Tyttö alkoi taas yökastelun... mikä neuvoksi?

Meillä on neljävuotias tyttö, jolta nyt kesällä jätettiin yövaippa pois. Muuten on ollut ilman vaippaa reilun vuoden, mutta oltiin vain odoteltu, että yövaippa alkaisi olla aamuisin kuiva. No, eipä alkanut, joten tytön omasta halustaankin jätettiin vaippa pois. Käytettiin hänet pissalla n. puolen yön aikaan ja kerran aamuyöstä. Muutamana yönä tuli silti pissat sänkyyn ja sen jälkeen alkoikin pärjäämään jo pitkiä yöunia ilman pissavahinkoja. Joskus yöllä on huudellut äitiä käyttämään pissalla, muttei läheskään joka yö. Aamullakaan ei ollut heti kamala kiire pissalle.
Nyt on kolmena yönä tullut taas pissat sänkyyn. Ollaan edelleen käytetty pissalla n. 23-24 aikoihin, ennen kuin me vanhemmat aletaan nukkumaan. No, pissavahingot on sattuneet joskus jo ennen tuota (mihin tyttö ei oo edes herännyt) ja sitten aamuyöllä ja ehkä vielä hieman ennen heräämistä. Viime yönä käytin tytön pissalla 22.30, 02.00 ja sitten kolmen aikaan heräsi huutelemaan, että pissattaa. No, tuli vain pikkutippa. Ja puoli seitsemältä taas sänky märkänä...
Mikä ihme nyt on? Oon ihan poikki tästä yörumbasta. Päiväkodissa aloitettiin loman jälkeen viime viikolla, eli sitäkin takana kohta kaksi viikkoa. Muitakaan muutoksia elämää ei ole tullut, mihin voisi näin reagoida.
Mitä teen? Haluttais kieltämättä laittaa ens yöksi tytölle vaippa, että saatais kaikki nukkua. Tyttö on ittekin täsät ihan harmissaan... Ei tosin varmaan suostuis vaippaa enää laittamaankaan, eikä siinäkään ole kyllä mitään järkeä...
 
hmm
Ehkäpä päiväkodin aloittamisella ja yökastelulla kuitenkin on joku yhteys. Tai sitten ei. Mutta olisiko päiväkotipäivän jälkeen väsyneempi ja nukkuu niin sikeästi ettei herää. Myös ilta syömisiin ja juomisiin varmaan kannattaa kiinnittää huomiota. Ja uskoisin että neuvolan kautta voisitte saada apua asiaan.
 
Laita vaan vaippa takas ja oottele rauhassa... Tyttö ei o vielä kypsä yökuivaks. Yökuivaks ei opita vaan se edellyttää tietyn hormonin riittävää eritystä, sitä ei voi jouduttaa. Sit kun yövaippa on aamusin kuiva, vaikka lasta ei herätetä yöllä pissalle (eikä käytetä nukkuvana), on lapsi valmis jättään vaipan pois. Yökuiva lapsi herää itse pissalle yöllä, jos tarve tulee.

*Muoks* Varmaan tuo päiväkodissa alottaminenkin vaikuttaa... Jos on väsy, ei herääkään pissalle. Silti musta vaikuttas siltä, että ei hallitse rakkoaan nukkuessa. Pitäkää taukoa, nukkukaa rauhassa ja palatkaa vaipattomuuteen sitten, kun tilanne tasottuu. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Myy-80:
Laita vaan vaippa takas ja oottele rauhassa... Tyttö ei o vielä kypsä yökuivaks. Yökuivaks ei opita vaan se edellyttää tietyn hormonin riittävää eritystä, sitä ei voi jouduttaa. Sit kun yövaippa on aamusin kuiva, vaikka lasta ei herätetä yöllä pissalle (eikä käytetä nukkuvana), on lapsi valmis jättään vaipan pois. Yökuiva lapsi herää itse pissalle yöllä, jos tarve tulee.

