Tyttöjen ja poikien vaatteet????

R R
Hei!

Olen tekemässä tutkimustyötä lasten (0-6 -vuotiaat) pukeutumisen sukupuolittuneisuudesta. Tutkimus on osa naistutkimuksen opintojani Turun yliopistossa. Kaipaan apuanne!

Kertokaa siis mielipiteenne:

-mitkä ominaisuudet tekevät vaatteesta tyttömäisen/poikamaisen?
-hankitko lapsellesi useimmiten sukupuolta korostavia (esim. tytöille pinkkiä, pojille sinistä) vai sukupuolineutraaleja vaatteita? Miksi?
-onko mielestäsi tärkeää että lapsen sukupuoli käy ilmi hänen vaatetuksestaan?
-kuinka paljon kauppojen valikoima määrittää sitä, millaisia vaatteita lapsellesi ostat?

Vastaukset voi laittaa suoraan tänne tai sähköpostitse osoitteeseen rprant@utu.fi.
Kaikista vastauksista on apua! Vastata voi yhteen tai useampaan kysymykseen tai muuten vain kertoa mitä aiheesta tulee mieleen.

Tutkimus on osa naistutkimuksen kurssityötäni ja sen julkaiseminen esim. naistutkimuksen alan lehdessä tai verkkojulkaisusta on mahdollista, mutta ei varmaa. Kerron mahd. julkaisusta tällä palstalla. Verkkokeskustelu on osa lähdemateriaaliani, jonka avulla pyrin kartoittamaan vanhempien yleistä suhtautumista lastenvaatteiden sukupuolittuneisuuteen.

Terveisin,

Rosa Rantanen
 
Ok, vastauksia tähän:

-mitkä ominaisuudet tekevät vaatteesta tyttömäisen/poikamaisen?
Röyhelöt ja tietyt kuviot (kukat, perhoset, prinsessat ym.) tekevät vaatteesta tyttömäisen, mutta mielestäni poikamaisuus ei mene tämän suhteen "symmetrisesti" - tietyt muut kuviot (autot, työkoneet ym.) eivät vastaavasti tarkoita, että vaate olisi välttämättä poikamainen, paitsi ehkä joihinkin väreihin yhdistettynä (tummansininen, harmaa jne.)
Sinänsä värit eivät mielestäni ole tyttömäisyyden/poikamaisuuden mittari, vaikkakin kaikkein räikeimpiä vaaleanpunaisia pidän lähinnä tyttöjen "yksinoikeutena". Pojallamme on kyllä ollut myös joitakin vaaleanpunasävyisiä vaatteita.

-hankitko lapsellesi useimmiten sukupuolta korostavia (esim. tytöille pinkkiä, pojille sinistä ) vai sukupuolineutraaleja vaatteita? Miksi?
Varmaan neutraaleja sitten, koska kukat ja röyhelöt jätän pojalleni pukematta mutta muuten suosin sellaisia värejä ja malleja, joista itse pidän. Mottoni on, että kauniit värit sopivat kaikille (siis sukupuolesta riippumatta), rumat eivät kellekään. Usein poikien vaatteet tuppaavat kaupoissa olemaan tylsää tummansinistä ja maastokuvioista, mikä saa siirtymään tyttöjen vaatteiden puolelle.

-onko mielestäsi tärkeää että lapsen sukupuoli käy ilmi hänen vaatetuksestaan?
Ei. Tai ehkä sitten, kun/jos lapsi alkaa olla sellaisessa iässä, että hän itse mielellään korostaa sukupuoltaan.

-kuinka paljon kauppojen valikoima määrittää sitä, millaisia vaatteita lapsellesi ostat?
Itse asiassa aika vähän, koska olen saanut paljon vaatteita käytettynä ja ostan vaatteita hyvin vähän kaupasta.
 
Tässäpä minun vastauksiani (poikani on 1v 2 kk):

-mitkä ominaisuudet tekevät vaatteesta tyttömäisen/poikamaisen?

Värit, kuvioinnit ja leikkaukset. Kärjistettynä voisi sanoa, että tytöille on värejä ja pojille ei. Tai siis pojille tarjotaan vain sinistä, ruskeaa ja harmaata, mielestäni tosi masentavia värejä. Ja tytöille sitten punaista, pinkkiä, pinkkiä, pinkkiä, mutta myös muita iloisia värejä... Kuvioissa on jo näin pienille pojille tarjolla "hurjia" monstereita ja vauhdikkaita VRUUM-autoja, vaikka poikanen on ihan pieni ja suloinen vielä :/ Hämmästyttävää oli huomata, että kun ostin pojalleni tytöille tarkoitetun oranssin paidan, siinä oli selvästi kapeampi leikkaus kuin pojille suunnatuissa paidoissa! Siis jo koossa 92 aletaan tarjoamaan tytöille tyköistuvia vaatteita, herranjestas...!

