Unikoulutusta perhepedissä

Onko kellään kokemuksia miten onnistuu unikoulu perhepedissä? Yritin vähän googlailla, mut aika vähän löytyi. Kaikki unikoulujutut oli pääasiassa siitä, että lapsi opetetaan samalla omaan sänkyyn.

Poika on nyt pian 6kk ja herää syömään 3-6 kertaa yössä. En ole imettänyt melkein kolmeen kuukauteen ja imetyksen lopettamisen ja kiinteiden aloittamisen jälkeen yösyönnit on vaan tihentyneet. Päivällä syö viisi kiinteää ateriaa, mutta maitoa ei oikeastaan kunnolla juo muulloin kuin öisin. Yritän aina herätessä ja nukkumaan laittaessa (päikkäreiltä) sekä ruuan yhteydessä tarjota, mutta ei montaa kymmentä milliä mene per kerta. Yöllä sitten juo joka syötöllä 100-150 ml.

Haluaisin nyt siirtää tuon yöjuomisen päivään, mutta en lasta omaan sänkyyn nukkumaan. Onnistuukohan ja miten?
 
Minä toimin niin, että kun vauva heräsi, niin pötköttelin vieressä ja silittelin/hyräilin. 2 yötä meni molemmilla pojilla, että oppivat yösyötöistä pois. Ja molemmilla oli tilanne ennen unikoulua, että heräsivät n. 5-10 kertaa yössä syömään.

Tosin hieman vanhempia olivat molemmat, kuin sinun lapsesi. Toinen oli 10kk ja toinen 11kk kun vieroitin yösyöpöttelystä. En sitten tiedä onko tuolla iällä niinkään väliä.

Imetätkö muuten? Jos imetät, niin varmaan helpompaa, että isä hoitaa rauhoittelun yöaikaan. Maidontuoksuinen äiti saattaa kiukutta, kun ei kuitenkaan ruokaa tipu :)
 
..
no täh, et vaan anna maitoa, ei kai se sen vaikeampaa oo. mks sitä pitää unikouluksi kutsua? tarjoa vettä, ja tarvittaessa kanniskele ympäri kämppää jos ei muuten rauhoitu.
 
Aika paljon kiinteitä menee päivällä, en ihmettele, ettei jaksa maitoa samalla juoda... Omani taisi syödä viisi kiinteää ateriaa päivittäin vasta joskus 2-vuotiaana :D Mä ehkä tarjoilisin maitoa useammin päivisin, ja voisin yhden kiinteän aterian tipauttaa pois. Maitohan sen pitäisi olla pääasiallinen ravinnonlähde vielä kuuden kuukauden ajan. Enkä usko, että yösyöntien lopettaminen kokonaan olisi tässä vaiheessa hyvä idea, kun maitoa menee muutenkin vähänlaisesti.
 
Masaimaa
Joo, mä vierotin kans tassuttelemalla. Nukkuu siis vieressä. Vierotin öistä 9kk iässä koska selkeesti söi vaan tavakseen,mei nälkään. Syökö tuttia? Mä tein niin et vähensin maitomääriä ja tarjosin tuttia ja tassutin. Jos tyytyn siihen suht vähällä kiukulla niin tiesi että ei ollu nälkä. Maidon annoin aikaisintaan joskus aamyöllä kun ei enää riittäny tassuttelu vaan huuto oli hallitsematon.
Muutama yö meni. Ensin heräs tottumuksesta aina samoihin aikoihin mut ei enää protestoinu. Sitten nukku aamuyöhän yhtäsoittoa.
 
"Peesaaja"
Aika paljon kiinteitä menee päivällä, en ihmettele, ettei jaksa maitoa samalla juoda... Omani taisi syödä viisi kiinteää ateriaa päivittäin vasta joskus 2-vuotiaana :D Mä ehkä tarjoilisin maitoa useammin päivisin, ja voisin yhden kiinteän aterian tipauttaa pois. Maitohan sen pitäisi olla pääasiallinen ravinnonlähde vielä kuuden kuukauden ajan. Enkä usko, että yösyöntien lopettaminen kokonaan olisi tässä vaiheessa hyvä idea, kun maitoa menee muutenkin vähänlaisesti.
Peesi!!!
 
