Ulkolinja: Painajainen Dubaissa

  • Viestiketjun aloittaja Näinpäin
  • Ensimmäinen viesti
Näinpäin
Elämä Dubaissa on monen kehitysmaan tytön unelma. Todellisuus on monesti toisenlainen: työpäivät ovat pitkiä, ruokaa ei juuri saa ja ankara emäntä saattaa pieksää ja isäntä odottaa eroottisia palveluksia.
 
Tuo on monen arkea siellä. Ne Dubain kasvot, jotka näkyy matkailumainoksissa on vain osuus totuudesta. Nekin kotiapulaiset, joita kohdellaan hyvin, ansaitsevat yleensä korkeintaan 300-400 euroa ja saavat pitää yhden vapaapäivän. Yleensä parhainta kohtelua saa eurooppalaisessa tai länsimaisessa perheessä, toki tietysti näissäkin on eroja, mutta näin karkeasti yleistettynä. Silti moni eurooppalainenkin taantuu tuohon ajatusmaailmaan "hehän ovat vain köyhiä köyhästä maasta, joten saa maksattaa pienen summan". Useimmiten juttu on vielä niin, että moni tienaa moninkertaisesti enemmän kuin kotimaassaan Euroopassa ja silti kehtaa maksattaa pientä palkkaa. Puhumattakaan sitten paikallisista ihmisistä, jotka ovat kasvaneet tuohon ajatusmaailmaan ja useimmiten ajattelevat, etteivät kotiapulaiset paljoa mitään ansaitsekaan. Dubaissa oli mm. yksi amerikkalainen nainen (jos kiinnostaa niin Googleen Sharla Musabih), joka piti naisten ja lasten turvakotia (City of Hope). Tämä nainen joutui maanpakoon Yhdysvaltoihin, koska toi Dubaille kyseenalaista mainetta kun toi näitä epäkohtia myös länsimaiden nähtäväksi. Nyt on asunut jo jonkin aikaa kotimaassaan Yhdysvalloissa. Nämä on vaan juttuja, joita hallinto ei halua kenenkään nähdä.

Muutenkin kyseinen maa on niin rasistinen, että ihmetyttää miksei ole mitään boikotteja näkynyt. Jos miettii sitäkin miten montaa maata boikotoidaan syystä tai toisesta niin miksei tuotakin. Usein jo työilmoituksessa mainitaan ketä haetaan, kansalaisuus tai alue mainittuna. Palkkaus menee monissa töissä täysin kansalaisuuden mukaan, sama koulutus, sama työkokemus, britille maksetaan enemmän kuin sri lankalaiselle.

Minulla riittäisi vaikka miten paljon esimerkkejä kirjoitettavaksi. Dubain johtaja, jota ihannoidaan länsimaissa, on yksi pahimmista. Minulla on paikallinen ystävä ja hän on kertonut tuosta johtajasta paljon juttuja, ei edes uskalla puhua johtajasta omalla nimellä, kun pelkää niitä salaisia poliiseja, joita voi olla joka paikassa. Sheikki Mohammed ei todellakaan ole sellainen ihannoitu henkilö, mitä media myös länsimaissa tuputtaa. Dubaissahan on sensuuri ja ketään vallanpitäjää ei voi julkisesti edes arvostella.

Tuli vielä mieleen uusi Dubain torni Burj Khalifa ja muutkin rakennukset siellä. Ne kaikki on köyhien rakennustyöläisten tekemiä. Huonot palkat, huonot olot ja silti juuri kukaan ei välitä. Dubain hallitus ei välitä yhtään huonompien oloista, he purkivat mm. kokonaan yhden asuinalueen maantasalle, koska siellä asui köyhempää väkeä ja eivät halunneet näitä pilaamaan rikkaiden maisemia, siinä vieressä kun oli valtatien varrella viiden tähden hotelleja, joista näkymä tälle asuinalueelle ja rantakin oli siinä kävelymatkan päässä. Ihmiset olivat asuneet siellä jopa vuosikymmeniä, joukossa oli myös maan kansalaisia, jotka saivat pienen korvauksen puretusta asumuksestaan ja joutuivat sitten paljon kauemmas. Tämä purettu alue on vieläkin tyhjillään, koska heiltä loppui rahat rakentaa tilalle hienostoaluetta, saa nähdä milloin mahtaa valmistua. Siellä ajatusmaailma on juuri tuollainen, että köyhät pois silmistä.

