Työssäkäyvät pienten lasten vanhemmat; miten tätä paskaa jaksaa taas?

  • Viestiketjun aloittaja Biatch
  • Ensimmäinen viesti
Biatch
Niih, kesäloma ihana. Aikaa lapsille, hermo vähemmän kireällä. Arki alkaa, harrastukset, hoidot, kuskaukset ja töissä paine päällä. Taas tätä. En mä oikeesti edes kaipaa mitään typeriä vinkkejä, ei niiden toteuttamiseen ole aikaa. Sorry, bad day. Kohtalotovereita?
 
vierailija
Jos stressaa, niin voi lohduttautua sillä, että ei niitä lapsia mikään pakko ole mihinkään kuskata (paitsi tarhaan) tai järjestää niille sellaisia harrastuksia, joista on vanhemmalle itselleen mainittavampaa vaivaa.
 
vierailija
Täältä löytyy kohtalotoveri jolta pääsi illalla itku kun mietti ens viikolla alkavaa arkea. Viimeinen kesäloma viikko menossa ja oon nytkin niin väsynyt ettei jaksais mitään ylimääräistä niin tietää taas miten hajalla on kun arki alkaa... Meillä töissäkään ei tule mitään ymmärrystä jos esim. Lapset valvottaa yöllä tms. Vaan haukut ja kyräilyt tulee jos vähänkin käy hitaalla... Ajattelin lomalla työpaikan vaihtoakin mutta oon niin väsynyt etten jaksa ajatella uuden opettelua. Kaippa se tästä kun ei muuta voi:)
 
vierailija
Täältä löytyy kohtalotoveri jolta pääsi illalla itku kun mietti ens viikolla alkavaa arkea. Viimeinen kesäloma viikko menossa ja oon nytkin niin väsynyt ettei jaksais mitään ylimääräistä niin tietää taas miten hajalla on kun arki alkaa... Meillä töissäkään ei tule mitään ymmärrystä jos esim. Lapset valvottaa yöllä tms. Vaan haukut ja kyräilyt tulee jos vähänkin käy hitaalla... Ajattelin lomalla työpaikan vaihtoakin mutta oon niin väsynyt etten jaksa ajatella uuden opettelua. Kaippa se tästä kun ei muuta voi:)
Mulla taas arki on helpompaa kuin loma-aika, mutta mulla onkin kaksi autistista ja kehitysvammaista lasta. Jännä, miten tosiaan loma on normiperheessä lomaa, meillä lähinnä kaaosta ja tappelua.
 
vierailija
Rajanvetoa harrastuksiin. Ei niitä tartte olla julmetusti jos ei jaksa. Perhe on oy, jonka pitää toimia niin että kaikilla on yhtä hyvä olla. Se yleensä tarkoittaa kompromisseja - myös lapsilta.

Pistä listaa kaikesta tekemisestä ja mieti mitkä pakollisia ja mitkä ei. Sitten karsimaan niistä ei pakollisia. Elämän eläminen on tärkeämpää - niin aikuisille kuin lapsille - kuin elämän suorittaminen.
 
Vierailija
Ap lohduttaako yhtään, täällä yhden lapsen työtön totaaliyh. Mies jätti selviytymään yksin. Meillä on aina ja ikuisesti "lomaa". Elämme työttömyyskorvauksella joka n. 1000 euroa. Elämä on aina seurasvien tukien odotusta, mihinkään ei rahat riitä. Ei pääse minnekään tai ei voi harrastaa kun ei ole varaa. Käykö kateeksi? Sosiaaliset kuviot nolla koska lapsi aina minulla eikä ole työkavereita. Yritän etsiä töitä, ketään ei kiinnosta muutamia vuosia työttömänä ollut yh. Viimeksi en päässyt lapsen sairastumisen takia edes työhaastatteluun.

Kun ei ole työtä, ei ole omanarvontuntoa. Ei jättää lapselle omaisuutta kun asumme vuokralla liian pienessä asunnossa. Vaihtaisin osia kanssasi jos voisin. Oravanpyörä on raskas mutta täysin yhteiskunnan ulkopuolellakin on tosi yksinäistä ja raskasta. Lapsi aloitti nyt osapäivähoidon eikä meinaa sopeutua päiväkotiin millään. Itkee ja huutaa tauotta siellä.
 
