Tyttö 4v viikoksi maidottomalle!

Lääkäri kehoitti koittamaan tytölle 4v TÄYSIN maidotonta ruokavaliota viikoksi. Antakaas nyt vinkkejä mitä sitten kaupasta ostetaan hänelle. Siis ihan normi kotiruokaa syödään j asiitähän on melko helppo tehsä maidotonta ja kun kerran nyt on vain viikosta kyse näin alkuun. Mutta siis voi..onko se jotain kasvirasvasysteemiä....onko jossain yllättävässä tuotteessa esim maitoproteiinia tms? Ei viitsis iahn ummikkona mennä kauppaan viikonloppuna.

Kaikki kokemukset otetaan vastaan.
 
voipi olla
maitoproteiinia aika yllättävissäkin paikoissa. Lue siis tuoteselosteet. Varsinkin jos ostat jotain einestä, puolivalmistetta, tai muuten valmista tuotetta. Ihan perusraaka-aineista jos ruokaa teet, niin silloinhan sen tietää muutenkin, mitä on..
Ja voi, siis aito voi, sehän on maitotuote. Ja maitoproteiinia on aika monessakin margariinissa. Jälleen kerran, lue tuoteseloste :) Esim. sininen Keiju on maidotonta.
 
Mulla on maitoallergia ja aikoinani jouduin selaamaan aika paljon purkkien kylkiä. Tai joudun vieläkin, koska reseptit tuppaa muuttumaan. (Ikävöin Snellmanin maalaismaksamakkaraa...)

Meillä ruuanlaitossa käytetään Alpro Soyan kermoja ja maitoja, ne on siis tehty soijasta. Mutta myös riisistä ja kaurasta tehtyjä "maitovalmisteita" on ihan kermavaahdoista lähtien olemassa. Ne on monessa kaupassa samassa hyllyssä kun hyla-maidot. Kasvirasvakermat ym. eivät ole maidottomia.

Maitoa jossain muodossa on aika monissa puolivalmisteissa tai eneksissä. Maitoproteiinia olen huomannut myös leivissä, muroissa.

Ja jos on maitoproteiiniallergia, pitää välttää myös tuotteita, jotka sisältävät heraa ja kaseiinia.

Mulle itselleni tää maidottomuus on jo sen verran rutiinia, ettei tule muuta nyt mieleen.

Suosittelen vierailemaan täällä: Erimenu - Apua ruokavalion hallintaan

Siellä on aika selkeitä reseptejä ja myös tietoa eri ruokavalioihin sopivista tuotteista.
 
Kiitos. Juu täytyy sitten vaan lukea noita selostuksia. Tarkoitin tosiaan että onko joku margariini merkki hyvä ( voi on tosiaan maitotuote, heh), mutta siis sininen Keiju. Kiitti vinkistä.

Muitakin vinkkejä otetaan vastaan.
 
Joo ainakin yks keijun levite on maidoton.

Muutenhan tuon maidon voi korvata soija- tai riisimaidolla. Muutenkin etenkin soijapohjaisena löytyy monet korvikkeet.

Tärkeintä on nyt vaan lukea kaikkien tuttujenkin tuotteiden tuoteselosteet. Siis jopa niiden mistä ei uskois että vois mitään olla. Itellä yks punanen väriaine kiellossa, löyty keltasesta limsasta tuota. Aikanaan löysin vehnää mehujäästä jne.
 
Mulla on maitoallergia ja aikoinani jouduin selaamaan aika paljon purkkien kylkiä. Tai joudun vieläkin, koska reseptit tuppaa muuttumaan. (Ikävöin Snellmanin maalaismaksamakkaraa...)

Meillä ruuanlaitossa käytetään Alpro Soyan kermoja ja maitoja, ne on siis tehty soijasta. Mutta myös riisistä ja kaurasta tehtyjä "maitovalmisteita" on ihan kermavaahdoista lähtien olemassa. Ne on monessa kaupassa samassa hyllyssä kun hyla-maidot. Kasvirasvakermat ym. eivät ole maidottomia.