Olisi vielä miljoona juttua lisää, mistään muusta siellä ei juuri välitetä kuin rahasta. Paikallisetkin on ajettu pois omilta alueiltaan ja nykyään heidän asuinalueensa sijaitsevat pääasiassa Dubain reuna-alueilla kaukana niiltä keskeisiltä alueilta, joissa aiemmin asuivat. Rahanahne johtaja tekee mitä haluaa.
 
vv
Katsoin ohjelman paitsi alusta saattoi jäädä osa näkemättä.
Ohjelma oli katsomisen arvoinen. Se todella avasi silmät näkemään miten näitä ihmisiä riistetään ja kohdellaan täysin ihmisarvon vastaisesti. Toivotavasti ohjelma tulee uusintana parempaan katseluaikaan, jotta mahdollisimman moni näkee sen.
 
"vieras"
Löytyy YLE areenasta: http://areena.yle.fi/video/1300310514632

Moni länsimainen hyväksyy ihmiskaupan, koska olettaa sen auttavan köyhiä. Tai sitten ihmiskauppa käsitetään sellaisena jossa ihmiset kahlitaan kellariin ja myydään vastoin heidän suostumusta seuraavalle. Ihmiskaupassa uhri voi olla suostunut tilanteeseen itse, tätä on hankla monen käsittää.
 
"mamuli"
"Jos miettii sitäkin miten montaa maata boikotoidaan syystä tai toisesta niin miksei tuotakin. Usein jo työilmoituksessa mainitaan ketä haetaan, kansalaisuus tai alue mainittuna."

Olen mamu ja kannatan tällaisia ilmoituksia! Suomessa monesti ei huomata että minun äidinkieli ei ole suomi (vaikka cv:ssa lukee mustavalkoisena mikä se on) ja sitten kun tulee kutsu haastatteluun kuulee jo äänestä että voi vattu, nyt on mamu kyseessä, miten pääsen siitä eroon, jotkut jopa peruttaa haastattelun tai rupee puhumaan _hitaasti_ ja käyttämään kovin yksinkertaista kieltä että varmasti ymmärrän.

Onneksi kielitaitoa ja työkokemusta on sen verran, että aina olen löytänyt työpaikan. Mutta säästäis sekä minun että työnantajan hermoja jos sais kirjoittaa 'Haetaan suomalainen jne mies/nainen jne'

Jos työnantaja on päättänyt ettei ota ulkkareita tai esim. lapselle haetaan tuutoriksi naisope, niin se tekeekin. Sitten on taas niitä jotka välittää vain kokemuksesta ja siitä onko hyvä työntekijä.

Jotkut laman aikana varmasti haluaa tukea juuri omaa kansaa eli suomalaisia, vaikka sitä ei voi mihinkään kirjoittaa. Minun maassa ihmiset tekis ihan samalla tavalla enkä koe sen rassistiseksi tai mitään sellaista.
 
reilua vai ei?
Dubaissa mamuja riistetään nälkäpalkalla ja sekä fyysisellä että seksuaalisella väkivallalla. Suomessa mamut istuvat katettuun pöytään, mutta silti meitä suomalaisia haukutaan rasisteiksi.
 
"sama"
[QUOTE="vieras";23376263]Marjanpomijat, venäläiset katuhuorat ja thai-hieronta unohdettuna..[/QUOTE]

Mutta he eivät olekaan oikeita mamuja koska tekevät töitä. Oikea mamu elää tulonsiirroilla, tekee rikoksia ja valittaa kaikesta (etenkin rasismista).
 
"Mamuli"
[QUOTE="sama";23376320]Mutta he eivät olekaan oikeita mamuja koska tekevät töitä. Oikea mamu elää tulonsiirroilla, tekee rikoksia ja valittaa kaikesta (etenkin rasismista).[/QUOTE]

No höh, minä olen ihan oikea mamu! Mutten ole tehnyt rikoksia, en elä tulonsiirroilla... enkä edes ymmärrä valittaa! What is wrong with me x) x) x)
 
"Mamuli"
(suomalaisen) kaverin vanhemmat asuvat Dubaissa ja heillä on siellä oikein mukavat oltavat, mutta he ovatkin koulutettuja eikä kotiapulaisia. Olisi mielenkiintoista kuulla millaisia kokemuksia on esim. sairaanhoitajilla, niitä joskus haettiin sinne aika paljon. Olen kuullut paljon huhuja, muttei ole ketään joka olis itse siellä käynyt.
 