*Muoks* Varmaan tuo päiväkodissa alottaminenkin vaikuttaa... Jos on väsy, ei herääkään pissalle. Silti musta vaikuttas siltä, että ei hallitse rakkoaan nukkuessa. Pitäkää taukoa, nukkukaa rauhassa ja palatkaa vaipattomuuteen sitten, kun tilanne tasottuu. :)
Ihanko tosi näin?
Onko muita, jotka ovat tätä mieltä?
 
tuulen sydän
mä veikkaan, että päiväkodin aloittaminen stressaa. Voisitko yrittää jutella tytön kanssa, onko päiväkodissa jotain erityistä mikä häntä mietityttää, jännittää, pelottaa? Meidän poika rupesi yllättäin kastelemaan 3,5v ja vähitelleen selvisi, että syynä oli että isot pojat kiusasivat päiväkodissa näitä tään ryhmän pieniä poikia. Kun se saatiin loppumaan kasteluongelma katosi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja MyyMuikkunen:
Alkuperäinen kirjoittaja Myy-80:
Laita vaan vaippa takas ja oottele rauhassa... Tyttö ei o vielä kypsä yökuivaks. Yökuivaks ei opita vaan se edellyttää tietyn hormonin riittävää eritystä, sitä ei voi jouduttaa. Sit kun yövaippa on aamusin kuiva, vaikka lasta ei herätetä yöllä pissalle (eikä käytetä nukkuvana), on lapsi valmis jättään vaipan pois. Yökuiva lapsi herää itse pissalle yöllä, jos tarve tulee.

*Muoks* Varmaan tuo päiväkodissa alottaminenkin vaikuttaa... Jos on väsy, ei herääkään pissalle. Silti musta vaikuttas siltä, että ei hallitse rakkoaan nukkuessa. Pitäkää taukoa, nukkukaa rauhassa ja palatkaa vaipattomuuteen sitten, kun tilanne tasottuu. :)
Ihanko tosi näin?
Onko muita, jotka ovat tätä mieltä?
Mikä tässä on sun mielestä kyseenalanen kohta? Tuo hormonijuttu on ihan totta, muu mielipidettä.
 
Mä peesaan Myytä (tuota Myy-80 siis) 100%.

Jos lapsi ei ole valmis yökuivuuteen, ts. jos hormonia ei vielä erity tarpeeksi, niin vaippa päälle ehdottomasti. Ja koska lapsella ei koskaan ollut yövaippa kuiva, ja häntä pitää yöllä käyttää pissalla ilman että hän itse herää, eikä hän herää edes siihen kun pissaa housuunsa, niin ei hänellä vaan ole vielä valmiuksia yökuivana olemiseen.

Yökuiva lapsi pysyy joko kuivana läpi yön, tai herää itsenäisesti pissalle yöllä.
 
bud
Alkuperäinen kirjoittaja bud:
Jos lapsella on diabetes, kun yölläkin pissaa tulee noin useaan otteeseen? Tai virtsatietulehdus, jos usein pissaa/pissattaa?
tuolla nettisivuilla lukikin, että suuri osa yökastelijoista erittää öisin runsaasti laimeaa virtsaa. Se on joku hormonijuttu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Myy-80:
Alkuperäinen kirjoittaja MyyMuikkunen:
Alkuperäinen kirjoittaja Myy-80:
Laita vaan vaippa takas ja oottele rauhassa... Tyttö ei o vielä kypsä yökuivaks. Yökuivaks ei opita vaan se edellyttää tietyn hormonin riittävää eritystä, sitä ei voi jouduttaa. Sit kun yövaippa on aamusin kuiva, vaikka lasta ei herätetä yöllä pissalle (eikä käytetä nukkuvana), on lapsi valmis jättään vaipan pois. Yökuiva lapsi herää itse pissalle yöllä, jos tarve tulee.