Niin ja siis meilläkin tuo kohta vuoden täyttävä poika herää edelleen klo 5-5.30 maidolle. Mutta on se paremi näin, kuin 10 kertaa yössä. Ajattelin, että ihan omaan tahtiinsa saa jättää tuon viimeisen yömaidon pois.
 
Masaimaa
Joo, paitsi että kokemuksella olen todennut että jos yöllä ei syö niin se ruokahalu kasvaa päivisin. Omani ovat ainakin alkaneet syömään ja juomaan kuin hevoset kun yötissuttelu jäi pois. Onhan se selvä ettei maistu samaa tahtia mikäli yöllä täytetään mahaa parin tunnin välein (enkä siis puhu mistään ihan pikkuvauvasta vaan +6kk.)
 
Aika paljon kiinteitä menee päivällä, en ihmettele, ettei jaksa maitoa samalla juoda... Omani taisi syödä viisi kiinteää ateriaa päivittäin vasta joskus 2-vuotiaana :D Mä ehkä tarjoilisin maitoa useammin päivisin, ja voisin yhden kiinteän aterian tipauttaa pois. Maitohan sen pitäisi olla pääasiallinen ravinnonlähde vielä kuuden kuukauden ajan. Enkä usko, että yösyöntien lopettaminen kokonaan olisi tässä vaiheessa hyvä idea, kun maitoa menee muutenkin vähänlaisesti.
Oon yrittänytkin tuota, eli pääasiassa en anna toista kasvissosetta päivällä vaikka neuvolassa "käskivätkin", joskus on niin nälkäinen että pitää antaa. Yleensä kyllä yritän maidolla korvata, mutta kun ei nälkäisenä sitä juo. Tuossa maidon juottamisessa päivällä on ongelmana myös se, että jos juo sata milliä tai yli niin lähes varmasti oksentaa ison osan ulos, kiinteät pysyy sisällä paljon paremmin. Yöllä ei oksenna, niin varmaan siksi on mennytkin tilanne tähän yöjuomiseen.

Jos ois mahdollista, voisin vielä hyvinkin antaa yöllä maitoa yhden kerran vaikka vuotiaaksi asti. Mutta mun pää ei jaksa enää heräillä joka yö montaa kertaa vielä puolta vuotta. Ja se, mitä näistä yösyöttöjen lopettamista käsittelevistä jutuista on jääny mieleen on se, että ei se lapsi yöllä ymmärrä et onko tämä se herääminen kun saa ruokaa vai ei. Eli lapselle olis ilmeisesti helpompaa jättää syöttäminen kokonaan.
 
Joo, paitsi että kokemuksella olen todennut että jos yöllä ei syö niin se ruokahalu kasvaa päivisin. Omani ovat ainakin alkaneet syömään ja juomaan kuin hevoset kun yötissuttelu jäi pois. Onhan se selvä ettei maistu samaa tahtia mikäli yöllä täytetään mahaa parin tunnin välein (enkä siis puhu mistään ihan pikkuvauvasta vaan +6kk.)
Kiitos vastauksesta. Tätä oon just miettinytkin, että mahtaiskohan alkaa juomaan sit enemmän päivällä jos jättäis yöltä maidon pois.
 