Maitoa jossain muodossa on aika monissa puolivalmisteissa tai eneksissä. Maitoproteiinia olen huomannut myös leivissä, muroissa.

Ja jos on maitoproteiiniallergia, pitää välttää myös tuotteita, jotka sisältävät heraa ja kaseiinia.

Mulle itselleni tää maidottomuus on jo sen verran rutiinia, ettei tule muuta nyt mieleen.

Suosittelen vierailemaan täällä: Erimenu - Apua ruokavalion hallintaan

Siellä on aika selkeitä reseptejä ja myös tietoa eri ruokavalioihin sopivista tuotteista.
Mitä on kaseiini? Missä sitä on? Entä missä on heraa? Kiitos sinullekin. Menen vilakisemaan tuon linkin. Tää nyt on vain viikon "määräys" mutta koitan kuitenkin tehdä sen tytölle kunnolla.
 
[QUOTE="suvi";23005702]miksi maidottomuus-kokeilu?[/QUOTE]
Koitetaan selvittää vatsakipujen syytä. Keliakia ym testit on tehty. Nyt koitetaan mitä tapahtuu tällä systeemillä.
 
..
Jos te allergiaepäilyn takia olette maidottomalla, niin ei kannata tuon viikon aikana hirveästi ottaa uusia maitoakorvaavia tuotteita käyttöön. Niistä voi tulla oireita.

Esim. soijaa monet käyttävät maidon korvikkeena, mutta tosi monet ovat sille myös allergisia. Viikon ajan pärjää hyvin ilman korvaavia tuotteita. Juomaksi mehu, ruuat tee veteen jne.. Kannattaa tehdä mahdollismman paljon itse.

Oatly ruoka"kerma" on hyvää samaten Oatlyn luomu kaurajuoma. Siihen on hyvä keittää puurot yms.
 
vinkkejä
*Hyvänmakuinen maidoton levite on Becel. Sininen keiju on niin pahaa...
*Kaurapohjainen Yosa vastaa jugurttia, mutta on 100 kertaa parempaa!
*Vatajan nakit ja makkara on maidotonta. Mutta varo! Kerran sitä syötyäsi, et enää kelpuuta popseja tms.
*Suklaasta ainakin wiener-nougat on maidotonta.
 
Jos te allergiaepäilyn takia olette maidottomalla, niin ei kannata tuon viikon aikana hirveästi ottaa uusia maitoakorvaavia tuotteita käyttöön. Niistä voi tulla oireita.

Esim. soijaa monet käyttävät maidon korvikkeena, mutta tosi monet ovat sille myös allergisia. Viikon ajan pärjää hyvin ilman korvaavia tuotteita. Juomaksi mehu, ruuat tee veteen jne.. Kannattaa tehdä mahdollismman paljon itse.

Oatly ruoka"kerma" on hyvää samaten Oatlyn luomu kaurajuoma. Siihen on hyvä keittää puurot yms.
Kiitos sinullekin vinkistä. Juu ajattelinkin etten mitään soija ja kaurajuttuja ota käyttöön kun viikon testaus. Ruuat teen itse niin tietää mitä niissä on. Mutta just margariini leivälle ym.
 
siis häh
Jos te allergiaepäilyn takia olette maidottomalla, niin ei kannata tuon viikon aikana hirveästi ottaa uusia maitoakorvaavia tuotteita käyttöön. Niistä voi tulla oireita.

Esim. soijaa monet käyttävät maidon korvikkeena, mutta tosi monet ovat sille myös allergisia. Viikon ajan pärjää hyvin ilman korvaavia tuotteita. Juomaksi mehu, ruuat tee veteen jne.. Kannattaa tehdä mahdollismman paljon itse.