*Muoks* Varmaan tuo päiväkodissa alottaminenkin vaikuttaa... Jos on väsy, ei herääkään pissalle. Silti musta vaikuttas siltä, että ei hallitse rakkoaan nukkuessa. Pitäkää taukoa, nukkukaa rauhassa ja palatkaa vaipattomuuteen sitten, kun tilanne tasottuu. :)
Ihanko tosi näin?
Onko muita, jotka ovat tätä mieltä?
Mikä tässä on sun mielestä kyseenalanen kohta? Tuo hormonijuttu on ihan totta, muu mielipidettä.
Niin, en niinkään kyseenalaista tuota asiaa. Luin itseasiassa noita samoja asioita tuosta ylempänä saadusta linkist, eli hormoneista jne.

Mutta sitä vain mietin, että oikeastiko me laitettas tytölle nyt vaippa takaisin? Kun kuiviakin öitä kuitenkin jo oli. Ja päiväunilla on pysynyt kuivana yhtä kertaa lukuunottamatta (joka sekin tapahtui tällä viikolla päiväkodissa).

Tyttö kovasti haluaa olla ilman vaippaa, niin eikö se ole tympeä sitten, jos joutuu takaisin vaippapöksyksi...?
 
Ei vaipan käyttö väliaikasesti haittaa... Enempi voi olla vahinkoa siitä, jos jatkaa öitä ilman vaippaa, vaikka vahinkoja tulee. Meillä kesäreissulla tuli tilanne, että poika heräs kyllä yöllä pissahätään, mut oli liian väsy... (päivisin touhus tosi paljon ulkona ja jätti päikkäreitä väliin tai ainakin lyhkäsemmiks... ei malttanu nukkua, kun viettää aiokaa sukulaistensa kanssa ja nauttia ylimääräisestä huomiosta) Nukahti saman tien uudestaan ja sit tuli vahinko. Laitettiin muutamaks yöks vaippa ja jätettiin sitte pois, kun oli taas aamulla kuiva. Pikkarit tuokin mieluummin ottas, mut ymmärti ku selitettiin asia... Mukavampihan sen on nukkua, kun ei tarvi stressata mahdollisten vahinkojen takia. Pojalla ikää 2 vuotta, joten kyllä 4-vuotiaskin varmaan perustelun ymmärtää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja MyyMuikkunen:
Mutta sitä vain mietin, että oikeastiko me laitettas tytölle nyt vaippa takaisin? Kun kuiviakin öitä kuitenkin jo oli. Ja päiväunilla on pysynyt kuivana yhtä kertaa lukuunottamatta (joka sekin tapahtui tällä viikolla päiväkodissa).

Tyttö kovasti haluaa olla ilman vaippaa, niin eikö se ole tympeä sitten, jos joutuu takaisin vaippapöksyksi...?
Tyttö haluaa, sen ymmärrän....mutta kun tyttö ei vielä osaa :/ . Lapselle itselleenkin on varmasti kivempaa nukkua hyvin vaippa housuissa, kuin nukkua pissalätäkössä. Puhumattakaan vanhemmista jotka varmasti tykkäävät nukkua yönsä, sen sijaan että vaihtaisivat lakanoita.

Onko tyttö pysynyt yhtään yötä kuivana ilman, että olette vieneet nukkuvan lapsen pissalle?
 
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Tyttö haluaa, sen ymmärrän....mutta kun tyttö ei vielä osaa :/ . Lapselle itselleenkin on varmasti kivempaa nukkua hyvin vaippa housuissa, kuin nukkua pissalätäkössä. Puhumattakaan vanhemmista jotka varmasti tykkäävät nukkua yönsä, sen sijaan että vaihtaisivat lakanoita.

Onko tyttö pysynyt yhtään yötä kuivana ilman, että olette vieneet nukkuvan lapsen pissalle?
No yhtään yötä ihan kokonaan pissattamatta ei ole vielä ollut. Joka yö ollaan käytetty, ennen kuin ollaan itse alettu nukkumaan, me vanhemmat siis. Tyttö menee nukkumaan n. 20.30 aikoihin ja pissalla ollaan käytetty yleenäs n. klo 23 aikoihin. Joskus lomalla kun valvottiin pidempään ja käytettiin tyttö pissalla vasta klo 24 tai 01 aikoihin, pärjäsi pissaamatta aamuun saakka.