Me mietittiin harrastuspuoli silleen että siitä ei kelleen saa tulla liikaa paineita. Alle kouluiässä yksi ilta viikossa ja nyt koululaisena sellainen johon pääsee itse menemään ja me kuskaamme vain satunnaisesti kun täytyy mennä jonnekin muualle kauas. Näin ollen harrastuksen tiheneminen ei haittaa ketään arjessa. Se päivähoitokuskaus-työ-kotirumba oli kamalaa,onneksi kesti aikansa sekin ja loppui. Pojalla oli aikaisemmin yksi laji jota olisi halunnut harrastaa joukkueessa. Mutta seurattuaan läheltä sitä touhua ja sidottuja iltoja,vkonloppuja jne, on tyytyväinen että tyytyi pelaamaan muuten vain kaverin kanssa. Haluaa sitä vapaa aikaa vkonloppuisin ja iltaisin.
 
vierailija
Samaa ajattelen. Onneksi saan tehdä pelkkää iltavuoroa, sekin helpottaa elämää ihan todella paljon. Aamulla ei ole kiire ja kotityöt ehtii tehdä rauhassa, illalla mies sitten hoitaa kuskaukset tms.
En ole ikinä kestänyt niitä kylmiä ja pimeitä aamuja, kun seisot tarhan ovella klo 6 uninen ja itkuinen lapsi sylissäsi ja molemmat mietitte että ei helvetti tää ole elämää. Siitä sitten kotiin, jossa on taas se oma hässäkkä, lapset kiukuttelee tarhapäivän kiukut vanhemmille kun tarhassa on pitänyt olla niin iso ja reipas. Ja siitä parin tunnin päästä pitäis saada lapset taas nukkumaan että ne jaksaa viiden jälkeen nousta, vaikka niitä ei väsytä kun tarhassa on vedetty järjettömän pitkät päikkärit. Ne ajat oli sellaisia, että kaikkea yhdessäoloaikaa väritti joko kiire, pakko tai väsymys. Siinä menee hukkaan lapsen lapsuus ja perhe-elämä, joka minusta kuitenkin on monella lailla aivan ainutlaatuista aikaa. Iltavuorot pelasti niin paljon, tarhan pakkopäikkäreitä ei tarvita, illalla lapset on virkeitä ja nukkumaan voi mennä joustavammin niin ettei lapsia tarvitse pakkonukuttaa vaikka kenenkään mielestä ei vielä ole nukahtamisaika.

Itse olen sitä mieltä, että osa-aikatyötä pitäisi pienten lasten kohdalla suosia enemmän, mut nythän se ei ole monelle edes mahdollista. Pikkulapsiaika on rankkaa, ja lapsen pitää saada olla vanhempiensa kanssa silloinkin kun molemmat on virkeitä. On sääli, jos ne päivät parhaimmat ja virkeimmät tunnit vietetään ventovieraiden ihmisten kanssa, ja omalle perheelle jää vaan ne jämät, mitä päivän jälkeen nyt kenelläkään on enää jäljellä.
 
vierailija
Päiväkoti-ikäiset eivät välttämättä niitä harrastuksia kaipaa. Siinä pitäisi olla harkkaa ihan tarpeeksi kun viettää pitkän päivän poissa kotoa, poissa tuttujen ihmisten luota. Metelissä ja hälinässä kamalan ryhmäpaineen alla.
Ehtii sitä sitten myöhemminkin tuskailla, kuinka paletti järkkäillään harrastusten ja kodinhoidon ja työn välillä. Niin miksei sitä pikkulapsiaikaa osata ottaa mahdollisimman rennosti vaan ajatus tuntuu olevan kaikilla se, että pitää olla kaikkea mahdollista jo heti syntymästä lähtien "anna mulle kaikki just nyt heti"-periaatteella.
Ja, sitten vanhemmat väsyvät parissa vuodessa siihen kaikkeen, mitä on haalittu tekemistä ja ohjelmaa ja elämästä katoaa kaikkinainen ilo kun suoritetaan vain elämää eikä eletä sitä.
 
vierailija
Oliko lapsilla ennen vanhaan tuollaisia harrastuksia, joihin vanhempien vielä "piti" kuskata heidät autolla? En muista, että ainakaan 80-luvulla olisi suuremmin kuskailtu lapsia iltaisin minnekään. Jos lapsilla ylipäätään oli joku ohjattu harrastus jossain (eli ei tehty vaan mielenkiintoisia juttuja yksin tai kaverien kanssa), niin itse sinne mentiin tai oltiin sitten menemättä.

Kummaksi on maailma mennyt, kun vanhempien "kansalaisvelvollisuudeksi" on tullut lasten kuskaaminen autolla, jotta nämä eivät vaan joutuisi itse pyöräilemään tai menemään bussilla mihinkään. Sellainen vanhempi jolla ei ole autoa on varmaan nykymittareilla täysin kelvoton lapsen huoltajaksi, ja sossu kaiketi jo miettii huostaanottoa, jotta lapsen harrastuskuskaukset saataisiin hoidettua tyydyttävällä tavalla.
 

Yhteistyössä