloa.
 

Yhteistyössä