Tyttären päiväkirja

  • Viestiketjun aloittaja Minna_38
  • Ensimmäinen viesti
"noh"
Tuohon kommenttiin että miten vaikea on pitää se lapsi kotona? Miten väkisin pidät? Kun käsiksikään ei saa käydä ja toinen vaan lähtee, uhkailee millä tahansa? Meillä oli tällainen tilanne, lapsi oikein uhitteli että koskekaapas vaan niin nostan syytteen ja joudutte maksamaan korvauksia. Mies esti ulko-oven ettei päässyt siitä mutta karkasi sitten ikkunasta..
 
"Tiina"
Sä tiesit ilman päiväkirjankin lukemista, että homma kusee ja tyttö tarvitsee apua ja tilanne tolkun ratkaisun, joten miksi se tehdä jotain peruuttamatonta, sitä en ymmärrä.

Ja joo ihmettelen niinkun monet muutkin, että miten se on muka niin saakelin vaikeaa pitää se oma pentu kotona ja estää sitä menemästä. Kyllä se todellakin tarpeen vaatiessa pitää vaikka hakea sieltä amisten autojen takapenkiltä muhinoimasta, eikä voivotella ja tuijottaa himassa kelloa. Hommavaan on niin, että niin kauan kun on lapsi ja asuu teidän katon alla niin teidän säännöt on ne joilla eletään.

Helppo sanoa tämä nyt kun tuo homma on päässyt teiltä lapasesta jo näemmä hyvin kauan sitten.
tätä on pakko peesiä. Minustakin vaikuttaa että silmä laput on ollut vanhemmilla liian pitkään silmillä.
Isä olisi voinut hakea tytön pois noista porukoista vaikka olisi ollut tytölle noloa tms.Isä olisi voinut myös pistää nuo limaset nuoret miehet kurii. Tai rikosilmotus alaikäiseen
sekaantumisesta. On keinoja niitä on vain käytettävä. Aplle nyt voimia toimia!
 
[QUOTE="noh";23485359]Tuohon kommenttiin että miten vaikea on pitää se lapsi kotona? Miten väkisin pidät? Kun käsiksikään ei saa käydä ja toinen vaan lähtee, uhkailee millä tahansa? Meillä oli tällainen tilanne, lapsi oikein uhitteli että koskekaapas vaan niin nostan syytteen ja joudutte maksamaan korvauksia. Mies esti ulko-oven ettei päässyt siitä mutta karkasi sitten ikkunasta..[/QUOTE]

Tai jos ei tule kotiin koulusta? Menee toisesta ovesta ulos, jos vanhempi (jos töistä pääsee) odottavat yhdellä ovella... Ei vastaa puhelimeen tai jättää sen kokonaan pois matkastaan.
 
"Tiina"
[QUOTE="noh";23485359]Tuohon kommenttiin että miten vaikea on pitää se lapsi kotona? Miten väkisin pidät? Kun käsiksikään ei saa käydä ja toinen vaan lähtee, uhkailee millä tahansa? Meillä oli tällainen tilanne, lapsi oikein uhitteli että koskekaapas vaan niin nostan syytteen ja joudutte maksamaan korvauksia. Mies esti ulko-oven ettei päässyt siitä mutta karkasi sitten ikkunasta..[/QUOTE]

Ammattiauttaja kehiin! Lisäksi kovat sanktiot,puhelin pois,netti pois,ei rahaa yms ....sit se että menee mukaan...yksinkertaisesti. Kuulostaa nololta,mutta tehoo...Pitää olla hyvin pitkäjänteinen,nuori käy ikäänkuin uuvutustaistelua vanhempiaan vastaan ja ennemmin vanhemmilta voimat loppuu.
 
[QUOTE="noh";23485359]Tuohon kommenttiin että miten vaikea on pitää se lapsi kotona? Miten väkisin pidät? Kun käsiksikään ei saa käydä ja toinen vaan lähtee, uhkailee millä tahansa? Meillä oli tällainen tilanne, lapsi oikein uhitteli että koskekaapas vaan niin nostan syytteen ja joudutte maksamaan korvauksia. Mies esti ulko-oven ettei päässyt siitä mutta karkasi sitten ikkunasta..[/QUOTE]

Mun äiti lukitsi mut kotiin ja mä hyppäsin sitten parvekkeelta alas. Onneks asuttiin vaan kolmannessa kerroksessa ja alla oli iso lumikasa...
 