-hankitko lapsellesi useimmiten sukupuolta korostavia (esim. tytöille pinkkiä, pojille sinistä;) vai sukupuolineutraaleja vaatteita? Miksi?

Haluan ehdottomasti monenvärisiä vaatteita. Ekaksi siksi, että ne ovat iloisen näköisiä (toisin kuin ne poikien ainaiset ruskeat ja harmaat) ja toiseksi siksi, että minua kiinnostaa tarkkailla ihmisten reaktioita kun taaperoa ei ole "sukupuolikoodattu". Esim. nyt pojalla on vihreä keväthaalari ja keltainen pipo. Ja aina minulta kysytään onko se tyttö vai poika B) Eli tässä saa tukea oma käsitykseni, että ihmisillä menee pasmat ihan sekaisin jos eivät tiedä kohdellako lasta tyttönä vai poikana. Ja myös se, että pienistä lapsista harvoin naamasta todella näkee sen sukupuolen. Meidän poikaa kun kehutaan niin pojan näköiseksi silloin kun on sininen paita päällä.

-onko mielestäsi tärkeää että lapsen sukupuoli käy ilmi hänen vaatetuksestaan?

Ei todellakaan ole. Inhottaa kun tyttöjä pikkuvauvasta saakka kehutaan söpöiksi ja kauniiksi. Kasvata siinä sitten itsetuntoa, mikä perustuisi muulle kuin ulkoiselle olemukselle... Ja itse olen huomannut, että poikaani suhtaudutaan jotenkin lempeästi silloin, kun vaatteet ovat kirjavia. Suhtautuminen on jämäkämpää (ja puhe vilisee viittauksia reippauteen ja kommentteja esim. "oletpas iso poika") kun päällä on perinteisiä poikavaatteita. Meidän pojalla on paljon punaisia vaatteita, ehkä siksi että se on äidin lempiväri :)

-kuinka paljon kauppojen valikoima määrittää sitä, millaisia vaatteita lapsellesi ostat?

Vaikuttaa valitettavan paljon. Olen tosin saanut ja ostanut käytettynä suurimman osan vaatteista, eli harvemmin pitää venyttää hermoja siellä vaateosastoilla. Nytkin keväthaalareissa tarjolla oli vaaleanpunainen, vaaleansininen ja vaaleanvihreä. Siinäpä onkin paljon valinnanvaraa. Kaupoissa ei ole tarjolla pojille kuin sinistä, ruskeaa, harmaata, beigeä. Katson aina vaatteita myös tyttöjen puolelta, mutta selkeästi lapsille (ei siis tytöille/pojille vaan lapsille yleisesti) suunnatut vaatteet puuttuvat yleensä kokonaan. Toki on erikoiskauppoja kuten Polarn'o'Pyret missä on myös unisex-värejä, mutta ne ovat kovin kalliita emmekä asu eteläsuomessa.
 
-mitkä ominaisuudet tekevät vaatteesta tyttömäisen/poikamaisen?
Samaa mieltä muidenkin vastaajien kanssa: perhoset, kukkaset joko kuvina tai ompeleina, prinsessankuvat, rimpsut ja röyhelöt, hileet (joilla yleensä kirjoitettu vaatteeseen "Princess" , "Butterflies" tms. tekevät vaatteesta tyttömäisen ja tietysti väri sen lisäksi, harvoin nämä esiintyvät harmaassa tai tummansinisessä vaatteessa vaan yleensä lilassa, vaaleanpunaisessa... Pojilla taas tosiaan monstereita, SpiderManeja ja autoja synkissä väreissä ja ihan pienistä koosta lähtien. Olisiko 86cm asti tarjolla vauvamaisen vaaleansinistä ja sitten ollaan isoja poikia ja pukeudutaan samoihin printteihin kuin koululaiset. Disney-hahmot vähän ällöttää, mutta ne sentään ovat leppoisia kavereita ja sopivat tytöille ja pojille!

