unohdetut D-vitamiinit, mikä tuomio?

Tietääkö joku kuinka todennäköistä on, että lapselle aiheutuu haittaa D-vitamiinien unohtamisesta? Ja millaista. En nyt tarkoita mitään silloin tällöin unohtamista vaan tilannetta, että ensimmäisen kahden vuoden aikana tipat on lähes pääsääntöisesti unohdettu antaa. Poika on toisinaan saanut viikon parin ajan tippoja mutta sitten taas ollut useamman viikon täysin ilman. Eli jos koittaisin arvioida jotain keskiarvoa kaikenkaikkiaan niin ehkä kerran viikossa on saanut tippansa. Korvikkeita joi satunnaisesti, puolitostavuotiaaksi sai rintamaitoa ja sitten tavallista. Kiinteitä syönyt hyvin ja monipuolisesti puolivuotiaasta saakka. Vaaleaihoinen lapsi.

 
Moi!

Meillä 1,3v pojalla on sama tilanne paitsi rintaa sai vaan ekan kuukauden ja korviketta sitten...
Hän syö monipuolisesti ja juo maitoa reilusti, kyllä niistäkin saa paljon d-vitamiinia...
Eiköhän meitin pikkuset ihan hyvin voi :D
Kyllähän ne terkat sanoo ety pitäs aina muistaa antaa mut tuskimpa unohduksista sillain haittaa on kun kuitenkin siitä ruuasta/juomasta saa jo d-vitamiinia =)
(myös vaaleaihoinen lapsi meillä)
 
Yrittäkää muistaa antaa ne d-vitamiinitipat, ne ovat ihan oikeasti tärkeitä! Pieni asia, jolla on suuri merkitys terveydelle. On todella vastuutonta systemaattisesti laiminlyödä d-vitamiininantaminen ja vielä nauraa päälle |O .

Tavallista maitoa pitäisi juoda 2 litraa päivässä, jotta minimisuositus tulisi täyteen. Jos ne tipat unohtuvat niin niitä voi antaa takautuvasti ja pieni "yliannostuskaan" ei ole vaarallinen. Jatkuvasti käytettynä myrkyllinen päiväannos on 50 ug, kun suositus on 10 ug tippoina ja lisäksi ruoasta saatavat.

Asiasta lisää http://www.phpbbplanet.com/korvikemutsit/viewtopic.php?t=132&mforum=korvikemutsit
 
Alkuperäinen kirjoittaja makaki:
Yrittäkää muistaa antaa ne d-vitamiinitipat, ne ovat ihan oikeasti tärkeitä! Pieni asia, jolla on suuri merkitys terveydelle. On todella vastuutonta systemaattisesti laiminlyödä d-vitamiininantaminen ja vielä nauraa päälle |O .

Tavallista maitoa pitäisi juoda 2 litraa päivässä, jotta minimisuositus tulisi täyteen. Jos ne tipat unohtuvat niin niitä voi antaa takautuvasti ja pieni "yliannostuskaan" ei ole vaarallinen. Jatkuvasti käytettynä myrkyllinen päiväannos on 50 ug, kun suositus on 10 ug tippoina ja lisäksi ruoasta saatavat.

Asiasta lisää http://www.phpbbplanet.com/korvikemutsit/viewtopic.php?t=132&mforum=korvikemutsit
anteeksi mutta jokainen äiti kasvattaa lapsensa niinkuin parhaaksi katsoo, kommenttisi oli siis hiukan loukkaava... keskustelut ja mielipiteet kuuluu tänne tottakai mutta "nauraa päälle" kommentti oli aika.... taisit käsittää kirjoitukseni hiukan väärin... Enhän minä lastani laiminlyö mitenkään !
kyllä minä sen tiedän että pitää antaa tipat eikä ne viikkotolkulla oo antamatta...
ja kun terkalla joka tietää kokonaiskuvan ei ole huolta niin eiköhän kaikki ole sillon hyvin!
 
Eipä niitä aina muista antaa! Sama juttu kahden ekan kanssa, varsinkin kun poikia oli kaksi pientä...Enkä varmaan antanut ihan kaksivuotiaaksi kummallekkaan. Tiedän vitamiinien tärkeyden kyllä! Nyt taitaa olla suositus, että kolmevuotiaaksi pitäs antaa niitä?
 