Foortti harmaana
Mun luokalla 6:lla luokalla, 80-luvulla se kaikkein "jakavin" tyttö on tänäpäivänä kiinnni huumeissa, tehnyt pikkurikoksia, lapsia taitaa olla 4, kaikki eri isälle ja jokainen otettu huostaan.
Näillä lapsilla on suunnilleen kaikilla fas tai fae.

Kyseessä siis silloin tyttö, joka juuri jakoi itseään niille 18-25v "autopojille" ja oli siitä tosi ylpeä; kehuskeli.
Sai viinaa ja hyväksyntää.

Elämänsä on ollut alamäkäe siitä asti.
 
"hmm"
Mun luokalla 6:lla luokalla, 80-luvulla se kaikkein "jakavin" tyttö on tänäpäivänä kiinnni huumeissa, tehnyt pikkurikoksia, lapsia taitaa olla 4, kaikki eri isälle ja jokainen otettu huostaan.
Näillä lapsilla on suunnilleen kaikilla fas tai fae.

Kyseessä siis silloin tyttö, joka juuri jakoi itseään niille 18-25v "autopojille" ja oli siitä tosi ylpeä; kehuskeli.
Sai viinaa ja hyväksyntää.

Elämänsä on ollut alamäkäe siitä asti.
Mun tuttavista taas suurin osa tuli järkiinsä yläasteelta päästyään, ainoastaan yhden tytön tiedän sortuneen huumeisiin ja teki sitten itsarin. Mutta kaikki muut opiskelivat ja tietääkseni viettävät ihan tavallista elämää. Eli en kyllä yleistäs, mun nuoruudessa tai ainakin minun kotipaikkakunnalla tuo oli ihan tavallista menoa, jota teki "kaikki" (eli vähän paremmista ja vähän huonommista perheistä olevat)
 
Ne jotka sanoo että "miten on noin vaikeeta pitää teini kotona.." niin teillä ei taida vaikeaa teiniä olla?

Itse oon tälläinen ns. vaikea teini ollut ja eipä siinä mikään auttanut.Ei ketään pysty väkisin kotona pitämään kun koulussakin pitäis käydä ja rahat ja puhelimet pois johti vaan siihen että olin sitten monta viikkoa pois kotoota eikä poliisitkaan löytäneet mua.
Mun yhden ystävän äiti lähetti sen satojen kilometrien päähän lastenkotiin ja se tutustui siellä vielä "kovempiin tyyppeihin" ja kun pääsi 18 v. pois muutti Helsinkiin ja alkoi käyttää heroiinia.Eli ei mennyt ihan nappiin toikaan vaihtoehto...
 
[QUOTE="hmm";23485432]Mun tuttavista taas suurin osa tuli järkiinsä yläasteelta päästyään, ainoastaan yhden tytön tiedän sortuneen huumeisiin ja teki sitten itsarin. Mutta kaikki muut opiskelivat ja tietääkseni viettävät ihan tavallista elämää. Eli en kyllä yleistäs, mun nuoruudessa tai ainakin minun kotipaikkakunnalla tuo oli ihan tavallista menoa, jota teki "kaikki" (eli vähän paremmista ja vähän huonommista perheistä olevat)[/QUOTE]

Jep.Kuitenkin suurinosa nuorista jotain sekoilee teininä..Ei se mitenkään loppuelämää määrittele.Tai joittenkin kohdalla määrittelee muttei suurimmanosan.
 
Foortti harmaana
[QUOTE="hmm";23485432]Mun tuttavista taas suurin osa tuli järkiinsä yläasteelta päästyään, ainoastaan yhden tytön tiedän sortuneen huumeisiin ja teki sitten itsarin. Mutta kaikki muut opiskelivat ja tietääkseni viettävät ihan tavallista elämää. Eli en kyllä yleistäs, mun nuoruudessa tai ainakin minun kotipaikkakunnalla tuo oli ihan tavallista menoa, jota teki "kaikki" (eli vähän paremmista ja vähän huonommista perheistä olevat)[/QUOTE]

Hmm?
En mä yleistäny.
Kerron vain siitä YHDESTÄ tytöstä.
En kertonut, että KAIKKI ne autopoikien kanssa olevat on huumeveikkoja nykyään...
 