-hankitko lapsellesi useimmiten sukupuolta korostavia (esim. tytöille pinkkiä, pojille sinistä vai sukupuolineutraaleja vaatteita? Miksi? Käytän 2v pojallani paljon punaista, oranssia ja vaalean/limenvihreää muiden värien lisäksi. Housut ovat usein ruskeita, sinisiä, farkkuja...mutta puseroilla pyrin saamaan väriä mukaan. Vältän juuri noita monsteri- ja spiderman-printtejä ihan viimeiseen asti. suosin yksivärisiä/raidallisia, printittömiä vaatteita ihan kestävyydenkin vuoksi. Printit lohkeilevat ja kuluvat ja kertovat tarkemmin hetken muodista. Viime kesänä poikani ollessa 1v ja aloitellessa leikkipuistouraa, hänellä oli paljon punaisia, valkoisia, limenvihreitä ja keltaisiakin kesävaatteita. Tämän lisäksi pojallamme on korvien yli ulottuva kiharahko tukka ja kauniit kasvonpiirteet (jopa tyttömäiset) ja päivittäin häntä luultiin tytöksi. Minua tämä lähinnä huvitti, en todellakaan leikkaa millin siiliä lapselleni tehdäkseni hänestä POJAN. On lapseni kyllä sanut paljon kehujakin värikkäästä pukeutumisesta ja ihanista kutreistaan.

-onko mielestäsi tärkeää että lapsen sukupuoli käy ilmi hänen vaatetuksestaan?
Täysin yhdentekevää. Toki väistämättä tytöt kulkevat vaaleanpunaisissa, enemmän taitaa olla niin, että poikien suhteen pystyy pukeutumaan monipuolisemmin. Toki välillä on piristävää nähdä tytöillä muutakin kuin ruskea/vaaleanpunaista. Nauroin erään päiväkodin pihalla tänä talvena kun JOKAISELLA tytöllä oli ruskea/vaaleanpunainen toppa-asu. Kenellä Reima, kenellä joku muu, mutta väritys sama. Pojilla vaihteli sinistä, ruskeaa, mustaa, vaaleansinistä, vihreää, oranssiakin...

-kuinka paljon kauppojen valikoima määrittää sitä, millaisia vaatteita lapsellesi ostat?
Pakostikin määrittää, mutta onneksi olemme saaneet paljon käytettyjäkin vaatteita ja niihin uusia yhdistelemällä saa vähän vaihtelevuutta asuihin. Ostan toisinaan esim. t-paitoja tyttöjen osastolta (viime kesänä muistan ostaneeni Lindexiltä valkoisen t-paidan, jossa kirkkaanpunaisia tähtiä, koko 98cm, mutta oli pienempi ja kpeampi kuin poikien 92cm). Ja tosiaan vasta kuitista huomasin, että oli eroteltu "Tytöt 1-5v", vaikka mielestäni paita oli ihan yhtä lailla poikien kuin tyttöjenkin!
 
Poikani 1,5 v vaatetuksessa on lähes aina jotain punaista. Se on oma lempivärini, enkä todellakaan halua pukea poikaani pelkkään (vaalean)siniseen/ruskeaan/harmaaseen, joita useimmat poikien vaatteet ovat. Em.värit sen sijaan ovat todella kivoja, kun niihin yhdistää punaista. Suosin myös vihreän eri sävyjä.

Ja meilläkin on usein varmisteltu puistossa pojan sukupuolta, jos hänellä on ollut vaikkapa punainen pipo ja punaiset hanskat

Kivoja lastenvaatteita löydän takuuvarmasti H&M:stä ja PoP:sta, joista jälkimmäinen tosin liian kallis usein asioitavaksi. Myös Lindex ja Kappahl ovat hyviä. Sen sijaan markettien (Prisma, CM) valikoima on useimmiten pettymys, vaatteet ovat todella sukupuolittuneita, eivätkä muutenkaan miellytä silmääni. Toki olen löytänyt marketeistakin kivoja yksittäisiä vaatteita.

Tosin H&M:ssäkin olen usein joutunut ostamaan punaisen vaatteen tyttöjen puolelta, ja olen myös huomannut, että leikkaus saattaa olla kapeampi, kuin poikien vastaavassa vaatteessa. Ja jos punaisessa vaattessa on ollut jokin selvästi erottuva tyttösymboli (sydän, kukka, perhonen...), on se sitten pitänyt jättää harmistuneenä hyllyyn.

Jos saan joskus tytön, puen häntäkin mahdollisimman paljon raikkaisiin perusväreihin, ja toivon, ettei tyttö itse hurahda vaaleanpunaisiin prinsessahörhelöihin, joita inhoan. Ja pojalle en tule koskaan ostamaan mitään kammottavia hirviöprinttipaitoja, vaikka poika itse pyytäisi...
 