D-vitamiinin puutos vaikuttaa luuston kehitykseen. Se siis tuomiona jos sitä saa jatkuvasti liian vähän. D-vitamiinin saantiinhan vaikuttaa myös moni muu asia kuin ravinto ja tabletit. Jos lapsi on paljon ulkona sitä kehittyy auringonvalon avulla enemmän kuin taas paljon sisällä olevalla, ja kesällä tietenkin huomattavasti enemmän kuin talvella. Suomessa nuo suositukset on tehty huomioiden myös talvi. Jos kerran tietää vitamiinien tärkeyden niin miksei niitä voi yrittää muistaa antaa lapsilleen? Kyllä meilläkin joskus yksittäisenä päivänä unohtuu, mutta kyllä se on sen verran tärkeä juttu ettei viikoksi ikinä. Eihän sitä unohda viikoksi esim. lasten hampaiden pesuakaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja äeppä:
Eipä niitä aina muista antaa! Sama juttu kahden ekan kanssa, varsinkin kun poikia oli kaksi pientä...Enkä varmaan antanut ihan kaksivuotiaaksi kummallekkaan. Tiedän vitamiinien tärkeyden kyllä! Nyt taitaa olla suositus, että kolmevuotiaaksi pitäs antaa niitä?
Juu kolmevuotiaaksi niitä pitäis antaa ympärivuotisesti... kyllä meilläkin niitä annetaan mutta ymmärrät varmasti tilanteeni miksi meillä ei aina joka päivä ole tullu vitamiineja annettua :)

 
Muistakaa nyt ihmeessä antaa d-vitamiinia lapsillenne. Ilman d-vitamiinia kalsium ei imeydy. Eli sitä maitoa tavallaan juodaan turhaa =( Toki maidossa on lisättynä d-vitamiinia, mutta ei riittävästi.

Muistattehan te äidit varmasti ottaa omat lääkkeenne ja vitamiininne. Laittakaa vaikka jääkaapin oveen lappu muistuttamaan lapselle tärkeistä vitamiineista.

Sitten vielä neuvolan tätin huolehtimisesta. Itselläni on ainakin heistä sellainen kokemus, että he eivät ole huolissaan juuri koskaan siitä mistä itse olen ollut huolissani, vaikka olisi ollut kyllä syytä olla. Ovat huolissaan sitten ihan kaikesta joutavan päiväisestä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja makaki:
Yrittäkää muistaa antaa ne d-vitamiinitipat, ne ovat ihan oikeasti tärkeitä! Pieni asia, jolla on suuri merkitys terveydelle. On todella vastuutonta systemaattisesti laiminlyödä d-vitamiininantaminen ja vielä nauraa päälle |O .

Tavallista maitoa pitäisi juoda 2 litraa päivässä, jotta minimisuositus tulisi täyteen. Jos ne tipat unohtuvat niin niitä voi antaa takautuvasti ja pieni "yliannostuskaan" ei ole vaarallinen. Jatkuvasti käytettynä myrkyllinen päiväannos on 50 ug, kun suositus on 10 ug tippoina ja lisäksi ruoasta saatavat.

Asiasta lisää http://www.phpbbplanet.com/korvikemutsit/viewtopic.php?t=132&mforum=korvikemutsit
Siis mitä?? 2 litraa maitoa päivässä?? Meillä on suositus 5 dl ja siihen päälle muita maitotuotteita kuten jogurttia ja juustoa. Oliko tuo painovirhepaholainen??

 
Kyllä meidän pojat on ihan terveitä miehen alkuja vaikka ne vitamiinit toisinaan unohtuikin! Enkä minä aina muista omiakaan lääkketä (hajamielinen...)Ja oon pitänyt pullon näkyvissä,yrittänyt aina heti aamusella antaa, mutta kun se unohtuu, niin unohtuu. Ei systemaattista eikä tahallista, hulinaa kun riittää...monta muutakin asiaa unohtuu vaikka kuinka pidän niin selvänä, että muistan. ei tartte kun pojat kysyy jotain ja sit unohdan mitä olin tekemässä. Ja saa olla vaikka muistutuslappukin, niin kyllä unohtuu siltikkii.
 