Ja tuohon ylempään, että juuri tänä aamuna ajattelin, että olispa taas kiva nukkua ilman yöllisiä lakananvaihtoja... Ja tyttöä tosiaan kovasti harmittaa aina kun pissa tulee sänkyyn, joten täytyy varmaan yrittää puhua vielä vaipan puolesta...

 
vieras 2
Alkuperäinen kirjoittaja MyyMuikkunen:
Alkuperäinen kirjoittaja Myy-80:
Laita vaan vaippa takas ja oottele rauhassa... Tyttö ei o vielä kypsä yökuivaks. Yökuivaks ei opita vaan se edellyttää tietyn hormonin riittävää eritystä, sitä ei voi jouduttaa. Sit kun yövaippa on aamusin kuiva, vaikka lasta ei herätetä yöllä pissalle (eikä käytetä nukkuvana), on lapsi valmis jättään vaipan pois. Yökuiva lapsi herää itse pissalle yöllä, jos tarve tulee.

*Muoks* Varmaan tuo päiväkodissa alottaminenkin vaikuttaa... Jos on väsy, ei herääkään pissalle. Silti musta vaikuttas siltä, että ei hallitse rakkoaan nukkuessa. Pitäkää taukoa, nukkukaa rauhassa ja palatkaa vaipattomuuteen sitten, kun tilanne tasottuu. :)
Ihanko tosi näin?
Onko muita, jotka ovat tätä mieltä?
täällä olen juuri samaa mieltä. meilläkin oli pakko palata takas vaippa-aikaan muutamaks viikoksi, ku en jaksanu sitä jokaöistä lakananvaihto ruljanssia, nyt taas opetellaan olemaan ilman ja viime yönä EKA KERRAN heräsi ite ja pyysi käyttämään pissalla.

 
Alkuperäinen kirjoittaja MyyMuikkunen:
No yhtään yötä ihan kokonaan pissattamatta ei ole vielä ollut. Joka yö ollaan käytetty, ennen kuin ollaan itse alettu nukkumaan, me vanhemmat siis. Tyttö menee nukkumaan n. 20.30 aikoihin ja pissalla ollaan käytetty yleenäs n. klo 23 aikoihin. Joskus lomalla kun valvottiin pidempään ja käytettiin tyttö pissalla vasta klo 24 tai 01 aikoihin, pärjäsi pissaamatta aamuun saakka.

Ja tuohon ylempään, että juuri tänä aamuna ajattelin, että olispa taas kiva nukkua ilman yöllisiä lakananvaihtoja... Ja tyttöä tosiaan kovasti harmittaa aina kun pissa tulee sänkyyn, joten täytyy varmaan yrittää puhua vielä vaipan puolesta...
Mä tein niin, kun poikani (nyt 3½ v) opetteli yökuivaksi eikä kuivana pysyminen ollut vielä satavarmaa, että käytin lapsen illalla pissalla, ja kun hän nukahti niin laitoin vaipan kalsareiden päälle :D. Salaa siis.

Näinollen ei tullut lakanoiden vaihtoa, jos hänelle pissavahinko tuli, mutta lapsi "luuli" nukkuvansa ilman vaippaa koska ihoa vasten oli kalsarit.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras 2:
täällä olen juuri samaa mieltä. meilläkin oli pakko palata takas vaippa-aikaan muutamaks viikoksi, ku en jaksanu sitä jokaöistä lakananvaihto ruljanssia, nyt taas opetellaan olemaan ilman ja viime yönä EKA KERRAN heräsi ite ja pyysi käyttämään pissalla.
Kiva kuulla, että teillä nyt näyttää onnistuvan. =)

Kai me kokeillaan vähän aikaa taas vaipan kanssa. Meillä tyttö jo välillä pyysikin yöllä pissalle, mutta mikä lie nyt tuli, kun ei enää herääkkään pissahätään. Voihan se olla, että tuo päiväkotiin paluu vaikuttaa.

