Ulkona nukuttamisesta

  • Viestiketjun aloittaja "odottaja"
  • Ensimmäinen viesti
"odottaja"
Viettekö te vauvan ulos nukkumaan ja menette itse sisälle vai käyttekö kävelyllä?

Itse harrastan 2-3 kertaa päivässä 30-60 min lenkkejä ja ajattelin että käyn sitten aina päiväuniaikaan vaunulenkillä.

Jos vaan viette vauvan ulos ja menette itse sisälle, niin miksi? Miksette käy kävelyllä? Kyllä äitikin tarvii raitista ulkoilmaa (ja liikuntaa). :)
 
"juu"
Jos liikenteessä ollaan, niin nukkuu päikkärit vaunuissa jos nukahtaa. Mikäli kotona ollaan, vien parvekkeelle ja tulen itse sisälle. On se välillä kiva vaan istahtaa alas ja olla vaan. Alustaa ruoka, katsoa tallennettuja ohjelmia, lukea päivän lehdet ja juoda kahvit rauhassa.. Välillä pyhitän päiväuni ajat vain itselleni, välillä ulkoillen :)
 
"vieras"
Riippuu vähän päivästä. Usein käyn lenkillä, mut välillä vauvan päiväuniaika on pakko hyödyntää esim siivoamiseen, ruuanlaittoon, soseiden tekemiseen tms. Joskus sitä haluaa vaan hetken löhötä sohvalla lehden kanssa tai surffata netissä. :)
 
[QUOTE="odottaja";23342641]Jos vaan viette vauvan ulos ja menette itse sisälle, niin miksi? Miksette käy kävelyllä? Kyllä äitikin tarvii raitista ulkoilmaa (ja liikuntaa). :)[/QUOTE]

Sisällä saa siivota, leipoa, valmistella ruokaa tai tehdä muita "omia hommia" kerrankin rauhassa silloin kun lapsi nukkuu ulkona.
Tosin, joskus mä olen ulkona hommissa.
Jos mä menen kävelylle, niin menen kyllä mieluiten ilman rattaita, saa niskahartiajumit paremmin auki kuin rattaiden kanssa kävellessä.
 
Esikoinen nukkui ulkona päikkärit. Silloin luin kirjoja ja lehtiä, katsoin tv:tä, selailin nettiä, otin itse tirsat tms. Pyhitin päikkyajan VAIN itselleni. Taloudessa kun on koira, tuli tuo oma ulkoilu pakostikin hoidettua ;)

Kuopus ei sitten nukkunutkaan vaunuissa, mutta hengailee siellä muuten nätisti kun ollaan esikoisen kanssa pihalla. Pikkuhiljaa tuo pienempikin siirtyy jo rattaistaan maahan nauttimaan ulkoilmasta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Alaston lohikäärme;23342667:
Sisällä saa siivota, leipoa, valmistella ruokaa tai tehdä muita "omia hommia" kerrankin rauhassa silloin kun lapsi nukkuu ulkona.
Tosin, joskus mä olen ulkona hommissa.
Jos mä menen kävelylle, niin menen kyllä mieluiten ilman rattaita, saa niskahartiajumit paremmin auki kuin rattaiden kanssa kävellessä.
Peesi tuohon viimeiseen - mä lähden lenkille kaikkein mieluiten yksin. Parasta on juoksulenkki illalla kun lapset ovat jo unten mailla. Mukana korkeintaan mp3 -soitin.
 
"vieras"
Niin siis me ulkoillaan joka päivä 1 v 3 kk ikäisen vauvan kanssa vähintään tunti. Työnnän vaunuja ja välillä vauva kävelee. Nukahtaa yleensä vaunuihin hiukkaa ennen kuin olemme kotipihassa ja nukkuu siis ikkunan alla päikkärinsä =).
 