Minulla monta lasta, joista nuorin poika 1 v, loput tyttöjä.

-mitkä ominaisuudet tekevät vaatteesta tyttömäisen/poikamaisen?

Samoja asioita kun edelläkin on mainittu, kukkaset, perhoset, sydämet, prinsessat ja keijut, rimpsut ja röyhelöt tekee mielestäni vaatteesta tyttömäisiä. Kimalle juttuja myös tuntuu esiintyvän yksinomaan näissä tehosteina. Vaaleanpunaisen miellän väreistä lähinnä myös tyttöjen väriksi, selkeätä pelkkää poikien väriä ei ole. Tytöilläni on esim. myös lukuisia vaaleansinisiä vaatteita. Pojilla tuntuisi olevan myös noiden monsteri juttujen lisäksi näitä pääkallojuttuja, siis aivan vauvoillekin ja niitä vältän myös viimeiseen asti. Täysin tummat vaatteet, joita niin kauheasti tällä hetkellä mielestäni kaupoista nimenomaan pojille on kaupoissa tarjolla, yritän välttää. On niitäkin toki yksittäisä (yleensä lahjaksi saatuja ja sitten vähemmälle käytölle jääneitä). Juhla-asunakin suosin vanhanajan henkisiä vaatteita, ei tule niin synkkää vaikutelmaa. Miraakkeli, minimaakari, riihipeikko ja kyllä H&M:ltäkin on jotain sellaista käteen jäänyt.

-hankitko lapsellesi useimmiten sukupuolta korostavia (esim. tytöille pinkkiä, pojille sinistä vai sukupuolineutraaleja vaatteita? Miksi?

Kuten jo aiemmin mainitsin, tytöilläni on myös paljon sinistä vaatetta. Tosin tällä hetkellä tytöt ovat sen verran vanhempia jo, että kysäsen heiltä oman mielipiteensä, ennenkuin ostan, ettei jää käyttämättä. Etenkin nuorin on aika tarkka siitä mitä haluaa koulussa käyttää. Siltikin on kaapissa siis sinistä. Nuorimman kohdalla saan itse vielä valita ja poikkean varmaankin muista vastanneista siinä mielessä, että kun vihdoin sain pojan, niin punaista ei paljoa kyllä pojan päällä nähdä. En täydelliseen pannaan sitä ole laittanut, jos muuten mieleinen vaate, jossa punaista, en sitä punaisen takia jätä ostamatta. Tällä hetkelläkin on kaapissa yksittäisiä vaatteita, joissa myös tummanpunaista ja silti mielestäni poikamaisia. Mutta vaaleanpunaista en poikani päälle tule ikinä laittamaan. Muuten väriskaala on aikas laaja on oranssia ja vihreätä jne.

-onko mielestäsi tärkeää että lapsen sukupuoli käy ilmi hänen vaatetuksestaan?

Minä olen kyllä tämän pojan kanssa törmännyt siihen, että vaikka kuinka on poikamaisia vaatteita, niin meidän poikaa kyllä tädit kehuskelevat nätiksi tytöksi. Minä silti haluan tämän ainoan poikani pukea niin, että se erottuisi pojaksi, mutta ei se välttämättä näköjään aina toimi, mutta ei se maailmanloppu ole ollut, enkä ole mieltäni pahoittanut noista tyttö kommenteistakaan.

-kuinka paljon kauppojen valikoima määrittää sitä, millaisia vaatteita lapsellesi ostat?

Hyvin vähän.Itse olen kyllä sellainen, että vaatteen pitää miellyttää silmää ja mieltä heti, kun sen näen. Harvoin ostan sellaisia vaatteita mitä joutuu miettimään, että olisiko tämä kiva vai eikö tämä nyt sitten olisi kiva. Siinä tytöt on myös tulleet äitiinsä. Jos en mieluiseen vaatteeseen kaupassa törmää (jos jotain tiettyä vaatetta etsii) niin saatan käyttää iltasella montakin tuntia netissä pyörimiseen ja sen oikean etsimiseen.



 
R R
Hei,
kysely on nyt päättynyt. Ilmoittelen tutkimuksen mahdollisesta julkaisusta keskustelupalstalla.
Kiitos vielä kerran kaikille vastauksista ja mukavaa alkavaa kesää!

Terveisin,
Rosa Rantanen
 

Yhteistyössä