Tytölle tampooni?

  • Viestiketjun aloittaja "äippyli"
  • Ensimmäinen viesti
"äippyli"
13-v tytölläni alkoi noin puoli vuotta sitten kuukautiset ja hän haluaisi kokeilla tamponeita. kyllähän minä siihen suostun mutta mietin vain millainen tamponi olisi nuorelle paras? onko sellainen ohuempi tampax vai leveyssuuntaan laajeneva ob parempi kun paikat voi olla aika tiukat?? ja kannattaisiko ostaa asettimellisia vai ilman asetinta?
itselläni ei ole ollut kokemuksia tampooneista.
 
"vieras"
Itse olen käyttänyt alusta asti O.B.:ta, ku en tykkää mistään ylimääräisistä pahviroskista. Toki tietyissä tilanteissa, esim. koulun vessassa, voi olla hygieenisempää käyttää asettimellisia. Leveyssuuntaan laajeneminen on vaan hyvä, niin ei tule ohivuotoja. Eihän mitään erityisen tiukkoja paikkoja nuorellakaan ole, lähinnä vaan immenkalvo voi joskus haitata, mutta senkin saa ihan itse venytettyä.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24299047]Eihän mitään erityisen tiukkoja paikkoja nuorellakaan ole, lähinnä vaan immenkalvo voi joskus haitata, mutta senkin saa ihan itse venytettyä.[/QUOTE]
Kuulostipa tahattomasti karskilta.
 
Muistan itse kun kokeilin eka noita asettimien kanssa, ja oli hankalia.Oikeastaan siitä lähtien o.b on ollut merkkini :DJa koulussa voi paperia käyttää,varmaan kuitenkin kopista ulostullessa löytyy lavuaari ja saippua millä kädet pestä? :
 
"äippyli"
vinkeistä, ehkäpä pitäisi itsekin kokeilla.. =)
mietin vain että tuon ikäisellä se immenkalvon venyttäminen ei välttämättä onnistu, voi sattua tosi paljon. Ja olen jostain lukenut että tampaxin saa helpommin pois koska ob saattaa laajetessaan tuntua kivuliaammalta poisotettavalta, onko tuo totta?

t: ap
 
ap, mitäpä jos hankkisit tyttärellesi paketin o.b:ta ja tampaxia, saa ihan itse kokeilla kumpi on mieluisampi.
Et voi ennustaa muiden kokemusten perusteella kumpi on enemmän lapsesi mieleen. Jos toiset tamponit meinaa jäädä käyttämättä niin käytä sinä sitten ne jossain vaiheessa, ei mene hukkaan.

Lähdette vain pienistä imukyvyistä liikkeelle (silloin se tamponi itsessäänkin on tosi minikokoinen ainakin o.b:lla) ja jos moinen vuotaa ohi tai täyttyy hetkessä, tiedätte että tarvitaan parempaa imukykyä.
 
"vieras"
Tampax on paras, ikinä ei ole ollut itselläni ohivuotoja, eli tosi luotettava suoja. Lisäksi tampaxilla on todella pieniä tamponeja (lila paketti) aloittelijalle ja pienempiin vuotoihin. Itselläni melkeinpä koko kuukautisten ajaksi riittää tuo kaikista pienin versio. Kivempi laittaa kun ei tarvi sormilla työntää, lisäksi mielestäni nopeampikin laittaa kuin nuo o.b:t. Pienempi myös siitä mukava, että kun itse tykkään vaihtaa tamponin n. 3 tunnin välein, sen kapasiteetti on suht täynnä ja on helppo poistaa.
 
"vieras"
[QUOTE="äippyli";24299082]vinkeistä, ehkäpä pitäisi itsekin kokeilla.. =)
mietin vain että tuon ikäisellä se immenkalvon venyttäminen ei välttämättä onnistu, voi sattua tosi paljon. Ja olen jostain lukenut että tampaxin saa helpommin pois koska ob saattaa laajetessaan tuntua kivuliaammalta poisotettavalta, onko tuo totta?

t: ap[/QUOTE]
Aloittaa aluksi pienellä koolla ja silloin kun vuotoa on riittävästi kuukautisten keskivaiheilla. Käyttää aluksi ja lopuksi ensin siteitä. Tamponeita tulisi aina ostaa muutamaa kokoa, että ei käyttäisi myöskään niukan vuodon aikana liian isoa (ikävä ottaa pois, nukkaa, voi tulla pienia haavoja, tulehdusriski suurempi). Kyllä immenkalvon venyttyminen voi vähän sattua missä iässä tahansa, mutta 13-vuotias ei kuitenkaan ole biologisesti enää lapsi.
 

Yhteistyössä