ummetus ja ohivuotoa kai? mitä teen?

  • Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti
"a p"
Oireet alkoivat noin kaksi kuukautta sitten järkyttävällä vatsakivulla, joka kesti neljä viikkoa, kunnes viimein röntgenkuvasta selvisi, että suolisto on ihan täynnä ulostetta. En osannut edes epäillä tätä, koska vatsa oli toiminut päivittäin ja oli löysällä. Minut määrättiin käyttämään päivittäin 1-3 pegorionpussia hepottamaan ummetusta. Näin olen tehnytkin ja siis viimeisen kuukauden ollut ripulilla siksi. Kesti muutaman päivän kuurin aloittamisen jälkeen ennen kuin kivut lakkasivat, mutta nyt viikko sitten ne tulivat taas takaisin. Vatsakipuja on ajoittain ja vatsa on paineluarka ja uutena juttuna myös oikea lonkka on välillä kipeä, ihan kuin sitä painaisi jokin.

Jos otan vain 1 pegorionin päivässä, vatsa ei toimi ollenkaan. Jos otan kaksi, uloste on löysää ja sitä tulee aika vähän, ilmeisesti liian vähän. Jos otan 3 olen ihan vesiripulilla, mutta ulostetta sentään tulee enemmän. Muutamana päivänä olen joutunut ottamaan 4 tai 5 pegorionia, että vatsa on alkanut ylipäätään toimimaan. Ennen tätä koko episodia vatsani toimi ihan normaalisti ja uloste oli aina kovaa.

Kävin tänään lääkärissä asian kanssa, mutta lääkäri ei suostunut ottamaan uutta röntgenkuvaa, josta olisi nähnyt, missä nyt ollaan. Ainut tutkimus jonka hän suostui määräämään on jokin labrakoe ulostenäytteestä. Hän vain käski minun ottaa 3 pegorionia päivässä, eikä muuta. Seuraava lääkärinaika on varattu 20.5.

Onko tässä tilanteessa muka oikea tapa toimia se, että olen nyt sitten vesiripulilla tuohon 20.5. saakka ja sitten ehkä tutkitaan viimein tarkemmin? Menisin yksityiselle jos olisi varaa. Luulen siis, että minulla on suolistossa joku osittainen tukos, jonka ohi uloste pääsee vain ripulimuodossa, mutta varma asiasta en voi olla, kun sitä hemmetin röntgeniä ei suostuttu ottamaan. Vai voiko kyse olla jostain muusta?
 
Kurjankuuloinen homma. Vaikuttaa siltä, että ihan kovin tosissaan ei lääkäri ole ongelmaasi ottanut. Ulostamisvaikeudet kun ovat aina oire, eivät diagnoosi. Jos olisin lääkärisi, tekisin ainakin kolonoskopian ja kartoittaisin neurologisten sairauksien mahdollisuuden ongelmiisi. Lisäksi käynti ravitsemusterapeutilla ravinnon koostumuksen ja syömätapojen kartoittamiseksi voisi olla hyödyksi. Hyvä kakkiminen on aliarvostettua, yritähän jaksella! :hug:
 
ghhj
Mut jos oot ihan vesiripulilla, nii syöks sää mitää kuituja ollenkaan??

Mun mielestä toi ei kuullosta siltä et sielä olis yks tukos, mvaan ennemmin siltä että koko suoli ei nyt jostain syystä toimi. Kuitujen puute on yks sellanen suolta laiskuuttava tekijä. Toki ne neurologiset sairaudetkin. Saatika sit jis sulla on jotain muita lääkityksiä!
Luulen, ett jos sun suoli on pitkäänkin ollu aivan täynnä tavaraa, nii se on päässy leviää.. eli nyt se 3pussia/päivä tyhjentäis sitä ulostemäärää ja palauttais suolen normaaliin kokoonsa, jolloin se pystyis taas tekee sitä liiketyötään.
Liikunta on aivan aliarvostettu asia suolen hyvälle toiminnalle, eli käythän edes kävelemässä päivittäin.
Se että jos olet yhtenä päivänä vesiripulilla, ei tarkoita sitä että suolen alkupää vielä olis edes pehmentyny.
Ja se ohivuoto voi juurikin olla sitä, että se uloste sielä tukkii, ja tulee siitä kohdin ohivuotona. Eli edelleen se koko suoli pitäis saada pehmenee.
Vatsaa voi myös hieroa, auttaa ulostemassaa liikkumaan tiukkojen kohtien ohi.