"sama"
[QUOTE="Mamuli";23376349]No höh, minä olen ihan oikea mamu! Mutten ole tehnyt rikoksia, en elä tulonsiirroilla... enkä edes ymmärrä valittaa! What is wrong with me x) x) x)[/QUOTE]

Sitten sinä et ole oikea mamu joka työllistää demlalaisia, SPR:iä, kukkahattutätejä jne.
 
[QUOTE="mamuli";23376163]

Olen mamu ja kannatan tällaisia ilmoituksia! Suomessa monesti ei huomata että minun äidinkieli ei ole suomi (vaikka cv:ssa lukee mustavalkoisena mikä se on) ja sitten kun tulee kutsu haastatteluun kuulee jo äänestä että voi vattu, nyt on mamu kyseessä, miten pääsen siitä eroon, jotkut jopa peruttaa haastattelun tai rupee puhumaan _hitaasti_ ja käyttämään kovin yksinkertaista kieltä että varmasti ymmärrän.

Onneksi kielitaitoa ja työkokemusta on sen verran, että aina olen löytänyt työpaikan. Mutta säästäis sekä minun että työnantajan hermoja jos sais kirjoittaa 'Haetaan suomalainen jne mies/nainen jne'

Jos työnantaja on päättänyt ettei ota ulkkareita tai esim. lapselle haetaan tuutoriksi naisope, niin se tekeekin. Sitten on taas niitä jotka välittää vain kokemuksesta ja siitä onko hyvä työntekijä.

Jotkut laman aikana varmasti haluaa tukea juuri omaa kansaa eli suomalaisia, vaikka sitä ei voi mihinkään kirjoittaa. Minun maassa ihmiset tekis ihan samalla tavalla enkä koe sen rassistiseksi tai mitään sellaista.[/QUOTE]

En kyllä ymmärrä miten voit oikeasti olla tuota mieltä. Omilla saavutuksilla ja ansioilla ei siis mielestäsi ole mitään merkitystä vaan ainoastaan kansalaisuudella?

Paikallisetkin kärsivät tuolla tästä. He eivät voi OMASSA MAASSAAN saada monia töitä, koska niitä ei ole tarjolla heille. Minun ystäväni isä (syntynyt 1950-luvulla) on toiminut Dubaissa mm. kaupanpitäjänä ja taksikuskina joskus 1960- ja 1970-luvuilla. Hänen lapsensa eli tämä hyvä ystäväni (s. 1980-luvulla) voi vaan haaveilla tällaisesta. Vaikka hän on maan kansalainen, hän puhuu arabiaa ja englantia, tuntee kaupungin niin silti hänelle ilmoitettiin, ettei häntä oteta taksikuskiksi, koska ottavat vain pakistanilaisia, intialaisia, bangladeshilaisia ym. siihen työhön. Kaikki eivät edes tunne kaupunkia, koska ovat vasta tulleet maahan. En kyllä ymmärrä yhtään kenen mielestä tämä voi olla oikein.

Tai se, että samasta työstä saatetaan maksaa eri palkka kansalaisuuden vuoksi. Onko se tosiaan mielestäsi oikein?
 
"Mamuli"
[QUOTE="sama";23376423]Sitten sinä et ole oikea mamu joka työllistää demlalaisia, SPR:iä, kukkahattutätejä jne.[/QUOTE]

No olenpas! Ihan oikea mamu. Elintasomamu ja matkustaja-addikti.

Tää on suuri väärys, vaadin itselleni heti kukkahattutädin!
 
Lis
[QUOTE="Mamuli";23376407](suomalaisen) kaverin vanhemmat asuvat Dubaissa ja heillä on siellä oikein mukavat oltavat, mutta he ovatkin koulutettuja eikä kotiapulaisia. Olisi mielenkiintoista kuulla millaisia kokemuksia on esim. sairaanhoitajilla, niitä joskus haettiin sinne aika paljon. Olen kuullut paljon huhuja, muttei ole ketään joka olis itse siellä käynyt.[/QUOTE]

No en ole sairaanhoitaja, mutta me olimme siella mieheni kanssa muutaman vuoden toissa, verovapaasti tietenkin. Meidanlaisille koulutetuille (valkoisille) ihmiselle se on oikea paratiisi. Rahaa tuli kuin roskaa ja muutenkin ihana paikka.
 