Joo, mä vierotin kans tassuttelemalla. Nukkuu siis vieressä. Vierotin öistä 9kk iässä koska selkeesti söi vaan tavakseen,mei nälkään. Syökö tuttia? Mä tein niin et vähensin maitomääriä ja tarjosin tuttia ja tassutin. Jos tyytyn siihen suht vähällä kiukulla niin tiesi että ei ollu nälkä. Maidon annoin aikaisintaan joskus aamyöllä kun ei enää riittäny tassuttelu vaan huuto oli hallitsematon.
Muutama yö meni. Ensin heräs tottumuksesta aina samoihin aikoihin mut ei enää protestoinu. Sitten nukku aamuyöhän yhtäsoittoa.
Syö tuttia. Tälläistä olen vähän ajatellutkin tehdä, vähän arvelluttanut että mitenhän tuo vain aamuyön syöttöön opettaminen onnistuu. Tuntuu kuitenkin, että herää vaan tottumuksesta. Olen myös miettinyt että antaisin maidon tilalta vettä jos huuto menee kauheaksi (ja varmasti menee, on tahtolapsi tämä yksilö).
 
Alkuperäinen kirjoittaja LauhkeaLehmä;25385442:
Minä toimin niin, että kun vauva heräsi, niin pötköttelin vieressä ja silittelin/hyräilin. 2 yötä meni molemmilla pojilla, että oppivat yösyötöistä pois. Ja molemmilla oli tilanne ennen unikoulua, että heräsivät n. 5-10 kertaa yössä syömään.

Tosin hieman vanhempia olivat molemmat, kuin sinun lapsesi. Toinen oli 10kk ja toinen 11kk kun vieroitin yösyöpöttelystä. En sitten tiedä onko tuolla iällä niinkään väliä.

Imetätkö muuten? Jos imetät, niin varmaan helpompaa, että isä hoitaa rauhoittelun yöaikaan. Maidontuoksuinen äiti saattaa kiukutta, kun ei kuitenkaan ruokaa tipu :)
En imetä, pullosta tulee meillä maito :(

Jos ois isä, niin ei tarvitsisi tälläistä miettiä. Mut kun ei ole kuvioissa, eikä lupauksestaan huolimatta anna mulle edes silloin tällöin kokonaista yötä nukkua, niin en enää kauaa turhaa maitorumbaa öisin jaksa.
 
Kyllä se tuonikäisellä on ihan nälkä joka herättää :) Nälkä tulee myös tottumuksesta. Jos kroppa on tottunut saamaan ravintoa tiettyyn aikaan, niin siihen valmistautuu: Insuliinitaso alkaa nousta ja tulee näläntunne. Siihen menee muutama vuorokausi, että kroppa tottuu uuteen rutiiniin. Kaikki vauvat eivät ole puolivuotiaina valmiita yövieroitukseen. Omani jatkoi yösyömisiä yli kaksivuotiaaksi eikä lopettanut heräilyjä kokonaan edes yövieroitukseen/vieroittumiseen.

Perhepedissä nukutaan yhä, ja mun mielestä yövieroitus on helpoin kaikille osapuolille hoitaa perhepedissä. Lapsi saa läheisyyttä eikä jää hätänsä kanssa yksin, äiti taas voi sentään vähän pötkötellä ja levätä vaikkei nukkuisi.
 
Kyllä se tuonikäisellä on ihan nälkä joka herättää :) Nälkä tulee myös tottumuksesta. Jos kroppa on tottunut saamaan ravintoa tiettyyn aikaan, niin siihen valmistautuu: Insuliinitaso alkaa nousta ja tulee näläntunne. Siihen menee muutama vuorokausi, että kroppa tottuu uuteen rutiiniin. Kaikki vauvat eivät ole puolivuotiaina valmiita yövieroitukseen. Omani jatkoi yösyömisiä yli kaksivuotiaaksi eikä lopettanut heräilyjä kokonaan edes yövieroitukseen/vieroittumiseen.

Perhepedissä nukutaan yhä, ja mun mielestä yövieroitus on helpoin kaikille osapuolille hoitaa perhepedissä. Lapsi saa läheisyyttä eikä jää hätänsä kanssa yksin, äiti taas voi sentään vähän pötkötellä ja levätä vaikkei nukkuisi.
Aika jännä, että mun googlailuiden tulokset kerto just sitä, että perhepeti ja yövieroitus ei kuulu yhteen. Ja mun lapsen paikka on vielä mun vieressä, jos pitää jompi kumpi valita niin sitten heräilen yöllä. Mut jos yksin nukkuvat selviää muutaman yön huutamisen jälkeen koko yön ruuatta, niin uskon että perhepetiläisetkään ei ehdi nälkään kuolla. Ja tällä poitsulla on osa heräämisistä ihan muuta ku nälkää, ja vaikka vähän vatsassa ois ehtinyt tyhjää tulla niin tottumusta herää enemmänkin. Kun vielä imetin niin nukkui paljon pidempää pätkää.