WTF
Alkuperäinen kirjoittaja makaki:
Yrittäkää muistaa antaa ne d-vitamiinitipat, ne ovat ihan oikeasti tärkeitä! Pieni asia, jolla on suuri merkitys terveydelle. On todella vastuutonta systemaattisesti laiminlyödä d-vitamiininantaminen ja vielä nauraa päälle |O .

Tavallista maitoa pitäisi juoda 2 litraa päivässä, jotta minimisuositus tulisi täyteen. Jos ne tipat unohtuvat niin niitä voi antaa takautuvasti ja pieni "yliannostuskaan" ei ole vaarallinen. Jatkuvasti käytettynä myrkyllinen päiväannos on 50 ug, kun suositus on 10 ug tippoina ja lisäksi ruoasta saatavat.

Asiasta lisää http://www.phpbbplanet.com/korvikemutsit/viewtopic.php?t=132&mforum=korvikemutsit
tuo on nyt vähän yliammuttua...
mulla on neljä lasta ja myönnän, etten muista d-tippoja antaa. kaikki on kyllä ihan terveitä ja vanhemmat on jo teinejä, eikä heillä ole ikinä ollut mitään murtumia tms juttuja unohtuneista d-tiposista!!!
myönnän kyllä että tippojen anto ja varsinkin muistaminen on äärimmäisen vaikeaa. olen laittanut ison lapun jääkaapin oveen jne mutta en muista antaa niin en muista antaa!!!

 
Alkuperäinen kirjoittaja makaki:
Yrittäkää muistaa antaa ne d-vitamiinitipat, ne ovat ihan oikeasti tärkeitä!
Niii...kyllähän toki YRITÄNkin muistaa, tietäisitpä kuinka yritän. Ja ihmettelen itsekin mikä kumma niissä on, että unohtuvat, meillä kun lapsikin kun vielä ottaa niitä erittäin mielellään jos joku vaan muistaa tarjota. Periaatteessa tapana on antaa ne aina aamupuuron jälkeen ja ovat siinä käsillä ja näkyvillä, mutta käytännössä pöydästä poistutaan aina sellaisella tohinalla että siinä muu unohtuu. Yhtäkkiä on jollakulla kakka puolitiessä housuun tai maidot pitkin lattioita tms :p. Kyllä ne yhden lapsen kanssa vielä muistettiin..:ashamed:

Asia ei minua myöskään naurata - silkkaa syyllisyyttäni ja "huono äiti"-tunnettani tämän kysymyksenkin laitoin. Kun oon kyllä käsittänyt, että ovat tärkeitä niin oon tietty huolissani että mitä hajamielisyydestäni vielä seuraa ja millä todennäköisyydellä. Osaako joku siis sanoa seuraako siitä VÄLTTÄMÄTTÄ mitään? (En siis hae hyväksyntää tippojen poisjättämiselle vaan lähinnä kai jonkunasteista armahdusta omalle rikkeelleni)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Udenforstående:
mulla on neljä lasta ja myönnän, etten muista d-tippoja antaa. kaikki on kyllä ihan terveitä ja vanhemmat on jo teinejä, eikä heillä ole ikinä ollut mitään murtumia tms juttuja unohtuneista d-tiposista!!!
no jotain tän tyyppistä mä just vähän hain, kiitos :)

Että onhan ne tipat tärkeitä mutta tällaisen hajamielisenkin äidin lapsilla on kuitenkin vielä joku mahdollisuus selvitä aikuiseksi ;)
 
Jos aamupalan tai ruoan jälkeen on niin kova kiire ja tohina, että tipat unohtuu siksi antaa, niin miksi niitä tippoja ei voisi kokeilla antaa heti ennen ruoan tai aamupalan syöntiä, jos se pullokin siinä pöydällä valmiiksi seisoo?


 
Unohtaminen on inhimillistä. Mäkin unohdin sen eilen antaa :whistle: .

