Uskaltaako syödä (jääkaapin ovi jäänyt auki)?

Eli mieheni oli yöllä (ilmeisesti viiden aikaan) käynyt jääkaapilla ja jättänyt sitten oven raolleen. Heräsin äsken ja lämpömittari näytti +16. Jääkaapissa on mm maitotuotteita, paistamatonta kanaa+lihaa ja mietin et uskallanko niitä syödä. Muuten en mikään ylitarkka ole, mutta oon raskaana enkä halua vauvan vointia riskeerata...
 
maitotuotteista ei ole vaaraa vaikka olisivat pilaantuneet (siis et saa mitään vauvalle vaarallista), itse uskaltaisin kyllä paistamisen jälkeen syödä lihatkin, jos ovat hajunvaraisesti ok. Kunnon kypsennys. Älä kuitenkaan säästä niitä päiväyksistä huolimatta pidempään vaan käytä tänään
 
Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;26293147:
maitotuotteista ei ole vaaraa vaikka olisivat pilaantuneet (siis et saa mitään vauvalle vaarallista), itse uskaltaisin kyllä paistamisen jälkeen syödä lihatkin, jos ovat hajunvaraisesti ok. Kunnon kypsennys. Älä kuitenkaan säästä niitä päiväyksistä huolimatta pidempään vaan käytä tänään
Näin mäkin vähän ajattelin. Eipä se jääkaappi kuitenkaan heti oo lämmennyt joten ei ne tuotteet nyt montaa tuntia oo lämpimässä olleet..
 
"annika"
mä kans luulen että jos laitat lihat ruoaksi nyt heti niin on syömäkelpoisia kun pöpöt kuolee kunnon kuumennuksesssa kyllä. laitat sitten ylimääräiset ruoat kypsennettyinä jääkaappiin tai pakkaseen.

maitotuotteet on varmasti käyttökelpoisia, mutta jos olisin raskaana niin jättäisin ne muille juotaviksi tai käyttäisin kypsennettynä
 
Raakamaidossa yksi tunti lämpimänä kolminkertaistaa bakteerit, mutta jos kyse on pastöroidusta maidosta on tilanne siinä mielessä eri että ne bakteerit on siitä jo pitkälti hävitetty... Ja raakamaidostakin puhuttaessa lämmin tarkoittaa "tissilämmintä", eli n.+37. Itse voisin nuo vielä syödä/juoda kun ei kait niitä kukaan raakana suuhunsa laita ja +70 astetta tuhoaa jo pääsääntöisesti bakteerit. Ja jos kaapin lämpötila on +16 ei ne elintarvikkeet kuitenkaan välttämättä vielä niin lämpimiä ole.
Okei, ei tästä hirveästi apua ollut, mutta näin näkisin asian itse :ashamed:
Googlettamalla Eviran sivuilta voi löytyä eksaktimpaa tietoa
 
Eikö se jääkaappi ole vain joutunut jäähdyttämään nyt enemän. Että sähkölaskussa tuollainen useinkin näkyy. Mutta en nyt usko että pilalle olisi kerennyt mikään mennä. Toki kuumennus lihoille varuilta..
 
"annika"
noista maitotutteista vielä. ainahan sanotaan että jääkaapista voi tarttua sitä listeriaa pastöroituihinkin tuotteisiin, etenkin tuorejuustoihin. ainakaan avattuja pakkauksia en siis itse käyttäis ilman kuumennusta.
 
[QUOTE="annika";26293187]noista maitotutteista vielä. ainahan sanotaan että jääkaapista voi tarttua sitä listeriaa pastöroituihinkin tuotteisiin, etenkin tuorejuustoihin. ainakaan avattuja pakkauksia en siis itse käyttäis ilman kuumennusta.[/QUOTE]

Tajusin just et meillä on eilen tehty fetasalaatti jääkaapissa, sen jätän ainakin suosiolla syömättä. Jauhelihaa tossa haistelin ja tarkastelin, ja se vaikutti ihan normaalilta.
 
[QUOTE="annika";26293187]noista maitotutteista vielä. ainahan sanotaan että jääkaapista voi tarttua sitä listeriaa pastöroituihinkin tuotteisiin, etenkin tuorejuustoihin. ainakaan avattuja pakkauksia en siis itse käyttäis ilman kuumennusta.[/QUOTE]

Jos on kotimaisia tuotteita eikä kutun maidosta tehtyjä tuotteita on listeriariski olematon...

Tässä vielä vähän faktaa jos ap:ta vielä mietityttää :)

Listeria - Elintarviketurvallisuusvirasto Evira

Listeriabakteeri - Elintarviketurvallisuusvirasto Evira
 
Jos on kotimaisia tuotteita eikä kutun maidosta tehtyjä tuotteita on listeriariski olematon...

Tässä vielä vähän faktaa jos ap:ta vielä mietityttää :)

Listeria - Elintarviketurvallisuusvirasto Evira

Listeriabakteeri - Elintarviketurvallisuusvirasto Evira
Kiitos linkeistä :) Enköhän mä tosiaan uskalla kaikkee syödä kaapista (paitsi sen fetasalaatin heitän pois) kun kuitenkin suht lyhyestä ajasta kyse :) Näin raskaana sitä vaan on tarkempi, kun ei ole kyse vain omasta terveydestä...
 
  • Tykkää
Reactions: MsGodDammit

Yhteistyössä