[QUOTE="vieras";23485469]Niinno oot ehkä karkaillu ja tolleen, mutta kyllä mua ainakin enemmän häiritsisi äitinä seksisuhteet tommosiin autotyyppeihin. Että pidän kuitenkin ap:n tytön juttuja pahempina kuin sun.[/QUOTE]

No siinähän pidät kun en ole edes kertonut mitä kaikkea olen tehnyt :D
 
jüri
[QUOTE="vieras";23484664]Mä voisin lukea sitä sen takia, että saisin vähän enemmän selkoa tyttäreni ajatusmaailmasta. Vastauksia kysymyksiin sieltä ei välttämättä löydy. Itse en aikoinaan kirjoittanut juurikaan tekemisiäni päiväkirjaan vaan purin pahaa oloa.[/QUOTE]

Miten ihmeessä lukeminen parantaisi vanhemman omaa oloa tai tilannetta? Kaikki tietävät omasta kokemuksestaan, että nuorena halutaan harrastaa seksiä ja käyttää alkoholia ja ihastutaan usein. Nuorta voi ja kannattaa yrittää kasvattaa ja opastaa elämässä, mutta kenenkään yksityisyyttä ei pidä loukata lukemalla päiväkirjaa, johon on usein purettu syvimmät tunnot.

Hyvin todennäköisesti nuoren päiväkirjassa lukee joissakin kohtiin esim. " vihaan mutsia!". Kaikki tietävät, että tuollaiset tunteet ovat normaaleja, mutta niiden lukeminen aiheuttaa pahaa verta vanhempien ja nuoren välille. Kun nuori saa tietää yksityisyyttään loukatun törkeästi, hän tuskin enää luottaa vanhempiinsa.
 
Hei kyseessä on alaikäinen lapsi, josta vanhemmat ovat lain edessä vielä vastuussa.

Mun mielestä tekopyhää paasata jostain luottamuksesta- eihän tyttö ole osoittautunut sen luottamuksen arvoiseksi? Vai onko?
 
Foortti harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja jüri;23485502:
Miten ihmeessä lukeminen parantaisi vanhemman omaa oloa tai tilannetta? Kaikki tietävät omasta kokemuksestaan, että nuorena halutaan harrastaa seksiä ja käyttää alkoholia ja ihastutaan usein. Nuorta voi ja kannattaa yrittää kasvattaa ja opastaa elämässä, mutta kenenkään yksityisyyttä ei pidä loukata lukemalla päiväkirjaa, johon on usein purettu syvimmät tunnot.

Hyvin todennäköisesti nuoren päiväkirjassa lukee joissakin kohtiin esim. " vihaan mutsia!". Kaikki tietävät, että tuollaiset tunteet ovat normaaleja, mutta niiden lukeminen aiheuttaa pahaa verta vanhempien ja nuoren välille. Kun nuori saa tietää yksityisyyttään loukatun törkeästi, hän tuskin enää luottaa vanhempiinsa.
Eh.
TÄÄ oli aika yleistystä.

Mun kavereista yläasteella oli vielä 9 neitsyitä varmaan yli 30%.
Ja lopuilla ollu vakinainen poikaystävä jotain kuukausia ja loput tosiaan niitä hairahduksia tai näitä jakorasioita.
 
"äitipuoli"
Alkuperäinen kirjoittaja Pöllötöllötin;23484992:
Miksi sä päästät sen tytön tekemään kaikkea tota? Eikö nykyajan vanhemmilla ole enää munaa sanoa tytölleen, että mihinkään et kotoa lähe. Kyllä mut ois niskavilloista haettu kylältä kotio, jos en siellä olis osannu käyttäytyä
Mun mies haki 16-vuotiaan poikansa "niskavilloista" kotiin. Miten kävi? Poika nosti syytteen ja isä sai sakot. Että juu, näin helpoksi se kurissa pitäminen on tässä maassa tehty.
 
[QUOTE="vieras";23485510]Niin sain vain sellaisen kuvan, että siihen ei liittynyt seksijutut vaan ehkä enempi varastelu ja huumeet/liimat/alkoholi. Tottakai ne on pahoja, mutta seksijutut voi olla joskus pahempiakin. Ainakaan sulle ei selvästikkään tullut noista jutuista elinikäisiä traumoja.[/QUOTE]

Luuletko sä että mä täällä mustalla nikillä kailotan kaikki nuoruuden virheet? Pikkujutut kuten porukalla tehdyt murrot ja autovarkaudet nyt voi täällä vielä mainita, mutta ei niitä juttuja joilla ihan oikesti menee oma maine.
 
justj
Joopa, ap väittää tehneensä kaikkensa tytön auttamiseksi. Ensinnäkin, et varmasti ole jos et ole lastensuojelusta pyytänyt apua. Joku nuori saattaa pelästyä jo 'uhkailua' lastenkotiin joutumisesta ja skarpata siksi. Tai sitten lapsen olisi parempi toisilla kasvattajilla, tosin lastensuojelulaitoksissa voi sitten tutustua kovempiin juttuihin, huumeisiin ym.