Oon vähän huono huudattamaan tuota lasta, joten sellaisia lempeitä tapoja etsiskelen. Toki mulla omat aivot on, ja jonkinlainen ajatus siitä mikä meillä voisi toimia, mutta kun kerran tälläinen vertaistukikanava on käytettävissä niin kiva kuulla miten muilla on toiminut.
 
"titi"
Kelpaako vellit? Ja tosiaan jos lapsen painon suhteen ei ole huolta niin anna vähemmän ruokaa kerralla ja hetken päästä maitoa. Ei meilläkään 5 ateriaa päivässä syöty tuossa iässä eikä vanhempanakaan kun ei vaa maistunut, maito tärkeämpää kuitenkin. Kuinnka nopeasti ruuan päälle tarjoat maitoa? Pidä ihan tunninkin tauko ruuan päälle ja tarjoa sitten. Ikävä kyllä pienen lapsen kanssa se yöheräily on vaan asia johon on totuttava ja yritettävä sitte päivällä ottaa nokosia vauva kanssa samaan aikaan. Ei sulla omia vanhempia tai lapsen isän vanhempia olis jotka joskus vois auttaa yhden yön jotta saisit nukkua?
 
Mitä jos antaisi ensin sitä maitoa ja kiinteitä päälle? Ei kai noin pienen vielä niin kovin paljon tarvitse syödä soseita? Meillä alkoi uppoamaan se 5 ateriaa päivässä vasta siinä reilu 8kk, enkä ollut yhtään huolissaan.
 
[QUOTE="kkk";25385816]Miksi oksentelee maitoja. Allergiaa? Refluksia?[/QUOTE]

En tiedä miksi oksentelee. On oksennellut aina jos syö suuremman määrän maitoa. Oon neuvolassa sanonut asiasta, mutta kuulemma toiset oksentaa enemmän kuin toiset. Mitään muuta ongelmaa ei ole, joten epäilen että kyseessä ei ole allergia tai refluksitauti vaan ihan normaalia vauvaiän pulauttelua.
 
"kkk"
En tiedä miksi oksentelee. On oksennellut aina jos syö suuremman määrän maitoa. Oon neuvolassa sanonut asiasta, mutta kuulemma toiset oksentaa enemmän kuin toiset. Mitään muuta ongelmaa ei ole, joten epäilen että kyseessä ei ole allergia tai refluksitauti vaan ihan normaalia vauvaiän pulauttelua.
Yöheräilyt voivat johtua allergiasta tai refluksista. Ei välttämättä näy muita oireita. Apteekista saa allergisille tarkoitettua korviketta, koita sitä pari viikkoa. Jos yöt rauhoittuu vie lapsi lääkäriin.
 
[QUOTE="titi";25385845]Kelpaako vellit? Ja tosiaan jos lapsen painon suhteen ei ole huolta niin anna vähemmän ruokaa kerralla ja hetken päästä maitoa. Ei meilläkään 5 ateriaa päivässä syöty tuossa iässä eikä vanhempanakaan kun ei vaa maistunut, maito tärkeämpää kuitenkin. Kuinnka nopeasti ruuan päälle tarjoat maitoa? Pidä ihan tunninkin tauko ruuan päälle ja tarjoa sitten. Ikävä kyllä pienen lapsen kanssa se yöheräily on vaan asia johon on totuttava ja yritettävä sitte päivällä ottaa nokosia vauva kanssa samaan aikaan. Ei sulla omia vanhempia tai lapsen isän vanhempia olis jotka joskus vois auttaa yhden yön jotta saisit nukkua?[/QUOTE]

Velliä annan aina välillä. Yhteen väliin annoin ilta- ja aamuvellin, nyt ei enää niin maistu.