"Mamuli"
Kaikki eivät edes tunne kaupunkia, koska ovat vasta tulleet maahan. En kyllä ymmärrä yhtään kenen mielestä tämä voi olla oikein. Tai se, että samasta työstä saatetaan maksaa eri palkka kansalaisuuden vuoksi. Onko se tosiaan mielestäsi oikein?
Moni asia ei ole oikein, joka maassa on monia sellaisia asioita. Mutta toisaalta - en odota, että elämässä kaikki olisi reilua tai oikein joten nukun hyvin öisin (ja lomalla myös iltapäivisin :)

Olisiko parempi, että sinun tuttusi saisi vastauksen 'Et valitettavasti tullut valituksi. Onnea ensi kerralla!' ja sitten se vaan jatkais yrittämistä vaikkei ole mitään mahiksia. Nyt on ainakin tullut avoin ja rehellinen vastaus ja tietää mikä tilanne on.
 
"Mamuli"
No en ole sairaanhoitaja, mutta me olimme siella mieheni kanssa muutaman vuoden toissa, verovapaasti tietenkin. Meidanlaisille koulutetuille (valkoisille) ihmiselle se on oikea paratiisi. Rahaa tuli kuin roskaa ja muutenkin ihana paikka.
Minulla onkin sinunkaltaisia? tuttuja.

Joku joskus kertoi, että sairaanhoitajat joutuu siellä olemaan usein jossain suljetussa alueessa eivätkä pääse vapaasti kulkemaan kaupungilla jne En usko tätä (toistaiseksi) koska en itse tunne ketään joka on itse ollut siellä sh.

Huhuihin ei ole uskomista, jotkut täällä jopa väittää etten ole oikea mamu!! :p
 
Pystyy nauttimaan! Ei me ketaan orjuutettu. Maassa maan tavalla, tai maasta pois. Tietamani kodinhoitajat olivat siella hyvin tyytyvaisia koska pystyivat lahettamaan kotimaahansa rahaa ja auttamaan perhettaan. 300-400 e oli heille iso raha.
Teilläkin oli varmaan palkka isompi kuin Suomessa ja sitten maksoitte noin vähän kotiapulaisille. Sitä en ymmärrä miten suomalaisetkin taantuvat hyväksikäyttäjien tasolle. Aina ajatellaan, että "he ovat vain köyhiä". Asia ei ikinä parane jos noin ajattelee.
 
[QUOTE="Mamuli";23376580]Moni asia ei ole oikein, joka maassa on monia sellaisia asioita. Mutta toisaalta - en odota, että elämässä kaikki olisi reilua tai oikein joten nukun hyvin öisin (ja lomalla myös iltapäivisin :)

Olisiko parempi, että sinun tuttusi saisi vastauksen 'Et valitettavasti tullut valituksi. Onnea ensi kerralla!' ja sitten se vaan jatkais yrittämistä vaikkei ole mitään mahiksia. Nyt on ainakin tullut avoin ja rehellinen vastaus ja tietää mikä tilanne on.[/QUOTE]

Se on vaan niin väärin, ettei omassa maassaan saa työtä, johon olisi taatusti pätevämpi kuin moni ulkomaalainen. Taksinkuljettajan työssäkin kun paikallistuntemus olisi avuksi. Se on myös väärin, että heiltä on rahanahneen johtajan vuoksi viety kotimaa ja oma kulttuuri. Itse asiassa tarkemmin mietittynä lähes kaikki tuossa maassa on väärin. Sitten suomalaiset muiden joukossa matkustavat sinne lomalle. En vaan ymmärrä.
 
"Mamuli"
Teilläkin oli varmaan palkka isompi kuin Suomessa ja sitten maksoitte noin vähän kotiapulaisille. Sitä en ymmärrä miten suomalaisetkin taantuvat hyväksikäyttäjien tasolle. Aina ajatellaan, että "he ovat vain köyhiä". Asia ei ikinä parane jos noin ajattelee.
Mutta samalla tavalla voi kysyä miksi rikas synnyttäjä ei maksa jorville 3*enemmän kuin joku muu? Se olis ehkä? oikein.

Syy lienee se, että kotiapulaiset eivät ole oikeutettuja tiettyyn prosenttiin työnantajan palkasta ja tietysti se, että niitä on saatavilla sillä hinnalla useampi, jokainen ajaa omaa etua. Ihmiset ympäri maailmaa (minun kokemuksella ainakin) kehtaa ajaa omaa etua aamusta iltaan! Motskarinopeudella!
(nyt mamuli menee lounaalle hiphei)
 

Yhteistyössä