Oatly ruoka"kerma" on hyvää samaten Oatlyn luomu kaurajuoma. Siihen on hyvä keittää puurot yms.
nuo oatlythan on korvaavia tuotteita?? just sanot että ei kannata ja sit suosittelet kuitenki :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja vinkkejä;23005798:
*Hyvänmakuinen maidoton levite on Becel. Sininen keiju on niin pahaa...
*Kaurapohjainen Yosa vastaa jugurttia, mutta on 100 kertaa parempaa!
*Vatajan nakit ja makkara on maidotonta. Mutta varo! Kerran sitä syötyäsi, et enää kelpuuta popseja tms.
*Suklaasta ainakin wiener-nougat on maidotonta.
Kiiitos paljon:):)
 
...
Alkuperäinen kirjoittaja siis häh;23005858:
nuo oatlythan on korvaavia tuotteita?? just sanot että ei kannata ja sit suosittelet kuitenki :D
Siis sanoin ettei kannata ottaa korvaavia tuotteita käyttöön viikon takia. Mutta kun mun sana ei oo laki, ajattelin kuitenkin kertoa muutaman hyvän korvaavan tuotteen..

Ja jos joutuu pidemmän aikaa olla dietillä niin sitten kannattaa yksitellen ottaa korvaavia tuotteita käyttöön. Itse olen ollut 1,5 maidottomalla dietillä ja siinä ajassa aina joskus kaipailee korvaaavia tuotteita vaikka pääasialliseti yritän olla ilman.
 
"vieras"
Sininen keiju, Yosa, Oatly ja Vatajan nakit on yleensä tuttuja allergiaperheissä. Tee ruoka mahdollisimman yksinkertaisesti eli ei marinaadeja, maustekastikkeita tai muuta. Mausta kana, liha ja kala itse, lisäksi vihanneksia, riisiä, perunaa. Ei karkkeja tai jäätelöä tms. Viikon pärjää ilmankin ja poikkeukset on helposti niitä, joissa kuitenkin oli jotain tai jokin muu aine vaikuttaa, eikä koko välttämisdieetillä ole mitään tarkoitusta. Keep it simple.

On nimittäin sangen turhauttavaa tehdä ruoka Oatlyn tuotteilla, käyttää keijua ja välttää vaikka mitä ja samaan aikaan mummo laittaa oltermannia leivän päälle, kun tässähän lukee, että laktoositon ja sitä paitsi lapsi-parka siitä niin tykkää.

Vältä myös liiallisen vehnän ja kananmunan käyttöä samaan aikaan. On helppoa korvata iltapala leivällä ja aamupala munakkaalla. MOnella allergialapsella onkin se pahempi oireiden aiheuttaja ollut vehnä tai kananmuna ja löytäminen on ollut hankalaa, kun alkuun on vältetty maitoa ja oireet onkin pahentuneet roimasti.
 
"ammattilainen"
Älä nyt kuitenkaan anna lapselle beceliä vaikka sitä täällä suositellaan, se kun ei ole lapsille tarkoitettua! Sininen keiju on ihan hyvää, itsekin olen sitä jo vuosia käyttänyt. Yosat on tosiaan ihan huippuja maidottomaan ruokavalioon. Syön niitä itsekin jatkuvasti vaikken maidottomalla olekaan, myös tyttöni tykkää yosasta enemmän kuin normaaleista jogurteista.

Ihan vinkkinä: alpro soya tuotteet on kuvottavan makuisia, niitä en antaisi lapselleni vaikka mikä olisi. Väitetään että makuun tottuu mutta en minä ainakaan tottunut.

Viikko on helppo selvitä mutta jos allergia todetaan niin pyydä lähetettä ravitsemusneuvontaan/terapeutille. Pääset paljon helpommalla kun joku ihminen näyttää oikean suunnan ja antaa hyviä vinkkejä arkeen :)
 
[QUOTE="ammattilainen";23006009]

Ihan vinkkinä: alpro soya tuotteet on kuvottavan makuisia, niitä en antaisi lapselleni vaikka mikä olisi. Väitetään että makuun tottuu mutta en minä ainakaan tottunut.
[/QUOTE]

heh, makuasioista ei voi kiistellä. Mä en itse taas voi sietää niitä kaurajuttuja. En tykkää syyä lihakastiketta, joka maistuu kaurapuurolle. Mun suurinta herkkua on Alpron maustamaton jogurtti, jonka resepti kyllä tais muuttua (tai sitten mun makuaistissa on vikaa). ;)

Ehkä juuri joku viikon kokeilu ja vieläpä lapsella voi olla viisasta pyörittää mahdollisimman tutuilla mauilla.

