Työnantajan vaitiolovelvollisuus.

  • Viestiketjun aloittaja Työntekijä
  • Ensimmäinen viesti
En lukenut ketjua kokonaan, mutta miksi on niin salaista että on lapsen sairauden takia pois töistä? Tai jos on itse sairauslomalla niin miksi ei voi kertoa että on vatsataudissa, flunssassa, sairastunut syöpään jne? Mä olen aina kertonut enkä ole kieltänyt ketään kertomasta eteenpäin. On tietenkin sairauksia joista en haluaisi kaikkien tietävän mutta mun kohdalla ne ois alkoholismi tai mielenterveys joihin kumpaankaan en usko koskaan sairastuvani.
 
"Lissu"
Periaattessa tuosta ei varmaankaan saa työnantaja kertoa. Mutta meillä ainakin jos olen sairauslomalla niin kun palaan töihin niin kyllä joku heti kysyy että missäs olet ollut kun ei ole näkynyt. Helpompaa vaan sitten sanoa että oli lapsi kipeänä. En mä ainakaan jaksaisi mitään tekosyitä alkaa keksiä.

Työkaverilta oli aika mauton veto alkaa tivata sun poissaolostasi. Vastaisin takaisin tyyliin että olen tästä sopinut esimieheni kanssa ja asia on ok. Ei kyllä työkaverille kuulu pätkääkään koko asia.
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
alöksjdf
Mä en ymmärrä miksi se nyt on niin kamalaa jos työkaveri saa tietää sun olevan poissa lapsen sairauden takia. Meillä töissä työvuorolistassa lukee SL=sairasloma, JV=joustovapaa, L=loma, VP=vapaa palkaton
 
¤¤¤
Olkoon nyt kamalaa tai ei ja olkoon työyhteisö nyt ihan kuinka hyvin toimeentuleva keskenään, niin siltikään esimies EI SAA kertoa sairasloman syytä työkavereille. Itse asiassa sairaslomalaisen ei tarvitse edes sille pomolle kertoa sairaslomansa syytä, pelkkä ilmoitus riittää ja tietenkin todistus.
 
esimiehenä toiminut
Jos on sairauslomalla, sen voi (ja kuuluukin) sanoa työtovereille, ei kuitenkaan syytä.

Vuosilomat ovat julkista tietoa. Samoin virkavapaat ja talkoovapaat.

Ja jos on poissa lapsen sairauden vuoksi, silloin on poissa lapsen sairauden vuoksi. Ne ensimmäiset palkalliset kolme päivää saa sanoa (että on lapsen akuutin sairauden vuoksi poissa) mutta sen jälkeen, kun siis työntekijä on palkattomasti poissa - vaikkapa lapsen sairauden vuoksi - ei syytä saa sanoa, vain että on palkattomalla virkavapaalla.

Julkinen sektori, terveydenhoitoala.
 
"Lissu"
Alkuperäinen kirjoittaja ¤¤¤;29791660:
Olkoon nyt kamalaa tai ei ja olkoon työyhteisö nyt ihan kuinka hyvin toimeentuleva keskenään, niin siltikään esimies EI SAA kertoa sairasloman syytä työkavereille. Itse asiassa sairaslomalaisen ei tarvitse edes sille pomolle kertoa sairaslomansa syytä, pelkkä ilmoitus riittää ja tietenkin todistus.
Lapsen sairastaessa kysehän ei ole sairauslomasta vaan tilapäisestä hoitovapaasta. En tiedä onko erikseen säädetty missään, koskeeko vaitiolovelvollisuus myös muita poissaoloja kuin sairauslomia. Vähän vaikeaksi menisi kyllä jos työnantaja ei saisi kertoa muille työyhteisössä esim. onko työkaveri sairauslomalla, vuosilomalla vai tilapäisellä hoitovapaalla, mutta en tiedä miten tuosta oikeasti on säädetty.
 
"Lissu"
Alkuperäinen kirjoittaja esimiehenä toiminut;29791677:
Jos on sairauslomalla, sen voi (ja kuuluukin) sanoa työtovereille, ei kuitenkaan syytä.

Vuosilomat ovat julkista tietoa. Samoin virkavapaat ja talkoovapaat.

Ja jos on poissa lapsen sairauden vuoksi, silloin on poissa lapsen sairauden vuoksi. Ne ensimmäiset palkalliset kolme päivää saa sanoa (että on lapsen akuutin sairauden vuoksi poissa) mutta sen jälkeen, kun siis työntekijä on palkattomasti poissa - vaikkapa lapsen sairauden vuoksi - ei syytä saa sanoa, vain että on palkattomalla virkavapaalla.

Julkinen sektori, terveydenhoitoala.
Vastasitkin juuri kysymykseeni. Kiitos. :) Ihan mielenkiintoista ja hyvä tietää.
 