Painon kanssa ei ole ongelmaa, hyvin kasvaa. Maitoa annan kun herää unilta ja sosetta siitä noin puolen tunnin-tunnin päästä, sitten taas tarjoan maitoa kun laitan uudestaan unille siitä noin tunnin-puolentoista päästä. Ruokailun yhteydessä nykyään annan yleensä maitoa nokkamukin tapaisesta tai lasista niin menee edes vähän. Soseet teen itse ja niihin laitan aina maitoa. Ehkä voisin vähän pienentää annoskokoa ja katsoa maistuisiko maito paremmin.

Omat vanhemmat auttaa kyllä. Ehkä kerran kuussa lapsi nukkuu mummin ja papan välissä yön. Ja nukun kyllä ainakin joka toinen päivä vauvan kanssa päikkärit. Ei tämä mun tilanne mikään katastrofaalinen ole, mut en halua kuukausikaupalla "turhaan" heräillä parin tunnin välein. Tiedän kyllä että monta vuotta menee vielä ennen kuin saan nukkua varmasti kokonaiset yöt.
 
[QUOTE="kkk";25385948]Yöheräilyt voivat johtua allergiasta tai refluksista. Ei välttämättä näy muita oireita. Apteekista saa allergisille tarkoitettua korviketta, koita sitä pari viikkoa. Jos yöt rauhoittuu vie lapsi lääkäriin.[/QUOTE]

Uskoisitko että olis allergiasta johtuvaa vaikka rauhoittuu heti pullolle, syö mitä syö ja jatkaa samantien unia? Ei joka yö ehdi edes kertaakaan itkeä kun ensin varoittaa ja ilmoittaa nätisti että nyt ois nälkä ja itkee vasta jos tuohon ynähdykseen ei reagoi? Luulisin kyllä ennemminkin että on "tervettä" yöheräilyä.

Tämä vauva ei kuitenkaan koskaan itke selittämätöntä itkua, aina on syynä nälkä, väsy tai huomion puute. Ja rauhoittuu aina heti kun tarpeen täyttää, oikeastaan siinä vaiheessa loppuu nälkäitku kun pullon laittaa mikroon. :)
 
Viimeksi muokattu:
"kkk"
Refluksissa hapanta mahan sisältöä nousee ruokatorveen ja polttaa sitä. Maito helpottaa poltetta ja lapsi saa taas nukuttua. Oksentelu viittaa refluksiin. Voi joutua joskus käymään monellakin lastenlääkärillä ennenkö saa oikean avun. Refluksi.fi osoitteessa on enemmän tietoa.

Ihan vaan siltä varalta että vielä yli vuoden ikäisenäkin heräilee usein. Lapsesihan on vielä pikkuinen ja yöheräilyt kuuluvat asiaan, vaikka äitiä väsyttävätkin.
 
[QUOTE="kkk";25385995]Refluksissa hapanta mahan sisältöä nousee ruokatorveen ja polttaa sitä. Maito helpottaa poltetta ja lapsi saa taas nukuttua. Oksentelu viittaa refluksiin. Voi joutua joskus käymään monellakin lastenlääkärillä ennenkö saa oikean avun. Refluksi.fi osoitteessa on enemmän tietoa.

Ihan vaan siltä varalta että vielä yli vuoden ikäisenäkin heräilee usein. Lapsesihan on vielä pikkuinen ja yöheräilyt kuuluvat asiaan, vaikka äitiä väsyttävätkin.[/QUOTE]

Kiitos vinkistä, käyn vilkaisemassa. Joskus vauvempana mietin tätä refluksitaudn mahdollisuutta, mut ei kuulemma oireet (pelkkä pulauttelu) sopineet. Jos ei oksentelu ala helpottaan niin pitää lähtä kierteleen lääkäreitä. :)
 

Yhteistyössä