Toivottavasti ensi yönä nukutaan hyvin koko perhe. ;)

 
Vieras
Meillä on täällä yli 3v, jolla ei ole koskaan vielä ollut kuivaa yötä. Vaipassa on. Päivisinkin sattuu vielä vahinkoja. On kuulemma perinnöllistä. Isommat sisarukset kastelivat pitkään, samoin itse ja siskoni aikanaan. Muuten ei erityistä eroa muihin kehityksessä muissa asioissa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Mä tein niin, kun poikani (nyt 3½ v) opetteli yökuivaksi eikä kuivana pysyminen ollut vielä satavarmaa, että käytin lapsen illalla pissalla, ja kun hän nukahti niin laitoin vaipan kalsareiden päälle :D. Salaa siis.

Näinollen ei tullut lakanoiden vaihtoa, jos hänelle pissavahinko tuli, mutta lapsi "luuli" nukkuvansa ilman vaippaa koska ihoa vasten oli kalsarit.
Aika hyvä vinkki, kiitos! Laitetaanpa kokeiluun...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja MyyMuikkunen:
Alkuperäinen kirjoittaja Myy-80:
Laita vaan vaippa takas ja oottele rauhassa... Tyttö ei o vielä kypsä yökuivaks. Yökuivaks ei opita vaan se edellyttää tietyn hormonin riittävää eritystä, sitä ei voi jouduttaa. Sit kun yövaippa on aamusin kuiva, vaikka lasta ei herätetä yöllä pissalle (eikä käytetä nukkuvana), on lapsi valmis jättään vaipan pois. Yökuiva lapsi herää itse pissalle yöllä, jos tarve tulee.

*Muoks* Varmaan tuo päiväkodissa alottaminenkin vaikuttaa... Jos on väsy, ei herääkään pissalle. Silti musta vaikuttas siltä, että ei hallitse rakkoaan nukkuessa. Pitäkää taukoa, nukkukaa rauhassa ja palatkaa vaipattomuuteen sitten, kun tilanne tasottuu. :)
Ihanko tosi näin?
Onko muita, jotka ovat tätä mieltä?
Olen samaa mieltä
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja MyyMuikkunen:
Alkuperäinen kirjoittaja Myy-80:
Alkuperäinen kirjoittaja MyyMuikkunen:
Alkuperäinen kirjoittaja Myy-80:
Laita vaan vaippa takas ja oottele rauhassa... Tyttö ei o vielä kypsä yökuivaks. Yökuivaks ei opita vaan se edellyttää tietyn hormonin riittävää eritystä, sitä ei voi jouduttaa. Sit kun yövaippa on aamusin kuiva, vaikka lasta ei herätetä yöllä pissalle (eikä käytetä nukkuvana), on lapsi valmis jättään vaipan pois. Yökuiva lapsi herää itse pissalle yöllä, jos tarve tulee.

*Muoks* Varmaan tuo päiväkodissa alottaminenkin vaikuttaa... Jos on väsy, ei herääkään pissalle. Silti musta vaikuttas siltä, että ei hallitse rakkoaan nukkuessa. Pitäkää taukoa, nukkukaa rauhassa ja palatkaa vaipattomuuteen sitten, kun tilanne tasottuu. :)
Ihanko tosi näin?
Onko muita, jotka ovat tätä mieltä?
Mikä tässä on sun mielestä kyseenalanen kohta? Tuo hormonijuttu on ihan totta, muu mielipidettä.
Niin, en niinkään kyseenalaista tuota asiaa. Luin itseasiassa noita samoja asioita tuosta ylempänä saadusta linkist, eli hormoneista jne.