Sitä heraa ja kaseiinia voi olla melkein missä vaan. Joten kannattaa vaan lukea niitä purkin kylkiä.
 
voipi olla
[QUOTE="ammattilainen";23006009]Älä nyt kuitenkaan anna lapselle beceliä vaikka sitä täällä suositellaan, se kun ei ole lapsille tarkoitettua! Sininen keiju on ihan hyvää, itsekin olen sitä jo vuosia käyttänyt. Yosat on tosiaan ihan huippuja maidottomaan ruokavalioon. Syön niitä itsekin jatkuvasti vaikken maidottomalla olekaan, myös tyttöni tykkää yosasta enemmän kuin normaaleista jogurteista.

Ihan vinkkinä: alpro soya tuotteet on kuvottavan makuisia, niitä en antaisi lapselleni vaikka mikä olisi. Väitetään että makuun tottuu mutta en minä ainakaan tottunut.

Viikko on helppo selvitä mutta jos allergia todetaan niin pyydä lähetettä ravitsemusneuvontaan/terapeutille. Pääset paljon helpommalla kun joku ihminen näyttää oikean suunnan ja antaa hyviä vinkkejä arkeen :)[/QUOTE]

Nää on niin makuasioita - meilä taas lapset söis kaikkein mieluiten just alpron soijajugurtteja, ja mustakin ne on hyviä. ja sit taas se alpron vaniljanmakuun vivahtava soijamaito, yyh, siitä en tykkää ite yhtään, mutta lapset vetäis kaksin käsin jos antaisin, kun on niin makeaa..
 
"ammattilainen"
Maku asioista ei voi kiistellä juu. Katsokaapa tuotesisältöjä niissä tavaroissa niin ehkä mieli muuttuu vaikka maku olisikin teidän makuun. Noissa on todella paljon kaikkea turhaa :(
 
voipi olla
[QUOTE="ammattilainen";23006138]Maku asioista ei voi kiistellä juu. Katsokaapa tuotesisältöjä niissä tavaroissa niin ehkä mieli muuttuu vaikka maku olisikin teidän makuun. Noissa on todella paljon kaikkea turhaa :([/QUOTE]

Ai, mikä susta on turhaa? Siis ihan mielenkiinnosta kysyn? Siis kun ite aina luen selosteen, vaikka olisin ns. tuttua tavaraa ostamassa, niin tiiän kyllä mitä löytyy.. mutta näistäkin voi niin montaa mieltä olla :)
 
[QUOTE="ammattilainen";23006138]Maku asioista ei voi kiistellä juu. Katsokaapa tuotesisältöjä niissä tavaroissa niin ehkä mieli muuttuu vaikka maku olisikin teidän makuun. Noissa on todella paljon kaikkea turhaa :([/QUOTE]

Juu karrageenia ja palmuöljyä ainakin on. Mutta mä oon tullu siihen tulokseen, että kun noi allergiat rajottaa tota ruokavaliota ihan riittämiin, niin lorotan sitä soijakermaa kuitenkin ennemmin kun jotain kauralitkua. Tässä asiassa maku voittaa.
 
"ammattilainen"
Mulle turhaa on kaikki mitä ei normaalissa puhtaassa ruoassa ole. Melkein kaikki E-koodit, siirapit ja muut. Sokeria annan lapselleni mutta en mitään sen johdannaisia tai sukulaisia. Vaihtoehdot eivät ole vain soijakerma ja kauralitku, kaupasta löytyy todella paljon muutakin käyttökelpoista!
 
Tutkinpa jääkaappia: GoGreenin kermoissa on näemmä sitä karrageenia kanssa, tosin siinä oli palmuöjyn sijaan auringonkukkaöljyä (muistaakseni). Jogurtissa ja soijamaidossa ei kyllä mun nähdäkseni ole mitään outoa. Ainakin toi luomusoijamaito sisältää vaan soijaa ja vettä.

Sori vaan ap, kun tää on vähän ot.
 

Yhteistyössä