Jos (ja kun) tipat unohtuvat niin seuraavana päivänä voi antaa tupla-annoksen. D-vitamiini on rasvaliukoinen, joten se varastoituu eikä sen antamisen säännöllisyys ole kovin tarkkaa. Tärkeintä on määrä. Tuo nykyinen 10 ug:n suositus on aika pieni ja siksi se olisi todella tärkeää antaa. Itse asiassa myös aikuisten olisi hyvä syödä d-vitamiinilisää.

Vähäinen d-vitamiinin saanti ei ole mikään kuolemantuomio ja lapsista saattaa tulla ihan terveitä, joskin d-vitamiinipuutoksen vaikutukset eivät välttämättä tule esille. Mun mielestä ne tipat on kuitenkin halpa ja yksinkertainen tapa ennaltaehkäistä vaivoja ja sairauksia (esim. http://www.tohtori.fi/?page=6771267&id=6735814 ).

Tippoja voi säilyttää vaikkapa kylpyhuoneessa ja antaa aina ennen hampaiden pesua.
 
Eihän ennen aikaan ole ollut vitamiineja olemassakaan ja hyvin olen minäkin terveenä pysynyt.... Joten...???
Tähän vastaukseen olen hyvin usein törmännyt joka paikassa, eihän ennen vanhaankaan ole ollut sitä ja sitä ja silti ollaan elossa :D
Mutta eipä silti, vitamiinit on tärkeet en toki sillä sanonut.
 
Mulla on jääkaapin ovessa muistutuslappu asiasta. Jääkaapilla tulee käytyä niin monta kertaa päivässä, että asian kyllä muistaa! Annan d-vitamiinin minisun-tablettina, josta poika tykkää. Usein pyytää pilleriä itse.
 
Mun täytyy kyllä myöntää, että ne on jääny jo melkein vuoden antamatta, tyttö siis 1v7kk. Enkä kyllä tosiaan usko että siitä mitään tulee, koska tyttö muutenki syö monipuolisesti! Mut kyllä nyt alko vähä ihmetyttään, että miten niistä joku voi noin suuren huolenaiheen ottaa! :eek: On niitä vakavampiakin asioita.. |O
 
Alkuperäinen kirjoittaja makaki:
Yrittäkää muistaa antaa ne d-vitamiinitipat, ne ovat ihan oikeasti tärkeitä! Pieni asia, jolla on suuri merkitys terveydelle. On todella vastuutonta systemaattisesti laiminlyödä d-vitamiininantaminen ja vielä nauraa päälle |O .

Tavallista maitoa pitäisi juoda 2 litraa päivässä, jotta minimisuositus tulisi täyteen. Jos ne tipat unohtuvat niin niitä voi antaa takautuvasti ja pieni "yliannostuskaan" ei ole vaarallinen. Jatkuvasti käytettynä myrkyllinen päiväannos on 50 ug, kun suositus on 10 ug tippoina ja lisäksi ruoasta saatavat.

Asiasta lisää http://www.phpbbplanet.com/korvikemutsit/viewtopic.php?t=132&mforum=korvikemutsit
Pitää muuten muistaa että D-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini,os se ei lähde heti elimistöstä pois vaan varastoituu elimistöön pidemmäksi aikaa. C-vitamiini taas on vesiliukoinen, jota voi huoletta syödä paljon koska se ei varastoidu. Eli, jatkuva D-vitamiinin yliannostus ON vaarallista sekä lapselle että aikuiselle. Mulla on siitä itsellä kokemusta, kun asuin lämpimässä maassa ja tyhmänä söin D-vitamiinia vielä lisäksi. Alkoivat suu turvota lähes jatkuvasti jne...
Jos teidän lapset on maitohirmuja niin kuin meidän lapsi, joka joi lähes 2 litraa tavallista maitoa päivässä, niin älkää hyvät ihmiset antako siinä tilanteessa enää D-vitamiini tippoja. Järki tässäkin asiassa käteen. Jos maitoa kuluu hirmuisesti, niin D-tippojakin on annettava vähemmän tai ei ollenkaan. Toki jos maidon kulutus on normaalia niin silloin annetaan tipatkin suositusten mukaan.

 

Yhteistyössä