Ja sitten, MIKSI et ole jo tehnyt rikosilmoitusta AIKUISISTA MIEHISTÄ joiden tiedät panevan tyttöäsi?!?!?! Sun olisi pitänyt se jo tehdä!

Ja ehkä se lastensuojelu olisi hyvä asia siksikin, että te vanhemmat voisitte miettiä mikä on mennyt pieleen että tähän on jouduttu. Useilla noin käyttäytyvillä tyttölapsilla on ongelmia isäsuhteessa eivätkä ole saaneet tarpeeksi positiivista huomiota kotona (huom. en sano että teillä olisi näin vaan että useilla on)
 
"Make"
Minä olin 15v tosi vanhan näköinen ikäsekseni, mutta ei silti tytöt olleet kiinnostuneet. Mutta olin opetellut ajamaan autoa ja ajelin usein naapurikaupungissa ja sain tyttöjä kyytiin. Juomat olin hommanu muuta kautta. Kyllähän tuli aika monelta samanikäiseltä, ehkä jopa vanhemmalta saatua. Oli mahtiaikoja ja kiinni en jääny kun osasin olla fiksu. Ja olinhan ite alaikäinen ja jos kii oisin jääny, niin en olis ollut vastuussa. Mutta kyllä vaan teidänkin kiltit tyttäret helpolla antaa kun on vaan auto miehellä tai semmoseks luullulla.

Nykyään ei oo enää niin helppoa, ku ei viitti sentäs lapsia mettästää. Ja hienoon autoon ei oo varaa. Nissanista ei naiset paljoo kiihotu :)
 
[QUOTE="tiina";23485343]Mun vanhemmat luotti muhun ihan liikaa,mutta oli silti kotiintuloajat yms...
Oli helppoa otta humalat esim alkuillasta ja mennä silti kotiin.
Vanhemmat eivät tukeneet ja kannustaneet missään. Olisin kaivannut rakkautta ja sitä että jutellaan,että he olivat tehneet kanssani jotain ja keskustelleet,olisivat olleet kiinnostuneita minusta. Lopulta tapahtui jotain kauheeta missä henki meinasi mennä ja se herätti vanhempani. No mutta aikaa siitä meni ja välinpitämättömyys palasi :( Sit vasta aikuisiällä alkoivat tarjoomaan apuaan ja tukeaan...eli vähän liian myöhään.
Itse äitinä tiedän omien kokemusten pohjalta miten toimia ja osaan lukea lastani. Se on tärkeä taito ja lapset osaa valehdella ja esittää....sen läpi pitää voida nähdä.
Mutta koskaan ei saa hävittää kunnon syvällistä keskustelu yhteyttä..se ei riitä että kysyy joskus miten päivä on mennyt tms....[/QUOTE]

Mun äiti aina jutteli mun kanssa ja meillä oli hyvät välitkin...Ja sitä meidän äiti nykyään on sanonutkin ettei silti olis pitänyt luottaa tai ajatella niin sinisilmäisesti (tyyliin ei meidän Maija vaan...).
 
"vieras"
Ota yhteys lastensuojeluun, perheneuvolaan, koulupsykologiin... Onhan näitä paikkoja, joista voi saada ammattiapua niin nuorelle kuin teille vanhemmille, että jaksatte! Päiväkirjan lukemista en ymmärrä tässä tapauksessa, koska äiti kerran tietää jo suunnilleen mitä on meneillään ja jo sen tiedon perusteella pitäisi tajuta viedä asiaa eteenpäin, kun selvästikään ei enää perheen omin voimin selvitä. Turha syyllistää vanhempia siitä ettei saa teiniä kuriin, jotain olisi ehkä ollut tehtävissä jo paljon aiemmin, mutta turha sitä on murehtia mitä ei takaisin voi saada. Autopojat pitää laittaa vastuuseen. (Tietävätkö muuten että tytöt ovat alaikäisiä? Osahan menee vaikka väärillä papereilla baariin niin miehet luulevat täysi-ikäisiksi.)

Jaksamisia aloittajalle! Hae rohkeasti apua, ihanaa että välität tyttärestäsi!
 

Yhteistyössä