Mutta sitä vain mietin, että oikeastiko me laitettas tytölle nyt vaippa takaisin? Kun kuiviakin öitä kuitenkin jo oli. Ja päiväunilla on pysynyt kuivana yhtä kertaa lukuunottamatta (joka sekin tapahtui tällä viikolla päiväkodissa).

Tyttö kovasti haluaa olla ilman vaippaa, niin eikö se ole tympeä sitten, jos joutuu takaisin vaippapöksyksi...?
Aika karua on myös herätä jatkuvasti litimärästä sängystä.
 
mun isommilta lapsilta on yövaipan käyttö lopetettu kun vaippa alkoi olla joka aamu kuiva, ja itse sanoivat ettei tarvitse...alussa oli potta omassa huoneessa, yövalo siinä lähellä, jos hätä yllättäisi yöllä. Yhtäkään vahinkoa ei tullut, olivat vajaa neljän iästä yökuivia.(nuorin on erityislapsi joka vielä tarvitsee vaippaa)
Mutta jos liian varhain vaipan ottaa pois siitä voi seurata ongelmia= exäni edellisen liiton lapset oli kumpikin yökastelijoita murrosikään asti, vanhemmat alkoivat "opettaa kuivaksi", eli ottovat vaipat pois reilu 2 vuotiaana "kun vaipat oli niin kalliita"
 
guu
Toivottavasti löytyy syy.Onneks itsellä toi kohta 4 vuotias oppi kuivaksi 3 vuotiaana ilman noita yöpissejä ja sitä rumbaa.Tuo 2.5vuotias on nyt 5 yötä nukkunut ilman vaippaa ja kuivaa ollut ja toivon ettei sen kanssa tule myöskään yöpissa rumbaa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja merianna:
mun isommilta lapsilta on yövaipan käyttö lopetettu kun vaippa alkoi olla joka aamu kuiva, ja itse sanoivat ettei tarvitse...alussa oli potta omassa huoneessa, yövalo siinä lähellä, jos hätä yllättäisi yöllä. Yhtäkään vahinkoa ei tullut, olivat vajaa neljän iästä yökuivia.(nuorin on erityislapsi joka vielä tarvitsee vaippaa)
Mutta jos liian varhain vaipan ottaa pois siitä voi seurata ongelmia= exäni edellisen liiton lapset oli kumpikin yökastelijoita murrosikään asti, vanhemmat alkoivat "opettaa kuivaksi", eli ottovat vaipat pois reilu 2 vuotiaana "kun vaipat oli niin kalliita"
Työkaverini kertoi äitiporukasta joilla olin samanikäisiä lapsia, heille oli virinnyt epävirallinen kisa kenen lapsi on ensimmäiseksi yökuiva... yksi äideistä laittoi herätyskellon soimaan keskellä yötä, että veisi lapsen potalle... lapselle meni loppujen lopuksi todella kauan että oppi oikeasti yökuivaksi. Pissausrutiinit menivät niin sekaisin että pissaili välillä jo päivälläkin housuihin :(
 
Alkuperäinen kirjoittaja merianna:
Mutta jos liian varhain vaipan ottaa pois siitä voi seurata ongelmia= exäni edellisen liiton lapset oli kumpikin yökastelijoita murrosikään asti, vanhemmat alkoivat "opettaa kuivaksi", eli ottovat vaipat pois reilu 2 vuotiaana "kun vaipat oli niin kalliita"
Mä otin esikoiselta vaipat pois 2 v 2 kk iässä, koska mulla meni hermot siihen, että raahasin kahta erikokoista vaippapakettia kaupasta ja vaihdoin vaippaa kahdelle :snotty:

Mutta tuo oppi kertaheitolla sekä päivä- että yökuivaksi, yhtään öistä pissavahinkoa ei ole tullut (ja päiväsaikaan tapahtuneet vahingot ovat laskettavissa yhden käden sormilla) ja vaipat jäivät siis jo 3½ v sitten. Eli valmius oli mitä ilmeisimmin olemassa :)
 

Yhteistyössä