Urheilevat odottajat

Tällaista aloitusta ei osunut silmään joten olisi kiva jutella muiden liikunnallisten odottavien äitien kanssa.
Miten pitkään olette harrastaneet liikuntaa, minkalaisessa muodossa?
Kuinka tarkkaan tarkkailette sykkeitä, minkälaista ruokavaliota noudatatte?

Itsellä rv 28 meneillään ja harrastan säännöllisesti n.3-4 krt viikossa kuntosalia, Pacea ja Body Pumppia.
Sykemittaria seuraan mutta välillähän tuo syke pompsuttaa 160-170 lukemissa vaikka kuinka yrittäisi ottaa iisisti mutta todellakin vain muutaman minuutin ajan. Muuten syke on iisisti 120-150 tienoilla. Pomput ja muut kohtua rasittavat liikkeet olen jättänyt, mutta edelleen käytän 2/3 painoja, ja pystyn hyvin esim tekemään kyykkyjä, vatsoja ja kylkiä.

Välillä pelottaa että se oma liikunta on vauvalta jotenkin pois, mutta ilman sitä alkaa selvästi kroppa rempata ja selkävaivat ja muut raskaus kolotukset nostaa päätään. Huomaan selvästi että liikunnan ansiosta olen paljon virkeämpi ja notkeampi ja mieliala korkealla, tästä en halua luopua.
Vauva mahassa on virkeä, ja liikkuvainen.
Ruokaa syön monipuolisesti, laidasta laitaan enkä todellakaan katso mitä suuhuni pistän. Makeaa ja rasvaistakin kuluu.

Mites te muut, kertokaa kaikki! =)

 
Mäkin olen liikkuvainen mamma! En mikään himourheilija, mutta kuitenkin. Ratsastus, spinning ja kuntosaliharjoittelu ovat minun lajini. Pumppia harrastin aiemmin paljonkin, mutta sen jätin, kun ei tuntunut enää hyvälle. Raskausaikanahan ei kovin painavia saa nostella mutta sen varmasti tiesitkin jo. Spinnigiä harrastan omaa kehoani kuunnellen. En tee liian raskaasti, jottei sykkeet nouse kauheasti useaksi minuutiksi. Kuntosalilla treenaan aika normaalisti, mutta tietyt laitteet olen jättänyt väliin raskauden myötä esim. suorat vatsalihakset. Vinoja ja syviä teen kyllä. Ratsastuskin on nyt jäänyt kun on aika töyssyinen laji :D

Ruokailujani en pahemmin seuraa (esim. kaloreita). Terveellisesti pyrin syömään. En liikaa. Myös herkkujakin menee joskus. =)
 
Harrastin jos jonkin moista liikuntaa ennen raskautta. Yleensä pidin korkeitaan yhden lepo päivä viikossa. Nyt viikkoja kassassa 29 ja liikuntaa harrastan edelleen. Käyn lenkillä (kävelen tai sauvakävelen), bodypumpissa ja kuntosalilla. Juoksun jouduin jättämään pois jo r12rv, kun massuasukkaani ei siitä tykänyt :( . Pumpissa olen hieman puottanut panoja, mutta minullakin edelleen 2/3 painoista. Nyt suunnittelen, että kyykyissä pudotan painoja pois enemmän, koska viime viikolla selkääni särki pumpin jälkeen. Vatsalihaksia olen tehnyt vain syviä ja vinoa. Itselläni on jo komea vatsakumpu, mutta liikunnan harrastamista se ei ole estänyt. Tietenkin otan huomattavasti rauhallisimmin liikunnan ja jos työpäivän jälkeen olen todella väsynyt, menen kotiin lepäämään enkä lähde lenkille.

Ruokaa syön sen mitä mielitekee, enkä sen kummemmin katso "terveellisen" ruuan perään. Itselläni kun ei koko raskausaikana ole maistunutkaan rasvainen ruoka. Sykerajoja en sen kummemmin seuraa. Jos syke nousee liian korkealle, minulle ainakin tulee supistuksia.

Tiedän monia mammoja, jotka eivät halua liikkua raskaus aikana. Mutta minulle liikunta on aina antanut hyvän olon tunteen. Aijon jatkaa liikkumista niin kauan, kun se tuntuu hyvältä.
 
Mulla on tippunut liikunnan määrä aika paljon raskauden aikana, mutta vieläkin tulee liikuttua suht ahkeraan. Mun lajeja on tanssi, golf kesäisin, lumilautailu talvisin ja erilaiset jumpat, kuten pump, spinning, pace jne. Näin kesällä mulla yleensä aina jää kaikki sisäliikunta vähiin ja golf on se, mikä vie kaiken ajan, mutta sadekeleillä tulee kyllä käytyä noissa jumpissakin.

Sykettä en seuraa sen kummemmin, koska luotan siihen, että oma kroppa kyllä kertoo, kun mennään liian korkealla sykkeellä. Mun maha on kasvanut tähän asti aika pitkälti tuonne selkärankaan päin ja alkaa nyt vasta pyöristyä ulospäin, joten se ei ole ollut vielä missään liikunnassa tiellä. Tanssia harrastin ilman mitään himmailuja tuonne viikolle 25 asti. Viikolla 27 taisin jättää vasta päinmakuun pois jumpissa. Golfissa olen vaihtanut kantobägin kärryihin, ettei selkä suotta väsy. Nelituntisen kierroksen jälkeen on kyllä mehut aika pois enkä jaksa tehdä oikein mitään muuta koko päivänä, kun viime kesänä saatoin helposti käydä aamulla pumpissa ja siitä sitten golfaamaan.

Porsse, mä en taas usko, että liikunta on vauvalta pois. Mun käsittääkseni äidin liikkuminen on tosi pitkään se ainoa aistiärsyke, minkä masussa köllivä sikiö tuntee, niin voisin kuvitella, että on ihan hyvästä tarjota mahdollisimman monipuolisia aistiärsykkeitä toiselle? :) Myöhemminhän sikiö alkaa myös kuulla (ja maistaa jne, mut se ei liittyne tähän) ja mikäs sen mukavampaa kuin keinua siellä masussa jonkun mukavan musiikin tahdissa. :D

Syömisiä en ole juurikaan miettinyt, vaan syön silloin kun on nälkä ja sitä mitä tekee mieli. Painoa on tullut tosi maltillisesti tähän asti (31. raskausviikko menossa), kroppa on hyvässä kunnossa ja mieli virkeä. Oon varma, että liikunta on edesauttanut mun hyvää vointia koko raskauden ajan. Kuulemma myös auttaa palautumaan synnytyksestä nopeammin, mutta siitä mulla ei ole vielä kokemuksia...
 

Yhteistyössä