"vieras"
Unohdin lisätä äskeiseen viestiini; ap, kyseessä ilmeisesti esikoisesi? :D

Kyllä sitä miettii etukäteen tuollaisia kaikkia kivoja juttuja, mutta pian huomaat, että on mukava hetkeksi istahtaa alas ja hengähtää ja vain kuunnella sitä hiljaisuutta kun vauva nukkuu, saati settä olisit sen ajan lenkillä. Huomaat sen sitten kun vauvasi on kaksivuotias viimeistään. Lue silloin uudestaan tämä aloituksesi :).
 
En juurikaan käynyt kävelyllä lapsen nukkuessa, jos ei ollut tarvetta siirtyä unien aikaan paikasta toiseen. Menin sisälle ihan sen vuoksi, että viimeinkin sain syödä rauhassa ja usein tarvitsin myös päiväunet. Lapsi oli useiden kuukausien ajan todella huono nukkuja allergian vuoksi, joten minunkin uneni jäivät erittäin katkonaisiksi. Siinä tilanteessa lepo ja kunnolla syöminen olivat jaksamiseni kannalta paljon tärkeämpiä asioita kuin joku liikunta ja raskauskilojen karistaminen. Jos olisin saanut nukuttua öisin hyvin ja ehtinyt syömään kunnolla lapsen hereillä ollessa, niin sitten olisin ehkä enemmän käynyt kävelyllä. Voi tosin olla, että olisin vaan tehnyt entistä tunnollisemmin kotitöitä, joissa pahan väsymyksen takia oikaisin aika paljon.

Jos olosuhteet sallivat, niin päiväunien aika on hyvä ajankohta omaan liikkumiseen. Kannattaa kuitenkin miettiä tarkkaan haluaako totuttaa lapsen siihen, että päiväunille nukahdetaan ja ehkä koko unet nukutaan vaunujen liikkuessa. Olet aika pulassa, jos et aina pääsekään lenkille ja lapsi vaatii sen nukahtaakseen ja nukkuakseen päiväunensa hyvin. Tässä pätee sama kuin siinä, totuttaako lapsen nukahtamaan hiljaisuudessa vai äänistä huolimatta.
 
"virtahepo"
Ekat päikkärit vauva ottaa vaunuissa kun ulkoillaan. Ei suostu parvekkeella nukkumaan vaan vaunujen pitää olla liikkeessä ja silloin nukkuu helposti pari tuntia. Mielelläni parvekkeelle laittaisin nukkumaan ja touhuisin omia juttuja hetken. Toiset päikkärit ottaa yleensä isänsä kanssa sängyssä, jolloin nukutaan puolesta tunnista tuntiin tai sitten turvaistuimessa, kun ollaan kauppareissulla.
 
ap.
[QUOTE="vieras";23342725]Unohdin lisätä äskeiseen viestiini; ap, kyseessä ilmeisesti esikoisesi? :D

Kyllä sitä miettii etukäteen tuollaisia kaikkia kivoja juttuja, mutta pian huomaat, että on mukava hetkeksi istahtaa alas ja hengähtää ja vain kuunnella sitä hiljaisuutta kun vauva nukkuu, saati settä olisit sen ajan lenkillä. Huomaat sen sitten kun vauvasi on kaksivuotias viimeistään. Lue silloin uudestaan tämä aloituksesi :).[/QUOTE]

Joo, just meinasin kirjoittaakin että näin olen siis SUUNNITELLUT, eri asia sitten miten toteutuu. :D

Meillä on kyllä koira ja sen kanssa on pakko ulkoilla 2-3 kertaa päivässä ja harvoinpa sitä tulee alle 30min lenkkejä tehtyä, jotenkin eiköhän ihan hyvin toteudu. :)

Juoksulenkkejä tein ennen raskautta ja yritän niitäkin jatkaa heti kun mahdollista.

Oon kyllä sellainen, että vaikka miten olis kiire, niin liikunnalle pitää aina löytyä aikaa, mut saa nähdä miten sitten kun vauva tulee. :D
 

Yhteistyössä