¤¤¤
[QUOTE="Lissu";29791680]Lapsen sairastaessa kysehän ei ole sairauslomasta vaan tilapäisestä hoitovapaasta. En tiedä onko erikseen säädetty missään, koskeeko vaitiolovelvollisuus myös muita poissaoloja kuin sairauslomia. Vähän vaikeaksi menisi kyllä jos työnantaja ei saisi kertoa muille työyhteisössä esim. onko työkaveri sairauslomalla, vuosilomalla vai tilapäisellä hoitovapaalla, mutta en tiedä miten tuosta oikeasti on säädetty.[/QUOTE]

Minkä ihmeen takia se poissaolon syy työkavereille kuuluu? Miksi se olisi vaikeaa työyhteisölle? Työntekijä on poissa määrätyn ajan ja esimies hoitaa hänelle sijaisen. Onko tämä tähän keskusteluun vastanneiden uteliaisuutta vai miksi te haluatte tietää poissaolon syyn? Kun asiahan ei todellakaan teille kuulu...
 
"Lissu"
Alkuperäinen kirjoittaja ¤¤¤;29791712:
Minkä ihmeen takia se poissaolon syy työkavereille kuuluu? Miksi se olisi vaikeaa työyhteisölle? Työntekijä on poissa määrätyn ajan ja esimies hoitaa hänelle sijaisen. Onko tämä tähän keskusteluun vastanneiden uteliaisuutta vai miksi te haluatte tietää poissaolon syyn? Kun asiahan ei todellakaan teille kuulu...
En mä mitenkään erityisesti halua kenenkään poissaolojen syitä tietää, mutta esim. tuo on hyvä tietää onko kyseessä vuosiloma vai sairausloma. Helpompi ennakoida omia töitä kun tietää että toinen on poissa kuukauden/viikon/vähintään pari päivää ja voi venyä. Ei meillä ainakaan mitään sijaisia hankita, töissä olevat hoitaa poissaolevien työt, siksi on kiva jos pystyy edes jotenkin ennakoimaan.

Meille pomo kertoo kaikkien vuosilomat, niistä tulee ihan taulukko ilmoitustaululle että koska kukin on poissa. Muista poissaoloista kertoo että "xx on poissa tänään ja huomenna" siitä nyt ei hirveästi älyä tarvita päätellä, että on sairauslomalla tai tilapäisellä hoitovapaalla. Syitä ei kerro eikä ne itseäni henk.koht. edes kiinnosta.
 
työsuojelija
Alkuperäinen kirjoittaja Näin;29790243:
http://oikeusjakohtuus.blogspot.fi/2012/06/q-saako-sairauslomasta-tiedottaa.html
lapsen hoitovapaa ei ole sairasloma. Kun olet sairaslomalla ei saa edes sanoa että olet sairaana vaan olet estynyt tekemästä tyyötä tms. Mutta nyt olit tilapäisellä hoitovapaalla etkä sairaana. Ne on eri asia.
 
sosiaalinen
En voi muuta sanoa, kuin että on maailma mennyt vaikeaksi ja epäsosiaaliseksi. Ei tervehditä Ei haluta tuntea. Ei haluta vastata puhelimeen, jos ei tiedä kuka soittaa. Ei avata ovea, kun ovikello soi, Ei haluta puhua kenellekään työpaikalla. Ei tunnisteta sosiaalisia tilanteita. Ei haluta hymyillä. Halutaan keskustella vain facessa. Ei haluta työhakemuksessa kertoa, kuka on. Ei kerrota mitään itsestä. Ei haluta elää parisuhteessa. Vittu, että ihimisten elämä on vaikeaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ¤¤¤;29791712:
Minkä ihmeen takia se poissaolon syy työkavereille kuuluu? Miksi se olisi vaikeaa työyhteisölle? Työntekijä on poissa määrätyn ajan ja esimies hoitaa hänelle sijaisen. Onko tämä tähän keskusteluun vastanneiden uteliaisuutta vai miksi te haluatte tietää poissaolon syyn? Kun asiahan ei todellakaan teille kuulu...
Siksi, että joka työyhteisössä ei ole sijaisia lyhyisiin poissaoloihin käytettävissä. Minunkin työssäni on hyvä tietää, siirretäänkö poissaolevan asiakkaat seuraavalle päivälle (jos siellä on tilaa) vai onko hän todennäköisesti useamman päivän pois. Meillä nämä siirrot hoitavat muut työntekijät, ei esimies.
 
Ken guru
En voi muuta sanoa, kuin että on maailma mennyt vaikeaksi ja epäsosiaaliseksi. Ei tervehditä Ei haluta tuntea. Ei haluta vastata puhelimeen, jos ei tiedä kuka soittaa. Ei avata ovea, kun ovikello soi, Ei haluta puhua kenellekään työpaikalla. Ei tunnisteta sosiaalisia tilanteita. Ei haluta hymyillä. Halutaan keskustella vain facessa. Ei haluta työhakemuksessa kertoa, kuka on. Ei kerrota mitään itsestä. Ei haluta elää parisuhteessa. Vittu, että ihimisten elämä on vaikeaa.
Sanos muuta. Sitten kuitenkin pidedetään julkista blogia missä kerrotaan kaikki itsestä ja kuvataan kodin joka nurkka, lapsia unohtamatta. Ja oman lärvin pitää näkyä netissä 24/7.
 

Yhteistyössä