Itse hoidan potilaita joilla on tosi tärkeetä, että uloste on aina pehmeää. Nii jos he joutuu meille hoitoo, nii saatetaan antaa/juotattaa kuusikin pussia illassa että se uloste pehmenee.
 
sh
ja voisi kokeilla myös hakea apteekista colonsteriliä, niin näkisi millaista ulostetta suolistossa on, sillä tyhjenee ainakin välillisesti. Tyhjennyksen jälkeen sitten voisit kokeilla vaikka 2 pussilla pegorionia/colonsoftia/pvä. Ootko kokeillut muita laksoja, kuten laxoberon-helmiä/tippoja? Entäpä peräruiskeita? Vaiva kyllä kuulostaa ikävältä ja sinuna säästäisin jostakin ja menisin gastroenterologille ja pyytäisin lähtteen kolonoskopiaan. Vatsa/suolistovaivojen kanssa ei kannata odotella.
 
"a p"
Ravinnossa olisi varmasti paljon parannettavaa, mutta ei mulla yleensä oo tällasia ongelmia, vaikken juuri kuituja söisikään. Pari vuotta sitten olin viikon täysin ummessa ja silloin löytyi vatsasta vähäsen endometrioosia. Kolonoskopia oli silloin ihan normaali. Niihin tyhjennyslitkuihin en kyllä enää koske, niin kauhea se tyhjennysoperaatio oli. En ole käyttänyt muita ummetusvalmisteita, kun ei lääkäri niitä suositellut käyttämään.

Vatsa on nyt ihan turvoksissa ja kipee. Ei tee kyllä mieli syödä yhtään mitään. Oon ottanu tänään tähän mennessä 4 pegorionia ja yritin sitä hierontaa. Ainut hyvä puoli tässä on, että paino on tippunut :p.
 
"a p"
Tänään kävin sitten yksityiselläkin ja tässä välissä mut on kuskattu monta kertaa päivystykseen ihan järkyttävissä kivuissa. Mitään ei oo löytynyt :(. Kaikenlaisia verikokeita on kyllä otettu. Ulostenäyte pitäisi vielä käydä viemässä labraan. Sen jälkeen mietitään pitääkö tehdä uus kolonoskopia. Kivut vaan jatkuu ja nyt oon taas kohtuu huolestunut, kun tänään oon taas ollu erityisen kipee ja ripulia tuli kyllä aikasin aamulla, mutta sen jälkeen ei oo mun mielestä tullu ees pieruja, vaikka vessassa oonkin käyny ähkimässä monta kertaa. Microlax peräruiskeella ei tapahtunu mitään, vaikka annoin sen vaikuttaa ainakin pari tuntia, ennen kuin yritin taas käydä vessassa. Kaks pegorionia oon myös juonu tänään tähän mennessä. Mä oon ihan poikki, en todellakaan jaksais lähteä taas päivystykseen, varsinkaan nyt illalla. Pelkään vaan, et kipu yltyy taas niin pahaks, ettei oo vaihtoehtoja :(. Voi luoja kuinka mä vihaan tätä. Syödäkin pitäis jotain vielä tänään, mutta etoo jo valmiiks. Kunnon lounaan kyllä vedin kitusiin ja tulin sen jälkeen kipeemmäks. Sain yksityiseltä sellasta kipulääkettä ku librax. Yhden vetäsin tossa aikasemmin ja on kyllä niin tujua tavaraa, että huh huh. Pitäydyn kyllä litalginissa niin kauan kuin pystyn.
 
"a p"
Mun elämä on pelkkää järkyttävää kipua ja järkyttävää uupumusta :'(. Mitkään kipulääkkeet ei auta, ei ees uusimpana saatu librax. Mitään ei löydy. Mä en oikeesti enää jaksa tätä kidutusta :'(... Jokainen päivä on uusi helvetti.
 

Yhteistyössä